text_structure.xml
73.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławStec">Rozpoczynamy kolejne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, aby kontynuować rozpatrywanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dniu dzisiejszym rozpatrzymy te projekty zapisów ustawy, które zostały w ubiegłym tygodniu odłożone na wniosek Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu i są na nowo zredagowane. Otrzymali państwo tzw. urobek tekstowy, nad którym będziemy dzisiaj pracować. Rozpoczniemy od strony 29 w art. 27 odnośnie do zmiany b) - uchylenia ust. 2–7, a pozostawienie ust. 8, 9 i 9a. Bardzo proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie uchylenia ust. 2 w art. 27.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ust. 2, który w przedłożeniu rządowym proponuje się uchylić, dotyczy specjalnego sposobu wyliczania podatku dochodowego w grupie podatników otrzymujących emerytury lub renty wyłącznie z zagranicy. Podatnicy ci nie byli w związku z tym objęci rewaloryzacją tych świadczeń w momencie wprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi wobec propozycji uchylenia ust. 2 art. 27?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HelmutPaździorniez">Bardzo proszę przedstawiciela rządu o bardziej zrozumiałe wyjaśnienie powodów uchylenia ust. 2, a także o zobrazowanie dotychczasowych warunków obowiązywania tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AldonaMigzaRawska">Przepis ust. 2 art. 27 stanowił, iż w przypadku emerytur i rent, które nie podlegały podwyższeniu stosownie do przepisów przejściowych regulujących ubruttowienie świadczeń wypłacanych w Polsce płatnikom podatku dochodowego, kwota dochodu po odliczeniu należnego podatku wynikającego ze skali podatkowej, nie mogła być niższa niż kwota odpowiadająca 20% górnej granicy pierwszego przedziału skali podatkowej w stosunku rocznym. Jeżeli dochód ten okazałby się niższy, należny podatek liczony był tylko od nadwyżki kwoty dochodu wynikającej z wyliczenia. Obecnie rząd proponuje rezygnację z tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławStec">Czy są jeszcze inne uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałbym zwrócić uwagę państwa, iż w zestawieniu na stronie 28 zamieszczony jest wniosek pana posła Marka Zagórskiego, aby nie zmieniać brzmienia ust. 2–10. Wniosek ten podlegałby głosowaniu w trybie późniejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławStec">Wniosek pana posła Marka Zagórskiego poddany byłby głosowaniu w dniu jutrzejszym pod warunkiem zakończenia omawiania zmian w ustawie w dniu dzisiejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekOlewiński">Chciałby zapytać stronę rządową o konkretne powody zmiany w ust. 2. Jaka jest istota zmian proponowanych w ust. 2–10? Jakie skutki przyniesie uchylenie ust. 2–10 i której grupie podatników?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ust. 3–7 zawierają zasady waloryzacji skali podatkowej wobec przedziałów dochodowych stanowiących tę skalę, jak również wobec kwoty zmniejszającej podatek dochodowy. Ustępy te zawierają także zasady waloryzacji kwot, określonych w ustawie kwotowo, a dotyczących artykułu 21 - zwolnienia przedmiotowe, artykułu 26 - wydatki ponoszone na cele rehabilitacyjne. Z uwagi na propozycje rządowe dotyczące wprowadzenia nowej skali podatkowej z podwyższoną kwotą wolną od podatku, proponuje się równocześnie rezygnację z automatycznej waloryzacji świadczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekZagórski">Pragnę przypomnieć państwu, na czym polega sens moich poprawek, które wymagają rozpatrzenia łącznie z art. 22. Moja propozycja zmierza do tego, aby nie rezygnować z mechanizmu waloryzacji kwoty wolnej od podatku i progów podatkowych, rezygnować natomiast z umieszczania w ustawie sztywnych kwot. Propozycja rządowa jest odwrotna: umieścić sztywne kwoty. Moim zdaniem, skazuje to tę nową ustawę na nietrwałość. Przyjmując wersję rządową zakładamy, że na długi czas kwota wolna od podatku oraz progi podatkowe będą zamrożone i nie będzie mechanizmu automatycznej waloryzacji. Jeżeli więc chcielibyśmy dokonać zmian w progach podatkowych lub w kwocie wolnej od podatku albo też w obliczaniu kosztów uzyskania przychodu przez pracowników, to koszty te, będąc wpisane w ustawę, są stałe i niezmienne. Zajdzie więc konieczność kolejnej nowelizacji ustawy. Moje propozycje idą w przeciwnym kierunku, niż proponuje to przedłożenie rządowe, a mianowicie utrzymania dotychczasowego brzmienia omawianych ust. 2–10, z uwzględnieniem zaproponowanego przez rząd zwiększenia kwoty wolnej od podatku na rok 2004.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławStec">Ponieważ zgłoszono poprawkę pana posła Marka Zagórskiego, zakładającą utrzymanie art. 27 ust. 2–10 w dotychczasowym brzmieniu, propozycja ta będzie przedmiotem głosowania razem ze wszystkimi innymi propozycjami poprawek, które zostaną zgłoszone w trakcie obrad Komisji Finansów Publicznych nad projektem rządowym. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w kwestii zmian w ust. 2–7? Nie słyszę i wobec tego proszę przedstawiciela rządu o omówienie ust. 8 art. 27.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana w ust. 8 ma charakter porządkowy i związana jest ze skreśleniem w art. 21 pkt. 33 i 36, które mówią, iż dochody otrzymywane z zagranicy i tam opodatkowane podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, zgodnie z treścią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. To nowe brzmienie odnosi się wprost do kwot niepodlegających opodatkowaniu, zgodnie z zasadą unikania podwójnego opodatkowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Zapis ten będzie jednak przedmiotem głosowania z uwagi na poprawkę wniesioną przez pana posła Marka Zagórskiego. Przechodzimy do omawiania zmiany d) w art. 27 ust. 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta podobna jest w charakterze do zmiany poprzedniej. Polega na wykreśleniu wyrazów odnoszących się bezpośrednio do zwolnienia z podatku na podstawie art. 21. Poprawka ta ma charakter czysto techniczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Ta propozycja będzie również przedmiotem głosowania. Przechodzimy do omówienia zmiany e). Po ust. 9 dodaje się ust. 9a w art. 27.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta polega na dodaniu nowego ustępu, który mówi o podatnikach uzyskujących dochody zagranicą, w państwie, z którym nie ma podpisanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wobec takiego podatnika stosuje się zasadę naliczania opodatkowania określoną w art. 27 ust. 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławStec">Czy do tej zmiany są uwagi pań i panów posłów? Nie słyszę uwag. Ta zmiana również będzie przedmiotem głosowania w związku z poprawką wniesioną przez pana posła Marka Zagórskiego. Przechodzimy do omawiania zmiany nr 25 na stronie 33 materiału tekstowego. W art. 32 w ppkt. a) w ust. 2 zmianie uległo pierwsze zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta ma charakter porządkujący. Różnice merytoryczne wobec brzmienia w dotychczas obowiązującej ustawie nie występują.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do zmiany nr 25 w art. 32 w ust. 2? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie zmian w ppkt. b) ust. 2 art. 32.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta dotyczy nowego brzmienia pkt. 1 i jest to zmiana czysto techniczna, polegająca na dodaniu sformułowania „za pośrednictwem płatnika”.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do omawianej zmiany? Nie słyszę uwag. Proszę zatem o omówienie zmiany c) ust. 4 w art. 32.