text_structure.xml
47.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefOleksy">Otwieram posiedzenie Komisji Europejskiej. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę. Przystępujemy zatem do realizacji pierwszego punktu - Program Prezydencji hiszpańskiej w Radzie Unii Europejskiej. Witam na posiedzeniu Komisji ambasadora Królestwa Hiszpanii. Hiszpania obejmie prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. To jest bardzo ważny okres dla Polski i dla procesu rozszerzenia, bowiem za czasów hiszpańskiej prezydencji Polska musi zamknąć sześć obszarów negocjacyjnych. Bardzo nam zależy na tym, żeby Hiszpania dołożyła wszelkich starań, aby to było możliwe. Moglibyśmy także zacząć rozmowy odnośnie następnych trzech obszarów, które byłyby realizowane za czasów duńskiej prezydencji. Bardzo proszę pana ambasadora o prezentację zamierzeń prezydencji hiszpańskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Chciałbym państwu przedstawić cele i priorytety prezydencji hiszpańskiej w Radzie Unii Europejskiej. Hiszpania przejęła przewodnictwo w unijnej Radzie Ministrów z zamiarem szybszej realizacji tych celów, które umożliwią większą integrację. Położymy główny nacisk na te obszary, które z naszego punktu widzenia w najlepszy sposób określają interesy europejskie. Jesteśmy równocześnie głęboko przekonani, że rozszerzenie Unii Europejskiej jest niezbędne, jeśli chcemy poprawić warunki życia Europejczyków. W związku z tym hasłem prezydencji hiszpańskiej jest „Więcej Europy”. W tym haśle zawiera się pragnienie, aby Europa odgrywała w stosunkach międzynarodowych taką rolę, jaką powinna odgrywać. Ponadto pragniemy, aby projekt europejski cieszył się akceptacją i poparciem większości Hiszpanów. Należy również podkreślić, że Hiszpania będzie kontynuować prace poprzednich prezydencji. Chciałbym w tym miejscu podziękować Belgii za tę wielką pracę, jaką wykonała w ubiegłym półroczu. Hiszpania obejmuje przewodnictwo w Unii Europejskiej w niezwykle ważnym momencie. Mam tutaj na myśli między innymi tragiczne wydarzenia w Stanach Zjednoczonych w dniu 11 września 2001 r. Wówczas zdaliśmy sobie sprawę z zagrożeń, które godzą w nasze podstawowe wartości. Konieczne stało się skierowanie polityki zagranicznej w stronę zagadnień związanych z bezpieczeństwem i obroną. Zdaliśmy sobie sprawę z tego, że należy prowadzić taką politykę zagraniczną, która będzie prawdziwa i skuteczna. Ten moment jest ważny również ze względu na wprowadzenie wspólnej waluty euro, która weszła w obieg 1 stycznia 2002 r, a także ze względu na mniejszy niż poprzednio wzrost gospodarczy i oznaki recesji w niektórych ważnych gospodarkach europejskich. Te elementy sprawiają, że konieczne jest w dalszym ciągu wprowadzanie reform ekonomicznych. Tylko te działania mogą zapewnić stały i pewny wzrost. Naszym celem są zatem reformy strukturalne, większa elastyczność, większa konkurencyjność i zwiększanie zatrudnienia. Chciałbym także państwa poinformować, że Unia Europejska przygotowuje się do zakończenia historycznego procesu rozszerzenia. Europa stoi obecnie przed wielkimi wyzwaniami. Jednym z nich jest walka z terroryzmem. Nie mniej ważne jest zapewnienie zdrowego wzrostu gospodarczego na terenie Wspólnoty. Musimy także pamiętać o odpowiedzialności za historyczny proces rozszerzenia Unii Europejskiej. Aby podołać tym wyzwaniom, Hiszpania nakreśliła sześć priorytetów działań podczas tej prezydencji. Pierwszym z nich będzie walka z terroryzmem. Walka z terroryzmem stała się podstawowym celem Unii Europejskiej i w związku z tym będzie najważniejszym priorytetem hiszpańskiej prezydencji. W tym zakresie można wyodrębnić pięć obszarów działań:1. Będziemy kontynuowali prace legislacyjne. Nowe przepisy będą się opierały na zasadach państwa prawa i poszanowania wolności człowieka. 2. Hiszpania będzie wspierała bliską współpracę pomiędzy sędziami państw członkowskich Unii Europejskiej.3. Będziemy pracować nad lepszą koordynacją i współpracą sił bezpieczeństwa państw członkowskich.4.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Będziemy się starać ukrócić źródła finansowania organizacji terrorystycznych.5. Jeśli Unia Europejska pragnie w sposób skuteczny zapewnić rozwój demokracji i wolności, musi być bardzo aktywna poza swoimi granicami. Uważamy, że niezbędne jest zakończenie prac nad konwencją dotyczącą walki z terroryzmem. Powstają także przepisy regulujące współpracę w tej dziedzinie pomiędzy Unią Europejską i innymi krajami. Jak już mówiłem, na początku naszej prezydencji w obieg weszła nowa waluta euro. Data 1 stycznia 2002 r. jest jednym z kamieni milowych integracji europejskiej. Wejście w obieg wspólnej waluty euro, to niezwykle ważne wydarzenie. Euro bardzo szybko stanie się symbolem jedności europejskiej, stanie się wspólną walutą wszystkich obywateli Unii Europejskiej. Będziemy używać tych samych monet, co pozwoli nam uświadomić sobie, że znajdujemy się w tej samej przestrzeni gospodarczej. To bardzo ważny element wspólnego rynku. Euro uświadamia nam, że musimy jeszcze wykonać pewne zadania, które umożliwią osiągnięcie zharmonizowanej wspólnej przestrzeni gospodarczej. To jest trzeci priorytet prezydencji hiszpańskiej. Wszyscy wiemy, że aktualna sytuacja gospodarcza na świecie nie jest korzystna. To jednak nie powinno tłumaczyć opóźniania niezbędnych reform. Ta sytuacja powinna nas dodatkowo motywować do bardziej intensywnego wprowadzania naszych reform, ponieważ mogą one sprawić, że Europa będzie jednym z najbardziej konkurencyjnych i najbardziej rozwiniętych obszarów gospodarczych świata. W dniach 15–16 marca 2002 r. w Barcelonie zbierze się Rada Europejska. To spotkanie będzie poświęcone omówieniu tych kwestii. Rada skoncentruje swoją uwagę na pięciu działaniach:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- otwarciu europejskiej sieci transportu,</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- liberalizacji i współpracy rynków energii elektrycznej i gazu,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- integracji rynków finansowych,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- rozwoju bardziej elastycznego rynku pracy,</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- osiągnięciu poprawy w systemie edukacji i oświaty.