text_structure.xml 9.47 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam przybyłych posłów oraz zaproszonych gości. Tematem dzisiejszych obrad będzie uchwała Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz o zmianie innych ustaw (druk nr 3313).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Senat RP, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm ustawy, wniósł trzy poprawki, które Marszałek Senatu skierowała do zaopiniowania do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, a także do naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGrzonkowski">Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka przedstawiła nam swoje stanowisko wobec tych poprawek stwierdzając, że: „pozytywnie opiniuje poprawkę nr 1” oraz informując, że: „do poprawek nr 2 i 3 poseł Wit Majewski zgłosił sprzeciw”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławGrzonkowski">Posiłkując się tą opinią będziemy dziś wyrażali swoje stanowisko co do zaproponowanych przez Senat RP poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławGrzonkowski">Czy na sali jest przedstawiciel Senatu RP? Nie ma. Wobec tego będziemy rozpatrywać poprawki bez jego udziału. Poprawka nr 1 dotyczy art. 1 ust. 2, gdzie Senat RP proponuje dodanie pkt 6 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StanisławGrzonkowski">„6) ograniczanie szkód zdrowotnych spowodowanych używaniem środków odurzających lub substancji psychotropowych”.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#StanisławGrzonkowski">Czy pan minister zechciałby ocenić treść tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofTronczyński">Odniosę się tu do ustawy matki, gdzie w art. 1 wprowadzone zostaje nowe pojęcie, które nie funkcjonowało w momencie kiedy ta ustawa wchodziła w życie. W tej chwili, na całym świecie, tego typu działania jak ograniczanie szkód zdrowotnych spowodowanych używaniem środków odurzających i substancji psychotropowych, dopisywane są do tego typu ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofTronczyński">Rząd popiera tę poprawkę. Prosimy też, aby Komisja Zdrowia również ją przyjęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Wydaje mi się, że poprawka ta jest w pełni uzasadniona. Czy ktoś w posłów jest przeciwnego zdania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś sprzeciwia się temu, aby poprawkę nr 1 zaopiniować pozytywnie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGrzonkowski">Skoro jest zgoda, stwierdzam, że Komisja Zdrowia pozytywnie opiniuje poprawkę nr 1 rekomendując Sejmowi przyjęcie jej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do omówienia poprawki nr 2. Jest ona dość obszerna i zawiera dokładne opisanie zadań Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, a właściwie podniesienie rangi tego Biura i jego umocowanie ustawowe. Jak jest opinia rządu na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofTronczyński">Chciałbym na wstępie przypomnieć, że ta poprawka, w nieco innym kształcie, stawała już na posiedzeniu Komisji Zdrowia. Wówczas jednak poseł wnioskodawca nie stawił się na posiedzenie i dlatego nie można jej było rozpatrywać. Rozumiem, że dlatego pojawiła się ona w Senacie RP.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofTronczyński">Jest ona zgodna z naszymi intencjami, które wiążą się z kilkoma aspektami sprawy, której dotyczy. Po pierwsze więc, takie Biuro już funkcjonuje a zostało ono powołane do życia zarządzeniem Ministra Zdrowia jako jednostka budżetowa. Nie jest jednak dostatecznie mocnym partnerem dla innych organizacji, a szczególnie dla Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, które jest organizacją unijną współpracującą z nami od roku 1997. Od roku 1993 współpracujemy także z Grupą Pompidou, która funkcjonuje w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KrzysztofTronczyński">Umocowanie Krajowego Biura na poziomie ustawy daje nam znacznie mocniejszą pozycję w naszych negocjacjach z Unią Europejską w zakresie dotyczącym przeciwdziałania narkomanii. Daje nam też dużą szansę sięgnięcia po środki pomocowe z funduszu PHARE. Dotychczas spotykaliśmy się bowiem z zastrzeżeniami tego typu, że skoro Biuro powołane jest zarządzeniem ministra, to w każdej chwili może je zlikwidować innym zarządzeniem przekazując przyznane pieniądze gdzie indziej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KrzysztofTronczyński">Jednocześnie wydaje się, że konieczne jest powołanie w składzie tego Biura „Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii” ponieważ ono także powołane już zostało zarządzeniem ministra. Istnienie takiego Centrum jest również wymogiem unijnym, a zatem prędzej czy później będziemy się musieli do tego dostosować. W Europie tworzy się jednolitą sieć monitorowania i informacji o narkotykach i narkomanii, łącznie z monitorowaniem pewnych działań przestępczych. Nasze Biuro oraz działające w jego ramach Centrum byłyby więc umocowanymi ustawowo ogniwami tej właśnie sieci.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KrzysztofTronczyński">Poprawka nr 2 jest w zasadzie przepisaniem zadań tego Biura z rozporządzenia ministra, które już obowiązuje. My, oczywiście, popieramy ją i prosimy Komisję o przyjęcie jej w takim kształcie, jak to zaproponował Senat RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGrzonkowski">Pozwolę więc sobie stwierdzić, że ta poprawka wydaje się być bardzo uzasadniona. Po pierwsze dlatego, że należy podnieść rangę działającej już agendy zajmującej się zwalczaniem narkomanii. Zadania wymienione w tej poprawce wskazują też jak szeroki jest zakres jej oddziaływania. Uważam, że pozytywne doświadczenia działalności Agencji Przeciwdziałania Problemom Alkoholizmu potwierdzają zasadność tworzenia tego typu odrębnych agend, które mają szerokie kompetencje zwłaszcza w dziedzinie koordynacji zadań, które mają zakres interdyscyplinarny. Mam tylko wątpliwości natury legislacyjnej. Nie jestem pewien mianowicie, czy tak szeroka poprawka nie jest wyjściem Senatu poza materię ustawy? Zdaje się, że tego typu zastrzeżenia zgłaszał właśnie poseł Wit Majewski z Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Chciałbym tu usłyszeć opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie ma tu absolutnie tego rodzaju obaw, tym bardziej że mamy do czynienia z instytucją już funkcjonującą w ramach Ministerstwa Zdrowia. Chodzi tu tylko o podniesienie jej rangi i dlatego nie jest to wyjście poza materię ustawy i sięganie po zupełnie nowe rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję. Chodziło mi właśnie o upewnienie się, że nie spotkamy się tu z zarzutem przekroczenia konstytucyjnych uprawnień Senatu. Skoro wątpliwość została rozwiana poseł sprawozdawca będzie mógł przekonać Sejm, że poprawka nr 2 jest w pełni uzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś jest przeciwny temu, aby poprzeć poprawkę nr 2? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do omówienia poprawki nr 3. Jest ona konsekwencją poprawki nr 2. Senat proponuje tu zapis, iż powołane tą ustawą Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii przejmuje zadania Biura, które funkcjonowało dotychczas na mocy zarządzenia ministra.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są zastrzeżenia w sprawie tej poprawki? Nie słyszę. Czy ktoś jest przeciwny jej przyjęciu? Również nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam zatem, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#StanisławGrzonkowski">Ponieważ była to już ostatnia poprawka jaką przedstawił nam Senat RP do ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz zmianie innych ustaw, chciałbym zaproponować, aby sprawozdawcą była nadal posłanka Ewa Sikorska-Trela. Pani posłanka wyraża zgodę. Dziękuję. Proszę jeszcze o opinię Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JoannaWrona">Komitet Integracji Europejskiej nie zgłasza zastrzeżeń do propozycji Senatu RP w sprawie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGrzonkowski">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie uchwały Senatu RP zawartej w druku nr 3313. Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>