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AldonaMigzaRawska">Dwa punkty otrzymują nowe brzmienie, a zmiany mają czysto techniczny charakter. Zmianie ulega końcówka pkt. 3 w związku ze zmianą art. 44, na który powołuje się treść pkt. 3. Ust. 1 został podzielony na dwa ustępy, co spowodowało konieczność dodania nowego ust. 1. Zmiana pkt. 4 związana jest ustawowymi zapisami o ochronie roszczeń pracowniczych w wypadku wypowiedzenia pracy przez pracodawcę. Część należnych pracownikowi świadczeń pracowniczych, w wypadku niewypłacenia ich przez pracodawcę, przejmuje Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do punktu 3 i 4 ust. 3 w art. 32? Nie ma uwag. Przechodzimy do omówienia ust. 4 w art. 32.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ust. 4 nie zostaje zmieniony merytorycznie. Odwrócony niejako został zapis mówiący, iż zakład pracy nie zmniejsza zaliczki w sposób określony w ust. 3, czyli o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, jeżeli pracownik złoży oświadczenie płatnikowi, że stan faktyczny zapisany w oświadczeniu uległ zmianie. Dotychczasowy zapis nakazywał pracownikowi zgłaszać pracodawcy zmianę stanu faktycznego, co mogło w praktyce oznaczać ponoszenie negatywnych konsekwencji, wynikających z tego nakazu. Często pracownik zgłaszający pracodawcy fakt prowadzenia własnej działalności gospodarczej, przeznaczony był do zwolnienia w pierwszej kolejności, ponieważ fakt prowadzenia własnej działalności interpretowany był przez pracodawcę jako rezerwowe źródło utrzymania dla zwalnianego pracownika.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do omawianych punktów? Nie słyszę uwag. Przechodzimy do omówienia ust. 5 w art. 32.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana brzmienia ust. 5 jest konsekwencją zmiany art. 22 ust. 2, a więc sposobu wyliczania kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy. Dokonano skondensowania wszelkiego rodzaju kosztów uzyskania przychodu wynikających z podstawowego stosunku pracy i z innych stosunków pracy, jak również w przypadku powstania kosztu w trakcie dojazdu podatnika do miejsca pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do omawianego ustępu? Nie ma uwag. Przechodzimy do omówienia zmiany nr 27 w art. 34 ust. 4 pkt 2 w lit. A).</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta ma charakter czysto techniczny i polega na dodaniu po wyrazach - „emerytury lub renty”, wyrazów - „za pośrednictwem płatnika”.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Poproszę o omówienie litery d) art. 34 ust. 4 w pkt. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AldonaMigzaRawska">Tak jak w przypadku podatników uzyskujących przychody ze stosunku pracy, tak i w tym zapisie dokonuje się zmiany, w związku z nowymi wymogami ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych. Zmiana polega na dodaniu sformułowania o świadczeniach pieniężnych z organu zatrudnienia lub z biura terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Proszę o uzasadnienie następnej zmiany - uchylenia ust. 5 w art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AldonaMigzaRawska">W dotychczasowym brzmieniu ustęp 5 mówił, iż w przypadku wypłaty podatnikowi zasiłku przez organ rentowy, organ ten miał obowiązek do dnia 20 następnego miesiąca przekazania informacji zakładowi pracy podatnika o wysokości wypłaconego świadczenia. Rząd proponuje uchylenie tego zapisu w uwagi na zbytnie obciążenie płatnika, czyli organu rentowego - obowiązkiem każdorazowego zawiadamiania odpowiedniego zakładu pracy, zwłaszcza że czyni to też po zakończeniu roku podatkowego. Obecnie obowiązek ten przewiduje powiadamianie zakładu pracy raz w roku, do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi pań i panów posłów do omówionej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ZytaGilowska">Czy proponowana zmiana nie narusza prawa podatnika do posiadania informacji o przekazywanym na jego rzecz świadczeniu? Czy informacja przekazywana tylko raz w roku wystarczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AldonaMigzaRawska">Podatnik otrzymujący dochody z dwóch źródeł tzn. z zakładu pracy i od organu rentowego, rozlicza się z urzędem skarbowym raz do roku. Praktyka codzienna była jednak taka, iż organy rentowe ze względu na nawał pracy i ogromną ilość wypłacanych świadczeń, nie dopełniały obowiązku informowania zakładu pracy podatnika. Do Ministerstwa Finansów zgłaszane były liczne postulaty od wspomnianych organów rentowych o spowodowanie uchylenia tego, w praktyce niewykonalnego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StanisławStec">Nie widzę innych zgłaszających się. Proszę o uzasadnienie ust. 7 w art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ta zmiana ma, jak kilka poprzednich, charakter porządkujący. Dotychczasowe brzmienie tego przepisu nakładało na organy rentowe obowiązek rocznego obliczenia podatku do końca lutego roku następującego po roku podatkowym i przekazania tego obliczenia do dnia 15 marca tegoż roku. Nasza propozycja idzie w kierunku zrównania tych dwóch terminów. Wydaje się, iż organy rentowe sporządzające do końca lutego roczne obliczenie podatku, powinny w tym terminie móc również je przekazać podatnikowi. Chodzi nam tutaj o to, aby podatnik miał więcej czasu na przygotowanie swojego rocznego zeznania podatkowego, kiedy zechce skorzystać z ulg, odliczeń, preferencji, lub z formy wspólnego z małżonkiem opodatkowania dochodów. Często bywa to osoba samotnie wychowująca dziecko.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ZytaGilowska">Mam przed sobą quasi - jednolity tekst przygotowany przez Kancelarię Sejmu, z którego wynika, iż został zmieniony art. 34 ust. 7 i zmiana ta wchodzi w życie 1 października 2003 roku. Czy mam rozumieć, że na 1 października 2003 roku rząd proponuje kolejną zmianę, która wejdzie w życie razem z całą nowelizacją?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AldonaMigzaRawska">Nie wiem, jaki przepis ma wejść w życie 1 października 2003 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZytaGilowska">Fragment tekstu, który przytoczyłam nie jest tożsamy z wersją zaproponowaną przez rząd, ale zapowiada wejście w życie artykułu 34 w dniu 1 października 2003 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rzeczywiście jest tak, jak mówi pani poseł Zyta Gilowska. Nowe brzmienie ustępu 7 art. 34 ma obowiązywać od 1 października 2003 r., ale jest w nim odwołanie do art. 26 ust. 1 pkt. 3 i 4, które zaczęły obowiązywać w momencie uchwalania poprzedniej nowelizacji. W trakcie prac nad aktualną nowelizacją ustawy, Biuro Legislacyjne KS zaproponowało skreślenie punktów 3 i 4 ustępu 1 w art. 26, a w związku z tym zaproponowane przez rząd brzmienie zmienia termin wejścia w życie przepisu na 1 stycznia 2004 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#StanisławStec">Dobrze, że Biuro Legislacyjne KS panuje nad sytuacją. Czy są inne uwagi do ust. 7 w tej kwestii? Nie ma uwag. Przechodzimy zatem do omówienia ust. 8 w art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zapis ten normuje sytuację w przypadku, gdy organ rentowy nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, musi jednak sporządzić informację o uzyskanych dochodach przez podatnika. Chodzi o ujednolicenie terminu sporządzenia informacji niezbędnej podatnikowi do rozliczenia się z właściwym urzędem skarbowym z terminem przekazania tej informacji podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Terminem obowiązującym dla organu rentowego byłby koniec lutego roku następującego po roku podatkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ZytaGilowska">Sformułowanie użyte w ust. 8 art. 34 jest bardzo ogólne. Proszę o przybliżenie okoliczności, w których organ rentowy nie jest obowiązany do dokonania rocznego obliczenia podatku.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AldonaMigzaRawska">Takim przypadkiem jest wypłata zasiłku lub innych świadczeń pieniężnych dla cywilnych ofiar wojny.