text_structure.xml
10.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RyszardHayn">Zebraliśmy się na ostatnim posiedzeniu naszej Komisji w IV kadencji Sejmu. Witam pana ministra Mirosława Sawickiego i pana ministra Kazimierza Gołębiowskiego reprezentujących resort edukacji narodowej i sportu. Nie ma niestety zaproszonych przedstawicieli resortu nauki i informatyzacji. Być może, panowie ministrowie są na urlopach lub zabrakło im czasu i motywacji, aby wziąć udział w tym posiedzeniu. Witam przedstawiciela Parlamentu Studentów, który ostatnio aktywnie uczestniczy w naszych kolejnych obradach. Otrzymaliście państwo projekt sprawozdania z działalności Komisji w okresie IV kadencji Sejmu, przygotowany przez prezydium Komisji i sekretariat. Prezentowany jest w nim dorobek naszych prac w formie opisowej. Jest oczywiście przygotowana także część szczegółowa, faktograficzna i statystyczna, bardzo obszerna i dokumentująca wszystkie dane zawarte w części opisowej. Odbyliśmy łącznie 270 posiedzeń, w tym 116 przeprowadzonych przy współudziale innych komisji sejmowych, 12 posiedzeń wyjazdowych oraz jedno niemal historyczne posiedzenie wspólne z senacką Komisją Nauki, Edukacji i Sportu w sprawie finansowania nauki w roku 2006. W czasie kadencji pracowaliśmy nad 60 projektami ustaw, z czego rekomendowaliśmy do przyjęcia przez Sejm 53 ustawy. Nad kilkoma projektami nie zakończyliśmy pracy. Ważnymi regulacjami dla oświaty były rozpatrzone, rekomendowane i uchwalone regulacje ustawowe korygujące funkcjonowanie systemu oświaty i ustroju szkolnego, w tym także wprowadzenie nowej matury, systemu informacji oświatowej, zmian w wynagrodzeniu nauczycieli i finansowaniu szkół. Ważną regulacją dla szkolnictwa wyższego i nauki było przygotowanie i uchwalenie ustawy: o tytule i stopniach naukowych oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, o zasadach finansowania nauki, o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej i wreszcie uchwalenie po okresie długich przygotowań i dyskusji ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Rekomendowaliśmy ustawowe decyzje o zmianie nazw i statusu niektórych uczelni, podnoszące ich rangę i rozszerzające zakres kierunków i form kształcenia. Rozpatrzyliśmy i przyjęliśmy 13 uchwał, głównie dotyczących ważnych okoliczności rocznicowych służących uczczeniu wybitnych Polaków, 49 opinii i 6 dezyderatów odnoszących się do projektów ustaw budżetowych oraz propozycji rozwiązań ustawowych przed ich przedłożeniem Sejmowi. Pracowały dwie stałe podkomisje: do spraw finansów i do spraw młodzieży. Obie wniosły znaczący wkład w przygotowanie opinii Komisji o projektach budżetu i sprawozdaniach z jego wykonania w kolejnych latach w częściach dotyczących oświaty, szkolnictwa wyższego i nauki oraz w przygotowanie dyskusji nad różnymi aspektami funkcjonowania młodego pokolenia w polskiej rzeczywistości, a także prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży - zarówno edukacyjnego, jak i emocjonalnego. Członkowie naszej Komisji pracowali w kilku komisjach nadzwyczajnych zajmujących się problemami z pogranicza kompetencji różnych komisji sejmowych i wnieśli szczególnie duży wkład w przygotowanie i uchwalenie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Jakie podejmowaliśmy dyskusje na tematy ogólne, a mieszczące się w sferze naszych kompetencji i zainteresowania - wszyscy państwo wiecie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RyszardHayn">Przypomnę, że dotyczyły one m.in. spraw wychowawczych i miejsca ucznia w szkole i poza nią, programów nauczania, systemu oceniania i nadzoru pedagogicznego, poziomu kwalifikacji, zatrudniania i wynagradzania nauczycieli w oświacie, funkcjonowania i finansowania uczelni wyższych, kwestii praw i obowiązków rodziców w procesie edukacji szkolnej. Komisja nasza utrzymywała stałą współpracę z organizacjami społecznymi i związkami zawodowymi funkcjonującymi w sferze oświaty i nauki. Nawiązaliśmy kontakty z parlamentarzystami działającymi w sferze edukacji i nauki z 12 krajów. Członkowie Komisji odbyli sześć wyjazdów zagranicznych: do Niemiec, Węgier, na Ukrainę i do Rosji. Pozwoliło to na zapoznanie się z problematyką finansowania nauki i współpracy nauki z gospodarką oraz z systemami opieki nad młodzieżą w tych krajach. Bardzo owocnie współpracowaliśmy z Departamentem Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli, rozpatrując m.in. kilka raportów pokontrolnych NIK dotyczących głównie funkcjonowania placówek oświatowych i szkół wyższych. Utrzymywaliśmy ciągłą współpracę i odbywaliśmy wspólne dyskusje z kierownictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu i dotyczy to zarówno obecnej, jak i poprzedniej ekipy kierującej resortem, a także kierownictwa Ministerstwa Nauki i Informatyzacji. Dodam jeszcze kilka słów