text_structure.xml 50.5 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam serdecznie członków Komisji i zaproszonych gości. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji ds. zdrowia publicznego o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej (druk 2373).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Proszę sprawozdawcę posła Andrzeja Wojtyłę o podsumowanie prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejWojtyła">Podkomisja pracowała nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej na swoich posiedzeniach w dniach 8 grudnia zeszłego roku, 15 lutego, 23 maja i 6 czerwca. Zasygnalizuję państwu najważniejsze zamiany, jakie przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejWojtyła">Ustawa z 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną spowodowała zmianę statusu Inspekcji Sanitarnej, włączając ją, podobnie jak inne inspekcje i straże, do służb podporządkowanych wojewodzie i staroście. Podkomisja proponuje podporządkowanie Inspekcji Sanitarnej Ministerstwu Zdrowia, tak jak było dotychczas, ponieważ funkcjonowanie Inspekcji Sanitarnej w tym okresie napotkało szereg trudności, o których mówili nie tylko jej pracownicy, lecz również przedstawiciele Głównego Inspektoratu Sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejWojtyła">Szereg zamian jest spowodowanych tym, że w tej chwili zakres działania organów Inspekcji Sanitarnej nie ma podstawy prawnej np. w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych i zawodowych. Inne poprawki podporządkowujące powiatowego i wojewódzkiego inspektora sanitarnego generalnemu inspektorowi sanitarnemu dostosowują zapisy tej ustawy do obecnie obowiązującego stanu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejWojtyła">Proponuję przejść do omawiania poszczególnych artykułów ustawy i w razie potrzeby będę udzielał stosownych wyjaśnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przechodzimy do dyskusji nad poszczególnymi artykułami ustawy. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tytułu ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGrzonkowski">Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmian nr 1 i 2. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tych zmian? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmiany nr 1 i 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejOlszewski">Widzę, że na sali jest tylko paru posłów, a ustawa jest bardzo ważna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Jest dziewięciu posłów na sali. Myślę, że za chwilę nadejdą inni posłowie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmian nr 3, 4, 5. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tych zmian? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmiany nr 1 i 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaHerman">Czy Główny Inspektorat Sanitarny jest nowym podmiotem wprowadzanym tą nowelizacją ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejWojtyła">Główny Inspektorat Sanitarny wykonuje swoje zadania przy pomocy swojego urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaHerman">Czy we władzach tego urzędu są dwaj zastępcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejWojtyła">Nie, nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaHerman">Jaka jest różnica między obecnie obowiązującym zapisem ust. 3, a tym proponowanym w sprawozdaniu podkomisji, który mówi, że „Główny Inspektorat Sanitarny wykonuje zadania przy pomocy dwóch zastępców oraz Głównego Inspektora Sanitarnego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Główny Inspektorat Sanitarny funkcjonuje od 1 stycznia 2000 r. W jego statucie jest zapis mówiący o dwóch zastępcach. Natomiast w obecnie obowiązującej ustawie jego nie ma. I dopiero teraz go wprowadzamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławGrzonkowski">Jest to uregulowanie ustawowe zapisu, który znajduje się w statucie Głównego Inspektoratu Sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejWojtyła">Rozumiem, że pani poseł ma wątpliwości, czy są potrzebni dwaj zastępcy. Na posiedzeniu podkomisji dyskutowaliśmy nad tą sprawą i posłowie zdecydowali, że należy wprowadzić zapis mówiący o powołaniu dwóch zastępców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławGrzonkowski">Wydaje się, że propozycja podkomisji jest uzasadniona, ponieważ jest to bardzo ważny urząd i zakres obowiązków jest podzielony na dwóch zastępców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Inspekcja Sanitarna jest najbardziej liczną inspekcją i liczy 20 tys. pracowników. Jeśli nie będzie dwóch zastępców, główny inspektor sanitarny będzie miał do wykonywania dużą ilość zadań. W wypadku przyjęcia systemu pionowej podległości dojdą dodatkowe obowiązki takie jak bezpośrednia kontrola nad stacjami wojewódzkimi i powiatowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaHerman">Rozumiem, że w kwestii głównego inspektora sanitarnego nic się nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Tak, nie zmienia się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaHerman">Ile osób zajmujących się Inspekcją Sanitarną jest zatrudnionych w Ministerstwie Zdrowia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Jest tylko wydzielony urząd, w którym pracuje 45 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie tej zmiany? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#StanisławGrzonkowski">Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 6. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejOlszewski">Zmiana nr 7 mówi, że zastępców głównego inspektora sanitarnego powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia. Chciałbym więc zapytać, czy główny inspektor sanitarny ma wpływ na te decyzje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejWojtyła">Minister powołuje i odwołuje na wniosek głównego inspektora sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie tej zmiany? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 7. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 8, którą mówi o powołaniu Rady Sanitarno-Epidemiologicznej i o jej składzie. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaHerman">Chciałam dowiedzieć się, czy to jest nowy organ i na czym polegają zaproponowane zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Do 1 stycznia 2000 r. główny inspektor sanitarny był podsekretarzem stanu w Ministerstwie Zdrowia i Radę Sanitarno-Epidemiologiczną powoływał minister zdrowia. Rada jest ciałem doradczym składającym się ze specjalistów, usytuowanym przy Głównym Inspektoracie Sanitarnym i powoływanym przez głównego inspektora sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaHerman">Kto będzie pełnił funkcje przewodniczącego Rady Sanitarno-Epidemiologicznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Jest to ciało społeczne, doradcze, które jest powoływane przez głównego inspektora sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#EwaSikorskaTrela">W ust. 3 zmiany nr 8 jest napisane, że „Rada Sanitarno-Epidemiologiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu zatwierdzonego, w drodze zarządzenia, przez Głównego Inspektora Sanitarnego”. Czy to oznacza, że jest pełna dowolność w uchwalaniu regulaminu? Jak często można zmieniać taki regulamin i co on zawiera? Pan minister powiedział, że jest to ciało społeczne. Chciałam więc się dowiedzieć, czy tylko jest doradcze, czy też w pewnym sensie decyzyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Jest to ciało doradcze, które składa się z 12 członków, przeważnie pracowników instytutów naukowych. Jest podzielone na komisje np. do spraw chorób zakaźnych, żywienia i żywności czy ochrony radiacyjnej. Działanie Rady Sanitarno-Epidemiologicznej polega na tym, że kiedy pojawia się np. zagrożenie związane z epidemią BSE, całe ciało, bez względu na komisje, zajmuje się tą sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławGrzonkowski">Jest to grono ekspertów, tworzące pomocnicze ciało dla głównego inspektora sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejWojtyła">Są to podstawowe sprawy i nie powinniśmy nad nimi dyskutować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławGrzonkowski">Jest sprawą oczywistą, że taka rada powinna funkcjonować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#EwaSikorskaTrela">Jeszcze raz pytam, ponieważ nie dostałam odpowiedzi, co jest zapisane w regulaminie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Są zapisy o podziale na komisje i sposobie ich pracy oraz o ich zadaniach. Np. komisja epidemiologiczna zajmuje się sprawami dotyczącymi zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych. Ale, jak już wspomniałem, w sytuacji zagrożenia cała Rada wspólnie pracuje. Składa się ze specjalistów i wydaje opinie na stosowny temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#RolandDziubiński">Chciałem zapytać, czym uzasadnione jest ograniczenie liczby członków Rady do 14 osób, tzn. 12 członków, przewodniczącego i zastępcy? Obecnie obowiązujące przepisy nie mówią o żadnych ograniczeniach. Rada ma się składać z szeregu komisji i nie wiem, czy 12 członków Rady nie ograniczy jej działania, biorąc pod uwagę, że każda z tych komisji powinna być obsadzana przez mianowanych członków Rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Ta liczba dotyczy 12 stałych członków Rady, którzy są przewodniczącymi komisji i w zależności od sytuacji zapraszają dodatkowych specjalistów. Na ostatnim posiedzeniu podkomisji jeden z posłów zaproponował, aby liczba stałych członków wynosiła 12 osób, tyle, ile jest komisji. I taka propozycja została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie tej zmiany? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 8. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 9, która mówi o tym, kto wykonuje zadania Inspekcji Sanitarnej.