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StanisławStec">Innych uwag nie słyszę. Proszę o omówienie zmiany d) w art. 34 ust. 9 w pkt. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta polega na uwzględnieniu nowego brzmienia art. 30 oraz dodaniu art. 30a i art. 30b.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Przechodzimy do omówienia punktu 2 ust. 9 w art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AldonaMigzaRawska">Brzmienie tego punktu związane jest ze zmianami dokonanymi w art. 26. Wydaje się, iż w tym punkcie należałoby zaproponować inne brzmienie zapisu niż w przedłożonej propozycji, tak aby uwzględnić już teraz możliwe w przyszłości zmiany przepisów lub wydłużenie listy ulg w podatku dochodowym, uprawniające do korzystania z odliczeń. Proponujemy zatem, aby punkt ten brzmiał w sposób następujący: - „podatnik nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 10”. Ustęp ten mówi, że organ rentowy może dokonać rocznego obliczenia podatku również w sytuacji, w której podatnik dokona Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych zwrotu nienależnie pobranej emerytury lub renty. Wówczas ZUS dokona rocznego obliczenia podatku dochodowego dla urzędu skarbowego, co spowoduje, iż podatnik nie będzie musiał dokonywać tego w trybie indywidualnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#StanisławStec">Na tym etapie procesu legislacji rząd nie może już dokonywać poprawek. Mam jeszcze generalną uwagę, iż wszelkie poprawki muszą mieć formę pisemną.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zgodnie z regulaminem Sejmu, wnioskodawcy przysługuje prawo wnoszenia poprawek do momentu zakończenia II czytania. W tym konkretnym przypadku wnioskodawcą jest rząd i ma prawo zgłaszania poprawek. Inną sprawą jest autopoprawka, która nie jest w regulaminie Sejmu do końca uregulowana. Taka drobna poprawka nie ma jednak charakteru autopoprawki i dlatego może być zgłoszona przez wnioskodawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#StanisławStec">Wobec powyższego, proszę przedstawicieli rządu o wniesienie tej poprawki na piśmie, będzie ona rozpatrywana na posiedzeniu Komisji i w czasie głosowania, tak jak każda inna poprawka. Zgłaszała się do głosu pani poseł Barbara Marianowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#BarbaraMarianowska">Uzyskałam już odpowiedź na moje wątpliwości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ElżbietaMucha">Zapis o którym mówimy, był zamieszczony w przedłożeniu rządowym w ust. 12 w związku z nowym brzmieniem art. 34. Tak więc, nie jest to najnowsza propozycja rządu, ten zapis znajdował się już wcześniej w projekcie rządowym w ust. 12 w pkt. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#StanisławStec">Czy Biuro Legislacyjne KS potwierdza istnienie tego zapisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W art. 12 przedłożenia rządowego był pkt 2, który mówi „że jeżeli podatnik nie korzysta z odliczeń z zastrzeżeniem ust. 10”.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#StanisławStec">Czy Komisja wyraża zgodę na zmianę w ust. 9 pkt. 2? Nie widzę sprzeciwu. Czy Biuro Legislacyjne KS odnotowało tę poprawkę? Proszę o omówienie zmiany w pkt. 6 art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta polega na dodaniu pkt. 6, który mówi iż „nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 11”. Jest to poprawka ściśle związana z dodawanym ust. 11 w lit. e). Chodzi o to, że w przypadku gdy emeryt lub rencista otrzymuje za pośrednictwem organu rentowego zwrot nadpłaconej i uprzednio odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne, organ rentowy w myśl dotychczasowych przepisów, nie może za niego dokonać rocznego obliczenia podatku dochodowego. Zaproponowana przez rząd zmiana powoduje, że w przypadku otrzymywania przez emeryta lub rencistę zwrotu nadpłaconej i uprzednio odliczonej składki zdrowotnej za pośrednictwem organu rentowego, organ ten będzie mógł dokonać za emeryta rocznego obliczenia podatku dochodowego, pod warunkiem że organ ten dokonuje emerytowi w dalszym ciągu wypłat świadczeń emerytalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie ma uwag. Proszę o omówienie ust. 11 art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ten ustęp został przed chwilą omówiony przy okazji omawiania pkt. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#StanisławStec">Czy państwo mają uwagi do tego ustępu? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ustępu 12 w art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp ten jest przeniesieniem z ust. 3 i 4 art. 38. Z tego art. 38, o którym będzie dalej mowa, proponuje się skreślenie tego ustępu. Chodzi tutaj o wystąpienie różnicy między podatkiem wynikającym z rocznego obliczenia podatku dochodowego a sumą zaliczek pobranych za cały rok podatkowy, którą to różnicę organ rentowy ma prawo potrącić z dochodu podatnika w marcu i kwietniu roku następującego po roku podatkowym. Tę pobraną różnicę organ rentowy wpłaca na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby podatnika. Jeżeli z rocznego obliczenia podatku wynika nadpłata, zalicza się ją na poczet zaliczki należnej za marzec i jeżeli po pobraniu tej zaliczki pozostaje jeszcze nadpłata, płatnik zwraca ją podatnikowi w gotówce. Zwrócone nadpłaty w gotówce płatnik wykazuje w deklaracji PIT 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tego ustępu?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W nowym brzmieniu ustępu 12 pozostały do sprecyzowania właściwości urzędów skarbowych w związku ze zmianą nowo przyjętych rozwiązań w ustawie o wojewódzkich kolegiach skarbowych oraz kilka innych szczegółów technicznych. Prosimy zatem o upoważnienie Komisji do dokonania tego później, bez absorbowania czasu zebranych w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#StanisławStec">Czy panie i panowie posłowie mają uwagi lub zastrzeżenia do takiego upoważnienia Biura Legislacyjnego KS dla dokonania korekty w sformułowaniu o właściwościach urzędów skarbowych? Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy do zmiany nr 28 w art. 35 w ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AldonaMigzaRawska">Nowe brzmienie tego ustępu podyktowane jest okolicznością pojawienia się nowych osób prawnych i ich jednostek organizacyjnych, dokonujących wypłat emerytur i rent z zagranicy. Dotychczas takich wypłat mógł dokonywać tylko bank. Np. w przypadku otrzymywania świadczeń emerytalnych lub dokonywania płatności składek zdrowotnych z Republiki Czeskiej, taką osobą prawną jest Poczta Polska. Chodzi o to, aby w takich przypadkach ta sama osoba prawna, która dokonuje wypłaty świadczenia, mogła dokonywać płatności podatku dochodowego w imieniu podatnika to świadczenie otrzymującego. Zmiana ta jest wyjściem naprzeciw prawdopodobnemu pojawieniu się większej liczby instytucji i organizacji, które będą świadczyły usługi pośrednictwa przy przekazywaniu świadczeń z zagranicy, a także większej liczby krajów, które z usług tych instytucji zechcą skorzystać. Teraz jest to Republika Czeska, ale w przyszłości może pojawić się większa liczba krajów. Intencją tej zmiany jest dobro podatnika, który pozbawiony możliwości skorzystania z usługi płacenia podatku dochodowego w sposób zaliczkowy za pośrednictwem instytucji, która mu te świadczenia emerytalne wypłaca, będzie musiał obliczać i płacić podatek samodzielnie. Sądzimy, iż dla wielu osób będzie to nie lada problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#ZytaGilowska">Z wypowiedzi pani zrozumiałam, że może się coś wydarzyć, co spowoduje niejako natłok instytucji i krajów, które będą przekazywać świadczenia emerytalne lub inne z zagranicy. Ale kto ze strony polskiej decyduje o tym? Kto zawiera umowy w tej sprawie? Na jakiej podstawie to Poczta Polska przekazuje emerytury z Czech?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#AldonaMigzaRawska">W przypadku Czech zrobił to rząd czeski, który podpisał stosowną umowę z Pocztą Polską.