text_structure.xml 43.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#IrenaLipowicz">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. W porządku obrad przewidziane jest rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Propozycje zaprezentuje posłanka Barbara Frączek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BarbaraFrączek">W dniu 2 stycznia br. weszła w życie ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Zgodnie z regulacjami tej ustawy kasy chorych mogą kontraktować usługi jedynie w jednostkach posiadających osobowość prawną. W II półroczu ub.r. - w wyniku prac podkomisji, Komisja Zdrowia, a następnie Sejm uznały, że istniejącym kolumnom transportu sanitarnego należy nadać osobowość prawną. W konsekwencji należało wprowadzić stosowne zmiany do ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Zmiany nowelizujące wymienioną ustawę zawarte zostały w nowym rozdziale 5.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BarbaraFrączek">Niestety, wejście w życie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym dopiero z dniem 30 grudnia 1998 r., przekreśliło możliwość uzyskania osobowości prawnej przez kolumny transportu sanitarnego od dnia 1 stycznia 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BarbaraFrączek">W świetle przepisów wprowadzających ustawy reformującej administrację publiczną, z dnia 13 października 1998 r., kolumny transportu sanitarnego nie posiadające osobowości prawnej, czyli praktycznie wszystkie kolumny transportu sanitarnego funkcjonujące na terenie kraju, zostały przejęte przez samorządy wojewódzkie. Tak stanowi art. 25 ust. 1 pkt 7 przywołanych przepisów wprowadzających. Przypominam, że wcześniej organem założycielskim kolumn transportu sanitarnego byli wojewodowie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BarbaraFrączek">Zachodzi więc pilna potrzeba usunięcia istniejącej niespójności obowiązujących przepisów, co pozwoli na przekształcenie przejętych przez wojewódzkie samorządy kolumn transportu sanitarnego w jednostki organizacyjne, posiadające osobowość prawną. Dopiero po przyznaniu kolumnom osobowości prawnej będą one mogły zawierać z kasami chorych umowy na prowadzenie usług z dziedziny transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BarbaraFrączek">Obecnie przedstawię propozycje zmian zamieszczone w druku 892. Otóż w zmianie 1 przedkładanego projektu, dotyczącej art. 70a, w ust. 4 wyraz „wojewoda” zastępuje się wyrazami: „sejmik województwa”.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BarbaraFrączek">W zmianie 2, odnoszącej się do art. 70b, ust. 1 otrzymuje brzmienie: „Kolumny transportu sanitarnego są wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi posiadającymi osobowość prawną, pokrywającymi z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązania”.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BarbaraFrączek">Z kolei w ust. 1 zostały dodany ust. 1a, który brzmi w sposób następujący: „Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego jest jednostką budżetową, finansowaną z budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej”.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BarbaraFrączek">Nową treść otrzymałby także - zgodnie z naszą propozycją - ust. 2 i ust. 3 wymienionego już art. 70b. I tak ust. 2 miałby brzmienie: „Kolumna transportu sanitarnego podlega wpisowi do rejestru kolumn transportu sanitarnego, prowadzonego przez sąd rejonowy i uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisu do tego rejestru”. Natomiast ust. 3 uzyskałby treść następującą: „Do gospodarki finansowej kolumn transportu sanitarnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 53, 53a i 56-62”. Z kolei w zmianie 3 dotyczącej art. 70d, wprowadza się w ust. 1, w ust. 2 i 4 oraz w ust. 6 redakcyjne poprawki, będące konsekwencją wcześniej wprowadzonych zmian.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BarbaraFrączek">Natomiast w nowym art. 2 proponujemy następujący zapis: „Kolumny transportu sanitarnego przejęte przez samorząd województwa na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872) - stają się kolumnami transportu sanitarnego, w rozumieniu ustawy wymienionej w art. 2, z chwilą spisu do rejestru kolumn transportu sanitarnego. Do tego czasu działają w dotychczasowej formie wojewódzkiej samorządowej jednostki budżetowej albo zakładu budżetowego. Wniosek o rejestrację powinien być złożony nie później niż w terminie miesiąca od dnia wejścia wżycie ustawy”.