text_structure.xml
27 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#CzesławBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Porządek dzienny jest państwu znany. Przystępujemy do jego realizacji. Proszę pana ministra o przedstawienie pierwszej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BronisławGeremek">Mam zaszczyt przedstawić Komisji kandydaturę pana Pawła Dobrowolskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Kanadzie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BronisławGeremek">Pan Paweł Dobrowolski urodził się w 1954 r. Odbył studia historyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Tytuł doktora nauk historycznych otrzymał w 1983 r. w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk. Habilitował się w 1998 r. Specjalnością pana Pawła Dobrowolskiego była historia średniowiecza. Jest autorem kilkudziesięciu prac, książek i artykułów z tego zakresu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BronisławGeremek">Odbywał studia również za granicą w Szkole Polskiej w Rzymie przy F.G. Paolo II i w Instytucie L. Sturzo. Był pracownikiem naukowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach. Był także wykładowcą historii i kultury polskiej w Szkole Języka i Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BronisławGeremek">Pan Paweł Dobrowolski był także lektorem języka angielskiego w Spółdzielni Lingwista-Oświata. Zdał egzamin państwowy z języka angielskiego. Oprócz tego włada językiem francuskim i włoskim.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BronisławGeremek">Pan Paweł Dobrowolski ma za sobą 10 lat pracy w służbie dyplomatycznej. W latach 1990–1995 był konsulem generalnym w Edynburgu. Od 1995 r. pracował w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, w centrali, zajmując kolejno stanowiska wicedyrektora gabinetu ministra, wicedyrektora Departartamentu Promocji i Informacji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BronisławGeremek">Był także rzecznikiem prasowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych w dwóch kadencjach ministerialnych. Mogłem z bliska obserwować nie tylko znakomitego historyka średniowiecza, ale także dyplomatę.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BronisławGeremek">Zwracam się do Komisji z prośbą o poparcie mojej propozycji powołania pana Pawła Dobrowolskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Kanadzie. Czynię to w przekonaniu, że jest to doświadczony i wybitny pracownik polskiej służby zagranicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CzesławBielecki">Proszę kandydata o przedstawienie koncepcji swojej ewentualnej misji dyplomatycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełDobrowolski">Wiem, że otrzymali państwo wielostronicowy materiał dotyczący Kanady, więc ograniczę się do przedstawienia 4 punktów w obszarze polsko-kanadyjskiego dialogu. Niekiedy stanowiska Polski i Kanady w tych podstawowych 4 kwestiach są zbieżne. Są również sprawy, które wymagają dalszego prowadzenia i wskazują na różnice widzenia zarówno polityki wielostronnej, jak i bilateralnej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PawełDobrowolski">Kanada jest pierwszym państwem, które uznało polskie aspiracje do NATO i ratyfikowało Protokoły akcesyjne do Traktatu Północnoatlantyckiego. Nie powinniśmy o tym zapominać. Mówię o tym m.in. dlatego, że na forum Paktu Północnoatlantyckiego Kanadyjczycy, którzy są założycielami NATO, zajmują specyficzne stanowisko określane przez dwie koncepcje polityczne, które wymagają ze strony Polski zarówno aktywnego dialogu, jak i niekiedy wyrażenia sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PawełDobrowolski">Kanadyjczycy określają się jako amerykańskie niesupermocarstwo, przeciwstawiając się Stanom Zjednoczonym. Znalazło to wyraz w protokole ostatniej sesji NATO we Florencji. Kanadyjska polityka zagraniczna od 1998 r. lansuje koncepcję tzw. „miękkiej siły” - „soft power”. To oznacza, że działania polityczne prowadzone są bez użycia elementów przymusu, na zasadzie dialogu, lobbingu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PawełDobrowolski">Ten styl uprawiania polityki jest Polsce bliski. W samej Kanadzie spotyka się on z poważną krytyką ze strony ludzi, którzy wskazują na słabe zaangażowanie militarne Kanadyjczyków np. w operację KFOR w Kosowie, z której Kanada się wycofała.