text_structure.xml
28.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewSobotka">Witam państwa na wspólnym posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewSobotka">W porządku dzisiejszego posiedzenia jest jeden punkt, który dotyczy rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2000 z druku nr 1392, w zakresie dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - załącznik numer 8 do projektu ustawy budżetowej - w zakresie działu 91 - Administracja państwowa. Witam serdecznie przedstawicieli rządu, witam panie posłanki i panów posłów połączonych Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewSobotka">Rząd reprezentuje pani minister Wasilewska-Trenkner. Czy pani minister zechciałaby wprowadzić do dyskusji nad tą częścią ustawy budżetowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli państwo pozwolą, będzie to nadzwyczaj krótkie wprowadzenie. Gdybyśmy popatrzyli na ogólną sumę przeznaczoną z budżetu państwa na dotacje z zakresu, o którym tu dzisiaj mówimy, na wszystkie szczeble samorządu terytorialnego, to ta kwota w roku przyszłym będzie wynosiła około 642 mln zł. Rozkłada się ona w bardzo charakterystyczny sposób. Praktycznie rzecz biorąc kwota ta jest skoncentrowana w powiatach. Z tych 642 mln zł prawie dwie trzecie, bo 403 mln zł przypada na powiaty, na gminy 238,8 mln zł, a na województwa samorządowe zaledwie niecałe 3,4 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli popatrzymy na to z punktu widzenia różnego rodzaju działań, to okaże się, że charakterystyczne, najczęściej występujące są dotacje w budżetach wojewódzkich. Są one przeznaczane na działania związane z zadaniami wynikającymi z prawa geodezyjnego i kartograficznego, na sfinansowanie kosztów Komisji Poborowych. To są naprawdę dwa najważniejsze zadania realizowane przez ten szczebel samorządu jako zadania rządowe powierzone jednostkom samorządu terytorialnego. Gdy patrzymy na to, co jest zlecane gminom, na to co jest najważniejsze z zadań gminnych, to jest to niewątpliwie prowadzenie urzędów stanu cywilnego, sprawy związane z ewidencją ludności i wydawaniem dowodów osobistych, wreszcie z czynnościami związanymi z powszechnym obowiązkiem obrony i rejestracją działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">W powiatach natomiast sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana i o wiele bardziej złożona.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Po pierwsze, w powiatach mamy do czynienia z sytuacją, w której obok finansowania działalności bieżącej dotacjami, występują również dotacje na zadania inwestycyjne. Nie są to specjalnie duże zadania inwestycyjne, ale z kwoty prawie 403 mln zł, aż 360 tys. jest przekazywanych na sprawy związane z inwestycjami. Jeśli chodzi o zadania bieżące, można powiedzieć, że składają się na nie następujące główne sprawy. Po pierwsze prowadzenie kwestii nadzoru budowlanego czyli inspektoratów nadzoru. Dotacja na ten cel w skali kraju wynosi około 34,4 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Druga sprawa to organizacja i realizacja zadań nakładanych na powiatowe urzędy pracy. Jest to prawie 232 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Kolejne cele to pracownicy cywilni w jednostkach terenowych państwowej straży pożarnej - 3,3 mln zł, oraz urzędnicy w jednostkach terenowych policji - 39,5 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Przedstawiłam chyba sprawy najważniejsze i jeśli będzie takie życzenie państwa posłów, służymy informacjami szczegółowymi. Tak wygląda struktura z jednej strony - realizacji zadań administracji rządowej przez jednostki samorządu terytorialnego, z drugiej strony - wspomożenie finansowe tych jednostek i skala dotacji skierowanych do poszczególnych rodzajów samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewSobotka">Jest pan poseł Barzowski, który ma przygotowany koreferat obu połączonych Komisji. Prosiłbym pana posła, gdyby pan poseł mógł zawrzeć później także konkluzję z tego posiedzenia, ponieważ chcielibyśmy zakończyć je wnioskami.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyBarzowski">Konkluzja będzie w końcowej części mojego wystąpienia. Nie będzie ono długie, ale na samym początku chciałbym się odnieść do ogólnej kwestii konstrukcji budżetu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyBarzowski">Po dwuletniej już pracy nad budżetem państwa muszę stwierdzić, że tak jak on był nieczytelny, tak jest nadal. Postaram się to udowodnić. To oczywiście wynika nie z niedociągnięć Ministerstwa Finansów, które to przygotowało, ale od lat już konstruowanego budżetu. W ramach Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej czynimy starania, aby to zmienić. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Być może zmieni się coś już w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyBarzowski">Ogólnie powiem, że te zaplanowane środki, które dotyczą dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej, jak pani minister była uprzejma stwierdzić, dzielą się na trzy podstawowe szczeble samorządu terytorialnego i trzy podstawowe jednostki. Chciałbym tu zgłosić swoje zastrzeżenia i wątpliwości. Pani minister dostarczyła nam materiał w moim przekonaniu dość czytelnie napisany, natomiast w ustawie budżetowej te dane są pokazane nieco inaczej. Myślę tu o tabeli, w której pokazano administrację państwową - strona 219 i 220 - gdzie te zadania są jakby rozbite. To powoduje pewną trudność w odczytywaniu tych danych. Gdyby nie materiały pomocnicze sądzę, że mielibyśmy dużo więcej kłopotów.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JerzyBarzowski">Jeśli chodzi o zadania z zakresu administracji rządowej, wszystkie są w odniesieniu do wszystkich szczebli samorządu realizowane przez urzędy wojewódzkie. Sądzę, że one wszystkie powinny być tak pokazane i również w tabelach. Nie wiem tylko dlaczego obecnie mamy w tych tabelach inne kwoty niż wynika to z materiałów Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JerzyBarzowski">Przechodząc do poszczególnych działów samorządu wojewódzkiego czy poszczególnych szczebli samorządu, chciałbym zapytać panią minister, dlaczego kwoty zaplanowane na przykład w dziale 42 w kwocie 956 tys. zł zostały zaplanowano tylko w województwie śląskim? Prosiłbym o bliższe wyjaśnienie. Sądzę bowiem, że podobne potrzeby zgłaszały także inne województwa.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JerzyBarzowski">Jeżeli chodzi o środki, którymi dysponują powiaty, to oczywiście są one bardzo wysokie ale jednocześnie z pewnością nie są środkami, które mogą być wystarczające na te zadania, które mamy w dziale administracja państwowa, a które są zadaniami bieżącymi przekazywanymi powiatom.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JerzyBarzowski">Z tych informacji, które mamy jako Komisja Samorządu, twierdzę, że brakuje w dalszym ciągu środków na powiatowe urzędy pracy, szczególnie w zakresie działu 9120. Należałoby zatem dokonać pewnej analizy. Na podstawie tych materiałów można powiedzieć, że jest wzrost środków ogólnych. Gdyby to odnieść do kwoty zawartej w tabelce, a dotyczącej urzędów wojewódzkich, jest to poziom 109% czyli jest to około 5% wzrostu ponad zaplanowaną inflację.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JerzyBarzowski">Z tych informacji, które posiadamy wynika jednak, że niedobór jest znacznie większy.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#JerzyBarzowski">Tradycyjnie już trzeba powiedzieć, że jeśli chodzi o gminy, na ten zakres zadań, który gminy realizują środki są niewystarczające. Gminy od lat dokładają na prowadzenie urzędów stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, wydawanie dowodów osobistych. Są to rzeczy powtarzane każdego roku od roku 1990 i ciągle nie widać tu jakiejś znaczącej poprawy.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#JerzyBarzowski">Pani minister powiedziała już, że dotacje na zadania inwestycyjne z zakresu administracji rządowej, które są realizowane przez powiat w kwocie 360 tys. są realizowane przez dwa województwa. Tu też należałoby zapytać, czy tam wystąpiły szczególne potrzeby, czy też tylko te województwa zgłosiły potrzeby na zadania inwestycyjne?</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#JerzyBarzowski">Chciałbym się jeszcze odnieść do załącznika nr 8. Jeżeli w tych zbiorczych zestawieniach mamy podane kwoty na te cele, to one w istocie pokrywają się. Chciałbym natomiast zapytać dlaczego w zestawieniu samorządów wojewódzkich, w administracji państwowej czyli w dziale 91, nie wszystkie województwa mają przewidziane środki na ten cel? Co to ma oznaczać? Czy niektóre województwa nie będą realizowały tych zadań z zakresu administracji państwowej, w tym konkretnym dziale?