text_structure.xml
80.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IrenaLipowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IrenaLipowicz">Na dzisiejszym posiedzeniu zajmiemy się oceną stanu prac nad wprowadzeniem reformy ustrojowej państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#IrenaLipowicz">Obecna sytuacja budziła niepokój niektórych posłów. Chodziło o to, aby usunąć wątpliwości i nie prowadzić niepotrzebnej debaty plenarnej w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#IrenaLipowicz">Zamierzamy również powołać podkomisję nadzwyczajną do przygotowania zmiany ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie obrony terytorialnej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#IrenaLipowicz">Przypominam także, że o godz. 13.00 odbędzie się spotkanie zespołu w sprawie nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#IrenaLipowicz">Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntMachnik">Zastanawiam się, czy obrona cywilna leży w zakresie naszych kompetencji. Tym się powinna zająć inna komisja.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntMachnik">Uważam, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej nie powinna się tą sprawą zajmować.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntMachnik">Czy pani przewodnicząca rozmawiała w tej sprawie z Prezydium Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IrenaLipowicz">Oczywiście Komisja zadecyduje, czy ma się tą sprawą zająć.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#IrenaLipowicz">Bardzo długo przygotowywaliśmy się do tej pracy - konsultowaliśmy się z resortami, z innymi komisjami - wbrew pozorom ta sprawa w bardzo dużym zakresie będzie dotyczyła samorządu terytorialnego. W tej sprawie zwróciła się też do nas armia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#IrenaLipowicz">Jeżeli pan poseł się zgodzi, to pozostawimy ten punkt porządku dziennego, natomiast po dyskusji okaże się, czy Komisja powoła taką podkomisję.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#IrenaLipowicz">Czy państwo zgadzacie się na takie procedowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyBarzowski">Chciałbym się odnieść do pierwszego punktu porządku dziennego - ocena stanu prac nad wprowadzeniem reformy ustrojowej państwa.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyBarzowski">Proponowałem kiedyś, aby nad takim raportem debatowały połączone Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Gdybyśmy dokonali tej oceny razem, być może byłaby ona bardziej obiektywna. Podkreślam, że wprowadzenie tej reformy leży w zakresie kompetencji Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IrenaLipowicz">Zgadzam się z panem posłem. Prezydium Komisji zastanawiało się nad tym, czy Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych powinna także brać udział w ocenianiu stanu prac nad wprowadzeniem reformy ustrojowej państwa.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IrenaLipowicz">Zaproponowaliśmy dwa różne terminy wspólnych posiedzeń, ale Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych jest bardzo zajęta i na pewno do końca roku takie spotkanie nie mogłoby się odbyć.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#IrenaLipowicz">Jednocześnie prezydium Komisji podjęło uchwałę mówiącą, że będzie za późno, jeśli rozpatrzymy tę sprawę w styczniu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#IrenaLipowicz">W tej sytuacji podjęłam decyzję, aby nie czekać na Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#IrenaLipowicz">W sekretariacie Komisji pan poseł może zapoznać się z pismami, które świadczą o tym, że staraliśmy się doprowadzić do wspólnego posiedzenia obu Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#IrenaLipowicz">Czy są jeszcze jakieś uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#IrenaLipowicz">Nie widzę. Przechodzimy do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefPłoskonka">Przedstawiłem państwu materiał zatytułowany: „Raport - Ocena przygotowania do wdrożenia reformy ustrojowej państwa”.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JózefPłoskonka">Nie wiem, czy mam ten materiał jeszcze państwu krótko zreferować, czy też od razu przystąpimy do dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IrenaLipowicz">Proponuję, żeby pan bardzo krótko przypomniał główne tezy zawarte w tym materiale.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefPłoskonka">Materiał można podzielić na kilka punktów. Pierwszy dotyczy przygotowania do wdrożenia reformy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefPłoskonka">Jak państwo doskonale wiecie, w lipcu zakończyliśmy prace nad kształtowaniem ustrojowym administracji publicznej poprzez uchwalenie trzech ustaw ustrojowych oraz ustawy kompetencyjnej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JózefPłoskonka">Rozpoczęliśmy też prace nad problemem wdrożenia tej reformy. Przygotowanie do wdrażania tej reformy zostało ukształtowane w następujący sposób:</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JózefPłoskonka">1. W maju powstał międzyresortowy zespół do spraw wdrożenia reformy administracji publicznej. Szefem tego zespołu został wiceprezes Rady Ministrów Janusz Tomaszewski. Ja jestem sekretarzem tego zespołu.