text_structure.xml
25.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Transportu i Łączności oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Porządek obrad obejmuje tylko jeden punkt - rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym (druk 1433). Bardzo proszę pana posła Jana Rejczaka o przedstawienie wyników prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanRejczak">Pierwsze czytanie tego projektu ustawy w Sejmie odbyło się 17 listopada 1999 r. Połączone Komisje Transportu i Łączności oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych spotkały się 1 grudnia 1999 r. Powołano wówczas podkomisję, w imieniu której dzisiaj przedstawię państwu sprawozdanie z prac. Przypominam także, że Komisje dały dwie instrukcje dla podkomisji. Pierwsza z nich dotyczyła liczby rejestrów - otrzymaliśmy zalecenie, aby powstał jeden centralny rejestr dotyczący pojazdów i kierowców. Zwrócono także uwagę na potrzebę bardziej rygorystycznego zabezpieczenia dostępu do rejestrów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanRejczak">Podczas prac podkomisji współpracowaliśmy z rządem, który jest autorem tej nowelizacji, jak również z innymi instytucjami i urzędami zainteresowanymi tą sprawą. Chciałbym podkreślić dobrą współpracę z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, z przedstawicielami firm ubezpieczeniowych oraz z Polską Izbą Ubezpieczeń.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanRejczak">Otrzymaliście państwo wynik naszej pracy. Ze względu na obszerność tej regulacji prawnej wprowadziliśmy rozdziały, tak żeby materiał był przejrzysty. Proponuję, abyśmy przystąpili do procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję za to wprowadzenie. Przystępujemy do omawiania tekstu przedłożonego przez podkomisję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanRokita">Proponuję, abyśmy omówili trzy rzeczy, które były istotne w pracach podkomisji. Chodzi między innymi o to, jakie podkomisja proponuje obostrzenia w dostępie do danych oraz jakie warianty są podane do art. 80c, który dotyczy tego, komu się udostępnia dane i informacje zgromadzone w ewidencji. Wydaje mi się, że jeśli uzyskamy wspólne zdanie w tych kwestiach, to będziemy mogli sprawniej przyjąć całą ustawę ze względu na to, że innych kontrowersji co do tego tekstu nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanRejczak">Podkomisja zastosowała się do instrukcji i udało się przyjąć takie zapisy, aby powstała tylko jedna centralna ewidencja.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanRejczak">Jeśli chodzi o drugą kwestię, to gminy nie mogą otrzymać od starostów prawa do rejestrowania pojazdów, wobec czego starostowie nie mogą tego zlecać.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JanRejczak">Jeśli chodzi o warianty do art. 80c, to w tej sprawie między innymi wypowiadał się minister sprawiedliwości, który chciałby, aby tych informacji udzielano również komornikom. Podkomisja proponowała wstępnie, aby takie prawo miał tylko sąd.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JanRejczak">Podobny problem dotyczy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Na ostatnim posiedzeniu podkomisji otrzymaliśmy pismo z Polskiej Izby Ubezpieczeń, w którym poinformowano nas, że trwają prace nad poselskim projektem ustawy o ubezpieczeniach. Dlatego uważam, że nie można zmuszać firm ubezpieczeniowych do tego, aby prowadziły własne rejestry pojazdów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefDąbrowski">Myślę, że po tych wstępnych wyjaśnieniach możemy przystąpić do przyjmowania poszczególnych zapisów. Czy są jakieś uwagi do art. 1 ust. 1? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły ten zapis w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JózefDąbrowski">W art. 80a w ust. 1–4 opisuje się warunki prowadzenia ewidencji pojazdów. Czy ktoś ma jakieś uwagi do tego zapisu? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 80a. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do omówienia art. 80b. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 80b?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BogusławLiberadzki">W danych o pojeździe wylicza się:</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BogusławLiberadzki">a) markę, typ i model,</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BogusławLiberadzki">b) rodzaj,</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BogusławLiberadzki">c) numer rejestracyjny,</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#BogusławLiberadzki">d) numer identyfikacyjny VIN lub numer nadwozia (podwozia),</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#BogusławLiberadzki">e) numer silnika,</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#BogusławLiberadzki">f) rok produkcji,</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#BogusławLiberadzki">g) datę pierwszej rejestracji,</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#BogusławLiberadzki">h) termin badania technicznego,</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#BogusławLiberadzki">i) zastrzeżenia, o których mowa w art. 75 ust. 1.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#BogusławLiberadzki">Brakuje mi tutaj koloru nadwozia. Uważam, że w przypadku odnalezienia skradzionego samochodu jest to bardzo ważny wyróżnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanRejczak">Podkomisja świadomie pominęła tę sprawę. Kolor pojazdu jest uwzględniony w VIN pkt. d.