text_structure.xml 12.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Zgodnie z porządkiem dziennym Komisja przyjmie plan pracy na I półrocze 2000 r. Otrzymaliście państwo stosowne materiały. Czekam na propozycje uzupełnienia planu pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SewerynKaczmarek">Mam uwagę do 14 pkt. planu pracy - „Ocena prywatyzacji Polskich Linii Lotniczych LOT”. Znamy kilka europejskich portów lotniczych, a nie odwiedzaliśmy portu w Warszawie. Myślę, że członkowie Komisji chcieliby się zapoznać z największym polskim portem lotniczym. Chodzi o poznanie sposobu funkcjonowania infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefDąbrowski">Nie bardzo rozumiem, jaki to ma związek z prywatyzacją Polskich Linii Lotniczych LOT. Możemy to wziąć pod uwagę przy okazji omawiania restrukturyzacji przedsiębiorstwa i ustaw: Prawo lotnicze i porty lotnicze. Na razie jednak nie mamy żadnych wiadomości od rządu, czy w tym półroczu do Sejmu zostanie skierowane Prawo lotnicze, dlatego zdecydowaliśmy, że ten punkt zostanie dołączony w razie potrzeby. Prezydium przyjęło takie ustalenia, że posiedzenia Komisji będą się odbywały we wtorki i środy. Tak zapisano to w planie pracy. Jeśli pojawią się jakieś dodatkowe problemy, pozostają następne dni tygodnia podczas posiedzeń Sejmu. Czy są inne uwagi do planu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EdwardManiura">W planie pracy nie wspomina się o programie budowy autostrad. Myślę, że ten temat musi się pojawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JózefDąbrowski">Sprawa zmiany ustawy o autostradach była zapisywana w trzech ostatnich planach pracy i nigdy nie został ten punkt zrealizowany. W marcu Komisja zajmie się przygotowaniem tez do debaty sejmowej na temat sytuacji w transporcie oraz działalności organów odpowiedzialnych za określenie strategii państwa w zakresie rozwoju transportu i jego infrastruktury. Przy okazji możemy zobowiązać rząd do przedstawienia odpowiedniego programu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JózefDąbrowski">Druga możliwość pojawi się przy okazji omówienia projektu dezyderatu w sprawie szczecińskiego korytarza transportowego. Ten punkt możemy połączyć z przyjęciem projektu dróg ekspresowych i poszerzyć to zagadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrLewandowski">Tutaj nie chodzi o wyróżnienie Szczecina. O uznanie tego korytarza transportowego Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej wystąpiło na Paneuropejskiej Konferencji Ministrów Transportu. Chodzi o nadanie nowej rangi temu odcinkowi komunikacyjnemu. Wniosek obejmuje także korytarz Gdańsk-Odessa. Mamy do czynienia z określeniem południkowych dróg transportowych. Myślę, że dzięki temu, że dezyderat zostanie przyjęty w marcu, zdążymy jeszcze podjąć pewne działania, przed majowym spotkaniem Paneuropejskiej Konferencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JózefDąbrowski">Proponuję, żeby zmienić nazwę pkt. 6 planu pracy. Temat tego posiedzenia byłby następujący: „Omówienie projektu dezyderatu w sprawie południkowego przebiegu korytarzy transportowych w Polsce”. Wtedy będziemy mogli poruszyć wszystkie problemy związane z tym tematem. Natomiast w sprawie autostrad i dróg ekspresowych odbędzie się posiedzenie podkomisji. Posłowie przygotują materiały, z którymi się zapoznamy na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrLewandowski">Pod koniec ubiegłego roku otrzymaliśmy z Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej strategię rozwoju żeglugi promowej. Nie widzę w planie punktu uwzględniającego ten materiał. Myślę, że powinniśmy omówić ten temat w pierwszej połowie roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JózefDąbrowski">Co pan w takim razie proponuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrLewandowski">Chciałbym, aby umieścić omówienie tej strategii w planie pracy Komisji na I półrocze 2000 r. Proponuję drugi kwartał 2000 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JózefDąbrowski">W kwietniu powinniśmy omówić aż 6 tematów, a przecież równocześnie musimy rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji. Obawiam się, że propozycja pana posła Piotra Lewandowskiego jest mało realna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">W lutym planujemy trzy posiedzenia plenarne Komisji, a przypominam, że jest tylko jedno posiedzenie Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefDąbrowski">Rzeczywiście, Sejm nie będzie odbywał żadnego posiedzenia przez trzy tygodnie, ale to nie znaczy, że komisje nie mogą się zbierać. Wszystkie zaplanowane na luty tematy są bardzo istotne i nie możemy zwlekać z ich rozpatrzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BogusławLiberadzki">Czy do planu pracy Komisji swoje uwagi zgłaszał minister transportu i gospodarki morskiej? Myślę, że należy powiedzieć, co dla Komisji będzie w tych pracach najpilniejsze. Moim zdaniem niezwykle istotna jest kwestia kolejnictwa. Drugim tematem, niejako sezonowym, jest Paneuropejska Konferencja Ministrów Transportu. Dobrze by było, aby przed konferencją wypracować stanowisko w sprawie korytarzy transportowych, transeuropejskich sieci, inwestycji w systemie TINA oraz oczekiwanych środków, jakie możemy pozyskać. Warto zapoznać się także z siecią dróg, połączeń kolejowych i przejść granicznych. Nie wiem, czy państwo wiecie, które linie kolejowe należą do określonego ciągu transportowego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BogusławLiberadzki">Kolejna ważna kwestia jest związana z polityką transportową. Nie możemy także odstąpić od omawiania problemów telekomunikacji i poczty.