text_structure.xml 78.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy do punktu pierwszego. Proszę o zabranie głosu pana ministra Marka Rusina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekRusin">Z przyjemnością przedstawię sprawozdanie z wykonania budżetu w 1998 roku, gdyż nasz resort więcej daje niż bierze. W 1989 roku Ministerstwo Łączności realizowało swoje zadania statutowe na podstawie dokumentów wydanych przez NIK i Ministerstwo Łączności, a także przyjętych przez rząd. Państwo dysponują materiałami przygotowanymi przez mój resort, więc nie będę mówił o szczegółach, a o najważniejszych danych liczbowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o Telekomunikację Polską SA, to liczba abonentów na koniec roku wynosiła ponad 9 mln łącznie z operatorem narodowym i operatorami prywatnymi. To odpowiada średniej gęstości ok. 23 abonentów na 100 mieszkańców. W miastach na 100 mieszkańców jest 30 abonentów, a na wsi 11,5. Jeśli porównamy ten wynik z rokiem 1990, zobaczymy, że w ciągu 9 lat nastąpił ogromny postęp. Dokonano też znacznej modernizacji sieci telekomunikacyjnej TP SA.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekRusin">W tym roku kontynuowano również proces pozbywania się białych plam na mapie telefonizacji. Z liczby ok. 55 tysięcy miejscowości wiejskich na koniec 1997 roku bez telefonu było ok. 900 takich miejscowości. W 1998 roku obniżono tę liczbę do 487.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekRusin">Bardzo szybki postęp uzyskano w zakresie usług telefonii ruchomej typu komórkowego. Według wstępnych danych na koniec roku 1998 z rodzaju usług korzystało już ok. 1 900 000 abonentów, co oznacza ponad dwukrotne zwiększenie ich liczby (koniec 1997 roku - ok 800 000 abonentów). Jest to fenomen na skalę Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarekRusin">Nastąpiło pogłębienie demonopolizacji i liberalizacji sektora telekomunikacyjnego. Polega to na utworzeniu struktury w każdym byłym województwie, która składa się z dwóch operatorów: jednego wywodzącego się z TP SA i drugiego niezależnego. Nowe prawo telekomunikacyjne sprzyja temu przedsięwzięciu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarekRusin">Rozszerzono obszar sektora telekomunikacyjnego obejmowanego przez kapitał prywatny w związku z realizacją I etapu prywatyzacji TP SA - zakończono przyjmowanie zleceń na oferowane akcje TP SA Akcje TP SA były po raz pierwszy notowane na giełdzie w listopadzie 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarekRusin">W dniu 30 grudnia 1998 roku Rada Ministrów na posiedzeniu przyjęła rządowy projekt ustawy prawo telekomunikacyjne i postanowiła skierować go do parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarekRusin">W dziedzinie usług pocztowych postępowaliśmy zgodnie z dokumentem: „Polityka państwa w zakresie usług pocztowych i ich rozwoju”. Zajęliśmy się trzema priorytetami, a mianowicie: zwiększeniem liczby świadczonych usług pocztowych, poprawą ich dostępności oraz koncesjonowaniem.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o wskaźniki poczty, dotyczą one głównie wskaźników przedsiębiorstwa Poczta Polska. Ogólna ilość placówek pocztowych w 1998 roku wzrosła do 55. W ciągu omawianego okresu Poczta Polska zlikwidowała 30 placówek (z tego 17 na terenach wiejskich) i uruchomiła 85 nowych placówek pocztowych, w tym 70 w miastach i 15 na wsiach. Proces likwidacji następuje powoli i bardzo rozważnie. Staramy się w miarę możliwości zamieniać urzędy pocztowe na agencje. W 1998 roku dokonano 155 takich przekształceń.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarekRusin">W 1998 roku w porównaniu z rokiem 1997 nastąpił wzrost liczby przesyłek doręczonych w ramach usług pocztowych o charakterze powszechnym.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MarekRusin">W 1998 roku resort łączności osiągnął dochody w wysokości 359.502 tys. zł, tj. 101,1% planu. Wydatki kształtowały się na poziomie 105.194 tys. zł, tj. 99,9% planu.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o strukturę dochodów, to zasadnicza ich część, prawie 90%, pochodzi z tytułu opłat koncesyjnych i zezwoleń. Pozostałe 10% dochodu pochodzą z działalności PAR-u. 2/3 wydatków stanowią dotacje na inwestycje Poczty Polskiej, pozostała część środków jest przeznaczona na wydatki Ministerstwa Łączności oraz na działalność PITiP-u, PAR-u i dotacje postulowane przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i Sztab Generalny.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MarekRusin">Poczta Polska ma dodatni wynik bilansu, a dotacja dotyczy tylko prowadzonych przez Pocztę Polską inwestycji. Najważniejszym wydatkiem jest budowa Centrum Ekspedycyjno- Rozdzielczego w Warszawie. Jest to największa inwestycja tego typu w tej części Europy i ma służyć wykorzystaniu położenia geograficznego Polski. Nasz kraj leży na ciągu transportu przesyłek ze Wschodu na Zachód i z Północy na Południe. Kiedy owo Centrum powstanie, a jest ono świetnie umiejscowione, bo przy lotnisku, przy węźle telekomunikacyjnym i w pobliżu projektowanej autostrady A2, to stanowić będzie centralę rozdzielczą dla Europy Środkowo-Wschodniej. Centrum może przynieść państwu ogromne zyski.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MarekRusin">Kolejny punkt wydatków dotyczy modernizacji infrastruktury Poczty Polskiej. Środki wydaliśmy głównie na przebudowę instalacji grzewczych, które były w fatalnej kondycji, a także na informatyzację i mechanizację. Część środków wydaliśmy na budowę nowych placówek pocztowych bądź modernizację starych. Zakupiliśmy też 99 nowoczesnych samochodów ciężarowych do przewozu ładunków pocztowych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o wydatki PAR-u i PITiP-u, to koncentrowały się one na zakupie aparatury kontrolnej i pomiarowej, a także na inwestycjach postulowanych, czyli np. na budowie węzła łączności i radiołączności dla cyfrowej sieci TP SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję za wypowiedź. Porządek dzienny naszego posiedzenia przewiduje także przedstawienie analizy NIK-u w części dotyczącej Ministerstwa Łączności. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK-u.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofWierzejski">Państwo otrzymali od nas informację o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 1998 roku przez Ministerstwo Łączności - część 22. Dokument ten został sporządzony na podstawie kontroli przeprowadzonej w resorcie łączności, a także w urzędach z nim współpracujących.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofWierzejski">Chciałbym się teraz odnieść do wniosków z poprzedniej kontroli wykonania budżetu państwa. Po tej kontroli NIK wniosła o realizację następujących wniosków:</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KrzysztofWierzejski">- wniosek 1: skuteczniejsze sprawowanie kontroli nad Państwową Agencją Radiokomunikacyjną, w szczególności, w zakresie prawidłowości konstruowania planu finansowego, naliczania i przekazywania do budżetu nadwyżek środków obrotowych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KrzysztofWierzejski">W ramach realizacji tego wniosku, na żądanie Ministerstwa Łączności, Agencja przedkłada dodatkowo rozliczenia przekazywanych nadwyżek środków obrotowych za kwartały I i III. Ze względu na obiektywny charakter przyczyn, Agencja nie wpłaciła w wymaganym terminie określonej kwoty do budżetu za I kw. 1998 roku;</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KrzysztofWierzejski">- wniosek 2: urealnienie planowania dochodów budżetowych w celu wyeliminowania nadmiernych różnic pomiędzy założeniami a wykonaniem planu dochodów budżetowych;</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#KrzysztofWierzejski">- wniosek 3: rozliczenie dotacji budżetowej na telefonizowanie miejscowości nie posiadających żadnego telefonu oraz wyegzekwowanie zwrotu nie wykorzystanych dotacji.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#KrzysztofWierzejski">Wnioski NIK-u nr 2 i 3, w świetle wyników kontroli przeprowadzonej w 1999 roku, oceniono jako zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#KrzysztofWierzejski">Jeśli chodzi o ocenę NIK-u, to znajduje się ona na stronie 2 i brzmi:</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#KrzysztofWierzejski">„Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa za 1998 rok w części 22 - Ministerstwo Łączności stwierdzając jedynie nieznaczne uchybienia nie mające istotnego wpływu na wykonanie budżetu”.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#KrzysztofWierzejski">Ocena ta została zaakceptowana przez kierownictwo NIK-u.