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#BarbaraMarianowska">Rozumiem, że w tym przypadku wypłat świadczeń emerytalnych dokonują placówki poczty w całym kraju. Na jakiej zasadzie? Czy na zasadzie porozumienia rządu czeskiego z Pocztą Polską? Jest to jednak utrudnienie dla odbierających świadczenia, ze względu chociażby na kolejki w urzędach pocztowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#ElżbietaMucha">W debatach nad ostatecznym brzmieniem tego zapisu zastanawialiśmy się w Ministerstwie Finansów, jaki wariant będzie najlepszy, mając na uwadze zmieniające się uwarunkowania na rynku usług finansowych. Wydawało nam się, że będzie to ten wariant, jaki zaproponowaliśmy w przedłożeniu. Ta wersja została zaaprobowana przez rząd. Ale decyzja należy do Komisji. Jeśli Komisja zaproponuje lepszą wersję, uwzględniającą zmieniające się warunki na rynku finansowym, jestem gotowa dyskutować. Na razie obstaję jednak przy wariancie zaproponowanym przez rząd w przedłożeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie do przedstawicieli rządu. Jak to jest możliwe, że Poczta Polska może wypłacać emerytury z zagranicy? Wobec tego każde państwo może sobie zażyczyć wypłatę emerytury poprzez Pocztę Polską. Tu nie chodzi o dostosowanie się do zmieniających się warunków, lecz o wpływ rządu na zachodzące zmiany. Dziwię się pani minister, że używa pani trybu warunkowego w proponowanym rozwiązaniu. Rząd powinien przedstawić stanowisko co do trybu wypłat świadczeń pochodzących z zagranicy i potrącania zaliczek na poczet podatku dochodowego. Minister finansów tego rządu w szczególności powinien być zainteresowany i stać na straży terminowego poboru podatku dochodowego od tych świadczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JózefGruszka">Pytanie kieruję do rządu. Czy sposób postępowania rządu czeskiego, regulowania świadczeń emerytalnych poprzez Pocztę Polską, nie jest postępowaniem łamiącym konwencje międzynarodowe traktujące o świadczeniach wzajemnych w tym zakresie? Czy nie mamy do czynienia w tym przypadku z omijaniem przyjętych wzajemnych, międzypaństwowych regulacji? Komisja Finansów Publicznych dokonując pewnych udogodnień ustawowych, głównie w kwestiach podatkowych, nie powinna tracić z oczu praktyki zawartej w zobowiązaniach międzynarodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MarekZagórski">Tym razem chciałbym poprzeć rząd w jego propozycji rozwiązania tego problemu. Chodzi przecież o ułatwienie poboru podatku a zapis proponowany przez rząd jest ze wszech miar słuszny.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#ZytaGilowska">Co innego jest w tej sprawie interesujące, a mianowicie stwierdzenie rządu, że ponieważ Republika Czeska postanowiła przekazywać świadczenia poprzez Pocztę Polską, to może inne rządy zechcą postąpić podobnie, więc rząd polski przy okazji nowelizacji ustawy podatkowej, dostosowując się do tej sytuacji, postanawia... itd. Zastanawiająca jest ta miękkość reakcji rządu polskiego. O ile sobie dobrze przypominam, nasze państwo nie utraciło ani kawałka swojej suwerenności państwowej, zwłaszcza wobec Republiki Czeskiej. Tego rodzaju kwestie reguluje się zazwyczaj umowami międzynarodowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#StanisławStec">Czy przy okazji przekazywania świadczeń emerytalnych do Polski z Republiki Czech nie było pobieranych zaliczek na poczet podatku dochodowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#ElżbietaMucha">W przypadku przekazywania świadczeń drogą omijającą system bankowy, obowiązek płacenia należnych zaliczek na poczet podatku dochodowego spoczywa na podatniku, który musi dokonać obliczenia podatku, należnej zaliczki, wypełnienia deklaracji podatkowej i przekazania zaliczki na konto właściwego urzędu skarbowego. Nasza regulacja ma na celu zdjęcie tego obowiązku z podatnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MarekOlewiński">Jeśli dobrze zrozumiałem, pytanie pana posła Stanisława Steca dotyczy roku bieżącego, w którym zaliczki nie są potrącane. Podatnicy płacą te zaliczki na poczet podatku dochodowego albo ich nie płacą. Może się więc zdarzyć, że na koniec roku podatkowego przyjdzie podatnikom zapłacić sporą kwotę, której nie będą w stanie zapłacić, bo mogą nie mieć pieniędzy. Mówimy tutaj o rozwiązaniu na przyszły rok, dowiadując się równocześnie o istnieniu pewnego istotnego problemu w roku bieżącym - sposobu regulowania podatku dochodowego przez podatników otrzymujących świadczenia z zagranicy. Jak to się dzieje, że rząd czeski wybiera sobie w Polsce kontrahenta do przekazywania świadczeń emerytalnych. Czy to jest prawnie uregulowane? Skoro zabrałem głos, to chcę powiedzieć państwu o sprawie, z którą zetknąłem się w swoim biurze poselskim. Otóż, wszelkie świadczenia przekazywane przez ZUS są regulowane poprzez pośrednika, jakim jest Bank Pocztowy w Bydgoszczy. Biorąc pod uwagę ilość realizowanych operacji w jedną i drugą stronę oraz kwoty z tego tytułu wynikające, to suma kwot tylko z odsetek musi być porażająca. Na swoje oficjalne pytanie o zasadność takiego rozwiązania, otrzymałem bardzo skomplikowaną odpowiedź, wymagającą głębokiego przeanalizowania. Moim zdaniem, jest to działanie poprzez zbędnego pośrednika w całej operacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#StanisławStec">Sprawa z Bankiem Pocztowym jest bardzo pouczającym przykładem, którego nie omieszkamy poruszyć przy okazji omawiania budżetu dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na rok przyszły. Czy panie i panowie posłowie wnoszą uwagi do treści pkt. 1 ust. 1 w art. 35? Nie słyszę uwag. Przechodzimy do omówienia pkt. 3 ust. 1 art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ze względu na zmianę ustawy należało podzielić dotychczasowy pkt. 3 na dwa punkty 3 i 3a. W ten sposób wyodrębniono dwóch osobnych płatników świadczeń pracowniczych: Fundusz Pracy i biura terenowe Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#StanisławStec">Myślę, że oba punkty - 3 i 3a możemy rozpatrzyć równocześnie. Czy są uwagi do punktów 3 i 3a? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie punktu 7 w ust. 1 art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustawa o świadczeniu socjalnym wprowadziła nakaz płacenia przez płatnika, środków od wypłacanych świadczeń integracyjnych na rzecz centrum integracji społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#StanisławStec">Bardzo proszę przedstawicieli resortu finansów o bliższe informacje na temat centrum integracji społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustawa o zatrudnieniu socjalnym wprowadza instytucję dziennego pobytu uczestnika centrum integracji społecznej. Uczestnik dziennego pobytu podpisuje umowę próbną z centrum na okres 1 miesiąca i otrzymuje świadczenie integracyjne w wysokości połowy miesięcznego zasiłku dla bezrobotnych. W przypadku pozytywnej oceny po okresie próbnym, uczestnik programu centrum integracji społecznej podpisuje umowę na okres 11 miesięcy, uczestniczy w zajęciach integracyjnych i otrzymuje 80% miesięcznego zasiłku dla bezrobotnych. Przepisy te odnoszą się do ludzi pokrzywdzonych niejako przez los, a więc do bezrobotnych, do ludzi bezdomnych, chorych psychicznie lub też ludzi zwalnianych z zakładów karnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#StanisławStec">Dziękuję. Czy są uwagi do tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W ust. 7 jest mowa o „odrębnej ustawie”. Proponujemy uzupełnić ten zwrot o dokładne określenie ustawy, ustawa z dnia... itd. To znacznie ułatwi orientację w przepisach.