text_structure.xml
35.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TomaszWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji, którego tematem są przekształcenia w sektorze elektroenergetycznym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TomaszWójcik">Proszę, aby pan minister Jan Buczkowski dokonał wprowadzenia do tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanBuczkowski">Poinformuję państwa, co dzieje się w sferze prywatyzacji sektora energetyki - jaką mamy dziś sytuację. Ponieważ zmiany następują bardzo szybko, w związku z tym wszystkie informacje już po kilku dniach są nieaktualne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanBuczkowski">W poprzednich latach sprywatyzowane zostały dwie elektrociepłownie, a mianowicie Elektrociepłownia Kraków SA i Elektrociepłownia Będzin SA. W tym roku został wprowadzony inwestor strategiczny Elektrim SA do Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin SA. Przygotowanie tej operacji trwało bardzo długo. Wstępny tekst umowy został przygotowany w lutym br. Swoją działalność w Ministerstwie Skarbu Państwa rozpocząłem od spotkania z podkomisją do spraw paliwowo-energetycznych. Po tym spotkaniu zająłem się analizą tej wstępnej umowy. Została ona gruntownie przebudowana i uzyskała taki kształt, który mógł zostać zaakceptowany przez ministra skarbu państwa. Zatem w ciągu miesiąca dokonaliśmy takich zmian w umowie, które zaowocowały powodzeniem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanBuczkowski">Jeżeli państwo będziecie zainteresowani elementami tej umowy, to oczywiście je przedstawię. Zaraz przejdę do dalszych spraw.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanBuczkowski">Do prywatyzacji przygotowywanych jest 6 elektrociepłowni. 6 kwietnia br. ukazało się ogłoszenie o publicznym zaproszeniu do rokowań w sprawie Eletrociepłowni Warszawskich SA. Zespół Elektrociepłowni Wrocław SA jest przygotowywany do prywatyzacji i prawdopodobnie zostanie ona sprywatyzowana w trybie oferty publicznej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanBuczkowski">Ponadto do prywatyzacji, która nastąpi w tym roku, przygotowywane są: Eletrociepłownia Toruń SA, Elektrociepłownia Białystok SA, Zespół Elektrociepłowni Wybrzeże SA i Elektrociepłownia Zielona Góra SA.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanBuczkowski">We wszystkich przypadkach opracowywane są analizy przedprywatyzacyjne. Niektóre z tych analiz są już daleko zaawansowane.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanBuczkowski">W podstawowym sektorze, jakim jest sektor wytwarzania, czyli w energetyce profesjonalnej, do prywatyzacji przygotowywane są dwie elektrownie: Elektrownia im T. Kościuszki w Połańcu i Elektrownia Rybnik. Ta druga elektrownia będzie prywatyzowana poprzez wprowadzenie na giełdę, przy czym nie jest to sprawa definitywnie przesądzona. Przystąpiliśmy do opracowania prospektu emisyjnego, który powinien być opracowany w połowie tego roku.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanBuczkowski">Wymienione przeze mnie operacje prywatyzacyjne są przewidziane do zrealizowania w tym roku. Są to operacje prowadzone poza systemem. Informowałem już, że spotkałem się z podkomisją i zarysowałem wówczas własne spojrzenie na energetykę i na system w postaci macierzy. Elementy, które można wyłączyć z systemu są prywatyzowane niejako poza nim, natomiast dla podsektora wytwarzania i podsektora dystrybucji, są opracowywane kompleksowe analizy prywatyzacyjne przez odpowiednie firmy doradcze.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanBuczkowski">Wynikiem prac tych firm powinny być propozycje dotyczące łączenia firm, a w przypadku podsektora dystrybucji, zostaną określone pakiety, które zaproponujemy inwestorom. Prace analityczne powinny zakończyć się w lipcu br.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanBuczkowski">Przy prowadzeniu prac analitycznych, należy wziąć pod uwagę zdarzenia, które już mają miejsce, takie jak np.: Prawo energetyczne, przyszłą współpracę z krajami Unii Europejskiej, tworzony projekt giełdy energetycznej w Polsce, sprawy prowadzone przez Urząd Regulacji Energetyki, w tym koncesje i taryfy. Doradcy rozpatrują wszystkie te elementy.