text_structure.xml
26.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanKlimek">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki, poświęcone rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach dotyczących Urzędu Patentowego RP i Głównego Urzędu Miar. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag. Porządek obrad został przez Komisje przyjęty. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2005 w części 61 - Urząd Patentowy RP. Proszę o zabranie głosu panią prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AlicjaAdamczak">Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej przygotował projekt swojego budżetu, uwzględniając sytuację budżetową w roku 2004. Prognoza wykonania budżetu UP RP w roku 2004 jest bardzo dobra. Na dzień 30 września br. wykonaliśmy budżet z 77 proc. w zakresie zapewnienia dochodów uzyskanych przez Urząd i przekazanych do budżetu państwa. Dzięki przyznaniu nam przez Sejm 45 etatów na rok 2004 budżet Urzędu na rok 2005 został skonstruowany z uwzględnieniem wzrostu liczby zadań do wykonania zarówno w zakresie liczby rozpatrywanych spraw, jak i zwiększenia dochodów przekazywanych do budżetu państwa. Umożliwia to zatrudnienie 45 nowych pracowników w roku bieżącym. Dochody Urzędu Patentowego w roku 2005 będą relatywnie wyższe, ponieważ rozpatrzona będzie większa liczba zgłoszeń i zakończone będzie postępowanie w tych sprawach. Wzrost dochodów będzie się przekładał na wzrost wydatków. Dzięki temu możliwa będzie realizacja zadania bardzo istotnego i oczekiwanego przez sektor działalności gospodarczej, mianowicie przyspieszenia tempa rozpatrywania spraw wniesionych do Urzędu. To zagwarantuje - zwłaszcza przedsiębiorcom - pewność ochrony prawnej właścicieli praw wyłącznych. Planuje się osiągnięcie w 2005 roku dochodów w kwocie ok. 40 mln zł, a wydatki wyniosą ok. 28 mln zł. Jest to utrzymanie dotychczasowej relacji w proporcjach między dochodami i wydatkami Urzędu. W roku 2005 wzrośnie liczba rozpatrywanych spraw, w których Urząd Patentowy będzie spełniał rolę pośrednika w zakresie zgłoszeń wynalazków do Europejskiego Urzędu Patentowego, a także zgłoszeń znaków towarowych i wzorów przemysłowych, które będziemy przekazywać do unijnego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego. Oznacza to, że w przypadku wynalazków istnieje prawdopodobieństwo zmniejszenia się liczby zgłoszeń do Urzędu Patentowego RP ze względu na to, że wiele zgłoszeń, zwłaszcza z zagranicy, będzie ubiegało się o ochronę w Polsce w drodze postępowania przed Europejskim Urzędem Patentowym. Konsekwencją tego, jeśli chodzi o wpływy do budżetu państwa, będzie brak pobierania opłaty za zgłoszenie u nas, ale będzie wpływała połowa stawki za ochronę z Europejskiego Urzędu Patentowego do Urzędu Patentowego RP. Trudno jest przewidywać, jaka będzie liczba zgłoszeń, ale już teraz na podstawie działalności Polski w Europejskiej Organizacji Patentowej począwszy od 1 marca roku 2004 wiemy, że 40 zgłoszeń wpłynęło w trybie ubiegania się o uzyskanie patentu europejskiego. Jeżeli chodzi o liczby zgłoszeń znaków i wzorów wspólnotowych, to na dzień dzisiejszy jest takich zgłoszeń ok. 50, skierowanych do Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante za pośrednictwem polskiego Urzędu Patentowego. Oznacza to brak wpływów za te zgłoszenia do Urzędu patentowego RP, ponieważ nie ma tu już żadnego podziału wpływów pomiędzy unijnym Urzędem Harmonizacji Rynku Wewnętrznego a polskim Urzędem Patentowym. Niemniej jednak utrzymuje się nadal bardzo wysoka liczba zgłoszeń do naszego Urzędu i nie sądzimy, aby było jakiekolwiek zagrożenie naszych dochodów odprowadzanych do budżetu państwa. Budżet Urzędu Patentowego na rok 2005 w zakresie dochodów, które mamy odprowadzić do budżetu państwa, skonstruowany jest bardzo realistycznie. Przewidywane stuprocentowe wykonanie dochodów Urzędu w roku bieżącym daje gwarancję pełnego wykonania tego zadania także w roku 2005.