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#KrzysztofWierzejski">Stwierdzone uchybienia dotyczyły:</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#KrzysztofWierzejski">- po stronie dochodów:</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#KrzysztofWierzejski">- niedokonania pełnej wpłaty do budżetu nadwyżki środków obrotowych przez PAR za I kwartał 1998 r. (niedopłata 2.888 tys. zł), stosownie do zasad określonych w paragrafie 7 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 maja 1991 r. w sprawie zakładów budżetowych. Stanowiło to naruszenie dyscypliny budżetowej określone w art. 57 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo budżetowe i art. 138 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych. Za nieterminową wpłatę tej nadwyżki PAR zapłaciła odsetki za zwłokę w kwocie 189,9 tys. zł. NIK wystąpiła do ministra łączności z wnioskiem o podjęcie działań w celu zawiadomienia Komisji Orzekającej o tym naruszeniu dyscypliny,</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#KrzysztofWierzejski">- po stronie wydatków:</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#KrzysztofWierzejski">- nierzetelnego zaplanowania wydatków na inwestycje postulowane przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego (w ramach działań obronnych), przy niedostatecznym rozeznaniu możliwości realizacyjnych i przygotowaniu dokumentacyjnym, gdyż z kwoty 8.415 tys. zł wykorzystano zaledwie 237 tys. zł, co stanowiło 2,8% planu,</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#KrzysztofWierzejski">- przekroczenia limitu wypłaty dodatkowych wynagrodzeń z PAR-u o kwotę 61 tys. zł, co stanowiło naruszenie dyscypliny budżetowej określone w art. 57 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budżetowe i art. 138 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, o czym prezes Agencji zawiadomił Komisję Orzekającą,</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#KrzysztofWierzejski">- niedostatecznego nadzoru merytorycznego nad wydatkami inwestycyjnymi PAR-u. Nieplanowaną inwestycję w Porębach Leśnych, na którą Agencja przeznaczyła 3500 tys. zł dotacji budżetowej, rozpoczęto bez powiadomienia Ministerstwa Łączności, a przedłożona dokumentacja nie zawierała pełnego zakresu danych określonego w paragrafie 2 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 roku w sprawie szczegółowych zasad planowania i finansowania inwestycji dotowanych z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#KrzysztofWierzejski">Ponadto ustalono, że minister łączności nie wywiązał się z obowiązku określenia szczegółowych zasad korzystania z samochodów służbowych w urzędzie oraz w nadzorowanych i podległych jednostkach.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#KrzysztofWierzejski">Jeśli chodzi o wnioski, to wyniki kontroli wykazały potrzebę podjęcia przez ministra łączności działań mających na celu:</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#KrzysztofWierzejski">1) zawiadomienie Komisji Orzekającej o naruszeniu dyscypliny budżetowej przez PAR polegające na nieterminowej wpłacie do budżetu nadwyżki za I kwartał 1998 r.;</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#KrzysztofWierzejski">2) skuteczniejsze sprawowanie kontroli i nadzoru nad wydatkami na inwestycje postulowane przez BBN i Sztab Generalny WP oraz ich racjonalne planowanie,</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#KrzysztofWierzejski">3) jednoznaczne przypisanie funkcji nadzoru merytorycznego nad wydatkami inwestycyjnymi PAR do komórki organizacyjnej Ministerstwa Łączności,</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#KrzysztofWierzejski">4) opracowanie szczegółowych zasad korzystania z samochodów służbowych w Ministerstwie Łączności oraz jednostkach nadzorowanych i podległych.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#KrzysztofWierzejski">Minister łączności wnioski te otrzymał. Udzielił nam odpowiedzi zadowalającej.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#KrzysztofWierzejski">Oceniamy, że wykonanie budżetu w roku 1998 charakteryzuje się większą dyscypliną niż wykonanie budżetu za rok 1997. Główna księgowa w Ministerstwie Łączności zasługuje na słowa uznania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję za wypowiedź. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KarolDziałoszyński">Przygotowałem uwagi i wnioski po zapoznaniu się z materiałem Ministerstwa Łączności, które chciałbym teraz przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KarolDziałoszyński">Ministerstwo Łączności powołuje się na 4 dokumenty, które w nazwie mają słowa „strategia” i „polityka”. Uważam, że jest to dość ryzykowne, gdyż od dawna mamy do czynienia z brakiem polityki.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KarolDziałoszyński">W pierwszym zdaniu wystąpił błąd, gdyż nie ma ustawy o łączności z 12 maja 1995 roku, chodzi o ustawę z 23 listopada z 1990 roku. W 1995 roku powstał tekst jednolity. Błąd ten jest powielany w dokumentach i dobrze by go było poprawić.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KarolDziałoszyński">Kolejna kwestia to przedstawienie rozwoju usług. Podobnie jak się często zdarzało w poprzednich latach, do sfery polityki zaliczono również zadania własne realizowane przez TP SA i operatorów sieci komórkowych radiokomunikacji ruchomej.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#KarolDziałoszyński">Nie jest jednak jasne, jaki jest wpływ polityki realizowanej przez ministra łączności w 1998 roku na wymienione wskaźniki, których wzrost operatorzy telekomunikacji realizują w związku z własnymi interesami gospodarczymi.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#KarolDziałoszyński">Projekt prawa pocztowego poznajemy tylko z załączonego streszczenia. Oczekujemy na więcej wiadomości dotyczących tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#KarolDziałoszyński">Interesujące jest też to, że polityka pocztowa, która jest znacznie mniej skomplikowana niż polityka telekomunikacyjna, zajmuje prawie dwa razy więcej miejsca w przedstawionych nam materiałach.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#KarolDziałoszyński">Wątpliwości budzi projekt powołania regulatora rynku pocztowego. Czy wartość rynku, który ma być kreowany w warunkach regulowanej konkurencji, uzasadnia powołanie specjalnego urzędu? Czy w resorcie potrzebny jest Departament Regulacji Rynku Pocztowego?</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#KarolDziałoszyński">Na jakim założeniu opiera się koncepcja wprowadzenia konkurencji do obszaru zastrzeżonego? W 1998 roku wydano dwie koncesje na usługi kurierskie. Dlaczego mówi się o wzroście konkurencji wyłącznie w stosunku do podobnej działalności świadczonej przez Pocztę Polską, skoro już w poprzednim roku rynek przesyłek kurierskich został zdominowany przez niezależne firmy kurierskie. Dane statystyczne dotyczące przesyłek kurierskich zawierają wyłącznie informacje o przesyłkach Pocztexu. Są one jednostronne, gdyż nie mówią niż o rynku zewnętrznym, a jedynie o rynku kontrolowanym przez Pocztę. Z naszych odczuć niezależne firmy kurierskie mocno zdominowały rynek przesyłek kurierskich. Na tym poziomie Poczta Polska ponosi porażkę, szczególnie w kwestii działania gospodarczego. Rynek został przegrany i jestem ciekawy, czy Poczta Polska będzie walczyła o ten rynek?</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#KarolDziałoszyński">Interesujący byłby komentarz do stosunkowo niewielkiej ilości uruchomionych agencji. Jednym zdaniem skwitowano sprawę Pocztylionu, a chyba powinno się temu przedsięwzięciu poświęcić więcej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#KarolDziałoszyński">Na stronie 14 w materiale dotyczącym PITiP-u państwo mówicie o „działalności informacyjnej w zakresie prawa telekomunikacyjnego”. Chciałbym się dowiedzieć, co to takiego jest. Podajecie państwo także informację o kradzieży urządzeń PITiP-u na kwotę 19 tys. zł i chciałbym się dowiedzieć czegoś więcej na ten temat. PITiP podaje także kwotę 2 tys. zł, którą przeznaczył na wyjazdy służbowe. Jestem ciekaw, czy to wystarcza?</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#KarolDziałoszyński">Jeśli chodzi o finanse, chciałbym się dowiedzieć, co znaczy pojęcie „etalon”?</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#KarolDziałoszyński">Napisaliście też państwo, że wydatki na działania promocyjne i ekspertyzy promujące problematykę telekomunikacji na wsi osiągnęły wielkość 20 tys. zł. Jestem ciekaw, czy taka działalność jest opłacalna?</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#KarolDziałoszyński">Kolejna kwestia to Centrum Rozdzielczo-Ekspedycyjne Poczty Warszawa-Służewiec. Nasza Komisja śledzi z uwagą kolejne etapy tego przedsięwzięcia. Chcielibyśmy wiedzieć, czy prace postępują zgodnie z harmonogramem?</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#KarolDziałoszyński">W wydatkach na inwestycje PAR podajecie państwo następujące dane:</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#KarolDziałoszyński">- zakup 49 komputerów z podstawowym oprogramowaniem 250 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#KarolDziałoszyński">- zakup pozostałego sprzętu informatycznego (w tym osprzętu sieciowego) 550 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#KarolDziałoszyński">Chciałbym też się dowiedzieć, co oznacza „zintegrowany system informatyczny”?