text_structure.xml 26.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Witam wszystkich na roboczym posiedzeniu Komisji poświęconym powołaniu zespołu roboczego, który przygotuje wnioski Komisji dotyczące projektu budżetu państwa w części odnoszącej się do ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Zgodnie z postanowieniem Marszałka Sejmu dotyczącym podziału części budżetu i innych planów finansowych pomiędzy komisje sejmowe, Komisji Zdrowia przypadło rozpatrzenie następujących części projektu budżetu państwa na rok 1998: budżet Ministerstwa Zdrowia, budżet zbiorczy wojewodów w zakresie działu 85 - ochrona zdrowia i pozycje od 28 do 34, części 83 budżetu - rezerwy celowe.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGrzonkowski">Do zadań Komisji Zdrowia należy również zaopiniowanie dochodów i wydatków państwowych funduszów celowych, wymienionych w załączniku nr 5. W zakres naszego zainteresowania wchodzi plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który będziemy rozpatrywać wspólnie z Komisją Polityki Społecznej. Do dalszych naszych zadań należy zaopiniowanie dotacji dla jednostek niepaństwowych, którym zlecono bieżące zadania państwowe i inwestycyjne. Wymieniono je w załączniku nr 7, dotyczy to działu 85 - ochrona zdrowia w częściach 35 i 85 oraz działu 89 - różna działalność, również w części 35. Powinniśmy także rozpatrzeć dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom oraz dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom o statusie miasta i miejskiej strefie usług publicznych. Informacje na ten temat są zawarte w załącznikach 8 i 9. Komisja Zdrowia będzie tutaj również rozpatrywała dział 85 - ochrona zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławGrzonkowski">Uważam, że również powinniśmy przygotować naszą opinię i stanowisko w sprawie zatrudnienia i wynagradzania w państwowej sferze budżetowej. Dane na ten temat zawarte są w załącznikach 10 i 11. Zagadnienie to rozpatrywać będzie głównie Komisja Finansów Publicznych, ale przewidziane jest, że będzie to robić wspólnie z przedstawicielami zainteresowanych komisji merytorycznych. Również i nasza Komisja będzie musiała wypowiedzieć się w tej, tak istotnej dla pracowników, kwestii.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławGrzonkowski">Na wszystkie te sprawy mamy bardzo mało czasu. Zgodnie z przyjętym terminarzem prac nad projektem ustawy budżetowej, nasze wnioski powinniśmy przedstawić Komisji Finansów Publicznych do dnia 12 grudnia. W tej sytuacji prezydium Komisji Zdrowia zwołało dwudniowe posiedzenia na najbliższy wtorek i środę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę o wszelkie uwagi dotyczące trybu prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WładysławSzkop">Ochrona zdrowia - dział 85 reprezentowany jest w budżecie państwa jeszcze w trzech miejscach: Ministerstwo Transportu - dział 21, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Obrony Narodowej. W obecnym budżecie po raz pierwszy zostały wydzielone środki na ochronę zdrowia w tych trzech resortach. Ostatnie miejsca, w których mamy wydzielone pieniądze na ochronę zdrowia to zapisy dotyczące Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz Ministerstwa Finansów. Myślę, że Komisja Zdrowia również tutaj powinna się przyjrzeć planom wydatków na ten cel, z budżetu państwa. Dotyczy to kolejowej służby zdrowia, MSWiA i MON. Jeszcze w poprzednim budżecie te pieniądze były ukryte w wydatkach różnych i nie stanowiły oddzielnej pozycji. Obecnie uwidocznione są w części 85. warto się temu dokładniej przyjrzeć, bo nie są to kwoty małe, chodzi w sumie o ponad miliard złotych. Taka jest dotacja celowa na ochronę zdrowia w tych trzech resortach. Proszę pana przewodniczącego, aby zwrócił się do przedstawicieli tych resortów o przedstawienie nam sposobów zagospodarowania tych środków budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Jest to bardzo słuszna uwaga, oczywiście powinno nas interesować, jak są