text_structure.xml
29.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBorowski">Otwieram pierwsze w nowej kadencji Sejmu posiedzenie Komisji Etyki Poselskiej. Zgodnie z art. 21 ust. 2 regulaminu Sejmu pierwsze posiedzenie każdej komisji sejmowej jest prowadzone przez marszałka lub jednego z wicemarszałków Sejmu. Na podstawie listy obecności stwierdzam, że jest kworum. Przypominam, że zgodnie z art. 74i ust. 3 regulaminu Sejmu, przewodniczący oraz jeden zastępca przewodniczącego Komisji wybierany jest na okres trzech miesięcy. Szczegółowe zasady rotacyjnego pełnienia tych funkcji określa regulamin Komisji Etyki Poselskiej. Zgodnie z art. 21 ust. 3 regulaminu Sejmu, Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium Komisji w głosowaniu jawnym, większością głosów. Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Jeżeli nie mają państwo żadnych propozycji, to uprzedzam, że ja mam konkretną propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaGrabicka">Ja również mam propozycję. Otóż proponuję, by przewodniczącym Komisji została pierwsza osoba według listy obecności, zgodnie z porządkiem alfabetycznym. Przewodniczenie Komisji i tak jest rotacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBorowski">Mam inną propozycję. Komisja Etyki Poselskiej ma w Sejmie szczególną rolę do spełnienia. Obecnie jest ona złożona z posłów, którzy zasiadali już w parlamencie, ale nie byli posłami tej Komisji oraz z posłów, którzy w tej kadencji Sejmu po raz pierwszy sprawują mandat poselski. W związku z powyższym proponuję, by przewodniczącym Komisji w tym pierwszym trzymiesięcznym okresie był były wicemarszałek Sejmu pan poseł Franciszek Stefaniuk, który ma szerokie doświadczenie parlamentarne i jako członek Prezydium Sejmu poprzedniej kadencji wielokrotnie miał do czynienia z orzeczeniami Komisji Etyki Poselskiej. Sądzę, że kandydatura pana posła jest optymalna na ten wstępny okres prac Komisji. Z tego co słyszę członkowie Komisji akceptują moją propozycję. Przystąpimy teraz do formalnego przegłosowania kandydatury pana posła Franciszka Stefaniuka. Kto z państwa jest za jej przyjęciem? Stwierdzam, że 3 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i 1 głosie wstrzymującym się, pan poseł Franciszek Stefaniuk został wybrany przewodniczącym Komisji Etyki Poselskiej. Obecnie przystępujemy do wyboru zastępcy przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaGrabicka">Ponawiam moją propozycję i jestem za tym, by na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji wyznaczono pierwszą osobę z listy obecności, zgodnie z porządkiem alfabetycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekBorowski">Sądzę, że to jest dobra propozycja. Pierwsza na liście jest pani posłanka Renata Beger. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy pani poseł zgadza się kandydować?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RenataBeger">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekBorowski">Przystępujemy zatem do głosowania. Kto z członków Komisji jest za kandydaturą pani poseł Renaty Beger? Stwierdzam, że członkowie Komisji 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 3 głosach wstrzymujących się, opowiedzieli się za wyborem pani poseł Renaty Beger na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Etyki Poselskiej. Gratuluję wyboru tak panu przewodniczącemu, jak i pani przewodniczącej. Nie zamykam jeszcze posiedzenia, bo zapewne Komisja będzie chciała pozostać w swoim gronie i porozmawiać na temat czekających ją zadań. Sądzę, że ta rozmowa będzie przebiegała już bez udziału kamer i mikrofonów. Bardzo przepraszam liczne grono zebranych tutaj przedstawicieli mediów. Zanim to nastąpi pozwolę sobie jeszcze raz podkreślić wagę i znaczenie tej Komisji. Ta