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#StanisławStec">Słuszna uwaga. Prosimy przedstawicieli rządu o uzupełnienie zapisu o nazwę ustawy. Kontynuujemy omawianie zmiany nr 28 ust. 3 w art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp 3 jest ściśle związany z omawianym przed chwilą pkt. 7. Zmiana ta ma charakter czysto techniczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi pań i panów posłów do tego ustępu? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ustępu 3a w art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AldonaMigzaRawska">W dotychczasowym brzmieniu tego przepisu umieszczone było słowo „bank”. W sytuacji pojawienia się innych osób prawnych mogących pełnić usługę płatnika słowo „bank” zostało zamienione na „płatnik”, ponieważ płatnikiem nie jest już tylko bank, lecz także np. poczta.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tego ustępu? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ust. 4 art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp 4 jest związany z dodaniem w ust. 1 pkt. 7 oraz ze zmianami dalszych przepisów ustawy, przepisów dodawanego art. 30b oraz zmiany art. 30i i 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do proponowanego brzmienia? Nie ma uwag. Przechodzimy do omówienia ust. 5 art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana w ust. 5 jest zmianą techniczną i polega na dodaniu wyrazów: „i 3a”.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#StanisławStec">Czy do tej zmiany są uwagi pań i panów posłów? Nie słyszę uwag. Proszę zatem o omówienie uchylenia ust. 7 w art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#AldonaMigzaRawska">Propozycja uchylenia ust. 7 dotyczy sytuacji, w której podatnik otrzymuje świadczenie od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Są to różnego typu świadczenia np. dofinansowanie do lokalu mieszkalnego podlegające obowiązkowi podatkowemu. Do tej pory na płatniku ciążył obowiązek powiadamiania podatnika i zatrudniającego go pracodawcy do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła wypłata świadczenia. Proponuje się uchylenie tego przepisu, ponieważ oddziały terenowe Wojskowej Agencji Mieszkaniowej wystawiają sprawozdania roczne PIT na koniec roku podatkowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tego uchylenia? Nie ma uwag. Przechodzimy do omówienia ust. 10 art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta ma charakter czysto techniczny i polega na dodaniu do obecnie obowiązującego przepisu, zastrzeżenia art. 37. Znaczy to, iż zapis wyłącza ten artykuł z przepisu zawartego w ust. 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do ustępu 10? Nie słyszę uwag, wobec tego przechodzimy do zmiany nr 29 w art. 37 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiany, o których mowa w tym ustępie, były już wcześniej omawiane i wiążą się głównie z określeniem płatnika w sytuacjach, gdy pojawia się nowa instytucja pełniąca tę funkcję. Zmiana w tym ustępie wiąże się także z dodaniem art. 30a i 30b.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#StanisławStec">Czy Biuro Legislacyjne KS potwierdza uzupełniający charakter tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak, potwierdzamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do zmian w ust. 1? Nie ma uwag. Proszę o omówienie ust. 1a w art. 37.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta polega m. in. na usunięciu litery a) w pkt. 3 i wiąże się z proponowaną przez rząd likwidacją możliwości odliczenia od dochodu składek z tytułu obowiązkowego członkostwa podatnika w jakiejś organizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#StanisławStec">Czy do zmiany w ust. 1a są uwagi? Nie słyszę uwag. Przechodzimy do omówienia punktu 5 w ust. 1a art. 37.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#AldonaMigzaRawska">Jest to sytuacja podobna jak w przypadku organu rentowego, gdy podatnik otrzymuje za pośrednictwem płatnika zwrot nadpłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne. Płatnik ten będzie mógł podatnikowi dokonać rocznego rozliczenia podatku dochodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do omawianego pkt. 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W art. 37 w ust. 1a w pkt 1 obecnie obowiązującej ustawy istnieje sformułowanie „uwzględnia koszty”. W nowelizowanej ustawie rząd w nowym brzmieniu tego ustępu proponuje sformułowanie „uwzględnia koszty na wniosek podatnika”. W związku z tym, że Biuro Legislacyjne KS omyłkowo nie zamieściło w przygotowywanym dla Komisji materiale, dodanych przez rząd słów - „na wniosek podatnika”, proponuję, aby Komisja ustosunkowała się do tej propozycji rządowej w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#StanisławStec">Proszę o dodatkowe wyjaśnienie dotyczące tego punktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro Legislacyjne KS omyłkowo nie zamieściło w przedłożonym panom posłom roboczym materiale zaproponowanego przez rząd sformułowania w art. 37 ust. 1a pkt 1. Sformułowanie to brzmiało: „uwzględnia koszty na wniosek podatnika”. Jeżeli rząd potwierdza konieczność zamieszczenia tego sformułowania w art. 37 w ust. 1a, to prosimy zrobić to teraz, aby Komisja mogła odnieść się do tego proponowanego brzmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#AldonaMigzaRawska">Rząd nie wnosi sprzeciwu wobec zamieszczenia pełnego sformułowania „uwzględnia koszty na wniosek podatnika”.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#StanisławStec">Przejmuję to, ale proszę o szczegółowe uzasadnienie, ponieważ jest to propozycja rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#AldonaMigzaRawska">Istotnie, w dotychczas obowiązującej ustawie nie było słów „na wniosek podatnika”, ale płatnik uwzględniał podatnikowi faktycznie poniesione koszty bez konieczności składania odrębnego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#StanisławStec">Czyli płatnik uwzględniał koszty, mimo że w dotychczas obowiązującej ustawie nie używa się słów „na wniosek podatnika”? Proponuję, aby zostawić brzmienie dotychczasowe, a więc bez słów „na wniosek podatnika”. Chodzi o to, aby podatników nie obarczać dodatkowymi czynnościami administracyjnymi. Jaka była praktyka działania do tej pory?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#AldonaMigzaRawska">Podatnik składał oświadczenie płatnikowi, jeśli chciał, aby płatnik dokonywał rocznego obliczenia po0datku w jego imieniu. W tym oświadczeniu zawierał informacje dotyczące kosztów uzyskania przychodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#ZytaGilowska">A jaka jest różnica pomiędzy oświadczeniem podatnika a wnioskiem podatnika?</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chodziło nam o to, aby naprawić nasze niedopatrzenie wynikające z przeoczenia, natomiast decyzja merytoryczna, czy pozostawić bez słów „na wniosek podatnika” - należy do rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#StanisławStec">Wobec braku jasnego stanowiska rządu w tej sprawie, podtrzymuję swój wniosek, aby sformułowanie nie zawierało słów „na wniosek podatnika”. Chyba, że rząd się zastanowi, to w czasie II czytania projektu ustawy będzie jeszcze szansa na wniesienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#AnnaFilek">Czy w sensie rozumienia prawa administracyjnego nie jest tak, że oświadczenie podatnika obliguje płatnika czyli pracodawcę do dokonania obliczenia, jeżeli zaś w przepisie ustawy zamieścimy słowo - „wniosek”, pracodawca będzie się czuł zwolniony z tego obowiązku do momentu otrzymania tegoż wniosku podatnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#ElżbietaMucha">Po krótkiej naradzie wyrażam stanowisko, iż rząd nie upiera się przy sformułowaniu „na wniosek podatnika”. Praktyka pokazała, iż zapis ust. 1 w pkt. 1 nie nastręcza żadnych problemów, wobec tego pozostawiamy dotychczasowe sformułowanie, które brzmi: „uwzględnia koszty”. Decyzja ostateczna, jak postąpić, należy oczywiście do Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#StanisławStec">Komisja już rozstrzygnęła, chociaż rad bym usłyszeć powody, dla których rząd umieścił te słowa w nowelizacji, a teraz rezygnuje. Proszę o omówienie uchylenia ust. 2 art. 37.