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanKlimek">Proszę o zabranie głosu naszego koreferenta pana posła Bronisława Dutkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BronisławDutka">Koreferowanie projektu budżetu Urzędu Patentowego nie stwarza dużych problemów. Jest to Urząd, który wnosi poważne dochody do budżetu państwa, a jego wydatki są znacznie niższe od uzyskiwanych dochodów. Skala finansowa budżetu Urzędu jest stosunkowo niewielka i dłuższa dyskusja nie jest tu potrzebna. Przygotowując koreferat, sprawdziłem wpłaty składek przez Urząd do międzynarodowych organizacji patentowych i stwierdzam, że wpłaty te zostały dokonane w odpowiednim terminie i wysokości. Należy podkreślić, że skrócił się znacznie czas realizacji wniosków o uzyskanie ochrony patentowej. Według obowiązującej procedury takie postępowanie musi trwać ok. trzech lat i obecnie zbliżamy się do tego celu. Wpłynęło na to zwiększenie zatrudnienia w Urzędzie Patentowym. Wydaje się więcej na wynagrodzenia, ale faktycznie uzyskuje się większe dochody. Moim zdaniem, Urząd Patentowy powinien poświęcić więcej czasu i podjąć stosowne działania, aby lepiej informować społeczeństwo o możliwościach oznaczeń geograficznych i innych, co jest wynikiem naszego przystąpienia do Unii Europejskiej. Najpoważniejszym problemem Urzędu jest poprawa systemu obsługi elektronicznej. W dobie naszych coraz szerszych kontaktów z krajami europejskimi możliwości Urzędu w tym zakresie są wstydliwie małe, chociaż nie są one generalnie złe. Dlatego należy rozważyć możliwość zwiększenia środków na ten cel w budżecie Urzędu Patentowego. Proponuję, aby w naszej opinii do Komisji Finansów Publicznych znalazł się zapis, że zwiększenie dochodów Urzędu Patentowego w przyszłości będzie przeznaczone na inwestycje doposażenia i rozbudowy infrastruktury informatycznej. O skali tych dodatkowych wydatków można będzie zdecydować po sześciu miesiącach realizacji budżetu UP RP. Proponuję przyjęcie projektu budżetu na rok 2005 w części 61 - Urząd Patentowy RP bez innych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanKlimek">Otwieram dyskusję. Czy państwo posłowie mają jakieś uwagi do przedstawionej informacji i koreferatu? Nie ma uwag, a więc zamykam dyskusję. Przechodzimy do rozpatrzenia projektu budżetu na rok 2005 w części 64 - Główny Urząd Miar. Proszę o zabranie głosu pana prezesa Głównego Urzędu Miar.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzSanocki">Na wstępie chciałbym prosić, aby rozpatrując projekt budżetu GUM, nie utożsamiać go z działalnością centrali w Warszawie, ale także z 85 jednostkami na terenie całego kraju. Jest Główny Urząd Miar w Warszawie, 9 okręgowych urzędów miar, 62 obwodowe urzędy miar, 2 okręgowe urzędy probiercze i 11 obwodowych urzędów probierczych. Ta struktura obejmuje swoim zasięgiem cały kraj, a środki, o których dzisiaj rozmawiamy, służą do zabezpieczenia funkcjonowania wszystkich wymienionych jednostek. W ramach tej struktury działają dziesiątki laboratoriów pomiarowych wyposażonych w urządzenia wysokiej techniki, ułożonych w układ hierarchiczny. Najwyższy poziom pomiarowy jest w Warszawie w Głównym Urzędzie Miar i tu mamy około 50 laboratoriów, a następnie są laboratoria w okręgowych i obwodowych urzędach miar i one maja określony stopień dokładności pomiarowej. Celem takiej struktury jest osiąganie tego, co w języku specjalistów metrologii nazywa się spójnością pomiarową. Oznacza to, że można każdy pomiar w Polsce odnieść do państwowych wzorców jednostek, a poprzez międzynarodowy system porównywania tych wzorców - do światowego systemu miar. Spójność pomiarowa jest jednym z naczelnych zadań, które realizuje prezes GUM przy pomocy tej struktury urzędów i laboratoriów. Jest ona bardzo istotna dla całej gospodarki. Jak wiadomo, konkurencja między firmami i przedsiębiorstwami dotyczy także poziomu jakości wyrobów i towarów - i to bardzo szeroko rozumianej - a do jej określania służy system precyzyjnych pomiarów. Wiele firm przegrało przetargi z tego powodu, że nie mogły wykazać, iż ich przyrządy pomiarowe mieszczą się w systemie spójności