</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#JerzyBarzowski">Mogę to wymienić. Nie ma działu, jeżeli chodzi o administrację państwową w województwach: dolnośląskim, małopolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Nie przewiduje się w tych województwach wydatków z zakresu administracji państwowej. Chciałbym się dowiedzieć z czego to wynika. Powiem jeszcze tylko o jednej wątpliwości. Chodzi mi o dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, które są realizowane przez powiat - mamy taką pozycję w rozdziale 9195 - pozostała działalność. Dotyczy to województwa małopolskiego. Czy można by się dowiedzieć jakie to są zadania?</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#JerzyBarzowski">Konkluzja jest taka. Proponuję zaopiniować pozytywnie projekt ustawy budżetowej na rok 2000, po udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewSobotka">Dziękuję, proszę teraz panie i panów posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławWoda">Mam dwa pytania do pani minister. Pierwsze - jaki jest przyrost dotacji celowych dla powiatów na prowadzenie poboru do wojska?Pytam dlatego, że ta pozycja w roku mijającym została wysoko niedoszacowana i powiaty, prowadząc pobór, zadłużyły się i mają określone zobowiązania. Nie wiadomo natomiast kto te zobowiązania ureguluje?I drugie pytanie - czy przewidziano środki dla powiatów na administrowanie mieniem skarbu państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LudwikDorn">Czym należy tłumaczyć rzucającą się w oczy dysproporcję w rozdziale 9139? Chodzi o urzędników policji państwowej i o województwo śląskie. Jest to kwota 7 mln 270 tys. zł podczas gdy w województwie mazowieckim jest to niecałe 4 mln zł. Jaki jest tego sens? Czy to oznacza, że w policji na Śląsku urzędnicy zostali ucywilnieni, co akurat świadczyłoby dobrze o policji na Śląsku, czy też mamy do czynienia z przerostami biurokratycznymi, bo interpretacja może być dwojaka. Może być korzystna dla policji i wojewody śląskiego, albo też niekorzystna.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RyszardHayn">Pierwsze pytanie do pani minister to jest pytanie ogólne, a mianowicie według jakiego klucza czy algorytmu układano te wielkości, do czego proporcjonalnie? Do liczby zadań czy do liczby urzędników, czy może jak pytał pan poseł Dorn - do liczby problemów? Chciałem też zapytać jakie kryterium legło u podstaw takiej właśnie proporcji?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RyszardHayn">Drugie pytanie to właściwie chciałbym tylko powtórzyć to, o czym mówił pan poseł Barzowski, a mianowicie dlaczego województwo małopolskie zostało szczególnie wyróżnione w dotacjach na zadania inwestycyjne z zakresu administracji rządowej, realizowane przez powiat?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RyszardHayn">Chodzi o zakupy środków transportu i komputerów dla powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RyszardHayn">Mogę tylko powiedzieć, że w województwie wielkopolskim występują te same problemy i nie bardzo rozumiem dlaczego akurat jedno województwo zostało tak szczególnie obdarowane. Nie śmiem oczywiście przypuszczać, że ma to związek z tym, że szefem Komisji jest pan poseł Rokita z województwa małopolskiego.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RyszardHayn">Ostatnie pytanie, w informacji jaką dostarczyło nam Ministerstwo Finansów jest napisane, że w dotacjach z zakresu administracji rządowej w zadaniach realizowanych przez samorząd wojewódzki znajdują się środki przeznaczone na opłaty czy na rekompensaty, za utracone zarobki lekarzom delegowanym do pracy w komisjach lekarskich i to samo znalazło się na szczeblu powiatowym.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#RyszardHayn">Być może nie jestem uświadomiony, ale chciałbym zapytać czy w naszym województwie też funkcjonują komisje lekarskie badające poborowych do czynnej służby wojskowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewSobotka">Chciałbym, rozszerzając nieco pytanie pana posła Hayna o klucz i algorytm, według których nalicza się środki województwom, zapytać na ile w planowaniu tych środków partycypowały Komenda Główna Policji czy Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej i czy, zdaniem tych Komend, środki na pracowników cywilnych są wystarczające?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZbigniewSobotka">Nie widzę tu przedstawicieli ani Komendy Głównej Policji, ani Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Czy zostali zaproszeni? Moim zdaniem powinni byli być zaproszeni.