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanBuczkowski">Na podstawie prac doradców zostaną opracowane materiały, które skierujemy pod obrady Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów. Finalne materiały zaprezentujemy w parlamencie. Pod obrady rządu skierujemy dokument zawierający program prywatyzacji energetyki.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JanBuczkowski">Opracowywana już jest koncepcja giełdy energetyki. Chcielibyśmy utworzyć ją już na przełomie III i IV kwartału br. i wszystko wskazuje na to, że jest taka szansa.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JanBuczkowski">Co chcemy osiągnąć? Zostały zarysowane podstawowe cele działań związanych z prywatyzacją sektora energetyki. Chodzi o to, aby w wyniku prywatyzacji zapewnić finalnym odbiorcom możliwie satysfakcjonujące warunki. Co satysfakcjonuje odbiorcę? Oczywiście możliwie niska cena, dobra jakość energii z punktu widzenia technicznego oraz terminowość dostaw. Można to stworzyć tylko przez zbudowanie konkurencyjnego rynku.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JanBuczkowski">Równorzędnym celem jest bezpieczeństwo energetyczne kraju, przy czym nie chodzi tylko o bezpieczeństwo w sensie technicznym, ale także o bezpieczeństwo kapitałowe tego sektora.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JanBuczkowski">Trzeci cel, który współgra z tymi dwoma celami, to zapewnienie odpowiedniego poziomu inwestowania, co można osiągnąć wprowadzając do spółek inwestorów, którzy gwarantować będą dopływ środków na poziomie zapewniającym rozwój podmiotów, ale także innych elementów sektora.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JanBuczkowski">Cele te muszą być realizowane jednocześnie i pod tym kątem są konstruowane umowy.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JanBuczkowski">Następny cel, to optymalizacja zabezpieczeń socjalnych. Każdej umowie towarzyszy pakiet socjalny, odpowiednio przygotowany, przy współudziale związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JanBuczkowski">Ostatni cel z tych istotnych, zagregowanych celów, to zapewnienie dopływu odpowiedniego strumienia środków pieniężnych do skarbu państwa. Chodzi o to, aby nie stworzyć takiej sytuacji, jaka ma miejsce na Węgrzech. W wyniku prywatyzacji osiągnięto bardzo wysokie ceny zbycia udziału w firmach, ale inwestorzy wprowadzili bardzo wysokie ceny energii, co w konsekwencji wpływa na niekorzystną sytuację w całej gospodarce.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JanBuczkowski">Jakie w ostatnim okresie zostały podjęte działania? Doszliśmy do wniosku, że niezmiernie ważne jest skoordynowanie działań między poszczególnymi resortami, które są zaangażowane w proces prywatyzacji, ale przede wszystkim w konstruowanie polityki energetycznej. Tymi resortami są:</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JanBuczkowski">- Ministerstwo Gospodarki - odpowiedzialne za politykę energetyczną,</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JanBuczkowski">- Ministerstwo Skarbu Państwa - odpowiedzialne za nadzór właścicielski i prywatyzację,</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#JanBuczkowski">- Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#JanBuczkowski">Przed kilkoma dniami odbyło się spotkanie przedstawicieli tych resortów w randze podsekretarzy stanu. Został sporządzony dokument, jako rezultat uzgodnionych tematów, będących przedmiotem dalszej współpracy. Określone zostały te problemy, które muszą zostać rozwiązane przed wdrożeniem szeroko rozumianego procesu prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#JanBuczkowski">Niezwykle ważnym problemem są kontrakty długoterminowe. Ci z państwa, którzy mają styczność z sektorem energetyki, znają ten problem. Nie mówimy, że kontrakty długoterminowe są czymś złym. Uważamy, że było to rozwiązanie, które nadało pewien rozmach energetyce w Polsce. Natomiast chodzi o to, że zakłady wytwórcze musiały zaciągnąć kredyty w bankach, gwarantowane przez kontrakty długoterminowych zakupów - z określonymi cenami - które zawarły podmioty rozwijające się, to znaczy zakłady energetyczne, a przede wszystkim elektrownie, z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi SA na przesył energii.