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BarbaraFrączek">Z kolei w art. 3 czytamy, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#BarbaraFrączek">W imieniu posłów wnioskodawców zwracam się do połączonych Komisji o przyjęcie przedkładanego projektu ustawy i o przekazanie go do drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#IrenaLipowicz">Obecnie proszę przedstawiciela rządu o zajęcie stanowiska wobec zaproponowanego projektu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanuszSolarz">Chcę poinformować, iż rząd popiera przedstawiony projekt nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, dotyczący przyznania osobowości prawnej kolumnom transportu sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#IrenaLipowicz">Proszę o pytania do wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Moje pytanie dotyczy zapisu sformułowanego w kontekście art. 1 ust. 2 pkt b, w którym czytamy, że Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego będzie finansowany z budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Odnoszę wrażenie, iż jest to zapis nieprawidłowy, chyba chodzi raczej o finansowanie z budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WładysławSzkop">Chciałbym prosić o rozszyfrowanie pojęcia „wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna”. Nie przypominam sobie, aby taka definicja funkcjonowała w obowiązującym systemie prawnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaHerman">Mam pytanie odnoszące się do regulacji proponowanego art. 1 ust. 1 pkt b, gdzie zapisano, że Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego jest jednostką budżetową, finansową z budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. W kontekście tego przepisu proszę o wyjaśnienie, czy w tegorocznym budżecie państwa są przewidziane środki na finansowanie Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego, czy też nie. W tym drugim przypadku przyjęcie proponowanego przepisu będzie wymagało nowelizacji ustawy budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#IrenaLipowicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi na dotychczas postawione pytania i o ewentualny komentarz rządu. Następnie przejdziemy do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraFrączek">Chciałabym, aby w sprawie proponowanej zmiany 1 wyraziło opinię Biuro Legislacyjne. Chodzi mi o sformułowanie, iż Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego jest jednostką budżetową, finansowaną ze środków Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#IrenaLipowicz">Proszę jednak, aby najpierw przedstawiciel wnioskodawców ustosunkował się do dalszych poselskich pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BarbaraFrączek">Poseł Władysław Szkop chciał wiedzieć, dlaczego w naszym projekcie piszemy o wojewódzkiej samorządowej jednostce organizacyjnej. Otóż wyjaśniam, że zastosowaliśmy takie sformułowanie, ponieważ poprzednio organem założycielskim dla wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego był wojewoda, a obecnie jest nim sejmik wojewódzki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszZieliński">Proponowana nowelizacja, w zmianie 2 w pkt. c, zajmuje się kwestią gospodarki finansowej kolumn transportu sanitarnego. W tym kontekście chcę przypomnieć, że ustawa o zakładach opieki zdrowotnej, w swoim dotychczasowym kształcie, mówiła o tym, co się dzieje wówczas, gdy kolumny wykazują ujemny wynik finansowym. Jest to przepis art. 60 przywołanej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszZieliński">Interesuje mnie wobec tego, jakie rozwiązanie chcą zaproponować wnioskodawcy w przypadku, gdy kolumna transportu sanitarnego, będąca przecież jednostką samorządową, wykaże się ujemnym wynikiem finansowym. Przypominam, że dotychczas istniała możliwość przekształcenia kolumny w jednostkę budżetową, w zakład budżetowy, albo też w państwową jednostkę organizacyjną, posiadającą osobowość prawną.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszZieliński">Jednak w sytuacji, gdy zmieniony zostanie art. 70b, w zasadzie nie bardzo wiadomo, co stanie się z kolumną transportu sanitarnego wówczas, gdy stanie w obliczu braku środków finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IrenaLipowicz">Proszę, aby obecnie zabrał głos przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Istotnie, wątpliwość przedstawiona przez posłankę Joannę Staręgę-Piasek jest zasadna, gdyż zapis o finansowaniu Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego został zredagowany dość niefortunnie. Naszym zdaniem, nie należy mówić o finansowaniu z budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, ale o finansowaniu z części budżetowej tegoż ministerstwa. Sprawę tę jeszcze skonsultujemy w Biurze Legislacyjnym, co pozwoli na prawidłową redakcję wątpliwego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#IrenaLipowicz">Mam do przedstawiciela Biura Legislacyjnego pytanie, czy w ustawie szczegółowej możemy określać, z której części budżetu powinno być finansowane jakieś zadanie. Moim zdaniem, byłaby to zupełnie nowa praktyka legislacyjna. W takiej sytuacji myślę, że istotnie kwestia ta wymaga dalszych konsultacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WładysławSzkop">Nie otrzymałem odpowiedzi na moje pytanie, wobec tego sformułuję je raz jeszcze. Otóż interesuje mnie, czym w istocie jest wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna i jakie będą konsekwencje przyjęcia w ustawie takiego właśnie określenia.