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Sprawy wyglądają w ten sposób, że wszelkie informacje, które posłużyły do planowania wydatków budżetu rządu związanych z dotacjami dla jednostek samorządu terytorialnego mają swoje źródła w trzech grupach informacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Informacja pierwsza to oczywiście są zaszłości historyczne i zaszłości bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Informacja druga - to są konsultacje z zainteresowanymi ministerstwami bądź urzędami. W tym przypadku, tak naprawdę tylko jedno ministerstwo było ministerstwem konsultowanym, a mianowicie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, ponieważ zakres zadań o których tu mówimy jest temu ministerstwu prawie w całości podległy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Po trzecie - były to sugestie wojewodów. Wojewodowie w swoich budżetach, analizując to, co miało miejsce w roku 1999, wnioski, które wpływają do wojewodów, a wszystkie wnioski samorządów, idąc w górę, przechodzą przez urząd wojewódzki, sugerowali pewne udziały środków.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">To jest jedna sprawa, jeśli chodzi o klucz, o który państwo pytają.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Druga kwestia - to jest kwestia przyporządkowania niektórych wydatków do danego działu administracji lub dokładniej - do danego działu budżetu.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Sprawa jest nie zawsze jednoznacznie klasyfikowana. Część zadań na przykład dotycząca inspektoratów nadzoru budowlanego jest klasyfikowana w dziale budownictwo, część w dziale administracja.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">To, o co państwo tu pytali, ten dział, który występuje jakby tylko na terenie województwa śląskiego czyli pracownicy administracyjni zatrudnieni w administracji państwowej, zatrudnieni przy obsłudze geodezji, to po prostu urzędnicy, którzy mają wesprzeć wojewodę śląskiego, jak rozumiemy, marszałka województwa śląskiego, w realizacji zadań wynikających z bardzo skomplikowanych prac geodezyjno-kartograficznych i geologicznych na terenie tego województwa. Pozostałe wydatki na ten cel znalazły się w dziale budownictwo.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Sytuacja jest podobna także w innych zadaniach. Na przykład podnoszona przez państwa kwestia obsługi mienia skarbu państwa. Gros przypadków wskazuje, że te wydatki z jednej strony i te dotacje z drugiej, przepływają między administracją rządową i samorządową, ale nie w dziale administracja tylko w dziale gospodarka komunalna i w dziale gospodarka mieszkaniowa. Tutaj bowiem jest to najbliższe merytorycznie sprawie, a nie w administracji jako takiej. Tłumaczę to dlatego, że jest to pierwsza sprawa o którą państwo pytali. Faktycznie czasami tak bywa, że zadanie pozornie bardzo podobne jest jednak zadaniem wykonywanym przez kogo innego.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">To mnie prowadzi do trzeciego pytania pana posła Dorna, czy wojewoda śląski ma przerosty zatrudnienia w administracji, czy jest nadzwyczaj sprawny.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Otóż wojewoda śląski rozbudował faktycznie i buduje w tej chwili zaplecze administracji państwowej do obsługi swojej policji, bo policjanci są oczywiście w innym dziale.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Ta sprawa wynika po części z pewnych programów, które były pilotażowo wdrażane w województwie śląskim. Polegają one na tym, że nie wymagają funkcjonariuszy, natomiast wymagają specjalistów z innych dziedzin, którzy to specjaliści zatrudnieni są jako pracownicy administracji.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Pytanie pana posła Dorna, a także wielu innych państwa, o ile wzrosły środki na pobór w roku 2000 w porównaniu z rokiem 1999. Otóż po pierwsze wydatki w roku 1999 poniesione są w tej chwili przez nas uzupełniane. Na ten cel z budżetu państwa uruchamiane jest w tej chwili dodatkowe 2,7 mln zł. Układ jest w tej chwili taki, że wojewodowie zgłaszają nam bardzo różne potrzeby uzupełnienia tych wydatków. Najmniejszy, jaki pamiętam, wojewoda świętokrzyski dopatrzył się w powiatach i biurze marszałka województwa niedoboru rzędu 17 tys. zł. Są wojewodowie, gdzie kwota niedoboru sięga 600 tys. zł. Tak ogromne są dysproporcje.