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejOlszewski">Czy mógłbym dowiedzieć się, jakie są zadania granicznego inspektora i ilu ich jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Obecnie nie ma inspektorów granicznych. Zapis powołujący ich powstał wskutek zarzutów przedstawicieli Unii Europejskiej, iż na przejściach granicznych nie ma stacji granicznych Inspekcji Sanitarnej. W tej chwili istnieje 15 punktów granicznych, w tym 5 stacji portowych. Utworzenie stacji granicznych nie poniesie za sobą żadnych dodatkowych kosztów, ponieważ ich zadania będą wykonywać istniejące stacje powiatowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejOlszewski">Czy oddziały stacji granicznych będą stanowiły samodzielną jednostkę i będą podległe powiatowi, na terenie którego będą działać, czy też będą miały wspólne kierownictwo, wspólne zadania i kierunki działania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Wszystkie stacje będą miały jednakowe zadania, struktury organizacyjne i kierunki działań, pozostając samodzielnymi jednostkami jako zakłady opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaHerman">Ust. 4 w zmianie nr 9 stanowi, iż wojewódzkie, powiatowe i graniczne inspektoraty sanitarne są zakładami opieki zdrowotnej. Czym jest to uwarunkowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejWojtyła">Obecnie, wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarne są zakładami opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejOlszewski">Czy są to zakłady publiczne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejWojtyła">Tak, publiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie tej zmiany? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 9. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KrystynaHerman">Ust. 3 w zmianie nr 10 stanowi, iż inspektora sanitarnego powołuje się na okres 5 lat. Czym jest to uwarunkowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejWojtyła">Jest to podyktowane niezależnością i stabilnością działań inspektora, które nie zawsze są popularne i który czasami naraża się kontrolowanym zakładom. Taki zapis ma na celu uniknięcie wywierania nacisków ze strony środowisk politycznych i gospodarczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KrystynaHerman">Czy to oznacza, iż inspektorem sanitarnym można być tylko przez 5 lat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejWojtyła">Co pięć lat odbywa się postępowanie kwalifikacyjne, które jest opisane w art. 11. Są wymagane konkretne kwalifikacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#EwaSikorskaTrela">Czy to postępowanie będzie odbywać się na zasadzie konkursu? W jakiej formie będzie wyłaniany wojewódzki, powiatowy i graniczny inspektor sanitarny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#StanisławGrzonkowski">Podkomisja proponuje, aby minister właściwy do spraw zdrowia określił te zasady postępowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Minister zdrowia w drodze rozporządzenia określi wymagania, jakie powinni spełniać kandydaci na to stanowisko. Zasady postępowania kwalifikacyjnego będą podobne do tych, jakie obowiązują w zakładach opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#StanisławGrzonkowski">Wnoszę, że będzie przewidziany egzamin, ponieważ w tej zmianie jest mowa o składzie i zasadach działania komisji kwalifikacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Tak, jest przewidziany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czyli to będzie niewiążąca, doradcza dla ministra zdrowia forma konkursu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Tak. Takie przepisy obowiązywały w 1993 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejOlszewski">Jaka procedura organizacyjna inspektorów granicznych jest przewidziana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Liczebność obsady będzie zależała od wielkości i znaczenia przejścia granicznego i będzie liczyć od kilku do kilkunastu osób w przypadku dużego przejścia, gdzie będzie system zmianowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejOlszewski">Czy są przewidziane laboratoria do przeprowadzania badań towarów przewożonych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PawełPoliczkiewicz">W chwili obecnej, na przejściach granicznych, na których nie ma jeszcze stacji, robi się badania podstawowe, wstępne i pobiera się próby dla stacji wojewódzkiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#RolandDziubiński">Biorąc pod uwagę, iż zmiana nr 10 ogranicza zakres uprawnień samorządu terytorialnego, chciałem zapytać, czy była konsultowana z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejWojtyła">Marszałek Sejmu skierował projekt ustawy do Komisji Zdrowia i żadna inna komisja nie zajmuje się tą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#StanisławGrzonkowski">Myślę, że stanowisko ministra zdrowia jest ważne w tej sprawie. Czy minister zdrowia akceptuje propozycje zawarte w zmianie nr 10?