text_structure.xml 50.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławStyczeń">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Serdecznie witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MirosławStyczeń">Witam przedstawicieli Komisji Gospodarki parlamentu Republiki Czeskiej. Ta Komisja między innymi zajmuje się sprawami transportu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MirosławStyczeń">Ponieważ o 12.15 Komisja Transportu i Łączności ma następne posiedzenie razem z Komisją Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji dotyczące prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA od razu oddaję głos przewodniczącemu delegacji czeskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZdenekSvrcek">Szanowni państwo. Zacznę od przedstawienia członków delegacji. Komisja Gospodarki ma bardzo szeroki zakres działań. Zajmuje się ona zarówno sprawami związanymi z infrastrukturą, jak i handlem, ale też telekomunikacją i energetyką. Zajmujemy się właściwie gospodarką całego państwa. Dlatego poszczególni członkowie Komisji specjalizują się w różnych dziedzinach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZdenekSvrcek">W strukturach Komisji Gospodarki znajdują się podkomisje, które zajmują się kwestiami poruszanymi na posiedzeniach Komisji Transportu i Łączności.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZdenekSvrcek">Pan Jaroslav Plachy jest członkiem podkomisji transportu i przewodniczącym Komisji Wspierania Prywatnej Działalności Gospodarczej. Pan Miroslav Kapoun jest wice-przewodniczącym podkomisji transportu. Pan Zdenek Koristka jest członkiem kilku podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZdenekSvrcek">Jak wynika z porządku posiedzenia, będziemy dzisiaj mówić o czeskich doświadczeniach płynących z prywatyzacji linii lotniczych, o realizacji programu budowy autostrad, o czeskim programie modernizacji linii kolejowych oraz o przejściach granicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZdenekSvrcek">Ten ostatni temat jest bardzo ważny, ponieważ dotyczy naszych wspólnych przejść granicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MirosławStyczeń">Proszę o krótkie omówienie problemów zapisanych w porządku dziennym posiedzenia. Po każdym punkcie będzie możliwość zadawania pytań.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MirosławStyczeń">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zgadzacie się państwo na tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MirosławStyczeń">Przechodzimy do omówienia punktu pierwszego - doświadczenia prywatyzacyjne czeskich linii lotniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZdenekSvrcek">Sytuacja czeskiego lotnictwa cywilnego jest trochę inna niż lotnictwa polskiego. Obecnie zarząd lotnisk jest przedsiębiorstwem państwowym. Zajmuje się ono kierowaniem, kontrolą oraz zarządzaniem majątkiem dużych lotnisk w Czechach, które pozostają w gestii państwa. Mamy dziesięć lotnisk międzynarodowych. Niektóre z nich są jeszcze własnością skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZdenekSvrcek">Poza tym jest jeszcze 85 lotnisk. Większość z nich należy do gmin lub do podmiotów prywatnych. Te lotniska służą do lotów na krótkie dystanse.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZdenekSvrcek">Zarząd lotnisk jest jeszcze przedsiębiorstwem państwowym. Rozważamy stopniowe prywatyzowanie tego przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZdenekSvrcek">Następnym podmiotem działającym w lotnictwie jest kontrola lotów. To przedsiębiorstwo prowadzi działalność podobną do pracy Centrum Kontroli Lotów w Polsce. Chodzi o nawigację, eksploatację lotniczą, gospodarowanie przestrzenią oraz współpracę z innymi krajami w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZdenekSvrcek">Następnym podmiotem w strukturach lotnictwa są przewoźnicy. Mamy czterech głównych przewoźników. Najważniejszym prze-woźnikiem są czeskie linie lotnicze. O tym przedsiębiorstwie będę mówił najwięcej. Czeskie linie lotnicze zajmują się transportem 90% wszystkich pasażerów i towarów w Republice Czeskiej. Pozostali przewoźnicy mają mniejszy udział w rynku. Na przykład Travel Service zajmuje się lotami czarterowymi oraz przewozami turystycznymi, a Air Ostrava pełni rolę przewoźnika krajowego.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZdenekSvrcek">To stawia linie lotnicze w niekorzystnej sytuacji - nie mają poważnego konkurenta. Czechy są krajem niedużym z niewielką liczbą mieszkańców, dlatego linie lotnicze nie mają zbyt szerokiego pola działania.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZdenekSvrcek">Czeskie linie lotnicze są spółką akcyjną z podstawowym kapitałem 1,5 mld koron. W 1992 roku wpuściliśmy na rynek inwestorów zagranicznych. Głównym z nich była Air France, która po zapłaceniu 30 mln dolarów otrzymała niecałe 32% akcji.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZdenekSvrcek">Ten krok był nieprzemyślany. Nie doceniliśmy pewnych aspektów tej prywatyzacji. Te wszystkie decyzje zapadną teraz. Chcemy wybrać najlepszy alians dla naszych linii lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#ZdenekSvrcek">Air France wyobrażała sobie tę współpracę trochę inaczej niż my i chciała sobie zapewnić tylko stałą liczbę pasażerów. Została zagrożona samodzielność naszego towarzystwa lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#ZdenekSvrcek">Po pewnym czasie Air France odstąpiła od umowy i sprzedała swoje akcje Czeskiemu Bankowi Konsolidacyjnemu. Bank jest własnością skarbu państwa, a zatem proces prywatyzacji wrócił do punktu wyjścia. W tej chwili musimy podjąć decyzję, w jaki sposób ponownie sprywatyzować linie lotnicze. Już dzisiaj wiemy, że musimy naprawić błąd i zdecydować się, do jakiego aliansu chcemy przystąpić. Jedne są dla nas bardzo atrakcyjne, inne nie. Wszystko zależy od tego, jaką posiadają strukturę i jak się zachowują wobec własnych członków. Chcielibyśmy wybrać taki alians, który utrzyma tożsamość naszego towarzystwa lotniczego i weźmie aktywny udział w prywatyzacji. Chodzi o to, aby uczestnicy aliansu wykupili akcje czeskich linii lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#ZdenekSvrcek">Życzylibyśmy sobie, aby te procesy, o których mówiłem, trwały jak najkrócej. Chcielibyśmy, aby prywatyzacja przebiegła sprawnie i szybko.