kadencja Sejmu rozpoczynała się w dosyć burzliwej atmosferze. Miało miejsce wiele tarć między posłami. Niektórzy posłowie wyrażali sformułowania, które budziły wątpliwości wielu innych posłów, z punktu widzenia zgodności tych sformułowań z Kodeksem etyki poselskiej. Padły zapowiedzi dotyczące kierowania do Komisji Etyki Poselskiej spraw związanych z różnego rodzaju wypowiedziami i zachowaniami. W związku z tym można się spodziewać, że Komisja będzie miała sporo pracy. Chciałbym państwu życzyć, by praca ta była w miarę zgodna wewnętrznie. Cechą charakterystyczną tej Komisji powinno być dochodzenie - w miarę możliwości - do konsensusu przy ocenianiu zdarzeń, które mają miejsce. Stanowiska, orzeczenia i decyzje Komisji w różnych sprawach, będą dla innych posłów pełniły rolę wykładni postępowania. Sądzę, że warto będzie wrócić również do tych orzeczeń i decyzji, które zapadły w poprzedniej kadencji Sejmu. Można je nawet opublikować i dostarczyć wszystkim posłom. W poprzedniej kadencji Sejmu wystąpiło wiele zdarzeń, które zostały przez Komisję ocenione i scharakteryzowane. Pojawiły się przy tym pierwsze wskazówki na temat, jakie postępowanie posłów jest akceptowalne, a jakie nie jest i co posłom wypada, a co im nie wypada. Byłoby dobrze, gdyby członkowie Komisji zapoznali się z tymi orzeczeniami, bowiem niektóre sprawy mogą się powtarzać. Uważam za niezbędne skierowanie do państwa jeszcze jednego ważnego apelu. Otóż ta Komisja tylko wtedy spełni swoją rolę i będzie się cieszyła autorytetem, a jej orzeczenia będą uwzględniane przez posłów w ich codziennej działalności, nie stając się przedmiotem dalszych kontrowersji i sporów politycznych, o ile uda się państwu - tego życzę wszystkim członkom Komisji - wyjść z gorsetu partyjnego przy badaniu i ocenianiu poszczególnych spraw podczas posiedzeń Komisji. Zdaję sobie sprawę, że jest to bardzo trudne. My, posłowie jesteśmy uwikłani w różne codzienne sprawy i każdy z nas ma swoje poglądy, zwłaszcza polityczne, ale chodzi o to, by zapewnić przestrzeganie określonych standardów i żeby te standardy promować. To jest wspólny interes Sejmu i wszystkich posłów. Wprawdzie nasi wyborcy głosowali na różne partie, ale oczekują, że te standardy będą przez wszystkich posłów przestrzegane. Od ich przestrzegania zależy autorytet Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekBorowski">Na tym autorytecie powinno nam wszystkim zależeć, bowiem wiadomo, że ten autorytet w ostatnim okresie nie był najwyższy. Jego podniesienie powinno być naszym wspólnym celem. Tyle z mojej strony. Bardzo państwu dziękuję. Nie zamykam posiedzenia, oddając przewodniczenie panu posłowi Franciszkowi Stefaniukowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#FranciszekStefaniuk">Dziękuję panu marszałkowi za przewodniczenie w pierwszym konstytucyjnym posiedzeniu naszej Komisji. Dziękuję również członkom Komisji za sprawne dokonanie wyboru przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego. Przewodnictwo Komisji ma charakter rotacyjny. W pierwszych dokumentach, które otrzymaliśmy, zawarte są wszelkie zasady i formy naszej współpracy oraz działania w ramach Komisji Etyki Poselskiej. Sądzę, że w naszej pracy powinniśmy kierować się zasadą, że człowiek jest wartością najwyższą, a Komisja Etyki Poselskiej powinna przede wszystkim służyć człowiekowi oraz wypracowaniu dobrego wizerunku całej zbiorowości, jaką jest 460 posłów. Zasady Etyki Poselskiej nakładają na nas obowiązek działania ponad podziałami politycznymi. Zresztą jesteśmy gremium, które jest tworzone na zasadzie wzajemnego zaufania, bez względu na to, kto reprezentuje jaką opcję polityczną. Nie ma w tej chwili wśród nas przedstawiciela Unii Pracy, ale sądzę, że skład Komisji będzie uzupełniony w ciągu miesiąca i zgodnie z poprawionym regulaminem Sejmu. Wszyscy jesteśmy po raz pierwszy członkami Komisji Etyki Poselskiej. W naszej pracy będzie nam pomagał zespół pracowników sekretariatu naszej Komisji. Widzę, że pani sekretarz chce nam się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Nazywam się Jolanta Szymańska i pełnię funkcję sekretarza Komisji Etyki Poselskiej. Pełniłam tę funkcję również przez całą poprzednią kadencję Sejmu. Oprócz mnie w sekretariacie Komisji pracuje jeszcze pani Beata Maciak.