text_structure.xml
14 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#CzesławBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam pana ministra Janusza Stańczyka oraz eksperta, a zarazem szefa Polskiej Agencji Atomistyki pana Jerzego Niewodniczańskiego. Porządek dzienny jest państwu znany. Będzie go uzasadniał podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#CzesławBielecki">Pierwotnie planowaliśmy przeprowadzenie na dzisiejszym posiedzeniu debaty na temat koordynacji działań w dziedzinie integracji europejskiej, ale ze względu na nieobecność ministra postanowiliśmy przełożyć ten temat na dogodniejszy termin. Za zgodą prezydium naszej Komisji prowadzę twarde rozmowy z panem ministrem, aby ustalić możliwie szybki termin w tej palącej kwestii. 14 bm. odbędziemy posiedzenie na temat stosunków polsko-niemieckich, czego również domagaliśmy się. Czy są jakieś sprzeciwy wobec porządku obrad? Nie widzę. Wobec tego porządek dzienny uznaję za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#CzesławBielecki">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Wspólnej konwencji bezpieczeństwa w postępowaniu z wypalonym paliwem jądrowym i bezpieczeństwa w postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi, sporządzonej w Wiedniu dnia 5 września 1997 r. (druk nr 1267).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#CzesławBielecki">Projekt został skierowany do Komisji Spraw Zagranicznych przez marszałka Sejmu do pierwszego czytania w dniu 22 lipca 1999 r. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, co zaraz nastąpi - pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#CzesławBielecki">Proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusza Stańczyka i o uzasadnienie do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszStańczyk">Wspólna konwencja bezpieczeństwa w postępowaniu z wypalonym paliwem jądrowym i bezpieczeństwa w postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi została sporządzona w Wiedniu 5 września 1997 r. jako kolejna konwencja dotycząca zaostrzenia reżimu bezpieczeństwa związanego z eksploatacją odpadów jądrowych. Poprzednio przyjęto konwencję bezpieczeństwa jądrowego, w której opracowaniu Polska brała udział i którą ratyfikowała 4 lata temu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanuszStańczyk">Niniejsza konwencja ma zastosowanie do bezpieczeństwa postępowania z wypalonym paliwem z eksploatacji cywilnych reaktorów jądrowych z wyłączeniem paliwa znajdującego się w zakładach przerobu paliwa w ramach procesu jego przerobu. Ma ona również zastosowanie do bezpieczeństwa postępowania z odpadami promieniotwórczymi, jeśli odpady te powstały w związku z zastosowaniami cywilnymi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanuszStańczyk">Państwa ratyfikujące konwencję zobowiązują się do zasad bezpieczeństwa w postępowaniu z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi, sformułowanymi dla celów konwencji na podstawie zasad realizowanych przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej. Państwa zobowiązują się również do okresowych sprawozdań z realizacji postanowień konwencji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanuszStańczyk">Dla Polski, która dysponuje stosunkowo niewielkimi ilościami odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa, ale graniczy z państwami eksploatującymi i budującymi nowe elektrownie oraz dysponującymi dużymi ilościami wypalonego paliwa i odpadów, konwencja wnosi wiele ważnych elementów korzystnych dla stanu bezpieczeństwa radiacyjnego kraju.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanuszStańczyk">Przede wszystkim nakłada na państwa eksploatujące obiekty służące postępowaniu z wypalonym paliwem oraz służące postępowaniu z odpadami, obowiązek dokonania przeglądu tych obiektów i zapewnia - jeśli jest to konieczne - wprowadzenie wszelkich rozsądnie i praktycznie możliwych ulepszeń, zwiększających bezpieczeństwo takich obiektów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanuszStańczyk">Zobowiązuje państwa zamierzające budować nowe obiekty służące postępowaniu z wypalonym paliwem oraz służące postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi do konsultowania się już na etapie planowania takiej inwestycji z państwami sąsiednimi. Przedkładania na ich życzenie danych odnoszących się do planowanego obiektu koniecznych do dokonania przez państwa sąsiadujące własnej oceny możliwego wpływu planowanego obiektu na bezpieczeństwo radiacyjne ich terytorium.