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WładysławSzkop">Chciałbym też wiedzieć, czy ustawy samorządowe w ogóle przewidują funkcjonowanie jednostek tego typu. Samorząd jest organem założycielskim dla bardzo zróżnicowanych instytucji oraz struktur, zaś w proponowanych zmianach czytamy, że transport sanitarny będzie realizowany wyłącznie na szczeblu wojewódzkim i że tym samym będzie to jednostka wojewódzka. Oznacza to, iż odbiera się innym samorządom dotychczasowe uprawnienia do realizacji tego typu transportu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WładysławSzkop">Myślę jednak, że intencja powołania samorządów była nieco inna. Obawiam się, że przy zachowaniu proponowanego przepisu, kolumna transportu sanitarnego stanie się częścią sejmiku wojewódzkiego. Być może intencja wnioskodawców była inna, a tylko przepis został zredagowany niezbyt szczęśliwie. Tego jednak nie wiem i dlatego proszę o wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WładysławSzkop">Mam też pytanie łączące się z kwestią poruszoną przez posła Tadeusza Zielińskiego. Otóż chciałbym się dowiedzieć, kto będzie odpowiedzialny wówczas, gdy kolumna stanie w obliczu krachu finansowego. Jeśli proponowana redakcja art. 70b nie zostanie zmieniona, to tym samym sejmik wojewódzki nie będzie miał żadnej możliwości dokonania jakichkolwiek przekształceń zbankrutowanej kolumny transportu sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#IrenaLipowicz">Proszę, aby poseł Władysław Szkop zechciał bardziej przystępnie wyartykułować swoje wątpliwości, dotyczące zamieszczenia w projekcie ustawy sformułowania „wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna”. Muszę powiedzieć, że nie w pełni są dla mnie jasne obiekcje przedstawione przez pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WładysławSzkop">Chodzi mi o to, że przy zachowaniu proponowanego przepisu wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna może być traktowana jako struktura organizacyjna samorządu, znajdująca się niejako „wewnątrz” tegoż samorządu. Jest to zdecydowanie nieprawdziwe, gdyż samorząd jest tylko organem założycielskim dla kolumny transportu sanitarnego, podobnie jak i dla różnych innych struktur, działających „na zewnątrz” samorządu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WładysławSzkop">Z proponowanych zmian nowelizacyjnych wynika, że tylko wojewódzkie samorządy mogą prowadzić transport sanitarny. Jest to dla mnie niezrozumiałe, gdyż nigdzie nie zostało zapisane, że transport sanitarny jest domeną samorządu szczebla wojewódzkiego.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#WładysławSzkop">Jestem zdania, że utrzymanie sformułowania „wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna” konsekwentnie prowadzi do monopolizacji transportu sanitarnego na szczeblu sejmiku wojewódzkiego. Z kolei monopolizacja ta nie pozostanie obojętna dla finansów publicznych, o czym już wcześniej mówił poseł Tadeusz Zieliński.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#WładysławSzkop">Kolumna transportu sanitarnego ma być finansowania ze środków publicznych, które są własnością kasy chorych. Zatem dojdzie do bardzo niedobrej sytuacji, gdy pozbawimy samorząd terytorialny możliwości podejmowania decyzji o przekształcaniu kolumn transportu sanitarnego, gdyż staną one w obliczu ruiny finansowej.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#WładysławSzkop">Jeśli nowelizacja w proponowanym kształcie zostanie zaakceptowana, to wówczas samorząd nie będzie mógł przekształcić kolumny ani w jednostkę budżetową, ani w zakład budżetowy, ani też w państwową jednostkę organizacyjną. Już wcześniej mówiłem o tym, że obecnie funkcjonujące prawo dopuszcza możliwość dokonywania takich przekształceń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszZieliński">O ile dobrze zrozumiałem, wnioskodawcom chodzi o to, aby kolumny transportu sanitarnego były nadal samodzielnymi zakładami opieki zdrowotnej, znajdującymi się - wbrew obawom posła Władysława Szkopa - „na zewnątrz” samorządu terytorialnego, tenże zaś samorząd ma być dla nich wyłącznie organem założycielskim. Zatem nie może być mowy o jakimś zespoleniu tych dwóch jednostek.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszZieliński">Jeśli wnioskodawcy chcą, aby kolumny transportu sanitarnego były samodzielnymi zakładami opieki zdrowotnej o statusie osoby prawnej, będącej właścicielem całej masy majątkowej, to jednocześnie muszą przesądzić, co stanie się wówczas, gdy kolumna po prostu zbankrutuje. Zatem należy się zastanowić, czy byłoby racjonalne pozbawienie organu założycielskiego możliwości przekształcania kolumny w jedną z tych form organizacyjnych, które były wymienione w dotychczasowym art. 70.