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JózefPłoskonka">2. W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji 15 lipca 1998 r. został powołany departament wdrażania i monitorowania reformy administracji publicznej. W departamencie pracuje 18 osób i są one odpowiedzialne za:</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JózefPłoskonka">- obsługę międzyresortowego zespołu,</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JózefPłoskonka">- przygotowanie ustaw wdrożeniowych,</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#JózefPłoskonka">- koordynowanie spraw związanych z wdrożeniem reformy.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#JózefPłoskonka">To są podstawowe fakty.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#JózefPłoskonka">Jak państwo wiecie, Parlament przyjął ustawy o wejściu w życie ustaw ustrojowych oraz przepisy wprowadzające reformę administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#JózefPłoskonka">Rozpoczęliśmy tę reformę w dwóch etapach. Pierwszy etap rozpoczęcia reformy nastąpił w dniu ogłoszenia wyników wyborów. Można powiedzieć, że od tego dnia rozpoczęto wdrażanie reformy - wtedy zaczęły obowiązywać określone artykuły ustaw ustrojowych, można było zwoływać sesje rad powiatów i województw.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IrenaLipowicz">Panie ministrze, nam chodzi o to, aby przejść do konkretnych problemów wdrożeniowych. Komisja zna te sprawy, o których pan teraz mówi.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#IrenaLipowicz">Proszę powiedzieć, jak państwo oceniacie stan przygotowań do wdrożenia reformy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefPłoskonka">Dobrze, omówię teraz techniczne problemy wdrożenia reformy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JózefPłoskonka">5 listopada 1998 roku powołano 15 delegatów rządu. Każdy z nich jest odpowiedzialny za wdrożenie reformy na terenie „swojego” województwa.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JózefPłoskonka">Drugi problem, to wydanie wszystkich rozporządzeń i zarządzeń, które są niezbędne do formalnego wdrożenia reformy. Do 2 grudnia 1998 roku nie wszystkie zarządzenia zostały podpisane i opublikowane.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JózefPłoskonka">Dzisiaj jest zdecydowanie lepiej - większość tych rozporządzeń została opublikowana bądź została podpisana.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JózefPłoskonka">Pragnę podkreślić, że od początku pracowaliśmy na podstawie projektów tych rozporządzeń i one w zdecydowanej większości pokrywały się z tymi rozporządzeniami. Stan prac nad tymi aktami wykonawczymi jest przedstawiony w raporcie z datą 2 grudnia 1998 roku.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JózefPłoskonka">Tak jak powiedziałem, każdy delegat rządu pracuje w obrębie swojego województwa i jest tam odpowiedzialny za wdrożenie reformy. W tym momencie działamy na dwóch obszarach:</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JózefPłoskonka">- przygotowujemy akcję informacyjną, która pozwoli przeciętnemu człowiekowi zorientować się, w jakim jest powiecie, jaki jest adres powiatu, jak naprawdę nazywa się jego województwo i czym gminy, powiaty i województwa tak naprawdę się zajmują.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#JózefPłoskonka">- rozpatrujemy problemy koordynacyjne związane z pracą poszczególnych delegatów.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#JózefPłoskonka">Istnieje także problem informowania starostów i marszałków na temat przekazywania jednostek organizacyjnych, finansów itd.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#JózefPłoskonka">Takie działania podejmuje się na poziomie poszczególnych województw. Są one koordynowane przez delegatów rządu. Oceniamy, że stan przygotowań jest w miarę za-dowalający.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechNowaczyk">Pan minister mówił o stanie na dzień 2 grudnia 1998 rok. Chciałbym prosić o uzupełnienie, co się wydarzyło w ciągu tych dwóch tygodni?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WojciechNowaczyk">Myślę, że wszystkie problemy zostały rozwiązane.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławKracik">Chciałbym, żeby pan minister powiedział, czy rząd sprawdził, jaka jest skuteczność akcji informacyjnej prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#StanisławKracik">Ministerstwo Edukacji Narodowej wydaje kolorowe ulotki, kasety video, plakaty, wysyła listy do nauczycieli. Jeśli jednak w jakiejś szkole zapytać o reformę, to nikt nic nie wie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#StanisławKracik">Czy nie szkoda pieniędzy i czasu? Czy nie lepiej byłoby poinformować odpowiednio starostów i marszałków, a delegatom rządu zlecić rozwiązywanie problemów logistycznych? Oni powinni podpowiedzieć, że umowy z firmami, które zajmują różne pomieszczenia wypowiada się z wyprzedzeniem - to są elementy, które mogą opóźnić wprowadzenie reformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławPawlak">Pan minister w swojej wypowiedzi zaznaczył, że delegaci dobrze wypełniają swoje zadania. Mam inne zdanie na ten temat.