pomiarowej. Do zadań, które realizujemy dotychczas, dochodzi teraz wiele zadań dodatkowych, np. w tym roku uchwalona została ustawa o czasie - chociaż ma ona inny tytuł - i prezes GUM jest jednym strażnikiem wzorcowego sygnału czasu na terenie Polski. Powoduje to konieczność modernizacji naszych wzorcowych zegarów, zwanych potocznie zegarami atomowymi. Sprawujemy obecnie nadzór nad systemem towarów paczkowanych i stosowaniem wag automatycznych. Wpływy do budżetu państwa, o których jest mowa w projekcie budżetu GUM, są to bezpośrednie wpływy generowane przez administrację miar. Administracja miar ma pośredni wpływ na wiele obszarów działalności gospodarczej. Podam może dwa przykłady. Jak państwo pamiętacie, do naliczania akcyzy dla paliw i płynów określonych jako paliwa stosowane są bardzo duże zbiorniki pomiarowe o objętości 50 tysięcy m3. Dokładność systemów pomiarowych paliw do niedawna była określona z błędem pomiarowym plus minus 1 proc. Oznacza to, że przy tak wielkich zbiornikach, wykorzystując błąd pomiarowy, wiele tysięcy litrów jest nie odmiarowanych. Dokonaliśmy analizy międzynarodowych wymagań w tego typu systemach pomiarowych i korzystając z zaleceń międzynarodowej organizacji metrologii prawnej, przedstawiliśmy ministrowi gospodarki propozycję, aby dokładność pomiarów dokonywanych w tych zbiornikach była na poziomie plus minus 0,3 proc. W ten sposób można ograniczyć działalność szarej strefy w dystrybucji paliw. W roku ubiegłym rozpoczęliśmy prace dotyczące pomiarów gazu ziemnego. Podstawą rozliczeń w handlu gazem ziemnym jest niekoniecznie 1 metr sześcienny, ale kaloryczność gazu. Kaloryczność gazu zależy od stopnia jego zanieczyszczenia. Laboratoria pomiarowe Polskiego Górnictwa Nafty i Gazu stosują system mierzenia jakości gazu, ale nie ma w Polsce wzorca, do którego mogłyby się odnieść. W związku z tym ich pomiar często bywa kwestionowany. Chodzi teraz o to, aby stworzyć w Polsce system możliwie najdokładniejszego analizowania i określania składu gazu. Obecnie trwają prace nad wzorcami pomiarowymi w tym zakresie. Jeżeli przemnożymy nawet mały procent zdiagnozowanych zanieczyszczeń gazu przez miliardy metrów sześciennych, ma to konkretny wymiar finansowy zarówno przy odbiorze gazu, jak i przy jego użytkowaniu. Bardzo ważna jest legalizacja określonych przyrządów pomiarowych, ale to, co przedstawiłem pokrótce, jest nie mniej ważne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WłodzimierzSanocki">Wszystko wskazuje na to, że przekroczymy plan dochodów w roku bieżącym o ponad 8 proc., ponieważ na koniec września wykonanie planu przychodów wyniosło 81 proc. Świadczy to o lepszym i bardziej precyzyjnym świadczeniu przez nas usług metrologicznych i probierczych. Konkurujemy z powodzeniem z innymi ośrodkami metrologicznymi, ponieważ na obszarze Unii Europejskiej każda firma, która posiada delegację od własnego krajowego instytutu metrologicznego, może działać także w Polsce. Sytuacja Głównego Urzędu Miar jest trudna, ponieważ na dzień dzisiejszy nasz majątek techniczny jest zdekapitalizowany w ok. 70 proc. Dzięki decyzjom parlamentu i rządu udało nam się pewną liczbę urządzeń wymienić na bardziej nowoczesne. Musimy także brać pod wagę starzenie się technologiczne urządzeń i konieczność ciągłej ich wymiany. W przedstawionym budżecie GUM planujemy na rok 2005 przychody na poziomie 97.500 tys. zł i jest to wzrost o 8,3 proc. w stosunku do planu na rok bieżący, a o 3,2 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania planu w roku 2004. Środki, które mamy do dyspozycji, będą mniejsze od tych, którymi dysponowaliśmy w roku 2004, i będzie nam trudno odtwarzać majątek i inwestować w nowoczesne technologie. Chciałbym odnieść się do jednej pozycji budżetowej, która jest podana w materiale informacyjnym i może wywołać pytania, a mianowicie wielkość środków na współpracę z zagranicą w kwocie blisko 660 tys. zł. Nie są to środki na pokrycie kosztów wyjazdów na sympozja czy konferencje, ale są to głównie środki na dokonywanie porównań