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#ZdenekSvrcek">Czeskie linie lotnicze posiadają w tej chwil następujące samoloty: Airbus 310, Boeing, ATR-42 oraz Tupolew 154.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#ZdenekSvrcek">Na tym zakończę. Gdybyście mieli państwo jakieś pytania, chętnie na nie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MirosławStyczeń">Czy są jakieś pytania w sprawie prywatyzacji czeskich linii lotniczych oraz organizacji ruchu lotniczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Na jakiej zasadzie i na podstawie jakich kryteriów, podjęto decyzję o sprzedaży 32% akcji, które były w posiadaniu Air France? Czy ten proces można traktować jako renacjonalizację tego towarzystwa lotniczego? Jak to było odbierane przez społeczeństwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZdenekSvrcek">To się stało w 1992 roku. Właściwie oferta, z jaką wystąpiła Air France, była najkorzystniejsza. 30 mln dolarów pozwoliło na stworzenie funduszu, z którego były finansowane straty linii lotniczych. Za te pieniądze mogliśmy też zakupić potrzebne samoloty.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZdenekSvrcek">Nie doceniliśmy jednak dominującej roli Air France jako przewoźnika. Zapomnieliśmy o tym, że te linie lotnicze będą chciały dominować. Taka była przyczyna tych problemów. Nie udało nam się wypracować porozumienia choćby w sprawie finansowania strat i dlatego Air France zrezygnowała z umowy.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZdenekSvrcek">Jeśli chodzi o odbiór społeczny tych zdarzeń, to nie było większego oddźwięku. Ta sytuacja w żaden sposób nie wpłynęła na poziom usług naszych linii lotniczych. Jeżeli pasażer jest zadowolony, to wszystko jest w porządku.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ZdenekSvrcek">Linie lotnicze musiały zrezygnować z części planów modernizujących i inaczej ukierunkować swoją działalność. Ponieważ skarb państwa odkupił od Air France akcje czeskich linii lotniczych, można powiedzieć, że prywatyzacji w ogóle nie było. Skarb państwa ma ciągle najwięcej udziałów w tej firmie. 32% akcji posiada Bank Konsolidacyjny, który też jest bankiem państwowym. Są jeszcze mniejsi inwestorzy, jak na przykład miasta: Praga, Bratysława i Koszyce. Część udziałów posiada także czeska kasa oszczędnościowa i zakład ubezpieczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AdamBiela">Mam trzy pytania do pana przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AdamBiela">Pierwsze pytanie dotyczy programu restrukturyzacji. Czy istniał program restrukturyzacji, którego realizacja poprzedzała prywatyzację czeskiej komunikacji, a w szczególności czeskich linii lotniczych? Prywatyzacja nie jest celem samym w sobie, ale ma dostarczyć środki inwestycyjne służące restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Czy zatem państwo taki program mają? Proszę o przedstawienie jego głównych założeń.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AdamBiela">Czy w wyniku prywatyzacji zostanie skonsolidowany czeski kapitał związany z komunikacją? Jaki będą w tym miały udział czeskie linie lotnicze?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AdamBiela">Jaki był udział prywatyzacji kuponowej w czeskich liniach lotniczych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZdenekSvrcek">Jestem w trochę niezręcznej sytuacji, ponieważ część tych pytań dotyczy prywatyzacji całego systemu komunikacji, a na to odpowiedzieć nie potrafię. Być może moi koledzy będą mieli coś w tej sprawie do powiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZdenekSvrcek">Oczywiście odpowiem panu na pytanie dotyczące linii lotniczych. Jeśli chodzi o prywatyzację kuponową, to jej udział był minimalny, praktycznie żaden.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZdenekSvrcek">W tej chwili następuje restrukturyzacja kapitałowa czeskich towarzystw lotniczych i w związku z tym pojawiają się pierwsze problemy. Na przykład „Chemapol” obronił kiedyś kapitałowo linie Air Ostrava, a dzisiaj sam ma olbrzymie kłopoty. W związku z tym Air Ostrava stoi na granicy bankructwa.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZdenekSvrcek">Czeski kapitał może być skuteczny tylko w połączeniu z silnym zagranicznym partnerem strategicznym. Wydaje się, że inna droga restrukturyzacji kapitału jest niemożliwa. Wybór takiego partnera nastąpi prawdopodobnie łącznie z wyborem aliansu, do którego przystąpią nasze linie lotnicze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MirosławStyczeń">Problemy lotnictwa są bardzo interesujące, ale ciekawym tematem jest też problem realizacji czeskiego programu budowy autostrad.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MirosławStyczeń">Przechodzimy do omówienia tego punktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JaroslavPlachy">Komunikacja czy transport służą przede wszystkim do tego, aby łączyć ludzi. Cieszę się, że pierwszy kontakt na szczeblu komisji parlamentarnych Polski i Czech jest spotkaniem poświęconym tematom związanym z komunikacją.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JaroslavPlachy">Podstawowym dokumentem regulującym rozwój komunikacji w Czechach jest „Polityka transportowa Republiki Czeskiej”. Ten program został przyjęty w czerwcu 1998 roku przez czeski rząd. Jest to wyjściowy dokument strategiczny resortu transportu, który został przekazany do Brukseli.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JaroslavPlachy">Pierwszeństwo rozwoju przyznano w nim indywidualnej komunikacji samochodowej. Obywatel naszego kraju ma prawo wyboru środka transportu, ale w dokumencie stwierdza się, że pierwszeństwo rozwoju przyznaje się indywidualnemu transportowi samochodowemu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JaroslavPlachy">Jeżeli chodzi o połączenia kolejowe, to zakładaliśmy, że 1/3 sieci zostanie sprywatyzowana. Po wyborach i zmianie gabinetu rząd premiera Zemana przystąpił do nowelizacji polityki transportowej Republiki Czeskiej w taki sposób, że niektóre punkty programu, zwłaszcza te dotyczące prywatyzacji kolei, zostaną ponownie opracowane. Założenia programu dotyczące kolei będziemy musieli dostosować do nowej polityki.