text_structure.xml 20.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławStec">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Zgodnie z porządkiem obrad rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz o zmianie niektórych ustaw. Obradom podkomisji przewodniczył poseł Wojciech Jasiński. Proszę pana posła o wprowadzenie do projektu stawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechJasiński">Obecnie Bank Gospodarstwa Krajowego funkcjonuje na podstawie ustawy - Prawo bankowe i statutu, nadanym rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z 23 lutego 1999 r. z mocy tej ustawy. Rząd zdecydował się, ze względu na przewidywane zwiększenie roli BGK, uregulować jego status ustawą. Rządowy projekt ustawy wywołał krytyczne uwagi, m.in. Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów i aczkolwiek podkomisja wprowadziła zmiany do tego projektu, to jednak wiele z tych uwag jest nadal aktualnych. Najogólniej rzecz ujmując, Rada uważa, iż projektowane regulacje prawne tak dalece odbiegają od prawa bankowego, iż można mieć wątpliwości, czy BGK zachowa charakter banku, czy stanie się szczególnego rodzaju instytucją finansową. Istotnym jest także zarzut, że projektodawca, odbierając uprawnienia nadzorcze nad BGK ministrowi Skarbu Państwa i powierzając je ministrowi finansów, narusza zasadę jednolitej reprezentacji interesów Skarbu Państwa, jako podmiotu praw majątkowych. Rząd napisał w uzasadnieniu dołączonym do projektu ustawy, że Bankowi Gospodarstwa Krajowego będą zlecane zadania z zakresu realizowanej polityki państwa. W związku z tym rząd wynegocjował, w ramach rozdziału negocjacyjnego „Swoboda świadczenia usług”, wyłączenie Banku Gospodarstwa Krajowego spod działania dyrektyw bankowych Unii Europejskiej, deklarując, że BGK będzie wykonywał określone funkcje specjalistyczne w zakresie zadań zleconych przez państwo. Strona unijna zaakceptowała to stanowisko. Zreferuję zmiany, które podkomisja wprowadziła do przedłożenia rządowego. W art. 2 w ust. 3 wyraz „zarządzenia” został zastąpiony wyrazem „rozporządzenia”, ponieważ tej rangi akt prawny jest właściwy dla nadania Bankowi Gospodarstwa Krajowego statutu. Druga zmiana polega na przeniesieniu z art. 9 do art. 11 ust. 4 regulacji dotyczącej uprawnień rady nadzorczej do zawieszania w czynnościach członka zarządu. W art. 10 zostało zaakcentowane, że jeden spośród wiceprezesów jest pierwszym zastępcą prezesa Banku Gospodarstwa Krajowego. Kolejna zmiana została wprowadzona do art. 15, który dotyczy art. 107 ustawy o finansach publicznych. Polega ona na wykluczeniu możliwości prowadzenia przez Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego obsługi bankowej budżetu państwa w zakresie rachunku bieżącego środków pochodzących ze środków zagranicznych nie podlegających zwrotowi. Członkowie Komisji otrzymali na oddzielnej kartce poprawkę zgłoszoną przez pana posła Stanisława Steca, która także dotyczy art. 107 ustawy o finansach publicznych. Poprawka ta została przyjęta przez podkomisję, lecz poprosiliśmy Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu o sprecyzowanie zmiany. Okazało się, że wystąpiło pewne niedoinformowanie pomiędzy Biurem a Ministerstwem Finansów i z tego powodu poprawka nie została wprowadzona do sprawozdania. W trakcie posiedzenia podkomisji zostały zgłoszone różne inne poprawki, ale nie uzyskały one większości głosów, m.in. ja zgłosiłem poprawkę zmierzającą do zmniejszenia zakresu nadzoru ministra finansów nad Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Wnosiłem m.in. o to, aby nie mógł on w trakcie kadencji rady nadzorczej odwołać jej członka, gdy uzna, że dalsze pełnienie przez niego funkcji nie daje rękojmi należytego wykonania obowiązków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławStec">Przechodzimy do rozpatrywania sprawozdania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraMarianowska">Proszę pana przewodniczącego o spowodowanie, aby członkowie Komisji Finansów otrzymali te opinie, którymi dysponowała podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławStec">Zwracam się do pana posła Wojciecha Jasińskiego z prośbą, aby przekazał te opinie sekretarzom Komisji, aby mogli je powielić i rozdać posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechJasiński">Podkomisja dysponowała: opinią Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów o rządowym projekcie ustawy, pismem pierwszego zastępcy prezesa Narodowego Banku Polskiego, pana Jerzego Stopyry, w którym wyraził stanowisko banku centralnego