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogusławLiberadzki">Chciałbym, aby przedstawiciel Policji powiedział, czy łatwo funkcjonariuszowi określić kolor nadwozia na podstawie tych liczb zapisanych w VIN? Czy to jest łatwe do odczytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MariuszWasiak">Sądzę, że funkcjonariusze Policji nie znają na pamięć kodów kolorów zapisanych w VIN. Natomiast koloru pojazdu nie będzie już w dowodzie rejestracyjnym. Poza tym przy obecnych metodach działań złodziei samochodów kolor nie jest żadnym wyróżnikiem pojazdu. Możliwe jest bardzo szybkie przemalowanie samochodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanRejczak">Kolor samochodu można zmienić w ciągu kilkunastu minut.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogusławLiberadzki">Znam przypadek, w którym po trzech latach znaleziono skradziony samochód tylko dlatego, że ktoś miał stłuczkę i w warsztacie okazało się, że poprzednio ten samochód miał inny kolor.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JózefDąbrowski">Czy pan poseł Bogusław Liberadzki składa wniosek o uzupełnienie tej listy?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogusławLiberadzki">Chciałem się zorientować, jakie jest stanowisko Komisji w tej sprawie. Osobiście uważam, że taka informacja powinna się w ewidencji pojazdów znajdować, ponieważ to jest bank danych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefDąbrowski">Przypomnę państwu, jakie argumenty zadecydowały o tym, że podkomisja nie uwzględniła tego parametru. Otóż nie da się w sposób jednoznaczny określić koloru pojazdu, zbyt duża jest różnica pomiędzy odcieniami tej samej barwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanOraniec">Jeżeli na przykład mam czerwony samochód i zmienię ten kolor na inny, to czy muszę to zgłaszać w odpowiednim urzędzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanRejczak">Propozycja podkomisji takiego obowiązku nie nakłada. Każde przemalowanie powoduje zwiększenie grubości lakieru, a to jest również bardzo istotna informacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefDąbrowski">Czy są jakieś propozycje zmian do tego zapisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyWysocki">W art. 80b ust. 1 pkt 7 jest napisane, że w ewidencji gromadzi się: „informacje o zawartej umowie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu, określające:</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyWysocki">a) imię i nazwisko (nazwę lub firmę) ubezpieczonego i jego adres zamieszkania (siedziby),</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JerzyWysocki">b) nazwę zakładu ubezpieczeń, który zawarł umowę,</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JerzyWysocki">c) nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy,</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JerzyWysocki">d) datę zawarcia umowy,</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#JerzyWysocki">e) okres odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń,</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#JerzyWysocki">f) datę rozwiązania umowy”.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#JerzyWysocki">Wydaje mi się, że trzeba rozstrzygnąć, czy Sejm w dwóch różnych ustawach tę samą sytuację będzie inaczej regulował. Wczoraj odbyło się posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, która obradowała nad nowelizacją ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Tam w art. 9a jest napisane, że „tworzy się centralny rejestr obowiązkowych umów ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej”. Jest też delegacja dla ministra właściwego do spraw finansów, który ma określić sposób przetwarzania danych i instytucje upoważnione. Czy nie należy rozstrzygnąć, która ustawa ma uregulować te kwestie? Nie określono też zasad sfinansowania przekazywania informacji. Nałożono obowiązek, ale nie ustalono jak to ma się odbywać. Z rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji wynika, że ubezpieczyciele muszą zapłacić za utworzenie i przekazywanie informacji, ale nie mogą korzystać z tej ewidencji. Dla kogo i po co tworzy się informację o zawartej umowie obowiązkowego ubezpieczenia? Sądziliśmy, że będą z tego mogły korzystać zakłady ubezpieczeń. Na pewno nie będzie to użyteczne dla Policji, ponieważ w Kodeksie drogowym jest napisane, że policjant kontrolując pojazd żąda umowy ubezpieczenia i ma prawo zatrzymać samochód do czasu dostarczenia przez kierowcę tej umowy. Dlatego bardzo proszę o rozstrzygnięcie, w której ustawie ureguluje się te sprawy oraz kwestii dostępu do informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejRudlicki">Powtórzę to, co powiedziałem na posiedzeniu podkomisji. Bardzo państwa prosimy o pozostawienie tego punktu. Jest to jedna z fundamentalnych informacji o pojeździe do sprawdzenia także podczas kontroli drogowej. Bardzo często ubezpieczyciele nie wystawiają polis. Coraz częściej otrzymujemy do domu druk opłaty za przedłużenie umowy ubezpieczeniowej. Taki druk można podrobić na zwykłej kserokopiarce. Dlatego nie podzielam opinii, że policjantowi wystarczy do kontroli dowód wpłaty. Dzięki temu punktowi policjant będzie mógł zweryfikować prawdziwość dowodu opłaty za ubezpieczenie. Ponadto istnieje jeszcze taka instytucja, jak Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Te informacje są potrzebne również dla tej jednostki, ponieważ to ona często płaci za skutki wypadków.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejRudlicki">Jeśli chodzi o dublowanie instytucji, to znajdujący się w tym drugim projekcie ustawy zapis jest nie do przyjęcia, ponieważ zawiera deklaracje i upoważnienia blankietowe, co jest sprzeczne z konstytucją. Prace nad tamtym projektem choćby z tego powodu powinny być zawieszone. Jeśliby jednak założyć, że uchwalone będą obie ustawy z prawidłowymi zapisami legislacyjnymi, to nie ma żadnego związku i sprzeczności pomiędzy tymi aktami prawnymi. Tam mówi się o utworzeniu jednego rejestru wszystkich umów obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejRudlicki">Staram się zrozumieć cele ubezpieczycieli, ale to jest jeden problem. W tym projekcie celem wprowadzenia tego zapisu jest identyfikowanie pojazdu i zdarzeń z nim związanych. Jeżeli powstaną dwie ewidencje, tym lepiej. Łatwiej będzie weryfikować prawdziwość danych. Koszt utworzenia drugiej ewidencji będzie znacznie mniejszy.