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Ten ostatni punkt wiąże się z kształceniem studentów, przygotowywaniem pracowników europejskich oraz możliwościami zwiększenia ich mobilności zawodowej. Chcemy, aby państwa kandydujące skoncentrowały się na realizacji tych celów. Chodzi o to, abyśmy patrzyli ku przyszłości, którą będziemy razem tworzyć. Rada Unii Europejskiej w Barcelonie będzie pierwszym etapem włączania poszczególnych krajów kandydujących do członkostwa w realne prace nad reformą socjalną i społeczną Europy. W Barcelonie kraje kandydujące będą uczestniczyły w sesjach roboczych, podczas których będą mogły wnieść ważny wkład do trwających tam debat. Przez następne sześć miesięcy negocjacje dotyczące rozszerzenia Unii Europejskiej wkroczą w decydującą fazę. Hiszpania pragnie wypracować takie rozwiązania, które zostaną zaakceptowane przez wszystkie strony. Chcielibyśmy, aby negocjacje z najlepiej przygotowanymi krajami kandydackimi zostały zakończone do końca 2002 r. Sądzimy, że oprócz zamknięcia sześciu rozdziałów negocjacyjnych, uda się osiągnąć porozumienie w najważniejszych kwestiach takich jak rolnictwo, polityka regionalna i pomoc finansowa. Chciałbym państwu uzmysłowić, jak wielkie jest znaczenie tych rozdziałów negocjacyjnych. Obejmują one 80% budżetu Unii Europejskiej. Wypracowane porozumienie w tym zakresie powinno się opierać na acquis communautaire i perspektywach finansowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Nie możemy się oddalać od tych zaleceń, ponieważ to opóźniłoby proces negocjacji, a nawet poddało w wątpliwość ich efekt końcowy. We wszystkich działaniach potrzebna będzie współpraca Komisji Europejskiej z krajami kandydującymi. Komisja z odpowiednim wyprzedzeniem powinna przedstawić nam projekty wspólnych uzgodnień i nadzorować przebieg negocjacji. Kraje kandydujące powinny dokonać pewnego wysiłku, aby wypełnić wszystkie swoje zobowiązania zgodnie z acquis communautaire. A zatem w ostatnim etapie negocjacji nastąpi weryfikacja rzeczywistego stosowania dorobku wspólnotowego w krajach kandydackich. Rada Europejska zbierze się ponownie 21 czerwca w Sewilli. Wówczas po raz pierwszy zostanie przeprowadzona ocena wyżej opisanych przygotowań. Swoje sugestie w tym zakresie przedstawi Komisja Europejska. Chciałbym także powiedzieć, że podczas prezydencji hiszpańskiej powinny zostać zainicjowane prace redakcyjne nad traktatem przyłączeniowym. Powinny również zostać opracowane odpowiednie aneksy do traktatu. Hiszpania, podczas tej prezydencji będzie się starała również o to, aby Unia Europejska była bardziej aktywna na forum międzynarodowym. Ogromne zagrożenia sprawiają, że wspólnie musimy podejmować następujące wysiłki:</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- rozwijać wspólnotową politykę obrony i bezpieczeństwa,</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- rozwijać współpracę z NATO,</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- opracować ramy współpracy Unia Europejska - Rosja,</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- pogłębić kontakty pomiędzy Unią Europejską i Ameryką Łacińską,</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- wzmocnić i rozwijać rolę jaką Unia Europejska powinna spełniać na Bliskim Wschodzie i w basenie Morza Śródziemnego.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Jeśli chodzi o przestrzeń wspólnego bezpieczeństwa i obrony, to 11 września sprawił, że należy zweryfikować stosowaną dotychczas politykę. Prezydencja hiszpańska będzie się starała dokonać postępu w tej dziedzinie i wypracować taki sposób postępowania, który będzie obowiązywał w okresie zagrożeń i wzmocni możliwości obrony. Te działania będą przebiegały w ramach ścisłych konsultacji z NATO. Europejski filar obrony nie powinien oznaczać w żadnym przypadku osłabienia skuteczności obrony euroatlantyckiej. Pragniemy także wzmocnić dialog transatlantycki. Europejskie programy działań antykryzysowych powinny być realizowane w ramach ścisłej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi. Jak państwo doskonale wiecie, Rosja spełnia obecnie bardzo ważną rolę na arenie politycznej. W tym kraju obrano kierunek budowania demokracji i poszanowania praw człowieka. Unia Europejska ma obowiązek wspierania nowej strategii Rosji. W związku z tym jednym z głównych celów naszej prezydencji będzie pogłębienie i skonsolidowanie kontaktów pomiędzy Unią Europejską i Rosją. W maju w Moskwie odbędzie się szczyt Unia Europejska-Rosja. Poza współpracą w zwalczaniu terroryzmu, podczas spotkań w przedstawicielami Rosji zamierzamy poruszyć temat współpracy energetycznej, wspólnej przestrzeni bezpieczeństwa i obrony w celu zbliżenia przepisów prawnych Unii Europejskiej i Rosji. Opracujemy także plan pracy, aby rozwijać wspólną strategię Unii Europejskiej i Rosji w interesujących nas tematach. Unia Europejska musi także rozwijać swoje kontakty z Ameryką