</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#KarolDziałoszyński">To są wszystkie wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JózefDąbrowski">Mam pytanie dotyczące gospodarki finansowej Poczty Polskiej. W otrzymanych przez nas materiałach NIK-u nie mówi się nic na ten temat. Jedynie na stronie 14 zapisano, że:</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JózefDąbrowski">„Aktualnie NIK prowadzi kontrolę w ppup Poczta Polska w zakresie umów na świadczenia usług, dostawę wyposażenia technicznego oraz umów o realizację wybranych inwestycji”. Jak to obecnie wygląda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofWierzejski">Jest tak jak zapisano w materiałach. NIK przeprowadza kontrolę w zakresie zawierania umów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JózefDąbrowski">Na posiedzeniu poświęconym problematyce Poczty Polskiej pojawiły się nawet sugestie wystąpienia do prokuratora. Później wszystko ucichło. Podczas omawiania sprawozdania z wykonania budżetu w 1998 roku odwołał się pan do wykonania budżetu w roku 1997. Sprawa Poczty Polskiej pochodzi z tego okresu. Jesteśmy więc zainteresowani kontynuacją tego wątku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofWierzejski">Jest to główny temat, którym zajmuje się Departament Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o zakup sprzętu dla PAR-u, to rozróżniamy komputery, które stanowią jednostki końcowe, pozostały sprzęt służy zbudowaniu systemu informatycznego. PAR jest podzielona na 18 lokalizacji: 10 oddziałów terenowych, centrale i stacje kontroli radiowej. Między tymi jednostkami musi mieć miejsce przepływ informacji i dlatego mowa jest o zintegrowanym systemie informatycznym. Nie wiem, dlaczego tak szczegółowo podano rozbicie cenowe na sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarekRusin">Pierwszy zarzut dotyczył, że materiały mówią o osiągnięciach podmiotów, a nie resortu łączności. Resort sam w sobie nie prowadzi działalności telekomunikacyjnej, tylko sprawia warunki. Przez ostatnich 12 miesięcy stworzyliśmy możliwości rozwoju dla operatorów niezależnych i jest to skutek decyzji administracyjnych naszego resortu. Dotyczy to też telefonii komórkowej. Zajmujemy się też Pocztą Polską i na razie nasze działania są bardziej widoczne odnośnie do Poczty Polskiej niż TP SA.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o usługi kurierskie, obecny stan prawny nie pozwala na dokładne ich wyliczenie. Możemy je tylko szacować. Nowe prawo nie przewiduje wydawania koncesji na tego typu działalność. Trzeba będzie się rejestrować i raz w roku składać ogólne sprawozdanie z prowadzonej działalności.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o agencje, to Poczta Polska bardzo chętnie zmieniłaby status placówek pocztowych na status agencji, ale w tym względzie napotykamy na silny opór ze strony lokalnych społeczności. Dla wielu małych miejscowości posiadanie poczty jest swojego rodzaju nobilitacją.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MarekRusin">W naszych materiałach zasygnalizowaliśmy sprawę Pocztylionu, gdyż to jest nowe przedsięwzięcie i tak naprawdę realizowane jest dopiero w tym roku. Mogę powiedzieć, że Pocztylion rozwija się dynamicznie, a liczba akwizycji wynosi 2 tysiące dziennie. Mamy więc nadzieję, że fundusz zgromadzi 100 tysięcy członków. Założeniem Poczty Polskiej było objęcie akcją Pocztylion obszarów, którymi nie są zainteresowane inne fundusze. Chodzi głównie o tereny wiejskie. W małych miejscowościach, gdzie jest tylko jedna placówka pocztowa, listonosze, którzy po godzinach pracy stają się akwizytorami, zdobywają ok. 100 akwizycji dziennie.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o kradzież, o której pan poseł wspominał, to było włamanie i ukradziono 4 komputery.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KarolDziałoszyński">Byłem ciekaw, jaki charakter miała ta kradzież.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o kwotę 2 tys. zł i to, czy nie jest to za mała kwota, by PITiP mógł promować się poprzez wyjazdy zagraniczne, to powiem, że eksperci PITiP-u rzadko wyjeżdżają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KarolDziałoszyński">Wydawało mi się, że jest to suma bardzo mała jak na taki cel i dlatego o to zapytałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekRusin">Jeśli chodzi o działalność wydawniczą, to PITiP przejął na siebie ciężar wydawania nowego prawa telekomunikacyjnego. Wydano 100 książeczek, z których każda ma 12 stron.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KarolDziałoszyński">Dziękuję za te wyjaśnienia. Pytania nasunęły mi się podczas studiowania materiałów. Z rozliczeń finansowych wynika, że wydano miliard nowych złotych na sprzęt komputerowy, a jednocześnie prace z zakresu uzyskiwania i utrzymania komputerowych zasobów danych wykorzystania częstotliwości zleca się Instytutowi Łączności. Czy tym nie powinna się Zajmować Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekRusin">Czym innym są dane mówiące o wykorzystaniu częstotliwości w sensie konkretnego zapisu. Jest też prowadzona baza analityczna służąca nowym częstotliwościom i tym zajmuje się Instytut Łączności.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekRusin">Instytut Łączności przez lata zajmował się tworzeniem programów dla częstotliwości. Jest to zajęcie bardziej naukowe niż administracyjne. Z chwilą gdy pojawiła się Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna, myślano nad tym, by filię Instytutu wcielić do PAR-u, ale z przyczyn organizacyjnych nie jest to możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SewerynKaczmarek">Poczta Polska na skutek ograniczeń wprowadzonych przez PKP zmniejsza o 6 (do 96) ilość ambulansów pocztowych na sieci kolejowej. Kiedy zamierza pan zwiększyć przewóz poczty przy pomocy kolei? Jakiej natury są te ograniczenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekRusin">Uczestniczyłem w tworzeniu jednego z programów PHARE, gdzie zagraniczni eksperci proponowali różne plany rozwoju Poczty Polskiej. Eksperci zalecali odejście od transportu kolejowego. Nasz resort nie zgodził się z tą propozycją. Jak eksperci tłumaczyli swoje stanowisko? Po pierwsze powiedzieli, że rozkład jazdy pociągów nie jest zsynchronizowany z potrzebami Poczty Polskiej. Po drugie, by polskie przesyłki były doręczane w terminie odpowiadającym wymogom Zachodu, powinny być przewożone nocą. W tym czasie ruch kolejowy jest najmniejszy. Poczta Polska próbowała różnych możliwości. Korzystała z prywatnych przewoźników. Wiadomo, że nie można odejść od przewozów kolejowych, gdyż nie mamy autostrad ani dróg szybkiego ruchu. Chcę też powiedzieć, że ambulanse pocztowe nie są przystosowane do przewożenia przesyłek i trzeba je zmodernizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JózefDąbrowski">Miejmy nadzieję, że po restrukturyzacji polskich kolei Poczta Polska będzie funkcjonowała jak Królewska Poczta w Londynie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#EdwardManiura">Moje pytanie dotyczy Funduszu Emerytalnego Pocztylion. Doszły do mnie dwa niepokojące sygnały z dwóch różnych placówek pocztowych, w których zmusza się pracowników do wchodzenia do funduszu. Czy państwo dostrzegacie potrzebę uregulowania tego problemu? Osoba, która do mnie zadzwoniła powiedziała mi wprost, że zagrożono jej, że jeśli nie przystąpi do funduszu, zostanie zwolniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekRusin">Wydaje mi się, że jest to zjawisko marginalne. Oczywiście, należy mu przeciwdziałać. Jeśli osoba ta ujawni swoje dane, zainterweniuję. Nie ma przymusu, by pracownicy Poczty Polskiej obowiązków przystępowali do Funduszu Emerytalnego Pocztylion.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JózefDąbrowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że członkowie Komisji przyjęli sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 1998 roku wraz z analizą NIK w części dotyczącej Ministerstwa Łączności (część 22). Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję panu ministrowi za udział w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JózefDąbrowski">Ogłaszam 5-minutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Po przerwie.)</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 1998 roku wraz z analizą NIK w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej (część 21).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Chciałbym państwu zaprezentować wykonanie budżetu resortu transportu i gospodarki morskiej w sposób syntetyczny, koncentrując się głównie na wielkościach wykonanych, gdyż szczegółowy materiał państwo posłowie od nas otrzymaliście.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Budżet resortu transportu i gospodarki morskiej za 1998 rok został zrealizowany:</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#AndrzejGrzelakowski">- po stronie dochodów w kwocie 27.211 tys. zł, tj. w 167,8% założonego planu,</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#AndrzejGrzelakowski">- po stronie wydatków w kwocie 3.979.398 tys. zł, tj. w 99,9% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#AndrzejGrzelakowski">Na przekroczenie planowanych dochodów zasadniczy wpływ mają zrealizowane odsetki bankowe, które w 1998 roku wyniosły 5.983 tys. zł, stanowiąc w ogólnej kwocie wykonanych dochodów 21,9%.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#AndrzejGrzelakowski">Dochody budżetowe resortu transportu i gospodarki morskiej obejmują głównie wpływy realizowane przez jednostki budżetowe oraz wpłaty z zysku gospodarstw pomocniczych.