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Pytali państwo dlaczego są te kwoty zarówno na poziomie województwa jako dotacja do marszałka jak i dotacja do powiatu, wyjaśniam więc, że w niektórych sytuacjach Komisje odwoławcze zwłaszcza są zorganizowane nie na poziomie powiatu lecz na poziomie województwa, o szczebel wyżej. I trzeba sfinansować także te koszty.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli popatrzymy na to jak rosną wydatki, to zobaczymy, że wzrost jest w pewien sposób wynikiem tego, że podział pieniędzy, który był dokonany w 1999 roku i rozpoznanie tego jakie są zadania sprawiał, że wojewodowie w sumie złożyli zapotrzebowania, które mają bardzo różną dynamikę wzrostu.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">I tak na przykład w województwie dolnośląskim wydatki na ten cel wzrastają, w porównaniu z rokiem 1999 prawie siedmiokrotnie.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">W województwie kujawsko-pomorskim - o 27%, w lubelskim - zaledwie o 5%, w lubuskim - o 25%, w łódzkim o 7%, w małopolskim - o 60%, w mazowieckim - o 198%, w podkarpackim - o 55%, w podlaskim - o 28%, w pomorskim - o 12% i w śląskim - o 58%.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Tak więc wzrost jest bardzo zróżnicowany i są to bardzo różne kwoty. Kwoty zresztą są uzależnione od dwóch rzeczy. Od liczby ludności i struktury ludności według wieku. Nie w każdym województwie jest stosownie duży udział osób w wieku poborowym.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Pytali państwo, czy w układzie środków, podziale środków na te administracyjne i te wynikające z działu bezpieczeństwo, partycypowały i wypowiadały się na ten temat Komenda Główna Policji oraz Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Układ tej części budżetu to jedna z najtrudniejszych łamigłówek, ponieważ trzeba było zsynchronizować opinie, rozpoznanie i decyzje płynące z kilku ośrodków decyzyjnych. W tym przypadku byli to wojewodowie będący informacją o sytuacji i zdaniu samorządu - z jednej strony, stosowne komendy - z drugiej strony. Niekiedy zdanie komendy nie musiało być zgodne absolutnie ze zdaniem ministra spraw wewnętrznych, który nadzoruje te dwie części.</u>
<u xml:id="u-10.20" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Tak więc wypracowano w policji strukturę zatrudnienia i wydatków na policję, zarówno w części administracja, jak i w części bezpieczeństwo publiczne, przy tej pracy koordynacyjnej, aby było jak najbliższe stanowi rzeczywistemu i potrzebom poszczególnych jednostek terenowych, a także odpowiadające jak najbliżej stanowi zatrudnienia. Stanowi, który - trzeba powiedzieć - jest bardzo często zmienny.</u>
<u xml:id="u-10.21" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">To było chyba ostatnie z pytań. Pozostało jeszcze pytanie o załącznik na str. 8, o który pytał pan poseł. Otóż jest on wynikiem tego, że zadania działu 9142 w niektórych innych przypadkach są sklasyfikowane w dziale budownictwo. I teraz, jeśli chodzi o powiatowe urzędy pracy. Ta kwota jest kwotą wspólnie wydzieloną przez propozycję złożoną przez Krajowy Urząd Pracy, pana ministra pracy. Rada Ministrów, rozpatrując wykonanie budżetu roku bieżącego przyjęła, że ta kwota jest tą właściwą.</u>
<u xml:id="u-10.22" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Podobnie, jeśli chodzi o inspektoraty nadzoru budowlanego, choć tutaj wydatki rosły bardzo różnie. Przeciętne wydatki na ten dział w powiatach wzrosły o 17% w stosunku do roku 1999.</u>
<u xml:id="u-10.23" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Jest to również bardzo zróżnicowane. Od 41,5% w województwie lubelskim do 4,8% w województwie dolnośląskim. Głównym problemem ustalenia tych kwot było rozpoznanie lokalnych potrzeb oraz lokalnych opóźnień.</u>
<u xml:id="u-10.24" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Pytali państwo także dlaczego jest taki dziwny zapis - rozdział 9195 - w dwóch województwach aż 20 tys. zł. To są kończące się w tej chwili zadania, które były realizowane w tych województwach, w starym ich układzie, jako zadania wielkich miast. Są one kontynuowane przez odpowiednie służby, ponieważ te zadania są dofinansowywane w samorządach. Wiem skąd się bierze kwota, ale muszę odszukać w materiałach, co chwileczkę zajmie, bardzo przepraszam. Koleżanki mi podpowiadają, że są to zadania dotyczące prowadzenia zasobów geodezyjnych wtedy, kiedy były zadaniami wielkich miast.