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#FranciszekStefaniuk">Chciałbym prosić panią sekretarz o krótkie scharakteryzowanie prac Komisji w poprzedniej kadencji Sejmu. Proszę mi powiedzieć, czy mamy do rozpatrzenia jakieś sprawy, które pozostały z tamtej kadencji, czy też będziemy się zajmować wyłącznie tymi sprawami, które napłyną do nas w tej kadencji Sejmu. Czy do Komisji Etyki Poselskiej wpłynęły już jakieś wnioski?Pytam o to wszystko, ponieważ powinniśmy już nakreślić jakiś harmonogram naszych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Z poprzedniej kadencji Sejmu pozostała właściwie tylko jedna sprawa. Została ona częściowo rozwiązana. Chodzi o wniosek posła Pawła Piskorskiego przeciwko pomówieniu ze strony posła Czesława Bieleckiego. Sprawa ta znalazła swój finał w sądzie. Jednocześnie poseł Paweł Piskorski zgłosił wniosek do Komisji Etyki Poselskiej. Sprawa ta nie została do końca rozwiązana w poprzedniej kadencji Sejmu, ponieważ zabrakło na to czasu. W związku z zasadą nie kontynuowania pewnych spraw w następnej kadencji Sejmu, nie zachodzi konieczność, by Komisja tą sprawą się zajmowała, chyba że państwo zdecydujecie inaczej. W tej kadencji Sejmu do Komisji wpłynęło już kilka spraw. Konkretnie, są to trzy donosy od obywateli, dotyczące oświadczeń majątkowych składanych przez posłów. Jak państwu wiadomo oświadczenia te są publikowane w Internecie. Obywatele porównują treść oświadczeń z tym, co mogą stwierdzić naocznie i jeżeli zachodzi sprzeczność wówczas zdarza się, że do Komisji wpływają owe donosy. Powielę dla państwa dokumenty dotyczące tych trzech spraw i podczas najbliższego posiedzenia Komisji wszyscy z państwa otrzymają ich kopię, dzięki czemu będziecie państwo mieli możliwość bliższego zapoznania się z tymi sprawami. Jeżeli państwo pozwolą, pragnęłabym wyrazić pewną sugestię. Otóż rozdałam państwu m.in. regulamin wewnętrzny Komisji Etyki Poselskiej. Regulamin ten poprzednia Komisja uchwaliła podczas swoich pierwszych posiedzeń. Sugerowałabym, żebyście się państwo zastanowili nad tym regulaminem, ponieważ w związku ze zmianą ustawy o sprawowaniu mandatu posła w zasadzie jest on już nieaktualny, przynajmniej w połowie. Część regulaminu, która była związana z oświadczeniami majątkowymi oraz z postępowaniem z tymi oświadczeniami, jest już nieaktualna, ponieważ obecnie oświadczenia te są jawne. Sugeruję również zastanowienie się nad pierwszymi artykułami regulaminu wewnętrznego Komisji. Nie jestem pewna, czy będą one państwu przydatne w ich dotychczasowej formie. Chodzi mi na przykład o kwestię, czy indywidualne sprawy dotyczące posłów, będziecie państwo chcieli rozpatrywać podczas zamkniętych posiedzeń Komisji, czy też podczas posiedzeń otwartych. Posiedzenie zamknięte polega na tym, że poza członkami Komisji może brać w nim udział tylko poseł, którego dotyczy dana sprawa, ale należy się zastanowić, czy do udziału w posiedzeniu powinien być dopuszczony również przedstawiciel klubu poselskiego, do którego ten poseł należy. Musicie państwo zdecydować, czy taki poseł może mieć jakiegoś obrońcę, a jeżeli to czy może nim być poseł lub senator, czy też może to być również obrońca zupełnie z zewnątrz. Tego rodzaju problemy pojawiły się w trakcie prac Komisji w poprzedniej kadencji Sejmu. Kwestie te nie zostały zawarte w regulaminie wewnętrznym. Komisja pracowała trochę metodą prób i błędów, jako że w Sejmie przedtem nie istniała komisja tego typu. Członkowie Komisji starali się na bieżąco korygować te zagadnienia, co jednak nie bardzo się udawało, ponieważ w przypadku jakiejś konkretnej sprawy, posłowie, których ta sprawa bezpośrednio dotyczyła, mogli sugerować, że regulamin wewnętrzny został specjalnie zmieniony w związku z tą sprawą.