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanuszStańczyk">Zobowiązuje również państwa zamierzające budować obiekty służące postępowaniu z wypalonym paliwem i odpadami do uwzględniania na etapie projektowania planów koncepcyjnych, a w miarę możliwości rozwiązań technicznych dotyczących likwidacji takich obiektów w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanuszStańczyk">Ponadto konwencja nakłada na państwa obowiązek ustanawiania i opracowywania aktów prawnych i przepisów z zakresu bezpieczeństwa w postępowaniu z paliwem jądrowym, a także poprzez sprawozdania i spotkania przedstawicieli wszystkich państw - stron konwencji, umożliwia aktywne uczestnictwo w analizie sytuacji w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i radiacyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanuszStańczyk">Ratyfikacja Konwencji nie pociągnie za sobą obciążeń finansowych budżetu państwa. Niektóre zobowiązania zostaną spełnione w wyniku realizowanego w latach 1997–1999 strategicznego programu rządowego pod nazwą „Gospodarka odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym w Polsce”. Inne ewentualne koszty związane będą koniecznością realizacji rosnących wymagań w zakresie bezpieczeństwa i będą musiały być poniesione niezależnie od przyjęcia konwencji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanuszStańczyk">Powstaną również koszty związane z okresowym udziałem przedstawicieli polski w posiedzeniach przeglądowych konwencji. Bieżące koszty związane z organizacją takich kontaktów międzynarodowych będą pokrywane z budżetu Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanuszStańczyk">Przedmiotowa konwencja podlega ratyfikacji z uwagi na fakt, że dotyczy spraw uregulowanych w ustawie z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JanuszStańczyk">Przedstawiając powyższe, uprzejmie proszę w imieniu rządu Rzeczypospolitej Polskiej o akceptację ustawy o ratyfikacji Wspólnej konwencji bezpieczeństwa w postępowaniu z wypalonym paliwem jądrowym i bezpieczeństwa w postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CzesławBielecki">Dziękuję bardzo panie ministrze, proszę posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanŁopuszański">Chciałbym uzyskać informację, w jakim stopniu ten problem dotyczy Polski. Pan minister wspomniał tylko, że skala problemu nie jest duża.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#CzesławBielecki">Jeżeli dobrze rozumiem, wypowiedź pana posła Jana Łopuszańskiego, istnieje bardzo ważny problem interesu narodowego, ale istnieje też problem braku interesu narodowego. Czy dobrze rozumiem? Chciałbym zatem prosić pana prezesa Jerzego Niewodniczańskiego, który przybliży nam problem i poda konkretne dane.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyNiewodniczański">Jak widać z tytułu, jest to konwencja dotycząca dwóch spraw. Wprowadzenie dwóch zagadnień do jednej konwencji ma swoje głębokie i historyczne podstawy. To powinna być jedna konwencja o odpadach, bo wypalone paliwo też jest odpadem, jednak niektóre państwa, zajmujące się wydobywaniem z wypalonego paliwa materiałów rozszczepialnych, będących w przyszłości paliwem jądrowym, protestowały przeciwko zaliczeniu wypalonego paliwa do odpadów, postanowiono te dwa zagadnienia potraktować rozdzielenie, co znalazło swój wyraz w tytule konwencji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyNiewodniczański">Wypalone paliwo jest odpadem, ale może być jednocześnie surowcem do produkcji paliwa. Może także być wykorzystywane do celów militarnych i w związku z tym podlega specjalnemu reżimowi, wynikającemu z innych konwencji i przepisów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyNiewodniczański">W Polsce jest to problem mały i duży zarazem. Mały o tyle, że nie mieliśmy nigdy elektrowni jądrowych, mieliśmy reaktor jądrowy „Ewa”, który pracował przez 37 lat i został wyłączony, natomiast reaktor „Maria” pracuje już 20 lat. Z tych reaktorów powstało trochę wypalonego paliwa, kilka tysięcy prętów. Nie są to duże ilości, te pręty zmieściłyby się w 1/4 tej sali.