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZygmuntMachnik">Chciałbym trochę pomóc w objaśnieniu spraw dotyczących prac geodezyjnych i kartograficznych na Śląsku. Województwo śląskie to duże nagromadzenie w dalszym ciągu starego przemysłu, w tym takiego jak górnictwo, które wymaga sporych nakładów prac, zwłaszcza w okresie likwidacji wielu zakładów górniczych, uwłaszczeń. Te procesy są w tej chwili bardzo nasilone w naszym województwie, ale również sporo środków pochłaniają prace tego typu związane z budową właściwie dwóch autostrad na naszym terenie. Jest to kontynuacja budowy autostrady A-4 oraz przygotowania do budowy A-1 przez teren województwa śląskiego. Musiały być dokonane pewne zmiany związane z zagospodarowaniem złóż węgla w rejonie rybnickim. Nie chcę już mówić o takich sprawach jak to, że jest to województwo, które leży na styku zaborów i w dalszym ciągu jest dużym problemem fakt, że są to różne systemy ewidencji kartograficznej na naszym terenie, a więc w dalszym ciągu następuje proces porządkowania w tym układzie całej dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AntoniMacierewicz">Pani minister, przyznam się, że muszę z przykrością powiedzieć, że pani odpowiedź dotycząca tego uderzającego rozziewu między finansowaniem urzędników policyjnych w województwie śląskim i na przykład mazowieckim, jest niewystarczająca. Jest to różnica osiemdziesięcioprocentowa.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AntoniMacierewicz">Z pani słów wynikałoby, i czy mam to tak rozumieć, czy mamy tak wrócić do tego przy dyskusji o finansach innych, że komendant wojewódzki mazowiecki nie występował o większe środki, że on i na Mazowszu nie podejmuje się takich programów, które wymagają finansowania?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AntoniMacierewicz">Proszę mi wybaczyć, ale naprawdę chciałbym otrzymać precyzyjną informację: dlaczego sumy w województwie śląskim są o 80% większe niż w województwie mazowieckim, przy porównywalnych stanach ludnościowych i w związku z tym - porównywalnym stanie nasilenia policji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AntoniMacierewicz">Jak pani wie, jeśli chodzi o obciążenie przestępczością, jest to mniej więcej taki sam poziom jeśli chodzi o województwo mazowieckie jak i śląskie. Ludnościowo - także. W związku z tym takie różnice nie mają żadnego uzasadnienia. Chyba że tym uzasadnieniem jest właśnie to, że jeden minister, jeden wojewoda i jeden komendant żądał a drugi nie. Wtedy będziemy musieli postawić pytanie panu komendantowi mazowieckiemu dlaczego nie żądał?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Układ jest taki. W województwie mazowieckim na urzędników policji czyli na to zadanie, które jest zapisane w dziale 9139, środki w roku 2000 wzrastają o 65% w stosunku do środków roku 99. Dokładnie o 2,4 mln do 4 mln zł. Jeśli więc chodzi o województwo mazowieckie jest to zarówno wielkość kwot jak i dynamika wzrostu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Natomiast w województwie śląskim kwota, która była przeznaczona na ten sam cel wynosiła 6,8 mln zł i rośnie o 7%. Tak więc dynamika w województwie mazowieckim jest dużo wyższa niż na Śląsku.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli popatrzymy na stanowiska pracy, w województwie mazowieckim w administracji - urzędników w komendach powiatowych i wojewódzkich jest 161. Natomiast na Śląsku w komendach pracuje 338 urzędników. Tu jest główna podstawa różnicy, ale ta podstawa różnicy jest podstawą odziedziczoną właśnie po tamtych działaniach, które miały miejsce jeszcze wcześniej.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">W województwie mazowieckim o wiele większe jest zaangażowanie policjantów w całości policji. Mogę jeszcze odszukać dokładne informacje o etatach policjantów w komendach, ale nie mam tego przy sobie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewSobotka">Dziękuję bardzo pani minister, czy ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć? Nie widzę, w związku z tym, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to zgodnie z wnioskiem pana posła Barzowskiego, proponuję przyjęcie tej części budżetowej, którą omawialiśmy. Czy jest wniosek sprzeciwu? Nie widzę, a więc przyjmujemy projekt ustawy budżetowej na rok 2000 w omawianej części.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewSobotka">Na tym kończymy dzisiejsze posiedzenie. Dziękuję państwu, zamykam obrady.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>