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Warto zatem te kwestie uregulować, zanim Komisja zajmie się rozpatrywaniem konkretnych spraw. Warto również zastanowić się, czy uchwały Komisji mają być publikowane, a jeżeli tak, to w jaki sposób. W poprzedniej kadencji Sejmu, Komisja przyjęła zasadę, że w przypadku rozpatrywania spraw indywidualnych, posiedzenia miały charakter zamknięty, natomiast po tym, jak Komisja podjęła uchwałę, na podstawie Zasad Etyki Poselskiej, wówczas zwoływane było posiedzenie otwarte, podczas którego odczytywany był tekst tej uchwały. Oczywiście uchwała ta była wręczana zainteresowanemu posłowi. W zasadzie był to moment upublicznienia tej uchwały, natomiast regulamin wewnętrzny Komisji mówił, że owym momentem upublicznienia uchwały jest jej ogłoszenie w Kronice Sejmowej. Rzecz w tym, że posłowi przysługiwała możliwość odwołania się od tej uchwały do Prezydium Sejmu. To z kolei wstrzymuje oficjalny tryb publikacji, z tym że, w praktyce uchwała była już upubliczniona. Z drugiej strony było wiadomo, że środki przekazu oraz obywatele interesowali się tymi sprawami, dlatego Komisja nie chciała czekać pół roku zanim Prezydium Sejmu rozpatrzy odwołanie posła i zdecyduje co dalej. Wniosek, który wpływa do Komisji może ewentualnie wstrzymać podanie uchwały Komisji do publicznej wiadomości. Sugerowałabym zatem, żebyście państwo zastanowili się nad tą kwestią, jako że jej rozstrzygnięcie będzie bardzo przydatne w państwa pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#FranciszekStefaniuk">Jak często odbywały się posiedzenia Komisji w poprzedniej kadencji Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Bardzo często. W poprzedniej kadencji odbyło się aż 171 posiedzeń Komisji. Tak wysoka ich liczba była związana z rozpatrywaniem oświadczeń majątkowych. Właściwie Komisja trzy razy rozpatrywała kolejne oświadczenia majątkowe posłów, porównując oświadczenia złożone w 1997 r. na początku kadencji z tymi, które zostały złożone trzy miesiące później. Następnie rozpatrywano oświadczenia składane w 1998 i 1999 r. Uczyniono to również w 2000 r. oraz na koniec kadencji. Posiedzeń było zatem bardzo dużo, ponieważ Komisja bardzo wnikliwie analizowała oświadczenia majątkowe posłów, zwracając uwagę na różne błędy, głównie formalne. W związku z oświadczeniami majątkowymi pojawiały się również inne problemy, a także wpłynęło do Komisji dużo indywidualnych wniosków, co również wpływało na zwiększenie liczby posiedzeń Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#FranciszekStefaniuk">Zastanawiam się, jakie możemy przyjąć dni posiedzeń Komisji. Można by przyjąć to jako regułę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Sądzę, że byłoby dobrze, gdyby posiedzenia Komisji odbywały się w trakcie posiedzeń Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#FranciszekStefaniuk">Czy na nasze posiedzenia również musi wyrazić zgodę marszałek Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SławomirRybicki">Sądzę, iż przekonamy marszałka, że nasza Komisja ma dużo pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaGrabicka">Jesteśmy przecież członkami innych Komisji, których posiedzenia odbywają się dzień przed lub dzień po posiedzeniu Sejmu, tak więc przyjęcie proponowanej reguły uważam za zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#FranciszekStefaniuk">Tak więc zgadzamy się, że nasze posiedzenia powinny odbywać się w tzw. dniach sejmowych. Sądzę, że gdy już zostanie uchwalony budżet, wtedy Sejm wróci do normalnego toku obrad i będzie rozpoczynał swoje posiedzenia w środy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaGrabicka">W planie, który otrzymaliśmy wygląda to bardzo różnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#FranciszekStefaniuk">W grudniu plan pracy Sejmu jest przyporządkowany kwestii rozpatrywania budżetu, natomiast później wszystko jest przyporządkowane regule sejmowej, która został już dosyć dawno ustalona. Nie spodziewam się, by jakikolwiek klub miał składać wniosek o zmianę tej reguły. Zazwyczaj we wtorek odbywają się posiedzenia Komisji oraz klubów poselskich, natomiast we środę, w czwartek i ewentualnie w piątek odbywają się posiedzenia plenarne Sejmu. Moglibyśmy więc przyjąć na przyszłość zasadę, że jeżeli wylegitymujemy się marszałkowi Sejmu nawałem pracy - rozpatrywanie oświadczeń majątkowych to ogromna praca - to nasze posiedzenia będą się odbywały w dniach posiedzeń plenarnych Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławKaczyński">Sądzę, że w obecnej sytuacji będziemy rozpatrywali tylko te oświadczenia majątkowe, do których będą jakieś zastrzeżenia, na przykład w postaci donosów obywateli. Oświadczenia są obecnie jawne, tak więc nie ma potrzeby rozpatrywania każdego oświadczenia. Przedtem była to jedyna forma kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#FranciszekStefaniuk">Pan poseł ma rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Nie wiem, czy będziecie państwo chcieli porównywać oświadczenia majątkowe z rejestrem korzyści. Pragnę poinformować państwa, że w związku z tym porównaniem na zakończenie poprzedniej kadencji Sejmu wyniknęły różne problemy. Jeden z tych problemów dotyczył zasiadania posłów w różnych radach nadzorczych. Pod koniec poprzedniej kadencji Sejmu, Komisja Etyki Poselskiej napisała w swojej ostatniej uchwale, że niemoralne i nieetyczne jest, jeżeli posłowie zasiadają w różnych radach nadzorczych. Zazwyczaj posłowie pobierali z tego tytułu bardzo wysokie wynagrodzenie, pobierając jednocześnie pełne uposażenie poselskie. Zgodnie z art. 33 ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora, poseł ma obowiązek poinformować marszałka Sejmu o wszystkich zajęciach zarobkowych, które wykonuje. Niestety, bardzo niewielu posłów dopełniło tego obowiązku.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#FranciszekStefaniuk">Tak, ale sprawa może wyniknąć, gdy poseł napisze o tych zarobkach w swoim oświadczeniu majątkowym albo zostanie złożona skarga.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Problemy wynikały z tego, że nie wszystko co znalazło się w oświadczeniach majątkowych widniało również w rejestrze korzyści. Komisja podjęła stosowne uchwały, czyli ukarała tych posłów, którzy nie wypełniali rejestru korzyści.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#FranciszekStefaniuk">W tej chwili wszelkie ustawodawstwo związane z wykonywaniem mandatu poselskiego zabrania uczestnictwa w radach nadzorczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Ale wtedy owo ustawodawstwo również tego zabraniało, a jednak wynikały takie a nie inne sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JarosławKaczyński">W dniu dzisiejszym musiałem po raz drugi wypełnić wniosek, by zostać posłem zawodowym, ponieważ w oświadczeniu majątkowym napisałem, że jestem przewodniczącym rady oraz kapituły dwóch fundacji. Wprawdzie są to funkcje honorowe, ale musiałem to wyraźnie zaznaczyć we wniosku. Wnoszę z tego, że te sprawy są weryfikowane na poziomie przyznawania uposażenia poselskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Wydaje mi się, że przeprowadzanie tej kontroli będzie miało sens dopiero za rok. Obecnie dopiero zaczynamy coś wpisywać do rejestru korzyści, natomiast oświadczenia majątkowe będziemy składać dopiero za jakiś czas. Trudno, żebyśmy co trzy miesiące porównywali te wpisy. Jeżeli zatem uznamy tę czynność za konieczną, to dokonajmy jej dopiero po roku. Wówczas porównywanie rejestrów korzyści z oświadczeniami majątkowymi będzie miało sens.