text_structure.xml
29.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MieczysławCzerniawski">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Porządek dzienny został państwu dostarczony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Witam przedstawicieli rządu, Narodowego Banku Polskiego i Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Zanim przystąpimy do realizacji porządku, pragnę państwu przekazać informację o wynikach posiedzenia prezydium Komisji. Proponujemy, aby po rozpatrzeniu pierwszego punktu porządku nastąpiła półgodzinna przerwa, podczas której dokonamy jeszcze wewnętrznych rozstrzygnięć. Informuję, że Komisja skierowała wniosek do Prezydium Sejmu o powołanie czterech stałych podkomisji, jednak w dniu 17 kwietnia br. otrzymaliśmy następujące pismo: „W odpowiedzi na pismo pana przewodniczącego z dnia 11 kwietnia br. uprzejmie informuję, że Prezydium Sejmu wyraziło zgodę na powołanie dwóch stałych podkomisji - podkomisji do kontroli realizacji inwestycji wieloletnich oraz podkomisji do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej”. Podczas przerwy kluby koalicji i opozycji ustaliłyby w swoim gronie kandydatów na członków obu podkomisji. Przed przerwą w głosowaniu ustalimy jeszcze, co proponuje prezydium Komisji, czy podkomisje będą składać się z 9 członków każda. Po przerwie dokonamy wyboru członków podkomisji oraz w osobnych głosowaniach - przewodniczących podkomisji. Regulamin Sejmu dopuszcza bowiem, aby Komisja w pełnym składzie wybierała przewodniczących podkomisji stałych. Prezydium Komisji proponuje, aby jednej z podkomisji - do spraw inwestycji wieloletnich - przewodniczył przedstawiciel koalicji, drugiej - do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej - przedstawiciel opozycji. Podczas przerwy proszę też o wykreowanie kandydatów na przewodniczących podkomisji. Od dnia 1 maja br. sekretariatem Komisji Finansów Publicznych kieruje pan Michał Nowak. Wieloletni szef sekretariatu, pan Marian Mielnicki, pozostaje z nami, z czego bardzo się cieszymy, ale stan zdrowia nie pozwala mu na pełnienie tak obciążającej funkcji. Pan Marian Mielnicki poprosił więc o zwolnienie go z tego obowiązku. Nie składam podziękowań, gdyż będziemy nadal współpracować, jednak stwierdzę tylko, że wszystkim komisjom sejmowym życzyłbym takiego sekretarza, jak pan Marian Mielnicki. Przechodzimy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Marszałek Marek Borowski skierował do nas pismo Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2002 roku wraz z wnioskiem Ministra Finansów i Prezesa Narodowego Banku Polskiego w sprawie powołania pana Jacka Sochy na przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. „Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 roku oraz art. 45 ustawy z dnia 1 marca 2002 roku o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw, proszę o zaopiniowanie kandydatury pana Jacka Sochy na przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.” - napisał pan premier. Oddaję głos panu ministrowi Jackowi Bartkiewiczowi, który przedstawi kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekBartkiewicz">Z upoważnienia Ministra Finansów przy akceptacji Prezesa Narodowego Baku Polskiego pragnę uzasadnić wniosek o powołanie pana Jacka Sochy na przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych. Kandydat jest osobą powszechnie znaną. Jest absolwentem Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Warszawskiego, osobą związaną z rynkiem kapitałowym w Polsce od zarania. Pracował najpierw w Ministerstwie Przekształceń Własnościowych w komórce zajmującej się rynkiem kapitałowym. W Komisji Papierów Wartościowych pracuje od początku. Rozpoczynał od stanowiska kierownika inspekcji KPWiG. Od 1994 roku jest przewodniczącym tej Komisji. W pracy zawodowej wykazuje się profesjonalizmem, znajomością rzeczy, o czym świadczy fakt, iż poza pracą na rynku krajowym jest członkiem wielu