text_structure.xml 22.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#CzesławBielecki">Szanowni państwo, panowie ambasadorowie. Chciałbym stwierdzić, że wielkim zaszczytem jest dla mnie możliwość powitania w naszym gronie premiera Irlandii Bertie Aherna. Z ogromną satysfakcją gościmy w polskim parlamencie przedstawiciela Irlandii, kraju, który jest członkiem Unii Europejskiej, i z którym łączy nas wiele doświadczeń i cech wspólnych, zarówno złych i dobrych. Mam nadzieję, że wystąpienie naszego gościa zainspiruje nas do zdwojenia wysiłków zmierzających do tego, aby Polska stała się, tak jak Irlandia, pełnoprawnym członkiem UE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BertieAhern">Chciałbym serdecznie podziękować za umożliwienie mi wystąpienia przed Komisją Spraw Zagranicznych Sejmu RP i senacką Komisją Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz członkami Polsko - Irlandzkiej Grupy Parlamentarnej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BertieAhern">Chciałbym w swym wystąpieniu skupić się na tym co nas łączy oraz na tym w jaki sposób i w jakich formach możemy współpracować dziś i w przyszłości w ramach jednoczącej się Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BertieAhern">W tym miejscu nie muszę przypominać, że dorobek waszego kraju był źródłem inspiracji dla ludzi w wielu państwach. To przecież w Polsce uchwalono pierwszą w Europie konstytucję. To tu w nieodległej przeszłości ludzie wykazali ogromne przywiązanie do wolności, które zapoczątkowało demontaż całego systemu komunistycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BertieAhern">Pragnę zapewnić, że podzielałem i podzielam nadzieję tych wszystkich, którzy uważali, że Polska powinna zajmować należne miejsce w rodzinie państw europejskich, wolnych i demokratycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BertieAhern">Polska odgrywała od dawna i odgrywa w Europie ważną rolę i jestem przekonany, że będzie ona jeszcze ważniejsza, gdy stanie się członkiem Unii Europejskiej. Mówiąc o planach poszerzenia Unii, nie mogę nie odnieść się do naszych pozytywnych doświadczeń związanych z trwającym już 26 członkostwem Irlandii w UE. Polska wcześniej czy później będzie członkiem Unii, i na tej płaszczyźnie nasze kraje będą współpracować i dlatego nie będę omawiał naszych stosunków bilateralnych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BertieAhern">Nasze kraje, jak już wspomniałem, łączą wieloletnie więzy, w przeszłości mieliśmy podobne trudności, przez wiele lat nasze narody doznawały cierpień i niesprawiedliwości ze strony silniejszych sąsiadów. Przez bardzo długi okres czasu zarówno Polska jak i Irlandia walczyły o zachowanie tożsamości narodowej. To nas zbliżyło do siebie i każe odnosić się z wzajemnym szacunkiem i sympatią. Dodam, że Polska była jednym z pierwszych państw, które po pierwszej wojnie światowej, już w 1921 r. ustanowiła stosunki dyplomatyczne z Irlandią. Obecnie nasi żołnierze wraz z polskimi żołnierzami służą ramię w ramię w ramach misji pokojowej ONZ w Libanie. Podejmujemy wspólne działania logistyczne i otrzymujemy od kontyngentu polskiego pomoc medyczną. Była ona nieoceniona, gdy pozycje wojsk irlandzkich były atakowane i gdy nasi żołnierze odnosili rany, i mogli liczyć na waszych wojskowych lekarzy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BertieAhern">Powróćmy jednak do kwestii przyjęcia do Unii Europejskich nowych członków i naszych doświadczeń wynikających z członkostwa Irlandii w UE. Może zabrzmi to trochę nieskromnie, ale muszę stwierdzić, że Irlandia bardzo dobrze wykorzystała ćwierćwiecze swej przynależności do Unii. Potrafiła dostrzec jakie korzyści płyną z