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#FranciszekStefaniuk">Z tego co mi wiadomo kolejne posiedzenie Sejmu będzie się odbywało w dniach 13, 14 i ewentualnie 15 grudnia, tak więc proponuję, by następne posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 14 grudnia po głosowaniach porannych.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaGrabicka">Czy konieczne jest, by nasze posiedzenie odbywało się w takim nieodległym terminie?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#FranciszekStefaniuk">Chodzi o to, żebyśmy mogli uchwalić nowy regulamin wewnętrzny Komisji. Niezbędne jest wyeliminowanie wszystkich nieaktualnych zapisów oraz po prostu absurdów. Nasza Komisja będzie miała sporo pracy, ale chodzi o to, żebyśmy nie zajmowali się zagadnieniami, które nie są związane z etyką poselską. W sytuacji, gdy już unormuje się kalendarz pracy Sejmu, proponuję, żebyśmy zbierali się w środy, czyli w pierwszym dniu plenarnego posiedzenia Sejmu. Jeżeli nawet w tym dniu przeprowadzane są głosowania, to z reguły jest ich bardzo niewiele. W innych dniach głosowania trwają znacznie dłużej.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Chciałabym jeszcze coś zaproponować. Otóż do naszych dokumentów mamy dołączoną Kartę Zasad Etyki Poselskiej, która została przyjęta przez Sejm poprzedniej kadencji. Oceniam pozytywnie ten dokument, ale z uwagi na zasadę dyskontynuacji, moglibyśmy chyba zastanowić się, czy nie chcemy zaproponować dodania do tej Karty jakichś nowych elementów. Chodzi o to, by do końca grudnia zakończyć wszystkie działania organizacyjne i w nowym roku przystąpić do pracy merytorycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#FranciszekStefaniuk">Sądzę, że to jest dobra propozycja. Jeżeli chodzi o regulamin wewnętrzny naszej Komisji, to proponuję, żebyśmy przeczytali kolejno wszystkie jego punkty. Następnie możemy coś dodać lub wykreślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KrystynaGrabicka">Chciałabym zapytać, w jakim terminie musimy rozpatrzyć te trzy sprawy, które już do nas wpłynęły.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">W zasadzie nie obowiązuje państwa żaden termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JarosławKaczyński">Chciałbym wrócić do sprawy owych donosów obywateli. Powstaje pytanie, w jaki sposób możemy weryfikować, czy to co w nich zawarto jest prawdą. Nie dysponujemy przecież żadnymi organami, które na nasze zlecenie mogłyby dokonywać takiego sprawdzenia. Rozumiem, że w tych donosach jest napisane, że w rzeczywistości poseł posiada coś czego nie umieścił w oświadczeniu majątkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Tak. Najczęściej kwestionowana jest podana przez posła wielkość działki czy też domu.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#RenataBeger">Chciałabym zapytać, czy te donosy są podpisywane?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Tak, oczywiście. One docierają do nas w formie e-maili.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KrystynaGrabicka">Jeżeli chodzi o wielkość działki, to przecież dane na ten temat można zweryfikować w rejestrach gruntów.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#SławomirRybicki">Ale my nie jesteśmy komisją śledczą i nie posiadamy instrumentów i aparatu w celu sprawdzenia owych danych w rejestrach gruntów.