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#JanBuczkowski">Na skutek bardzo zróżnicowanego poziomu inwestowania w różnych spółkach, powstała następująca sytuacja. Gdyby do cen doliczone zostały koszty obsługi zadłużenia, obciążające poszczególnych producentów, to ceny byłyby bardzo zróżnicowane. Problem ten musi być rozwiązany przed wdrożeniem procesów prywatyzacyjnych. Nie chodzi o to, aby rozwiązać kontrakty długoterminowe, lecz by rozwiązać problem, a więc znaleźć takie wyjście z tej sytuacji, które pozwoli na bezkolizyjne urynkowienie tej sfery.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#JanBuczkowski">Przygotowaliśmy kilka rozwiązań. W niektórych przypadkach można sprzedać udziały w spółce wraz z zadłużeniem. Jest to najprostsza forma, ale stosując tę operację musimy się liczyć z tym, że skarb państwa uzyska najniższe z możliwych ceny. Inne sposoby rozwiązania tego problemu mogą polegać na:</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#JanBuczkowski">- emisji obligacji,</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#JanBuczkowski">- cesji części kontraktów do spółek dystrybucyjnych,</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#JanBuczkowski">- sprzedaż przedsiębiorstwom obrotu,</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#JanBuczkowski">- utworzenie rezerw długoterminowych mocy, opłacanych w ramach opłaty przesyłowej PSE; w tym przypadku PSE przejęłoby stronę finansową realizacji kontraktu, a spółki byłyby odciążone od zadłużeń.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#JanBuczkowski">Konieczna jest także intensyfikacja prac nad przygotowaniem i wdrożeniem programu przedsiębiorstw energetyki oraz wsparcie działań zmierzających do tworzenia przedsiębiorstw obrotu energią elektryczną i przedsiębiorstw multienergetycznych, łączących działalność w zakresie energii elektrycznej, ciepła i paliw gazowych.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#JanBuczkowski">Ostatnie z wymienionych zagadnień ma duże znaczenie, ponieważ chodzi o wyłączenie z sektora dystrybucji firm obrotu, w których udziałowcami mogłyby być spółki sektora dystrybucji. Tworzenie firm obrotu może być realizowane w różnej konfiguracji, natomiast celem jest stworzenie równowagi dla kolejnego celu, którym jest jak najszybsze doprowadzenie do tego, aby rynek wytwarzania energii elektrycznej był rynkiem konkurencyjnym.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#JanBuczkowski">Powiedziałem już, że giełda energii elektrycznej zostanie utworzona już w tym roku. Jej dynamiczny rozwój nastąpiłby prawdopodobnie w 2000 r., ale założenie spółki miałoby już miejsce w tym roku. Temat ten został wpisany do dokumentu, będącego wynikiem uzgodnień międzyresortowych.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#JanBuczkowski">Konsekwencją tych uzgodnień jest harmonogram prac, który zostanie przedstawiony na najbliższym posiedzeniu KERM. Harmonogram ten zakończy się opracowaniem w październiku br. programu prywatyzacji sektora energetyki.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#JanBuczkowski">W najbardziej telegraficznym skrócie przedstawiłem to, co zostało już zrobione, co jest przygotowywane i wykonywane i co będzie realizowane do końca tego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TomaszWójcik">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekSwakoń">Z przykrością stwierdzam, że trwa nadal wojna, którą wytoczył Komisji pan minister Emil Wąsacz. Odnoszę wrażenie, że sprawdza on, czy przyzwyczaimy się do nierzetelnie opracowanych informacji, a inaczej nie można ocenić materiału, który dostaliśmy na dzisiejsze posiedzenie. Materiał ten, zatytułowany - Informacje o aktualnym stanie w zakresie przekształceń własnościowych i prywatyzacji elekrtoenergetyki, sprowadza się do jednej kartki. Na dwóch stronach zamieszczono informacje o przekształceniach własnościowych i prywatyzacji całego tego sektora.