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#AldonaMigzaRawska">Rząd proponuje uchylenie ustępu 2 w art. 37. Podatnik uzyskujący świadczenia od kilku płatników zobligowany jest do złożenia rocznego obliczenia podatku dochodowego samodzielnie. W tym przypadku, jeśli w ciągu roku podatkowego podatnik otrzymał zasiłek w ramach funduszu ubezpieczeń społecznych bezpośrednio od organu rentowego, czyli nie za pośrednictwem płatnika, płatnik mimo to zobligowany jest do uwzględnienia tego świadczenia w obliczeniu rocznym, pod warunkiem wszakże złożenia przez podatnika stosownego oświadczenia. Zdaniem rządu, odpowiedzialność za złożenie rocznego zeznania podatkowego powinien ponosić podatnik, a nie płatnik. W związku z tym rząd wnosi o uchylenie tego ustępu.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#StanisławStec">Czy do powyższej propozycji rządu są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam prośbę do rządu o wyjaśnienie. W tekście, nad którym pracujemy w tej chwili, nie jest ujęty ust. 1b. W projekcie rządowym, który nadaje artykułowi 37 nowe brzmienie, był to ust. 3. W dotychczas obowiązującej ustawie był to ust. 1b, który został sformułowany niedawno, przy okazji tworzenia ustawy o wojewódzkich kolegiach skarbowych. W przedłożeniu rządowym zakres merytoryczny tego przepisu został zmieniony. Czy poprawka rządu była dokonana świadomie? Moim zdaniem, w tym wypadku chodzi o zmianę przepisu, który obowiązywał przez miesiąc.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#AldonaMigzaRawska">Proponujemy, aby ustęp ten miał oznaczenie 1b, tak jak w dotychczas obowiązującej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#StanisławStec">Wobec tego przechodzimy do omówienia ust. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#MarekZagórski">Bardzo przepraszam, ale chyba się pogubiłem. Z tego, co zrozumiałem, ust. 3 i ust. 1b mają się do siebie merytorycznie nijak. Czy znaczy to, że rząd proponuje wersję nowelizowaną przy okazji ustawy o wojewódzkich kolegiach skarbowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#StanisławStec">Tak, rząd to potwierdził. Przechodzimy do omawiania nowego ustępu 3 w art. 37.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zapis ten polega na ujednoliceniu terminu sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu rocznego obliczenia podatku. Chodzi o to, aby był to jednolity termin do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Skoro płatnicy sporządzają obliczenie do końca lutego, powinni być w stanie przekazać je również w tym samym terminie. Wcześniejsze otrzymanie obliczenia podatku od płatnika, umożliwi podatnikowi rozliczającemu się indywidualnie sprawdzenie i ewentualne zweryfikowanie otrzymanego obliczenia. W chwili obecnej obowiązujące dla płatnika terminy to 31 marca dla przekazania podatnikowi rocznego obliczenia podatku i 15 kwietnia dla przekazania urzędom skarbowym odnośnej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#JózefGruszka">Mam pewne wątpliwości, czy dokonując pewnego ograniczenia terminów nie spowodujemy, iż stanie się to niewykonalne. Płatnik dokonując rozliczenia podatnika w terminie do końca lutego musi mieć pewien margines czasowy na przesłanie korespondencji. Czy takie zdecydowane zawężenie terminów nie spowoduje zbytniego spiętrzenia korespondencji, a w konsekwencji niezrealizowania w przewidzianym terminie?</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#AldonaMigzaRawska">Naszą intencją jest lepsze zorganizowanie całej procedury i ujęcie jej w bardziej zdyscyplinowany sposób. Skoro roczne obliczenie podatku jest gotowe do końca lutego, nie widzimy przyczyny, dla jakiej podatnik miałby je otrzymywać w miesiąc później, a urząd skarbowy półtora miesiąca później. Do ministerstwa finansów często wpływały skargi podatników, którzy chcieli otrzymać od płatnika, celem uzupełnienia, gotowe już roczne obliczenie podatku dochodowego i płatnik odmawiał, tłumacząc się przepisem, który obliguje go do przekazania obliczenia dopiero w miesiąc później. Rząd czyniąc taką propozycję kieruje się wyłącznie interesem podatnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#StanisławStec">Czy panie i panowie posłowie mają jeszcze inne uwagi do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Przystępujemy zatem do zmiany nr 31 w art. 38 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana brzmienia polega na uproszczeniu informacji dotyczącej sposobu wypełniania deklaracji podatkowej. Uproszczenie to polega na użyciu uniwersalnego sformułowania - deklarację według ustalonego wzoru - zamiast wyszczególniania wszystkich niezbędnych elementów takiej prawidłowo wypełnionej deklaracji. Takie uproszczenie jest wyjściem naprzeciw prawdopodobnym, kolejnym nowelizacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nieuchronnej w takich wypadkach konieczności zmiany wszystkich artykułów, których treść odnosić się będzie do zawartości omawianej tutaj deklaracji podatkowej. Uproszczenie, o którym mówię, ma charakter techniczny i nie zawiera żadnych zmian merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do omawianej zmiany? Nie słyszę uwag. Przystępujemy do omówienia uchylenia ust. 3 w art. 38.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp 3 został przeniesiony do art. 34 i do art. 37 dla czystości brzmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#StanisławStec">Proszę od razu omówić uchylenie ust. 4 art. 38.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zarówno ust. 4, jak i ust. 5 zostały przeniesione do art. 34 i art. 37 z tych samych względów.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#StanisławStec">Czy Biuro Legislacyjne KS potwierdza tę zmianę? Biuro Legislacyjne potwierdza. Dziękuję. Przechodzimy zatem do omówienia zmiany nr 31a w art. 39 w ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana brzmienia w ust. 1 spowodowana jest wykreśleniem z tekstu przepisu płatnika - organu rentowego, ponieważ w obecnym brzmieniu ust. 8 w art. 34 zostało to już ujęte. Ponadto płatnik zobligowany jest do sporządzania informacji według ustalonego wzoru, do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym, nawet w sytuacji, gdy dokonuje podatnikowi wypłat dochodów zwolnionych z podatku jak np. wypłaty środków pomocowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi pań i panów posłów do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ust. 2 w art. 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana w ust. 2 ma podobny charakter jak w ustępie poprzednim i polega na wykreśleniu art. 34 z szeregu artykułów określających płatników pobierających zaliczki na podatek dochodowy. Obowiązki płatnika zostały już określone w ust. 8 art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#StanisławStec">Czy ktoś ma uwagę do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ust. 3 art. 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp ten określa obowiązki płatnika uzyskującego dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, transakcji giełdowych oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach. Z chwilą uchwalenia podatku od dochodów uzyskanych z transakcji giełdowych oraz dochodów ze zbycia papierów wartościowych lub udziałów w spółkach, płatnik zobligowany będzie do sporządzenia imiennej informacji według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego dochodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#StanisławStec">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne KS o odpowiednie korekty, gdyby nie uchwalono tego podatku. Proszę o omówienie kolejnego ustępu 4 art. 