Łacińską. To jest jeden z priorytetów naszej prezydencji. Pragniemy kontynuować proces nawiązywania kontaktów, ponieważ ten obszar świata uznaje te same wartości, które są szanowane w Europie. Mam tu na myśli szacunek dla demokracji, prawa człowieka i zasady państwa prawa. Sądzimy, że wzmacnianie kontaktów pomiędzy Europą i Ameryką Łacińską będzie korzystne dla obydwu stron zarówno z politycznego jak i ekonomicznego punktu widzenia. Te kontakty powinny służyć temu, aby wzmacniać siłę tych wartości, które wspólnie uznajemy. Podczas tej prezydencji chcemy również wspólnie ze Stanami Zjednoczonymi wspomóc proces pokojowy na Bliskim Wschodzie. Obecnie jest to obszar, który stanowi element destabilizacji w basenie Morza Śródziemnego jak i w samej Europie. Hiszpania wzmocni swoje wysiłki, aby rozszerzyć współpracę nad kwestiami ekonomicznymi i politycznymi.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Chodzi o to, aby wypracowane na spotkaniu w Barcelonie reformy mogły być bardziej skuteczne. Od momentu podpisania Traktatu Rzymskiego minęło zaledwie 45 lat. W tym czasie powstał wspólny rynek. Teraz miliony obywateli Unii Europejskiej mogą używać tej samej monety. Historia Unii Europejskiej, to historia stałych sukcesów. Pozytywne aspekty integracji sprawiają, że możemy wyznaczać sobie coraz bardziej ambitne cele. Debata dotycząca przyszłości Europy powinna znaleźć odpowiedzi na podstawowe pytania o przyszłe cele. Mam nadzieję, że zadania, które przed nami stoją będą naświetlone w sposób bardzo konkretny i realistyczny. Sądzę, że zawsze będziemy mieli na uwadze problemy nękające naszych obywateli. Ta debata musi się odbywać przy udziale krajów kandydackich, które będą traktowane w taki sam sposób, jak kraje członkowskie Unii Europejskiej. Walka z terrorem, wprowadzenie euro, kontynuacja reform ekonomicznych i społecznych, rozszerzenie Unii Europejskiej oraz rozwój polityki zagranicznej i obrony oraz debata dotycząca przyszłości Europy, to podstawowe wyzwania, które stoją przed Unią Europejską przez najbliższe sześć miesięcy. Jeśli w tych kwestiach coś osiągniemy, będziemy mogli powiedzieć, że Europa jest obszarem postępu, bezpieczeństwa, obszarem otwartym, takim jaki odpowiada pragnieniom naszych obywateli. „Więcej Europy” to filozofia, to wizja, którą rząd hiszpański pragnie zrealizować podczas pełnienia przewodnictwa przez najbliższe sześć miesięcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefOleksy">Dziękuję bardzo za tę prezentację. Sądzę, że ona bardzo jasno pokazuje cele prezydencji hiszpańskiej. Co prawda rozszerzenie Unii Europejskiej znajduje się dopiero na czwartym miejscu, ale deklaracja, że Hiszpania stworzy wszelkie warunki do zamknięcia sześciu rozdziałów negocjacyjnych, jest dla nas bardzo istotna. Chciałbym zapytać, czy byłoby możliwe bardziej szczegółowe nakreślenie tych kwestii, które są w Hiszpanii przedmiotem największej dyskusji, jeśli chodzi o przyszłość Unii Europejskiej? Czy ktoś z państwa ma jakieś pytania do pana ambasadora?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WacławKlukowski">Chciałbym, aby pan ambasador wyjaśnił, na czym będzie polegało pełne włączenie się krajów kandydackich w prace Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SylwiaPusz">Jednym z priorytetów prezydencji hiszpańskiej jest przeprowadzenie debaty nad przyszłością Europy. Jak wiemy, Hiszpania nie przedstawiła jeszcze własnej koncepcji przyszłości Unii Europejskiej i reform instytucjonalnych. Czy w Unii Europejskiej toczy się już debata dotycząca znaczenia i roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej oraz kompetencji Parlamentu Europejskiego? Jaką rolę, zdaniem Hiszpanii, powinny odgrywać w Unii Europejskiej parlamenty narodowe?Kolejna kwestia wiąże się z realizacją strategii lizbońskiej. Czy mógłby pan wyjaśnić, co oznacza zapis stanowiący o wzroście konkurencyjności i osiągnięciu celu pełnego zatrudnienia w 2010 r? Chciałabym także, aby ustosunkował się pan do sprawy zatrudniania polskich obywateli po przystąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej. Wydaje mi się, że obecnie bardzo potrzebujemy informacji o możliwościach zatrudnienia Polaków na rynkach Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechMojzesowicz">Myślę, że nasz gość doskonale się orientuje w realiach społeczno-ekonomicznych panujących w krajach kandydackich. Czy budżet Unii Europejskiej jest w stanie podołać tym wyzwaniom, które czekają go za dwa lata?Czy po przystąpieniu Hiszpanii do Unii Europejskiej, w waszym kraju zwiększyło się zainteresowanie zakupem ziemi przez cudzoziemców?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofZaremba">Czy Hiszpania ma pomysł, w jaki sposób można zdynamizować proces tworzenia zbrojnego ramienia Unii Zachodnioeuropejskiej? Czy macie państwo koncepcję pobudzenia europejskiego przemysłu obronnego? Mam tutaj na myśli przede wszystkim propozycje dla tych gałęzi przemysłu w krajach kandydujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławKalemba">Chyba jeszcze nikt nie zakładał osiągnięcia tak ambitnego celu, jak doprowadzenie do pełnego zatrudnienia w 2010 r. Proszę o przedstawienie strategii, która pozwoli ten cel osiągnąć. Jakie jest stanowisko Hiszpanii w sprawie dopłat bezpośrednich? Wydaje mi się, że to jest jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogdanKlich">Pan ambasador stwierdził, że Hiszpania chce, aby w zakresie trzech najważniejszych obszarów negocjacyjnych osiągnąć „wypracowanie porozumienia z krajami kandydackimi” w ramach negocjacji akcesyjnych. Ambicją polskiego rządu jest rozpoczęcie negocjacji w zakresie tych trzech rozdziałów w czasie prezydencji hiszpańskiej. Chciałbym wiedzieć, co kryje się pod sformułowaniem „wypracowanie porozumienia”? Czy ten termin nie jest zbieżny z określeniem „zbliżenie stanowisk”?