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławPawlak">W województwie kujawsko-pomorskim zaproszono na posiedzenie sejmiku delegata rządu, ale on nie przybył, ponieważ w tym czasie był z wizytą u wojewody włocławskiego. To jest dowód na to, jak delegat rządu współpracuje z sejmikiem województwa. Wydarzenie, o którym mówię, miało miejsce 9 grudnia 1998 roku.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#StanisławPawlak">Delegat rządu nie przysłał nawet wyjaśnienia - o wszystkim dowiedzieliśmy się z prasy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#StanisławPawlak">W materiale, który przedstawił nam pan minister, większość zarządzeń i rozporządzeń jest opisana, jako materiały będące w uzgodnieniach międzyresortowych. Do mniejszości należą zarządzenia opublikowane.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#StanisławPawlak">Dzisiaj jest 16 grudnia 1998 roku i nawet jeśli jakieś zarządzenia są opublikowane, to zawierają błędy.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#StanisławPawlak">Na przykład rozporządzenie w sprawie wykazu placówek służby zdrowia podległych samorządom na mocy art. 47 ustawy z 13 października 1998 roku, przekazuje obecny szpital wojewódzki we Włocławku do powiatu.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#StanisławPawlak">Szpital znajduje się we Włocławku i nie wiadomo, czy ma być w powiecie ziemskim czy grodzkim. Jednocześnie ten sam szpital wymienia się w wykazie placówek przejmowanych przez samorząd województwa.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#StanisławPawlak">Tylko ten przykład pokazuje, jakie mogą wystąpić problemy 1 stycznia 1999 roku.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#StanisławPawlak">Podobne problemy mogą się pojawić w związku z budżetem. W budżecie województwa i powiatu nie przewidziano pozycji przeznaczonej na finansowanie tej placówki. Do tej pory nie wiem, komu ten szpital zostanie przypisany.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#StanisławPawlak">Chciałbym wiedzieć, dlaczego w wykazie rozporządzenia nie ma ośrodków zdrowia podległych gminom? Samorządy prowadzą te ośrodki. Z dniem 1 stycznia 1999 roku one powinny zostać przypisane odpowiedniemu szczeblowi samorządu.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#StanisławPawlak">Nie chcę już przypominać państwu, kiedy wpłynęły budżety i jakie są przekazane do samorządu wykazy pracowników. Pracownik wie, do jakiej struktury będzie przypisany, ale nie wie, jakie będzie zajmował stanowisko i jakie będzie miał obowiązki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JózefPłoskonka">Jeśli chodzi o stan faktyczny rozporządzeń, to z ważnych rozporządzeń brakuje nam jeszcze rozporządzenia o delegaturach. To jest rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad tworzenia delegatur urzędu wojewódzkiego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JózefPłoskonka">Jest to ostatnie rozporządzenie o charakterze technicznym, które dotyczy urzędów wojewódzkich. Myślę, że zostanie ono podpisane w ciągu najbliższych pięciu dni.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JózefPłoskonka">Brakuje nam drugiego zarządzenia, dotyczącego ewentualnego przeniesienia siedzib powiatowych służb inspekcji i straży do innych miast niż stolice powiatów. To zarządzenie zostało już przygotowane i dzisiaj powinno zostać podpisane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JózefPłoskonka">Brakuje jeszcze rozporządzenia, które mówi o tym, na jakich obszarach powiatów, niektóre służby inspekcji i straży będą działały. Niektóre służby inspekcji i straży będą działały na obszarze trzech powiatów ze względu na to, że nie uda się od 1 stycznia uruchomić na miejscu takich służb.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JózefPłoskonka">Wszystkie inne rozporządzenia są podpisane. Zgadzam się z panem posłem Stanisławem Pawlakiem, że niektóre zawierają poważne błędy - dobrym przykładem jest tutaj rozporządzenie dotyczące służby zdrowia. Rozporządzenie związane z art. 47 jest bardzo złe - jest tam tak dużo błędów, że errata do tego rozporządzenia będzie dwa razy dłuższa niż samo rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#JózefPłoskonka">Osoby, które są odpowiedzialne za te błędy tłumaczą, że zostały pomylone dyskietki, ale to nie jest usprawiedliwienie. Generalnie do tego rozporządzenia, trzeba przygotować erratę.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#JózefPłoskonka">Budżet tego szpitala jest zawarty w środkach przeznaczonych dla kas chorych. Toczą się negocjacje z kasami chorych w sprawie podpisania odpowiednich umów.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#JózefPłoskonka">Jeżeli chodzi o gminy, to należy rozróżnić dwa stany. Pierwszy jest taki, że gmina jest organem założycielskim dla Zakładu Opieki Zdrowotnej. Wtedy taki ZOZ nie znajdzie się w tym rozporządzeniu dlatego, że skarb państwa niczego gminie nie daje - skarb państwa mocą tego rozporządzenia przekazuje funkcję organu założycielskiego. Jeżeli gmina jest organem założycielskim dla ZOZ-u, to na pewno ten ZOZ nie znajdzie się w tym rozporządzeniu.