pomocy unijnej i spożytkować to w polityce wewnętrznej. Podobnie jak Polska dzisiaj postawiliśmy przede wszystkim na oparcie gospodarki na zdrowych fundamentach, na poddanie jej zasadniczym reformom. W ostatnich latach zainwestowaliśmy niemałe środki, w tym pomocowe, w edukację, w naukę, w dziedziny, które umożliwiły realizację określonej polityki makroekonomicznej. Aby zostać członkiem Unii trzeba było sprostać wielu wymaganiom, ponieść niemałe koszty, podjąć niekiedy bardzo trudne i bolesne decyzje, ale uważam, że było to ze wszech miar opłacalne.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BertieAhern">Chciałbym zwrócić w związku z tym uwagę na trzy kwestie. Po pierwsze członkostwo w Unii nie przyniosło naszemu krajowi natychmiastowych efektów, z wyjątkiem sektora rolnego. Przez pierwsze 10–15 lat nie wpłynęło ono zasadniczo na tempo rozwoju gospodarczego i nie pomogło bezpośrednio w rozwiązywaniu bieżących problemów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BertieAhern">Po drugie bardzo przydatne w reformowaniu wielu dziedzin i dostosowywaniu ich do wymogów Unii okazały się różnego rodzaju fundusze strukturalne i kohezyjne. Trzeba było jednak nauczyć się wydawać te środki zgodnie z pewnymi przyjętymi w Unii regułami, co wymagało przystosowania do tego krajowego prawa finansowego i narzucenie pewnej dyscypliny w zakresie wydatkowania środków. Dzięki temu otrzymywane pieniądze były efektywnie inwestowane, co w ostatecznym efekcie przyniosło wymierne korzyści.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BertieAhern">Po trzecie okazało się, że członkostwo w Unii nie jest wyłącznie celem samym w sobie, ale oznacza początek ewolucji gospodarczej i społecznej na ogromną skalę. Trzeba było podjąć daleko idące działania, aby zrestrukturyzować całą gospodarkę, poddać ją procesowi prywatyzacji i dostosować do całkiem nowych reguł działania. Chciałbym podkreślić, że musieliśmy dokonać tego sami, że nikt za nas tego nie zrobił. Takie same wyzwania stoją teraz przed Polską.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#BertieAhern">Mam nadzieję, że zdobyte przez mój kraj doświadczenia mogą zainspirować kraje kandydujące do Unii Europejskiej, w tym również Polskę. Dowodzą one, że Irlandia, kraj postkolonialny, położony na peryferiach Europy, zapóźniony pod względem gospodarczym i technologicznym jest w stanie, wykorzystując członkostwo w UE, nadrobić zaległości. Obecnie Irlandia jest równoprawnym partnerem dla pozostałych krajów piętnastki, wiarygodnym członkiem unii gospodarczej i walutowej. Naturalnie od 1973 r. kiedy mój kraj przystąpił do UE, w procesie integracji nastąpił znaczny postęp. Ustanowiono Rynek Wewnętrzny, wprowadzono wspólną walutę, prowadzona jest wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa, a także w zakresie spraw wewnętrznych i bezpieczeństwa, poszerzana jest wspólna polityka obronna. Ta integracja oparta jest na przyjętej przez kraje członkowskie acquis communautaire i wolę wszystkich państw do poszukiwania różnych rozwiązań służących dalszemu wzmocnieniu Unii. Pragniemy nadać temu procesowi określone tempo.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#BertieAhern">Jak wykazałem członkostwo w Unii przyniosło Irlandii korzyści i dlatego uważamy, że w interesie stabilnej gospodarczo i bezpiecznej Europy leży poszerzenie UE, a więc członkostwo w Unii uzyskały te kraje, których tragiczne losy odcięły na długie lata drogę do rodziny państw demokratycznych. Jesteśmy świadomi, że jest to wyzwanie dla Unii, a także dla krajów kandydujących, takich jak Polska. Dlatego ogromne znaczenie przywiązujemy do tego, aby państwa te były pod każdym względem w pełni przygotowane do wejścia do Unii, dostosowały swoje prawo i zasady funkcjonowania życia gospodarczego i społecznego do wymogów UE.