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Wiele osób poruszało kwestię przyszłości Europy. Hiszpania nie przedstawiła jeszcze oficjalnego stanowiska w związku z planowanymi reformami instytucji unijnych. To nie jest przypadkowe zaniechanie. Celem polityki hiszpańskiej jest zaprezentowanie pewnej woli i koncepcji. Chcemy wypracować takie stanowisko, które będzie zaakceptowane przez hiszpańską opinię publiczną. Wobec tego uważamy, że kręgi rządowe, społeczne i gospodarcze powinny się w tej kwestii również wypowiedzieć. Dlatego zaledwie przed kilkoma miesiącami została utworzona komisja, która zajmuje się opracowaniem stanowiska Hiszpanii odnośnie przyszłości Europy. W pracach komisji uczestniczą naukowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, partii politycznych i stowarzyszeń. Przewodniczącemu komisji, którym jest były prezes Trybunału Konstytucyjnego, powierzono zadanie zebrania opinii, które krążą w społeczeństwie. W ten sposób oficjalne stanowisko Hiszpanii zostanie niejako wzbogacone. Widać tutaj wyraźną wolę rządu Hiszpanii do uwzględnienia opinii społeczeństwa. Nasze doświadczenie wskazuje na to, że kiedy dyskusja obraca się wokół pojęć, kiedy mówimy o konstrukcjach teoretycznych, to zdarza się często, że wytwarzamy więcej hałasu niż treści. A zatem te głośne dyskusje nie są wypełnione treścią. Ponadto to są zasłony dymne, które przysłaniają prawdziwe problemy. Jeśli przyjrzymy się historii gospodarczej i ekonomicznej Unii Europejskiej, to możemy zauważyć, że liderzy poszczególnych państw przedstawiali nowe koncepcje właśnie wtedy, gdy na horyzoncie pojawiały się trudne do rozwiązania problemy. Dlatego Hiszpania zdecydowanie preferuje dyskusję o nowej budowli europejskiej opartą na konkretnych tematach i ideach. Nie wydaje mi się, aby w pierwszym etapie tej pracy należało prowadzić bardzo szerokie dyskusje i mówić o tym, że Europa powinna lub nie powinna być federacją państw, albo przyjąć inną formę polityczną. Powinniśmy raczej zacząć od omówienia bardzo konkretnych tematów i aspektów. Od rozwiązania tych problemów zależy możliwość przeprowadzenia prawdziwej integracji. Musimy ustalić w jakich dziedzinach kraje członkowskie i ich społeczności są gotowe poświęcić część swojej niezawisłości, przekazując ją wspólnemu organizmowi. Powinniśmy zdecydować, jakie instytucje powinny zostać zreformowane, aby mogły przyjąć na siebie nowe obowiązki. Dopiero później uzyskamy ogólny teoretyczny kształt przemian, który będzie zawierał wszystkie te cele. Pragniemy rozpocząć budowę naszego wspólnego europejskiego domu od fundamentów, a nie od dachu. Jeśli chodzi o uczestnictwo krajów kandydackich w dyskusji o przyszłości Unii Europejskiej, to w ramach konwentu wszystkie kraje kandydackie wezmą udział w pracach przygotowawczych. W ciągu tego roku będziemy rozmawiać o wielu sprawach po to, aby konferencja międzyrządowa, która odbędzie się w 2004 r. mogła podsumować tę dyskusję. Chodzi tutaj przede wszystkim o większe zbliżenie społeczeństw i instytucji europejskich oraz o połączenie prac Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych. Chodzi również o to, co w moim mniemaniu niesłusznie nazywano deficytem demokracji w instytucjach unijnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Świadczyłoby to o tym, że rządy reprezentujące poszczególne państwa w Radzie Unii Europejskiej nie były demokratycznie wybrane, a przecież to nie jest prawda. Kolejna kwestia wiąże się z podziałem kompetencji pomiędzy kraje członkowskie i wszystkie instytucje Unii Europejskiej. Są to te wszystkie elementy, które w Nicei zostały pozostawione do późniejszej dyskusji. One mają stworzyć perspektywę rozszerzonej Europy. Takiej Europy, jaką chcielibyśmy mieć w przyszłości. Pan poseł Józef Oleksy stwierdził, że rozszerzenie Unii Europejskiej znajduje się dopiero na czwartym miejscu wśród priorytetów prezydencji hiszpańskiej. Niewątpliwie każda lista ma swój punkt pierwszy i ostatni. Tak naprawdę ta lista priorytetów nie była porządkowana według wagi tematów. Niemniej jednak wszyscy państwo wiecie, że dla Hiszpanii najważniejszą kwestią jest walka z terroryzmem. Wprowadzenie wspólnej waluty euro musiało się również znaleźć na jednym z pierwszych miejsc na tej liście, ponieważ sukces w tej dziedzinie to warunek sine qua non przyszłej jedności europejskiej. Obszar polityk, które mają na celu doprowadzenie do stałego wzrostu i rozwoju oraz wypełnienia obietnicy pełnego zatrudnienia, także ma swoją wagę. A zatem rozszerzenie Unii Europejskiej znajduje się w samym sercu naszych priorytetów. Chciałbym również podkreślić, że prezydencja hiszpańska wyznaczyła comiesięczne daty, po to aby można było rozpocząć realizację poszczególnych etapów negocjacji z krajami kandydackimi. Mamy zagwarantowane wszelkie środki ku temu, aby odbyło się pięć konferencji negocjacyjnych do czerwca 2002 r. Udało się nawet wyznaczyć jeszcze jedno, dodatkowe spotkanie, które odbędzie się po zakończeniu obrad w Sewilli. Wydaje mi się, że to najlepiej dowodzi, jak wielką wagę przywiązuje Hiszpania do procesu rozszerzenia Unii Europejskiej. Jeśli chodzi o strategię lizbońską, to jest to jeden z najambitniejszych projektów, które pojawiły się w Unii Europejskiej. W bardzo wielu dziedzinach integracja europejska nie jest jeszcze pełna i doskonała. Powstała pewnego rodzaju asymetria, która