text_structure.xml
18.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BogdanBujak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Ten projekt ma ważne znaczenie dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, dla członków Komisji, a także dla przedstawicieli Państwowej Straży Pożarnej. Od razu chciałbym poinformować, że na dzisiejszym posiedzeniu będziemy chcieli powołać podkomisję do rozpatrzenia tego projektu. Myślę, że w trakcie dyskusji zgłoszą państwo cenne uwagi, które zostaną wykorzystane w dalszych pracach nad projektem. Proszę pana ministra o omówienie oraz uzasadnienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejBrachmański">Przypadł mi zaszczyt zaprezentowania państwu projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Nowelizacja ustawy jest jednym z działań porządkujących i doskonalących prawo w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i służby strażaków z Państwowej Straży Pożarnej. Chciałbym przypomnieć, że obowiązująca ustawa o Państwowej Straży Pożarnej została uchwalona w 1991 r. W tej chwili ma już prawie 14 lat. W praktyce ustawa była nowelizowana w niewielkim stopniu. Jedyna większa nowelizacja odbyła się w 1998 r., przy okazji wprowadzania do systemu prawnego ustaw reformujących administrację publiczną. Później ustawa ta nie była już nowelizowana. W wielu przypadkach obowiązujące w tej chwili przepisy nie przystają do istniejącej rzeczywistości. Jednym z największych problemów, które wiążą się ze stosowaniem tej ustawy, są kwestie związane z delegacjami zawartymi w ustawie. Przypomnę państwu, że ustawa została przygotowana przed uchwaleniem nowej konstytucji. W związku z tym nie ma w niej wymaganych przez konstytucję delegacji ustawowych. Przy każdej próbie zmiany rozporządzenia dotyczących np. płac lub umundurowania, które musimy co jakiś czas wydawać, spotykamy się z oporem ze strony Rządowego Centrum Legislacji. Wskazuje ono, że w ustawie nie ma odpowiednich podstaw do wydania takich rozporządzeń. Z tego powodu nowelizacja w najszerszym zakresie dotyczy uporządkowania norm upoważniających do wydawania rozporządzeń. W ramach nowelizacji zaprojektowano także zmianę innych norm. Jedna z nich wzbudza dość poważne kontrowersje w środowisku strażaków. Mówię o normach, które regulują czas pracy strażaków. Zgodnie z obowiązującym art. 35 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, czas służby strażaka jest określony wymiarem jego obowiązków, z uwzględnieniem prawa do wypoczynku. Obowiązująca do tej pory ustawa nie określiła maksymalnej normy czasu służby. Nie odsyła w tej sprawie do innych przepisów rangi ustawowej. Rozkład czasu służby określa minister spraw wewnętrznych i administracji w drodze rozporządzenia. W art. 62 ust. 2 konstytucji wymaga się, żeby czas pracy lub służby był określony w ustawie. W związku z tym sprawa ta została uregulowana przy okazji tej nowelizacji. Szerzej wypowiem się na ten temat na posiedzeniu podkomisji. Generalnie mogę powiedzieć, że czas pracy strażaków zostaje dostosowany do powszechnie obowiązujących przepisów, w tym także do uregulowań obowiązujących w Unii Europejskiej. Wymiar czasu służby strażaka zostaje określony na 40 godzin. Czas służby może być przedłużony do 48 godzin. Rozliczenie tzw. nadgodzin będzie realizowane w cyklach 6-miesięcznych. Jest to maksymalny okres, jaki dopuszcza dyrektywa Unii Europejskiej nr 2003/88/UE. Wprowadzenie normy regulującej czas służby oznaczać będzie w praktyce skrócenie czasu służby strażaka. Przypomnę państwu, że w tej chwili czas służby strażaka jest określony na 52 godziny. Wprowadzenie tej zmiany bez zwiększenia zatrudnienia wymagać będzie pewnych zmian organizacyjnych. Będą one polegały m.in. na przesunięciu części strażaków pracujących w komendach wojewódzkich i komendach powiatowych do tzw. przedziału bojowego. Oznacza to, że chcemy zmniejszyć liczbę urzędników, zwiększając jednocześnie liczbę strażaków pełniących służbę w przedziale bojowym. Wymagać to będzie ustalenia nowych zasad naliczania etatyzacji poszczególnych komend Państwowej Straży Pożarnej oraz przyjęcia nowych ram organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejBrachmański">W