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Jest na to pisemna zgoda ministra zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejOlszewski">Na jednych z pierwszych spotkań dotyczących tej sprawy stwierdzono, iż stacje sanitarne miały podlegać starostom i wojewodom. Upieraliśmy się, aby był zachowany system podległości pionowej. W związku z tym samorządy rejonowe, powiatowe i wojewódzkie praktycznie nie będą miały żadnego wpływu, ponieważ nie będą mogły podejmować decyzji w stosunku do działalności stacji epidemiologicznej ze względu na charakter tej pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#WładysławSzkop">Czy jest na sali przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#StanisławGrzonkowski">Pan minister Policzkiewicz reprezentuje ministra zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Dostałem upoważnienie do wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#WładysławSzkop">Główny Inspektor Sanitarny oznacza centralny urząd, a nie konstytucyjnego przedstawiciela rządu. W związku z tym prosiłbym pana ministra Policzkiewicza o przedstawienie dokumentu, iż reprezentuje pan rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Dostałem upoważnienie od ministra zdrowia, abym reprezentował go na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#StanisławGrzonkowski">Myślę, że pan minister Paweł Policzkiewicz jest jak najbardziej odpowiednią osobą do reprezentowania ministra zdrowia podczas prac nad tym projektem. Rozumiem, że nie chodzi o spór formalny, lecz upewnienie się, iż mamy właściwego przedstawiciela ministra zdrowia. Przypominam, że jest to projekt poselski, a dotychczasowa współpraca z panem ministrem Policzkiewiczem wskazuje, iż możemy kontynuować prace.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#WładysławSzkop">Nie ośmielałbym się dyskutować o kompetencjach pana ministra Policzkiewicza. Pytam tylko o regulamin Sejmu. Na posiedzeniach komisji reprezentuje rząd osoba posiadająca pisemne upoważnienie do reprezentacji lub osoba, która znajduje się w randze konstytucyjnej wskazanej przez regulamin. Bardzo proszę pana ministra Policzkiewicza, aby zechciał okazać nam pisemne upoważnienie do reprezentowania rządu. Dodam, iż fakt, że ustawa jest inicjatywą poselską, nie ma żadnego znaczenia. Nie występowałbym z tą sprawą, gdyby pan minister Policzkiewicz nie powiedział, iż otrzymał na piśmie stanowisko ministra zdrowia popierające tę regulację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#StanisławGrzonkowski">Pan minister Policzkiewicz reprezentuje ministra zdrowia, który go do tego upoważnił, i nie ma przeszkód, abyśmy kontynuowali prace nad tą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WładysławSzkop">Bardzo proszę o okazanie dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przyjmuję z pełną wiarą, że pan minister Policzkiewicz reprezentuje ministra zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Było wystosowanie zapytanie w tej sprawie do ministra zdrowia i odpowiedź została przesłana do Komisji Zdrowia. Jeszcze raz powtarzam, że mam upoważnienie ministra zdrowia do jego reprezentowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#StanisławGrzonkowski">Jak dotąd bardzo nam się współpracuje z panem ministrem Policzkiewiczem i sądzę, że możemy kontynuować prace.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#WładysławSzkop">Mam prośbę, aby pan minister Policzkiewicz nie wypowiadał się w imieniu rządu, ponieważ nie ma opinii rządu do tego dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#StanisławGrzonkowski">Możemy przyjąć, iż jego wypowiedzi będą oddawać jedynie stanowisko głównego inspektora sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#WładysławSzkop">Na podstawie wypowiedzi pana ministra Policzkiewicza można wysnuć wniosek, iż na przejściach granicznych służba sanitarna nie będzie zajmowała się dopuszczeniem żywności do obrotu, lecz będzie wykonywała wstępne badania. Chciałbym zapytać, czy w związku z tym ta służba będzie miała charakter policyjny i część dotycząca zdrowia publicznego nie będzie miała w niej swojego miejsca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#StanisławGrzonkowski">W tej chwili rozpatrujemy zmianę nr 10 mówiącą o trybie powołania inspektorów i proszę nie rozpoczynać dyskusji ogólnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałem zwrócić uwagę na art. 1, który rozszerza zadania Inspekcji Sanitarnej o szereg zadań, które nie były zawarte w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#AndrzejWojtyła">Dotychczasowy art. 1 mówił, że Inspekcja Sanitarna jest powołana do nadzoru nad warunkami, które następnie są wymienione. Podkomisja zaproponowała, aby ja dostosować do zadań, które obecnie wykonuje, w tym również z zakresu zdrowia publicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#KrystynaHerman">Nawiązując do wypowiedzi przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, chciałam dowiedzieć się, czy dzisiaj odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, która miała w porządku obrad przyjęcie opinii do tego projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#StanisławGrzonkowski">Marszałek Sejmu skierował projekt tylko do Komisji Zdrowia i nie wydał żadnych innych decyzji. Wobec tego jesteśmy władni podjąć decyzję w sprawie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#KrystynaHerman">Mam informację, że dzisiaj odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, która