wywołuje szereg perturbacji na rynkach ekonomicznych i w innych działach. Niektóre rynki i gospodarki nie wdrożyły jeszcze wszystkich zaleceń Unii Europejskiej, co powoduje opóźnianie wspólnego zrównoważonego rozwoju. W ten sposób nie możemy osiągnąć celów, które sobie wspólnie stawiamy. Dlatego też w Lizbonie wyznaczono pewne cele, których realizacja umożliwi osiągnięcie pełnej liberalizacji rynków. Musimy pokonać to wąskie przejście, aby dojść do pełnego zjednoczenia. Podczas mojej wcześniejszej wypowiedzi, przedstawiłem państwu pięć zagadnień, wokół których skupi się dyskusja w Barcelonie. Mówiłem o:</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- otwarciu europejskiej sieci transportu,</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- liberalizacji i współpracy rynków energii elektrycznej i gazu,</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- integracji rynków finansowych,</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- rozwoju bardziej elastycznego rynku pracy,</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">- osiągnięciu poprawy w systemie edukacji i oświaty.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">W tym kontekście chciałbym powiedzieć, że być może idea osiągnięcia pełnego zatrudnienia do 2010 r. jest trudna do zrealizowania. Być może jest ona utopijna, ale to nie oznacza, że nie trzeba próbować tego celu osiągnąć. Warto dołożyć wszelkich starań, aby do tego celu się przybliżyć. Doświadczenie hiszpańskie odnośnie rynku zatrudnienia z trudem można przenieść na inne obszary Europy. Hiszpania w momencie wstąpienia do Unii Europejskiej miała strukturalne bezrobocie, które wynosiło około 10% ogółu zatrudnionych.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">W wyniku dostosowania naszej gospodarki do wymogów Unii Europejskiej bezrobocie wzrosło do 20%. Nie należy jednak zapominać o tym, że w tym samym czasie mieliśmy pewne trudności gospodarcze. Tym niemniej w ciągu ostatnich siedmiu lat sytuacja uległa diametralnej poprawie. Okazało się, że wysiłek w kierunku liberalizacji rynku, uelastycznienia kodeksu pracy i rynku pracy nie poszedł na marne. Te zmiany były niezwykle korzystne. Wzmocniono współpracę pracodawców oraz obecność, ale nie interwencjonizm państwa. Szybko okazało się, że Hiszpania osiąga wzrost gospodarczy znacznie przewyższający średnią europejską. Jednocześnie zaczęła spadać stopa bezrobocia. A zatem impuls w postaci rozszerzenia Unii Europejskiej oraz wzmocnienie wzrostu gospodarczego w krajach członkowskich i kandydackich powinny przyczynić się do tego, aby cel pełnego zatrudnienia do 2010 r. był możliwy do osiągnięcia. Jeszcze raz powtarzam, że w tym zakresie musimy wprowadzić w życie strategię wypracowaną w Lizbonie. To jest warunek sine qua non. Pytaliście państwo o kwestię obrotu ziemią w Hiszpanii. W tym przypadku nasze doświadczenie jest również bardzo odległe od doświadczeń takiego kraju jak Polska. Hiszpania nigdy nie reagowała w tak ostry sposób na problem wykupu gruntów przez cudzoziemców. Tak naprawdę w takich częściach Hiszpanii jak Baleary czy wybrzeże występuje bardzo duża liczba cudzoziemców, którzy kupili tam ziemię. Bywa również, że burmistrzowie niektórych miejscowości położonych na wybrzeżu południowym nie są narodowości hiszpańskiej. Nasze doświadczenia w kwestii sprzedaży ziemi cudzoziemcom są pozytywne. Dzięki temu w te rejony napłynęły dewizy. Nowi mieszkańcy tych terenów rozwinęli działalność gospodarczą i uruchomili inwestycje. Dzięki temu te obszary stały się bogatsze. Nie bez znaczenia jest również to, że dzięki temu powstały nowe miejsca pracy. Nie mieliśmy na tym obszarze żadnych doświadczeń negatywnych. Przystąpienie Hiszpanii do Unii Europejskiej nie zmieniło tej sytuacji. Cudzoziemcy wykazują duże zainteresowanie zakupem ziemi w Hiszpanii. Tak było, jest i myślę, że tak będzie. Wydaje nam się, że to jest proces korzystny. Obywatele innych państw mają pełną wolność, jeśli chodzi o zakup ziemi w Hiszpanii. Pytaliście państwo, czy budżet Unii Europejskiej będzie w stanie odpowiedzieć na wyzwania, które przed nim stoją. Sądzę, że tak. Wszystkie obliczenia, które przeprowadzono, każą nam przypuszczać, że znajdą się pieniądze na proces rozszerzenia Unii Europejskiej o dziesięć krajów kandydackich. Jedno z pytań dotyczyło pomysłu Hiszpanii na zdynamizowanie polityki obronnej. W tym zakresie należy się wzorować na stale rozwijającej się współpracy gospodarczej. Wydaje nam się, że w aspekcie politycznym ta jedność nie jest jeszcze idealna. Sądzimy, że Unia Europejska powinna mieć większe możliwości interweniowania w sytuacjach kryzysowych na całym świecie, również z sensie militarnym. To jest bardzo ważny problem. Chciałbym podkreślić, że wzmacnianie struktur europejskich w żaden sposób nie może oznaczać osłabienia współpracy ze Stanami Zjednoczonymi oraz z NATO.