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JaroslavPlachy">Opracowano trzy podstawowe dokumenty regulujące rozwój komunikacji. Pierwszy z nich dotyczy rozbudowy sieci kolejowej do roku 2010. Właściwie ta część programu nie została jeszcze zatwierdzona, ona jest poddana w tej chwili opiniowaniu. Opóźnienia biorą się z protestów ruchów ekologicznych.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JaroslavPlachy">Następnym dokumentem jest „Program rozwoju transportu i łączności Republiki Czeskiej do roku 2009”. Dokument obejmuje plan zmian legislacyjnych na rok bieżący. Po raz pierwszy nakreśla też plan transformacji czeskich kolei.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JaroslavPlachy">Trwają też prace nad kolejnym dokumentem. Jest to „Średniookresowa strategia rozwoju transportu i łączności”.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JaroslavPlachy">Prace nad tymi programami napotykają na jedną podstawową przeszkodę - muszą być zaakceptowane przez Ministerstwo Ochrony Środowiska. Chodzi o wpływ tych inwestycji na środowisko naturalne. W Czechach obowiązuje ustawa, zgodnie z którą wszystkie inwestycje muszą być zweryfikowane pod względem ich wpływu na środowisko naturalne. Okazuje się, że proces sprawdzania tych inwestycji pod kątem zagrożenia dla środowiska jest bardzo skomplikowany. W naszym kraju jest bardzo wiele aktywnych ruchów ekologicznych, które potrafią zablokować prace na wiele miesięcy. Następstwa są takie, że na przykład w tym roku możemy skończyć budowę zaledwie jednego odcinka autostrady D 11.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#JaroslavPlachy">Trudno jest ocenić wpływ inwestycji na środowisko na etapie tworzenia koncepcji, dlatego proponujemy, aby strategie rozwoju sieci komunikacyjnych w Czechach były wyłączone z procesu opiniowania. Być może to pomogłoby nam przyspieszyć prace nad rozwojem komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#JaroslavPlachy">Podstawowym dokumentem określającym rozwój autostrad i dróg szybkiego ruchu jest zarządzenie z 1993 roku „Rozwój dróg i autostrad czteropasmowych w Republice Czeskiej”. To zarządzenie obowiązuje do dzisiaj. Uchwała rządu była aktualizowana do 1997 roku. W 1997 roku rząd postanowił opracować dalszą koncepcję rozwoju sieci komunikacyjnej do roku 2010. Niestety, w lutym 1997 roku z dokumentu usunięto projekt budowy autostrady D 3 Praga-Tabor do roku 2005.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#JaroslavPlachy">Jeżeli nie uda nam się rozwiązać problemów związanych z ekologią, to będziemy się z tym borykać również w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#JaroslavPlachy">Jeśli chodzi o połączenie autostrady między Polską, a Czechami, to są to następujące odcinki: w Polsce A 1 i A 3, a w Czechach D 47 i D 11. W tej chwili ważniejsze jest połączenie autostrady A 1 z odcinkiem D 47 dlatego, że autostrada D 47 uzyskała pierwszeństwo budowy. Ten odcinek biegnie przez Ostravę do Bohumina, a dalej do granicy państwa. Jego budowa jest bardzo ważna, ponieważ będzie połączony z autostradą Wschód - Zachód przez Prerov i Lipnik.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#JaroslavPlachy">Jeżeli nie będzie żadnych zmian na przejściu granicznym w Czeskim Cieszynie i po stronie polskiej, to będziemy mieli do czynienia z bardzo nieciekawą sytuacją. Znacznie wzrośnie obciążenie tego przejścia. Żeby tego uniknąć, proponujemy wybudowanie równoległej drogi biegnącej w kierunku Ostravy i Bohumina, a potem na polską stronę przez przejście w Gorzyczkach.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#JaroslavPlachy">Budowa tego połączenia jest stosunkowo dobrze przygotowana. Nie pojawiają się tam problemy związane z ekologią. Planujemy, że ostatni etap budowy zostanie rozpoczęty w roku 2006. W interesie obu państw jest to, aby zsynchronizowano budowę tej autostrady po polskiej i czeskiej stronie granicy.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#JaroslavPlachy">Zostały powołane grupy ekspertów, które zajmują się przygotowaniem umów o połączeniu autostradowym między Rzeczpospolitą Polską i Republiką Czeską. Wydaje mi się, że niezmiernie ważne będzie stworzenie podstawowych założeń takiej współpracy, bez których zharmonizowanie budowy poszczególnych odcinków autostrady może się nie udać.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#JaroslavPlachy">Jesteśmy przedstawicielami władzy ustawodawczej, a nie wykonawczej, ale to właśnie parlamenty zatwierdzają budżet państwa i dlatego mogą bardzo skutecznie wywierać nacisk na władzę wykonawczą. Jeżeli podczas naszych prac znajdziemy rozsądne rozwiązanie, wierzę, że wspólnymi siłami uda nam się osiągnąć odpowiedni efekt w postaci podpisania międzynarodowej umowy o połączeniu autostradowym między Polską a Czechami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZdenekKoristka">Pochodzę z tej części Republiki Czeskiej, dla której sprawa autostrady D 47 jest bardzo drażliwym tematem. Cieszę się, że bez względu na podziały polityczne jest wspólne postanowienie, aby zbudować tę drogę. W Północnych Morawach wzrasta bezrobocie i budowa tej autostrady daje szansę na rozwiązanie tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZdenekKoristka">Chciałbym uzupełnić to, o czym mówił kolega Jaroslav Plachy. Budowa tej autostrady będzie kosztowała 26 mln koron. Ostatni etap budowy będzie rozpoczęty w 2006 roku. Chodzi o to, abyśmy mogli zsynchronizować nasze działania. Rozmawialiśmy już na ten temat z wicemarszałkiem Sejmu Janem Królem oraz z przewodniczącym Komisji Transportu i Łączności Józefem Dąbrowskim. Pewne rozmowy były też prowadzone z ministrem transportu i gospodarki morskiej panem Tadeuszem Syryjczykiem.