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#AndrzejGrzelakowski">W strukturze dochodów zrealizowanych w 1998 roku największy udział miały dochody działu 50 - Transport - 90,9%. Decydujący udział w wypracowaniu dochodów tego działu, podobnie jak w 1997 roku, miały: urzędy morskie, jednostki dróg publicznych krajowych, Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego, Inspektoraty Żeglugi Śródlądowej i gospodarstwa pomocnicze. Realizowały ja także działy:</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#AndrzejGrzelakowski">79, czyli oświata i wychowanie i 91, czyli administracja państwowa i samorządowa.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, to w wielkościach zrealizowanych wynosiły one 3.981,426 tys. zł. W 17 pozycjach przedstawiliśmy państwu powody zwiększenia wydatków o kwotę 210.406 tys. zł. Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 99,9%. 0,1% wydatków nie została skonsumowana. Niepełna realizacja wydatków wynika głównie z niewykorzystania środków planowanych w dziale administracja państwowa w Głównym Inspektoracie Kolejnictwa, na dotacje do przejazdów pasażerskich autobusowych, na dopłaty do odsetek od kredytów na cele gospodarki rybnej.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#AndrzejGrzelakowski">63% wydatków dotyczyło działu transport. Wydatki majątkowe stanowiły prawie 37%.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#AndrzejGrzelakowski">Chciałbym zwrócić uwagę na podstawowe rodzaje wydatków, które zostały poniesione w ramach poszczególnych jednostek budżetowych resortu. Głównie jednak myślę o wydatkach bieżących, inwestycyjnych, które zostały wykorzystane przez jednostki dróg publicznych krajowych.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o jednostki dróg publicznych krajowych, to w ustawie budżetowej na 1998 rok wydatki na zamiejskie drogi krajowe określono w wysokości 1.620.901 tys. zł, z tego: na wydatki bieżące - 1.307.784 tys. zł, a na wydatki inwestycyjne - 313.117 tys. zł. Środki przyznane na cele rozwoju drogownictwa wykorzystano w 100%.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#AndrzejGrzelakowski">Zrealizowane przez jednostki dróg publicznych krajowych wydatki bieżące zostały wykorzystane na pokrycie kosztów:</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#AndrzejGrzelakowski">1) zadań związanych z modernizacją dróg i obiektów mostowych,</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#AndrzejGrzelakowski">2) utrzymania dróg i obiektów mostowych,</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#AndrzejGrzelakowski">3) zarządzania siecią drogową.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o wydatki inwestycyjne, to z ogólnej kwoty wydatków inwestycyjnych w wysokości 320.517 tys. zł na realizację 12 inwestycji centralnych przeznaczono 248.559 tys. zł. Inwestycje zostały wymienione w dostarczonym przez nas materiale. 6 inwestycji zostało zrealizowanych, a 6 pozostałych znajduje się w trakcie realizacji. Na kontynuację 6 inwestycji centralnych w 1998 roku przeznaczono 178.444 tys. zł. Pozostałe środki zostały przeznaczone na utrzymanie przejść granicznych i portów lotniczych. Kwotę 30 000 tys. zł przeznaczono na inwestycje w kolejnictwie. Zrealizowano 9 inwestycji centralnych, które koncentrowały się w głównych ciągach kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#AndrzejGrzelakowski">Realizowano także wydatki w dziale 79 - oświata i wychowanie. Środki na oświatę i wychowanie zostały wydatkowane na sfinansowanie działalności:</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#AndrzejGrzelakowski">- 39 szkół zawodowych,</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#AndrzejGrzelakowski">- 21 internatów,</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#AndrzejGrzelakowski">- dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-24.21" who="#AndrzejGrzelakowski">Resort utrzymuje dwie Wyższe Szkoły Morskie - w Gdyni i w Szczecinie. Działalność dydaktyczna pochłonęła kwotę 58.543 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-24.22" who="#AndrzejGrzelakowski">Finansowaliśmy też służbę zdrowia resortu transportu, kolejową służbę zdrowia i działalność Inspekcji Sanitarnej PKP.</u>
          <u xml:id="u-24.23" who="#AndrzejGrzelakowski">Wydatki poniesione w dziale 91 - administracja państwowa dotyczyły:</u>
          <u xml:id="u-24.24" who="#AndrzejGrzelakowski">1) centrali ministerstwa 16.460 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-24.25" who="#AndrzejGrzelakowski">2) placówek zagranicznych 2.129 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-24.26" who="#AndrzejGrzelakowski">3) współpracy naukowo-technicznej i gospodarczej z zagranicą 3.329 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-24.27" who="#AndrzejGrzelakowski">4) izb morskich 1.302 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-24.28" who="#AndrzejGrzelakowski">5) pozostałej działalności 56 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-24.29" who="#AndrzejGrzelakowski">6) Głównego Inspektoratu Kolejnictwa 4.996 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-24.30" who="#AndrzejGrzelakowski">Nie będę szczegółowo omawiał struktury tych wydatków. Materiał to opisuje.</u>
          <u xml:id="u-24.31" who="#AndrzejGrzelakowski">Ważną pozycję stanowią wydatki opisane w dziale 96 - dotacje na finansowanie zadań gospodarczych. Dotacje na finansowanie zadań gospodarczych zaplanowane w ustawie budżetowej wyniosły 725.000 tys. Z kwoty tej przeznaczono 560.000 tys. zł na dopłaty do deficytowej działalności przewozowej związanej z wykonywaniem pasażerskich kolejowych przewozów komunikacji krajowej przez przedsiębiorstwo PKP. Zgodnie z postanowieniami art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 6 lipca 1995 roku o PP PKP stawka dotacji była ustalona w stosunku do jednego pociągokilometra wykonanej pracy objętej dotowaniem.</u>
          <u xml:id="u-24.32" who="#AndrzejGrzelakowski">Istotną pozycję stanowi również dotacja do przejazdów pasażerskich autobusowych w komunikacji międzymiastowej zwykłej. Pomoc otrzymali i przewoźnicy PKS-u, ale także przewoźnicy spoza tej struktury. Średnia stawka dotacji dla przewoźników autobusowych wyniosła 158,27zł/1000 km. Wykorzystanie dotacji wyniosło 98,9%.</u>
          <u xml:id="u-24.33" who="#AndrzejGrzelakowski">15.000 tys. zł przeznaczono na pozostałe dotacje, w tym:</u>
          <u xml:id="u-24.34" who="#AndrzejGrzelakowski">- 5.000 tys. zł na częściowe dofinansowanie kosztów zakupu licencji połowowej przez przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich na Morzu Ochockim,</u>
          <u xml:id="u-24.35" who="#AndrzejGrzelakowski">- 10.000 tys. zł na dofinansowanie przewozów transportu kombinowanego wykonywanych przez przedsiębiorstwo PKP.</u>
          <u xml:id="u-24.36" who="#AndrzejGrzelakowski">Ogółem wydatkowano 9.702,0 tys. zł, tj. 97,0% planu. Dotujemy polskich przewoźników.</u>
          <u xml:id="u-24.37" who="#AndrzejGrzelakowski">Wydano też 3.000 tys. zł na sfinansowanie kosztów nieodpłatnych świadczeń przewozowych wykonywanych przez przedsiębiorstwo PKP, związanych z powodzią i likwidacją jej skutków.</u>
          <u xml:id="u-24.38" who="#AndrzejGrzelakowski">Na zakończenie chciałbym powiedzieć o gospodarce pozabudżetowej. Była ona prowadzona w formie wyodrębnienia określonego rodzaju działalności w ramach jednostek budżetowych, tj. gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych.</u>
          <u xml:id="u-24.39" who="#AndrzejGrzelakowski">W 1998 roku jednostki te prowadziły swoją działalność na zasadach samofinansowania, tzn. nie korzystając z dotacji budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-24.40" who="#AndrzejGrzelakowski">W 1998 roku w resorcie transportu i gospodarki morskiej funkcjonowało ogółem 12 gospodarstw pomocniczych utworzonych w działach:</u>
          <u xml:id="u-24.41" who="#AndrzejGrzelakowski">1) transport,</u>
          <u xml:id="u-24.42" who="#AndrzejGrzelakowski">2) różna działalność.</u>
          <u xml:id="u-24.43" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o środki specjalne, to jest to forma gospodarki pozabudżetowej nie wyodrębniona organizacyjnie lecz finansowo.</u>