miała w porządku obrad wyrażenie opinii do tego projektu ustawy, dlatego składam wniosek, aby Komisja Zdrowia wystąpiła do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o przedstawienie tej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#StanisławGrzonkowski">W takim razie chciałem zapytać członków Komisji, czy popierają wniosek posłanki Krystyny Herman, czy też wystarczy stanowisko rządu w tej sprawie? Osobiście uważam, że nie jest konieczne występowanie z takim wnioskiem, ponieważ jego przyjęcie spowoduje opóźnienie prac Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałem zapytać, czy pan przewodniczący otrzymał taką opinię? Jeżeli pan jej nie otrzymał, proponuję nie dyskutować na ten temat. Nie możemy przecież wiedzieć, co się dzieje w każdej komisji sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#StanisławGrzonkowski">Nie otrzymałem żadnej opinii na temat tego projektu. Komisja Zdrowia zgodnie z regulaminem i dyspozycją marszałka Sejmu pracuje nad tym projektem. Natomiast Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej prawdopodobnie z własnej inicjatywy rozpatruje ten projekt i mam nadzieję, że jej uwagi pojawią się w drugim czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#WładysławSzkop">Bardzo proszę, aby pan przewodniczący polecił sekretariatowi polecenie sprowadzenia tej opinii, kiedy tylko będzie gotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#StanisławGrzonkowski">Pod warunkiem że Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej sformułuje jakąś opinię. Proszę nie stawiać hipotetycznych wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#AndrzejWojtyła">Proponuję, abyśmy nie interesowali się tym, co robią inne komisje. Otrzymaliśmy polecenie rozpatrzenia tej ustawy. Jeżeli Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej wyrazi opinię w sprawie tej ustawy i dostarczy ją nam, to ją rozważymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zajmie opinię, natychmiast członkowie Komisji ją otrzymają. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#KrystynaHerman">Składam wniosek, aby skreślić w art. 11 ust. 3, który mówi, że powołanie na stanowisko inspektora sanitarnego następuje na okres 5 lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#EwaSikorskaTrela">Jestem przeciwnego zdania. Moim zdaniem, powinna mieć miejsce rotacja, jaka jest na uczelniach, na stanowiskach rządowych. Odchodzi jedna koalicja, pojawia się druga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posłanki Krystyny Herman?</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja, przy 4 głosach za i 8 przeciwnych, nie przyjęła wniosku.</u>
          <u xml:id="u-96.2" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie zmiany nr 10?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#WładysławSzkop">W ust. 5 mamy zapisane sformułowanie „jeżeli przemawia interes służby”. O jakim interesie jest tutaj mowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#AndrzejWojtyła">Intencją posłów wnioskodawców było, aby Inspekcja Sanitarna była parapolicyjną służbą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#WładysławSzkop">Rozumiem, że pan mnie zbył. Ale w tej chwili Inspekcja Sanitarna nie jest służbą w rozumieniu MSW czy MON, lecz powoływanym przez wojewodę zakładem opieki zdrowotnej. Proszę mi więc wyjaśnić, jaka to jest służba i co to jest za interes służby, który powoduje, że główny inspektor sanitarny może na wniosek inspektora lokalnego odwołać zastępcę. Z wypowiedzi pani poseł Ewy Sikorskiej-Treli wynika, że tutaj chodzi o interes polityczny służby sanitarnej, a nie interes bezpieczeństwa państwa w rozumieniu racji stanu państwa i bezpieczeństwa zdrowotnego państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#AndrzejWojtyła">Na posiedzeniach podkomisji nie odbyła się dyskusja na ten temat i nie mogę wyrażać swojej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#WładysławSzkop">W taki razie proszę pana ministra o odpowiedź na moje pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Jest to zapis przejęty z ustawy z 1985 r. Gdybym miał prawo głosu, nie upierałbym się przy jego zachowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#EwaSikorskaTrela">Chciałam odnieść się do wypowiedzi posła Władysława Szkopa, który przypisuje mi intencje, których nie miałam. Pragnęłam jedynie zwrócić uwagę, że wysokich stanowiskach rządowych są zmiany, dlaczegóżby więc inspektor sanitarny miałby dożywotnio sprawować swą funkcję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#WładysławSzkop">Proponuję skreślić sformułowanie „jeżeli przemawia interes służby, a w szczególności” i zostawić dalszą część zapisu: „jeżeli działalność tego inspektora sanitarnego lub podległej mu jednostki może zagrozić prawidłowemu wykonywaniu zadań Inspekcji Sanitarnej”. Nie będę komentował odpowiedzi posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#RolandDziubiński">Mam uwagę do ust. 5. Chciałem dowiedzieć się, jaki był powód rezygnacji z ostatniego zdania znajdującego się w dotychczasowej ustawie, które