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PawełDobrowolski">Kanada popiera rozszerzenie NATO, co określa się mianem polityki otwartych drzwi. Kanadyjczycy zadeklarowali swoje poparcie dla Rumunii i Słowenii. Nie jest to współbrzmiące z wyborami Polski, ale nie stanowi przeciwstawienia. Kanada nie popiera polityki szerokiego otwarcia w sensie dopuszczenia licznej grupy nowych państw do NATO.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PawełDobrowolski">Głos Kanady jest w pewnym sensie głosem osobnym w sytuacji pewnej kontestacji Amerykanów. Ponadto koncepcja „soft power” nie zakłada elementu dialogu o bezpieczeństwie w kategoriach otwartego bezpieczeństwa militarnego. Kanada nie wyraża w sposób sprecyzowany swojego stanowiska w kwestii europejskiej polityki bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PawełDobrowolski">Dialog Unii Europejskiej z Kanadą mimo corocznych szczytów kanadyjsko-unijnych nie jest ożywiony.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PawełDobrowolski">Kanada znajduje pole szerzenia swoich opinii na temat polityki bezpieczeństwa w Radzie Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jest obecnie członkiem niestałym Rady Bezpieczeństwa. Myślę, że cały pakiet spraw związanych z prawami człowieka, ochroną praw mniejszości, nieproliferacją broni nuklearnej, z konwencją ottawską w kwestii produkcji min, to pola, na których kanadyjska polityka zagraniczna w sferze bezpieczeństwa jest szczególnie aktywna.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PawełDobrowolski">Należy zwrócić uwagę na kwestie bilateralne. Trzeba wskazać na deficyt przede wszystkim w zakresie kontaktów ekonomicznych. W maju br. odbyła się wizyta polskiego ministra gospodarki w Kanadzie. Stworzyła ona pewne perspektywy współpracy. Zapo-wiedziano, że stan obrotów z 360 mln dolarów rocznie może w ciągu 4 lat zostać zwiększony do 0,5 mld dolarów.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PawełDobrowolski">Polska ambasada musi również podjąć działania na rzecz realizacji tego celu. Chodzi o zainteresowanie kanadyjskich inwestorów Polską. Obecnie Kanada jest 21. inwestorem, jeśli chodzi o polski rynek wewnętrzny. Myślę, że ta sytuacja może ulec poprawie przez działania kanadyjskiej agencji rządowej w Polsce, która inwestuje w wielu dziedzinach. W obszarze współpracy polsko-kanadyjskiej należy uwzględniać także rynki trzecie. Myślę zwłaszcza o Ukrainie w kontekście budowy rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk. Kanadyjczycy zamierzają przygotować do końca br. analityczne studium finansowe w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PawełDobrowolski">Jeśli chodzi o kwestie bilateralne, negocjacji wymagają m.in. sprawa umowy lotniczej, kwestie związane z funkcjonowaniem 800-tysięcznej Polonii i z wzajemnym obowiązkiem wizowym. Gdyby pojawiły się jakieś pytania, jestem do państwa dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PawełDobrowolski">Proszę posłów o zadawanie pytań kandydatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AntoniKobielusz">Mam pytanie dotyczące współpracy wyższych uczelni. Ostatnio obserwuje się pewne ożywienie w tej dziedzinie. Jak ocenia pan perspektywy rozszerzenia współpracy?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AntoniKobielusz">Drugie pytanie wiąże się z podaną przez pana informacją, iż Kanada zajmuje 21. miejsce na liście inwestorów zagranicznych obecnych w Polsce. Trzeba stwierdzić, że Kanadyjczycy są ostatnio bardzo aktywni na terenie naszego kraju. Można powiedzieć, że poszukują możliwości inwestowania. Dość dokładnie penetrują północne i południowe rejony naszego kraju. Jak pan ocenia możliwość zwiększenia inwestycji kanadyjskich w Polsce?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełDobrowolski">Współpraca uczelni przebiega na kilku płaszczyznach, m.in. z wykorzystaniem kanadyjskich programów pomocowych. Inną formą jest współpraca między poszczególnymi ośrodkami akademickimi. Sądzę, że ten rodzaj współpracy ma przed sobą wielką przyszłość, przede wszystkim ze względu na strukturę państwa kanadyjskiego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełDobrowolski">Jest to struktura silnych prowincji. Niedawna wizyta premiera Quebecu Luciena Boucharda pokazała, że na tych płaszczyznach rządy prowincji będą gotowe szukać partnerów. Kanadyjczycy mają w jednej dziedzinie wielką przewagę nad resztą świata. Według danych statystycznych są w tej chwili najbardziej wykształconym społeczeństwem na świecie. Kanada ma najwyższy współczynnik ludzi z wyższym wykształceniem.