          <u xml:id="u-24.44" who="#AndrzejGrzelakowski">W 1998 roku w resorcie transportu i gospodarki morskiej funkcjonowało ogółem 76 środków specjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję za przedstawienie wykonania budżetu w resorcie transportu i gospodarki morskiej. Proszę o zabranie głosu pana dyrektora Krzysztofa Wierzejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofWierzejski">Informacja o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 1998 roku przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej - część 21 została opracowana w oparciu o kontrolę wykonaną w MTiGM oraz w Głównym Inspektoracie Kolejnictwa i u 46 przewoźników autobusowych korzystających w 1998 roku z dotacji budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KrzysztofWierzejski">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia realizację budżetu państwa w części 21 - Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej, mimo stwierdzonych istotnych nieprawidłowości, nie mających jednakże zasadniczego wpływu na wykonanie budżetu.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KrzysztofWierzejski">Udział części 21 w ogólnej kwocie dochodów budżetu państwa w 1998 roku stanowił około 0,02%. W odniesieniu do wydatków wskaźnik ten wynosił 2,84%.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#KrzysztofWierzejski">Do nieprawidłowości po stronie dochodów budżetowych należało:</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#KrzysztofWierzejski">- niezrealizowanie przez ministra transportu i gospodarki morskiej postanowień ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o transporcie kolejowym w części dotyczącej funkcjonowania Głównego Inspektoratu Kolejnictwa. Ustalono mianowicie, że w 1998 roku utworzona została struktura organizacyjna Inspektoratu pozwalająca na rozpoczęcie działalności merytorycznej. Inspektorat nie mógł jednak wykonywać wszystkich zadań, do których został powołany, bowiem minister TiGM pomimo upływu 14 miesięcy od wejścia w życie ustawy nie wydał zasadniczych rozporządzeń umożliwiających realizację tych zadań. Brak przepisów wykonawczych był jedną z przyczyn niezrealizowania przez Inspektorat 63,7% planowanych dochodów;</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#KrzysztofWierzejski">- nieuwzględnienie na etapie projektowania budżetu, dochodów pozyskiwanych z tytułu odsetek od środków budżetowych będących w dyspozycji Zarządów Dróg Publicznych na rachunkach w bankach komercyjnych. Dochody z tego tytułu stanowiły 21,2% dochodów części 21;</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#KrzysztofWierzejski">- występowanie zaległości (pomimo poprawy) w pozyskiwaniu dochodów przez urzędy morskie. Na koniec 1998 roku w wyniku niedostatecznej skuteczności w egzekwowaniu, jednostki te nie wpłaciły do budżetu kwoty 1.322,3 tys. zł, co stanowiło około 14% kwoty odprowadzonej.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#KrzysztofWierzejski">Po stronie wydatków nieprawidłowości dotyczyły:</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#KrzysztofWierzejski">- dotowania przedsiębiorstwa państwowego PKP, pomimo niezrealizowania postanowień art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 6 lipca 1995 roku o.p.p. PKP. Brakowało mianowicie protokołu uzgodnionego przez ministra finansów, ministra TiGM oraz Zarząd PKP, który powinien być zawierany corocznie i stanowić integralną część umowy zawartej pomiędzy wymienionymi stronami oraz podstawę do określenia w ustawie budżetowej wysokości dotacji dla PKP. Nie wyegzekwowano ponadto wykonania przez PKP postanowień art. 19 ust. 3 ustawy o PKP zobowiązujących m.in. do wyodrębnienia w ewidencji, przychodów i kosztów wykonywania przewozów pasażerskich. Z tego m.in. powodu dotacja przedmiotowa do deficytowych kolejowych przewozów pasażerskich (560.000 tys. zł) miała charakter dotacji podmiotowej, bowiem jej wysokość była uznaniowa i nie odzwierciedla wielkości strat poniesionych na tego rodzaju usługach;</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#KrzysztofWierzejski">- dokonanie zmian w planie finansowym w ostatnim miesiącu roku budżetowego polegających na przesunięciu środków finansowych z wydatków bieżących na inwestycyjne. Dotyczyło to zwłaszcza przesunięcia w II połowie grudnia 517.5 tys. zł w planie finansowym Głównego Inspektoratu Kolejnictwa. Operacja ta, aczkolwiek legalna z punktu widzenia ustawy Prawo budżetowe, nie znajdowała, według NIK, racjonalnego uzasadnienia;</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#KrzysztofWierzejski">- ustalenie dla niektórych jednostek limitów wydatków niższych niż to wynikało z układu wykonawczego części 21. Dotyczyło to w szczególności działu 79, gdzie pozostawiono w rezerwie ministra TiGM kwotę 5.673,1 tys. zł, tj. 5,6% ogólnych wydatków tego działu określonych w ustawie budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#KrzysztofWierzejski">Jak już powiedziałem wcześniej, mimo wszystko pozytywnie oceniamy wykonanie budżetu w 1998 roku. Jeśli chodzi o nieprawidłowości, to otrzymaliśmy już list od prana ministra w tej sprawie, który nas satysfakcjonuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję za tę wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JózefDąbrowski">Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Przyjęcie wykonania budżetu w roku 1998 jest decyzją ważną. Nie ulega wątpliwości, że rok 1998 był rokiem dobrym.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Jednakże mam bardzo poważne zastrzeżenia co do wykorzystania kredytów udzielonych przez Bank Światowy. Z pożyczki 40 080 tys. zł planowano wydać na polepszenie dostępu do portów na rok 1998 8 mln dol., a wydano 3,4 mln dol. Moim zdaniem jest to bardzo niski procent wydatkowania. Wydano mniej niż połowę kwoty przeznaczonej na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Druga pożyczka przeznaczona na II etap wynosiła 200 036 tys. zł, z której planowano wydać 27 mln dol., a wydano 1,4 mln dol. Jest to śladowy wydatek. Wszystkim nam powinno zależeć na drogach. Pożyczki Banku Światowego w roku 1998 wynosiły 309 mln zł, a opłaty walutowe stanowiły 5,6 mln dol. Za gotowość korzystania z kredytu zapłaciliśmy więcej niż za dostęp do portów i za wybudowanie dróg.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Jeśli chodzi o inwestycje centralne, to wykonanie budżetu w tym obszarze jest niezłe.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Mam pytanie do pana ministra dotyczące wydatków, w niektórych częściach tychże wydatków zmniejszano je, a w innych zwiększano. Czy chodzi o to, że jedna inwestycja była lepiej przygotowana, a druga gorzej?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Chciałabym też zapytać pana prezesa Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, jak zagospodarował środki i czy zabrakło środków na jakiś konkretny cel?</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Myślę też, że nie należy zapominać o integracji z Unią Europejską. Skala spraw do załatwienia jest ogromna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję za tę wypowiedź. Szczególnie ostatni wniosek pani posłanki jest bardzo ważny. W drugim półroczu przewidujemy posiedzenie poświęcone integracji z Unią Europejską w dziedzinie transportu. Do tej pory nie mieliśmy takiego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejSzarawarski">Mam kilka uwag, którymi chciałbym się z państwem podzielić i dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejSzarawarski">Zacznę od płac. Dlaczego wciąż posługujemy się martwymi duszami, by płacić pracownikom za ich kwalifikacje? Czy moglibyśmy w końcu tę chorą sytuację skorygować?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejSzarawarski">Kolejna sprawa dotyczy planowania dochodów. Wciąż jest tak, że planujemy mniejsze dochody niż je uzyskujemy. Zastanawiam się, na ile bierze się to z dobrej woli, a na ile z celowego działania, by móc się później pochwalić dobrymi wynikami. Urzędy Morskie przekroczyły planowane dochody o 21%. Jednakże kontrola NIK-u wykazała duże rezerwy. Słaba skuteczność, wg NIK-u, spowodowała uszczuplenie budżetu o kwotę 328.367 zł.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AndrzejSzarawarski">Kolejne zastrzeżenia dotyczą finansowania szkolnictwa wyższego. Przyznano Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie 917 tys. zł na odbudowę nabrzeży. Zastosowano taką procedurę uruchamiania środków, że środki uruchomione w 1998 roku mogą być wydatkowane dopiero w II kwartale 1999 roku. Jest to marnowanie publicznych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#AndrzejSzarawarski">Jestem też ciekaw, co się dzieje z bazą promową PŻB? Miała być skończona w 1998 roku. Czy prace zostaną ukończone w roku 1999? Inwestycja się przeciąga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SewerynKaczmarek">Chciałbym się dowiedzieć od pana ministra, jakie były skutki przeprowadzenia reorganizacji PKP w dniu 1 lipca 1998 roku. Z tego, co wiemy, mają być utworzone 4 okręgi.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SewerynKaczmarek">Kolejne pytanie dotyczy inwestycji. Dlaczego tak małe środki zaplanowano na nie w budżecie?</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#SewerynKaczmarek">Chciałbym się też dowiedzieć, ile PKP straciły z powodu powodzi. Czy budżet refundował skutki usuwania powodzi, a jeśli nie, to które środki zostały naruszone? W materiałach mówi się o rezerwie celowej.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#SewerynKaczmarek">Ostatnie pytanie mam do pana prezesa Andrzeja Urbanika, proszę mi powiedzieć, bo w materiałach jest podane, że 140 mln zł przeznaczono na wykup gruntu, jakie to będą grunty i jaki jest stan wykupu gruntów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JózefBłaszczyk">Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego wykonał plan prawie w 27%, i to plan gorszy od planu z ubiegłego roku. Chciałbym dowiedzieć się, czy stało się tak dlatego, że źle skonstruowano plan, czy może Inspektorat nie miał nad czym pracować.