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Zjednoczona Europa powinna zdefiniować swoją pozycję oraz wypełniać zadania militarne i wojskowe. Powinna również zwiększyć swoją operatywność i umocnić filar obrony obecny w jej polityce. Pytano również o rolę Hiszpanii podczas negocjacji w sprawie rozszerzenia Unii Europejskiej. Jak już powiedziałem, chcemy aby w czasie naszej prezydencji zostało zamkniętych sześć rozdziałów negocjacji. Byłoby bardzo dobrze, gdyby udało się zamknąć także pozostałe trzy rozdziały, co do których mają nastąpić podstawowe ustalenia. Bardziej realistyczne jest jednak ograniczenie tych ambitnych planów. Dlatego myślimy przede wszystkim o zamknięciu sześciu rozdziałów negocjacji. Wydaje się, że w przypadku dwóch rozdziałów negocjacje są na tyle zaawansowane, że jesteśmy bliscy znalezienia rozwiązań końcowych. Inne rozdziały wymagają pewnych decyzji ze strony Unii Europejskiej lub Polski, ale tutaj również negocjacje są zaawansowane. Nie sądzę, aby wśród tych tematów znalazł się taki, który by sprawił, że negocjacje przeciągną się poza czerwiec 2002 r. Kalendarz negocjacji został również określony dla rozdziałów dotyczących polityki regionalnej, rolnictwa i spraw budżetowych. Te obszary są trudniejsze, ponieważ szczególnie mocno dotykają kwestii finansowych. Do końca stycznia 2002 r. Komisja Europejska powinna wypracować dokument ogólny, który przedstawi podstawowe założenia finansowe w tym zakresie. Potem powstaną ramowe dokumenty dotyczące poszczególnych rozdziałów. Dyskusja prowadzona wewnątrz Unii Europejskiej nie powinna trwać dłużej niż do lutego 2002 r. abyśmy w marcu mogli przedstawić nasze wspólne stanowisko. Wtedy pozostaną nam trzy miesiące, jeżeli nie do zamknięcia, to w najgorszym wypadku do przeprowadzenia zaawansowanych negocjacji w tych obszarach. Musimy zrobić wszystko, aby te negocjacje zakończyć. Jednocześnie należy być świadomym, że na drodze do zakończenia negocjacji w tych trzech obszarach istnieje szereg obiektywnych trudności. W wielu krajach będą miały miejsce wybory powszechne, które mogą wywrzeć wpływ na przebieg negocjacji. Jeśli chodzi o dopłaty bezpośrednie do rolnictwa, to jest zbyt wcześnie, aby o tym rozmawiać. Nie dysponujemy jeszcze podstawowymi dokumentami w tej kwestii. Nie wiemy, jakie Unia Europejska zajmie stanowisko. Hiszpania zawsze uważała, że nie powinno się ustanawiać członków dwóch kategorii. Wszyscy członkowie Unii Europejskiej powinni mieć te same prawa i obowiązki. Takie stanowisko powinny zająć wszystkie kraje członkowskie. To nie oznacza, że wewnątrz Unii Europejskiej nie toczy się dyskusja i że nie trzeba będzie zastosować pewnych okresów przejściowych, po to aby kraje członkowskie mogły lepiej wypełniać niektóre ze swoich zobowiązań.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefOleksy">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania do pana ambasadora? Nie widzę. W takim razie bardzo dziękuję panu ambasadorowi za przybycie na posiedzenie Komisji. Mam nadzieję, że podczas tej prezydencji pan ambasador znajdzie czas, aby bywać u nas częściej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PablodeLaiglesiaGonzalesdePeredo">Oczywiście jestem do państwa dyspozycji tak często, jak to państwo uznacie za stosowne. Pragnę także powiedzieć, że dla uzyskania przez członków Komisji lepszej informacji pozwoliłem sobie przynieść, przetłumaczone na język polski, przemówienie premiera José Marii Aznara, które zostało wygłoszone wczoraj na forum Unii Europejskiej. To przemówienie dotyczy celów, które Hiszpania podczas swojej prezydencji będzie chciała zrealizować. Nieco później przedstawimy państwu przetłumaczony dokument „Więcej Europy”, w którym są przedstawione priorytety i cele przewodnictwa Hiszpanii.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JózefOleksy">Z dużym zainteresowaniem zapoznamy się z tym przemówieniem. Dziękuję za udostępnienie tego dokumentu. Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego punktu posiedzenia, który dotyczy informacji z posiedzenia Komitetu Integracji Europejskiej. Członkowie Komisji otrzymali wcześniej część materiałów. Myślę tutaj o następujących dokumentach:- strategia negocjacyjna Polski podczas prezydencji hiszpańskiej,- wstępny narodowy plan rozwoju na lata 2000–2003, który został przedstawiony już w Brukseli,- przygotowanie polskiej administracji do wdrażania prawa wspólnotowego,- harmonogram przyjmowania przez Radę Ministrów projektów ustaw. Proszę pana ministra Jarosława Pietrasa o krótkie uzupełnienie informacji o posiedzeniu Komitetu Integracji Europejskiej. Jednocześnie proszę członków Komisji, aby zechcieli te materiały przestudiować, ponieważ zawiera się w nich cały plan działań rządu w kwestii integracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JarosławPietras">Dziękuję za umieszczenie w porządku obrad punktu, który dotyczy prezentacji tego, czym się zajmuje Komitet Integracji Europejskiej. Wydaje mi się, że niezwykle istotne jest, aby posłowie byli poinformowani o stanie prac nad poszczególnymi dokumentami oraz kierunku proponowanych rozstrzygnięć. To było drugie posiedzenie Komitetu Integracji Europejskiej w pełnym składzie. Mam tutaj na myśli udział wszystkich ministrów i premiera. W tej chwili posiedzenia Komitetów są przygotowywane przez pracę zespołu przygotowawczego, który zbiera się raz w tygodniu. Wtedy też odbywa się dyskusja nad poszczególnymi wersjami dokumentów. Dopiero wtedy, gdy nie można rozstrzygnąć rozbieżności pomiędzy ministrami, takie sprawy stają się przedmiotem obrad Komitetu Integracji Europejskiej. A zatem sam Komitet Integracji Europejskiej w pełnym składzie zbiera się raz w miesiącu. Przewodnictwo w Unii Europejskiej objęła właśnie Hiszpania i dlatego Komitet Integracji Europejskiej skupił się na ocenie stanu negocjacji i wypracowaniu strategii negocjacyjnej. Rozpatrywany dokument miał charakter poufny, ponieważ dyskutowaliśmy o kwestiach związanych ze strategią negocjacji. Niemniej jednak materiał został przesłany do prezydium Komisji. Ten dokument został poddany dyskusji podczas obrad Rady Ministrów. Chodziło o to, aby dokonać jego oceny i rekomendować Radzie Ministrów w celu podjęcia ostatecznych decyzji. Chciałbym państwa poinformować, że pan premier Leszek Miller