wobec niektórych projektowanych przepisów oraz pismem Banku Gospodarstwa Krajowego zawierającym propozycje poprawek do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zgłaszam wniosek, aby zawsze do sprawozdania podkomisji były dołączone opinie, ekspertyzy i inne materiały, które były brane pod uwagę podczas prac nad danym projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławStec">Przyjmuję ten wniosek do realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RenataRochnowska">Łatwiej byłoby nam pracować nad sprawozdaniem podkomisji, gdybyśmy mogli posługiwać się opiniami instytucji, które wymienił pan poseł Wojciech Jasiński i dlatego uważam za celowe ogłoszenie krótkiej przerwy w obradach Komisji, bo w tym czasie sekretarze Komisji zdążyliby powielić stosowne materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekOlewiński">Jestem przekonany, że podkomisja wnikliwie rozpatrzyła wszystkie uwagi pod adresem projektu ustawy i proponowane uregulowania prawne. Rozumiem, że członkowie Komisji chcieliby teraz porównać te uregulowania z zawartymi w sprawozdaniu podkomisji. Jeśli zainspirują one kogoś do zgłoszenia poprawek, to można to będzie zrobić podczas drugiego czytania projektu ustawy, natomiast jeśli zdecydujemy się na przerwę w posiedzeniu, to może się okazać, że dzisiaj nie zakończymy rozpatrywania sprawozdania Komisji, ponieważ niedługo rozpoczną się posiedzenia klubów parlamentarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławStec">Czy pani posłanka przyjmuje to wyjaśnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RenataRochnowska">Nie zostałam przekonana, ale nie będę nalegała na ogłoszenie przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławStec">Mogę w imieniu prezydium zapewnić członków Komisji, że każde sprawozdanie podkomisji zostanie państwu doręczone wraz materiałami, którymi dysponowała podkomisja. Wracamy do rozpatrywania projektu ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego. Czy ktoś z posłów chce zgłosić uwagi, pytania lub poprawki do art. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7? Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1–7 w brzmieniu sprawozdania podkomisji. Czy są pytania lub wnioski o zmianę art. 8?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechJasiński">Ponawiam wniosek, który zgłosiłem podczas obrad podkomisji, aby w art. 8 ust. 5 skreślić pkt. 3 i 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W ust. 1 jest mowa o kadencyjności przewodniczącego oraz członków rady nadzorczej Banku Gospodarstwa Krajowego. Po upływie kadencji minister właściwy do spraw instytucji finansowych nie odwołuje przewodniczącego i członków rady lecz stwierdza wygaśnięcie mandatu. Wobec tego proponujemy skreślić w ust. 2 wyrazy „i odwołuje”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławStec">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu wobec tej poprawki oraz wniosku pana posła Wojciecha Jasińskiego o skreślenie w ust. 5 dwóch ostatnich punktów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanCzekaj">Zgadzamy się na poprawkę zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne, natomiast jesteśmy przeciwni wnioskowi zgłoszonemu przez pana posła Wojciecha Jasińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekOlewiński">Za poprawką dotyczącą ust. 2 przemawia również treść zdania wstępnego ust. 5, cytuję: „Minister właściwy do spraw instytucji finansowych może odwołać przewodniczącego lub członka Rady Nadzorczej przed upływem kadencji, jeżeli:”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławStec">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła poprawkę zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę polegającą na skreśleniu w art. 8 ust. 2 wyrazów „i odwołuje”. Wniosek o skreślenie w ust. 5 punktów 3 i 4 rozstrzygniemy w drodze głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzemysławMorysiak">Proszę zauważyć, że Kodeks spółek handlowych dopuszcza możliwość odwołania członka rady nadzorczej w każdej chwili i bez podania przyczyn. Taka sama zasada jest stosowana w bankach komercyjnych. W tym projekcie ustawy rząd postanowił umocnić pozycję rady nadzorczej Banku Gospodarstwa Krajowego przez wprowadzenie kadencyjności i określenie przyczyn odwołania przewodniczącego lub członka rady przed upływem kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WojciechJasiński">Zgłaszając poprawkę miałem na uwadze także stanowisko wyrażone przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów. Jej zdaniem nadzór ministra finansów nad Bankiem Gospodarstwa Krajowego będzie zbyt duży, przez co stanie się on szczególnego rodzaju instytucją finansową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławStec">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku o skreślenie w art. 8 ust. 5 punktów 3 i 4. Stwierdzam, że Komisja przy 9 głosach za, 9 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, odrzuciła ten wniosek. Czy ktoś chce prosić o wyjaśnienie lub zgłosić poprawki do art. 9 i 10? Komisja przyjęła art. 9 i 10 w brzmieniu sprawozdania podkomisji. Czy są pytania, lub uwagi do art. 11?