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejRudlicki">Pan prezes Jerzy Wysocki mówił o obciążeniu finansowym podmiotów gospodarczych. Na tej samej zasadzie wszystkie ustawy podatkowe zobowiązują prywatnych przedsiębiorców do nieodpłatnego dostarczania danych, które są potrzebne organom państwa. To nieprawda, że projekt w obecnej wersji uniemożliwia dostęp do danych ubezpieczycielom. On tylko go ogranicza i nie daje takich samych warunków jak służbom państwowym. To są podmioty gospodarcze. Minister spraw wewnętrznych i administracji będzie im udostępniał pewne dane w granicach ich interesu prawnego, tam gdzie jest to związane z szeroko rozumianymi skutkami ubezpieczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JózefDąbrowski">Czy po tych wyjaśnieniach są jeszcze jakieś wątpliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyWysocki">Komisje rozstrzygną jak to będzie wyglądało. Chciałbym powiedzieć tylko, że Kodeks drogowy dokładnie informuje w art. 129 o tym, co może kontrolować policjant. Tam jest wyraźnie napisane, że policjant ma prawo się domagać dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy lub opłacenie składki ubezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JerzyWysocki">Jeśli na zakłady ubezpieczeń nakłada się obowiązek dostarczenia danych, to w rozporządzeniu jest jeszcze mowa o opłacie. Innymi słowy zakład ubezpieczeń ma utworzyć bazę informacyjną i za każdą przekazaną informację, a jest ich 18 mln w ciągu roku, uiścić opłatę. Chciałbym powiedzieć, że zmiana ustawy gwarantuje zakładowi ubezpieczeń takie same prawa dostępu do ewidencji, jak każdemu obywatelowi. Zapominamy o tym, że to nie jest tylko firma komercyjna, ale także zakład zaufania publicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa ma jeszcze uwagi do tego artykułu? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 80b. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 80c, który brzmi następująco:</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JózefDąbrowski">„1. Dane lub informacje zgromadzone w ewidencji udostępnia się, o ile są one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, następującym podmiotom, z zastrzeżeniem ust. 2:</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JózefDąbrowski">1) Policji,</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JózefDąbrowski">2) Żandarmerii Wojskowej,</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JózefDąbrowski">3) Straży Granicznej,</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#JózefDąbrowski">4) Urzędowi Ochrony Państwa,</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#JózefDąbrowski">5) Wojskowym Służbom Informacyjnym,</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#JózefDąbrowski">6) sądom,</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#JózefDąbrowski">7) prokuraturze,</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#JózefDąbrowski">8) organom inspekcji celnej”.</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#JózefDąbrowski">Następnie mamy dwa warianty. Wariant I i II zapewniają dostęp do danych także komornikom, lub Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanOraniec">Uważam, że komornik może działać na podstawie decyzji sądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarianBlecharczyk">W pkt. 6 wymienia się sąd jako organ uprawniony do korzystania z ewidencji. W związku z tym nie ma żadnej podstawy, aby komornik sam sięgał po te informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AdamKrzyżak">Chciałbym zwrócić uwagę na jeden aspekt. Jeżeli komornik będzie korzystał z pomocy sądu, to przedłuży egzekucję, a wszyscy wiemy jak ten proces wygląda dzisiaj. Z drugiej strony w ustawie daje się tylko upoważnienie do wykorzystania tych danych. Komornik będzie się mógł zwrócić do ministra spraw wewnętrznych i administracji o udostępnienie danych w trybie przewidzianym dla innych podmiotów. Wydaje się, że ten podmiot powinien mieć odrębną możliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa jest za upoważnieniem komorników do korzystania z tych informacji? W głosowaniu 5 posłów opowiedziało się za wnioskiem, 9 było przeciw, jeden poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisje nie przyjęły tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JózefDąbrowski">Pozostała nam jeszcze kwestia dopisania do tej listy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JerzyWysocki">Bardzo proszę Komisje, aby umieściły Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wśród wymienionych tu podmiotów. Zadaniem Funduszu jest kontrolowanie zawarcia umowy ubezpieczenia i ta funkcja została zlecona przez państwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa jest za tym, aby umieścić na liście podmiotów uprawnionych Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny? W głosowaniu 10 posłów opowiedziało się za wnioskiem, 3 było przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisje przyjęły ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JózefDąbrowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 80c? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 80c. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 80d.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JózefDąbrowski">Czy są jakieś uwagi do art. 80d? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 80d. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 80e. Czy są jakieś uwagi do art. 80e? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 80e. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 3, który dotyczy art. 99. Czy są jakieś uwagi do ust. 3? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły ust. 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 4. Art. 100 mówi, że:</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#JózefDąbrowski">„1. Tworzy się centralną ewidencję kierowców, zwaną dalej „ewidencją”.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#JózefDąbrowski">2. W ewidencji gromadzi się dane o osobach posiadających lub którym cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi lub tramwajami, zwane dalej „uprawnieniami”.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#JózefDąbrowski">3. W ewidencji gromadzi się także dane o osobach nie posiadających uprawnień w stosunku do których orzeczono środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#JózefDąbrowski">4. Ewidencję prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej w systemie teleinformatycznym. W rozumieniu niniejszej ustawy minister ten jest administratorem danych zgromadzonych w ewidencji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanRejczak">Jest to w pewnym sensie kalka Centralnej Ewidencji Pojazdów. Oczywiście dotyczy to kierowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JózefDąbrowski">Czy są jakieś uwagi do art. 100a? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 100a. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 100b. Czy są jakieś uwagi do art. 100b? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 100b. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy do przyjęcia art. 100c. Czy macie państwo jakieś uwagi do art. 100c? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 100c. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 100d. Art. 100d określa sposób udostępnienia danych z Centralnej Ewidencji Kierowców. Czy są jakieś uwagi do art. 100d? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 100d. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 100e. To jest właściwie dyspozycja dla ministra do określenia zasad prowadzenia tej ewidencji. Czy są jakieś uwagi do art. 100e? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 100e. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#JózefDąbrowski">Ust. 5 dotyczy zabezpieczenia możliwości przekazania kompetencji gminom. Czy są do tego jakieś uwagi? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły ust. 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do omówienia ust. 6 i 7. Czy do tych zapisów są jakieś uwagi? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły ust. 6 i 7. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#JózefDąbrowski">Art. 2 dotyczy zmiany w ustawie o działalności ubezpieczeniowej. Czy ktoś ma jakieś uwagi do zaproponowanego zapisu? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do omówienia art. 3. Art. 3 dotyczy kontynuacji prowadzenia wojewódzkiej ewidencji pojazdów przez wojewodów. Czy ktoś ma jakieś uwagi do zaproponowanego zapisu? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 3 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#JózefDąbrowski">Art. 4 mówi o tym, jak przekazuje się kompetencje z gmin do powiatów. Czy ktoś ma jakieś uwagi do art. 4. Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 4 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 5. Czy ktoś ma jakieś uwagi do art. 5. Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 5 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy do omówienia art. 6, który określa termin wejścia w życie ustawy. Czy do tego zapisu są jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzFerenc">Minister spraw wewnętrznych i administracji proponuje tutaj następujący zapis: „Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem art. 3 ust. 1, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 1999 r.”.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KazimierzFerenc">Celem tego zapisu jest zachowanie ciągłości w prowadzeniu ewidencji. Jak państwo wiedzą, ustawa zniosła wojewódzkie ewidencje pojazdów z dniem 1 lipca ubiegłego roku. Ten zapis pozwoli nam zawrzeć odpowiednie umowy z wojewodami.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JózefDąbrowski">Czy są jeszcze inne uwagi do art. 6? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 6 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do głosowania nad całym projektem ustawy. Kto z państwa jest za przyjęciem przedłożonego w sprawozdaniu projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym? W głosowaniu posłowie jednomyślnie przyjęli projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#JózefDąbrowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur na stanowisko posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanOraniec">Zgłaszam kandydaturę posła Jana Rejczaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JózefDąbrowski">Czy są jeszcze inne propozycje? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje zaakceptowały tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Wyznaczamy siedmiodniowy termin dla Komitetu Integracji Europejskiej. Przypominam także o konieczności uzyskania opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. W tej sprawie wysłaliśmy już zapytanie. Mam nadzieję, że odpowiedź nadejdzie w terminie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JózefDąbrowski">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Transportu i Łączności oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>