text_structure.xml
19.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AdamSzejnfeld">Otwieram posiedzenie wspólne Komisji Gospodarki, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Zdrowia. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o uzdrowiskach, lecznictwie uzdrowiskowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw - druk nr 984. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejKosiniakKamysz">Chciałem przeprosić za to, że z przyczyn technicznych projekt poselski omawiany w resortach oraz przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów nie był przedmiotem obrad Rady Ministrów, która miała dyskutować na jego temat w ostatni wtorek. Chcę poinformować Komisje, że w tej chwili jest przygotowywany projekt rządowy i dobiegają końca prace międzyresortowe. W tymże projekcie są w dużej mierze skonsumowane wnioski zawarte w projekcie poselskim. Wspomniany projekt może zostać przesłany do Sejmu w ciągu kilku tygodni. W związku z tym poddaję pod rozwagę Komisji kwestię pierwszego czytania poselskiego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamSzejnfeld">Czy pan minister mógłby bliżej określić, na jakim etapie prac znajduje się projekt rządowy i kiedy moglibyśmy uzyskać opinię rządu na temat poselskiego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejKosiniakKamysz">Projekt poselski może być przedstawiony na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów. Natomiast projekt rządowy może być za dwa, trzy tygodnie rozpatrzony przez Radę Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AdamSzejnfeld">Po krótkiej wymianie zdań w łonie prezydiów Komisji proponuję odbyć pierwsze czytanie projektu ustawy o uzdrowiskach, lecznictwie uzdrowiskowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw oraz powołać podkomisję. Zyskalibyśmy w ten sposób czas na przygotowanie stosownych ekspertyz i opinii. Tymczasem rząd prawdopodobnie, jak deklaruje jego przedstawiciel, zakończyłby prace na swoim projektem i przesłał go do Sejmu. Gdyby tak się stało, skierowalibyśmy projekt rządowy do tej samej podkomisji, która by przygotowała sprawozdanie. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławJarmoliński">Rząd jest reprezentowany przez poważną osobę i podany przez niego termin będzie dotrzymany. W związku z tym proponuję, aby nie odbywać pierwszego czytania, lecz powołać podkomisję, poczekać na projekt rządowy i pracować nad oboma projektami w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamSzejnfeld">Jeśliby przeszedł wniosek posła Stanisława Jarmolińskiego, nie powoływalibyśmy podkomisji, bowiem można ją powołać dopiero po odbyciu pierwszego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzSas">Podzielam opinię posła Stanisława Jarmolińskiego. Co prawda wczoraj, na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej doszliśmy do porozumienia, że być może trzeba rozpocząć prace nad projektem poselskim, ale chciałbym zauważyć, iż z uwagi na okres świąteczno-noworoczny projekt rządowy trafi do Sejmu raczej w połowie stycznia. Tymczasem koledzy z PiS mogą przygotować ekspertyzy dotyczące projektu poselskiego. Proponuję, aby dzisiaj nie procedować nad projektem poselskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzemysławGosiewski">Chciałem zapytać pana ministra, na jakim etapie znajdują uzgodnienia międzyresortowe. Wszyscy wiemy, że jest to najdłuższy okres prac rządowych. Wiemy również, że rząd zapowiadał, iż ten projekt trafi do Sejmu 30 września. Ten termin dawno minął i uzgodnienia mogą jeszcze trwać przez szereg miesięcy, co jest zrozumiałe. W związku z tym wstrzymywanie prac nad projektem poselskim wydaje się niecelowe i uważam, że powinniśmy rozpocząć prace wstępne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejKosiniakKamysz">Sądzę, biorąc pod uwagę okres świąteczny, że najpóźniej w trzecim tygodniu stycznia uzgodnienia międzyresortowe będą zakończone.