poprosił Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej, aby dla lepszego przepływu informacji zorganizować specjalne forum. Dlatego pani minister Danuta Hübner zwróciła się do klubów parlamentarnych, aby wyznaczyli swoich przedstawicieli do odbycia bezpośredniej dyskusji z premierem. Chodzi o to, aby od czasu do czasu można było przeprowadzić dyskusję w bieżących kwestiach. Właśnie przy okazji tego posiedzenia Komitetu Integracji Europejskiej, takie spotkanie się odbyło. Podczas tego spotkania przekazaliśmy przedstawicielom klubów parlamentarnym materiały, w tym również wyżej wspomnianą strategię negocjacyjną podczas prezydencji hiszpańskiej. Drugi dokument ma ogromne znaczenie dla pracy Komisji. Chodzi o harmonogram prac legislacyjnych. Ten dokument także był rekomendowany Radzie Ministrów, ponieważ Rada Ministrów przyjmowała własny plan pracy. Istotne było to, aby Rada Ministrów zintegrowała działania legislacyjne z własnym planem pracy. A zatem ten harmonogram był dyskutowany w ostatni wtorek podczas obrad Rady Ministrów i właściwie z niewielkimi zmianami został przyjęty jako obowiązujący członków Rady Ministrów. Ten dokument pokazuje, jakie będzie tempo spływu projektów ustaw do Sejmu a zatem również do Komisji. Trzeci dokument miał ogromne znaczenie w zakresie współpracy z Komisją oraz zaplanowania sposobu wykorzystywania środków przedakcesyjnych, a przede wszystkim przygotowywania Polski do korzystania z funduszy strukturalnych. Chodzi o wstępny narodowy plan rozwoju. Ten plan wytycza priorytety działania oraz określa mechanizm i strukturę wykorzystywania środków przedakcesyjnych i akcesyjnych. Należy wspomnieć, że trzeba tu będzie zaangażować polskie fundusze publiczne. Niezwykle ważny jest sposób zarządzania tymi funduszami. Plan rozwoju był potrzebny również dlatego, aby dokonać postępu w negocjacjach dotyczących wykorzystania funduszy strukturalnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JarosławPietras">Liczymy tutaj na znaczącą pomoc Unii Europejskiej. Chodziło o to, aby nie tworzyć wrażenia, że Polska nie ma jasnej wizji wykorzystania tych środków. Dokument został państwu udostępniony. Być może byłoby wskazane, aby nad polityką regionalną odbyła się osobna dyskusja. Ostatnia kwestia dotyczy przygotowania polskiej administracji do wykonywania swojej funkcji po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Komisja Europejska biorąc pod uwagę polskie zobowiązania negocjacyjne, plany dotyczące zmian administracyjnych oraz przepisy unijne, sformułowała plan działań, który wiąże się z podjęciem różnych czynności przez stronę polską. Ten plan działań jest konsultowany z Polską. Staramy się określić nasze priorytety w tym obszarze. Trzeba jednak pamiętać o tym, że prawo Unii Europejskiej ustala pewne wymogi, na przykład zaplecza administracyjnego do nadzorowania obrotu środkami farmaceutycznymi. Istnieje o wiele więcej obszarów, gdzie potrzebna będzie polska struktura administracyjna. A zatem chodziło o to, abyśmy w tym roku zadbali w sposób szczególny o rozbudowę zdolności administracyjnych strony polskiej w tym zakresie, ponieważ pod koniec tego roku zostanie dokonana ocena, czy Polska jest zdolna w sensie administracyjnym wywiązywać się z obowiązków przyszłego członka. Ta ocena będzie decydująca przy podejmowaniu decyzji i przyszłym członkostwie. Dokument rozdawany podczas posiedzenia Komitetu Integracji Europejskiej był pierwszą wersją odpowiedzi na dokument Komisji Europejskiej. W związku z tym ten materiał będzie podlegał ewolucji. W tym tygodniu konsultowaliśmy treść tego dokumentu z Komisją Europejską. W przyszły wtorek kilku przedstawicieli Komisji Europejskiej przyjeżdża do Warszawy, aby kontynuować te konsultacje. Przypuszczam, że w tej sprawie jeszcze przez najbliższe tygodnie będzie toczyła się żywa dyskusja. To były najważniejsze kwestie omawiane na posiedzeniu Komitetu Integracji Europejskiej. Oczywiście poruszaliśmy jeszcze sprawy organizacyjne i techniczne, ale o tym nie chciałbym mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefOleksy">Zanim przejdziemy do zadawania pytań, chciałbym przypomnieć, że posiedzenie Komitetu Integracji Europejskiej dotyczyło następujących spraw:</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JózefOleksy">- polska strategia negocjacyjna podczas prezydencji hiszpańskiej,</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JózefOleksy">- wstępny narodowy plan rozwoju 2000–2003 r.,</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JózefOleksy">- przygotowanie polskiej administracji do wdrażania planu wspólnotowego (z tego punktu dwie sprawy nie zostały omówione - strategia bezpieczeństwa żywności oraz system nadzoru rynku - to zostało odłożone do odrębnego posiedzenia, podobnie jak stan przygotowań do członkostwa w obszarach rolnictwo i rybołówstwo),</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JózefOleksy">- harmonogram prac nad ustawami,</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JózefOleksy">- wykorzystanie pomocy przedakcesyjnej,</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JózefOleksy">- rozporządzenie przewodniczącego,</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#JózefOleksy">- Regulamin Komitetu Integracji Europejskiej,</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#JózefOleksy">- informacja w sprawie zobowiązań nakładanych na ministerstwa i urzędy centralne.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#JózefOleksy">Członkowie Komisji otrzymali większość materiałów. Czy ktoś z państwa ma jakieś pytania do pana ministra Jarosława Pietrasa?