o pracy naszego sekretariatu. Efektywne działanie Komisji byłoby niemożliwe bez wsparcia organizacyjnego i merytorycznego ze strony zespołu pań pracujących w sekretariacie. Zdolności organizacyjne, zaangażowanie i życzliwość pracowników sekretariatu pozwalały na dobre przygotowanie naszych posiedzeń i ich dokumentowanie, a fachowość i kompetencja pracowników sekretariatu były pomocne w rozstrzyganiu wielu problemów regulaminowych i przygotowywaniu materiałów. Za tę pracę chciałbym w imieniu prezydium i wszystkich członków komisji serdecznie podziękować. W dowód uznania przygotowaliśmy drobne upominki książkowe. Czy ktoś chciałby zgłosić uwagi do przedstawionego sprawozdania? Jeżeli nie ma uwag, pytam, czy ktoś jest przeciwny przyjęciu tego sprawozdania? Nie ma sprzeciwów. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie bez zastrzeżeń. Czy pan minister zechce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RyszardHayn">Minister edukacji narodowej i sportu Mirosław Sawicki : Z tą Komisją miałem okazję pracować wcześniej jako przewodniczący Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zanim zostałem powołany na stanowisko ministra. Współpracę zarówno w tamtym okresie, jak i obecnie bardzo sobie wysoko cenię. Dorobek pracy Komisji jest imponujący. Wiele spraw nie byłoby załatwionych i wiele problemów byłoby nie rozstrzygniętych przez resort, gdyby nie zaangażowanie Komisji w przygotowywanie rozwiązań prawnych i organizacyjnych w sferze oświaty. Nie zawsze zgadzaliśmy się ze sobą w niektórych kwestiach, ale nie po to jesteśmy, aby się we wszystkim zgadzać do końca. Zawsze mieliśmy do siebie zaufanie, przynajmniej ja to tak oceniam, że mówimy o oświacie z zaangażowaniem i w interesie edukacji i młodzieży. I za to chcę paniom i panom posłom serdecznie podziękować.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RyszardHayn">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ArkadiuszDoczyk">Chciałbym w imieniu Parlamentu Studentów i swoim własnym podziękować za udzielaną nam pomoc w rozwiązywaniu trudnych kwestii dotyczących studentów - zarówno systemu stypendiów i pomocy materialnej, jak i pożyczek i kredytów studenckich, a także wielu innych spraw. Nie zawsze podzielaliśmy poglądy wyrażane przez państwa posłów, ale czuliśmy życzliwe traktowanie naszych uwag i postulatów. Udawało nam się dochodzić do porozumienia i znaleźć wspólne stanowisko w wielu kwestiach. Serdecznie państwu dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RyszardHayn">Kończę te podziękowania, chciałbym jeszcze jako przewodniczący serdecznie podziękować wszystkim państwu posłom za współpracę. Jeżeli nawet ścierały się tu różne poglądy i jeśli mieliśmy różne zdania, to na ogół nasze polemiki odbywały się w granicach dopuszczalnych form i zasad wyrażania odmiennych opinii. Chciałbym podziękować członkom prezydium. Dzięki naszej harmonijnej współpracy ponadpartyjnej i ponad podziałami politycznymi nie było między nami takich rozbieżności, których nie można byłoby pokonać. Staraliśmy się zawsze działać wspólnie i osiągać porozumienia także w trudnych kwestiach. Moim zdaniem, edukacja i nauka, kształcenie i wychowanie są to dziedziny, w których pojawiają się różne płaszczyzny konfrontacji, ale nie powinny one być nasycane treściami politycznymi i powinny być uwolnione od presji ideologicznych. Dobrze byłoby, gdyby udało się takie szczytne założenie realizować nadal w kolejnej i następnych kadencjach parlamentu. Nie zawsze się to nam udawało, zwłaszcza na trybunie sejmowej, ale tutaj, w Komisji, było łatwiej porozumiewać się i osiągać konsens, tak potrzebny rozwojowi oświaty i nauki. Udawało się nam wypracować takie rozwiązania, które przynajmniej w opinii większości były najsensowniejsze. Za tę współpracę w duchu życzliwości i porozumienia chciałbym wszystkim podziękować.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaWojciechowska">W imieniu zespołu sekretariatu chciałabym państwu także podziękować za słowa uznania pod naszym adresem, wyrażane przez pana przewodniczącego. Dzięki życzliwości państwa nasza praca była i jest nie tylko obowiązkiem, ale stałą się również naszą pasją. Za to państwu serdecznie dziękuję, życząc wszelkiej pomyślności w życiu osobistym, dużo zdrowia i wytrwałości, a także powodzenia w realizacji planów, jakie państwo macie na przyszłość.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RyszardHayn">Kończymy nasze ostatnie krótkie posiedzenie podsumowujące naszą działalność kadencyjną. Chciałbym również życzyć paniom posłankom i panom posłom, panom ministrom i wszystkim gościom, żeby kolejne lata przynosiły państwu satysfakcję, upływały w dobrym zdrowiu i w poczuciu dobrze realizowanych zadań zawodowych i obowiązków społecznych. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>