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#JózefPłoskonka">Natomiast w tym rozporządzeniu znajdą się niektóre ZOZ-y przekazywane gminie, ale są to Zakłady Opieki Zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest wojewoda i które będą działały na obszarze jednej gminy. Tylko takie gminy i ZOZ-y znajdą się w rozporządzeniu.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#JózefPłoskonka">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Stanisława Kracika, to nie sprawdzaliśmy skuteczności akcji informacyjnej prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wiem, że drukuje się dużo tych materiałów, ale one są bardziej związane z wrześniową reformą oświaty.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#JózefPłoskonka">Przyznaję, że jeżeli akcja informacyjna przez nas prowadzona będzie krytykowana, to tylko za to, że będzie prowadzona za niewielkie środki. Mieliśmy mało czasu i mało pieniędzy na przeprowadzenie takiej akcji. W zasadzie chcemy tylko poinformować przeciętnego obywatela o tym, jak się nazywa jego powiat, co się w tym powiecie robi, jaki jest jego adres, jak się nazywa starosta i co w gminie można załatwić.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#JózefPłoskonka">Przygotowałem ulotki formatu A4, takie które będzie można odbić na xero, jeżeli ich zabraknie. Przygotowałem także plakaty, które będzie można powiesić w ośrodkach zdrowia, w urzędach pocztowych itd. To nie dotyczy przeciętnego mieszkańca Łodzi, Warszawy, Poznania czy Szczecina, ale ludzi z gmin i małych miasteczek.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#JózefPłoskonka">Odpowiadając na zarzut pana posła Stanisława Pawlaka, chciałbym podkreślić, że nie powiedziałem, że delegaci pracują bardzo dobrze, ale powiedziałem, że z mojego punktu widzenia pracują zadawalająco. Czy do oceny delegata powinno być używane kryterium nie przyjmowania określonych zaproszeń? Nie wiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarianJaszewski">W województwie łomżyńskim Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego została przypisana do powiatu łomżyńskiego. Ta stacja obejmuje pięć powiatów, to jest samodzielny zakład. Pan premier podpisał już ten wykaz i w tej chwili nie wiemy, co z tym dalej będzie - stacja obejmująca pięć powiatów została przypisana do jednego powiatu. Czy to w ogóle będzie realne?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarianJaszewski">Takich błędów jest dużo, a rząd nie reaguje.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarianJaszewski">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Józef Płoskonka: W województwie świętokrzyskim była lista siedmiu placówek, z czego jedna znalazła się tam niepotrzebnie, a w trzech pozycjach jest błąd. Z siedmiu pozycji błędnie zapisano cztery - to jest bardzo dużo.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MarianJaszewski">W tej chwili w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej trwają bardzo intensywne prace nad tym, aby została wydana bardzo dokładna errata. Nowy wiceminister jest odpowiedzialny za to, aby prace postępowały we właściwym kierunku. Poradziłem mu, aby znalazł sobie szesnaście w miarę inteligentnych osób, które będą odpowiedzialne za przygotowanie erraty do tej listy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MarianJaszewski">Mam nadzieję, że tym razem zostanie to zrobione dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiesławWoda">Chciałbym zapytać pana ministra, czy prowadzi się monitoring w sprawie organizacji powiatów ziemskich?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WiesławWoda">Przykłady które znam, wskazują na to, że te powiaty są pozbawione całej infrastruktury. Jest taki powiat tarnowski, w którym miasto przejmuje wszystko, natomiast powiat ziemski pozostaje bez środków do realizacji zadań przypisanych powiatowi.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WiesławWoda">Czy delegaci rządu są zobowiązani do rozstrzygania konfliktów, które powstają podczas organizacji powiatów? Chodzi tu przede wszystkim o konflikty pomiędzy starostą a kierownikiem urzędu rejonowego. Znam przypadki, w których kończący kadencję nie chce zrealizować deklaracji pana premiera „szliśmy po władzę, aby oddać ją ludziom”.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#WiesławWoda">Nie znam szczegółów organizacji województwa mazowieckiego, ale śledzę doniesienia prasowe. Jak pan minister ocenia wdrażanie reformy i organizację województwa mazowieckiego?</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#WiesławWoda">Kuratorium ma się znajdować w Płocku, Komenda Wojewódzka Policji ma być w Radomiu, w Siedlcach będą zlokalizowane instytucje, które nigdy nie miały tam swojej siedziby - przypominam, że dzisiaj jest 16 grudnia 1998 roku i właściwie ludzie powinni już wiedzieć, gdzie i co będą robić.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#WiesławWoda">Czy pan wie, jak wygląda sprawa zatrudniania dotychczasowych urzędników w nowych strukturach samorządów?