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PawełDobrowolski">Jeśli chodzi o inwestycje kanadyjskie w Polsce, obecnie realizowanych jest 12 kanadyjskich programów pomocowych dotyczących Polski. Dotyczą one zarówno rolników w Siedleckiem, jak i bezpośrednich kontaktów firm. Dobrze rozwija się współpraca lotnicza, mimo że znajdujemy się w bardzo niekorzystnej sytuacji, jeśli chodzi o umowę lotniczą z Kanadą.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PawełDobrowolski">Problem przyciągnięcia inwestycji kanadyjskich do Polski polega na tym, że ten wielki kraj zaczyna ulegać fascynacji drugim brzegiem. Dostrzega główne pola inwestycyjne w Korei czy Japonii. Kraje te mogą stać się bardziej interesującymi strefami inwestycyjnymi niż np. Europa Środkowa. Jednym z celów polskiej misji jest przypominanie, że związki Kanady z Europą Środkową powinny być podtrzymywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#CzesławBielecki">Czy są jeszcze jakieś pytania do kandydata?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarianSołtysiewicz">Jak pan ocenia rolę diaspory polskiej w Kanadzie w rozwiązywaniu problemów, przed którymi stoi nasz kraj? Mam na myśli zintensyfikowanie naszej współpracy gospodarczej i kulturalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełDobrowolski">To jest temat na poważne seminarium, ale moja odpowiedź będzie krótka. Przede wszystkim musimy mieć świadomość, że jest to grupa 780-tysięczna, skupiona głównie na wschodnim brzegu. Pokolenie lat 80. zaczyna robić karierę zawodową. Są to ludzie dobrze wykształceni, z czym wiążemy pewne nadzieje. Z drugiej strony jest to grupa, która do chwili obecnej nie wypracowała sobie stanowisk politycznych, nawet w strukturach federalnych. Ani w Ontario, ani w Quebecu Polacy nie funkcjonują w obiegu politycznym. Trzeba zaczekać, aż ludzie ci zaczną robić karierę najpierw na poziomie lokalnym, co już się dzieje, potem prowincjonalnym, a następnie federalnym.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PawełDobrowolski">Z punktu widzenia demografii i położenia społecznego, jest to grupa, z którą można wiązać nadzieje na przyszłość.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#CzesławBielecki">Czy są jeszcze pytania do kandydata? Nie widzę. Proszę pana ministra o przedstawienie drugiej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławGeremek">Przedstawiam Komisji kandydaturę pana Tadeusza Chomickiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Korei.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BronisławGeremek">Pan Tadeusz Chomicki urodził się w 1962 r. Ukończył studia socjologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 1987–1988 odbył studia podyplomowe na Uniwersytecie w Oxfordzie, w latach 1991–1992 na Wydziale Nauk Politycznych i Społecznych Uniwersytetu Europejskiego we Florencji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#BronisławGeremek">W latach 1989–1992 pracował na Uniwersytecie Warszawskim jako asystent w Instytucie Socjologii. Następnie przeszedł do pracy w służbie zagranicznej. Pracował w Departamencie Afryki, Azji, Australii i Oceanii. Przeszedł kolejne stopnie służbowe do starszego radcy ministra. Kierował wydziałem w tymże departamencie. W 1998 r. został dyrektorem Departamentu Polityki Eksportowej.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#BronisławGeremek">Pod tą niezupełnie jasną nazwą kryje się konstytucyjna powinność Ministerstwa Spraw Zagranicznych pełnienia nadzoru nad obiegiem specjalnym. Chciałbym podkreślić, że w tej dziedzinie dyrektor Tadeusz Chomicki stał się znakomitym specjalistą. Trudno go będzie zastąpić. Jest to dziedzina, która wymaga talentu dyplomatycznego i bardzo wielkiej prawości działania. Pan Tadeusz Chomicki przewodził polskim delegacjom uczestniczącym w negocjacjach. Występował na licznych konferencjach i seminariach. Ma też za sobą kursy specjalistyczne w zakresie służby zagranicznej. Republika Korei jest na pierwszych stronach gazet. To oznacza, że placówka w Korei jest niezwykle ważna i wymagająca.