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszZieliński">Zmieniając redakcję art. 70b, a tego dotyczy pkt 2 nowelizacji, zamykamy drogę do możliwości dokonania tego przekształcenia. W praktyce oznacza to, że zbankrutowaną kolumnę transportu sanitarnego trzeba będzie zlikwidować lub wesprzeć dotacją. Wobec tego trzeba zapytać, czy samorząd może udzielić takiej dotacji samodzielnemu zakładowi opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#TadeuszZieliński">Myślę, że wnioskodawcy powinni jednak rozważyć zasadność pozostawienia możliwości przekształcenia kolumny sanitarnej w sytuacji, gdy popadnie ona w finansowe tarapaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławSekuła">Cały omawiany problem wziął się z tego, że kolumny transportu sanitarnego są niejako zawieszone w próżni, gdyż nigdzie nie zostały „przypisane”. Uważam, iż proponowany w poprawce 2 przepis spowoduje, że nadal będą występowały trudności w finansowaniu transportu sanitarnego. W zasadzie cała zmiana polega wyłącznie na tym, że ów kłopot z finansowaniem, przesunięty zostanie od wojewody do marszałka sejmiku, ale nadal pozostanie w tym samym województwie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MirosławSekuła">Moim zdaniem, tenże przepis uniemożliwi prawidłowe finansowanie kolumn transportu sanitarnego. W związku z tym kolumny muszą być albo zakładami budżetowymi, albo innego rodzaju samodzielnymi jednostkami, podporządkowanymi samorządowi wojewódzkiemu. Natomiast rzeczywiście nie mogą być wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi. Jeśli mimo naszych zastrzeżeń, zyskają one status takich jednostek, to wówczas będą traktowane jako biuro sejmiku wojewódzkiego lub jako urząd marszałkowski.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MirosławSekuła">Sumując chciałbym zasugerować jednak zmianę przedłożonej nowelizacji w taki sposób, aby w przyszłości można było przekazywać zadania transportu sanitarnego również powiatom. Jest to rozwiązanie przewidziane w ustawie o samorządzie powiatowym i być może po upływie pewnego czasu w terenie zrodzą się takie właśnie inicjatywy. Natomiast obecnie proponowana regulacja uniemożliwia przekazywanie tych zadań na szczebel powiatowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#IrenaLipowicz">Chciałabym zabrać głos w kwestii formalnej. Otóż uważam, że obecnie Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej „sprząta” po innej komisji, gdyż nie tworzyliśmy tego dyskusyjnego przepisu. Myślę, że w obecnym stanie rzeczy możemy albo nadal pracować nad proponowaną nowelizacją w składzie połączonych komisji, albo też powołać podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#IrenaLipowicz">Nie chcę posłom niczego sugerować, muszę jednak zwrócić uwagę, że przedłożonymi propozycjami nowelizacyjnymi tworzymy nowe pojęcie prawne, które dotychczas nie występowało w żadnej z ustaw. Rozumiem, że nie było intencją wnioskodawców wprowadzanie do systemu prawnego nowej kategorii pojęciowej, gdyż sedno tej nowelizacji polega po prostu na nowym usytuowaniu kolumn transportu sanitarnego. Nie możemy dopuścić do takiej sytuacji, w której transport sanitarny może stanąć w obliczu bankructwa.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#IrenaLipowicz">Po przekazaniu tych uwag chciałabym, aby posłowie zadecydowali, czy uważają za zasadne powołanie podkomisji. Ponieważ nie słyszę sprzeciwów, proszę, aby Komisje wyłoniły swoich kandydatów do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#IrenaLipowicz">Komisja Zdrowia zgłasza do podkomisji posła Tadeusza Zielińskiego, posłankę Barbarę Frączek, posła Władysława Szkopa i posłankę Krystynę Herman. Natomiast Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zgłasza posła Mirosława Sekuły, posłankę Barbarę Imiołczyk i posła Jerzego Czepułkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#IrenaLipowicz">Obecnie przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za wyborem do podkomisji wymienionych posłów?</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#IrenaLipowicz">W głosowaniu posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za wyborem zaproponowanych do podkomisji kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#IrenaLipowicz">Po wyborze składu podkomisji powracamy do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzNycz">Przede wszystkim chciałbym zaprotestować przeciwko stwierdzeniu, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej „sprząta” po innej komisji. Jeśli chcemy w ten sposób stawiać sprawę, to już raczej należałoby powiedzieć, że Komisja „sprząta” po rządzie koalicyjnym.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#KazimierzNycz">Po przekazaniu tej uwagi przechodzę do kwestii merytorycznych. Otóż chciałbym się dowiedzieć, czy w przyszłości przewiduje się funkcjonowanie kilku wzorców organizacyjnych kolumn transportu sanitarnego, czy też zachowana zostanie unifikacja.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#KazimierzNycz">Chcę przypomnieć, że w niektórych ze zlikwidowanych województw kolumny transportu sanitarnego, jako takie, już nie istnieją. Po restrukturyzacji, w kilku województwach zostały one wchłonięte przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Myślę, że powołana właśnie podkomisja powinna rozstrzygnąć, czy docelowo będzie funkcjonować tylko jeden schemat organizacyjny transportu sanitarnego, czy też dopuści się w tym względzie rozmaitość form, zależnie od lokalnych uwarunkowań.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#KazimierzNycz">Interesuje mnie też - a jest to pytanie do przedstawiciela rządu - czy to rozwiązanie, nad którym dzisiaj debatujemy, ma być wyłącznie rozwiązaniem przejściowym, czy też docelowym. Myślę, że już teraz trzeba rozstrzygnąć, jakie relacje wytworzą się pomiędzy przepisami znowelizowanej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, a koncepcją utworzenia organów ratownictwa medycznego. Czy przypadkiem nie będzie tu jakiejś kolizji, pomieszania kompetencji i zadań?