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZdenekKoristka">Sądzę, że powinniśmy wypracować jednolite stanowisko w tej sprawie, tak by terminy wysuwane przez obie strony były jak najbliższe. Pan minister mówił, że ewentualny termin połączenia tych dróg przypadnie na lata 2010–2015. Jednak te terminy są uzależnione od środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZdenekKoristka">Pojawia się pewien problem. Czechy mogą wybudować ten odcinek wcześniej, w związku z tym powstanie czasowa próżnia.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZdenekKoristka">Przewodniczący Komisji Transportu i Łączności zadeklarował chęć zorganizowania spotkania ministrów obu państw nie tylko w celu podpisania umowy o przejściach granicznych, ale także po to, aby wyjaśniono wszystkie problemy, o których tutaj mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#ZdenekKoristka">Proponuję, aby Komisja Transportu i Łączności oraz Komisja Gospodarki uzgodniły wspólne stanowisko, w którym zawarlibyśmy dążenie do zsynchronizowania terminów budowy autostrady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MirosławStyczeń">Czy są jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaPielaMielczerek">Ile kilometrów autostrad wybudowano w Czechach od 1990 roku? Pytam o to dlatego, że w Polsce mamy świadomość, jak niewiele autostrad wybudowano w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ElżbietaPielaMielczerek">Chciałabym też wiedzieć, czy Czechy rezygnują za Szczecina, jako portu tranzytowego na rzecz Gdańska i Gdyni? To pytanie zrodziło się w wyniku informacji, że budowa autostrad D 11 i A 3 została odsunięta w czasie. Historycznie Szczecin był zawsze portem tranzytowym dla Czech. Dzisiaj ta tendencja się zmieniła na rzecz Wybrzeża Wschodniego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JaroslavPlachy">Posiadamy 55 tys. km dróg, z czego 500 km to są autostrady. Od 1990 roku wybudowaliśmy niecałe 100 km autostrad. To jest bardzo niewiele, ale środki finansowe nie pozwoliły nam na szybszą realizację budowy autostrad. Nie bez znaczenia były też tutaj protesty ekologów, o których mówiłem wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JaroslavPlachy">Jeżeli chodzi o autostradę A 3, to bylibyśmy bardzo zadowoleni, gdyby również ta inwestycja została przyspieszona. Wiemy, że problemy występują po polskiej stronie. Gdyby w Polsce znalazły się środki na wybudowanie autostrady A 3, to i w Czechach wybudowano by odpowiednie połączenie.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JaroslavPlachy">Jeśli chodzi o port w Szczecinie, to wszystkie materiały na ten temat otrzymał pan poseł Edward Maniura. Musieliśmy czasowo przesunąć budowę tego połączenia, ponieważ priorytet uzyskały budowy korytarzy europejskich. Dla Unii Europejskiej jest to szósty korytarz łączący Wiedeń, Breclav i Pietrowice. Chodziło o to, aby to połączenie spełniało kryteria korytarzy drogowych i kolejowych. To jest kwestia trzech lat. Dojdzie do połączenia kierunków Północ-Południe-Wchód-Zachód. Te drogi spotkają się na autostradzie D 47 w Cieszynie, dlatego tak ważna jest modernizacja przejścia granicznego w Cieszynie. To powinno zostać szybko zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JaroslavPlachy">Nie wiem, czy państwo otrzymaliście tablice, na których widać, że ostatni odcinek budowy jest zaplanowany na rok 2006. Najpóźniej wybudujemy ten odcinek w roku 2010. Państwo planujecie dopiero rozpocząć budowę swojej części połączenia, dlatego musimy coś zrobić z przejściem granicznym w Cieszynie. Ono już dzisiaj jest przeciążone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MiroslawKapoun">Jeżeli chodzi o autostradę D 11, to przesunięto budowę tej drogi ze względu na problemy z ekologią oraz kłopoty z wykupem gruntów. Jednak to nie jest korytarz komunikacyjny, dlatego dano pierwszeństwo budowie autostrady D 47.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrLewandowski">Cieszę się, że delegacja czeska ma takie podejście do sprawy, że należy stworzyć warunki do powstania korytarza. Przypominam, że na konferencji w Helsinkach w czerwcu 1997 roku przyjęto dokument, mówiący o rozszerzaniu możliwości połączeń Północ-Południe. Między innymi chodzi o rozwój korytarza, który łączy kraje skandynawskie przez porty w Szczecinie i w Świnoujściu, z Włochami. Oczywiście ten korytarz przebiega przez Czechy i Austrię.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PiotrLewandowski">Wydaje się, że nasze wspólne działanie może doprowadzić do tego, że ten korytarz zostanie zaakceptowany na konferencji paneuropejskiej, która odbędzie się w następnym roku.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PiotrLewandowski">Proszę członków delegacji czeskiej o zobligowanie ministra transportu, który będzie gościem konferencji ministrów transportu w maju tego roku w Warszawie, aby wspomógł polskiego ministra transportu i gospodarki morskiej w działaniach na rzecz utworzenia tego korytarza. Komisja Transportu i Łączności przesłała wniosek w tej sprawie do Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Również w tej sprawie rozmawiam ze Szwecją. Poparcie trzech ministrów niewątpliwie pozwoli zrealizować ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MirosławStyczeń">Rzeczywiście Komisja sformułowała niedawno dezyderat do rządu, aby wzmóc prace nad utworzeniem korytarza europejskiego transportowego, który przebiegałby od Skandynawii przez Świnoujście i Szczecin doliną Odry do granicy czeskiej. Myślę, że jest szansa, aby odnowić te prace i zmobilizować naszych ministrów do odpowiednich działań.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MirosławStyczeń">Czy są jeszcze jakieś pytania w sprawie autostrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AleksanderBacciarelli">Jaką część budżetu Republiki Czeskiej przeznacza się na transport? W jaki sposób jest finansowana budowa dróg?