wzorców i badanie wzorcowania naszych przyrządów w instytucjach zagranicznych. Na bieżąco wpłacamy składki do organizacji międzynarodowych, których jesteśmy członkiem jako GUM. Średnia płaca w roku 2004 w całej administracji miar wynosi 2400 zł. Proszę nie dać się zwieść nazwie Główny Urząd Miar. Jest to bardzo specjalistyczna i specyficzna instytucja, a nazwa jest już historyczna, nadana jeszcze przez marszałka Józefa Piłsudskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanKlimek">Proszę o wygłoszenie koreferatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamSosnowski">Nie będę podawał głównych wskaźników, które stanowią o budżecie Głównego Urzędu Miar, ani mówił o relacjach tych wskaźników, ponieważ mówił o tym pan prezes GUM. Chcę zwrócić uwagę na wydatki budżetowe GUM, które według planu mają wynieść 99.362 tys. zł, co stanowi 96,5 proc planu wydatków na rok 2004. Jest to tendencja prawidłowa, bo wydatki należy zmniejszać. Niestety w wydatkach majątkowych, które stanowią 5,2 proc. ogólnych wydatków GUM, planowana kwota oznacza spadek tych środków w stosunku do przewidywanego wykonania w roku bieżącym aż o 70 proc. Biorąc to pod uwagę, a także specyfikę GUM, który jest urzędem wysoce specjalistycznym technicznie i dla wykonania zadań statutowych musi posiadać odpowiednią aparaturę badawczo-pomiarową i ciągle ją modernizować, a więc wydatki te powinny być znacznie wyższe. Chodzi o sprostanie wymaganiom kontrahentów w zakresie poziomu świadczonych usług. Obecnie pomiary muszą być dokonywane z niebywałą dokładnością i pewnością. GUM przy odpowiedniej staranności i nowoczesnej aparaturze może uzyskać wysokie dochody. Proponuję przyjąć projekt budżetu Głównego Urzędu Miar, ale z takim zastrzeżeniem, żeby zwiększyć wydatki Urzędu o 8 mln zł i równocześnie zwiększyć dochody Urzędu o taką samą kwotę 8 mln zł. Źródłem pokrycia zwiększonych wydatków byłyby uzyskane w roku budżetowym dochody GUM.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanKlimek">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewJacynaOnyszkiewicz">Pan prezes mówił, że jednostką pomiaru gazu jest kaloryczność. Czy GUM zajmuje się badaniem kaloryczności paliw płynnych i czy to jest też parametrem ich jakości? Mamy przechodzić na biopaliwa i chodzi mi o jakość benzyny sprzedawanej na stacjach benzynowych. Czy Urząd zajmuje się takimi pomiarami kaloryczności i jakości paliw płynnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZenonTyma">GUM ma kłopoty ze swoimi jednostkami terenowymi, zwłaszcza z tymi, które nie mają odpowiednich pomieszczeń albo ich budynki wymagają pilnych remontów. Jak Urząd radzi sobie z tymi sprawami?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanKlimek">Czy ktoś chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę. Proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WłodzimierzSanocki">W badaniach jakości paliw płynnych nie jesteśmy jeszcze tak zaawansowani jak w badaniach jakości gazu. Rolą Urzędu jest zaspokajanie potrzeba gospodarki. W związku z pytaniem pana posła podejmę inicjatywę skonsultowania się z przedstawicielami firm zajmujących się obrotem paliwami. Na tej podstawie będziemy moli ustalić, w jakim zakresie możemy podjąć takie badania. Współczesna metrologia, którą reprezentują takie urzędy, jak GUM, odchodzi od tradycyjnego postrzegania prostych wskaźników miar, ale podejmuje bardziej szczegółowe badania metrologiczne i to w wielu dziedzinach. Np. Holenderski Instytut Miar zajął się badaniem jakości krewetek. Wydawałoby się, że jest to śmieszna sprawa, ale dla gospodarki holenderskiej było sprawą bardzo istotną wyeliminowanie z rynku szkodliwych zdrowotnie rodzajów krewetek. My także podejmujemy nowe inicjatywy metrologiczne wynikające z potrzeb naszej gospodarki. Mamy pewne kłopoty z prowadzeniem remontów i modernizacją pomieszczeń naszych terenowych urzędów miar i urzędów probierczych, ale jakoś radzimy sobie z tym, chociaż nie dostajemy na to środków, jakie są potrzebne. Na inwestycje w administracji