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#BertieAhern">Zapewniam, że Irlandia jest entuzjastycznie, konstruktywnie nastawiona do całego procesu rozszerzania Unii, w tym także przyjęcia do niej Polski. Akurat w moim kraju opinia publiczna jest najbardziej pozytywnie nastawiona do tych zamierzeń, a rząd Irlandii podejmuje największe wysiłki, aby sprzyjać takim postawom.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#BertieAhern">Pragnę powrócić do okresu negocjacji, który poprzedzał przystąpienie Irlandii do Unii i powiedzieć na ten temat kilka słów. Jak już powiedziałem ważną rolę w okresie dostosowawczym odgrywały środki pomocowe, które wykorzystaliśmy przede wszystkim na zreformowanie gospodarki. Jestem pewien, że Polska również spożytkuje pomoc finansową na modernizację, że wykorzysta wszystkie możliwości i korzyści, jakie wynikają z wejścia w obszar Rynku Wewnętrznego, Unii Gospodarczej i Walutowej, a więc instytucji, które należy zaliczyć do największych osiągnięć Unii. Naturalnie można zabiegać o wyznaczenie w pewnych obszarach okresów dostosowawczych i starać się o to, aby Unia zrobiła w niektórych kwestiach pewne wyjątki, co pozwoli na zmniejszenie ogromnego obciążenia finansowego związanego z przyjęciem i wdrożeniem w życie acquis communautaire. Muszę przyznać, że Irlandia, podobnie jak inne kraje kandydackie starała się chronić, w trakcie negocjacji, swoje narodowe interesy i nie ograniczało się to jedynie do sfery finansów. Gdybyśmy brali wtedy jedynie pod uwagę koszty jakie będziemy musieli ponieść w związku z dostosowaniem się do wymogów Unii, to prawdopodobnie do dziś nie bylibyśmy w gronie piętnastki. Dziś, z pewnej perspektywy postrzegamy ten proces jako dążenie do zrealizowania naszych marzeń o tym by nasz kraj był wolny, demokratyczny i rozwijał się w takim samym tempie jak najbogatsze kraje Europy. Udało się nam to urzeczywistnić i jestem przekonany, że w ostatecznym efekcie wszystkie państwa aspirujące do Unii, niezależnie od tego czy leżą nad Morzem Śródziemnym, czy też Atlantykiem, osiągną to, co myśmy zdobyli 27 lat temu i ostatecznie wszyscy będziemy mówić, o najważniejszych sprawach, tym samym językiem.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#BertieAhern">Mam świadomość, że kwestia ewentualnej daty wejścia Polski do Unii Europejskiej jest nadal przedmiotem politycznych debat. Jednak ustalenie tej daty zależy od tempa transformacji gospodarczych i społecznych. Polska, pomimo że tak długo musiała znosić system totalitarny, podjęła dzieło głębokich reform, ma już osiągnięcia gospodarcze, o czym świadczy wysoki poziom PKB i to daje nadzieję, że proces dostosowawczy będzie coraz bardziej intensyfikowany. My doskonale zdajemy sobie sprawę jak wielkiej wymaga to energii, jakie ogromne wyzwania i nowe obowiązki stoją przed rządem i parlamentem, ile zmian trzeba będzie dokonać w ciągu najbliższych lat. Wiemy, że konieczne będzie w najbliższym czasie przyjąć 150 nowych ustaw zgodnych z acquis communautaire. Jednak nie wątpię, że wasz kraj poradzi sobie z tymi wszystkimi problemami i będzie gotowy do uczynienia nowego, niezwykle ważnego przełomu w swojej historii. Polacy w ciągu wieków wykazali się duchem przedsiębiorczości, potrafili przetrzymać niewolę i odzyskać niepodległość oraz przywrócić demokrację i wejść na drogę rozwoju. Polska sprosta więc nowym wyzwaniom i Irlandia będzie ją w tym dziele starała się wspierać.