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JacekSwakoń">Stwierdzam po raz kolejny, że w ważnej dyskusji na forum Komisji nie uczestniczy minister Emil Wąsacz. Nie był on nawet na posiedzeniu, podczas którego omawialiśmy obecną sytuację i prywatyzację przemysłu hutniczego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JacekSwakoń">W związku z tym składam wniosek o przerwanie posiedzenia Komisji. Materiał, który otrzymaliśmy z Ministerstwa Skarbu Państwa nie może być podstawą do dalszej pracy członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JacekSwakoń">Proponuję, aby prezydium Komisji wystąpiło do marszałka Sejmu z prośbą, aby spowodował inne podejście ministra Emila Wąsacza do komisji sejmowej, które wyrazi się w jego obecności na posiedzeniach Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji, gdy rozpatrywać będziemy prywatyzację w skali całego sektora. Chodzi także o to, aby materiały przygotowywane przez ministerstwo, były rzetelniejsze.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JacekSwakoń">Chciałbym także, aby pan premier Jerzy Buzek został powiadomiony, jak pan minister traktuje komisję sejmową.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZygmuntBerdychowski">Chcę wyrazić całkowicie odmienne zdanie. Materiały oraz wystąpienie pana ministra są dla mnie wystarczającą podstawą do tego, abyśmy mogli prowadzić rozmowę na temat przekształceń własnościowych w sektorze elektroenergetycznym.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZygmuntBerdychowski">Otrzymaliśmy informacje o tym, co dotychczas wydarzyło się w tym sektorze i co może wydarzyć się w najbliższej przyszłości. Nie oczekiwałem od Ministerstwa Skarbu Państwa opasłych tomów, z których z dokładnością do godziny i minuty dowiemy się, co działo się w sektorze elektroenergetyki. Natomiast oczekiwałem syntetycznej informacji i taką otrzymałem.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZygmuntBerdychowski">Zgłaszam wniosek przeciwny do wniosku pana posła Jacka Swakonia, abyśmy mogli prowadzić debatę w sprawie przekształceń własnościowych i prywatyzacji w sektorze elektroenergetycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataOstrowska">Nie jest moją rolą pomagać koalicji rządzącej, ale skoro pan poseł Jacek Swakoń zgłosił wniosek o przerwanie posiedzenia, to proponuję, aby posłowie AWS wykorzystali przerwę na uzgodnienie wspólnego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekOlewiński">Inaczej zrozumiałem wniosek pana posła Jacka Swakonia, iż nie chodziło mu o zarządzenie przerwy, lecz o zawieszenie dzisiejszego posiedzenia do czasu, aż otrzymany rzetelnie opracowane informacje na temat przekształceń własnościowych i prywatyzacji sektora energetycznego. Tak rozumiem wniosek i w pełni go popieram.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekOlewiński">Chcę poczynić jeszcze jedną uwagę. Nie mieliśmy okazji poznać pana ministra Jana Buczkowskiego, podobnie jak podsekretarza stanu, panią Barbarę Litak-Zarębską, która reprezentowała Ministerstwo Skarbu Państwa podczas poprzedniego posiedzenia Komisji. Oba przypadki świadczą o tym, jak pan minister Emil Wąsacz lekceważy swoich wiceministrów. Zarówno pan minister Jan Buczkowski, jak i pani minister Barbara Litak-Zarębska powinni byli być wprowadzeni przez pana ministra i przedstawieni Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarekOlewiński">Zwracam uwagę pana przewodniczącego na to, że stosowany tryb jest niedopuszczalny. Nie traktuje się w ten sposób sejmowej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntBerdychowski">Apeluję do posłów opozycji, aby skończyli z wysuwaniem coraz to nowych postulatów pod adresem pana ministra Emila Wąsacza, tym bardziej że już mamy do czynienia z postulatami o charakterze etycznym. Naszym zadaniem jest prowadzenie debaty nad zagadnieniami merytorycznymi, a nie nad postawą pana ministra Emila Wąsacza. Równie wdzięcznym tematem do dyskusji byłaby osoba pani poseł Małgorzaty Ostrowskiej, ale tego nie czynimy bo uważam, że lepiej jest dyskutować o energetyce.