</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#KazimierzNycz">Interesuje mnie też, czy w nowym układzie organizacyjnym kolumny transportu sanitarnego będą kolejny raz modyfikowane i wejdą do wymienionych struktur ratownictwa medyczne-go, czy też rząd ma jakąś inną koncepcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#IrenaLipowicz">Czuję się w obowiązku wyjaśnić, że mówiąc o sprzątaniu po innej komisji nie miałam na myśli Komisji Zdrowia, której członkiem jest poseł Kazimierz Nycz, ale komisję kompetencyjną, z którą Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej ma pewne porachunki.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#IrenaLipowicz">Dziękuję posłowi Kazimierzowi Nyczowi za nader cenną uwagę, gdyż istotnie w niektórych regionach kolumny transportu sanitarnego zostały wchłonięte przez inne zakłady, co podkomisja musi uwzględnić w swojej pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BarbaraFrączek">Chciałabym ustosunkować się do wypowiedzi posła Kazimierza Nycza z tego względu, że sytuacja zilustrowana przed chwilą dotyczy regionu, który reprezentuję. Otóż chcę wyjaśnić, że z dniem 1 stycznia tego roku Podkarpacka Kasa Chorych przekazała sejmikowi wojewódzkiemu środki finansowe na funkcjonowanie transportu sanitarnego, sejmik zaś miał tym samym szanse na zrealizowanie zobowiązań wobec kolumn transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#BarbaraFrączek">Pan poseł Kazimierz Nycz - o ile dobrze zrozumiałam - chciał też wiedzieć, czy przewiduje się w przyszłości również jakieś inne struktury transportu sanitarnego poza tymi, które funkcjonują w obecnej dobie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzNycz">Mnie nie chodziło o sformułowane struktury, ale o wyjaśnienie, czy jest szansa na to, że transport sanitarny, zależnie od lokalnych uwarunkowań, będzie mógł przebierać różnorakie formy organizacyjne. W woj. koszalińskim transport sanitarny funkcjonuje od dłuższego już czasu w ramach samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, w innych zaś regionach, np. w woj. podkarpackim tenże transport będzie funkcjonował w myśl przepisów obecnie nowelizowanej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Zatem interesuje mnie, czy w skali kraju przewiduje się unifikację form, czy też w grę może wchodzić pewne zróżnicowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BarbaraFrączek">Sądzę, że jednak będzie to taka sama struktura w skali całego kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarianJaszewski">Chciałbym przypomnieć, że w chwili obecnej funkcjonują już w kraju samodzielne wojewódzkie kolumny transportu sanitarnego. Jak wiadomo, ich organem założycielskim był wojewoda, natomiast zgodnie z propozycjami nowelizacyjnymi, transport sanitarny miałby zostać przekazany sejmikom wojewódzkim. Myślę jednak, że jest to rozwiązanie dalekie od doskonałości, gdyż w przypadku dużych miast, funkcjonujących na prawach powiatu, zasadne jest zachowanie samodzielnych kolumn transportu sanitarnego. Zlokalizowanie ich przy starostwie pozwoliłoby na niezbędne przekształcenia organizacyjne w sytuacji, gdyby transport ten zbankrutował.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarianJaszewski">Myślę, że powołana dzisiaj podkomisja miałaby ułatwioną pracę, gdyby zechciała sięgnąć do statutów już funkcjonujących w kraju samodzielnych wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego, np. na początku stycznia Łomżyńska Kasa Chorych podpisała umowę ze stacją pogotowia ratunkowego. Tym samym rozwiązany został problem finansowania nie tylko stacji pogotowia, ale również kolumny transportu sanitarnego, gdyż pogotowie bez transportu traci rację bytu.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MarianJaszewski">Podkreślam, że w Łomży, zarówno stacja pogotowia ratunkowego, jak i kolumna transportu sanitarnego są jednostkami samodzielnymi. Myślę, że nie tylko można, ale i trzeba skorzystać z tych doświadczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WładysławSzkop">Chciałbym prosić, aby posłowie, którzy będą pracować w podkomisji, na omawiany dzisiaj problem spojrzeli z nieco szerszej perspektywy, nie ograniczając się do kwestii zawartych w propozycjach nowelizacyjnych. Mówię o tym, gdyż tak naprawdę nikt nie jest w stanie rzeczowo odpowiedzieć na pytanie, czym w istocie jest kolumna transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#WładysławSzkop">Uważam też, że w obecnej sytuacji niezbędne są tzw. przepisy pomostowe, w których zostanie ustalone, co się będzie działo z obecnie istniejącymi podmiotami prawnymi, i to niezależnie od tego, kto jest ich organem założycielskim. W terenie są karetki - jest też personel. Są np. karetki neonatologiczne, które czekają na mające się urodzić dziecko. Czasami stoją bezczynnie i przez dwa tygodnie, gdy nie „trafia się” żaden noworodek wymagający szybkiego przewozu.