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JózefBłaszczyk">Drugie pytanie dotyczy wydatków Inspektoratu na rzecz osób fizycznych. Te wydatki bardzo wzrosły i chciałbym się dowiedzieć, dlaczego tak się stało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StefanMacner">Chciałbym zapytać o nieścisłość związaną z materiałami resortu transportu i NIK. Liczby są te same, ale w inny sposób mówi się o przekazywaniu dotacji na przewozy pasażerskie kolejowe. Dokument resortu transportu podaje, że następuje na podstawie stosownych dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#StefanMacner">W dokumencie przygotowanym przez NIK, na stronie 19, mówi się o tym w kilku akapitach, ale chciałbym zacytować ostatni:</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#StefanMacner">„Przedstawiciele Skarbu Państwa (tj. minister TiGM i minister finansów) i Zarząd PKP nie uzgodnili i nie podpisali protokołu (zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o PKP), określającego szczegółowe warunki finansowania PKP. Dokument ten miał określić między innymi: zakres rzeczowy i wysokość środków pieniężnych dotyczących inwestycji i likwidacji nieczynnych linii kolejowych, koszt wykonania 1 pociągokilometra, wysokość dotacji do przewozów pasażerskich, sposób rozliczenia się PKP ze środków otrzymanych z budżetu państwa”.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#StefanMacner">Mój niepokój budzi to, że pieniądze przekazuje się bez stosownych dokumentów. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej nic na ten temat nie mówi. Podane jest jedynie, że:</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#StefanMacner">„Zgodnie z postanowieniami art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 1995 roku o p.p. PKP stawka dotacji była ustalona w stosunku do jednego pociągokilometra”.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#StefanMacner">Nie podpisano jednak żadnego dokumentu, a środki finansowe są przekazywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, to pozwolę sobie zadać kilka pytań.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JózefDąbrowski">Po pierwsze inwestycja E-20. Na jakiej podstawie ta inwestycja została rozliczona, jeśli do naszej Komisji zgłaszane są interwencje przez podmioty, które powinny otrzymać tę dotację, w sprawie rozliczenia faktur za wykonanie zadań w 1998 roku?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JózefDąbrowski">Drugie pytanie dotyczy środków przeznaczonych na odbudowę kolei w Kotlinie Kłodzkiej. Czy środki na odbudowę linii Kłodzko-Kudowa zostały przeznaczone na DOIK we Wrocławiu? A jeśli tak, to w jakiej wysokości i jakie są efekty tego przedsięwzięcia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#EdwardManiura">Mam pytanie związane z informacją podaną przez prasę w województwie śląskim. Myślę o budowie dworca PKP w Częstochowie. Dworzec ten, oddany do użytku w 1997 roku, a rozliczony w 1998 roku, wymaga już kapitalnego remontu. Jestem ciekaw, czy do resortu ta informacja już dotarła i jakie jest państwa stanowisko w tej kwestii?</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#EdwardManiura">Drugie pytanie dotyczy kwoty dodatkowej w wysokości 110 mln zł na wykup gruntów. Poseł Seweryn Kaczmarek pytał o autostradę A-2, ja pytam o A-1 i A-4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JózefDąbrowski">Myślę, że możemy przystąpić do odpowiedzi. Proszę pana ministra Andrzeja Grzelakowskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, będę udzielał odpowiedzi w kolejności zadawanych pytań. Zacznę jednak od ustosunkowania się do zarzutów przedstawionych resortowi przez NIK. Generalne stanowisko resortu jest takie, że będziemy się stosować do zaleceń NIK-u.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o uwagi NIK-u po stronie dochodów, dotyczące dochodów pozyskiwanych z tytułu odsetek od środków budżetowych, to w tej sprawie wystąpiliśmy już do Ministerstwa Finansów z prośbą o rozstrzygnięcie tej sprawy. Zjawisko to powtarza się nagminnie. Co roku zwiększamy dochody nie tylko o 21,2%, jak to było w roku 1998, ale nawet o większy wskaźnik.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o pozyskiwanie zaległości od urzędów morskich, to problem zawiera się w egzekwowaniu kar. Podejmowane są już działania przeciwdziałające temu zjawisku przez dyrektorów urzędów morskich. Działania te wspiera i resort transportu, i wojewodowie. Jesteśmy więc świadomi, że problem istnieje.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o nieprawidłowości po stronie wydatków, to tu najpoważniejszym zarzutem jest nieuzgodnienie protokołu między Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej, Ministerstwem Finansów i PKP. Jest to pewnego rodzaju zaszłość. Niepodpisanie protokołu wzięło się z prostego faktu, a mianowicie PKP domagały się większej ilości środków niż resorty mogły wyasygnować. PKP ubiegały się o środki w wysokości 1 mld zł. PKP nie prowadzą klarownej księgowości po stronie dochodów i wydatków i przedstawiane rachunki nie były wiarygodne. Rozpoczął się długi proces rozstrzygania wątpliwości nie został on do końca rozstrzygnięty.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#AndrzejGrzelakowski">Podobnie było z kredytami, które przeznaczaliśmy na inwestycje centralne, w tym na E-20. W wielu przypadkach mieliśmy uzasadnione podejrzenie, że środki, które przeznaczaliśmy na działania inwestycyjne, były przeznaczane na finansowanie bieżącej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JózefDąbrowski">Czy zostało przygotowane szczegółowe rozliczenie kwot przeznaczonych na inwestycję E-20?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Nasza komórka usytuowana w Departamencie Polityki Transportowej i w Departamencie Budżetu i Finansów na bieżąco śledzi ten proces. Dopiero wczoraj uzyskaliśmy od Dyrekcji Generalnej PKP komplet materiałów, które umożliwią nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JózefDąbrowski">Dzisiaj dyskutujemy nad wykonaniem budżetu i dzisiaj oczekujemy odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Mogę powiedzieć tylko tyle, że moje rozmowy z dyrektorem generalnym PKP nie przyniosły spodziewanych rezultatów. Jest to sytuacja nagminna. Zawsze z opóźnieniem uzyskujemy komplet dokumentów, które są potrzebne do podejmowania decyzji. Świadczy to tylko o kondycji PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JózefDąbrowski">Rozmawiamy dzisiaj o dyscyplinie budżetowej i o gospodarowaniu publicznymi środkami. Nie może być tak, że państwowe przedsiębiorstwo nie składa sprawozdania z wykorzystanych środków. Obywatel, jeśli na czas nie złoży do urzędu skarbowego PIT-u, ponosi za to dotkliwe konsekwencje prawne i finansowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Jest to tego typu problem, który posiada skarb państwa i minister finansów. Polskie Koleje Państwowe zadłużone są na 4 mld zł i nie ma praktycznie możliwości egzekucji.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Mogę obiecać, że jeśli z dostarczonych nam przez PKP materiałów będzie wynikało, że miały miejsce nieprawidłowości, to natychmiast wyciągniemy konsekwencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JózefDąbrowski">Rozumiem, że pan minister przekaże nam na piśmie informację dotyczącą tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Tak. Po przeanalizowaniu materiałów prześlemy panu przewodniczącemu nasze uwagi i wnioski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JózefDąbrowski">W jakim terminie to nastąpi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Sądzę, że pod koniec czerwca, czyli za tydzień, będziemy gotowi do przedstawienia informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JózefDąbrowski">Dziękuję. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pozostałe pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Wracając do uwag przedstawionych nam przez NIK, jeszcze raz pragnę podkreślić, że je w pełni akceptujemy i że będziemy realizować zalecone wytyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JózefDąbrowski">Prosiłbym pana o odpowiedź na pytanie pani posłanki Elżbiety Pieli-Mielczarek, która pytała o kredyty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Już odpowiadam. Wiadomo, że kwota 3,5 mln zł, która została przeznaczona na oprocentowanie kredytów, jest kwotą zbyt małą. Cieszymy się zatem, że w tym roku stopień wykorzystania środków był dobry. Współpraca z systemem bankowym układa się coraz lepiej.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o serię pytań dotyczących kredytów udzielonych przez Bank Światowy i nikłe ich wykorzystanie przez nasze podmioty gospodarcze. Pytania koncentrowały się na dwóch obszarach: pierwszym - dotyczącym dostępu do portów morskich i drugim - wiążącym się z budową dróg.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o małe wykorzystanie środków na polepszenie dostępu do portów, to wiąże się to z raportami Banku Światowego, w których kwestionuje się różne inwestycje i zgłasza uwagi do inwestora i wykonawcy. Tak było np. z portem w Kołobrzegu.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#AndrzejGrzelakowski">Co do sumy 1,4 mln dol. i małego stopnia wykorzystania pożyczki na budowę dróg, to na to pytanie powinien odpowiedzieć pan dyrektor Marek Mistewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Chcę tylko powiedzieć, że płacimy 0,25% odsetek od przyznanych nam środków. Wielkość kredytów zależy od długości ich absorpcji. Zgadzam się z zarzutem, że można by było lepiej te kredyty wykorzystywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MarekMistewicz">Opóźnienia, które nastąpiły w tzw. „pożyczce portowej”, mają szereg szczegółowych przyczyn. Opóźnienia dotyczą głównie dwóch obiektów: mostu mjr. Sucharskiego w Gdańsku i mostu w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MarekMistewicz">Jeśli chodzi o most w Gdańsku, to plany były opracowywane razem z władzami portu i władzami miasta. Będzie to most o konstrukcji podwieszanej, pierwszy most w Polsce zrobiony na taką skalę. Korzystaliśmy z opinii ekspertów zagranicznych finansowanych przez Bank Światowy. Wprowadzili oni szereg zmian, stąd zwłoka, ale mamy nadzieję, że teraz projekt jest bez zarzutu.