miar, aby móc odtworzyć potencjał techniczny i technologiczny laboratoriów, należałoby wydatkować przez cztery kolejne lata po 30 mln zł rocznie. Taka jest skala tego problemu. Część tych budynków, którymi dysponujemy, ma charakter zabytkowy, np. siedziba GUM w Warszawie, co dodatkowo wymaga większych nakładów na remonty. Rozwiązując problemy lokalowe Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku, gdzie dostaliśmy obiekt z Agencji Mienia Wojskowego, tworzymy duży ośrodek dla całej Polski północnej, aby korzystający z naszych usług nie musieli ze wszystkimi sprawami udawać się do Warszawy. Chcemy tę podjętą już inwestycję zakończyć jak najszybciej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RyszardHayn">Pan poseł Adam Sosnowski zaproponował zwiększenie o 8 mln zł zarówno dochodów, jak i wydatków Głównego Urzędu Miar. Chciałbym zapytać pana prezesa, jakie jest jego stanowisko, jeżeli chodzi o możliwości zwiększenia dochodów GUM.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzSanocki">My stale analizujemy nasze możliwości, zwłaszcza w okresie przygotowywania i przedstawiania budżetu GUM. Nasza efektywność stopniowo wzrasta. W związku z tym podejmę to wyzwanie menedżerskie w imieniu swoim i całej administracji miar.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanKlimek">Czy są jeszcze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZenonKopiszczyński">Pan prezes GUM wspomniał, że dokonuje się pomiarów kaloryczności gazu. Czy określono już jakiś minimalny standard poziomu tej kaloryczności i czy ustalono, że poniżej pewnej normy gaz nie spełniający tego parametru nie powinien być dopuszczany do obrotu. Znamy wskaźniki oktanowe benzyny, ale nie ma takich wskaźników, jeżeli chodzi o gaz napędowy lub opałowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WłodzimierzSanocki">Prowadzimy prace nad ustanowieniem państwowego wzorca kaloryczności i czystości gazu. Nie mogę jeszcze odpowiedzieć precyzyjnie na to pytanie, bo trzeba pytać przedstawicieli Państwowego Górnictwa Nafty i Gazu, jaki jest poziom jakości gazu dopuszczalny w jego obrocie. My zamierzamy ustanowić najwyższy standard wymagań. I pracuje nad tym jedno z naszych laboratoriów fizykochemii GUM.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanKlimek">Jeśli nie ma więcej pytań, ja mam pytanie do pana posła sprawozdawcy. W części 64 mamy trzy rozdziały, a więc w którym z nich należałoby zapisać owe 8 mln zł, o co wnosi pan poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AdamSosnowski">Jeżeli chodzi o zwiększenie dochodów, powinno to być w pozycji budżetu 75001, dotyczącego centrali GUM w wysokości 500 tys. zł, i w pozycji 75007 dotyczącej jednostek terenowych w wysokości 7500 tys. zł. Kwota 8 mln zł, przeznaczona na wydatki, zostanie odpowiednio podzielona między centralę i jednostki terenowe. Biorąc pod uwagę poziom pomiarowy i zadania laboratoriów, 2/3 tej kwoty byłoby przeznaczone dla laboratoriów GUM, a 1/3 byłaby przeznaczona dla laboratoriów i pracowni jednostek terenowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RyszardHayn">W naszej opinii dla Komisji Finansów Publicznych musimy wpisać konkretne kwoty, tj. ile się przeznacza, komu i na co.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AdamSosnowski">Proponuję dokonać takiego podziału proponowanej kwoty: 6 mln zł dla centrali GUM i 2 mln zł dla administracji terenowej, tzn. byłoby to 3/4 i 1/4 kwoty 8 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanKlimek">Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BronisławDutka">Zgodnie z tym, o czym mówiłem w koreferacie, proponuję zwiększyć dochody Urzędu Patentowego RP o 500 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków majątkowych Urzędu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DanutaGrabowska">Prosiłabym, aby pan poseł powiedział, z jakich źródeł należy zwiększyć tę kwotę. Przypominam, że obowiązkiem połączonych Komisji jest sformułowanie takiego wniosku, w którym zostanie wskazane, skąd mają pochodzić te zwiększone środki. W przypadku GUM odpowiednia kwota ma pochodzić z większych dochodów, które następnie zostaną wydane zgodnie ze wskazaniem. Skąd ma pochodzić zwiększenie dochodów Urzędu Patentowego RP?