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana w ust. 4 jest konsekwencją zmian wynikających z ust. 3 art. 39. Mowa jest w nim o podatniku uzyskującym dochody z transakcji giełdowych lub finansowych określonych w art. 30 b, w sytuacji gdy zamierza on opuścić terytorium RP. Wówczas podmiot prowadzący rachunek tego podatnika jest obowiązany, na jego wniosek, sporządzić informację o wysokości uzyskanego dochodu, którą w terminie 14 dni od momentu otrzymania wniosku przesyła do podatnika i właściwego dla tego podatnika urzędu skarbowego. Praktyka dnia codziennego pokazuje, iż podatnicy ci nie przebywają stale na terytorium Polski i powinni mieć zagwarantowaną możliwość otrzymania wszystkich niezbędnych informacji do rozliczenia się urzędem skarbowym właściwym w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ust. 5 art. 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#AldonaMigzaRawska">W ustępie tym mowa jest o płatnikach takich jak: osoby prawne dokonujące wypłat rent i emerytur z zagranicy, organy zatrudnienia czy biura terenowe Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, które wypłacają podatnikom stypendia, częściowo zwolnione od podatku dochodowego. Płatnik ów zobowiązany jest do sporządzania informacji określonej w art. 35 ust. 10 i nie musi sporządzać informacji na koniec roku podatkowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#StanisławStec">Czy ktoś z państwa ma uwagę do tego ustępu? Nie słyszę uwag. Przechodzimy zatem do omówienia zmiany nr 32 w art. 41 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana brzmienia tego ustępu polega na rozszerzeniu kręgu płatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Proponuje się, aby były to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Proponuje się także rozszerzenie przychodów, od których podatnicy obowiązani są odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy za pośrednictwem płatników, od których przychody te zostały uzyskane.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#StanisławStec">Czy do tej zmiany są uwagi? Nie ma uwag. Proszę o omówienie ust. 4 art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp 4 jest ściśle związany z nowym brzmieniem art. 30 i 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#StanisławStec">Czy do zmiany w ust. 4 są uwagi? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie uchylenia ust. 4a art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#AldonaMigzaRawska">Uchylenie ust. 4a związane jest ściśle z nowym brzmieniem ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#StanisławStec">Proszę o omówienie ust. 4b art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#AldonaMigzaRawska">Uchylenie to jest również związane z nowym brzmieniem ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#StanisławStec">Czy Biuro Legislacyjne KS potwierdza tę informację?</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak, potwierdzamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#StanisławStec">Przechodzimy do omówienia nowego brzmienia ust. 4c w art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#AldonaMigzaRawska">Nowe brzmienie polega na dodaniu art. 30a. Zmiana ta ma charakter techniczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#StanisławStec">Proszę o uwagi do tej zmiany. Nie słyszę uwag. Przechodzimy do omówienia uchylenia ust. 5a art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ust. 5a, o którym mowa, został przeniesiony do przepisu przejściowego i znajduje się obecnie w art. 16 projektu rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#StanisławStec">Czy do tej zmiany są uwagi pań i panów posłów? Nie ma uwag. Proszę o omówienie uchylenia ust. 6 art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#AldonaMigzaRawska">Uchylenie ust. 6 i 6a związane jest z nowym brzmieniem ustępu 4 art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tego uchylenia? Nie ma uwag. Przechodzimy do omówienia ust. 7 art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#AldonaMigzaRawska">W zapisie tego ustępu chodzi o wygrane lub nagrody w postaci niepieniężnej, które otrzymuje emeryt i od których płatnik nie będzie mógł pobrać należnego, zryczałtowanego podatku dochodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeśli świadczeniem niepieniężnym będzie świadczenie rzeczowe, np. szynka, to jak rząd sobie technicznie wyobraża opodatkowanie takiego świadczenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#AldonaMigzaRawska">Do kwoty 2280 złotych w skali roku, świadczenia rzeczowe są zwolnione z obowiązku podatkowego. Tutaj chodzi raczej o świadczenia takie jak umorzenie pożyczki emerytowi lub renciście przez zakład pracy, w którym kiedyś pracował. Od udzielonej i umorzonej pożyczki emeryt jest obowiązany zapłacić zryczałtowany podatek dochodowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#AnnaFilek">Apeluję o to, aby w tym ogromnym tempie uchwalania nowych przepisów nie zatracić poczucia sprawiedliwości społecznej i nie dołożyć biednym emerytom i rencistom dodatkowych obciążeń podatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#StanisławStec">Nie zachodzi tutaj takie niebezpieczeństwo. Staramy się pomóc emerytom, aby łatwiej im było się rozliczać. Niemniej jednak przyjmuję tę uwagę do realizacji. Czy są inne uwagi do ust. 7 art. 41? Nie słyszę innych uwag. Przechodzimy do omawiania ust. 8 art. 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp ten został zmieniony poprzez powołanie art. 42 ust. 1 i skreślenie w tym samym ustępie pkt. 2. Zmiana ma więc charakter czysto techniczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do zmian w ust. 7? Nie ma uwag, a zatem przechodzimy do omawiania zmiany nr 32a tzn. nowego brzmienia art. 41a.</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana tego artykułu polega na rozszerzeniu możliwości pobierania przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy na wniosek samego podatnika. Chodzi tutaj o tę grupę podatników, którzy mają dodatkowe źródło przychodu i w związku z tym podlegają również obowiązkowi podatkowemu. Płatnik pobierający zaliczkę na podatek dochodowy, pobiera ją w wysokości wynikającej z obliczenia tylko jednego źródła dochodu, co może skutkować wysokim podatkiem dochodowym obliczonym na koniec roku podatkowego z dwóch źródeł dochodu. Kwota dużego podatku dochodowego do zapłaty na koniec roku podatkowego może dla niektórych podatników stanowić problem. Dlatego umożliwienie poboru wyższej zaliczki, na wniosek podatnika, stanowi tym samym ułatwienie dla niego.</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#StanisławStec">Mamy więc pobór zaliczki w wysokości, którą ustali sam podatnik. Będzie to chyba rzadki przypadek.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#AldonaMigzaRawska">Dochodziły nas głosy podatników, iż zmiana którą podjęliśmy, jest przez część podatników oczekiwana.</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#StanisławStec">Czy są inne uwagi w sprawie brzmienia art. 41a? Nie ma innych uwag. Przechodzimy do omówienia zmiany nr 33, która dotyczy artykułu 42 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#AldonaMigzaRawska">Nowe brzmienie tego artykułu polega na wydłużeniu terminu odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy do dnia 20 miesiąca, następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Zrównuje to termin wypłacania przez płatników świadczeń opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym i świadczeń objętych zaliczką na podatek dochodowy do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu obliczeniowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#StanisławStec">Czy do tej zmiany mają państwo uwagi? Nie słyszę uwag. Przechodzimy do art. 42 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana nie ma charakteru merytorycznego i mówi o imiennych informacjach o wysokości dochodu, sporządzanych według ustalonego wzoru. Generalnie rzecz biorąc, zmiany wobec poprzedniego brzmienia są niewielkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#StanisławStec">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do zmiany w ust. 2 artykułu 42? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ust. 3 w art. 42.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp ten reguluje sposób postępowania płatnika w razie zaprzestania działalności przed 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym. Chodzi tutaj o przekazanie imiennych informacji o wysokości dochodu zarówno podatnikowi, jak i właściwemu urzędowi skarbowemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#StanisławStec">Proszę o omówienie ust. 4 art. 42.</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp ten dotyczy podatników nie przebywających stale na terytorium RP, ale tutaj osiągających dochody. Podatnik taki może złożyć wniosek do płatnika o wcześniejsze, niż określają to odnośne przepisy, sporządzenie imiennej informacji o osiąganych dochodach.</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#StanisławStec">Czy do brzmienia tego ustępu mają państwo uwagi? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ust. 5 art. 42.</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zapis tego ustępu ma na celu zobligowanie podmiotów wypłacających podatnikom świadczenia zwolnione z opodatkowania, aby przekazywały tym podatnikom i właściwym urzędom skarbowym imienne informacje o wysokości uzyskanego dochodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tego ustępu? Uwag nie słyszę i proszę o omówienie ustępu 6 art. 42.</u>
</div>
<div xml:id="div-186">
<u xml:id="u-186.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp ten stosuje się do podmiotów sporządzających podatnikom nieprzebywającym stale na terytorium RP imienną informację o takich dochodach, które podlegają opodatkowaniu. Chodzi o to, aby od 2004 roku podmioty te sporządzały informację również o tych dochodach, 0które zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania nie podlegają w Polsce obowiązkowi podatkowemu. Przestrzeganie tego przepisu umożliwi międzynarodową wymianę informacji finansowej pomiędzy instytucjami podatkowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-187">
<u xml:id="u-187.0" who="#StanisławStec">Czy do tego ustępu mają państwo pytania lub uwagi? Nie słyszę uwag. Przechodzimy do kolejnej zmiany. Proszę o omówienie nowego brzmienia artykułu 42a.</u>
</div>
<div xml:id="div-188">
<u xml:id="u-188.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta polega na rozszerzeniu zakresu obowiązków płatników do sporządzania imiennej informacji o dochodach podatników w sytuacji, kiedy uzyskują oni świadczenia z innych źródeł, a ich płatnicy nie mają obowiązku poboru zaliczki na poczet podatku dochodowego. Rozszerzenie to obejmuje osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-189">
<u xml:id="u-189.0" who="#StanisławStec">Czy do art. 42a są uwagi? Uwag nie słyszę. Pozostała nam jeszcze odłożona zmiana nr 36 w art. 45. Nowe brzmienie ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-190">
<u xml:id="u-190.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta ma charakter czysto techniczny i polega na dodaniu zastrzeżenia ust. 7 i 8 oraz dodaniu sformułowania - „Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru”.</u>
</div>
<div xml:id="div-191">
<u xml:id="u-191.0" who="#StanisławStec">Czy do zmiany w ust. 1 są uwagi? Nie słyszę uwag. Przechodzimy do ust. 1a w art. 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-192">
<u xml:id="u-192.0" who="#AldonaMigzaRawska">Zmiana ta jest ściśle związana z dodaniem art. 30b, czyli opodatkowania zysków w obrocie papierami wartościowymi oraz zbyciem udziałów w spółkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-193">
<u xml:id="u-193.0" who="#StanisławStec">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do zmiany w ust. 1a? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie ust. 1b w art. 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-194">
<u xml:id="u-194.0" who="#AldonaMigzaRawska">W ust. 1b sprecyzowano właściwość miejscową urzędu skarbowego w przypadku składania przez podatnika zeznania podatkowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-195">
<u xml:id="u-195.0" who="#StanisławStec">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagę do zmian w ust. 1b? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie nowej treści ustępu 3 art. 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-196">
<u xml:id="u-196.0" who="#AldonaMigzaRawska">Jest to uściślenie przepisu, zgodnie z dodanym do ustawy art. 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-197">
<u xml:id="u-197.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Uwag nie słyszę. Proszę o omówienie uchylenia pkt. 1 w ust. 3a w art. 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-198">
<u xml:id="u-198.0" who="#AldonaMigzaRawska">Uchylenie pkt. 1 związane jest ze skreśleniem art. 27a, zaproponowanym przez rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-199">
<u xml:id="u-199.0" who="#StanisławStec">Proszę Biuro Legislacyjne KS o odnotowanie tej zmiany w przypadku nieskreślenia art. 27a. Przechodzimy do omówienia ust. 4 art. 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-200">
<u xml:id="u-200.0" who="#AldonaMigzaRawska">Ustęp 4 związany jest ze zmianą w art. 30b.</u>
</div>
<div xml:id="div-201">
<u xml:id="u-201.0" who="#StanisławStec">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie ma uwag. Proszę o omówienie uchylenia ust. 5 art. 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-202">
<u xml:id="u-202.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uchylenie to ma znaczenie merytoryczne i wiąże się ze skreśleniem pewnego obowiązku nałożonego na podatnika. Nie są natomiast znane przesłanki, którymi kierował się rząd inicjując to uchylenie. Zresztą w przedłożeniu rządowym ten ustęp został pominięty przy ustalaniu nowego brzmienia artykułu 45, a brzmiał on następująco: „Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe (handlowe) dołączają do zeznania sprawozdanie finansowe”.</u>
</div>
<div xml:id="div-203">
<u xml:id="u-203.0" who="#StanisławStec">Ten zapis musi pozostać. Proponuję, aby skreślić uchylenie ust. 5. Czy ktoś z pań i panów posłów wyraża sprzeciw wobec mojej propozycji, aby skreślić uchylenie ust. 5 art. 45? Nie słyszę sprzeciwu. Proszę zatem o omówienie nowego brzmienia ust. 7 art. 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-204">
<u xml:id="u-204.0" who="#AldonaMigzaRawska">Nowe brzmienie różni się od poprzedniego dodaniem treści art. 30b. To jest cała różnica.</u>
</div>
<div xml:id="div-205">
<u xml:id="u-205.0" who="#StanisławStec">Czy do ust. 7 są uwagi? Nie słyszę uwag. Proszę o omówienie nowego ust. 8 w art. 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-206">
<u xml:id="u-206.0" who="#AldonaMigzaRawska">Dodanie nowego ustępu 8 związane jest z art. 44 ust. 3d i określa sytuację podatnika, który po ustaniu okresu zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, obowiązany jest złożyć zeznanie o wysokości dochodów z pracy, uzyskanych w roku poprzedzającym rok podatkowy i wpłacić należny podatek.</u>
</div>
<div xml:id="div-207">
<u xml:id="u-207.0" who="#StanisławStec">Czy do ust. 8 art. 45 są uwagi? Nie słyszę uwag. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie artykułów odłożonych. Artykuły od 8–21 są nadal odłożone ze względu na wynik głosowania. Jutro posiedzenie Komisji rozpoczynamy o godzinie 12.00 od rozpatrzenia poprawek do ustawy o CIT, złożonych w dniu dzisiejszym, a następnie odbędziemy głosowania nad artykułami odłożonymi do głosowania oraz rozpatrzymy poprawki. Na tym zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>