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekOlewiński">W tym przepisie jest mowa o tym, że kadencja zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego trwa 5 lat. Czy jest to błąd w druku, czy projektodawca uznał, że kadencja zarządu powinna trwać o rok dłużej niż kadencja rady nadzorczej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławStec">Takie rozwiązanie jest zawarte w przedłożeniu rządowym. Czy są pytania lub wnioski do art. 11, 12, 13, 14? Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 11–14 w brzmieniu sprawozdania podkomisji. Przechodzimy do art. 15, który dotyczy ustawy o finansach publicznych. Do tego art. zgłosiłem poprawkę. Proponuję, aby art. 107 ust. 3 ustawy o finansach publicznych nadać brzmienie: „Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków wymienionych w ust. 1 pkt 5 i 6 oraz rachunków osób prawnych, o których mowa w art. 5 pkt 11, może prowadzić Narodowy Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego lub inny bank. Wyboru banku dla obsługi tych rachunków, innego niż Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego, dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.”. Chodzi o to, aby agencje rządowe i fundusze, a niektóre z nich dysponują dużymi środkami, mogły zlecić obsługę rachunków Narodowemu Bankowi Polskiemu lub Bankowi Gospodarstwa Krajowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BarbaraMarianowska">Czy wybór jednego z tych banków będzie odbywał się w trybie przewidzianym w ustawie o zamówieniach publicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekOlewiński">Poprawka polega na rozszerzeniu zakresu podmiotowego art. 107 ust. 3 o państwowe osoby prawne. W związku z tym proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o przypomnienie nam, o jakich państwowych osobach jest mowa w art. 5 pkt 11 ustawy o finansach publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekZagórski">Pytanie kieruję do pana ministra Jana Czekaja. Czy pan minister posiada informacje, jakiego rzędu przychody z lokat w bankach uzyskują w skali roku instytucje rządowe? Pytam o to dlatego, że poprawka pana posła Stanisława Steca jest dobrym początkiem dla takiej nowelizacji ustawy o finansach publicznych, w wyniku której przychody kapitałowe państwowych osób prawnych stałyby się dochodami budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławStec">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła Marka Olewińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W art. 5 pkt 11 ustawy o finansach publicznych jest mowa o państwowych osobach prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławStec">Pozostałe pytania były kierowane do pana ministra Jana Czekaja. Oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanCzekaj">Nie dysponujemy informacjami o lokatach bankowych agencji rządowych. Sytuacja finansowa tych agencji jest zróżnicowana. Niektóre z nich nie tylko nie mają przychodów z tytułu odsetek od lokat bankowych, ale jeszcze płacą wysokie odsetki od zaciągniętych kredytów, jak np. Agencja Rynku Rolnego. Mogę tylko powiedzieć, że według planów finansowych na 2003 r. koszty i wydatki agencji rządowych kształtują się w granicach 8–9 mln zł. Taki strumień pieniądza przepływa przez te agencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławStec">Także przez banki komercyjne, które zajmują się obsługą rachunków tych agencji i na tym zarabiają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanCzekaj">Tak i dlatego popieramy poprawkę zgłoszoną przez pana przewodniczącego, aby obsługa rachunków państwowych agencji rządowych mogła być prowadzona przez Narodowy Bank Polski bądź przez Bank Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem przepisów o zamówieniach publicznych. Agencje mogą zlecić wykonywanie tych czynności także bankom komercyjnym, ale w tym przypadku muszą zastosować procedurę