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TomaszWójcik">Jako członek Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji zgłaszam wniosek o 10-minutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TomaszWójcik">Wznawiam obrady Komisji,</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekSwakoń">Modyfikuję swój poprzedni wniosek. Sądzę, że powinniśmy otrzymać drugi materiał opracowany przez Ministerstwo Gospodarki, a także przedstawiciele tego ministerstwa powinni uczestniczyć w posiedzeniu na temat przekształceń własnościowych i prywatyzacji sektora energetycznego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JacekSwakoń">W związku z tym składam następujący wniosek:</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JacekSwakoń">- proponuję przerwać posiedzenie Komisji i odbyć je w momencie, kiedy otrzymamy uzupełnione informacje z Ministerstwa Skarbu Państwa oraz materiał z Ministerstwa Gospodarki,</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JacekSwakoń">- proponuję także, aby w posiedzeniu Komisji wziął udział minister skarbu państwa oraz minister gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TomaszWójcik">Czy są uwagi do tego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiesławKaczmarek">Rozumiem ten wniosek, natomiast chcę zapytać pana przewodniczącego, czy mógłbym zgłosić pod adresem pana ministra te zagadnienia, które - moim zdaniem - powinny być rozwinięte w materiale opracowanym bądź przez Ministerstwo Skarbu Państwa, bądź przez Ministerstwo Gospodarki. Możemy bowiem znowu otrzymać materiał, w którym nie znajdziemy odpowiedzi na zasadnicze pytania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WiesławKaczmarek">Nie wiem, czy pan przewodniczący dopuszcza możliwość zgłoszenia propozycji dotyczących treści przyszłego materiału, gdyż ja nie podzielam poglądu pana posła Zygmunta Berdychowskiego, że to, co zostało nam dzisiaj zaprezentowane, odpowiada na wszystkie wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TomaszWójcik">Wniosek pana posła Jacka Swakonia jest wnioskiem formalnym, natomiast wystąpienie w sprawie uzupełnienia materiału, mogą zawierać sugestie posłów, którzy interesują się jakimiś szczególnymi aspektami prywatyzacji sektora elektroenergetycznego. Myślę, że te sugestie mogą być cenne jeszcze z tego powodu, iż będziemy mogli łatwiej ocenić treść opracowanego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TomaszWójcik">Najpierw rozstrzygniemy kwestię formalną i jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła wniosek pana posła Jacka Swakonia. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiesławKaczmarek">W kilku zdaniach określę, czego oczekuję od treści materiału, który opracuje albo minister skarbu państwa, albo minister gospodarki. Sądzę, że należałoby odpowiedzieć na pytanie, kto w przyszłości będzie konsolidował sektor elektroenergetyczny. Przyjęta strategia oznacza działania polegające na prywatyzacji case by case, czyli poszczególnych spółek i sądzę, że minister skarbu państwa i minister gospodarki świadomie zrezygnowali z budowania organizmów, które mają większy wymiar niż pojedyncza elektrownia lub elektrociepłownia i są pewnymi grupami.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiesławKaczmarek">Moim zdaniem, taka konsolidacja jest nieunikniona. Dlaczego więc minister rezygnuje z tej procedury? Jakie będą tego skutki i ile to będzie kosztowało skarb państwa.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WiesławKaczmarek">Istotną sprawą jest przyszła struktura paliw pierwotnych. Czy sytuacja, jaka ukształtuje się na rynku wewnętrznym po reformie górnictwa, jest elementem zakłócających prywatyzację sektora elektroenergetycznego?</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WiesławKaczmarek">Na poprzednim posiedzeniu Komisji dyskutowaliśmy o prywatyzacji sektora chemicznego. Jednym z niestabilnych elementów jest cena gazu. Wydaje się, że dla każdego inwestora, który decyduje się wejść do gry właścicielskiej w sektorze elektroenergetycznym, jest pytanie zasadnicze, jak w przyszłości będzie się kształtowała cena węgla. Ważne jest również pytanie, czy w przyszłej strukturze paliw pierwotnych jest także miejsce dla gazu.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WiesławKaczmarek">Czy ministerstwo bierze pod uwagę tego rodzaju aspekty polityki energetycznej, przy wytyczaniu strategii prywatyzacji sektora?</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WiesławKaczmarek">Sądzę, że warto poświęcić nieco więcej czasu na znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy oferta publiczna i kierowanie spółki na giełdę jest najlepszą metodą prywatyzacji tego typu przedsiębiorstwa, jakim jest elektrociepłownia. Czym podyktowana jest determinacja, aby prywatyzacja Elektrowni Rybnik została przeprowadzona metodą oferty publicznej, zwłaszcza że prywatyzacja tą samą metodą Elektrociepłowni Będzin zakończony się pewnym niepowodzeniem?