międzynarodowych organizacji, zajmujących się rynkiem kapitałowym, m.in. przewodniczy grupie do spraw rynku kapitałowego krajów Europy Wschodniej i Centralnej. Zdaniem ministra finansów i prezesa NBP pan Jacek Socha jest najbardziej właściwym, doświadczonym kandydatem na to stanowisko. Jesteśmy skłonni odpowiedzieć na państwa pytania. Dodam, że pan Jacek Socha przygotowywał wiele ważnych regulacji dotyczących rynku kapitałowego. Był m.in. współautorem projektu ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Ostatnio aktywnie współpracował przy tworzeniu rządowej strategii rozwoju rynku kapitałowego. Dotychczasowe osiągnięcia, duża efektywność pracy wskazują, że jest to świetny kandydat, dający rękojmię właściwego pełnienia obowiązków przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławCzerniawski">Informuję, że zgodnie z ustawą przewodniczącego powołuje na 5 lat Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z Prezesem Narodowego Banku Polskiego. Wniosek wymaga zaopiniowania przez właściwą komisję sejmową. Czy kandydat chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekSocha">Pozwolę sobie zabrać państwu trochę czasu. Mógłbym mówić długo, gdyż w tematyce rynku kapitałowego obracam się od początku. Skoncentruję się jednak na czekających polski rynek kapitałowy wyzwaniach w okresie dość burzliwych przemian w kraju, Europie i na świecie. Przewodniczę Komisji od 1 października 1994 roku. Wszystko, co dobre i złe na rynku kapitałowym, działo się przy moim współudziale. Na tym rynku łatwo znaleźć tych, którzy są winni błędom, ale też powiedzieć, kto zrobił tu dobrą robotę. Rynek papierów wartościowych w Polsce jest dziś największym rynkiem w Europie Środkowej, większym od rynku w Wiedniu, większym niż rynki w krajach przechodzących proces transformacji pod względem liczby spółek notowanych na giełdzie. Na polskiej giełdzie notowanych jest teraz 230 spółek, 270 jest dopuszczonych do publicznego obrotu. Przez ostatnie kilkanaście lat do publicznego obrotu dopuszczonych było ok. 300 podmiotów, a dodając fakt, iż spółki często podnoszą kapitał, to ok. 500 razy spółki zbierały kapitał z rynku publicznego. Polski rynek jest największy także pod względem obrotów. Najwyższe obroty zanotowano w 2000 roku - 253 mld zł rocznie. W 2001 roku obroty wyniosły 180 mld zł, zaś w tym roku planujemy jeszcze niższe obroty. Pokazuje to, że zainteresowanie rynkiem kapitałowym wśród zagranicznych i krajowych inwestorów jest mniejsze. Rynek papierów wartościowych jest również największy w regionie pod względem kapitalizacji. Na koniec kwietnia br. kapitalizacja wyniosła 118 mld zł, co jest sporą, ale nie wyjątkową wielkością. Rynek w Polsce jest nadal w fazie początkowego rozwoju i wymagane są działania zwiększające możliwości pojawienia się nowych podmiotów na tym rynku. Wyzwania związane z przygotowaniem Polski do członkostwa w Unii Europejskiej obejmują rynek kapitałowy. Regulacje prawne są w tym obszarze zgodne z prawem Unii Europejskiej. Zmiana legislacyjna została dokonana w 2000 roku, zaś w kolejnym roku wydano wszystkie akty wykonawcze, zapewniające zgodność z dyrektywami Unii Europejskiej. Nie jest to jednak proces zakończony, bowiem Unia stwierdza, że jej regulacje, dotyczące rynku kapitałowego, są przestarzałe. Prowadzone są więc prace, których celem jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania rynku. W tym roku zostanie prawdopodobnie przyjęta bardzo ważna dyrektywa, dotycząca nadużyć, jakie mogą pojawiać się na rynku kapitałowym. Jest to szczególnie istotne po wszelkich ostatnich perturbacjach na rynkach kapitałowych. Zgodnie z rządowym programem rozwoju rynku kapitałowego planujemy, że w czwartym kwartale br. przedstawimy Wysokiej Izbie projekt nowelizacji ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Zmieni on kształt rynku papierów wartościowych. Przed nami jest nie tylko włączenie polskiego rynku od strony legislacyjnej, ale