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#WładysławSzkop">Jednak transport czeka, czeka też niewyobrażalnie drogi sprzęt, a przecież ktoś musi za to zapłacić. Już teraz trzeba odpowiedzieć, kto poniesie koszty owych oczekiwań, aż do czasu ustalenia normalnego stanu prawnego, który pozwoli na rozpoczęcie ustawowego finansowania.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#WładysławSzkop">Trzeba też spojrzeć na bardzo niebezpieczną sytuację, jaka wytworzyła się w kraju. Otóż kasy chorych zawarły z sejmikami samorządowymi umowy na finansowanie transportu sanitarnego. Tym samym złamały prawo, i to za przyzwoleniem resortu.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#WładysławSzkop">Jeśli podkomisja, zgodnie z oczekiwaniami, ma już na jutrzejsze posiedzenie przygotować zmodyfikowane przepisy, to rodzi się obawa, że powstaną regulacje ułomne, tworzone w pośpiechu, któremu ponadto towarzyszyć będzie olbrzymie zmęczenie. O ile mi bowiem wiadomo, podkomisja ma zamiar pracować dzisiejszej nocy. Musimy cały czas pamiętać, że problem, nad którym właśnie dyskutujemy, jest problemem bardzo trudnym do rozwiązania. Myślę, że bardzo ważne pytanie postawił poseł Kazimierz Nycz, który chce wiedzieć, jakie będą relacje pomiędzy projektowanymi organami ratownictwa medycznego a pogotowiem. Prosiłbym też, aby wnioskodawcy raz jeszcze zechcieli rozważyć, czy jest zasadne zunifikowanie transportu sanitarnego w Polsce i utrzymanie go jedynie na poziomie sejmików wojewódzkich. To jest bardzo ważna kwestia. Jestem w stanie „od ręki” pokazać wcale nie tak mało powiatów, które prowadzą własne kolumny transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#WładysławSzkop">Jeśli zaakceptujemy proponowaną zasadę, polegającą na zachowaniu tylko jednego wzorca dla transportu sanitarnego, to tym samym zniweczymy dobrze funkcjonujące struktury organizacyjne, pozostające w tej chwili w gestii starosty. Moim zdaniem, zrodzi się wręcz kompletne szaleństwo w sytuacji, gdy pozostaną tylko wojewódzkie struktury organizacyjne. Nie wiem wobec tego, czy chcemy zbliżyć się do centralizmu, czy też zmierzamy do czegoś jeszcze innego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyCzepułkowski">Skoro - jak widać - cały ten problem jest niebywale złożony, a projekt przedłożonej dzisiaj nowelizacji popiera rząd, to chciałbym się dowiedzieć, dlaczego projektu tego nie przedkłada sam rząd, mający pełną świadomość istnienia pewnej luki w przepisach dotyczących funkcjonowania i usytuowania transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JerzyCzepułkowski">Jesteśmy w trudnej sytuacji, gdyż w nader krótkim terminie nie jesteśmy w stanie zdecydować o przyszłym kształcie transportu sanitarnego w skali ogólnokrajowej.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JerzyCzepułkowski">Chciałbym się dowiedzieć, czy rząd nie powinien jednak przygotować nowelizacji, która będzie uwzględniała wszystkie wątpliwości zgłoszone w dzisiejszej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałbym poprzeć stanowisko posła Władysława Szkopa, gdyż - moim zdaniem - niezbędne jest skonstruowanie przepisów przejściowych. Jeżeli oddamy transport sanitarny w gestię samorządu wojewódzkiego, to tym samym „zakonserwujemy” stan obecny, a przecież w przyszłości kolumny transportu sanitarnego mają prowadzić działalność usługową.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejWojtyła">Przez ostatnie dwa tygodnie zajmowałem się wyłącznie problemem kolumn transportu sanitarnego i wyrobiłem sobie zdanie na temat obecnego stanu rzeczy. Otóż w tych rejonach, w których kolumny transportu sanitarnego zostały zrestrukturyzowane i „przypisane” różnym instytucjom służby zdrowia, funkcjonują one bardzo dobrze. Z kolei tam, gdzie transport sanitarny pozostaje „bez przydziału”, oferowane przez niego ceny są dwukrotnie wyższe od ceny zwykłej taksówki. Mam też prośbę do ministerstwa, aby zechciało ściśle określić, w jakich warunkach musi być przewożony chory, a w jakich materiały medyczne. O ile sobie przypominam, kwestie te zostały uregulowane w przepisach sanitarnych. Wiem jednak, że niektórzy menedżerowie opieki zdrowotnej do przewożenia chorych wynajmują zwykłe taksówki, co nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami sanitarno-epidemiologicznymi. Uważam, iż tym praktykom trzeba się bacznie przyjrzeć, a następnie zakazać ich stosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejWojtyła">Z drugiej zaś strony usługi świadczone przez karetki transportu sanitarnego są bardzo drogie tam, gdzie nie doszło do restrukturyzacji, a zatem szuka się tańszych rozwiązań. Rząd musi również określić, który sprzęt rzeczywiście jest niezbędny dla przewożenia pacjentów, a który w istocie nie jest sprzętem medycznym.