</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#WiesławKaczmarek">Czy brana jest pod uwagę koncepcja budowania przed prywatyzacją grup podmiotów złożonych z elektrociepłowni i kopalni? Czy nie warto byłoby rozważyć koncepcji utworzenia takich grup, składających się z dostawców paliw i elektrociepłowni - podmiotów współpracujących ze sobą na zasadzie pewnej symbiozy - i dopiero ta grupa byłaby przedmiotem prywatyzacji. Na razie w procesie prywatyzacji sektora elektroenergetycznego nie są uwzględniane jednostki z branży węglowej, choć być może nie jest to potrzebne.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#WiesławKaczmarek">Ten wątek można ująć w taki sposób: w jakim stopniu dwa procesy, to jest restrukturyzacja węgla kamiennego i przekształcenia własnościowe w sektorze elektroenergetycznym są ze sobą zbieżne i nawzajem zazębiają się, a w jakiej mierze są traktowane rozłącznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MałgorzataOstrowska">Pan minister wymienił 5 celów, które legły u podstaw przygotowania strategii prywatyzacji sektora elektroenergetycznego. Chciałabym, żeby w materiale znalazło się więcej informacji o tym, w jaki sposób rząd zamierza osiągnąć te cele i np. co musi zostać zrealizowane, aby można było doprowadzić do usatysfakcjonowania ostatecznego odbiorcy energii elektrycznej, jej ceną, jakością itd.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MałgorzataOstrowska">Chciałabym się także dowiedzieć, jakie muszą zostać osiągnięte parametry, aby został zrealizowany równorzędny cel, polegający na zapewnieniu krajowi bezpieczeństwa energetycznego, a sektorowi bezpieczeństwa kapitałowego. Interesuje mnie także, jaki pakiet inwestycyjny jest planowany dla poszczególnych firm.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MałgorzataOstrowska">Jednym z celów jest optymalizacja zabezpieczeń socjalnych. Brzmi to szumnie, ale sądzę, że chodzi o tzw. pakiet socjalny dla załóg prywatyzowanych przedsiębiorstw, który jest elementem umów zawieranych przez skarb państwa z inwestorami. Wprawdzie treść tych pakietów nie jest taka sama w każdym przypadku, ale chciałabym się dowiedzieć, jakie zostały wyznaczone warunki brzegowe.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MałgorzataOstrowska">Pan minister słusznie usytuował na samym końcu listy celów zapewnienie dochodów budżetowi państwa, gdyż ten cel nie powinien determinować przebiegu procesu prywatyzacji sektora elektroenergetycznego. Niemniej jednak jest to istotny cel i zasługuje na pełniejszą informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejPęczak">Półtora roku temu najbardziej zainteresowane prywatyzacją były zakłady energetyczne. W materiale nie ma ani słowa o tych zakładach i dlatego proszę, aby pan minister przedstawił w następnym materiale koncepcję ich prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejPęczak">Przypomnę także, iż szeroko dyskutowany był udział jednostek samorządu terytorialnego w prywatyzacji elektrociepłowni. Interesuje mnie, jakie zdanie na ten temat ma ministerstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#FranciszekSzelwicki">Skoro mówimy o strategii prywatyzacji sektora elektroenergetycznego, to powinny zostać wymienione wszystkie elektrownie i elektrociepłownie funkcjonujące w Polsce i oprócz pakietów socjalnych, powinny być także określone pakiety inwestycyjne. Dlatego proszę, aby te elementy znalazły się w nowym materiale.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MałgorzataOstrowska">Poprzednio też wspomniałam o pakietach inwestycyjnych, natomiast umknęła mojej uwadze jedna sprawa. Chcielibyśmy poznać wyniki ekonomiczne podmiotów tego sektora, gdyż jest to punkt wyjścia do dyskusji. Sądzę, że wyniki ekonomiczne będą stanowiły uzasadnienie dla podejmowanych przedsięwzięć prywatyzacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AntoniTyczka">Spośród obecnych na sali posłów tylko pan poseł Jerzy Zając i ja jesteśmy energetykami. Mamy możliwość rozmawiania o szczegółowych sprawach tego sektora na posiedzeniach podkomisji do spraw paliwowo-energetycznych. Dwa ostatnie posiedzenia były poświęcone prywatyzacji sektora elektroenergetycznego i kondycji polskiej elektroenergetyki. Zagadnienia te omawialiśmy wspólnie z panem ministrem Janem Buczkowskim, przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki i innych instytucji działających w obszarze tego sektora.