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AleksanderBacciarelli">Drugie pytanie dotyczy autostrady biegnącej przez Cieszyn lub Bohumin. Chciałbym zapytać, ile kilometrów innych autostrad Republika Czeska zamierza wybudować do roku 2010? Ile kilometrów autostrady trzeba dobudować, aby dosięgła granicy Polski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JaroslavPlachy">Jeśli chodzi o komunikację, to państwo przeznacza na to 2,10 PKB.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JaroslavPlachy">Planujemy przyjęcie ustawy o funduszu transportu. W tej chwili trwają debaty parlamentarne, więc póki co, wszelkie wydatki związane z drogami są pokrywane z budżetu państwa. Wykorzystywane są także środki pochodzące z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Takie są główne źródła finansowania dróg i autostrad w Czechach.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JaroslavPlachy">Następne pytanie dotyczyło planowanej ilości kilometrów autostrad do roku 2010. Według projektów omawianych w tej chwili w parlamencie wybudujemy 500 km autostrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MiroslawKapoun">Budowa autostrady D 47 rozpoczęła się od budowy olbrzymiego skrzyżowania w kierunku od Bohumila do Lipnika. Ten odcinek będzie miał długość 90 km. Szczegóły związane z harmonogramem prac nad poszczególnymi odcinkami znajdują się w materiałach, które możecie państwo od nas otrzymać.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MiroslawKapoun">Wszystko zależy od podpisania umów między naszymi krajami. Jeżeli terminy budowy nie będą zsynchronizowane, to odcinek dobiegający do Lipnika zostanie na razie zamknięty, a będzie wybudowana droga do Cieszyna.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MiroslawKapoun">Mówiono tutaj, że jest rozważane finansowanie dróg z funduszu transportu. Jeżeli ten projekt zostanie przyjęty, to do funduszu trafi część podatku akcyzowego, opłaty za drogi oraz część podatków drogowych. Te środki już są, ale chcemy je zgromadzić w jednym miejscu, żeby mieć większą sumę.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#MiroslawKapoun">Wszystko zależy od woli politycznej. Miejmy nadzieję, że ustawa zostanie przyjęta przez parlament na początku przyszłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MirosławStyczeń">Posiadamy dokument opisujący harmonogram prac nad autostradą D 47. Kopię przekażemy pan dyrektorowi Aleksandrowi Bacciarellemu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MirosławStyczeń">Przechodzimy do omówienia następnego punktu posiedzenia „czeski program modernizacji linii kolejowych, doświadczenia restrukturyzacyjne”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MiroslawKapoun">Jeśli chodzi o korytarze kolejowe, to z dzisiejszych i wczorajszych rozmów dowiedziałem się, że decyzje w tej sprawie zostały już podjęte i sytuacja jest jasna.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MiroslawKapoun">Zanim zacznę opowiadać państwu o programie modernizacji kolei, chciałbym przekazać państwu pozdrowienia od czeskiego ministra transportu. Pan minister się bardzo cieszy, że przyjedzie na spotkanie w Warszawie. Na to spotkanie przybędzie także przedstawiciel kolei, który przesłał państwu krawaty, na których jest umieszczony emblemat naszych kolei.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MiroslawKapoun">Republika Czeska planuje utworzenie czterech korytarzy kolejowych. Dwa korytarze są obecnie w trakcie budowy. Po spotkaniu w Helsinkach te korytarze znajdują się na mapach. Czwarty korytarz europejski łączy Decin z miejscowością Breclav. Można powiedzieć, że 40% tego korytarza już zostało wybudowane. Na niektórych odcinkach można już jeździć.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#MiroslawKapoun">Na budowę tych korytarzy przeznaczono kwotę 24 mld koron. Oczywiście to nie wystarczy. Środki przeznaczone na pierwszy korytarz zostały już wyczerpane. W ubiegłym tygodniu rząd zatwierdził podniesienie tej sumy do 36 mld koron, co gwarantuje ukończenie tego korytarza do roku 2002.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#MiroslawKapoun">Jeśli chodzi o korytarz Wiedeń - Warszawa biegnący do państw skandynawskich, to rozpoczęto jego budowę w zeszłym roku i w tej chwili jest wybudowanych 40 km. Zakończenie budowy tego korytarza planujemy na rok 2005. Jak na razie nie sygnalizowano nam żadnych problemów, które by hamowały jego budowę.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#MiroslawKapoun">Następne dwa korytarze będą powstawać po roku 2002 lub 2005. Jeden z nich połączy Petrovice i Cheb przez Pilzno, Pragę i Ostravę do Zebrzydowic. Czwarty korytarz łączy Usti z Austrią i przebiega przez Czeskie Budziejowice i miejscowość Veseli.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#MiroslawKapoun">Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że mam bardzo ścisły kontakt z Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej. Jestem jedynym przedstawicielem koalicji rządowej w tej delegacji. Skład naszej delegacji świadczy o tym, że współpracujemy ze sobą w najważniejszych kwestiach związanych z komunikacją i transportem.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#MiroslawKapoun">Od 1989 roku staramy się przeprowadzić restrukturyzację kolei, ale ciągle tkwimy w punkcie wyjścia. Chcieliśmy obniżyć o około 70 tys. ilość zatrudnionych w tym przedsiębiorstwie. Kiedy zaczynaliśmy, na kolei pracowało 160 tys. ludzi.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#MiroslawKapoun">W tej chwili trwa dyskusja, co będzie dalej z restrukturyzacją czeskich kolei i jak się ona powinna zakończyć. Uważamy, że przedsiębiorstwo powinno przybrać formę spółki akcyjnej, w której pewną rolę odgrywałby obcy kapitał. Ten problem wiąże się z rozstrzygnięciem, co zrobić z kolejami regionalnymi, które nie są opłacalne. Ta dyskusja ciągle trwa. Jest to największy problem, z którym boryka się obecny rząd.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#MiroslawKapoun">Wracając do prac parlamentu, chciałbym powiedzieć, że czeskie ministerstwo transportu przygotowało 13 projektów ustaw dotyczących komunikacji, transportu i inwestycji. Jest to między innymi ustawa o telekomunikacji, o usługach pocztowych, ustawa o funduszu transportu, o żegludze morskiej, o żegludze rzecznej. Zostanie także znowelizowana ustawa o lotnictwie cywilnym oraz o sieci komunikacji lądowej.