mówi, że „odwołanie w tym trybie następuje w drodze decyzji administracyjnej i wymaga szczegółowego uzasadnienia na piśmie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Zmiana była spowodowana zastosowaniem zasady podległości pionowej. Kodeks pracy nadal obowiązuje i w tym przypadku nie ma żadnych uchybień w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#WładysławSzkop">W przypadku służb mundurowych, kiedy ktoś jest odwoływany, są precyzyjnie określone powody, na podstawie których następuje odwołanie danego pracownika. W tej ustawie wprowadza się niejasne regulacje. Czy odwołanie oznacza rozwiązanie stosunku pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#AndrzejWojtyła">Ta kwestia nie wywołała uwag ze strony członków podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#WładysławSzkop">Czy odwołanemu wojewódzkiemu, powiatowemu i granicznemu inspektorowi sanitarnemu będzie przysługiwało prawo odwołania od decyzji do sądu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PawełPoliczkiewicz">Jest powoływany i odwoływany z funkcji inspektora sanitarnego. Może, aczkolwiek nie musi, pozostać pracownikiem, jeśli przyjmie warunki pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#StanisławGrzonkowski">W tej ustawie nic się nie zmienia w trybie odwoływania, jedynie brak jest wymogu przedstawienia uzasadnienia na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#RolandDziubiński">Nie ma decyzji administracyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#StanisławGrzonkowski">Taka jest intencja podkomisji. Jeśli się pojawią inne wnioski, będziemy mogli się wypowiedzieć w tej sprawie i zdecydować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#WładysławSzkop">Proszę o dopisanie na końcu ust. 5 sformułowania „odwołanie ma charakter decyzji administracyjnej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro Legislacyjne zwracało uwagę na ten problem i podziela stanowisko posła Władysława Szkopa. Posłowie podkomisji nie przyjęli stanowiska Biura Legislacyjnego. Jeżeli jakiekolwiek zmiany miałyby być wprowadzone, najlepszym rozwiązaniem byłoby przywrócenie starego zapisu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#StanisławGrzonkowski">Podczas dyskusji nad zmianą nr 10 poseł Władysław Szkop zgłosił wniosek, aby skreślić w ust. 5 słowa „jeżeli przemawia za tym interes służby, a w szczególności” oraz dodać na końcu tego ustępu zwrot „odwołanie ma charakter decyzji administracyjnej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#SzymonNiemiec">Proponuję przywrócić obecnie obowiązujące brzmienie ust. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#WładysławSzkop">Jeżeli w opinii Biura Legislacyjnego przywrócenie obowiązującego zapisu jest lepsze, wycofuję drugą część swojego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posła Władysława Szkopa, aby skreślić słowa „jeżeli przemawia za tym interes służby, a w szczególności”?</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja, przy 4 głosach za, 4 przeciw i 1 wstrzymującym się, odrzuciła wniosek posła Władysława Szkopa.</u>
          <u xml:id="u-119.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem posła Szymona Niemca i posła Władysława Szkopa. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku, aby dodać w ust. 5 zdanie, które znajduje się w obecnie obowiązującej ustawie?</u>
          <u xml:id="u-119.3" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja, przy 5 głosach za i 4 przeciw, przyjęła wniosek posła Szymona Niemca i Władysława Szkopa.</u>
          <u xml:id="u-119.4" who="#StanisławGrzonkowski">Poddaję pod głosowanie całą zmianę nr 10. Kto z państwa jest za jej przyjęciem?</u>
          <u xml:id="u-119.5" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja, przy 8 głosach za i 1 przeciw, przyjęła zmianę nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#WładysławSzkop">Zgłaszam dwa wnioski mniejszości: jeden dotyczący ust. 3 i drugi dotyczący ust. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę je złożyć na piśmie do sekretariatu Komisji. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 11. Kto z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#EwaSikorskaTrela">W art. 12 w lit. b, jest zapisane, iż „Wojewódzki inspektor sanitarny jest organem wyłącznie właściwym w zakresie higieny radiacyjnej”. Chciałam zapytać pana ministra, kto jest odpowiedzialny za badanie żywności pod względem genetycznym? W tej chwili do Polski napływa żywność zmodyfikowana genetycznie i, moim zdaniem, należałoby kontrolować ten napływ. Nie wiem, czy to jest dobre słowo, ale proponowałabym dopisać słowa „i genetycznej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#WładysławSzkop">Chciałbym poinformować, że w Sejmie właśnie kończą się prace nad ustawą o organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Wiele podmiotów będzie je badało, a w tym Inspekcja Sanitarna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#StanisławGrzonkowski">Pytanie pani poseł było zasadne, ponieważ ta kwestia nie jest jeszcze uregulowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#EwaSikorskaTrela">Chciałabym, aby w tej ustawie znalazł się zapis o kontroli takiej żywności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#AndrzejWojtyła">Jutro odbędzie się trzecie czytanie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Ale chcę zwrócić uwagę, że kwestie kontroli reguluje ustawa o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, która już została przyjęta przez Sejm i Senat i czeka na podpis prezydenta. Ta ustawa określa, jakie stacje i w jakich warunkach mają badać żywność genetycznie modyfikowaną. Odnosząc się do zapisu, który znajduje się w lit. b, chciałbym powiedzieć, że wyłączność wojewódzkiego inspektora sanitarnego w zakresie higieny radiacyjnej jest spowodowana jest tym, że inspektoraty powiatowe nie są przygotowane do tego rodzaju badań pod względem bazowym i technicznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#EwaSikorskaTrela">Ja tego nie kwestionuję. Natomiast uważam, że jest to dobre miejsce, aby dopisać sformułowanie mówiące o kontroli żywności genetycznie zmodyfikowanej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zapytam przedstawiciela Biura Legislacyjnego w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ustawa, o której wspomniał poseł Andrzej Wojtyła, nie została jeszcze uchwalona i nie wiadomo, jaki kształt przybierze. Pomysł posłanki Ewy Sikorskiej-Treli jest słuszny, ale wymaga jeszcze dalszej pracy. Zdaniem Biura Legislacyjnego lit. b) nie jest dobrym miejscem na dopisanie sformułowań dotyczących żywności genetycznie zmodyfikowanej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#StanisławGrzonkowski">Rozumiem, ale zapis mówiący wyłącznej właściwości wojewódzkiego inspektora sanitarnego w zakresie higieny radiacyjnej nie wzbudza wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie, nie wzbudza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#StanisławGrzonkowski">Propozycja pani poseł Ewy Sikorskiej-Treli może zostać zgłoszona jako wniosek mniejszości albo poprawki w drugim czytaniu, ponieważ teraz, kiedy wniosek nie jest gotowy, trudno jest nam się odnieść do niego. Ponadto, byłoby dobrze sprawdzić, jak ta kwestia jest zapisana w innych ustawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#EwaSikorskaTrela">Zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#WładysławSzkop">Całe życie uczono mnie, że należy brać przykład z rodziców i ze swoich przełożonych. W związku z tą zakorzenioną nauką proszę o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#StanisławGrzonkowski">Kworum ma to do siebie, że jest płynne i w tej chwili może go nie być. Stwierdzam, że na sali jest 8 członków Komisji. Natomiast 19 posłów podpisało listę obecności. Jest to bardzo poważne uchybienie w obowiązkach posła.</u>
          <u xml:id="u-135.1" who="#StanisławGrzonkowski">Panie pośle, czy propozycja sprawdzenia kworum oznacza, że mam ogłosić przerwę i zebrać posłów? Czy też jest to ostrzegawczy sygnał z pana strony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#WładysławSzkop">Brak kworum oznacza zakończenie posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proponuję ogłosić przerwę i poszukać posłów. Ogłaszam dziesięciominutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-137.1" who="#komentarz">(Po przerwie.)</u>
          <u xml:id="u-137.2" who="#StanisławGrzonkowski">Wznawiam posiedzenie Komisji Zdrowia. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 11?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#AndrzejOlszewski">Panie przewodniczący, nadal nie ma kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#StanisławGrzonkowski">Wyszli pana koledzy klubowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#AndrzejOlszewski">Nie tylko moi, ponieważ z pana klubu też wyszli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#StanisławGrzonkowski">Tak to jest z dyscypliną. Czy może pan zaprosić swoich kolegów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#AndrzejOlszewski">Panie przewodniczący, jest już godzina ósma. Ustawa jest rzeczywiście bardzo ważna. Dzisiejszy dzień w Sejmie był bardzo intensywny i musi być jakaś higiena pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#StanisławGrzonkowski">Myślę, że trzeba wrócić do praktyki zwoływania posiedzeń Komisji między posiedzeniami Sejmu. Jeśli są takie kłopoty z osiągnięciem kworum, zwołam posiedzenie w przyszłym tygodniu. Sądzę więc, że powinniśmy kontynuować dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-143.1" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 11? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 11. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-143.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmian nr 12 i 13. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tych zmian? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmiany nr 12 i 13. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-143.3" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 14. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#TadeuszPawlus">Proponuję zastąpić słowa „w służbie” słowami „w ochronie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#AndrzejOlszewski">Czego dotyczy ta zmiana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#AndrzejWojtyła">Zmiana odnosi się do dotychczasowego art. 13, który określa, jakie kwalifikacje powinien posiadać inspektor sanitarny, tzn. wyższe wykształcenie i specjalizację I lub II stopnia z dziedziny medycyny lub dyplom studium podyplomowego o kierunku zdrowie publiczne bądź zarządzanie w ochronie zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#AndrzejOlszewski">Przy jakim stanowisku są wymagane takie kwalifikacje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#AndrzejWojtyła">Inspektora sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#AndrzejOlszewski">Stanowisko inspektora sanitarnego powinna chyba obejmować osoba posiadająca wykształcenie medyczne, a nie studium zarządzania ochroną zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-150">
          <u xml:id="u-150.0" who="#AndrzejWojtyła">Nie ma pan racji. Jest to lekarz, który posiada kierunkową specjalizację I lub II stopnia z medycyny lub inna osoba, która ukończyła studia podyplomowe o kierunku zdrowie publiczne lub zarządzanie w ochronie zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-151">
          <u xml:id="u-151.0" who="#StanisławGrzonkowski">Z treści poprawki wynika, że to może być nie tylko lekarz. Takie jest stanowisko podkomisji. Czy pan poseł zgłasza inny wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-152">
          <u xml:id="u-152.0" who="#AndrzejWojtyła">W tej chwili na studiach medycznych są również kierunki takie jak zdrowie publiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-153">
          <u xml:id="u-153.0" who="#AndrzejOlszewski">W takim razie należy skreślić słowo „podyplomowe”. W przypadku obecnego zapisu może to być osoba, która nie ukończyła studiów medycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-154">
          <u xml:id="u-154.0" who="#AndrzejWojtyła">Jeżeli jest lekarzem, musi mieć I lub II stopień specjalizacji. Jeżeli zaś ukończył studia inne niż medyczne, powinien posiadać dyplom studiów podyplomowych o kierunku zdrowie publiczne albo zarządzanie w ochronie zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-155">
          <u xml:id="u-155.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są inne wnioski w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 11 z poprawką posła Tadeusza Pawlusa. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-155.1" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia zmian nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 oraz art. 2, 3, 4, 5. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tych zmian oraz artykułów? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmiany nr 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 oraz art. 2, 3, 4, 5. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-156">
          <u xml:id="u-156.0" who="#RolandDziubiński">Chciałbym zapytać, dlaczego nie ma propozycji zmiany ustawy o samorządzie powiatowym, w której jest mowa o Inspekcji Sanitarnej i są określone uprawnienia starosty w odniesieniu do Inspekcji Sanitarnej. Proponowałbym jeszcze przeanalizować te dwie ustawy w celu sprawdzenia, czy nie dojdzie do kolizji przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-157">
          <u xml:id="u-157.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym zwrócić uwagę, że jeśli będziemy tak szczegółowo rozpatrywać ten projekt ustawy, nigdy go nie uchwalimy. Ponadto, nie ma kworum. Od chwili, kiedy padł wniosek posła Władysława Szkopa, nie możemy procedować, ponieważ można nam zarzucić naruszenie regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-158">
          <u xml:id="u-158.0" who="#StanisławGrzonkowski">Pozostawmy sprawę kworum. Nikt tego nie kwestionuje. Po przerwie pracujemy i panuje zgoda na ten temat. Czy pan podziela stanowisko przedstawiciela NIK?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-159">
          <u xml:id="u-159.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak i proponuję zwrócić projekt ustawy do podkomisji z prośbą, aby rząd się do niego ustosunkował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-160">
          <u xml:id="u-160.0" who="#StanisławGrzonkowski">Skierowanie do podkomisji jest niepotrzebne. Natomiast byłoby dobrze nie przyjmować całego sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-161">
          <u xml:id="u-161.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie możemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-162">
          <u xml:id="u-162.0" who="#StanisławGrzonkowski">Należałoby uwzględnić zastrzeżenia zgłoszone przez przedstawiciela NIK. Ponadto, chcę poinformować, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przedstawi jutro opinię na temat tej ustawy. W związku z tym proponuję zakończyć posiedzenie i na następnym posiedzeniu wrócić do tych dwóch spraw. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>