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#AndrzejWojtyła">Myślę, że nowelizując ustawę o zakładach opieki zdrowotnej, nie jesteśmy w stanie rozstrzygnąć wszystkich, bez reszty, kwestii. Jest to zadanie dla rządu, który dysponuje odpowiednią kadrą, a ponadto ma do dyspozycji stosowne standardy. Sprawy, o których mówię, znam z własnego doświadczenia, gdyż swojego czasu zatrudniony byłem w służbie zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#AndrzejWojtyła">Zdarzało się i tak, że wówczas, gdy pracowałem 5–6 godzin, kierowca bezczynnie siedział w karetce. Nie miałem na to żadnego wpływu, gdyż jego pracodawca był zupełnie gdzie indziej. Trzeba zatem ustalić i to, jakie mają być relacje pomiędzy zakładem opieki zdrowotnej a samochodami transportu sanitarnego. Myślę, że optymalnym rozwiązaniem byłoby wynajmowanie karetek do zrealizowania tych zadań, które ma wypełnić zakład opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaSeferowicz">Na wstępie chciałabym powiedzieć, że wszystkie przedstawione przez posłów wątpliwości są ze wszech miar słuszne. Chciałabym jednak także sprostować pewne funkcjonujące tu opinie i stwierdzić, że art. 70a w ust. 2 mówi, iż transport sanitarny wykonywany jest specjalistycznymi środkami transportu samochodowego i lotniczego. W ust. 7 czytamy natomiast, że środki transportowe muszą spełniać wymagania sanitarne i techniczne, zaś w ust. 8 tego samego artykułu zapisano, że minister zdrowia i opieki społecznej określi wymogi, od spełnienia których zależy wykonanie usług z zakresu transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ElżbietaSeferowicz">Jednocześnie w ust. 6 czytamy, że usługi transportu sanitarnego mogą wykonywać także inne podmioty. Zatem w rzeczywistości nie ma obawy, że sejmiki wojewódzkie zmonopolizują kolumny transportu sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BarbaraFrączek">Chciałam tylko potwierdzić to, co przed chwilą powiedziała pani Elżbieta Seferowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszZieliński">Wszyscy chyba jesteśmy zgodni co do tego, że jak najszybciej trzeba uregulować status kolumn transportu sanitarnego. Myślę jednak, że nie mamy tytułu po temu, aby w sposób arbitralny przesądzać, czy w określonych rejonach kraju należy, czy też nie, wprowadzać inny transport sanitarny niż ten, który jest wykonywany przez kolumny wojewódzkie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#TadeuszZieliński">Myślę, że najkorzystniejsze byłoby uchwalenie ustawy przejściowej, na mocy której kolumny transportu sanitarnego przekazane zostaną sejmikom wojewódzkim. Natomiast w miarę upływu czasu i narastania doświadczeń będzie można uregulować położenie tych kolumn. Ponieważ chcemy, aby kolumny uzyskały status samodzielnego zakładu i przymiot osobowości prawnej, co pozwoli im na zawieranie kontraktów z kasami chorych, uchwalenie przepisów przejściowych jest jedynym racjonalnym rozwiązaniem.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#TadeuszZieliński">Chcę poruszyć jeszcze jedną sprawę. Otóż projekt nowelizacji nie przewiduje dla ustawy vacatio legis, a trzeba pamiętać o tym, że uzyskanie osobowości prawnej przez kolumny transportu sanitarnego musi poprzedzić wpis do rejestru, przy czym na dokonanie takiego wpisu wyznaczony został miesięczny termin. O ile mi wiadomo, nie ma w chwili obecnej rozporządzenia ministra sprawiedliwości w sprawie wpisu do rejestru kolumn transportu sanitarnego. Zatem nie możemy się spodziewać zbyt szybkiego załatwienia całej tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#TadeuszZieliński">W zilustrowanej sytuacji namawiam do tego, aby nie tworzyć nowych struktur i aby doraźnie poprzestać na strukturze wojewódzkiej, a także do tego, aby w najbliższym czasie sprecyzować zasady funkcjonowania transportu sanitarnego. Jak to już wcześniej zaznaczyłem, dopiero po zebraniu niezbędnych doświadczeń powinniśmy przystąpić do skonstruowania pełnowartościowej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#IrenaLipowicz">Chciałabym wnieść krótkie uzupełnienie do wypowiedzi posła Tadeusza Zielińskiego. Otóż przy całej mojej niechęci do ustaw epizodycznych muszę stwierdzić, że jednak w obecnej sytuacji niezbędne wydaje się skonstruowanie ustawy o charakterze przejściowym. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że sytuacja niezgodna z prawem, w której pieniądze są w jednym, a kompetencje w drugim miejscu, musi być jak najszybciej zmieniona. Obecny stan rzeczy rzuca cień również na parlament.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#IrenaLipowicz">Przechodzę do kolejnych kwestii. Otóż należy pamiętać o tym, że tworząc osobę prawną, tym samym tworzymy podmiot, który ma prawo własności ze wszelkimi tego konsekwencjami. Zatem nie możemy prowizorycznie utworzyć w całym kraju kolumn na szczeblu wojewódzkim, aby następnie przeprowadzać korektę i ewentualnie dopuszczać możliwość funkcjonowania powiatowych kolumn transportu sanitarnego. To byłoby bardzo trudne, gdyż w przypadku gdy osoba prawna zostaje wpisana do rejestru, całe prawo staje w jej obronie. Wobec tego mam prośbę o to, aby jednak nie stawiać na pierwszym planie jednolitości struktury, która sama w sobie jest pewną wartością. Mówiąc to mam na myśli duże miasta funkcjonujące na prawach powiatu, np. na Śląsku są miasta tej rangi liczące 200–300 tys. mieszkańców. Tak duże ośrodki bez wątpienia mogą mieć własną kolumnę transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#IrenaLipowicz">Przypominam jeszcze o całej podstępności samego pojęcia kolumny transportu. Na tle przepisów ustawy o samorządzie terytorialnym mieliśmy już takie sytuacje, w których gmina potrafiła ogłosić, że kolumną transportu są dwa samochody, a zrobiła tak po to, aby powołać kierownika tejże kolumny i dać mu nader wysokie wynagrodzenie.