text_structure.xml 8.18 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MieczysławCzerniawski">Otwieram posiedzenie Komisji. W porządku dzisiejszych obrad mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim. Pragnę poinformować o tym, że do Komisji wpłynęło pismo, iż Rada Ministrów upoważniła do prezentowania stanowiska rządu na posiedzeniach sejmowych i senackich poświęconych temu projektowi prezes Ewę Kubis i dyrektor Joannę Wronę. Zgodnie z regulaminem Rada Ministrów ma prawo udzielić takich upoważnień. Mówię o tym dlatego, ponieważ zdarzało się, że na posiedzenia Komisji przychodziły osoby bez takiego upoważnienia i niestety w takich przypadkach nie mogliśmy dopuścić do rozpatrzenia przedłożenia rządowego. Proszę panią prezes Ewę Kubis o krótkie wprowadzenie do projektu. Od razu zapowiem, że wspólnie z posłem Adamem Szejnfeldem proponujemy powołanie podkomisji, więc dziś nie prowadzilibyśmy szerszej debaty na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EwaKubis">Bardzo krótko przedstawię zmiany, które rząd proponuje w ustawie o kredycie konsumenckim. Na początek dwie uwagi ogólne. Po pierwsze, jak państwo wiecie, ustawie towarzyszyła bardzo szeroko zakrojona kampania informacyjna. Wiąże się z nią ogromny interes i zainteresowanie społeczne, czego doświadczyliśmy pod koniec września i na początku października tego roku. Po drugie, jak państwo również wiecie, po wprowadzeniu tej ustawy pojawiły się wątpliwości dotyczące dwóch spraw. Z jednej strony uwagi zgłaszały nam banki, z drugiej - z doniesień prasowych można było się zorientować, że banki nie były przygotowane na przyjęcie tej ustawy, zwłaszcza jeśli chodzi o rzetelne informowanie konsumentów o zachodzących zmianach. Informacje te dotyczyły głównie wartości nominalnej kredytu. W związku z tym rząd zdecydował się na propozycję wprowadzenia do projektu dziewięciu poprawek, które można podzielić na trzy ważne grupy. Pierwsza i najważniejsza grupa poprawek jest związana z interesem konsumenta. Rząd proponuje, aby wprowadzić w ustawie obowiązek doręczania konsumentowi przed zawarciem umowy informacyjnego wzorca umowy. Druga poprawka w tej grupie to wprowadzenie obowiązku poinformowania przez konsumenta kredytodawcy o zamiarze dokonania wcześniejszej spłaty kredytu. Jest to poprawka ważna z punktu widzenia technicznego - chodzi o poinformowanie listem poleconym, potwierdzenie wniosku. Trzecia poprawka jest bardzo ważna, mianowicie rząd proponuje, aby zrezygnować z uprawnienia kredytodawców do pobierania prowizji za wcześniejszą spłatę kredytu zaciągniętego w walucie obcej lub oprocentowanego według stałej stopy procentowej. W czwartej poprawce jest propozycja wydłużenia terminu na odstąpienie od umowy kredytu. Tu sugerowaliśmy się dyrektywą UE i wydłużyliśmy termin do 10 dni. Druga grupa poprawek jest ważna z punktu widzenia ujednolicania informacji ze strony kredytodawcy. Mamy tu trzy ważne zmiany. Pierwsza dotyczy sposobu obliczania równowartości waluty obcej ze złotych polskich w umowach o kredyt zaciągany w walutach obcych. Proponujemy, aby robić to według tabeli kursowej Narodowego Banku Polskiego. W następnej, technicznej poprawce proponujemy wprowadzenie jednolitych zasad obliczania rzeczywistej, rocznej stopy procentowej w sytuacjach, kiedy trzeba będzie przeprowadzać szacunkowe analizy i obliczenia. Trzecia, również techniczna poprawka - proponujemy zmianę opisu symbolu wzoru obliczania rzeczywistej rocznej stopy procentowej według dyrektywy UE. Ujednolicono tę sprawę, aby we wszystkich bankach był stosowany podobny wzór. Trzecia grupa poprawek to tak zwana kategoria wyłączeń. Jak państwo wiedzą, kredyt konsumencki może być udzielany do wysokości 80 tys. zł. Podobnie jak w UE, z przepisów ustawy wyłączony jest kredyt mieszkaniowy. W trakcie działania ustawy zgłoszono potrzebę dwóch wyłączeń z reżimu ustawy: po pierwsze, wszystkich kredytów zaciąganych na cele związane z nieruchomościami. Taką uwagę zgłosiły banki, chodzi tu głównie o kredyt zaciągany przez konsumentów na spłacanie kredytu mieszkaniowego. Po drugie, wyłączenie spod reżimu ustawy kredytów odnawialnych, chodzi głównie o karty kredytowe VISA, MASTER, ze względu na trudność uregulowania tej materii na gruncie tych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EwaKubis">Przede wszystkim różnie ustala się margines kredytowy, w zależności od zdolności kredytowej, a także system zaciągania i spłaty tego kredytu i w związku z tym nie ma możliwości jednolitego uregulowania tego wszystkiego, co wiąże się z tak zwanymi kredytami odnawialnymi. Omówiłem wszystkie 9 poprawek, które zgłaszamy pod rozwagę Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławCzerniawski">Otwieram dyskusję nad projektem. Czy są jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZytaGilowska">Nie pamiętam dokładnie kiedy, ale mam wrażenie, że zupełnie niedawno nowelizowaliśmy tę ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EwaKubis">To jest niedawno przyjęta ustawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZytaGilowska">Mówiliśmy wtedy o tych kwestiach, które pani dziś poruszyła. Dlaczego nie przyjęliśmy wtedy proponowanych dziś rozwiązań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#EwaKubis">To jest „nowa” ustawa - weszła w życie 19 września br. W związku z działaniem tej ustawy pojawiły się dwa problemy. Pierwszy, monitorowany przez gazety to brak przygotowania banków do przekazywania odpowiedniej informacji. Drugi to wątpliwości zgłaszane przez banki. Niezależnie od tego monitorujemy i oceniamy gotowość banków do realizowania ustawy. W związku z powyższym rząd zaproponował dwa omówione wyłączenia, a także ujednolicenie wzorców. Poprawki zostały zgłoszone w związku z wątpliwościami, które pojawiły się już po wejściu ustawy w życie. Do zaproponowania nowelizacji przyczyniły się także próby omijania tej ustawy, poprzez różne zastosowanie wzorców, przeliczników z waluty obcej na złotówki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławCzerniawski">Nikt więcej nie chce zabrać głosu, zatem zamykam dyskusję. Połączone prezydia Komisji Finansów Publicznych i Gospodarki proponują, aby Komisje powołały pięcioosobową podkomisję. Czy są inne propozycje? Nie ma. Wobec tego w imieniu Komisji Finansów Publicznych, a także Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej pragnę zgłosić do podkomisji dwie kandydatury: posłów Ryszarda Maraszka oraz Adama Szejnfelda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BarbaraMarianowska">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość pragnę zgłosić kandydaturę posła Krzysztofa Jurgiela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZytaGilowska">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej pragnę zgłosić kandydaturę posłanki Krystyny Skowrońskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WitoldHatka">W imieniu Klubu Parlamentarnego Ligi Polskich Rodzin zgłaszam kandydaturę posłanki Haliny Nowiny Konopki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MieczysławCzerniawski">Czy są jeszcze inne zgłoszenia? Nie ma, zamykam listę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku o powołanie podkomisji w wymienionym składzie? Stwierdzam, że Komisja 30 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła wniosek. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>