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#MiroslawKapoun">Oprócz tego rząd przygotowuje pewne materiały, które dotyczą zasad rozwoju i re-konstrukcji metra w Pradze oraz rozwoju telekomunikacji i usług pocztowych.</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#MiroslawKapoun">O niektórych rzeczach rozmawialiśmy już wczoraj. Być może należy się zastanowić nad tym, czy zasadne byłoby sformułowanie wspólnego wniosku w tej sprawie. Wiem, ze państwo macie podobne problemy i że będziecie przyjmować podobne ustawy. Moglibyśmy wymienić między sobą projekty tych aktów prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MirosławStyczeń">Dziękuję bardzo, to jest niezwykle interesująca pro-pozycja. Członkom Komisji Transportu i Łączności chciałbym powiedzieć, że aby mniej więcej zorientować się w wysokości podawanych tutaj sum, wszystkie kwoty należy dzielić przez dziesięć i wtedy otrzymamy wynik w złotówkach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MirosławStyczeń">Czy są jakieś pytania do tej części spotkania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SewerynKaczmarek">Chciałbym się dowiedzieć, jaką prędkość będą rozwijały pociągi na nowo budowanych liniach oraz jaki do tego zostanie wykorzystany tabor?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#SewerynKaczmarek">Jaki jest stosunek czeskiego resortu transportu do przewozów kombinowanych? Jakie środki z budżetu są przeznaczane na czeskie koleje? Czy te koleje są zadłużone, a jeśli tak, to jak wysokie jest to zadłużenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MiroslawKapoun">Zakłada się, że pociągi będą kursowały z prędkością 160 km/h. Jest to związane z infrastrukturą kolejową.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MiroslawKapoun">Jeśli chodzi o jednostki napędowe, to powstał pewien problem związany z ich produkcją. Najpierw planowano zakup pociągów „Pendolino” - miało je produkować konsorcjum firmy czeskiej z Siemensem i Fiatem. Niestety to konsorcjum nie przestrzega warunków umowy. W zeszłym roku mieliśmy otrzymać pierwszą jednostkę, ale Fiat podniósł cenę tych pojazdów i powiedział, że zrealizuje to zamówienie dopiero po roku 2002.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MiroslawKapoun">W tej chwili trwają negocjacje. Rozważamy nawet możliwość zerwania umowy. Być może kupimy pociągi gdzie indziej. Państwo macie lepsze wiadomości z Francji, ponieważ wam również firmy proponują pewne pojazdy.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MiroslawKapoun">Jeśli chodzi o transport kombinowany, to został on sprywatyzowany. Oddzielono go od czeskich kolei. Dzisiaj widać, że to był duży błąd. Właścicielem tego przedsiębiorstwa została firma holenderska, która w zasadzie likwiduje wszystkie stacje przeładunkowe dla transportu kombinowanego. Czeskie koleje chciałyby otrzymać to z powrotem.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#MiroslawKapoun">Jeżeli chodzi o dotacje otrzymywane przez czeskie koleje, to jest to około 11 mld koron, z czego 6 mld jest przeznaczonych na inwestycje, a 5 mld na komunikację osobową. Tych pieniędzy jest za mało. Dotacja na transport osobowy powinna wynosić 9 mld koron. Braki finansowe występujące na tym obszarze pokrywamy z środków uzyskanych z transportu towarowego. Nasze straty wynoszą od 3 do 4 mld koron.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#MiroslawKapoun">Zadłużenie czeskich kolei w 2005 roku będzie wynosić 47 mld koron, z czego 30 mld koron pochodzi z kredytów preferencyjnych. Ogólne zadłużenie będzie wynosiło około 10 mld koron.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SławomirBukowski">Padło tutaj stwierdzenie, że 1/3 linii ma być prywatyzowana. Czy to oznacza, że wybrane linie mają być całkowicie sprzedane, czy też oznacza to, że 30% akcji wszystkich linii ma być sprzedanych?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#SławomirBukowski">Czy macie państwo zamiar zelektryfikować linię wiodącą do Wrocławia przez przejście graniczne w Międzylesiu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MiroslawKapoun">Jeśli chodzi o 30% akcji tras regionalnych, to mówiłem o tym, ze obecnie trwa dyskusja na ten temat. Podjęto decyzję, że te trasy powinny zostać wyłączone z podstawowej sieci tras. Zrezygnowano z prywatyzacji, o której mówiłem na początku. Rozważamy takie rozwiązanie, aby trasy regionalne stały się własnością przyszłych województw. Spółka akcyjna, która powstanie w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa, na pewno pozostawi sobie udziały gwarantujące pozostanie tego majątku. Po pięciu latach przekażemy go całkowicie regionowi. Wszystko zależy od tego, jakie kompetencje przyznamy nowym dużym województwom.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MiroslawKapoun">Na razie te sprawy nie zostały do końca uzgodnione. Nasz rząd jest rządem mniejszościowym i takie decyzje wymagają poparcia partii opozycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MiroslawKapoun">Niestety, nie potrafię odpowiedzieć na pytanie dotyczące elektryfikacji linii kolejowej przebiegającej przez Międzylesie. Po powrocie do kraju spotkam się z ministrem transportu i go o to zapytam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MirosławStyczeń">Przechodzimy do omówienia problemu polsko-czeskich przejść granicznych. Nasza granica jest ukształtowana w ten sposób, że połączenia transportowe mogą przebiegać właściwie tylko przez Bramę Morawską. Jest to jeden z najstarszych szlaków komunikacyjnych w Europie.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MirosławStyczeń">W Polsce jest nieco inna struktura opieki nad przejściami granicznymi. Przejściami drogowymi zajmują się wojewodowie. Po zmniejszeniu liczby województw te decyzje leżą w gestii trzech wojewodów: śląskiego, opolskiego i dolnośląskiego. Przejściami kolejowymi zajmuje się Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MirosławStyczeń">Na pewno musimy rozstrzygnąć problemy związane z funkcjonowaniem przejścia granicznego w Cieszynie. Przypominam, że przez Olzę można się przeprawić trzema mostami. Jeden most jest dwukierunkowy.