wydawane w tych resortach pieniądze budżetowe przeznaczone na ochronę zdrowia. Interesuje mnie jeszcze, jak sprawa tych pieniędzy wygląda w Urzędzie Kultury Fizycznej i Turystyki? Co jest wiadomo o jego finansach na ochronę zdrowia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewSzymański">Ta sprawa dotyczy dwóch urzędów centralnych: Ministerstwa Finansów i Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Te dwa urzędy mają swoje służby zdrowia, mają swoje przychodnie, które nie są finansowane z pieniędzy resortu zdrowia tylko ze specjalnej dotacji na ochronę zdrowia umieszczonej w ich budżetach. Jest to dział 85 w budżecie Ministerstwa Finansów i dział 85 w budżecie UKFiT. Myślę, że sejmowa Komisja Zdrowia powinna zapoznać się z tą kwestią i wyrazić o niej swoją opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Może tylko wyjaśnię, że zgodnie z postanowieniem marszałka Komisja nie musi w tej sprawie wyrażać opinii. Z drugiej jednak strony uważam, że do zakresu naszych zadań należy cała ochrona zdrowia, niezależnie od tego, przez kogo jest administrowana. Myślę, że należy tę sprawę włączyć do naszych prac nad budżetem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianJaszewski">Chcę zwrócić uwagę, że nasza praca nad tymi ważnymi sprawami będzie bardzo utrudniona, bo terminy naszych posiedzeń dokładnie pokrywają się z terminami prac innych Komisji. To będzie nasz największy problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGrzonkowski">Będziemy jednak musieli to wszystko jakoś pogodzić i dlatego, za tak ważne uważam powołanie zespołu roboczego, który naszą pracę przygotuje. Proszę o zgłaszanie się osób chętnych do tej pracy, osób, które przygotują wnioski na nasze wtorkowe i środowe posiedzenia. Myślę, że taki tryb pracy pozwoli nam uporać się z tą sprawą w terminie. Dostaliśmy dzisiaj z Ministerstwa Zdrowia potrzebne do tego materiały i można nad nimi popracować indywidualnie. W poniedziałek zespół roboczy spotka się z podsekretarzem stanu, panem Januszem Solorzem, aby omówić poszczególne pozycje budżetowe i przygotować wnioski na plenarne posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławGrzonkowski">Jest jeszcze druga sprawa. Powinniśmy dokładnie przeanalizować sprawę inwestycji centralnych, które są realizowane z pieniędzy Ministerstwa Zdrowia i z budżetów wojewodów. Również tutaj proponuję powołanie kilkuosobowego zespołu, który, wspólnie z przedstawicielem Ministerstwa, przeanalizuje tę kwestię. Zwracam uwagę, że w inwestycjach nastąpiły istotne zmiany w stosunku do projektu ustawy budżetowej przygotowanego jeszcze przez ministra Marka Belkę. Rząd premiera Jerzego Buzka dokonał, w tym zakresie, istotnych cięć. Trzeba to wszystko dokładnie przeanalizować.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławGrzonkowski">A więc musimy dzisiaj powołać dwa zespoły robocze: pierwszy, do ogólnej analizy poszczególnych części budżetu, a drugi, do inwestycji centralnych. Czy są w tej sprawie jakieś sugestie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WładysławSzkop">Mam pytanie, w Komisji Finansów Publicznych istnieje stała podkomisja, której obowiązkiem jest nadzór i kontrola finansowania inwestycji centralnych. Stale i na bieżąco dokonuje ona ich przeglądu. Czy przypadkiem nie wejdziemy z nimi w spór kompetencyjny? Zajmują się oni zarówno inwestycjami finansowanymi z budżetu centralnego, jak i tymi finansowanymi poprzez budżety wojewodów. Żeby nie wyniknęły tutaj jakieś zadrażnienia, bo koledzy z tamtej Komisji mają jednak większe uprawnienia, niż taki zespół, który wyłonimy w ramach Komisji Zdrowia. Uważam, że powinniśmy jednak skorzystać z ich wiedzy i doświadczenia, bo proszę pamiętać, że mamy na tę sprawę tylko trzy dni. Oni są w tych sprawach na bieżąco, wizytują inwestycje w terenie, współpracują z Komisją Planowania, Ministerstwem Finansów i innymi resortami. W tej kwestii mogliby nam bardzo pomóc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zgadzam