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#IrenaLipowicz">Chcę jeszcze odpowiedzieć posłowi Władysławowi Szkopowi. Otóż nie mam żadnej wątpliwości co do tego, że podkomisja musi przygotować porządny przepis, dlatego też proszę o bardzo poważne potraktowanie całej tej sprawy. Jeżeli członkowie podkomisji uznają, że kwestie, które mają uregulować, są nader czasochłonne, to wówczas nikt nie będzie im czynił wyrzutu z tego powodu, że nie przygotowali nowelizacji na jutrzejsze posiedzenie. Jedno jest pewne, nie może nam się przydarzyć taka sytuacja, w której powstałaby jakaś luka prawna. Obecnie proszę, aby głos zabrał przedstawiciel rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanuszSolarz">Chciałbym przedstawić krótką informację porządkującą na temat struktury organizacyjnej kolumn transportu sanitarnego. Otóż wyjaśniam, że do końca 1998 r. na terenie kraju działało 41 wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego, które funkcjonowały w formule jednostek budżetowych, dwie kolumny miały charakter zakładów budżetowych, zaś 6 było połączonych z wojewódzką stacją pogotowia ratunkowego.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JanuszSolarz">Taki stan prawny i organizacyjny był aktualny do końca 1998 r. Natomiast od 1 stycznia tego roku kolumny te przejął wojewoda, który stał się organem założycielskim. W wyniku opóźnienia w realizacji prac legislacyjnych, w tym samym czasie powstał problem kolizji pewnych przepisów, związanych z usytuowaniem kolumn transportu sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#JanuszSolarz">Chcę przekazać posłom prośbę rządu o to, aby jak najszybciej usunąć powstałą kolizję i tym samym dać możliwość przekształcenia kolumn w osoby prawne, które będą mogły zawierać kontrakty na usługi transportowe.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#JanuszSolarz">Chciałbym jeszcze dodać, iż właśnie z inicjatywy rządu do ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wprowadzona została nowelizacja. Przepisy nowelizujące tę ustawę zebrane zostały w nowym rozdziale 5, dotyczącym transportu sanitarnego. Przypominam, że wcześniej obszar ten nie miał żadnej regulacji prawnej. Wprowadzenie tej regulacji było niezbędne, gdyż obecnie na rynku usług z dziedziny transportu sanitarnego pojawiają się różne firmy, które nie spełniają wymogów niezbędnych do wykonywania usług tego typu.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#JanuszSolarz">Regulacje zawarte w rozdziale 5 wychodzą naprzeciw założeniom nowego systemu funkcjonowania i finansowania ochrony zdrowia. Regulacje te są skorelowane z przepisami ustawy o ubezpieczeniu zdrowotnym, na mocy której kasa chorych może finansować także usługi transportowe. Myślę, że przepisy te zdadzą egzamin zarówno w dziedzinie świadczeń medycznych, jak i usług transportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#IrenaLipowicz">Dziękuję panu ministrowi za wystąpienie. Jednocześnie proszę o to, aby w obradach wybranej dzisiaj podkomisji wziął udział nie tylko przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, ale także Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#IrenaLipowicz">Jest jeszcze do rozwiązania jedna, dość trudna sprawa. Otóż obawiam się, że po wdrożeniu przedstawionych propozycji, wojewódzka jednostka organizacyjna tak będzie spojona z urzędem wojewódzkim, że w sytuacji gdy jakaś firma zgłosi chęć wykonywania transportu sanitarnego, po prostu nie zostanie dopuszczona do wykonywania oferowanych przez siebie usług. Może się tak stać nawet wówczas, gdy owa firma będzie spełniała absolutnie wszystkie wymogi wynikające z przepisów sanitarno-epidemiologicznych. Któż chciałby dopuszczać na rynek konkurenta w sytuacji, gdy ma własny transport sanitarny? Myślę, że to nie jest wcale drobny - jak by się mogło wydawać - kłopot, a realne zagrożenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanuszSolarz">Zdaniem rządu nie ma takiego zagrożenia, gdyż zgodnie z proponowanymi przepisami, transport sanitarny bez przeszkód może być świadczony przez różne firmy, które spełniają wymogi sanitarne. Kwestie te zostaną szczegółowo opracowane w rozporządzeniu ministra zdrowia. Kasy chorych mogą zawierać kontrakty nie tylko z wojewódzkimi kolumnami, ale także z tymi podmiotami, które wyłonione zostaną drogą konkursu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#IrenaLipowicz">Obstaję przy tym, że jednak preferowane będą jednostki wojewódzkie, połączone z urzędem wojewódzkim siecią zależności finansowych. Myślę, że mimo uspokajającego tonu w wystąpieniu pana ministra, na sprawę tę trzeba będzie spojrzeć raz jeszcze. Na tym kończymy dzisiejsze obrady. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>