</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#WiesławWoda">W Słupsku wojewoda skierował trzystu pracowników do powiatu ziemskiego. Wiemy, co to oznacza dla nowo tworzącego się powiatu ziemskiego. Czy prowadzi się jakiś monitoring w zakresie gospodarki kadrami administracyjnymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#FranciszkaCegielska">Czy pan minister ma jakiś harmonogram monitoringu konsekwencji działań podjętych do 1 stycznia 1999 roku? Rząd ma złożyć sprawozdanie przed Parlamentem, jak to wygląda?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#FranciszkaCegielska">W tej chwili panuje chaos. Pan minister sam określił to rozporządzenie dotyczące służby zdrowia jako skandaliczne.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#FranciszkaCegielska">Chciałabym powiedzieć, że samorządy w ogóle nie zaakceptowały tego rozporządzenia. Niezależnie od tego, jaka będzie decyzja - przekazać województwu czy powiatowi - Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej powinno przygotować pełny zestaw informacji dla wszystkich województw i powiatów, mówiący o tym, jak po usamodzielnieniu będą te jednostki przekazywane. Trzeba to zrobić po to, żeby umożliwić przeprowadzenie wszelkich możliwych dyskusji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#FranciszkaCegielska">Dwa tygodnie temu otrzymaliśmy nie podpisany projekt rozporządzenia. Ono było niekompletne, ponieważ nim były objęte tylko jednostki usamodzielnione. Z prawnego punktu widzenia to jest słuszne - jednostki niesamodzielnej nie można przekazać. Jednocześnie otrzymujemy strzępy informacji, przez co pan premier będzie musiał jeszcze wiele tych rozporządzeń podpisać. Czy nie lepiej, żeby zajął się tym zespół monitorujący?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#FranciszkaCegielska">To samo dotyczy podziału okręgowych dyrekcji dróg publicznych. To co przygotowało Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej było sprzeczne z ustawą. Pan minister Jerzy Stępień zgodził się z tym zarzutem i Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej musiało ten projekt wycofać.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#FranciszkaCegielska">Sądzę, że zespół pana ministra Józefa Płoskonki powinien konsekwentnie badać każde rozporządzenie. To przecież państwo odpowiadacie za wdrożenie reformy.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#FranciszkaCegielska">W projektach budżetów przekazanych do jednostek województw i powiatów jest wiele błędów. One mają prawo występować z tego względu, że Ministerstwo Finansów do dzisiaj nie wie, które jednostki i gdzie zostaną przekazane.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#FranciszkaCegielska">Uważam, że rząd powinien zaproponować autopoprawkę do części tekstowej ustawy budżetowej, w której powinien umożliwić dokonywanie przeniesień dotacyjnej części budżetu.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#FranciszkaCegielska">Od początku stycznia marszałkowie powinni nawiązać stosunek pracy z urzędnikami. Marszałkowie do dzisiaj nie wiedzą, jakie będą płace tych osób. Sejmiki chcąc ustalić płace skarbnika i zarządu, a nie mają żadnych danych, według których można to zrobić.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#FranciszkaCegielska">To wszystko prędzej czy później można ustalić, ale o ile zarządy cierpliwie na to poczekają, to pracownicy z urzędów wojewódzkich, które są likwidowane żyją pod olbrzymią presją. Oni nie wiedzą, czy zostaną przyjęci do pracy.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#FranciszkaCegielska">Nie można też bilansować kosztów utrzymania administracji samorządowej. Można to symulować, ale żeby to zrobić też trzeba mieć jakieś dane.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZygmuntMachnik">Z przedstawionych informacji oraz z wyjaśnień pana ministra wynika, że przy wdrażaniu reformy rząd skupił się głównie na kontakcie na poziomie regionalnym i wojewódzkim. Niestety nadzieje związane z tym, że delegatury rządu pomogą we wdrożeniu reformy są płonne. To wynika między innymi z wypowiedzi posła Stanisława Pawlaka i z moich kontaktów z samorządami powiatowymi.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZygmuntMachnik">Najgorzej ta sprawa wygląda na poziomie powiatów. Właściwie dwa ostatnie miesiące można określić jako stracone dla wdrażania reformy. Poza dokonaniem wyboru gremiów samorządu terytorialnego nic nie można zrobić, ponieważ w wielu wypadkach współpraca z kierownikami urzędów rejonowych sprowadza się do przydzielenia samorządom pomieszczenia na biuro, i to bez wyposażenia.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZygmuntMachnik">Niektóre powiaty są zagrożone ponieważ nie tylko przypisuje się im placówki służby zdrowia, ale także niektóre obiekty kultury. W województwie śląskim powiat pszczyński został „obdarowany” zespołem pałacowo-parkowym, a to grozi bankructwem tego powiatu. Oni wielokrotnie prosili o pomoc w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#ZygmuntMachnik">Myślę, że takich przypadków jest dużo więcej. Czy resort przewiduje jakieś działania na poziomie powiatowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#EwaJanik">Pan minister mówił tutaj o planowanej akcji informacyjnej.