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrażynaCiemniak">W materiale dotyczącym narodowego planu rozwoju znajdują się tabele nr 5 i 6, w których przedstawione są alokacje ISPA w sektorze transportu i ochrony środowiska. Jednocześnie podaje się tutaj wysokość środków publicznych, zgodnie z informacjami wynikającymi z podpisanych memorandów finansowych. Jednak znamy tylko ogólną kwotę wydatków. W materiale nie umieszczono informacji o środkach, które będą wykorzystane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz z funduszy celowych. Czy są trudności z pozyskaniem tych informacji, czy też istnieją inne powody nie ujawnienia tych danych? Myślę, że do monitorowania sposobu wykorzystania tych środków, tego typu informacja jest niezbędna.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławPietras">Tabela nr 5 dotyczy alokacji na lata 2000–2001. A zatem chodzi o te alokacje, które zostały już wstępnie zaprogramowane. Przedstawiona jest tam ogólna kwota środków oraz wysokość środków z budżetu państwa. Oznacza to, że środki na współfinansowanie projektów nie zostały uwzględnione w budżetach jednostek samorządu terytorialnego. One zostały przewidziane w budżecie państwa. Natomiast w tabeli nr 6 rzeczywiście brakuje precyzji, ponieważ mamy kłopoty z uzyskaniem dokładniejszych informacji i chcemy tutaj zaangażować środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogusławLiberadzki">Zapoznałem się z harmonogramem kierowania do Sejmu niektórych aktów prawnych. Wydaje się, że są takie miejsca, w których ten harmonogram nie będzie dotrzymywany. Czy rząd ustali tutaj nowe terminy?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JarosławPietras">Harmonogram odzwierciedla dwie kwestie. Ten dokument zawiera to wszystko, co powinniśmy wykonać w ustalonych terminach. Z drugiej strony trzeba brać pod uwagę fizyczne możliwości wykonania tych zadań w określonym czasie. Między Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, a ministerstwami toczy się często spór odnośnie terminów i możliwości wykonania zadań. Ten spór jest rozstrzygany przy pomocy Komitetu Integracji Europejskiej. Wówczas w obecności wszystkich ministrów jest podejmowana decyzja. Zobowiązania ministrów traktujemy bardzo poważne, a decyzje Komitetu Integracji Europejskiej są dla wszystkich wiążące. Aby jednak te decyzje były jeszcze bardziej wiążące, harmonogram został przedstawiony Radzie Ministrów, która po niewielkich korektach przyjęła ten dokument. Pan poseł Bogusław Liberadzki prawdopodobnie ma na uwadze ustawę Prawo lotnicze. W tym przypadku nasze pierwotne zamierzenia były jeszcze bardziej ambitne, niż te, które są zawarte w harmonogramie. Jednak ze względu na kwestie negocjacyjne zrobimy wszystko, aby ten termin został dotrzymany.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefOleksy">Chciałbym zauważyć, że Komisja raczej nie jest zainteresowana harmonogramem prac, w którym figurują daty rozpatrywania projektów ustaw przez Komitet Integracji Europejskiej. Komisja chciałaby poznać grafik wpływu projektów do Sejmu, ponieważ od tych dat zależy harmonogram prac Komisji. Proszę zatem przyjąć kolejne ostrzeżenie. Jeśli terminy będą naruszane, a projekty ustaw będą kierowane do Sejmu w zbyt dużych grupach, to Komisja przy najlepszej intencji i pracowitości nie będzie w stanie procedować prawidłowo. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania do pana ministra Jarosława Pietrasa? Nie widzę? Przystępujemy do omówienia kolejnego punktu porządku obrad - sprawy różne. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechMojzesowicz">Wbrew temu, co mówi pan poseł Józef Oleksy, marszałek Sejmu stwarza tej Komisji wyjątkowy komfort pracy. Pan poseł Józef Oleksy może zwoływać posiedzenia swojej Komisji podczas obrad Sejmu. Jako przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie mam takiej możliwości. W tym kontekście chciałbym powiedzieć, że ostatnio zwołano posiedzenie Komisji niespodziewanie o 8.30. O terminach posiedzeń innych komisji jesteśmy powiadamiani z tygodniowym wyprzedzeniem. W ten sposób nie mogliśmy uczestniczyć w tym dodatkowym posiedzeniu Komisji Europejskiej. Bardzo proszę, aby w przyszłości brać te kwestie pod uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JózefOleksy">Ta uwaga jest niesprawiedliwa, ponieważ ta Komisja nie jest moja, ale jest nasza. Ponadto tego typu komisje zwołuje się w sytuacjach nadzwyczajnych. Tym razem nadzwyczajność sytuacji polegała na tym, że poprzedniego dnia nie było kworum. Chciałbym państwa poinformować, że w takiej sytuacji zawsze będę zwoływał posiedzenia na siódmą rano. Komisja musiała uchwalić opinię i nie było innego wyjścia, jak zwołać posiedzenie przed obradami Sejmu. Pan poseł Wojciech Mojzesowicz nie ma racji w jeszcze jednej kwestii. Właśnie formułujemy pismo do marszałka Sejmu, w którym wyrażamy niezadowolenie z faktu, że pan marszałek wydaje zgodę innym komisjom na posiedzenia w trakcie obrad Sejmu, a Komisji Europejskiej takiej zgody nie wydał. Właśnie dlatego posiedzenie Komisji nie odbyło się o godzinie 11.00. Musimy zadbać o to, aby Komisja Europejska miała priorytet, jeśli chodzi o funkcjonowanie w Sejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechMojzesowicz">Myślę, że byłoby dobrze, gdyby w tej sprawie odbyło się spotkanie z marszałkiem Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefOleksy">Zaczekajmy, aż się uzbiera więcej uwag. Trudno prosić marszałka Sejmu o spotkanie tylko z tego powodu. Zamykam posiedzenie Komisji Europejskiej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>