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AntoniTyczka">Podczas posiedzenia Komisji nie zadawałem pytań, ponieważ posiadam wiedzę o interesujących mnie zagadnieniach. Informacje o kondycji ekonomicznej sektora oraz o stanie zaawansowania prac nad jego prywatyzacją można znaleźć w różnych opracowaniach, które są w dyspozycji członków podkomisji. Sądzę, że pan poseł Jerzy Zając, który jest wiceprzewodniczącym podkomisji, uzupełni moją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyZając">Funkcje wiceprzewodniczącego podkomisji do spraw energetyczno-paliwowych pełnię z ramienia Komisji Gospodarki. Pamiętam, że kiedyś została zgłoszona propozycja odbycia wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki oraz Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji, którego tematem miała być polska elektroenergetyka. Podtrzymuję tę propozycję, gdyż uważam za celowe, aby materiał, w którym znajdą się odpowiedzi na postulaty zgłoszone przez członków tej Komisji, zostały omówione na wspólnym posiedzeniu obu komisji sejmowych. Sądzę, że byłoby to właściwe forum dla podejmowania rozstrzygnięć.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JerzyZając">Wypowiedź pana posła Andrzeja Pęczaka zainspirowała mnie do tego, aby zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę, która została pominięta. Prawo energetyczne nakłada na gminy odpowiedzialność za zaopatrzenie mieszkańców w energię cieplną i elektryczną. Sposoby prywatyzacji niektórych elektrociepłowni budzą niepokój - mój, a także ekspertów - jaka będzie rola samorządu, jeśli np. wszystkie elektrociepłownie warszawskie zostaną sprywatyzowane, jako jeden pakiet akcji. To samo pytanie odnosi się do zamierzeń prywatyzacyjnych względem elektrociepłowni we Wrocławiu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JerzyZając">Moim zdaniem, może dojść do kolizji przepisów ustawy - Prawo energetyczne z sytuacją, która powstanie po prywatyzacji, gdyż gmina, która ma odpowiadać za zaopatrzenie w energię cieplną całej aglomeracji, nie będzie miała żadnego wpływu na ten rynek zwłaszcza, jeśli sprywatyzowane przedsiębiorstwo zajmie na nim pozycję monopolistyczną. Proszę więc, aby to zagadnienie zostało ujęte w nowym materiale.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JózefNowicki">Pan poseł Jacek Swakoń rozszerzył swój wniosek i w następnym posiedzeniu uczestniczyć będzie minister gospodarki. Dlatego zwracam się do prezydium Komisji, aby w piśmie, które skieruje do ministra, wyrażone zostało oczekiwanie, iż poinformuje on Komisję, w jaki sposób jest realizowane prawo energetyczne oraz wskaże na te obszary decyzji ministra, które są sprzeczne z tym prawem.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MałgorzataOstrowska">Chcę poprzeć propozycję odbycia wspólnego posiedzenia Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Komisji Gospodarki. Wprawdzie niektórzy posłowie mają wiedzę o tym, co dzieje się w sektorze energetycznym, ale my też chcielibyśmy ją posiąść. Nie każdy jest takim omnibusem intelektualnym, jak pan poseł Zygmunt Berdychowski, który zna się na wszystkim, więc proszę nam dać szansę na uzupełnienie wiedzy.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MałgorzataOstrowska">Stąd wynika moje poparcie dla odbycia wspólnego posiedzenia obu komisji sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZygmuntBerdychowski">Dziękując pani posłance Małgorzacie Ostrowskiej za uznanie, jakie żywi pod moim adresem i za zaufanie do mojej wiedzy, chcę powiedzieć, że w tej dyskusji widzę ślad tego, iż posłowie nie zdążyli zapoznać się z materiałami przed posiedzeniem Komisji, w tym również - nad czym ubolewam - posłowie opozycji. Gdyby posłowie ci więcej czasu poświęcili na studiowanie materiałów przygotowanych przez odpowiednie ministerstwa, a nie na bezzasadną krytykę przedstawicieli rządu, to posiedzenia komisji przebiegałyby znacznie sprawniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TomaszWójcik">Dyskusja ta wybiegła poza temat posiedzenia, co wskazuje na to, że wyczerpała się już lista zagadnień, które - zdaniem posłów - powinny znaleźć się w następnym materiale.