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#KrystynaGrabicka">Wystarczy zwrócić się na piśmie do gminy o wypis z rejestru gruntów.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#FranciszekStefaniuk">Sądzę, że pierwszą czynnością w takiej sprawie powinna być rozmowa z posłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Mam jeszcze jedną uwagę. Wprawdzie nie byłam w poprzedniej kadencji Sejmu członkiem Komisji Etyki Poselskiej, ale wiadomo mi, że niektórzy jej członkowie byli niezadowoleni ze sposobu publikacji efektów pracy Komisji. Na krótko przed końcem kadencji, Komisja zarzuciła bardzo dużej liczbie posłów pewne nieprawidłowości, ale następnie z tych zarzutów się wycofała. Niestety, informacje na temat tych nieprawidłowości trafiły do środków masowego przekazu. A skoro zarzuty zostały upublicznione, to nie było łatwo zmienić tego negatywnego wrażenia. W tym kontekście pragnę stwierdzić, że sposób publikacji naszych orzeczeń to jest bardzo istotny problem. Musimy dbać o to, by nasze pochopne decyzje nie krzywdziły posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RenataBeger">Poza tym podważałoby to wiarygodność naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#FranciszekStefaniuk">Sądzę, że publikacja naszych orzeczeń powinna następować, gdy całe postępowanie jest już zamknięte. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#RobertMadejski">Pozwolą państwo, że przekażę państwu jeszcze kilka informacji. Zapewne pani Jolanta Szymańska już się państwu przedstawiła. Będzie ona pełniła funkcję sekretarza tej Komisji. Jest ona osobą o dużym doświadczeniu zawodowym i była sekretarzem Komisji Etyki Poselskiej od momentu jej powstania. Pomagać jej będzie pani Beata Maciak, która podobnie jak pani sekretarz ma wykształcenie prawnicze. Macie zatem państwo w swoim sekretariacie dwie osoby z wykształceniem prawniczym, który to fakt w przypadku tej Komisji jest bardzo istotny. Pani sekretarz poinformuje państwa, gdzie będzie się mieścił sekretariat Komisji i w jaki sposób będzie można się z nim kontaktować. Posiedzenia Komisji zazwyczaj będą się odbywały w pomieszczeniach należących do Komisji. Są one do tego przygotowane. W przypadku, gdy w posiedzeniu będzie miało uczestniczyć więcej osób niż zwykle, to nie będzie problemu z zapewnieniem większego pomieszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#FranciszekStefaniuk">Gdzie znajduje się sekretariat Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">W pokoju nr 338. To jest piętro wyżej. Jeżeli państwo pozwolicie, to możemy się zbierać w sąsiednim pokoju nr 337. Jest to pokój przeznaczony dla przewodniczącego Komisji, ale jest to dosyć duże pomieszczenie i znajduje się w nim spory stół, tak więc z pewnością się tam zmieścimy. Możecie tam państwo obradować w dowolnym momencie, w sensie, że nie musimy martwić się o to, czy w danej chwili wolna jest jakaś sala, w której moglibyśmy odbyć posiedzenie. Można tam zresztą zaprosić osoby spoza Komisji, ponieważ stół jest przygotowany dla 9 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#FranciszekStefaniuk">Rozumiem, że dzisiaj obradujemy w tej sali ze względu na fakt, iż spodziewaliśmy się, zresztą słusznie, licznej obecności przedstawicieli środków przekazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Tak, oczywiście, jednak nie wszystkie nasze posiedzenia będą budziły takie zainteresowanie mediów. Na tę okoliczność mamy spokojne miejsce do pracy w pokoju nr 337.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#FranciszekStefaniuk">Dziękuję bardzo za te informacje. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie stwierdzam. Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>