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#MirosławStyczeń">Nasi goście już podczas rozmów z panem marszałkiem zwracali uwagę na problemy związane z tym przejściem granicznym. Jeśli nie dojdzie do przyspieszenia budowy autostrady A 1 i jej połączenia z czeską autostradą D 47, to wtedy most w Boguszowicach zostanie jeszcze bardziej obciążony i może dojść do zablokowania tego przejścia.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#MirosławStyczeń">Posiadamy także szereg przejść granicznych otwartych w ciągu ostatnich lat dla ruchu lokalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZdenekKoristka">Wiem, że problem przejść granicznych nie jest tak ważny jak kwestia korytarzy drogowych i kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#ZdenekKoristka">W Czechach za budowę przejść granicznych i ich działanie jest odpowiedzialne Ministerstwo Finansów, poprzez Generalną Dyrekcję Ceł. Jeśli zaś chodzi o budowę dróg dojazdowych, to za to odpowiada Ministerstwo Transportu.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#ZdenekKoristka">Obecnie dysponujemy 22 przejściami granicznymi oraz 32 przejściami lokalnymi. Część przejść jest przeznaczonych dla ruchu towarowego, między innymi przejście w Cieszynie.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#ZdenekKoristka">Niedawno miało miejsce spotkanie ekspertów polskich i czeskich, dotyczące przejść granicznych. Spotkanie odbyło się 17 i 18 marca 1999 roku w Kudowie Zdroju. Omawiano na nim sprawy związane z otwieraniem nowych przejść granicznych oraz eksploatacją dotychczasowych. Chciałbym przekazać panu przewodniczącemu protokół z tego spotkania. Ponieważ on jest bardzo szeroki - omawiano 22 punkty - nie chciałbym tego teraz czytać. Powiem tylko o niektórych jego aspektach.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#ZdenekKoristka">Zarówno z polskiej, jak i z czeskiej strony odczuwany jest deficyt handlu w rejonie przygranicznym. Istnieją przejścia graniczne, które są ograniczone do obsługi transportu towarowego.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#ZdenekKoristka">Polska delegacja przyjechała na to spotkanie z propozycją, aby zwiększyć tonaż na przejściu granicznym Sudice-Pietraszyn i Krnov-Pietrowice, a strona czeska chciała, aby to nastąpiło na przejściu Biały Potok-Paczków. W pierwszych dwóch przypadkach zwiększono by tonaż do 20 ton, a w trzecim do 12 ton. Chodzi o to, że firmy działające w tych regionach chcą szybciej handlować i chcą przewozić towary. Przejść, na których nie jest ograniczony przewóz towarowy, jest mało.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#ZdenekKoristka">Na spotkaniu zaproponowaliśmy też wprowadzenie regionalnej komunikacji samochodowej. Chodzi o to, aby przedsiębiorcy, którzy prowadzą w tym regionie działalność gospodarczą i mają zakłady produkcyjne w powiatach granicznych, mogli swobodnie przewozić towary. Samochody towarowe tych podmiotów gospodarczych byłyby zarejestrowane w danych powiatach. U nas zezwolenia na przewozy regionalne wydawałyby organy celne i powiatowe. Wydaje mi się, że byłoby to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ przedsiębiorcy prywatni skarżą się, że nie mają takiej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#ZdenekKoristka">W imieniu władz polskich w spotkaniu uczestniczył pan płk. Klimowicz, który obiecał nam, że projektem regionalnego transportu strona polska się zajmie i w rozsądnym czasie wyda swoją opinię o tej propozycji. Apeluję do członków Komisji Transportu i Łączności, jeśli państwo macie możliwość wsparcia tego projektu, będę niezmiernie wdzięczny.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#ZdenekKoristka">Wspomniano tutaj o sieci przejść granicznych istniejących w ramach projektowanych autostrad. Rozmowy o połączeniu tych autostrad trwają. Wierzę, że te umowy zostaną przygotowane w rozsądnym czasie i że zostaną wkrótce podpisane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MirosławStyczeń">Dziękujemy za te informacje. Jeśli chodzi o drogowe przejścia graniczne, to w Sejmie zajmuje się nimi Komisja Spraw Wewnętrznych i Administracji. Oczywiście to nie przeszkadza temu, żebyśmy zwrócili się do Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej o zajęcie się sprawą regionalnego transportu samochodowego między Polską a Republiką Czeską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZdenekKoristka">Chciałbym jeszcze dodać, że taka komunikacja już funkcjonuje między Czechami i Niemcami. Mamy tu bardzo dobre wyniki. Uważam, że te pozytywne doświadczenia możemy wykorzystać w naszej współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MirosławStyczeń">Przygotujemy tekst wniosku, który skierujemy do rządu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MirosławStyczeń">Ostatnią część posiedzenia możemy poświęcić omówieniu tematu wspólnych przedsięwzięć w korytarzach transeuropejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Chciałbym się odnieść do propozycji wprowadzenia transportu regionalnego. Po rozmowach, które odbyły się w lutym tego roku w czeskim ministerstwie transportu oraz po doświadczeniach związanych z negocjacjami z Unią Europejską doszliśmy do wniosku, że ten problem można rozszerzyć. Chcielibyśmy we współpracy z Czechami, Węgrami i Słowenią doprowadzić do zliberalizowania rynku przewozów w transporcie drogowym międzynarodowym. Liberalizacja polegałaby na likwidacji zezwoleń na wjazd. Myślę, że ta kwestia zostanie rozstrzygnięta w ciągu najbliższych kilku miesięcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MirosławStyczeń">Wróćmy do wspólnych przedsięwzięć w korytarzu transeuropejskich Północ-Południe.