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#BogusławLiberadzki">Pozostaje jeszcze sprawa żeglugi śródlądowej. Zgodnie z przedakcesyjnymi zobowiązaniami, powinna być przyjęta ustawa o żegludze śródlądowej. Na razie nie mamy żadnych sygnałów ze strony rządu, czy taki akt prawny będzie do Sejmu przekazany.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#BogusławLiberadzki">Bardzo pilna jest także sprawa dotycząca zaplecza technicznego kolei. Wszystkie zakłady naprawcze taboru kolejowego są w bardzo złej sytuacji i już za pół roku mogą przestać istnieć.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#BogusławLiberadzki">Wymieniłem tu kilka tematów, których nie da się opracować w ciągu jednego spotkania. Nie można na przykład wyobrazić sobie, że sformułujemy tezy do debaty nad polityką transportową w ciągu jednego posiedzenia. Podobnie będzie w sprawie PKP. Dlatego proponuję, aby przyjąć priorytety naszej pracy. Ponadto mogą się pojawić nieoczekiwane tematy, które będziemy musieli omówić. Taką sprawą może być na przykład postęp w negocjacjach z Unią Europejską. Chodzi mi oczywiście o kwestie transportowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JózefDąbrowski">Chciałbym przypomnieć, że w marcu odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji. Zakładam, że może ono nawet potrwać dwa dni. Będziemy rozpatrywać sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy Prawo telekomunikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JózefDąbrowski">Jeśli chodzi o sprawy kolejowe, to być może one wzbudzają emocje, ale w lutym omówimy realizację ustawy o przedsiębiorstwie państwowym PKP. Jest to znakomita okazja do tego, aby omawiając sytuację finansową PKP uzyskać informację na temat zobowiązań PKP w stosunku do zaplecza technicznego. Będziemy też musieli zapoznać się z propozycjami Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JózefDąbrowski">Specjalnie zamieściliśmy w marcu punkt zatytułowany „Przygotowanie tez do debaty sejmowej na temat sytuacji w transporcie...” po to, aby podkomisja miała czas na opracowanie tych tez. Komisja po przeprowadzeniu dyskusji będzie w stanie przedłożyć listę tych tez pod rozwagę Sejmu. Gdyby udało nam się wprowadzić ten punkt do porządku obrad Sejmu w kwietniu, to debata zakończyłaby się przed rozpoczęciem konferencji. Rzeczywiście mieliśmy problem z umieszczeniem w planie pracy punktów związanych z gospodarką morską. Jest już ustawa o bezpieczeństwie morskim i ona w tym półroczu musi być przedmiotem pracy Komisji. Podkomisja, której przewodniczy pan poseł Piotr Lewandowski, pracuje nad sprawami związanymi z armatorami. Jeśli zaobserwujemy jakiś postęp w tych pracach, to możemy rozszerzyć porządek dzienny o ten punkt.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JózefDąbrowski">Jeśli chodzi o przejścia graniczne, to taki temat jest już w planie uwzględniony, jako integralny element całego systemu transportowego państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrLewandowski">Podkomisja, która zajmuje się restrukturyzacją przedsiębiorstw gospodarki morskiej, chciałaby złożyć sprawozdanie, ale ponieważ jest w tej chwili natłok tematów, myślę, że bardziej odpowiednie będzie ku temu II półrocze. Te sprawy nie są aż tak pilne.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PiotrLewandowski">Mam jeszcze jedną uwagę do tematu związanego z funkcjonowaniem przejść granicznych. Czy nie byłoby stosowne zorganizowanie wyjazdowego posiedzenia w tej sprawie? W ten sposób będziemy mogli zorientować się, jak wygląda przystosowywanie przejść granicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JózefDąbrowski">To ma być wspólne posiedzenie Komisji Transportu i Łączności, Komisji Integracji Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Myślę, że ze względów technicznych wygodniej byłoby zorganizować takie posiedzenie w Sejmie. Chociaż argumenty pana posła Piotra Lewandowskiego przekonują mnie do tego, aby zaplanować wyjazd na wschodnią granicę. Jeśli jest taka wola, spróbujemy zorganizować posiedzenie wyjazdowe.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JózefDąbrowski">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na pkt 20 planu pracy - „Sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy Prawo o ruchu drogowym”. Czy są jeszcze jakieś propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogusławLiberadzki">Czy w pierwszym półroczu do Polski przyjedzie komisarz do spraw transportu Unii Europejskiej? Jeśli tak, to dobrze by było, gdyby pojawił się na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JózefDąbrowski">Myślę, że możemy wystąpić z taką inicjatywą. Może uda się to połączyć z posiedzeniem, które dotyczy kwestii integracji europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanOraniec">Mam uwagę do pkt. 5 planu pracy. Jest to bardzo ważny temat. Chciałbym powiedzieć, że wśród zaproszonych na to posiedzenie gości brakuje przedstawicieli PKS oraz Zrzeszenia Przewoźników Krajowych Drogowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JózefDąbrowski">Proszę o konkretną propozycję. O kogo mamy uzupełnić ten wykaz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanOraniec">Tak jak już powiedziałem, proszę o dodanie do listy gości przedstawicieli PKS oraz Zrzeszenia Przewoźników Krajowych Drogowych. Należy też pamiętać o reprezentantach związków zawodowych i organizacji grupujących przedsiębiorców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JózefDąbrowski">Przedstawiciele tych organizacji są zawsze zapraszani na odpowiednie posiedzenia Komisji. Czy są jeszcze jakieś uwagi do planu pracy Komisji? Nie widzę. Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem plany pracy Komisji na I półrocze 2000 r. wraz z wprowadzonymi zmianami? W głosowaniu posłowie jednogłośnie przyjęli plan pracy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JózefDąbrowski">Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>