się, że będzie trudno w ciągu kilku dni szczegółowo przeanalizować te inwestycje, ale my mamy tylko wyrazić opinie na temat przedsięwzięć, które są w zakresie oddziaływania Ministerstwa Zdrowia. Ta podkomisja Komisji Finansów Publicznych jest ciałem o wiele poważniejszym, oni są uprawnieni do podejmowania decyzji w tych sprawach. Departament Inwestycji Ministerstwa Zdrowia posiada odpowiednią dokumentację, z której możemy skorzystać. Mamy zresztą w naszej Komisji grupę posłów, którzy sygnalizowali szczególne zainteresowanie tymi inwestycjami. W tej sprawie wiele kwestii jest bardzo dyskusyjnych, inaczej trzeba podejść do inwestycji, które są kontynuowane czy kończone, a inaczej do dopiero planowanych. To wszystko wymaga szczegółowego rozważenia i dyskusji. Dlatego podtrzymuję propozycję utworzenia takiego, kilkuosobowego zespołu, który ten problem zbada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AdamWędrychowicz">W Komisji Finansów Publicznych - tej podkomisji przewodniczy pan poseł Ciesielski, który jest bardzo dobrze zorientowany w tych sprawach. Natomiast istnienie tej podkomisji nie zmienia potrzeby zainteresowania tymi sprawami z naszej strony. Sądzę, że nie będzie tutaj żadnej kolizji, nie sądzę, aby ten nasz zespół im przeszkadzał, bo zawsze się z nimi dobrze współpracowało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGrzonkowski">Rozumiem, że pan poseł A. Wędrychowicz zgłasza swój akces do tego zespołu. Czy pan poseł W. Szkop również się zgłasza? Tak. Wiem, że również panowie posłowie: M. Jaszewski i Z. Szymański byli zainteresowani uczestnictwem w jego pracach. Widzę, że zgłasza się również pan poseł M. Cycoń. Myślę, że tak liczny zespół wystarczy w zupełności.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławGrzonkowski">Powtarzam, zespół do spraw inwestycji centralnych związanych z ochroną zdrowia składa się z panów posłów: Mariana Cyconia (UW), Mariana Jaszewskiego (AWS), Władysława Szkopa (SLD), Zbigniewa Szymańskiego (AWS) i Adama Wędrychowicza (AWS).</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę obecnie o zgłaszanie się chętnych do uczestniczenia w pracach zespołu roboczego do analizy poszczególnych części budżetu. Pierwszy, poseł A. Wojtyła. Zgłasza się również poseł S. Jurgielaniec. Z urzędu wpisuję się również ja sam. Widzę, że i do tego zespołu zgłasza się pan poseł M. Cycoń.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#StanisławGrzonkowski">Powtarzam, zespół do spraw analizy naszych części budżetu państwa składa się z następujących posłów: Marian Cycoń (UW), Stanisław Grzonkowski (AWS), Seweryn Jurgielaniec (SLD) i Andrzej Wojtyła (AWS).</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#StanisławGrzonkowski">Czy to już wszystkie sprawy? Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SewerynJurgielaniec">Niedawno zaproponowałem zorganizowanie wyjazdowego posiedzenia Komisji Zdrowia w województwie koszalińskim celem przyjrzenia się podejmowanym tam reformom w służbie zdrowia. We wstępnej rozmowie z panem przewodniczącym ustaliliśmy, że mogłoby się ono odbyć w drugiej połowie stycznia. Ponieważ mamy zaplanowane na przyszłość przyjrzenie się organizacji i reformom służby zdrowia na Węgrzech, w Czechach i w Niemczech, to proponuję, aby najpierw zobaczyć, jak to wygląda w Polsce. Dwa województwa w Polsce, koszalińskie i suwalskie mają w tej chwili zawarte najwięcej kontraktów, jak również mają już duży rejestr samodzielnych usług medycznych. W województwie koszalińskim te sprawy są najbardziej zaawansowane, sądzę, że będzie z pożytkiem dla wszystkich przyjrzenie się temu na miejscu. Można tam zobaczyć, co funkcjonuje prawidłowo, a w których miejscach popełniono błędy, pozwoli to ich uniknąć w innych rejonach kraju. Jeżeli państwo zaakceptujecie ten pomysł, to my razem z panem przewodniczącym ustalimy dokładną datę. Prosiłbym o zgłaszanie się chętnych na taki wyjazd. Mocno do niego zachęcam, bo poza wszystkim jest to oderwanie się na dwa dni od