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JerzyNiewodniczański">Problem polega na tym, że nie mamy przemysłu jądrowego, który by za nie płacił. Inaczej mówiąc, cała gospodarka wypalonym paliwem pozostaje problemem budżetu państwa, dlatego że to paliwo było używane do badań naukowych płaconych z budżetu.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JerzyNiewodniczański">Polskie paliwo jądrowe pozostanie na naszym terytorium z powodu braku umów z producentem paliwa - to jest z byłym Związkiem Radzieckim, a obecnie Rosją, która przejęła spadek po ZSRR. Z czasem musimy przygotować ostateczne składowisko dla tego paliwa. W tej chwili jest przechowywane w wodzie, niektóre pręty już od ponad 30 lat.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JerzyNiewodniczański">Reaktor „Ewa” przygotowujemy do tzw. suchego przechowywania tego paliwa, czyli w powietrzu bądź w gazie obojętnym i tak będzie przechowywane przez ok. 40 lat. Za ok. 40 lat staniemy przed problemem znalezienia ostatecznego składowiska naszego paliwa. Poza tym mamy odpady promieniotwórcze, które produkowane są codziennie, przede wszystkim w zakładach ochrony zdrowia. Są również źródła defektoskopowe stosowane w przemyśle, jak również odpady powstające w instytutach naukowych. W sumie po ich przerobie jest to ok. 300 m3 rocznie. Te odpady przechowywane są na terenie Różana k.Ostrołęki. Składowisko zostanie zapełnione za ok. 15 lat i jest to drugi problem. Do tej pory nie znaleźliśmy innego miejsca do składowania tego typu odpadów. Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie takie miejsce znajdziemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#CzesławBielecki">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nikt się nie zgłasza. Zatem przystępujemy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu. Czy ktoś chce zabrać w niej głos? Rozumiem, że nie. W takim razie przystąpimy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisji. Czy pan minister Janusz Stańczyk chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszStańczyk">Chciałbym powiedzieć kilka słów na temat aktualnego statusu konwencji. Konwencja jeszcze nie weszła w życie, nie ma wymaganej liczby ratyfikacji. Progowa liczba to 25 ratyfikacji. W tej chwili 11 krajów złożyło dokumenty ratyfikacyjne, wśród nich - co jest dla nas bardzo ważne - są trzej nasi sąsiedzi: Niemcy, Czechy i Słowacja. Wśród krajów, które podpisały tę konwencję, a jeszcze nie dokonały ratyfikacji są nasi wschodni i północni sąsiedzi: Ukraina, Rosja i Litwa. Białoruś nie podpisała konwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#CzesławBielecki">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#CzesławBielecki">Przystępujemy do głosowania. Kto z posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#CzesławBielecki">Komisja jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#CzesławBielecki">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Pani posłanka Olga Krzyżanowska zgodziła się zostać posłem sprawozdawcą. Czy są jakieś inne kandydatury? Bez sprzeciwu pani posłanka Olga Krzyżanowska będzie sprawozdawcą tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StefanNiesiołowski">Chciałem zaproponować Komisji propozycję uchwały w sprawie Timoru Wschodniego. Myślę, że omawianie sytuacji w tej prowincji jest zbyteczne, bo informacje są znane. Jest to stan budzący nasz niepokój. Są to działania za aprobatą władz Indonezji, zmierzające do podważenia woli mieszkańców, wyrażonej w demokratycznym referendum.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StefanNiesiołowski">Chciałbym, aby pan przewodniczący wprowadził - jeśli to możliwe - w trybie wolnych wniosków taką uchwałę do porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzesławBielecki">Przyjmuję tę propozycję. Za chwilę mamy wspólne posiedzenie z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka i myślę, że będzie to miało mocniejszą wymowę, kiedy obie Komisje w tej sprawie się wypowiedzą.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#CzesławBielecki">Proponuję, aby pan poseł Stefan Niesiołowski zredagował krótki projekt uchwały i przedstawimy go na wspólnym posiedzeniu z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#CzesławBielecki">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>