przetargową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławStec">Odpowiedź na pytanie pani posłanki Barbary Marianowskiej jest następująca. Celem poprawki jest wyłączenie z trybu zamówień publicznych umieszczenie rachunków bankowych agencji rządowych w Narodowym Banku Polskim oraz w Banku Gospodarstwa Krajowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekOlewiński">Wobec tego kto, na jakiej podstawie i w jakim trybie dokona wyboru między tymi dwoma bankami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanCzekaj">Decyzję w tej sprawie podejmowałby organ nadzorujący daną agencję rządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#StanisławStec">Takim organem dla Agencji Rynku Rolnego i Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa jest minister rolnictwa i rozwoju wsi, a dla Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa - minister Skarbu Państwa. Oczywiście, minister będzie brał pod uwagę koszt prowadzenia rachunków, przedstawiony przez Narodowy Bank Polski i Bank Gospodarstwa Krajowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MarekOlewiński">Czy zdaniem przedstawiciela Biura Legislacyjnego, proponowane brzmienie przepisu art. 107 ust. 3 nie będzie w praktyce budził wątpliwości interpretacyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Projektowany przepis nie pozostawia wątpliwości, że wyboru banku dla obsługi rachunku państwowej osoby prawnej nie dokonuje minister finansów. Decyzję w tej sprawie będzie podejmował organ nadzorczy bądź organ reprezentujący tę osobę prawną, wymieniony w ustawie, na podstawie której została ona powołana do życia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#StanisławStec">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki do art. 15 projektu ustawy, nowelizującego art. 107 ust. 3 ustawy o finansach publicznych? Stwierdzam, że Komisja 19 głosami za, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła tę poprawkę. Czy są uwagi lub pytania do art. 16, 17, 18, 19, 20, 21? Komisja przyjęła art. 16–21 w brzmieniu sprawozdania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekOlewiński">Przed głosowaniem nad całym projektem ustawy chciałbym dowiedzieć się od pana prezesa Witolda Kozińskiego, jaką siecią oddziałów terenowych dysponuje Bank Gospodarstwa Krajowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WitoldKoziński">Bank dysponuje siecią 25 jednostek o różnym statusie. Najpóźniej do końca 2004 r. chcemy zbudować sieć podstawową, tzn. 17 oddziałów, które będą miały siedzibę w każdym województwie. Brakuje nam 7 oddziałów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#RyszardMaraszek">Proszę, aby pan minister odniósł się do konkluzji opinii Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanCzekaj">Konkluzja jest następująca: Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów nie rekomenduje projektu ustawy do dalszych prac, jednak sprawozdanie podkomisji różni się od przedłożenia rządowego na tyle, że - naszym zdaniem - zastrzeżenia Rady tracą swoją moc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#EwaJanik">W imieniu Komisji Ustawodawczej, chcę stwierdzić, że nie jest tak, jak powiedział pan minister i proponuję, abyśmy odbyli głosowanie nad całym projektem ustawy wówczas, gdy wszyscy członkowie Komisji zapoznają się z opinią Rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#StanisławStec">Nie będziemy odkładali głosowania. Gdyby Komisja Ustawodawcza miała uwagi do projektu ustawy w wersji sprawozdania Komisji, to może je zgłosić podczas drugiego czytania. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz o zmianie niektórych ustaw wraz z poprawkami wprowadzonymi do tego projektu podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji. Stwierdzam, że Komisja 10 głosami za, przy 2 przeciwnych i 7 wstrzymujących się przyjęła projekt ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz o zmianie niektórych ustaw. Proponuję ustalić, że Komitet Integracji Europejskiej przedstawi opinię o zgodności projektu ustawy z prawem europejskim do 10 stycznia br. Zgodnie ze zwyczajem, proponuję, abyśmy funkcję posła sprawozdawcy powierzyli przewodniczącemu podkomisji. Czy pan poseł Wojciech Jasiński wyraża zgodę na pełnienie tej funkcji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#WojciechJasiński">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#StanisławStec">Czy są inne propozycje. Nie ma. Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła Wojciech Jasińskiego na posła sprawozdawcę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>