związku z tym w ustawie znajdzie się delegacja upoważniająca ministra spraw wewnętrznych i administracji do wprowadzenia tzw. kategoryzacji komend. Będziemy chcieli podzielić komendy wojewódzkie na trzy kategorie, a komendy powiatowe na cztery kategorie. O tej sprawie będziemy jeszcze dyskutować. Przede wszystkim chodzi tu o ustalenie, jakie normy ludnościowe będą brane w tym przypadku pod uwagę. Chodzi tu o sprawę, która wydaje się nam oczywista. Struktura organizacyjna komendy wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie lub Katowicach musi być inna niż w innych komendach, gdyż ich obciążenie jest inne niż komend wojewódzkich w Opolu lub Białymstoku. Przede wszystkim chodzi o to, że w różnych miejscach mamy do czynienia z różną liczbą zdarzeń. Kolejną grupą zmian są przepisy kwalifikacyjne. W ustawie uporządkowane zostaną wymagania dotyczące wykształcenia strażaków. Mogę państwa poinformować, że generalnie podnosimy wymogi wobec strażaków. Przyjmujemy w ustawie, że na stanowiskach oficerskich wymagane będzie wykształcenie wyższe oraz dodatkowe wykształcenie pożarnicze. W chwili obecnej stanowiska oficerskie zajmowane są m.in. przez strażaków będących aspirantami. Zdarza się to dość często. Przyjęliśmy, że będą oni pozostawać na tych stanowiskach do czasu wygaśnięcia ich stosunku służbowego. Wyższe wymagania zostaną postawione przed wszystkimi nowymi osobami, które będą przyjmowane do służby. Projekt ustawy wygląda dość potężnie. Chciałbym podkreślić, że jest to spowodowane przede wszystkim nowymi zasadami techniki legislacyjnej, które obowiązują w Polsce. Na pewno większość posłów zna moje zdanie na temat polskich zasad techniki legislacyjnej. Nie będę w tej chwili powtarzał mojego zdania na ten temat. Jeżeli w jakimś artykule chcemy zmienić tylko jeden ustęp, to ze względu na obowiązujące zasady techniki legislacyjnej, w projekcie ustawy musimy zmienić cały artykuł. Musimy podać całą nową treść zmienianego artykułu. Podam państwu jako przykład zmianę nr 5, która dotyczy art. 12b. W artykule tym zmieniamy 2 punkty. Jednak ze względu na zasady techniki legislacyjnej musieliśmy zapisać w projekcie cały artykuł, w skład którego wchodzi 18 punktów. Z tego powodu nowelizacja wygląda dość obszernie, chociaż faktycznie nie jest aż tak obszerna. Przedstawiłem państwu główne zamierzenia i motywy działania rządu w tej sprawie. Starałem się zrobić to w sposób możliwie najkrótszy. Wraz ze współpracownikami jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania szczegółowe. Na pewno wszystkie zmiany w szczegółowy sposób omawiać będziemy na posiedzeniach podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BogdanBujak">Otwieram dyskusję ogólną. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaOzga">Upływ czasu spowodował, że nowelizacja ustawy jest konieczna. Nie mogę jednak zgodzić się z panem ministrem, który powiedział, że w 1998 r. nastąpiły jedynie drobne korekty przepisów, które zostały wprowadzone przy jakiejś okazji. Chciałabym państwu przypomnieć, że odbyła się wtedy normalna nowelizacja ustawy. Prace nad projektem trwały ponad rok. Nowelizacja została podjęta z inicjatywy poselskiego zespołu strażaków. Nad nowelizacją ustawy pracowali przedstawiciele Państwowej Straży Pożarnej oraz resortowych związków zawodowych. Chcę powiedzieć, że była to poważna nowelizacja, która była traktowana bardzo poważnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejBrachmański">Myślę, że jest to nieporozumienie. Mówiłem o tym, że poważna nowelizacja ustawy została zrealizowana w 1998 r. Dodałem, że później nie było już żadnych większych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaOzga">Jeśli tak, to nie mam dalszych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BogdanBujak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejGałażewski">W tej chwili w Sejmie trwają prace nad ustawą o zarządzaniu kryzysowym. Prowadzone są także prace nad ustawą o ratownictwie medycznym. Uważam, że te dwie ustawy powinny współgrać z ustawą o Państwowej Straży Pożarnej. W związku z tym chciałbym zapytać pana ministra, czy tak jest. Czy te trzy ustawy ze sobą współgrają? Chciałbym także dowiedzieć się, czy strażacy będą mieli rozszerzone uprawnienia w zakresie ratownictwa medycznego. Czy ta sprawa została już w jakiś sposób rozwiązana?