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#BronisławGeremek">Zwracam się do Komisji z prośbą o poparcie mojego wniosku. Jestem przekonany, że jest to bardzo dobry kandydat.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CzesławBielecki">Proszę kandydata o przedstawienie koncepcji swojej misji dyplomatycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszChomicki">Szanując państwa czas, nie będą opowiadał o długiej, bo według wierzeń koreańskich, liczącej 4.333 lata historii tego kraju, choć wiele w niej elementów dramatycznych i podobnych do naszej historii. Walka z potężnymi sąsiadami o tożsamość narodową, o niepodległość, wyniszczająca okupacja, podział kraju na strefy wpływów obcych mocarstw, doświadczenia komunizmu na północy, mozolna, nie pozbawiona doświadczeń stanu wojennego droga do demokratyzacji na południu półwyspu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszChomicki">Dzień dzisiejszy zapisuje się w dziejach narodu koreańskiego jako historyczna data. Do bezpośrednich samodzielnych rozmów po raz pierwszy zasiadają przywódcy dwóch państw koreańskich, które pozostają w konflikcie od ponad pół wieku. Te dwa państwa są jak dwa elementy Yang i Ying, centralny motyw koreańskiej flagi. Oznaczają stały konflikt, ale też nierozerwalność i stałe dążenie do uzyskania harmonii. Nie znamy jeszcze praktycznych rezultatów tego szczytu. Z pierwszych doniesień wynika, że będzie miał on przede wszystkim znaczenie psychologiczne w przełamaniu nieufności po obu stronach linii demarkacyjnej. Sam fakt rozpoczęcia rozmów jest bardzo ważny i być może przybliży perspektywę rozwiązania jednego z najdłuższych i najpoważniejszych konfliktów we współczesnej polityce.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszChomicki">Jakie jest znaczenie i rola stosunków z Republiką Korei, krajem odległym od nas geograficznie i kulturowo? Azja, pomimo kryzysu finansowego lat 80., pozostaje najdynamiczniej rozwijającym się regionem świata. Brak silnej i stabilnej obecności Polski w regionie, mógłby w przyszłości odbić się negatywnie na możliwościach rozwoju polskiej gospodarki, na inwestycjach i wymianie handlowej. Zmiana sytuacji politycznej, transformacja polskiej gospodarki, koncentracja na kierunku euroatlantyckim spowodowały częściowo utratę tradycyjnych partnerów i rynków w Azji, takich jak Indie czy Wietnam. W tym kontekście bardzo dynamiczny rozwój nawiązanych zaledwie w 1989 r. stosunków z Republiką Korei nabiera szczególnego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#TadeuszChomicki">Chciałbym przedstawić państwu w skrócie te elementy współpracy politycznej, gospodarczej i kulturalnej, które uważam za najważniejsze. Obecność polska na Półwyspie Koreańskim jest znacznie dłuższa niż oficjalne stosunki z Republiką Korei. W 1953 r. Polska została zaproszona do Komisji Nadzorczej Państw Neutralnych w Korei i do dziś tam funkcjonuje.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#TadeuszChomicki">W ramach działań na rzecz stabilizacji sytuacji na Półwyspie Koreańskim w 1997 r. Polska przystąpiła do Organizacji do Spraw Rozwoju Energetyki do Półwyspie Koreańskim. Stałe utrzymywanie przez Polskę kontaktów z Koreą Północną jest wysoko cenione przez naszych partnerów i sojuszników, a także przez Koreę Południową. Harmonizacja działań politycznych na obydwu kierunkach jest przedmiotem stałej uwagi Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#TadeuszChomicki">Stosunki polityczne z Republiką Korei należy uznać za bardzo dobre. Wielokrotnie dochodziło do spotkań i wizyt na najwyższych szczeblach. Mam nadzieję, że uda nam się doprowadzić do realizacji wizyty marszałka Sejmu w Korei. Ważną rolę w tych kontaktach odgrywa także utworzona niedawno grupa parlamentarna polsko-koreańska.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#TadeuszChomicki">Aktywne stosunki Polski z Republiką Korei można uznać za wyraz zaangażowania w proces pokojowy na Półwyspie Koreańskim. Można też uznać za wyraz naszej roli w Europie, jako członka NATO i Unii Europejskiej. Moim zdaniem, najważniejszym zadaniem aktywności politycznej na Półwyspie Koreańskim jest stworzenie i utrzymywanie sprzyjających warunków dla rozwoju współpracy gospodarczej. Współpraca gospodarcza jest najważniejszym wymiarem stosunków z Republiką Korei.