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AdamSzejnfeld">Będziemy trzymać za słowo, ale podzielam zdanie tych osób, które wątpią, aby ten termin został dotrzymany. Przystępujemy do głosowania. Najpierw poddam pod głosowanie propozycję prezydiów Komisji, a potem wniosek o zamknięcie dzisiejszych obrad Komisji i wstrzymanie się z procedowaniem do czasu wpłynięcia do Sejmu projektu rządowego. Kto z państwa jest za propozycją prezydiów, aby odbyć pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o uzdrowiskach, lecznictwie uzdrowiskowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw oraz powołać podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia tego projektu? Kto z państwa jest zamknięciem dzisiejszych obrad i wstrzymanie prac do czasu wpłynięcia do Sejmu projektu rządowego? Stwierdzam, że Komisje, przy 28 głosach za pierwszym wnioskiem i przy 22 głosach za drugim, przyjęły pierwszy wniosek. Rozumiem, że tym samym zdopingujemy rząd do przyspieszenia prac nad projektem rządowym. Przystępujemy do pierwszego czytania. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o przedstawienie uzasadnienia projektu poselskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekKuchciński">Projekt ustawy o uzdrowiskach, lecznictwie uzdrowiskowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw został złożony marszałkowi Sejmu pod koniec lipca tego roku. Prace nad uzdrowieniem sytuacji prawnej odnoszącej się do uzdrowisk i lecznictwa uzdrowiskowego trwają już prawie 10 lat, jak na razie bez żadnego skutku. Liczne projekty ustaw zarówno poselskie, jak i rządowe były przedstawiane. Prezentowany dzisiaj projekt jest próbą kompleksowego ujęcia zagadnień dotyczących problematyki uzdrowisk i lecznictwa uzdrowiskowego. Kierowaliśmy się kilkoma zasadniczymi względami. Po pierwsze, jesteśmy przekonani, że istnieje pilna potrzeba uporządkowania obowiązującego prawa. Ustawa z 1996 r. nie przystaje do zmieniających się warunków ustrojowych. Można rzec, że jest ustawą archaiczną. Po drugie, nasz projekt ma charakter porządkujący prawo w zakresie uzdrowisk i lecznictwa uzdrowiskowego. Po trzecie, naszym celem jest precyzyjne uregulowanie kwestii uzdrowisk i dokonywanie szczegółowego podziału ze względu na specyfikę uzdrowiska i posiadane walory. Po czwarte, proponujemy określić rodzaje świadczeń składających się na lecznictwo uzdrowiskowe osadzając je w standardach leczniczych będących podstawą jakości tych świadczeń, co jest niezmiernie ważne dla kuracjuszy. Po piąte, naszym celem jest jednoznaczne usytuowanie zakładów lecznictwa uzdrowiskowego w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej, bowiem wtedy te zakłady będą mogły być traktowane jako integralna część całego systemu ochrony zdrowia ze wskazaniem sposobu finansowania czy nadzoru. Jak powiedziałem, powstałe w ostatnich latach luki prawne spowodowały, że 36 uzdrowisk utworzonych po 1967 r. jest nielegalnych. Sprzeczności czy wykluczające się wzajemnie zapisy w różnych aktach prawnych oraz konstytucja i ustawy wprowadzające reformę administracyjną państwa spowodowały, że rozporządzenie Ministra Zdrowia, które straciło ważność 1 stycznia 2001 r., podające wykaz uzdrowisk działających w Polsce straciło swoją moc i nie ma podstawy prawnej, aby minister zdrowia mógł wydać nowe. Tak więc te 36 uzdrowisk działa w tej chwili niejako w próżni prawnej. W obliczu rosnącej roli samorządów terytorialnych, gminy i województwa ta część władzy publicznej powinna mieć zasadniczy wpływ na tworzenie i działanie uzdrowisk na swoim terenie. W związku z tym proponujemy, aby uzdrowisko weszło do zakresu polityki rozwoju na poziomie gminy i województwa i stało się obszarem na terytorium gminy, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza specyficzna dla lecznictwa uzdrowiskowego. Takie rozwiązanie wprowadzi nową jakość w polityce rozwoju gminy, w odniesieniu zaś do województwa spowoduje, że rozwój lecznictwa uzdrowiska stanie się elementem polityki regionalnej. Naszym zdaniem jest to niezwykle istotne w relacji do spraw związanych z finansowaniem polityki rozwoju w odniesieniu do naszych starań o formalne wejście w struktury gospodarcze Unii Europejskiej i jednocześnie zwiększy zainteresowanie władz publicznych samorządowych sprawami uzdrowisk. Pozwoli podejmować inicjatywy zwiększające dochody gminy i poprawiające jakość usług leczniczych, organizację pracy i zarządzanie uzdrowiskiem. W nowelizacji proponujemy oddzielenie problematyki ochrony uzdrowiskowej jako elementu polityki ekologicznej państwa. Gmina bowiem sama nie udźwignie ciężaru odpowiedzialności za zachowanie wszystkich dóbr naturalnych sprzyjających lecznictwu uzdrowiskowemu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarekKuchciński">W tym przypadku główną rolę powinien pełnić przedstawiciel rządu w terenie, tj. wojewoda oraz inspekcje i służby mu podległe. Projekt przedstawiony Komisjom różni