także od funkcjonalnej. Stąd jednym z wyzwań stojących przed rynkiem kapitałowym jest znalezienie dla niego miejsca w strukturach wspólnego rynku. Oznacza to konieczność znalezienia partnera dla takich instytucji, jak Giełda Papierów Wartościowych i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. Jestem gotów odpowiedzieć na państwa pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekOlewiński">Moje pytanie dotyczy składu Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Proszę o przypomnienie nam, kto wchodzi w skład tego organu. Jaki jest tryb powoływania wiceprzewodniczących i 6 członków Komisji? Jaki jest skład personalny Komisji w tej chwili?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DariuszGrabowskiniez">Patrząc na wielkości przez pana wymieniane powinienem zapytać prowokacyjnie, kiedy pan i pracownicy giełdy staną się bezrobotni? Kiedy należy oczekiwać, że giełda przestanie funkcjonować? Od dłuższego czasu rynek kapitałowy w Polsce dryfuje, a w ostatnich 3 latach zaczyna się kurczyć. Nie jest to przejściowe zjawisko, lecz pewien trend. Duże firmy zaczynają jawnie zapowiadać lub rozpoczynają proces wychodzenia z giełdy. Giełdę opuszczają firmy poważne, które miały być flagowymi okrętami giełdy. Co pana zdaniem powinno się naprawdę stać, aby przełamać tę negatywną tendencję? Które instytucje powinny poczuć się współodpowiedzialne za losy giełdy? Jakie działania należy podjąć, aby los giełdy był inny od tego, który można prognozować? W jakiej perspektywie czasowej należy podjąć odpowiednie działania i na czym powinny polegać, aby poprawa sytuacji była odczuwalna?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekSocha">W skład Komisji wchodzi 9 osób - przewodniczący, 2 zastępców i 6 członków. Zastępcy powoływani są przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek przewodniczącego. Obecnie zastępcą przewodniczącego od 1998 roku jest Jarosław Kozłowski. W urzędzie Komisji Papierów Wartościowych pracuje od początku jej istnienia, przez wiele lat był zaś dyrektorem Departamentu Domów Maklerskich. Drugim zastępcą jest Aleksander Chłopecki, który został powołany na to stanowisko w maju 2001 roku. Pracował wcześniej w Komisji, odszedł następnie do prywatnych kancelarii, aby powrócić do Komisji. Był wcześniej dyrektorem Departamentu Prawnego Komisji. Wśród członków Komisji jest: przedstawiciel Ministra Finansów, pan Przemysław Morysiak, przedstawiciel Prezesa Narodowego Banku Polskiego, pan Wojciech Kwaśniak, przedstawiciel Ministra Skarbu Państwa, pani Barbara Misterska, przedstawiciel Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pan Marek Wojtkiewicz, przedstawiciel Prezesa Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, pan Jan Monkiewicz, przedstawiciel Ministra Gospodarki, pan Jan Molak oraz przedstawiciel Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pan Czesław Siekierski. Członkowie są przedstawicielami osób wymienionych w ustawie. Szefowi poszczególnych instytucji decydują o wyborze ich reprezentanta w składzie Komisji. Nie ma kandencyjności członków ani sposobu ich powoływania. Pytanie pana posła Dariusza Grabowskiego jest znacznie szersze. Czy rzeczywiście można powiedzieć, że następuje marginalizacja rynku giełdowego? Od kilku lat szereg czynników decyduje o tym, iż rozwój rynku kapitałowego w Polsce nie jest taki, jak np. w latach 1997–1999. Na obecny stan giełdy mają wpływ czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Polski rynek papierów wartościowych jest zaliczany przez instytucje i inwestorów międzynarodowych do rynków wschodzących. Oznacza to, że takie perturbacje, jak kryzys Azji Południowo-Wschodniej w 1997 roku, załamanie finansowe Rosji w sierpniu 1998 roku, załamanie tendencji wzrostowej wszystkich spółek technologicznych na wszystkich rynkach światowych, kryzys argentyński itp. mają wpływ na rynek kapitałowy w Polsce. Do wewnętrznych czynników o charakterze makroekonomicznym