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#BertieAhern">Jeszcze raz przypomnę, że przygotowania Irlandii do członkostwa w Unii Europejskiej nie zawsze przebiegały gładko, ale państwa UE oczekiwały i oczekują także dzisiaj, że kraje kandydujące z chwilą przystąpienia do Unii przyjmą na siebie wszystkie obowiązki polityczne i gospodarcze z tym związane.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#BertieAhern">My ze swej strony będziemy w maksymalnym stopniu udzielać niezbędnych rad i dzielić się doświadczeniami, zarówno na szczeblu rządowym jak i parlamentarnym. Służy temu także dzisiejsze spotkanie. Tym kontaktom niech towarzyszy zawsze pamięć o historycznych i dzisiejszych związkach łączących nasze kraje.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#BertieAhern">Chciałbym kilka słów poświęcić jeszcze sprawie, która miała niezwykle istotne znaczenia dla Irlandii, a obecnie jest w Polsce przedmiotem szczególnej troski. Chodzi o reformę rolnictwa, jego unowocześnienie i dostosowanie do poziomu, który obowiązuje w Unii. Warto podkreślić, że Wspólna Polityka Rolna przeszła znaczącą ewolucję, od momentu wejścia Irlandii do Unii. Obecnie skupia się ona na określaniu maksymalnej produkcji rolniczej, trosce o interesy konsumentów oraz na dbaniu o ochronę środowiska. W momencie przystępowania w 1973 r. Irlandii do Unii nasze rolnictwo dysponowało pewnymi atutami, ale mimo to trzeba było je zasadniczo zmodernizować. Bardzo poważnie ograniczono już wcześniej zatrudnienie w rolnictwie. Przypomnę, że wskaźnik zatrudnienia w tym sektorze spadł z 43 proc. w 1949 r. do 24 proc. w 1973 r. - w momencie przystąpienia do UE. Obecnie wynosi 9 proc. i nadal co roku odnotowywany jest dalszy spadek. W 1973 r.średnia wielkość gospodarstwa rolnego wynosiła w moim kraju 22 ha. O ile wiem w Polsce obecnie wielkość gospodarstwa wynosi 8 ha i to przy dużej ilości osób zatrudnionych na roli.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#BertieAhern">Po 1973 r. produkcja rolna i przetwórstwo nadal odgrywają dużą rolę w gospodarce Irlandii. Przykładowo w ubiegłym roku sektor agro-spożywczy dał, aż 40 proc wzrostu PKB. Irlandzcy rolnicy wiele korzystają ze Wspólnej Polityki Rolnej i widzą w realizacji jej swoją przyszłość, a także przyszłość gospodarki całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#BertieAhern">W ciągu najbliższych 6 lat przewidujemy zwiększenie środków na ochronę środowiska. Zapowiedziane jest także stworzenie możliwości przechodzenia na wcześniejszą emeryturę.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#BertieAhern">Na zakończenie chcę powiedzieć, że Irlandia oczekuje na Polskę w Unii Europejskiej i wierzy, że będzie ona już niedługo gotowa do członkostwa w UE. Jesteśmy przekonani, że Polska wejdzie do Unii razem z pierwszą grupą kandydatów. Pomimo że jesteśmy tylko 4 milionowym krajem, będziemy starać się jak najlepiej pomóc Polsce w przygotowaniach do członkostwa, zwłaszcza w tych dziedzinach, które leżą w interesie obu krajów.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#BertieAhern">Dziękuję bardzo posłom i senatorom za to, że zechcieli przybyć na dzisiejsze spotkanie i wysłuchać mojego wystąpienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofMajka">Pragnę serdecznie podziękować premierowi Irlandii za interesujące, cenne i praktyczne uwagi dotyczące problemów jakie występują w trakcie negocjacji dotyczących przystąpienia do Unii Europejskiej oraz omówienie wielu spraw szczegółowych np. kwestii przekształceń w rolnictwie. Uważam, że przykład Irlandii może być bardzo inspirujący dla Polski, gdyż kraj ten pokazał, jak można odnieść sukces wstępując do Unii Europejskiej i jak najlepiej wykorzystać wszystkie płynące z tego korzyści w tym jak z pożytkiem zagospodarować fundusze strukturalne.