się w swojej wymowie od dotychczasowego podejścia do problematyki uzdrowiskowej i od wszystkich poprzednich projektów. Uzdrowiskiem, według naszej propozycji, staje się obszar dla prowadzenia lecznictwa uzdrowiskowego posiadający naturalne surowce lecznicze oraz klimat o własnościach leczniczych, a także wody pierwszej klasy czystości i techniczne zabezpieczenie infrastrukturalne, otulinę ochronną. Nowością jest zróżnicowanie uzdrowisk ze względu na ich charakter. Proponujemy uzdrowiska borowinowe, zdrojowe, klimatyczne, nadmorskie, nizinne, podgórskie, górskie. Umożliwi to, naszym zdaniem, obywatelom korzystanie z różnych form lecznictwa uzdrowiska. Nowością jest także wprowadzenie oznaczenia charakterystycznego dla zakładu lecznictwa uzdrowiskowego. Proponujemy podział na zakłady uzdrowiskowe, zdrojowe, klimatyczne, borowinowe, przyrodolecznicze, co jednoznacznie wzmocni i usytuuje lecznictwo uzdrowiskowe w systemie opieki zdrowotnej. Również nowością jest uznanie za wartość dóbr przyrody cech krajobrazowych, turystycznych i rekreacyjnych uzdrowiska, dotąd pomijanych lub niedocenianych. Ponadto nową propozycją jest zapis o utworzeniu obszarów ochrony uzdrowiskowej jako nowej formy ochrony przyrody, która stanowiłaby otulinę uzdrowisk. Całkowitą nowością jest propozycja, aby uznanie danego obiektu i terenu, na którym się znajduje, za uzdrowisko następowało w drodze uchwały rady gminy, oczywiście po spełnieniu wszystkich warunków. Uchwała byłaby przesyłana do marszałka województwa celem rejestracji. Wojewoda podejmowałby decyzję i sprawowałby nadzór. Cały projekt ustawy jest podzielony na cztery części, których nie będę po kolei omawiał. Rozumiem, że państwo je znają. Przypomnę tylko, że pierwsza jest poświęcona uzdrowisku, druga, naszym zdaniem najważniejsza, lecznictwu uzdrowiskowemu, trzecia dotyczy zmian w przepisach obowiązujących, czwarta obejmuje przepisy przejściowe i końcowe, które mają spowodować, że dotychczas działające uzdrowiska zostaną automatycznie wpisane do rejestru przez marszałka. Chciałbym jeszcze podnieś kwestie rozdzielenia kilku ważnych zadań w celu uporządkowania systemu prawnego odnoszącego się do uzdrowisk. Po pierwsze, do gmin należy wydzielenie i stosowanie się do przepisów ustawy dotyczących obszaru uzdrowiska, w tym przede wszystkim dotyczących zagospodarowania przestrzennego i ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Powołanie rady uzdrowiskowej ma na celu pilnowanie harmonijnego rozwoju uzdrowiska. Po drugie, do polityki ekologicznej państwa należałaby ochrona obszarów uzdrowiskowych. W tym przypadku wojewoda prowadziłby rejestr obszarów ochrony uzdrowiskowej. Inspekcja Ochrony Środowiska współdziałałby z wojewodą i nadzorowałby działalność uzdrowiska pod kątem państwowego monitoringu środowiska. Natomiast marszałek województwa prowadziłby rejestr uzdrowisk, dzięki czemu polityka regionalna dotyczyłaby również kwestii rozwoju uzdrowisk. Zastanawialiśmy, czy jest sens wprowadzać dodatkowe zmiany w ustawie o samorządzie województwa, gdzie są wymienione zadania, które samorząd województwa ma wypełniać, ale wydaje się, że obecne zapisy są wystarczające. Po trzecie, minister do spraw zdrowia jest uprawniony do określenia standardów lecznictwa. Jednocześnie zostały zaproponowane konieczne zmiany w ustawie - Prawo geologiczne i górnicze ze względu na kopaliny lecznicze. Bowiem istnieje potrzeba wprowadzenia odpowiednich zapisów, gdyż do dnia dzisiejszego ich nie ma. Chciałbym gorąco zarekomendować Komisjom pozytywne ustosunkowanie się do projektu ustawy, tym bardziej że wydaje nam się, że sprawy dotyczące finansowania gmin uzdrowiskowych powinny być dobrze sformułowane i zawarte w projekcie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zapowiadanym przez rząd i przygotowywanym również posłów w odniesieniu do kwestii zmian ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MarekKuchciński">Ponadto, w sprawie stosunków własnościowych wydaje nam się, że sprawy własności uzdrowisk powinny być umieszczone w innej ustawie. Natomiast ta ustawa jest próbą systemowego uporządkowania prawa odnoszącego się do uzdrowisk i lecznictwa uzdrowiskowego. Jeżeli mamy w Polsce wprowadzać państwo prawa z jednej strony i z drugiej praworządność, to ten projekt wychodzi naprzeciw zmianom systemowym i ustrojowym, jakie w Polsce w ostatnich kilkunastu latach zaszły.