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogdanBujak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejBrachmański">Na to pytanie szczegółowo będzie mógł odpowiedzieć pan generał. Ogólnie mogę powiedzieć, że te trzy ustawy współgrają ze sobą. Jednak uczciwie muszę powiedzieć, że przewidujemy, iż nad projektem ustawy o ratownictwie medycznym będzie jeszcze wiele dyskusji. W tej chwili projekt tej ustawy oczekuje w Sejmie na rozpatrzenie. Jesteśmy gotowi do tego, żeby zrobić, co do nas należy. Na pewno pan poseł doskonale wie o tym, że system opieki zdrowotnej w Polsce jest ciągle dość mało stabilny. Na ten temat na pewno prowadzone będą jeszcze dyskusje. Jestem przekonany, że dyskusje odbywać się będą także w ramach rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrBuk">Jeśli chodzi o ratownictwo medyczne, to już w tej chwili wszyscy strażacy z Państwowej Straży Pożarnej są odpowiednio przygotowani do udzielania tzw. pomocy przedlekarskiej. W tym zakresie realizujemy program szkoleniowy, który obejmuje 45 godzin zajęć. Szkolenie kończy się egzaminem państwowym, który składany jest przed upoważnionymi do tego komisjami. Szkolenie powtarzane jest cyklicznie. Do dnia dzisiejszego przeszkolonych zostało 25 tys. strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Przypomnę, że w Państwowej Straży Pożarnej pracuje 29 tys. strażaków. Można powiedzieć, że 25 tys. strażaków posiada w tym zakresie odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje. Takiej pomocy strażacy już udzielają. Wszystkie jednostki są wyposażone w sprzęt do udzielania pierwszej pomocy. Wszystkie jednostki są w tym zakresie odpowiednio wyekwipowane. Pozostaje jeszcze kwestia wkomponowania Państwowej Straży Pożarnej w krajowy system ratowniczy, który został zaprojektowany w ustawie o krajowym systemie ratowniczym. Rozwiązania zaproponowane w tej ustawie są spójne ze zmianami, które w tej chwili państwu przedstawiamy. Można powiedzieć, że zmiany te nie wpływają na krajowy system ratowniczy. Na pewno ważnym elementem, który trzeba będzie rozstrzygnąć w ramach prac podkomisji będzie to, w jaki sposób należy zorganizować w Polsce ratownictwo medyczne. Mamy ustawę o państwowym ratownictwie medycznym, która została uchwalona w 2001 r. Jednak realizacja tej ustawy jest do chwili obecnej zawieszana. Przewiduje się, że ustawa zacznie działać od 1 stycznia 2007 r. Jest to niezwykle odległy termin. Przypomnę, że jest to ustawa, która chciała zbudować ratownictwo medyczne w postaci specjalnej, wydzielonej służby państwowej, która byłaby utrzymywana z budżetu państwa. Natomiast ustawa o krajowym systemie ratowniczym zakłada, że usługi ratownicze mają być oddzielone od sfery usług medycznych. Należy zauważyć, że w chwili obecnej pogotowie ratunkowe zajmuje się nie tylko ratownictwem. Większość zadań realizowanych przez pogotowie ratunkowe to usługi medyczne. Natomiast ustawa przewiduje wydzielenie ratownictwa medycznego. Wszystko będzie zależało od decyzji podejmowanych przez posłów. To oni będą decydować o tym, w jaki sposób ta sprawa zostanie rozstrzygnięta. To od nich zależy, w jaki sposób ratownictwo medyczne będzie funkcjonować w Polsce. Wydaje nam się, że Państwowa Straż Pożarna jest instytucją, wokół której można byłoby zbudować system ratowniczy. Jednak rozstrzygnięcie tej sprawy nie leży po naszej stronie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanBujak">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji ogólnej? Nie widzę zgłoszeń. Na tym zakończyliśmy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Zaproponowano powołanie podkomisji do rozpatrzenia tego projektu. Czy ktoś z państwa jest przeciwny tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń. Wobec braku zgłoszeń przystępujemy do powołania podkomisji. Proponuję, żeby w skład podkomisji weszło 7 posłów. Myślę, że taki skład będzie wystarczający do rozpatrzenia tego projektu. W skład podkomisji powinni wejść reprezentanci poszczególnych klubów. Czy przedstawiciele Platformy Obywatelskiej chcieliby zgłosić swojego kandydata?