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofMajka">Chciałbym także podziękować za entuzjazm z jakim Irlandia odnosi się do sprawy poszerzenia UE. Mamy bardzo mało czasu, ale sądzę, że wystarczy on na zadanie kilku krótkich pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym dowiedzieć się jakie są przyczyny pozostawania Irlandii poza NATO i jej neutralności? Interesuje mnie także jakie jest podejście Irlandii do kwestii reform instytucjonalnych w łonie Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BertieAhern">Konferencja Międzyrządowa nie przyniosła rozwiązania wszystkich problemów związanych z reformą instytucjonalną Unii. W Amsterdamie udało się jednak uzyskać pewien kompromis. Uważamy, że trzeba jednak uznać, że każdy z krajów członkowskich UE powinien delegować po jednym komisarzu. Trzeba także przyjąć, iż decyzje będą zapadały w poszerzonej Unii kwalifikowaną większością głosów. Należy ostatecznie te wszystkie problemy załatwić, gdyż nie da się utrzymać dotychczasowych rozwiązań instytucjonalnych. Pozostaje również do rozstrzygnięcia sprawa elastyczności, czyli przyjęcia, iż w stosunku do niektórych krajów będą mogły być zastosowane pewne rozwiązania odmienne od tych, które obowiązują w ramach piętnastki. Odnosimy w Irlandii wrażenie, że tego postulatu jeszcze do końca nie sprecyzowano, aczkolwiek Niemcy i Francja mogą na szczycie w Nicei wywierać nacisk na wprowadzenie takiego rozwiązania. Na ile będzie to zaakceptowane nie wiemy, ale jesteśmy zdania, że nie należy tworzyć rozwiązań, które doprowadzą do tego, że będziemy mieli do czynienia z dwoma kategoriami państw członkowskich w Unii. Takie rozwiązanie instytucjonalne mogłoby skomplikować proces rozszerzania Unii i przyjmowania nowych członków i rozumiem, że może być to przedmiotem waszej troski. Osobiście uważam, że w ciągu trzech, czterech miesięcy uda się sprawę właściwe załatwić zarówno w ramach Komisji Europejskiej jak i Rady do spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BertieAhern">Reasumując - negocjacje na temat zmian instytucjonalno - strukturalnych w Unii powinny zostać zakończone do końca bieżącego roku, tak aby można je było wprowadzić w życie w 2001 r. Mam nadzieję, że nie trzeba będzie, w większości krajów członkowskich Unii, przeprowadzać referendów konstytucyjnych w tej sprawie, gdyż nie będą one dotyczyły zmian w ustawach zasadniczych. Chodzi o to, aby reforma wewnętrzna Unii nie utrudniała akcesji nowych państw.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BertieAhern">Irlandia jako kraj neutralny nie przystąpiła i nie przystąpi do NATO. Uczestniczy jednak w misjach i operacjach pokojowych, które mają na celu zażegnanie konfliktów w Europie i na świecie. Tego rodzaju zobowiązania staramy się wypełniać. Pod flagą ONZ braliśmy udział w kontyngentach kierowanych m. in. do Południowego Libanu, Timoru Wschodniego, Czarnogóry. Będziemy także partycypować w rozmowach na temat europejskiej polityki obronnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejWielowieyski">Wszyscy wiemy, że Irlandia w ostatniej dekadzie odnotowała ogromne sukcesy i zajmuje pod względem rozwoju gospodarczego szczególne miejsce w Europie. Jakie czynniki na to wpłynęły, i które z nich przyczyniły się najbardziej do osiągnięcia tak szybkiego tempa rozwoju? Myślę, że wyjaśnienie tego byłoby interesujące i mogłoby wpłynąć także na rozwój gospodarczy Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BertieAhern">Jeżeli miałbym stwierdzić, który z czynników najbardziej przyczynił się do sukcesu gospodarczego mojego kraju, to na pierwszym miejscu wymieniłbym rozwój edukacji. Dokonaliśmy zasadniczej reformy systemu oświatowego. Już