codziennej pracy poselskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WładysławSzkop">Kiedy można się spodziewać ramowego planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 1998? Dzisiaj mamy na warsztacie budżet i to jest oczywiście najważniejsze, ale przynajmniej ogólny plan na najbliższy czas chcielibyśmy mieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławGrzonkowski">Myślę, że jak tylko przeanalizujemy budżet to prezydium Komisji przygotuje plan pracy na pierwsze półrocze lub nawet na cały rok 1998. Uwaga jest słuszna, taki plan pracy powinien być zrobiony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraFrączek">Proponuję, aby każdy z członków Komisji Zdrowia zgłosił do końca grudnia swoje propozycje tematyczne do tego planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławGrzonkowski">To bardzo słuszna uwaga, ale myślę, że te uwagi członków Komisji można zebrać szybciej niż do końca grudnia, każdy wie co go interesuje, tak że powinien wystarczyć tydzień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SewerynJurgielaniec">Nawiązując do propozycji pani poseł, uważam że termin składania propozycji tematycznych należy ustalić na koniec przyszłego tygodnia, aby prezydium mogło nad tym usiąść i jeszcze do końca roku ten plan ułożyć. Taki jest nasz statutowy obowiązek, żeby do końca roku opracować plan pracy na cały następny rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AlfredOwoc">Absolutnie podzielam zdanie posła W. Szkopa, że taką ramówkę trzeba zrobić, ale nie bądźmy w gorącej wodzie kąpani. Trzeba to zrobić szybko, ale teraz mamy na głowie budżet i na nim musimy się skoncentrować. Myślę, że realnym terminem jest koniec roku, i tak nie zatwierdzimy tego wcześniej, jak na początku stycznia. Szanujmy siebie, nie ma żadnego powodu do pośpiechu. Sugeruję, aby do sprawy podejść z większym spokojem i skoncentrować się na tym, co jest obecnie najważniejsze, na budżecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli chodzi o budżet to termin zakończenia prac mamy wyznaczony na 12 grudnia. Oczywiście będziemy go nadzorować przez cały rok. Natomiast nie chodzi tutaj o jakieś gwałtowne przyspieszanie, czy też tworzenie planu pracy na kolanie, ale rozumiem, że każdy poseł sprawy i problemy, które chciałby przedstawić Komisji Zdrowia ma już przemyślane i wie już, co chciałby tu wnieść. Oczywiście taki plan może być tylko ramowy, bo należy się spodziewać wielu inicjatyw ze strony rządu. Wynika z tego, że mamy na tę sprawę około trzech tygodni, bo i tak nie zajmiemy się nią wcześniej, niż pod koniec grudnia. Jako prezydium, prosimy państwa o dostarczanie propozycji tematów, do planu pracy Komisji na rok 1998.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EwaSikorskaTrela">Jestem nowym posłem i nie w pełni jeszcze w niektórych sprawach się orientuje, dlatego proszę o pomoc. Mam pytanie, czy jako Komisja możemy wnioskować przesunięcie środków z jednego województwa, do drugiego? Czy taka kwestia leży w naszych kompetencjach, czy też są to sprawy nietykalne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SewerynJurgielaniec">O jaką kwestię konkretnie pani poseł chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#EwaSikorskaTrela">Jako posła ziemi gdańskiej, interesują mnie przyczyny, tak fatalnego finansowania ochrony zdrowia w województwie gdańskim. To województwo ma największe zadłużenie w skali kraju. Ta sprawa ciągnie się od roku 1990 i ten niedobór środków jest powielany rok w rok. Ja nie bardzo jestem w stanie powiedzieć, dlaczego tak się dzieje, że mamy, w skali kraju, najmniejsze pieniądze na jednego mieszkańca na ochronę zdrowia. Kiedy np. w ciągu dwóch ostatnich lat zachorowalność na nowotwory wzrosła u nas o 40%. Chciałabym, pracując w tej Komisji, upomnieć się o równouprawnienie województwa gdańskiego. Nie bardzo jeszcze wiem, jak tę sprawę ruszyć, i dlatego będę wdzięczna za pomoc. Jest to sprawa, którą muszę się zająć, ponieważ jestem jedynym