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#TadeuszChomicki">Przywódcy koreańscy wielokrotnie podkreślali, że Polska jest dla Korei strategicznym partnerem w Europie Środkowo-Wschodniej, a działalność przedsiębiorstw koreańskich potwierdza te słowa. Korea jest w Polsce największym azjatyckim inwestorem. Inwestycje koreańskie są rzędu 1,6 mld dolarów. Obroty handlowe sięgają 1,3 mld dolarów rocznie.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#TadeuszChomicki">Jakie są najważniejsze zadania placówki w tym obszarze? Po pierwsze - działania zmierzające do ograniczenia deficytu w obrotach handlowych, który w ub.r. przekroczył 1,1 mld dolarów. Duża część importu to import inwestycyjny w postaci elementów do produkcji samochodów czy telewizorów, które następnie mogą być eksportowane z Polski. Trzeba jednak uczynić wszystko, aby zwiększyć polski eksport do Korei.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#TadeuszChomicki">Za najważniejsze uznałbym działania na rzecz szerszego otwarcia dość protekcjonistycznie chronionego rynku koreańskiego, poprzez usuwanie formalnych ograniczeń w dostępie do tego rynku. Ostatnio próbowaliśmy zwiększyć eksport polskiego mięsa.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#TadeuszChomicki">Kolejnym zadaniem jest wspieranie inwestycji koreańskich w Polsce. Obok zapewnienia ich wysokiego poziomu, ważne jest sprzyjanie dywersyfikacji strumienia inwestycyjnego w trzech wymiarach. Po pierwsze - różnicowanie branż i objęcie poza motoryzacją, elektroniką czy telekomunikacją innych dziedzin z udziałem wysoko rozwiniętych technologii.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#TadeuszChomicki">Po drugie - udział w inwestycjach obok wielkich koncernów także średnich i mniejszych firm, mniej podatnych na wielkie kryzysy finansowe i lokowanie inwestycji na obszarach o zwiększonym bezrobociu, czemu sprzyjałby rozmów różnych form współpracy i promocji regionalnej. Ogromna jest rola parlamentu, gdyż posłowie w sposób naturalny interesują się problemami swoich wyborców i mogą stymulować tego rodzaju regionalną współpracę.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#TadeuszChomicki">Z inwestycjami wiąże się także zadanie przyciągania koreańskich przedsiębiorstw do udziału w prywatyzacji polskiej gospodarki. Należy wymienić takie dziedziny jak transport, energetyka, telekomunikacja, bankowość i ubezpieczenia. Podstawowa dla realizacji tych wszystkich zamierzeń jest szeroko rozumiana promocja współpracy gospodarczej z Polską jako krajem silnym, stabilnym, stale się rozwijającym. Tej promocji powinny być podporządkowane działania w zakresie współpracy politycznej, naukowo-technicznej czy kulturalnej. Szczególnie ważnym elementem promocji jest rządowe wsparcie dla konkretnych inicjatyw gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#TadeuszChomicki">Określenie obszarów tego wsparcia i doprecyzowanie zadań wymaga głębokich, wszechstronnych analiz, zwłaszcza w sytuacji ograniczonych środków finansowych i instrumentów działania, jakimi dysponuje państwo, a także samorząd gospodarczy w naszym kraju. Miejmy nadzieję, że ostatnie przekształcenia biur radców handlowych w wydziały ekonomiczno-handlowe ambasad wspomogą proces tworzenia szerszych analiz, wychwytujących makroekonomiczne tendencje w kraju urzędowania i identyfikujących te obszary, które perspektywicznie będą stanowić najlepsze miejsce współpracy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#TadeuszChomicki">Ważnym obszarem sprzyjającym współpracy gospodarczej są kontakty naukowo-techniczne. Należy wspierać działania Komitetu Badań Naukowych, Polskiej Akademii Nauk, ośrodków uniwersyteckich i badawczych. Nie można pominąć kwestii współpracy kulturalnej. Miłość do muzyki Chopina jest w Korei nie mniejsza niż w Japonii. Myślę, że można znaleźć sponsorów, którzy opłaciliby zwiększony udział polskiej kultury w Republice Korei. Należy także podkreślić rolę współpracy regionalnej. Są zawarte porozumienia między Warszawą a Seulem, między byłym województwem gdańskim a prowincją Kyongsangnam-do. Planuje się następne z uwagi na wzrost znaczenia w Polsce roli regionów i samorządu terytorialnego, a także możliwości wykorzystania pozacentralnych źródeł finansowania takiej współpracy. Ważna jest w tym zakresie rola parlamentu.