należałoby zaliczyć m.in. dużą konkurencję skarbowych papierów wartościowych, które są bezpieczną i atrakcyjną formą lokaty, i wysokie możliwości uzyskania zwrotu z lokat bankowych w ostatnich dwóch latach. Poważne znaczenie mają także czynniki o skali mikro, jak gorsze wyniki finansowe spółek giełdowych i gorsze perspektywy wzrostu gospodarczego w 2000 i 2001 roku, co wiązało się z niechętnym podejmowaniem decyzji finansowych w obawie przed utratą oszczędności. Najlepsze lata rynku kapitałowego w Polsce przypada na okres 1997–1999, kiedy zbierano żniwa po okresie wysokiej koniunktury gospodarczej i wysokiego wzrostu produktu krajowego brutto. Giełda, jako barometr gospodarki, będzie rozwijać się wówczas, gdy wrócimy na ścieżkę wzrostu. Jestem o tym przekonany. Wśród 19 złożonych do Komisji prospektów emisyjnych aż 13 to nowe spółki. Być może mamy więc do czynienia z odwróceniem tego negatywnego trendu braku spółek w obrocie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JacekSocha">Od 2000 roku do dziś na giełdę nie została wprowadzona z tytułu prywatyzacji przez Ministerstwo Skarbu Państwa ani jedna spółka. Ostatni wszedł na giełdę Polski Koncern Naftowy w październiku 1999 roku. Bez nowych spółek nie wzrośnie kapitalizacja, nie zwiększą się obroty. Duża prywatyzacja jest bowiem świętem dla giełdy. W rządowym programie, przyjętym w marcu br., założono, że wszystkie zadania powinny być realizowane w szybkim tempie. W programie są trzy generalne punkty. Po pierwsze, przygotowanie i kontynuacja przygotowania rynku kapitałowego do integracji z Unią Europejską. Po drugie, wykorzystanie otwartych funduszy emerytalnych. Jako przewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd żyłem w przekonaniu, że na rynku nie ma obecnie kapitału, więc prywatyzacje i upublicznianie spółek nie trafia na taki kapitał. Realizacja programu otwartych funduszy emerytalnych daje miesięczny wpływ ok. 1 mld zł, co do 2009 roku, kiedy rozpocznie się wypłata środków pierwszym emerytom, daje lokatę w tych funduszach sto kilkadziesiąt miliardów złotych. Powstała więc propozycja zaoferowania funduszom emerytalnym produktów rynku kapitałowego, aby nie mówiły one, że jedyną możliwością inwestycji jest dziś dla funduszy inwestycja zagraniczna. Gdyby tak się stało, doszłoby do paradoksu - kraj na dorobku, potrzebujący kapitału, stałby się eksporterem kapitału. W tym zakresie powinno się pojawić wiele inicjatyw, w tym legislacyjnych, m.in. związane z nowymi propozycjami rynku kapitałowego, listami zastawnymi, obligacjami komunalnymi i przychodowymi. Środki funduszy powinno się wykorzystywać do budowy autostrad itd. Program rządowy zakłada uczestnictwo otwartych funduszy emerytalnych w rozwoju kraju oraz prywatyzacji. Pozostało już niewiele banków do prywatyzacji, a rząd zakłada, że nie będzie to prywatyzacja z kapitałem zagranicznym. Być może otwarte fundusze emerytalne są więc dobrą propozycją dla przeprowadzenia takiej operacji. Ostatnia kwestia wiąże się z rozwojem kapitałowego rynku jako źródła pozyskania kapitału. Powstaje pytanie, jak mobilizować prywatne oszczędności do inwestycji na rynku papierów wartościowych? Ze względu na poważne problemy budżetowe ludzie mają alternatywę w postaci ciekawych inwestycji skarbowych, tzn. papiery skarbowe. W końcu 2003 roku kończy się zwolnienie podatkowe dla rynku kapitałowego. Trzeba się zastanowić, co dalej. Czy działanie będzie przyjazne rynkowi, czy też fiskalne i zniechęci inwestorów? Przykłady z Europy Środkowej, np. Węgry pokazują, że opodatkowanie papierów wartościowych łączy się ze spadkiem obrotów. Ze strony państwa w proces ten włączone są Ministerstwo Skarbu Państwa, Ministerstwo Finansów, Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, zaś ze strony rynku trzeba znaleźć kupca dla giełdy papierów wartościowych. Będzie to kluczowe zadanie. Powinniśmy podejść do jego wykonania profesjonalnie, bez uprzedzeń i fobii. Rynek