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MirosławStyczeń">Chciałbym jeszcze raz powiedzieć, że Komisja Transportu i Łączności skierowała dezyderat do ministra transportu i gospodarki morskiej o zintensyfikowanie prac nad organizacją korytarza transeuropejskiego nr 10 biegnącego przez Świnoujście i Szczecin doliną Odry do granicy czeskiej. Komisja uważa, że ten korytarz nie tylko powinien zawierać drogi kolejowe i lądowe, ale także wodne. Odra powinna być spławna. Należy wykorzystać fakt, że czeskie i polskie górnictwo, jak i hutnictwo jest zlokalizowane właśnie w tych rejonach.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MirosławStyczeń">Chcielibyśmy po dzisiejszym spotkaniu zmobilizować ministrów transportu do współdziałania. Pytania zadawane dzisiaj przez przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej świadczą o tym, że można stwierdzić niedostatek takich kontaktów.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#MirosławStyczeń">Dzisiaj nasi goście wysłuchali z zainteresowaniem informacji o transformacji ustrojowej oraz o przekazywaniu kompetencji komunikacyjnych nowo utworzonym województwom. Będziemy się dzielić także innymi doświadczeniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MiroslawKapoun">Jestem przekonany, że zarówno Polska, jak i Czechy doskonale wiedzą, w jakim kierunku powinna się rozwijać ich współpraca. Brałem udział w konferencji zorganizowanej w Helsinkach, na której jednoznacznie podkreślono znaczenie Polski w budowaniu korytarza transeuropejskiego. W Polsce będą się krzyżowały korytarze łączące Zachód i Wschód oraz Północ i Południe.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#MiroslawKapoun">Chyba nie będziemy tym pokoleniem, któremu uda się połączyć Dunaj z Odrą. Ciągle słyszymy, że jest tam blokowany wykup gruntów. Liczymy jednak na to, że kiedyś to zamierzenie zostanie zrealizowane. Ważne jest to, żeby Odra była spławna zarówno po polskiej, jak i po czeskiej stronie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MirosławStyczeń">Moglibyśmy powrócić do projektów regionalnych, które stworzyliśmy kilka lat temu, myśląc o transporcie brazylijskiej rudy żelaza Odrą. To było podczas rządów premiera Włodzimierza Cimoszewicza. Niestety wtedy kontrakcja podjęta przez kolejarzy oddaliła ten projekt i skierowała transport rudy przez porty w Gdańsku i Gdyni. Wydaje mi się, że można wrócić tego pomysłu. Można kupować brazylijską rudę i spławiać ją Odrą na południe. Pamiętam, że huty w Ostravie były bardzo tym zainteresowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZdenekKoristka">Chciałbym wrócić do sprawy regionalnego transportu towarowego. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem pana ministra. Powinno dojść do liberalizacji tego transportu. Należy usunąć wszystkie przeszkody w transporcie towarowym między naszymi krajami. Oczywiście zgadzam się z tą propozycją, ale chciałbym to uszczegółowić. Komunikacja regionalna, o której mówiłem, polega na tym, że mogą z niej korzystać tylko przedsiębiorcy lokalni. W przypadku, gdyby te przejścia były otwarte dla wszystkich przewoźników, miejscowe samorządy mogłyby nie chcieć, aby przez te przejścia odbywał się tranzyt towarowy.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#ZdenekKoristka">Czy jeśli dojdzie do liberalizacji tych przepisów, to będą one obowiązywały na wszystkich przejściach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MirosławStyczeń">Te problemy się łączą. To nie jest taka prosta sprawa. Czechy nie posiadają wspólnej granicy z Węgrami i ze Słowenią, dlatego rezygnacja z zezwoleń tranzytowych i docelowych między Polską, Czechami, Węgrami i Słowenią jest interesująca.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MirosławStyczeń">Nie znamy terminu uruchomienia tej liberalizacji. Jeśli on jest odległy, to zajmiemy się sprawą regionalnego transportu samochodowego. To co dobrze funkcjonuje na granicy polsko-niemieckiej, może być też korzystne na granicy polsko-czeskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejGrzelakowski">Jedno rozwiązanie nie wyklucza drugiego. Mówiąc o liberalizacji, w gruncie rzeczy myślimy o transporcie w takim układzie, w jakim on się dzisiaj dokonuje. Nie byłoby kolizji i oporów społeczeństwa również jeśli chodzi o przewozy tranzytowe, ponieważ wielkość tych przewozów nagle i tak nie wzrośnie.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejGrzelakowski">Program liberalizacji transportu pogłębia kwestię współpracy regionalnej i przygranicznej. Tego typu współpracę prowadzi Polska z Republiką Federalną Niemiec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MirosławStyczeń">Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeśli nie ma, to bardzo dziękuję naszym gościom. Wspólnie zwrócimy się do pana ministra o podjęcie starań o szerszą współpracę z ministrem transportu Republiki Czeskiej, tak aby dyrektorzy departamentów podległych panu ministrowi mogli się kontaktować bezpośrednio z dyrektorami departamentów czeskiego Ministerstwa Transportu.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MirosławStyczeń">Mamy nadzieję, że kontakt pomiędzy naszymi Komisjami nie był ostatni. Dziękuję posłowi Edwardowi Maniurze, dzięki któremu nasze kontakty są takie intensywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZdenekSvrcek">Ja również dziękuję wszystkim za to spotkanie. Chciałbym państwa zapewnić, że to spotkanie było bardzo potrzebne. Otrzymaliśmy szereg ważnych informacji, które będą nas inspirować. To historyczne spotkanie Komisji na pewno nie było ostatnie. Zapraszam przedstawicieli Komisji Transportu i Łączności do Czech. Myślę, że takie spotkanie mogłoby się odbyć we wrześniu lub w październiku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MiroslawKapoun">Chciałbym potwierdzić to zaproszenie. Rozmawialiśmy z panem posłem Edwardem Maniurą o tym, w jaki sposób możemy dalej współpracować. W naszym wniosku możemy na przykład zapisać, co będziemy dalej robić. Moglibyśmy tam też wspomnieć o tym, że wymienimy między sobą projekty ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MirosławStyczeń">Dziękuję za tę uwagę. Życzymy naszym gościom dalszego miłego pobytu. Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>