przedstawicielem województwa gdańskiego w Komisji Zdrowia, a byłam kandydatem służby zdrowia z tego terenu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławGrzonkowski">Bardzo chętnie, po skończonym posiedzeniu, porozmawiam z panią poseł na temat kwestii dotyczących finansowania służby zdrowia w województwach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SewerynJurgielaniec">Ministerstwo Finansów opracowało specjalny klucz finansowania poszczególnych województw. Jest on bardzo skomplikowany i dla wszystkich jednakowy. Natomiast, to w gestii poszczególnych wojewodów leży, ile ostatecznie pieniędzy otrzyma służba zdrowia. Mogę powiedzieć, że np. w województwie koszalińskim, w ciągu ostatnich trzech lat, wojewoda dawał na służbę zdrowia więcej pieniędzy, niż przyznało Ministerstwo Finansów. W tym roku taka sytuacja miała miejsce w 16 województwach. Oczywiście sytuacja taka jest uzależniona od bardzo wielu czynników i specyfiki danego województwa, wojewoda może przecież uznać, że w jego województwie, np. w szkolnictwie sytuacja jest tak trudna, że tam muszą iść większe kwoty. Sytuacja jest nieco lepsza tam, gdzie służbę zdrowia przejęły samorządy, one w większym lub mniejszym stopniu pomagają, oczywiście strasznie narzekają, ale jednak pomagają służbie zdrowia. Natomiast trzeba powiedzieć, i mówię to z pełną świadomością, jako były lekarz wojewódzki, że minister zdrowia nic nie ma do gospodarki w dziale 85, w poszczególnych województwach, kompletnie nic. Minister nie może niczego wojewodzie nakazać, polecić, zalecić. Wojewoda jest głównym decydentem we wszystkich tych sprawach. Natomiast, oczywiście są sprawy załatwiane centralnie, np. zakupy inwestycyjne. W takich kwestiach pani poseł ma do odegrania ważną rolę, może próbować uzasadnić potrzeby swojego województwa w taki sposób, żeby ten sprzęt i aparatura znalazły się np. w województwie gdańskim, a nie w elbląskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#EwaSikorskaTrela">Dziękuje za to wyjaśnienie. Natomiast w tym kluczu, o którym pan wspomniał, gdzieś tkwi błąd, który jest powielany od roku 1990. Czy my nie możemy mieć na to wpływu, aby wszyscy byli traktowani równo, bo wyraźnie województwo gdańskie jest traktowane po macoszemu. My o tym wiemy, ale nie wiemy jeszcze z jakich przyczyn tak się dzieje. Skądś musi nadejść pomoc, nie można w nieskończoność powielać tego samego błędu. Nie może minister finansów bez końca stosować błędnego klucza akurat w stosunku do naszego województwa. Tu musi być jakiś błąd techniczny. Trzeba zacząć naliczać pieniądze dla naszego województwa według tych samych standardów i kryteriów, jak dla innych województw. Dlaczego pozostałe województwa nie mają takiego niekorzystnego bilansu, jak my? Wiem gdzie tkwi błąd, po prostu dotacje są źle naliczane w Ministerstwie Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WładysławSzkop">Chciałbym, abyśmy mieli świadomość w trakcie prac w Komisji nad budżetem, że nam nic nie wolno przesuwać, że my mamy prawo wyłącznie, do złożenia takiego wniosku w Komisji Finansów Publicznych. My sami nic nie możemy zrobić. Nasze przesunięcia będą nieskuteczne. Tylko Komisja Finansów Publicznych posiada takie uprawnienia. Sprawa, o której pani poseł mówiła to całkiem inna kwestia, tego nie można rozpatrywać w skali jednego województwa, to jest problem 49 województw. To jest kwestia zasad rozliczania i przyznawania środków, stosowania bardzo różnych współczynników. Oczywiście o tym należy mówić i poszukiwać rozwiązań, jeżeli pani uwagi są zasadne i mają oparcie w faktach. Ale obawiam się, że jeżeli przyjrzymy się szczegółom to może się okazać, że nie do końca jest tak, jak pani poseł mówi. Chociaż oczywiście jest sprawą bezsporną, że ten dług rośnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AlfredOwoc">Biorąc sprawę w wymiarze praktycznym, to myślę że we wszystkich województwach narzekają. Natomiast wracając do naszego planu pracy uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby gdzieś na początku naszej pracy zapoznać się z tymi kryteriami i je przedyskutować. Absolutnie podzielam w tej sprawie zdanie pani poseł, mnie to również bardzo ciekawi.