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanBuczkowski">Odniosę się do kilku pytań, które państwo zgłosili. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że dotyczą one słusznych spraw i trzeba na nie odpowiedzieć. Natomiast chcę podkreślić, że zostały wybrane dwie firmy doradcze, które za duże pieniądze mają odpowiedzieć prawie na wszystkie pytania, które państwo dzisiaj zgłosiliście. Jest to praca, która ma dopiero być wykonana.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanBuczkowski">Bez wątpienia trafne pytania pana posła Wiesława Kaczmarka, znajdują się w wykazie pytań sformułowanych przy konstruowaniu założeń do dokumentów, które opracują doradcy. Nie mogę udzielić państwu odpowiedzi bez głębokiej analizy, której jeszcze nie mam. Obiecałem podkomisji sejmowej, że przedstawię syntetyczny materiał pod koniec lipca br. Będzie to materiał informacyjny, gdyż podkomisja otrzyma go zanim zostanie on przyjęty przez Ministerstwo Skarbu Państwa, co będzie miało miejsce w sierpniu br. Kompletny materiał będzie gotowy znacznie później.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JanBuczkowski">W związku z tym mam prośbę, abyśmy wrócili do tego tematu w momencie, gdy zostanie przygotowany kompleksowy dokument, o którym będzie można poważnie dyskutować.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WiesławKaczmarek">Nie mam zamiaru brać udziału w przekomarzaniu się z panem posłem Zygmuntem Berdychowskim. Jeśli jednak sprawę przekształceń własnościowych w sektorze elektroenergetycznym traktujemy poważnie, to chcę wiedzieć, czy rację ma pan minister, mówiąc że ta sprawa wymaga pogłębionych analiz, które wykonają doradcy, czy pan poseł Zygmunt Berdychowski, który sobie dworuje i twierdzi, że nasza niewiedza wynika tylko z tego, że nie przeczytaliśmy materiału opracowanego przez Ministerstwo Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WiesławKaczmarek">Rozumiem, że rozpoczęte zostały prace analityczne dotyczące całego sektora i równocześnie realizowane są poszczególne projekty prywatyzacyjne. W jakimś stopniu są to projekty o charakterze peryferyjnym z punktu widzenia docelowego układu systemu elektroenergetycznego nic w nim nie zmienią, albo zmienią niewiele, a w jakimś stopniu zdeterminują one ten przyszły układ? Myślę, że istotny jest aspekt komunalny prywatyzacji elektrociepłowni, na który zwrócili uwagę panowie posłowie Andrzej Pęczak i Jerzy Zając.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WiesławKaczmarek">Z tych względów nie wiem, czy zasadne jest odroczenie o kilka miesięcy posiedzenia w sprawie przekształceń własnościowych i prywatyzacji sektora elektroenergetycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#TomaszWójcik">Bardzo dziękuję panu ministrowi za wyjaśnienia, jednak zainteresowanie Komisji prywatyzacją nie sprowadza się do oczekiwania na informację zbiorczą po zakończeniu tego procesu, lecz Komisja jest żywo zainteresowana jego przebiegiem. Zatem jeśli we wstępnej fazie trwają prace przygotowawcze, projektowe i układany jest harmonogram - wszystko to jest przedmiotem zainteresowania Komisji. Ważna jest również informacja o tym, że ministerstwo niektóre sprawy stawia pod znakiem zapytania i sugestie posłów w sprawie zawartości merytorycznej materiału, który zostanie dopiero opracowany, możemy potraktować w taki sposób, iż pan minister będzie nas informował o aktualnym stanie wiedzy o danej sprawie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#TomaszWójcik">Posiedzenia Komisji poświęcone informacjom na temat prywatyzacji poszczególnych sektorów, polegają właśnie na tym, że Komisja uzupełnia swoją wiedzę o stanie aktualnym i zamierzeniach. Myślę, że nie będziemy czekali do sierpnia i wcześniej będziemy mieli okazję spotkać się z panem ministrem, aby usłyszeć aktualne informacje o prywatyzacji sektora elektroenergetycznego.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#TomaszWójcik">Dziękuję za udział w obradach Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>