Europy Środkowej, który znajdzie się w strukturach europejskich jako pierwszy, zbierze największe profity. Będzie rynkiem regionalnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławCzerniawski">Dziękuję za wyjaśnienia. Czy są inne pytania? Nie słyszę. Przechodzimy do głosowania. W imieniu prezydium Komisji Finansów Publicznych przedkładam wniosek o pozytywne zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów i Prezesa Narodowego Banku Polskiego w sprawie powołania Jacka Sochy na przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Kto z państwa posłów opowiada się za pozytywnym zaopiniowaniem takiego wniosku? Stwierdzam, że w głosowaniu wniosek został przyjęty większością 22 głosów, nikt nie był przeciwny, 7 posłów wstrzymało się od głosu. W imieniu Komisji gratuluję panu tego poparcia i życzę wytrwałości w pana pięcioletniej kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekSocha">Dziękuję za zajęcie się moją osobą i poparcie. Postaram się nie zawieść zaufania państwa posłów. Będzie to moja pierwsza kadencja, ponieważ przez 7,5 roku nie istniały kadencje. Dopiero nowelizacja ustawy wprowadziła kadencyjność. Mam nadzieję nie zawieść państwa zaufania.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MieczysławCzerniawski">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego, do powołania podkomisji stałych. W imieniu prezydium proszę o rozstrzygnięcie teraz pewnych decyzji. Prezydium Sejmu zdecydowało, że będą 2 podkomisje stałe, a nie 4. Nie możemy podważyć tego postanowienia. Składamy natomiast wniosek o powołanie dziewięcioosobowych podkomisji - do kontroli realizacji inwestycji wieloletnich oraz do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej - z zachowaniem następujących parytetów: SLD - 3 członków, PSL - 1, UP - 1, PiS - 1, PO - 1, Samoobrona - 1, LPR - 1. Czy mają państwo uwagi? Nie słyszę. Kto z państwa posłów opowiada się za powołaniem 2 podkomisji stałych z zachowaniem wymienionych parytetów? Stwierdzam, że w głosowaniu wniosek został przyjęty większością 23 głosów przy 2 głosach sprzeciwu, 4 posłów wstrzymało się od głosu. Zarządzam półgodzinną przerwę, w czasie której proszę kolegów z klubów koalicyjnych o zebranie się w sali klubu PSL, zaś w imieniu pani poseł Zyty Gilowskiej proszę posłów opozycji o pozostanie w tej sali.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MieczysławCzerniawski">Przystępujemy do wyboru członków obu podkomisji stałych. Proponuję, abyśmy najpierw rozstrzygnęli kwestię podkomisji do kontroli realizacji inwestycji wieloletnich. Nie słyszę sprzeciwu. W imieniu koalicji proponuję następujących kandydatów na członków tej podkomisji: poseł Mieczysław Jedoń (SLD), poseł Aleksander Czuż (SLD), poseł Tadeusz Ferenc (SLD) oraz posłanka Anita Błochowiak (SLD) - którą Klub UP wysunął jako swojego przedstawiciela. Przedstawicielem Klubu PSL w podkomisji został poseł Józef Gruszka (PSL). Proszę o kolejne zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZytaGilowska">Posłowie klubu Platformy Obywatelskiej zgłaszają kandydaturę posła Zbigniewa Chlebowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RenataBeger">Samoobrona RP zgłasza kandydaturę pana posła Józefa Cepila.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Klub Prawo i Sprawiedliwość zgłasza kandydaturę pani poseł Barbary Marianowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#HalinaNowinaKonopka">W imieniu Ligi Polskich Rodzin zgłaszam kandydaturę pana posła Witolda Hatki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławCzerniawski">Jeśli nie usłyszę innych zgłoszeń, uznam, że lista kandydatów została zamknięta. Nie słyszę innych zgłoszeń. Czy wszyscy kandydaci wyrażają zgodę na kandydowanie? Nie słyszę sprzeciwu, stwierdzam więc, iż kandydaci wyrazili zgodę. Kto z państwa opowiada się za powołaniem podkomisji stałej do kontroli realizacji inwestycji wieloletnich w zaproponowanym składzie? Stwierdzam, że w głosowaniu skład podkomisji została zaakceptowany jednomyślnie przy obecności 30 posłów. Stwierdzam, że powołaliśmy dziewięcioosobową podkomisję do kontroli realizacji inwestycji wieloletnich. Przechodzimy do wyboru przewodniczącego podkomisji. W imieniu posłów koalicji proponuję kandydaturę posła Mieczysława Jedonia. Był członkiem takiej podkomisji w dwóch poprzednich kadencjach. Był jej sekretarzem. Zna problemy związane z inwestycjami wieloletnimi. Często wizytował je w terenie. Pan poseł za chwilę do nas dołączy. Wyraził zgodę na kandydowanie. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę zgłoszeń. Kto z państwa opowiada się za powierzeniem panu posłowi Mieczysławowi Jedoniowi funkcji przewodniczącego podkomisji stałej do kontroli realizacji inwestycji wieloletnich? Stwierdzam, że Komisja dokonała wyboru jednogłośnie przy obecności 32 posłów. Przechodzimy do wyboru składu drugiej stałej podkomisji - do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej. W imieniu posłów koalicji zgłaszam kandydatury posłów: Aldony Michalak, Stanisława Steca, Ryszarda Maraszka, Janusza Lisaka i Zbigniewa Kuźmiuka. Proszę o kolejne zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZytaGilowska">W imieniu posłów klubów opozycyjnych zgłaszam kandydatury: posłanki Krystyny Skowrońskiej (PO), Wojciech Jasińskiego (PiS), Haliny Nowiny Konopczyny (LPR), Renaty Beger (Samoobrona).</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MieczysławCzerniawski">Czy ktoś z państwa zgłasza inne kandydatury? Nie słyszę. Lista zgłoszeń została zamknięta. Czy państwo posłowie wyrażają zgodę na kandydowanie? Słyszę zgodę kandydatów. Kto z państwa posłów opowiada się za powołaniem podkomisji stałej do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej w zaproponowanym składzie? Stwierdzam, że w głosowaniu wniosek został przyjęty jednogłośnie przy obecności 32 posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekOlewiński">Proszę o ogłoszenie jeszcze jednej dziesięciominutowej przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MieczysławCzerniawski">Ogłaszam dziesięciominutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MieczysławCzerniawski">Przystępujemy do wyboru przewodniczącego podkomisji stałej do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZytaGilowska">W ślad za ustaleniami poczynionymi przez prezydium Komisji i przy akceptacji tej propozycji przez Komisję, opozycyjna część Komisji Finansów Publicznych proponuje kandydaturę pana posła Wojciecha Jasińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MieczysławCzerniawski">Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Kto z państwa posłów opowiada się za powołaniem pana posła Wojciecha Jasińskiego na przewodniczącego podkomisji stałej do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej? Stwierdzam, że w głosowaniu wniosek został przyjęty większością 25 posłów, przy 2 głosach sprzeciwu, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Czy mają państwo inne sprawy do poruszenia na forum Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewChlebowski">Wydaje się niezrozumiałe wyrażenie przez Prezydium Sejmu zgody na powołanie tylko 2 podkomisji. Dlaczego nie może powstać podkomisja stała do spraw budżetu państwa? Jest to zasadniczy dokument, nad którym pracuje Komisja Finansów Publicznych. Poświęcamy tej kwestii kilka miesięcy w roku. Sądzę, że prezydium Komisji powinno ponowić wniosek do Prezydium Sejmu o powołanie takiej podkomisji stałej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MieczysławCzerniawski">Inicjatywa w sprawie powołania podkomisji stałej należy do całej komisji sejmowej, a nie do prezydium. Prezydium Komisji wystąpiło z wnioskiem w tej sprawie trochę zbyt wcześnie. Jeżeli Komisja wyrazi zgodę, wystąpimy w wnioskiem do Marszałka Sejmu o powołanie podkomisji, która zajmie się monitorowaniem realizacji budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#FranciszekPotulski">Przypuszczam, że Prezydium Sejmu, odrzucając wniosek o powołanie podkomisji zajmującej się budżetem państwa, stwierdziło, iż prawie w każdej komisji sejmowej powołano podkomisję badającą wykonanie budżetu w odpowiednim fragmencie. Mógłby pojawić się problem, gdyby nasza podkomisja miała inne zdanie niż podkomisje w komisjach merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MieczysławCzerniawski">Jednak Komisja Finansów Publicznych nadzoruje filary budżetu państwa. Nie jest naszym zadaniem jedynie kontrolowanie Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekOlewiński">Sprawa związana z pracą naszej Komisji i parlamentu nad budżetem państwa oraz kontrolą wykonania budżetu jest bardzo istotna. Sądzę, że w najbliższym czasie Komisja powinna odbyć debatę na temat procedury uchwalania budżetu i przyjmowaniem sprawozdania z wykonania.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZytaGilowska">Popieram propozycję pana posła Marka Olewińskiego. Bez wątpienia taka dyskusja będzie potrzebna przed rozpoczęciem prac nad przyszłorocznym budżetem państwa. Panu posłowi Franciszkowi Potulskiemu chciałabym przypomnieć, że Komisja Finansów Publicznych odpowiada nie tylko za swoje części budżetowe. Odpowiadamy za cały system finansowy państwa ze szczególnym naciskiem na ustawę budżetową. Jeśli zakładamy, że w tej Komisji gromadzą się osoby specjalizujące się w polityce finansowej, w tym budżetowej, to nie ma żadnego argumentu na rzecz tezy, iż u nas miałoby nie być stałej podkomisji do spraw budżetu, a byłaby ona w innych komisjach. Powinno być dokładnie odwrotnie. W komisjach branżowych posłowie mają tylko cząstkowy ogląd sytuacji finansów publicznych. Korzystając z faktu, iż prezydium Komisji będzie zawiadamiać Prezydium Sejmu o utworzeniu dwóch podkomisji stałych, warto wrócić do kwestii powołania podkomisji stałych do spraw budżetu i spraw podatkowych. Istnieje wiele nowelizacji ustaw podatkowych, wszystko trafia po krótkich debatach do komisji nadzwyczajnej, której posłowie mają jednak mniejszą wiedzę na temat polityki finansowej niż nasi. Czy to słuszne postępowanie, aby sprawy podatkowe trafiały tylko do komisji nadzwyczajnej; tam wszystko jest przyjmowane i sprawa się kończy. Zgłaszam wniosek, aby powołać stałą podkomisję do spraw podatkowych. Otrzymywałaby ona wszystkie projekty zmian ustawowych. Troszczyłaby się o jakość przepisów podatkowych. Nie można zakładać, jak często podkreśla prasa, że Senat jest potrzebny po to, aby poprawiać błędy Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MieczysławCzerniawski">Jeżeli będzie taka państwa wola, ponowię wniosek o powołanie dwóch kolejnych stałych podkomisji. Przypominam, że w komisji nadzwyczajnej zasiada 11 członków naszej Komisji. Podkomisji do spraw podatkowych w komisji nadzwyczajnej przewodniczy poseł Jan Kubik, również nasz członek. Sekretariat Komisji Finansów Publicznych będzie obsługiwać tamtą podkomisję. Zachęcam państwa do współpracy z tamtą podkomisją do spraw podatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZytaGilowska">Proszę o dołączenie do wniosku do Prezydium Sejmu stosownej argumentacji, uwzględniającej obecny stan rzeczy. Pan przewodniczący sugeruje, że możemy uczestniczyć w posiedzeniach tamtej podkomisji. Wiem, że mam takie prawo. Nie w tym jednak rzecz. Uważam, że logistyczny układ prac Sejmu w ważnym momencie wdrażania pakietu ustaw niezbędnych dla realizacji programu rządowego powinien gwarantować spójność. Teraz wygląda na to, że Sejm przekształca się w pospolite ruszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MieczysławCzerniawski">Osobiście uważałem, że projekty ustaw podatkowych powinny trafić do Komisji Finansów Publicznych. Zdecydowano inaczej, twierdząc że nadzwyczajna komisja została powołana po to, aby rozparzyć te kwestie. Dziękuję za udział w debacie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>