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#MarekMistewicz">Proces uzyskania pozwolenia na budowę również się wydłużył. Stan prawny części działek, na których ma znajdować się most, był nie uregulowany. Jeśli nie ma pozwolenia na budowę, nie można rozpocząć procedury przetargowej. Procedura przetargowa jest dwustopniowa i każdy jej etap musi być zatwierdzony przez Bank Światowy. W tej chwili przetarg jest już prawie rozstrzygnięty i czekamy na decyzję Waszyngtonu. Mamy nadzieję, że teraz cały proces przebiegnie szybko i sprawnie.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#MarekMistewicz">Jeśli chodzi o most w Szczecinie, to przy tym projekcie także współpracowaliśmy z władzami Szczecina. Budowa mostu została rozpoczęta wiele lat temu, powstały nawet podpory. Chcieliśmy, by podpory zostały zakończone w trybie, w jakim zostały rozpoczęte. Niestety, sytuacja się skomplikowała, gdyż Bank Światowy przeznaczył kredyt tylko na konstrukcję nośną. To jest jeden z powodów opóźnienia.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#MarekMistewicz">Co do projektu drogowego, to jest to projekt nowy, mający zaledwie rok. Można powiedzieć, że ten pierwszy rok miał charakter „rozruchowy”. Trzeba było przede wszystkim zgromadzić stosowną dokumentację.</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#MarekMistewicz">Chcę też państwu powiedzieć, że realizujemy projekty finansowane nie tylko przez Bank Światowy, ale także przez EBOR i PHARE, i w każdej umowie przewidziana jest partycypacja budżetu. I właśnie partycypacja budżetu staje się czynnikiem limitującym wykorzystanie pożyczki. W roku 1998 wiele pożyczek nałożyło się na siebie. Stąd też tak mało środków przeznaczyliśmy na remont dróg. W 1998 roku udało nam się odnowić jedynie 700 km nawierzchni. Stanowi to zaledwie 1/5 potrzeb. Mamy w tym obszarze ogromne zaległości. Tylko 21% nawierzchni w Polsce nie wymaga prac remontowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o pytania pana posła Andrzeja Szarawarskiego, który pytał o urzędy morskie i dynamikę płac, to jest to zjawisko występujące we wszystkich jednostkach budżetowych. Gdyby tak się nie działo, stracilibyśmy wykwalifikowaną kadrę. Obecnie nie ma innej możliwości pozyskania wyspecjalizowanej kadry.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Kolejne pytanie dotyczyło budżetu urzędów morskich i planowania dochodu. Taka jest specyfika funkcjonowania urzędów. Dochód wiąże się z ilością statków, które zawiną do portu, a to zawsze jest trudno przewidzieć i skalkulować.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o rezerwę budżetową i sposób uruchamiania środków, to pytanie pana posła powinno być adresowane do ministra finansów. Zgadzam się, że nie należy uruchamiać środków, których nie można wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#AndrzejGrzelakowski">Pytał też pan poseł o bazę promową PŻB. Rzeczywiście zabrakło nam na realizację tego przedsięwzięcia kwoty w wysokości 6 mln zł. Środki znalazły się w tym roku i myślę, że obiekt zostanie oddany do użytku najpóźniej pod koniec września.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#AndrzejGrzelakowski">Ostatnie pytanie dotyczyło zakupu licencji połowowych. Przeznaczamy jedynie 10% środków z dotacji na ten cel. Zgadzam się, że dotacje powinny być wyższe i należy dbać o ten sektor gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#AndrzejGrzelakowski">Pan poseł Seweryn Kaczmarek zapytał o skutki restrukturyzacji PKP, która została przeprowadzona z początkiem lipca 1998 roku. Chcę powiedzieć, że nie była to restrukturyzacja przeprowadzana na zlecenie ministra transportu i gospodarki morskiej, ale była to wewnętrzna restrukturyzacja przeprowadzona przez pp. PKP. Myślę, że bardziej szczegółowej odpowiedzi udzieli pan Wiesław Protasewicz, członek Zarządu PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#WiesławProtasewicz">W tym gmachu odbyły się już cztery spotkania poświęcone tej tematyce. Na tak postawione pytanie trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż efekty restrukturyzacji można ocenić dopiero po pewnym czasie.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#WiesławProtasewicz">Restrukturyzacja miała na celu dostosowanie struktury organizacyjnej do potrzeb gospodarki rynkowej w kontekście wymogów finansowych i ekonomicznych przedsiębiorstwa. Jeśli się jednak weźmie pod uwagę straty za rok 1998, można mieć wątpliwości co do tego założenia. Straty powstały głównie z powodu spadku przewozów towarowych. Ocenia się, że przychody nie osiągnięte z tego tytułu wynoszą 720 mln zł. Straty też były skutkiem naliczeń księgowych dotyczących amortyzacji. Ustawa z 1995 roku o rachunkowości i rozporządzenie ministra finansów z 1 stycznia 1995 roku dotyczące przeszacowania środków trwałych były tak rozłożone, że w 1995, 1996 i 1997 roku amortyzacja nie była w pełni naliczana. W 1998 roku amortyzacja była naliczana od przeszacowanych środków trwałych. Kwota wyższej amortyzacji w stosunku do roku 1997 wynosi 560 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#WiesławProtasewicz">Restrukturyzacja, a więc wprowadzenie struktury funkcjonalnej, struktury, która zmieniła strukturę obszarową działania PKP w postaci 8 dyrekcji okręgowych PKP na strukturę złożoną z 4 sektorów: towarowego, przewozów pasażerskich, infrastruktury, taboru i zaplecza warsztatowego, pozwoliła przedsiębiorstwu na wejście w inną strukturę rozliczeń. Od 1 stycznia 1999 roku funkcjonuje system rozliczeń wewnętrznych, które może w niedoskonały sposób, ale pokazują, jakie są koszty w poszczególnych sektorach.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#WiesławProtasewicz">Chcę też powiedzieć, że Biuro Restrukturyzacji przygotowało obszerny materiał na temat restrukturyzacji i jeżeli pan poseł pozwoli, prześlę go panu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Kolejne pytanie pana posła Seweryna Karczmarka dotyczyło dekapitalizacji PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#WiesławProtasewicz">Przepraszam, to pytanie umknęło mojej uwagi. Myślę, że na to pytanie najlepiej odpowie dyrektor Biura Dyrektora Generalnego PKP. Chciałbym tylko jeszcze nawiązać do sprawy dworca PKP w Częstochowie. Nic mi nie wiadomo, że dworzec PKP w Częstochowie wymaga remontu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#EdwardManiura">Informacja prasowa ukazała się wczoraj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WiesławProtasewicz">Zwrócę się do dyrekcji dworca o przesłanie wyjaśnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Nasz resort także nie otrzymał żadnej informacji na temat tego, że Dworzec PKP w Częstochowie wymaga remontu.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące skutków usuwania powodzi, to przeznaczono na ten cel 146,2 mln zł. Z kwoty tej przeznaczono na wydatki bieżące 95,6 mln zł, a na wydatki inwestycyjne kwotę 50 mln zł. Środki te zostały podzielone między drogownictwo i PKP. Szczegółowe dane przedstawi panu dyrektor projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SewerynKaczmarek">Moje pytanie dotyczyło tego, czy środki te zostały zrefundowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Jednym słowem, czy pełnomocnik rządu ds. usuwania skutków powodzi przeznaczył na ten cel jakieś środki. Mogę tylko powiedzieć, że kwota została przyznana i w 100% wykorzystana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#SewerynKaczmarek">Czy kwota ta pokrywała wszystkie potrzeby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Potrzeby PKP były zdecydowanie wyższe niż ilość środków, które zostały przyznane. Kwota ta nie pozwoliła usunąć wszystkich skutków powodzi.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o wykorzystanie sumy 110 000 tys. zł przeznaczonych na budowę autostrad, myślę, że najbardziej kompetentną osobą będzie pan prezes Andrzej Urbanik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejUrbanik">Agencja otrzymała w roku ubiegłym podstawową dotację w wysokości 50 160 tys. zł, natomiast dodatkową w wysokości 110 000 tys. zł z przeznaczeniem na wykup gruntów pod budowę autostrad. Środki te zostały wzbogacone o 7,7 mln zł z tytułu odsetek od dotacji budżetowej. Prawie 127 mln zł przeznaczono na wykup gruntów. Pozostała suma została przeznaczona na cele ekologiczne. Wydatki zostały przeznaczone głównie na autostradę A-2, ale kwota 6,5 mln zł została przeznaczona na budowę ujęć wody w okolicach Poznania. Ponadto opłacaliśmy dokumentację realizacyjną. Na badania archeologiczne wydaliśmy ok. 15,5 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#AndrzejUrbanik">Jeśli chodzi o pozyskiwanie gruntów, to wydaliśmy na ten cel 127 mln zł i uzyskaliśmy 7 400 działek o powierzchni 3100 ha. Powierzchnia działek zmienia się w zależności od struktury własnościowej na danym terenie. Uzyskaliśmy w sumie 3.082 ha. Za 1 ha płaciliśmy ok. 40 tys. zł. Na A-3 wydaliśmy 35 tys. zł, na A-1 43 tys. zł, na A-4 400 tys. zł. Na projekty wstępne na A-1, A-4 i A-12 wydaliśmy łącznie 9 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#AndrzejUrbanik">Jeśli chodzi o A-2, mamy wykorzystanych 10 tys. działek, to daje 87% działek potrzebnych do poprowadzenia trasy od granicy państwa do Strychowa. W roku 1998 pozyskaliśmy 2700 działek. W przypadku A-4 mamy pozyskanych 88% działek.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#AndrzejUrbanik">Na odcinku A-1 mamy pozyskanych ok. 60% gruntów na odcinku Gdańsk-Toruń. Działki pozyskaliśmy w roku 1998.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#AndrzejUrbanik">Jeśli chodzi o problem, swego czasu bardzo nagłośniony przez media, a mianowicie blokowanie niektórych działek potrzebnych do zbudowania autostrady, to chroni nas art. 31, na mocy którego możemy się zwrócić do wojewody z prośbą o zajęcie danego terenu.</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#AndrzejUrbanik">Jest też drugi sposób polegający na podpisywaniu umów cywilnoprawnych w celu wywłaszczenia.</u>