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#TadeuszChomicki">Chciałbym podkreślić, że dla realizacji tych wszystkich zadań potrzebna jest ścisła i przemyślana współpraca urzędów centralnych, parlamentu, instytucji lokalnych, biznesowych, gospodarczych, artystycznych, naukowych, organizacji pozarządowych.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#TadeuszChomicki">Ministerstwo Spraw Zagranicznych opracowuje plan działania obejmujący m.in. możliwość działania dla tych wszystkich podmiotów. Mam nadzieję, że uda nam się pozyskać te podmioty dla realizacji zadań służących rozwojowi niezwykle korzystnych stosunków z Republiką Korei. Ambasada w Seulu i MSZ pozostaną ośrodkami ogniskującymi te działania w skali państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CzesławBielecki">Kto z posłów chciałby zadać pytanie kandydatowi?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejWielowieyski">W materiale, który otrzymaliśmy, są pewne niejasności. Olbrzymia jest dysproporcja między polskim eksportem a importem. Częściowo jest ona równoważona przepływem kapitałowym. Jaka jest perspektywa zmiany struktury obrotów handlowych na najbliższe lata? Czy można spodziewać się wzrostu inwestycji koreańskich w Polsce?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejWielowieyski">Czy istnieje możliwość przełamania koreańskiej obrony przed importem z naszego regionu? Obecnie jesteśmy na poziomie 0,1% importu koreańskiego. Prawdopodobnie jakość naszych towarów nie jest satysfakcjonująca dla partnerów koreańskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszChomicki">Sytuacja nie bardzo da się przewidzieć, m.in. dlatego, że największy inwestor w Polsce, czyli firma DAEWOO przeżywa ogromne trudności. Jeżeli dalsze inwestycje tej firmy zostaną załamane, ustanie także import części do produkcji samochodów i telewizorów DAEWOO. Wówczas spadnie eksport koreański do Polski.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszChomicki">Na podstawie danych za I kwartał br. można powiedzieć, że jest duża dynamika wzrostu polskiego eksportu do Korei. Oczywiście musimy mieć świadomość, z jakiego poziomu startujemy. Eksport w ub.r. wyniósł 54 mln dolarów. Na szczęście zmienia się struktura eksportu w stronę towarów bardziej przetworzonych.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszChomicki">Chcielibyśmy także eksportować do Korei żywność. W ub.r. testowaliśmy stronę koreańską podczas wizyty pana premiera. Władze koreańskie obiecały zniesienie ograniczeń w imporcie wieprzowiny. Częściowo te ograniczenia zostały zniesione, ale drogą administracyjnych zabiegów, utrudniania procedur celnych, fitosanitarnych ciągle ten rynek nie jest do końca otwarty.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#TadeuszChomicki">Wczoraj rozmawiałem z ambasadorem Korei na temat ostatnich działań w tym obszarze. Ambasador powiedział, że ostatecznie dwie polskie firmy mogłyby spełnić wymagania stawiane przez stronę koreańską eksporterom żywności, ale ich oferta jest droższa niż unijna.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#TadeuszChomicki">Niewątpliwie zwiększenie polskiego eksportu i zrównoważenie deficytu będzie jednym z najważniejszych zadań placówki. Nie będzie to możliwe nawet przy załamaniu się importu inwestycyjnego ze strony wielkich firm koreańskich, które w Polsce inwestują, Załamanie importu inwestycyjnego nie jest oczywiście przez nas oczekiwane, bo ograniczy to działalność koreańskich koncernów na terenie Polski. Myślę, że są pewne możliwością oddziaływania poprzez dyplomację polityczną w kierunku znoszenia ograniczeń eksportowych. Dużą wagę przywiązywałbym do wizyt państwowych wysokiego szczebla - spotkań premierów, marszałków. W Korei rynek jest wolny, ale w dużym stopniu realizuje zalecenia władz. Nie wolno zaniedbać działań metodami politycznymi, choć zależy nam na osiągnięciu celów gospodarczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#CzesławBielecki">Czy są jeszcze pytania do kandydata? Jeśli nie, to ogłaszam krótką przerwę. Proszę pana ministra i posłów o pozostanie w sali.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Po przerwie.)</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#CzesławBielecki">Mam przyjemność powiadomić obu panów, że Komisja jednomyślnie oceniła pozytywnie obie kandydatury. Serdecznie gratuluję i życzę powodzenia w pracy. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>