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#EwaJanik">Chciałam powiedzieć, że w wielu powiatach sami starostowie nie znają jeszcze adresu swojej siedziby.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#EwaJanik">Trzeba panu ministrowi przyznać rację w kwestii działań delegatów. Rzeczywiście co dwa, trzy dni są organizowane narady na różne tematy. Na te narady zapraszani są starostowie lub wydelegowani przedstawiciele urzędu miasta. Jednak ci ludzie wracają z tych narad jeszcze bardziej sfrustrowani - wyjeżdżają z konkretnymi pytaniami, na które nie uzyskują odpowiedzi. To jest niedopuszczalne, żeby przedstawiciel ministerstwa na zadane pytanie odpowiadał „pytajcie premiera Leszka Balcerowicza”.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#EwaJanik">Chciałabym jeszcze poruszyć temat związany z urzędami pracy i z realizacją zadań w zakresie orzeczeń komisji lekarskiej o niepełnosprawności osób i w zakresie udzielania pożyczek dla osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#EwaJanik">Te urzędy przestają istnieć 31 grudnia 1998 roku. Przez tak krótki czas nie uda się powiadomić odpowiednich osób o nowych adresach siedzib tych instytucji. W przypadku powiatu grodzkiego takiego problemu nie będzie - w obrębie jednego miasta bardzo szybko się porozumiemy. Gorzej będzie w przypadku powiatu ziemskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#IrenaLipowicz">Z dotychczasowej dyskusji rodzą się następujące wnioski:</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#IrenaLipowicz">1. Sprawozdanie z posiedzenia Komisji prześlemy do zaangażowanych w reformę ministerstw.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#IrenaLipowicz">2. Jeśli państwo się zgodzicie wystąpię z listem do pana premiera o ustalenie winnych wydawania błędnych rozporządzeń i poinformowanie Komisji, jakie konsekwencje dyscyplinarne i personalne zostały wyciągnięte wobec osób, które naraziły cały proces reformy na tak poważny uszczerbek i na utratę prestiżu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#IrenaLipowicz">3. W imieniu prezydium Komisji zwracam się do państwa o przekazywanie nam wszelkich sygnałów o nieprawidłowościach. Będziemy kierować do rządu zapytania w tych sprawach.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#IrenaLipowicz">Musimy zdecydowanie usprawnić przepływ informacji w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JózefPłoskonka">Pan poseł Wiesław Woda pytał o monitoring organizacji powiatów ziemskich.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JózefPłoskonka">Powiaty ziemskie mają określone terytorium. Ustawa określa, jakie jednostki organizacyjne do jakich powiatów przechodzą. Jeżeli w powiecie ziemskim znajdują się jakieś szkoły średnie lub inne jednostki organizacyjne, to przechodzą one do powiatu ziemskiego.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JózefPłoskonka">Jeżeli zdecydowaliśmy się stworzyć dwa powiaty - grodzki i ziemski - to zdecydowana większość jednostek znajdzie się w powiecie grodzkim. W taki sposób zostało ustanowione prawo, które my realizujemy.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JózefPłoskonka">To samo prawo mówi, że służby inspekcji i straży działają na poziomie obu tych powiatów, ale są umiejscowione w powiecie grodzkim. Infrastruktura powiatu grodzkiego przypomina tę infrastrukturę, którą dysponuje ten powiat obecnie. Jedne powiaty są biedniejsze a drugie bogatsze i taka jest rzeczywistość.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiesławWoda">Nie mogę uznać takiej odpowiedzi. Pan cytuje przepisy, które ja znam, natomiast pytam, czy jest prowadzony jakiś monitoring organizacji powiatów ziemskich i jaka jest ocena tej organizacji?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WiesławWoda">W przypadku powstawania powiatu ziemskiego i grodzkiego infrastruktura jest ulokowana w powiecie grodzkim. Powiat ziemski pozostaje bez tej infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WiesławWoda">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Józef Płoskonka: Zbieramy pełne informacje na temat przejmowanej bazy przez poszczególne typy powiatów. Tego typu informacja jest zbierana.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#WiesławWoda">Myślę, że w niedługim czasie będziemy mieli pełne informacje, które pozwolą nam określić, ile jednostek jest w poszczególnych powiatach. Te informacje zbieramy dla każdego typu powiatu.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#WiesławWoda">Jeśli chodzi o rozstrzyganie konfliktów samorządów z kierownikami urzędów wojewódzkich, to takie kompetencje posiadają delegaci rządu. Bardzo często problem polega na interpretacji prawa czy dyskusjach politycznych - w takich przypadkach delegaci rządu nie powinni interweniować.