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AlfredOwoc">Myślę, że wszędzie jest biednie i nie ma jakichś enklaw szczęścia, ale te kryteria przydziału pieniędzy są interesujące dla każdego z nas. Zajmijmy się tym na początku przyszłego roku, co najmniej w kategoriach informacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławGrzonkowski">Problem województwa gdańskiego powraca do nas co rok, jako tego, które jest krzywdzone przy podziale środków. Potwierdzam to, co powiedział pan poseł W. Szkop, że cały czas mamy do czynienia z historycznym rozdziałem na województwa, który niewiele ma wspólnego z ilością przyjmowanych pacjentów, czy też z rzeczywistymi ich potrzebami. To jest, przez cały czas, podstawowy element krytyki tego systemu zaopatrzeniowego, to to, że nie uwzględnia on podstawowych parametrów, które są inne w każdym województwie. Województwo gdańskie od dawna zwracało uwagę na te niedobory. Miałem już nawet telefony z Gdańska, od pracowników, którzy sygnalizowali, że są zagrożone wypłaty. Wydaje mi się jednak, że mamy tutaj do czynienia ze zjawiskiem, którego nie jesteśmy w stanie załatwić, na tym etapie prac budżetowych. Musimy tę kwestię jednak ostro zasygnalizować, aby uniknąć takiej sytuacji w trakcie prac nad budżetem na 1999 rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejOlszewski">Rzeczywiście, jest bardzo duża rozbieżność jeżeli chodzi o zadłużenie poszczególnych województw. Ta sprawa jest niezrozumiała, dlaczego największe zadłużenie jest w Gdańsku, a najmniejsze w moim województwie skierniewickim. Trzeba przeprowadzić analizę, ustalić jakie pieniądze idą na jednego obywatela i jak są one wydawane. Może jest tak, że tam gdzie są duże długi, były robione spore inwestycje w aparaturę szpitalną, w urządzanie szpitali, itd., a gdzie indziej tego nie robiono. Może to kwestia dużych remontów, czy innych wydatków. Warto byłoby poświęcić tej sprawie chociaż jedno posiedzenie naszej Komisji, żeby ustalić skąd się bierze to, że jedno województwo ma 300 mln. długu, a drugie, może mniejsze, ma tego długu tylko 7 mln. To są tak szalone różnice, że Komisja powinna się nad tym poważnie zastanowić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#EwaSikorskaTrela">Ja mam dane dotyczące wydatków na ochronę zdrowia na jednego mieszkańca w województwach. Przedstawię to państwu na następnym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WładysławSzkop">Mam prośbę do pana ministra M. Kornatowskiego, w resorcie jest przygotowany cały szereg dokumentów, analiz i opracowań bieżących, takich jak: analiza zatrudnienia, analiza zadłużenia, analiza wydatków, z których jasno wynika, np. dlaczego w województwie łódzkim średnia płaca pracowników ochrony zdrowia wynosi 620 zł, a w województwie słupskim 1250 zł. Czy te dokumenty Ministerstwo mogłoby udostępnić naszej Komisji? Nie możemy mówić o sposobie naliczania środków dla poszczególnych regionów nie mając tych informacji. Co się dzieje w poszczególnych częściach kraju, jakie ruchy wykonali wojewodowie, którzy przesunęli środki z wydatków rzeczowych na płace, podnosząc limit płacowy nawet do 90% budżetu rocznego, a idąc na maksymalnie wielkie zadłużenie - na wydatki rzeczowe. Trzeba mieć świadomość tych spraw i trzeba to wszystko wiedzieć zanim się postawi i sformułuje wniosek o nową zasadę naliczania przydziału środków. Posługiwanie się tylko jednym wskaźnikiem jest bardzo niebezpieczne. Jeszcze raz zwracam się do pana Ministra o udostępnienie nam tych opracowań, przecież one nie są poufne. Centrum Organizacji Ekonomiki Ochrony Zdrowia przygotowuje cały szereg materiałów roboczych potrzebnych decydentom do formułowania ostatecznych wniosków. Prosimy, aby docierały one również do nas, to by nam bardzo ułatwiło pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>