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzDolniak">Zgłaszam kandydaturę posła Andrzeja Gałażewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanBujak">Dziękuję. Kto będzie kandydatem Prawa i Sprawiedliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechSzarama">Na razie nie zgłaszamy kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanBujak">Przypominam, że w skład podkomisji ma wejść 7 posłów. Chodziło mi o to, żeby każdy klub miał odpowiednią reprezentację.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechSzarama">W takim razie wezmę udział w pracach podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogdanBujak">Dziękuję. Kto będzie kandydatem Ligi Polskich Rodzin?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławGudzowski">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Zadory.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BogdanBujak">W tej chwili mogę już państwu zaproponować skład podkomisji. Do tej pory zgłoszono kandydatury posłów: Stanisława Zadory (LPR), Wojciecha Szaramy (PiS), Andrzeja Gałażewskiego (PO), Krystyny Ozgi (PSL), Stanisława Piosika (SLD), Wojciecha Domaradzkiego (SLD) oraz Anny Górnej-Kubackiej (SLD). Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała 7-osobową podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Proszę, żeby członkowie podkomisji pozostali na sali po zakończeniu posiedzenia Komisji. Korzystając z okazji chciałbym omówić sprawy organizacyjne. Chciałbym zwrócić się do państwa z prośbą w związku z tym, że w dniu dzisiejszym odbędzie się w Sejmie głosowanie nad poprawkami do ustawy budżetowej. Rozpatrywane będą dwie poprawki, które zostały zgłoszone przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych. Od razu wyjaśnię, że poprawki te nie burzą porządku budżetowego. Jedna poprawka dotyczy Państwowej Straży Pożarnej, a ściślej mówiąc dofinansowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Bardzo proszę, żeby członkowie Komisji wraz ze swoimi klubami wsparli tę poprawkę. Druga poprawka dotyczy przesunięcia w budżecie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji pewnych środków na rzecz pracowników cywilnych. Przypomnę państwu, że w ubiegłym roku zgłosiliśmy poprawkę, na mocy której przeznaczyliśmy 5 mln zł dla funkcjonariuszy poszczególnych służb. Jednak zapomnieliśmy wtedy o pracownikach cywilnych. Właśnie dlatego ta poprawka pojawiła się w roku bieżącym. Dotyczy ona przesunięcia w budżecie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji kwoty 9600 tys. zł. Chcemy tę sprawę uregulować. Na pewno dobrze wiedzą państwo o tym, że to, co do tej pory zrobiliśmy, odbiło się pozytywnym echem w terenie. Mówię w tej chwili o funkcjonariuszach. Chcielibyśmy, żeby równie pozytywnie mogli zakończyć ten rok pracownicy cywilni resortu. Chciałbym państwu złożyć podziękowania. Mogę poinformować, że generał Klimowicz, szef Straży Granicznej, otrzymał najwyższe odznaczenie od prezydenta Niemiec. Jest to krzyż orderu zasługi. Myślę, że na przyznanie tego odznaczenia złożyła się także w części praca Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. To państwo głosują za przyjęciem budżetu Straży Granicznej oraz za innymi regulacjami dotyczącymi tej formacji. Jest to ostatnie posiedzenie Komisji w bieżącym roku. Mogę powiedzieć, że przez cały rok pracowaliśmy uczciwie. Nasza Komisja miała dużo pracy. Zgłaszali państwo wiele wniosków. Komisja rozpatrywała wiele ustaw. W związku z tym chciałbym podziękować państwu za dotychczasową pracę. Życzę państwu wielu sukcesów w przyszłym roku. Przypominam, że jest to rok wyborczy, w związku z czym sukcesy będą potrzebne. Życzę państwu także pomyślności w życiu rodzinnym i dobrego zdrowia. Dzięki temu będziemy mogli nadal wspólnie pracować na rzecz resortu. Korzystając z okazji chciałbym także przekazać najlepsze życzenia przedstawicielom Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz związków zawodowych. Myślę, że dalsza współpraca przyniesie obopólne korzyści zarówno posłom, jak i Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>