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#WiesławWoda">Jeśli chodzi o moją ocenę organizacji województwa mazowieckiego, to nie dysponuję pełnymi informacjami na ten temat. Województwo mazowieckie jest największe w kraju, wobec czego nastąpił proces decentralizacji wojewódzkich służb inspekcji i straży. Ocena stopnia tej decentralizacji jest różna. Część osób uważa, że to jest dobry pomysł, aby pewne instytucje nie znajdowały się w Warszawie. Moja ocena jest taka, że to jest dobry pomysł. Może z wyjątkiem kuratorium, które powinno się znajdować w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#WiesławWoda">Przypominam, że w Mieście Stołecznym Warszawa znajduje się Komenda Stołeczna na prawach komendy wojewódzkiej, a Komenda Wojewódzka jest w Radomiu i obejmuje całe województwo z wyjątkiem Warszawy.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#WiesławWoda">Pan poseł Wiesław Woda mówił, że w Słupsku wojewoda przekazał trzystu pracowników do powiatu. Panie pośle ma pan złe dane - w Urzędzie Wojewódzkim w Słupsku było zatrudnionych 227 osób, z czego 161 osób zostało skierowanych do Urzędu Wojewódzkiego Pomorskiego, 18 osób przeszło do pracy w Urzędzie Marszałka, a 43 osoby będą pracowały w powiatach lub w miastach na prawach powiatów. Pozostałe pięć osób zostało przekazanych do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#WiesławWoda">Pani posłanka Franciszka Cegielska pytała o przygotowanie harmonogramu monitoringu. Pracujemy nad takim harmonogramem. Tym monitoringiem trzeba objąć wiele reform. Mówimy tylko o reformie administracji publicznej, ale ona jest powiązana z reformą zdrowia - właśnie ze względu na przekazywane jednostki organizacyjne - z reformą oświaty itd. Jest ona także powiązana z reformą finansów publicznych, zwłaszcza, że to również dotyczy jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#WiesławWoda">Te trzy reformy w kontekście reformy administracji publicznej muszą być monitorowane w całości.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#WiesławWoda">Zgadzam się z panią poseł Franciszką Cegielską, że pierwsze rozporządzenie związane z okręgowymi dyrekcjami dróg publicznych nie było dobre. Powołaliśmy specjalną podkomisję, która uzgodniła treść drugiego rozporządzenia, które jest już podpisane.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#WiesławWoda">Jeśli chodzi o błędy w budżecie, to pan minister Jerzy Miller odbywa w tej chwili wiele spotkań we wszystkich województwach i wszelkie błędy, które zostaną dostrzeżone, będą korygowane.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#WiesławWoda">Jeśli chodzi o urzędników, to nie trzeba od razu podpisywać umów z urzędnikami wziętymi z urzędów wojewódzkich. Te osoby mają stosunek pracy przez pierwsze pół roku i w tym okresie należy z nimi podpisać nowe umowy.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#WiesławWoda">Natomiast rzeczywiście nie ma rozporządzenia mówiącego o tym, ile kto ma zarabiać. W związku z tym, należy postępować zgodnie z Kodeksem Pracy.</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#WiesławWoda">W tym tygodniu odbywają się spotkania ze starostami przedstawicieli poszczególnych ministerstw odpowiedzialnych za reformy. W każdym województwie powinno się odbyć spotkanie z przedstawicielem osoby odpowiadającej za drogi, zdrowie, pomoc społeczną, kulturę i oświatę. Każdy ze starostów powinien otrzymać pełną informację o jednostkach organizacyjnych oraz sposobie ich finansowania.</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#WiesławWoda">Przypominam, że zorganizowano szkolenia dla wszystkich kierowników urzędów rejonowych.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#WiesławWoda">Jeśli chodzi o pytanie pani posłanki Ewy Janik o akcję informacyjną, to rozpoczęto działania w tej sprawie w tym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#WiesławWoda">Jeżeli chodzi o komisje orzekające, to art. 23 ustawy wprowadzającej przepisy jasno mówi co się z nimi dzieje. Rozporządzenie przygotowane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej precyzuje, że 48 komisji przechodzi do miast na prawach powiatu. W tym rozporządzeniu jest też określone, w jakich miastach te komisje będą działać. Przypominam, że czterdziesta dziewiąta komisja staje się Komisją Wojewódzką.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#EugeniuszKłopotek">Pan minister Jerzy Miller mówił o konieczności łączenia powiatów. Jeszcze nie zaczęły te powiaty funkcjonować, a już dzisiaj pan minister Jerzy Miller mówi o konieczności ich łączenia. Co to oznacza?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#EugeniuszKłopotek">Chciałbym też zapytać o rezygnację pana ministra Michała Kuleszy. Jak należy tłumaczyć tę rezygnację?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#EugeniuszKłopotek">Chciałbym też zapytać członków Komisji, czy to pismo, o którym mówiła pani przewodnicząca nie powinno mieć formy dezyderatu? Obok uwag, które już tu zostały wypowiedziane, trzeba by zasugerować panu premierowi, aby w wystąpieniu noworocznym przeprosił obywateli za bałagan, który po 1 stycznia 1999 roku napotkają w urzędach. Mógłby też zaapelować o to, aby przez kilka pierwszych miesięcy ludzie omijali urzędy powiatowe i marszałkowskie z daleka.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanKochanowski">Chciałbym zwrócić uwagę na klimat panujący wokół reformy. Myślę, że to nie będzie przesada, jeśli powiem, że trwa jawna rywalizacja pomiędzy administracją rządową a samorządami.