text_structure.xml 7.97 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszWrona">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, które dzisiaj ma być poświęcone następującemu porządkowi obrad:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszWrona">1. Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (druk nr 1041).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszWrona">2. Rozpatrzenie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (druk nr 1218).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszWrona">Sądzę, że po formalnym odbyciu pierwszego czytania projektu na druku 1041, dla opracowania jednego projektu powołalibyśmy podkomisję. Uzgodnienia w tej sprawie już zresztą zostały poczynione.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszWrona">Proszę, w imieniu wnioskodawców, pana posła Jerzego Jankowskiego, który reprezentuje posłów, o przedstawienie projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszWrona">Nie ma pana posła Jankowskiego. Czy w tej sytuacji jest ktoś upoważniony do wystąpienia w imieniu pana posła Jerzego Jankowskiego? Pan poseł Gintowt-Dziewałtowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proponuję, aby procedowanie nad projektem poselskim nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym połączyć z procedowaniem nad projektem komisyjnym. Projekt poselski dotyczy tych samych spraw, które są regulowane projektem komisyjnym i nie widzę potrzeby odrębnego rozpatrywania tych projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszWrona">Projekt komisyjny de facto rozpatrzyliśmy i on jest już po pierwszym czytaniu, natomiast dzisiaj mamy dokonać pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym. Ktoś z posłów wnioskodawców zatem powinien to zrobić formalnie, a potem obydwa projekty skierujemy do podkomisji. Chodzi o to, żeby dokonać formalności, która nazywa się pierwszym czytaniem poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym - druk 1041. Dalej Komisja postanowi co z tym zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Sprawa jest oczywista i jasna. Zmierza do uregulowania kwestii jednoczesnego pełnienia mandatu i prowadzenia działalności gospodarczej. Chodzi o jednoznaczne unormowanie ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej przez radnych rad gmin przyjmując, że ograniczenia nie mogą wykraczać poza zakres niezbędny, uzasadniony publicznym charakterem mandatu radnego i eliminuje możliwość ewentualnego nadużywania pozycji radnego dla osiągnięcia korzyści osobistych. Dotychczasowe regulacje, w sposób precyzyjny nie określały w jakim trybie i na jakich zasadach ma odbywać się doprowadzenie do stanu zgodnego z prawem. Projektodawcy proponują, aby w sytuacji, kiedy osoby zainteresowane nie dokonują same doprowadzenia stanu do stanu zgodnego z prawem, organ stanowiący gminy określał termin do usunięcia stanu niezgodnego z prawem. Jednocześnie w sytuacji, gdyby do dotrzymania terminu nie doszło, dochodziłoby do automatycznego wygasania mandatu radnego. I to jest całość przepisów proponowanych przez projektodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszWrona">Dziękuję, czy w sprawie tego projektu jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LilianaMikołajczak">Jest do tego stanowisko rządu. Generalnie rząd opowiada się za wprowadzeniem sankcji do wspomnianego artykułu. Jest pewna propozycja, aby zmodyfikować art. 6 w taki sposób, aby niedokonanie odpowiednich czynności przez zainteresowanego było równoznaczne, po upływie wskazanego terminu, ze zrzeczeniem się mandatu radnego. Wtedy mamy przesłankę wynikającą z ustawy Ordynacja wyborcza. Jest jeszcze uwaga redakcyjna, aby umieścić ten przepis w grupie przepisów 24, jako następny, kolejny ustęp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszWrona">Czy są uwagi lub pytania do projektodawców?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MaciejJankowski">Czy punkt 6b będzie funkcjonował wówczas, gdy rada gminy nie zajmie się tym?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MaciejJankowski">Są przecież przypadki takiego postępowania, a rada nie podejmuje tego tematu. Z obecnego zapisu wynika, że problem pojawia się tylko wtedy, kiedy rada zobowiązuje radnego do usunięcia wady. Natomiast jeżeli rada w ogóle nie podejmuje tego tematu, czy punkt 6b będzie działał z mocy prawa? To znaczy, czy radny w takiej sytuacji straci mandat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Oczywiście, uzupełnienie proponowane przez przedstawicielkę rządu jest wskazane, co automatycznie doprowadzałoby do pewnych rozwiązań oczywistych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W moim przekonaniu, powinno się również w zapisach szczegółowych doprowadzić do tego, aby decyzja rady sprowadzała się tylko i wyłącznie do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego i wskazania osoby wchodzącej w ten mandat czyli osoby, która będzie pełniła funkcję radnego zamiast osoby, która mandat utraciła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszWrona">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w punkcie pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JózefLassota">Oczywiście, trzeba ten zapis próbować skorelować z odpowiednim zapisem, który jest w komisyjnym projekcie i rozpatrywać łącznie te projekty. Jest to w pełni zasadne. W świetle uwag już obecnie zgłoszonych do projektu poselskiego oraz w trakcie debaty w pierwszym czytaniu projektu komisyjnego, zasadne jest skierowanie tych projektów do podkomisji, która przygotuje propozycje dla Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszWrona">Dziękuję, czy w tej sprawie ktoś jeszcze chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyCzepułkowski">Proponuję, aby w sytuacji, kiedy oba projekty będą rozpatrywane przez podkomisję, którą powoła Komisja, aby podkomisja połączyła te prace z rozpatrzeniem poprawek zgłoszonych do komisyjnego projektu ustawy w trakcie pierwszego czytania i przedłożyła dokument praktycznie gotowy do drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszWrona">Czy są inne zgłoszenia?Nie widzę, w takim razie proponuję, aby powołać podkomisję, która rozpatrzy obydwa projekty: projekt na druku 1041, jak również projekt na druku 1218. Proponuję, aby w skład podkomisji weszli: pan poseł Józef Lassota, pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski, pan poseł Maciej Poręba, pan poseł Jerzy Barzowski oraz pan poseł Ireneusz Niewiarowski. Czy są jeszcze inne propozycje? Nie ma. W takim razie proszę o przegłosowanie składu podkomisji. Kto jest za pracą naszych kolegów w wyżej wymienionym składzie w podkomisji? Komisja powołała podkomisję jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszWrona">Dziękuję państwu, proszę, aby podkomisja od razu wybrała swojego przewodniczącego. Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>