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AdamSzejnfeld">Chciałbym państwa powiadomić, że wpłynęła do Komisji opinia Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych dotycząca tego projektu ustawy, która raczej negatywnie traktuje przedstawiony projekt ustawy. Proszę przedstawiciela strony rządowej o stanowisko w sprawie tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejKosiniakKamysz">Intencją ministra właściwego do spraw zdrowia jest zachowanie nadzoru nad leczniczym charakterem uzdrowisk, a nie nad własnością. Stąd były prowadzone rozmowy z Ministerstwem Skarbu Państwa w sprawie znalezienia wspólnego rozwiązania. Po uzgodnieniach międzyresortowych będę oczywiście gotowy przedstawić tenże konsensus, który praktycznie jest osiągnięty. W odniesieniu do projektu ustawy chciałem powiedzieć, że zawiera wiele elementów bardzo istotnych i ważnych zwłaszcza wobec zmieniającej się rzeczywistości finansowej, prawnej i ustrojowej. Intencją ministra zdrowia jest zachowanie sieci uzdrowisk, na które miałby wpływ. Chodzi o to, aby podstawowe znaczenie, istotę lecznictwa uzdrowiskowego nie zgubić w procesie prywatyzacji czy też regionalizacji. Istnienie podstawowej sieci uzdrowiskowej jest konieczne ze względów na potrzeby zdrowotne społeczeństwa. Stąd są prowadzone rozmowy z Ministerstwem Skarbu Państwa, aby stworzyć taką formułą własności z zachowaniem wpływu Skarbu Państwa i ministra zdrowia, aby podstawowe potrzeby lecznictwa uzdrowiskowego były zachowane. Myślę, że intencje nasze są zbieżne, chociaż w niektórych szczegółach nie ukrywam, że projekt rządowy nieco różni się od poselskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AdamSzejnfeld">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chce zabrać głos w sprawie projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BronisławDankowski">Szkoda, że przystąpiliśmy do procedowania nie czekając na projekt rządowy. Moim zdaniem, poselski projekt ustawy nie nadaje się do dalszej debaty, tym bardziej że jako członek Komisji Skarbu Państwa uczestniczyłem w Nałęczowie w spotkaniu ze wszystkimi przedstawicielami uzdrowisk, którzy mają trochę inne spojrzenie na sprawy, które przedstawił poseł wnioskodawca. Byłoby dobrze skonsultować z nimi poselski i rządowy projekty ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKosiniakKamysz">W naszym zespole tzw. sanatoryjnym pracują przedstawiciele większości zespołów uzdrowisk polskich, przy których udziale projekt rządowy jest przygotowywany.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AdamSzejnfeld">Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie projektu ustawy? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Możemy uznać, że Komisja zakończyła pierwsze czytanie. Przypominam o propozycji prezydiów Komisji, aby powołać podkomisję w celu rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy. Chciałbym, aby podkomisja zleciła wykonanie stosownych ekspertyz i opinii, w tym Polskiej Organizacji Turystycznej i Polskiej Izbie Turystyki. Trzeba pamiętać, że uzdrowiska to nie jest tylko kwestia zdrowia, czy też interes gmin, lecz po prostu bardzo dobry biznes dla Polski pod warunkiem, że będą odpowiednie podstawy prawne. Lecznictwo uzdrowiskowe może być szlagierem turystyki przyjazdowej do Polski. Informuję, że zostały zgłoszone następujące kandydatury posłów: Przemysław Gosiewski (PiS), Bolesław Piecha (PiS), Bogdan Błaszczyk (SLD), Dariusz Bachalski (PO), Jan Knapik (SLD), Jakub Derech-Krzycki (SLD), Andrzej Czerwiński (PO), Stanisław Jarmoliński (SLD), Tomasz Tomczykiewicz (PO), Kazimierz Sas (SLD), Jan Szwarc (SLD), Józef Szczepańczyk (PSL), Mieczysław Kasprzak (PSL), Alicja Lis (Samoobrona), Jan Orkisz (UP).</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyCzerwiński">Chciałem zgłosić panią poseł Urszulę Krupę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszPolański">Chciałem zgłosić posła Ryszarda Stanibułę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BolesławPiecha">Chciałem zgłosić posła Jacka Falfusa.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AdamSzejnfeld">Po krótkiej naradzie prezydia Komisji proponują powołać podkomisję w proponowanym osiemnastoosobowym składzie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia ustawy o uzdrowiskach, lecznictwie uzdrowiskowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw w wymienionym wcześniej składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>