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BronisławDutka">Jest to tak jak w przypadku Głównego Urzędu Miar, o czym mówiliśmy przed chwilą.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanKlimek">Czy mogę zapytać panią prezes, jak pani się do tego ustosunkuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AlicjaAdamczak">Bardzo pozytywnie i proszę o zaakceptowanie tej propozycji. Na pewno wzmożonym wysiłkiem zarobimy te pieniądze - po to abyśmy mogli doinwestować infrastrukturę informatyczną oraz niezbędne remonty.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RyszardHayn">Chciałbym zapytać posła wnioskodawcę, w którą pozycję należy wpisać proponowaną kwotę, żeby ten wniosek był czytelny, skoro ma być dochód i dodatkowy wydatek.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BronisławDutka">Jest to pozycja - wydatki majątkowe, a rozdział 60050 do 60060 - wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanKlimek">Czy są jeszcze inne uwagi? Proszę pana posła Ryszarda Hayna o odczytanie projektu opinii naszych Komisji, która będzie skierowana do Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RyszardHayn">„Komisje: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Gospodarki na wspólnym posiedzeniu w dniu 21 października 2004 r. rozpatrzyły projekt ustawy budżetowej na rok 2005 w zakresie części 61 - Urząd Patentowy RP i części 64 - Główny Urząd Miar. Po wysłuchaniu informacji przedstawicieli wymienionych urzędów, analizie przedłożonych materiałów i ekspertyz oraz przeprowadzonej dyskusji połączone dyskusję wnoszą o przyjęcie budżetu państwa na rok 2005 w zakresie części budżetowych 61 - Urząd Patentowy RP i 64 - Główny Urząd Miar z następującymi propozycjami: - w odniesieniu do części budżetowej 61 - Urząd Patentowy RP połączone Komisje proponują zwiększenie dochodów i wydatków Urzędu o taką samą kwotę 500 tys. zł, - w odniesieniu do części budżetowej 64 - Główny Urząd Miar połączone Komisje wnoszą o zwiększenie o 8 mln zł dochodów i o taką samą kwotę wydatków Urzędu z odpowiednim rozdysponowaniem kwoty wydatków pomiędzy centralę GUM oraz jednostki terenowe miar i probiercze”. Proszę o upoważnienie prezydiów Komisji do ostatecznego zredagowania obu wniosków z podaniem właściwych pozycji budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanKlimek">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec zaproponowanej treści opinii i wniosków? Czy możemy przyjąć przedstawioną opinię?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JarosławZieliński">Jeżeli mamy to przegłosować, proponuję poddać pod głosowanie oddzielnie zawarte w opinii wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanKlimek">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem opinii i wniosku odnoszącego się do budżetu Urzędu Patentowego RP? Stwierdzam, że Komisje przyjęły jednogłośnie tekst opinii i wniosek o zwiększenie dochodów i wydatków w Urzędzie Patentowym o 500 tys. zł. Kto jest za przyjęciem wniosku odnoszącego się do budżetu Głównego Urzędu Miar? Stwierdzam, że 18 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, Komisje przyjęły wniosek o powiększenie dochodów i wydatków w budżecie Głównego Urzędu Miar o kwotę 8 mln zł. Nasza opinia w przedłożonym brzmieniu zostanie przedstawiona Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby pana posła Bronisława Dutkę upoważnić do reprezentowania naszych Komisji i do przedstawienia przyjętych wniosków na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BronisławDutka">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanKlimek">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec kandydatury posła Bronisława Dutki? Nie ma sprzeciwów. Stwierdzam, że dokonaliśmy wyboru posła sprawozdawcy jednogłośnie. Dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>