w latach 60 - tych podjęto niezwykle istotną decyzję o wprowadzeniu powszechnego bez-płatnego szkolnictwa średniego i wyższego. Dzięki temu zwielokrotniła się liczba młodzieży zdobywającej wykształcenie, dysponującej odpowiednią wiedzą fachową. Rozwinęło się szkolnictwo zawodowe, powstały nowe kierunki kształcenia. Brakuje nam dzisiaj uczelni wyższych, ale mimo to, młodzież po studiach w innych krajach, powraca do Irlandii. Dodam, że 60 proc. młodych ludzi kontynuuje studia na poziomie wyższym. Irlandia przeznacza 8 proc. swojego budżetu na edukację i pod tym względem znajduje się na pierwszym miejscu w Europie. Przyniosło to pożądane efekty choćby w postaci rozwoju nowoczesnych dziedzin gospodarki i przemysłu. Przypomnę, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu Irlandia była krajem typowo rolniczym, nie dysponującym rozwiniętym przemysłem. Obecnie, w ciągu jednego, dwóch pokoleń, udało się nam doprowadzić do tego, że wiele firm stosujących nowoczesne technologie, są konkurencyjne na rynkach światowych. Irlandia jest np. największym eksporterem oprogramowania, wyprzedzamy nawet Stany Zjednoczone w tym zakresie. To mówi samo za siebie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BertieAhern">Po drugie czterdzieści lat zabiegaliśmy o to, aby przyciągnąć do Irlandii jak najwięcej inwestycji. Przykładowo w Irlandii jest lokowanych 28 proc. ze wszystkich inwestycji zagranicznych USA. Uważamy, że jest to również duży sukces.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BertieAhern">Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na rozwój było moim zdaniem to, że Irlandia przez wiele lat była krajem biednym, w którym ludzie byli przyzwyczajeni do ciężkiej pracy, u których dzięki temu zrodził się duch przedsiębiorczości i umiejętność pokonywania trudności. Te cechy bardzo przydały się w obecnych czasach.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#BertieAhern">Po czwarte dokonaliśmy zasadniczej reformy systemu podatkowego, która polegała przede wszystkim na obniżeniu podatków. Kiedyś przedsiębiorstwa w Irlandii musiały płacić, aż 58 proc. podatku od dochodu, natomiast podatek od zysków kapitałowych wynosił 40–60 proc. Obecnie najwyższe opodatkowanie wynosi 42 proc, a podatek od zysków kapitałowych 20 proc. Na bardzo niskim poziomie jest także podatek VAT. Jesteśmy przekonani, że niskie podatki generują wyższe wpływy do budżetu. Uważam, że rządy innych krajów powinny wyciągnąć z tego wnioski i nie starać się zwiększać fiskalizmu, gdyż praktyka dowodzi, że niższe podatki zwiększają przedsiębiorczość i konkurencje, a w efekcie państwo ma więcej środków na zaspakajanie potrzeb społecznych. Powinno być to również przedmiotem troski parlamentarzystów, którzy chcieliby zwiększać środki na służbę zdrowia, opiekę socjalną, oświatę itp. Jeżeli przykładowo zmniejszymy podatek od zysków kapitałowych, to wpływy z tego tytułu wcale nie spadną, a nawet, tak jak w Irlandii, ulegną potrojeniu, bo ludzie będą wtedy chcieli inwestować w swoim kraju. Sądzę, że przedstawiłem najważniejsze czynniki, które zapewniły rozwój mojemu krajowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofMajka">Niestety nie mamy więcej czasu na zadawanie pytań. Chciałbym jeszcze raz serdecznie podziękować premierowi Bertie Ahernowi za to, że zechciał spotkać się z posłami i senatorami i podzielić cennymi doświadczeniami Irlandii wynikającymi z członkostwa w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofMajka">Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu z udziałem członków Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej Senatu RP.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>