          <u xml:id="u-65.6" who="#AndrzejUrbanik">Największy problem stanowią tzw. właściciele nie ustaleni. Szczególnie duży problem mamy w Wielkopolsce. Wojewodowie stoją na stanowisku, że nie wolno wszczynać procesu wywłaszczeniowego, jeśli jest nie ustalony właściciel. W związku z tym nie wiadomo, jak się powinna zachować w takiej sytuacji Agencja w odniesieniu do dotacji budżetowej. Teoretycznie należałoby szukać spadkobierców, i to przez kilka pokoleń. Wnieśliśmy więc sprawę do NSA i ją wygraliśmy. Obecnie natychmiast możemy zająć potrzebny teren.</u>
          <u xml:id="u-65.7" who="#AndrzejUrbanik">Na wykup nieruchomości na autostradzie A-1 przeznaczyliśmy 27 mln zł, na A-2 - 70 mln zł i na A-4 prawie 29 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-65.8" who="#AndrzejUrbanik">Jeśli chodzi o prace przygotowawcze i archeologiczne, wydano: 8 mln zł na A-4, 5 mln zł na A-2 i 2,5 mln zł na A-1.</u>
          <u xml:id="u-65.9" who="#AndrzejUrbanik">Jeśli chodzi o pytanie pani posłanki Elżbiety Pieli-Mielczarek, czy ilość środków była wystarczająca, odpowiem w ten sposób: Agencja jest jednostką budżetową i nie może krytykować przyznanych środków.</u>
          <u xml:id="u-65.10" who="#AndrzejUrbanik">Największy problem stanowią finanse na odrolnienie gruntów. Agencja jest zobligowana do wnoszenia specjalnych kwot z tytułu zmiany przeznaczenia gruntów. 60% środków przeznaczyliśmy na ten cel. Myślę, że ustawa o autostradach płatnych powinna tę kwestię rozstrzygnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KrzysztofWierzejski">Inwestycje finansowe typu „E” były finansowane w połowę ze środków budżetowych, a w połowie z kredytowych.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#KrzysztofWierzejski">PKP wykonały swoje zadania w 67%, w tym kwota budżetowa w wysokości 256.670 tys. zł została wykorzystana w 99,4%. Oznacza to, że w części wydatków na działania modernizacyjne PKP, które były finansowane ze środków budżetowych, realizacja jest znakomita.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#KrzysztofWierzejski">Należy przypuszczać, że niezapłacone faktury, o których pan przewodniczący wspomniał, tyczą się środków kredytowych i środków własnych.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#KrzysztofWierzejski">Jeśli chodzi o rozbieżności w materiałach Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej i NIK-u w sprawie niepodpisania protokołu między PKP a resortem transportu i resortem finansów, to chcę powiedzieć, że moim zdaniem rozbieżności nie ma.</u>
          <u xml:id="u-66.4" who="#KrzysztofWierzejski">Jeśli chodzi o integrację z Unią Europejską w zakresie transportu jesteśmy bardzo zainteresowani materiałami dotyczącymi tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#StanisławGabryś">Jeśli chodzi o modernizację PKP, która miała miejsce po powodzi, to przebiegała ona trzyetapowo. Pierwsze dwa etapy miały się skończyć 31 grudnia 1997 roku. Uzyskano przejezdność w uszkodzonych przez powódź obiektach w wysokości 98%. Ze względu na to, że środków przyznanych na ten cel było mało, skutki powodzi usuwano w sposób prowizoryczny.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#StanisławGabryś">Trzeci etap ma trwać od 1998 roku do roku 2001. PKP w roku 1998 zażądały na dalszą modernizację ogromnych sum. Rok 1998 oszacowano na poziomie 144,5 mln zł. Środki te pokryły 72,5% potrzeb. Budżetowe środki wynosiły 49 mln zł, a kredytowe 95 mln zł. PKP gros tych środków otrzymały pod koniec 1998 roku, a dokładnie 39 mln zł z dotacji budżetowej. PKP środki budżetowe otrzymały w październiku, a z dopiero w listopadzie mogły skorzystać ze środków kredytowych. W związku z tym niewiele z przyznanych środków mogły wykorzystać i wykorzystały kwotę w wysokości 50 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#StanisławGabryś">Na zakończenie chcę powiedzieć, że potrzeby są bardzo duże.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Chciałbym teraz odpowiedzieć na pytanie dotyczące Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego. Rzeczywiście w zeszłym roku zrealizowano zaledwie 1/4 dochodów przewidzianych w ustawie budżetowej. Odpowiedź, dlaczego tak się stało, zawiera się w specyfice funkcjonowania GILC-u. Główne źródło dochodu pochodzi z licencjonowania personelu lotniczego, z nostryfikowania licencji, które wystawiają obce podmioty gospodarcze i wystawiania innych potrzebnych dokumentów. Jeżeli liczba zamówień maleje, maleje i dochód. Sytuacja tej placówki zmieni się z chwilą wejścia nowej ustawy o ruchu lotniczym.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Jeśli chodzi o wydatki to wiązały się one głównie z pracą Komisji Badania Wypadków, których liczby nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#AndrzejGrzelakowski">Ostatnie pytanie dotyczyło budowy linii Kłodzko-Kudowa i o udzielenie odpowiedzi na to pytanie poproszę pana dyrektora Stanisława Brycha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JerzyBrych">Nie mamy żadnych środków na ten cel. Na kontynuację usuwania skutków powodzi 1997/1998 na bieżący rok potrzebujemy kwotę w wysokości 186 mln zł. Potrzeby są udokumentowane szczegółowo opracowanym materiałem, ale do dzisiaj nie ma żadnych decyzji. Ostatnio dyrektor generalny PKP zwrócił się do marszałków Sejmu i Senatu z prośbą o pomoc. W roku bieżącym zamroziliśmy inwestycję na kwotę przekraczającą 1 mld zł. Potrzeby szacujemy na 60 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#JerzyBrych">W zeszłym roku na linii Kłodzko-Kudowa zakończyliśmy betonowanie, pomimo trudnych warunków atmosferycznych. Uważam to za duży sukces.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#JerzyBrych">Jeśli chodzi o usuwanie skutków powodzi i o korzystanie ze środków kredytowych, to w zeszłym roku musieliśmy zaciągnąć pożyczkę wewnętrzną w wysokości 4 mln zł. Pobraliśmy tę sumę z inwestycji E-20. Kiedy dostaniemy kredyt, o którym mówił pan dyrektor Stanisław Gabryś, będziemy musieli zwrócić 4 mln zł inwestycji E-20.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#JerzyBrych">Jeśli chodzi o przygotowanie trzech etapów modernizacyjnych, zostały one opracowane przez najlepszych ekspertów i dorównują poziomem najlepszym programom zagranicznym.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#JerzyBrych">Chciałem jeszcze kilka słów powiedzieć na temat dotacji. PKP otrzymały dotację w wysokości 352.350 tys. zł. W porównaniu z rokiem 1997 była to kwota niższa o 0,3%. Z przyznanej kwoty 256.670 tys. zł przeznaczono na realizację 9 inwestycji centralnych. Realizujemy tylko 3 inwestycji centralne z udziałem dotacji budżetowej: E-20 - odcinek wschodni i zachodni, i odcinek Warszawa-Katowice. Musieliśmy zamrozić modernizację linii kolejowej Warszawa-Kunowice, Warszawa-Gdańsk, Wrocław-Poznań, Poznań-Szczecin. Mamy nadzieję, że otrzymamy na to środki.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#JerzyBrych">Zarząd i Rada PKP podjęły w zeszłym roku decyzję, by wykorzystać ciężkie pociągi zmechanizowane, które kosztowały 72 mln zł, a które stoją bezczynnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#ZdzisławDenysiuk">Zgłaszam wniosek o zamknięcie dyskusji na temat budżetu Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JózefDąbrowski">Czy są jeszcze inne propozycje? W związku z tym, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że wniosek posła Zdzisława Denysiuka został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, wniosek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#JózefDąbrowski">Pozostało nam zatem przyjęcie bądź odrzucenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 1998 roku wraz analizą NIK w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej (część 21). Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że posłowie przyjęli sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#JózefDąbrowski">Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte jednomyślnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Chciałbym podziękować za przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu w roku 1998.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#JózefDąbrowski">Czy są uwagi do pozostałych punktów porządku dziennego? Nie widzę. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#JózefDąbrowski">Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>