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JanKochanowski">Nie wiem, czy przyjęte przez nas ustawy są dobre czy są złe, ale nadzór prawny nad samorządami, ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych, ustawa o finansach publicznych są wykorzystywane przez przedstawicieli rządu do tego, aby dokonywać pewnych zmian bez konsultacji.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JanKochanowski">Na przykład ustawa o finansach publicznych umożliwia wojewodzie powoływanie komisji dyscyplinarnej do badania przestrzegania ustaw budżetowych. Według tego zapisu kierownikowi jednostki można zabronić zajmowania stanowisk w administracji przez pięć lat. Jednocześnie starostom przekazuje się budżet, który jest 50% niższy od budżetu urzędu rejonowego.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JanKochanowski">Dlatego pytam, czy pan wie, ile urzędów marszałkowskich ma swoje siedziby? Czy oni będą mogli pracować od 1 stycznia 1999 roku?</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#JanKochanowski">Niejednokrotnie wojewodowie nie wyrażają zgody na funkcjonowanie powiatów w tym miejscu, gdzie mieścił się urząd rejonowy. W budżecie nie przewidziano środków na przewożenie sprzętu i tego typu prace.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#JanKochanowski">Trzeba wyraźnie powiedzieć, że od 1 stycznia 1999 roku wiele urzędów marszałkowskich i powiatowych nie będzie funkcjonować. Proces kształtowania tych urzędów dopiero się rozpoczął i może trwać od kilku miesięcy do roku.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#JanKochanowski">Mówiliście państwo o pracownikach urzędów. Wszystko odbyło się zgodnie z przepisami, ale kto i z kim konsultował, których pracowników się przekazuje? Ten proces wykorzystano w wielu wypadkach do przeprowadzenia czystek w urzędach.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#JanKochanowski">Wiemy, że w niektórych przypadkach przekazano więcej pracowników niż jest przyznanych etatów. Ministerstwo Finansów na jeden etat kalkulacyjny naliczyło 1 tys. złotych. W budżetach starostw i urzędów marszałkowskich nie jest przewidziane wypłacanie diet, czy zwracanie kosztów podróży.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#JanKochanowski">Jeżeli tak sobie wyobrażamy pracę starostwa od początku jego istnienia, to trzeba powiedzieć, że ci ludzie nie podejmą pracy.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#JanKochanowski">Pan minister mówił o organizowanych spotkaniach z ministrem Jerzym Millerem. W takich spotkaniach powinni brać udział nie tylko przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Oni przedstawiają sprawy tylko z pozycji budżetu państwa i jego ochrony.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#JanKochanowski">Kiedy ustalano budżety dla starostw i urzędów marszałkowskich, to było takie zalecenie dla wojewodów, aby zaniżyli ubiegłoroczne wydatki o 25%. I tę sumę traktowano jako bazę do planowania wydatków na 1999 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IrenaLipowicz">Pan poseł Eugeniusz Kłopotek zaproponował wystosowanie dezyderatu. Jeśli państwo pozwolicie, to ja skieruję do rządu pismo, które będzie bardzo ostre w tonie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#IrenaLipowicz">Jeśli chodzi o odbieranie środków z budżetów samorządów, to kiedy upominam się o te pieniądze, odpowiadają mi, że z każdym tygodniem Sejm zmniejsza znaczenie powiatów i województw.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#IrenaLipowicz">Dzisiaj państwo przegłosowaliście ustawę, która odbiera szkoły rolnicze powiatom. To była ostatnia rolnicza kompetencja, którą kiedyś przyznaliśmy powiatom. Oba duże kluby głosowały przeciw.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#IrenaLipowicz">Kiedy mówimy o pieniądzach, to rząd odpowiada, że kompetencje samorządu zmniejszają się z każdą chwilą. Oceniam, że straciliśmy około 40% kompetencji, które chcieliśmy przyznać samorządom. W tym kierunku postępowały prace legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RyszardBrejza">To nie jest prawda, że oba duże kluby głosowały przeciw. Proszę się zapoznać z wynikami głosowania. Jeden klub głosował przeciw, a z drugiego klubu głosowały pojedyncze osoby.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#RyszardBrejza">Chciałbym także wyrazić ubolewanie z powodu kilku stwierdzeń pana ministra. Takie stwierdzenia nie przystoją przedstawicielowi rządu. Określenie „w miarę inteligentny” jest uwłaczające i nie powinno tutaj paść.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#RyszardBrejza">Podzielam krytyczne uwagi, które padały w stosunku do stanu wdrażania reformy. Ostatnie tygodnie nie są wykorzystywane tak jak powinny być wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#RyszardBrejza">Panu posłowi Wiesławowi Wodzie chciałbym przypomnieć, że w sprawie powiatów ziemskich decyzję podjął Sejm wbrew intencji rządu. Już wtedy na posiedzeniu Komisji zwracałem uwagę na to, że będzie brakować tych instytucji.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#RyszardBrejza">Zastanawiałem się, czym będzie zajmował się powiat ziemski. Posłowie z miast tracących pozycję ośrodka wojewódzkiego zadbali o to, aby powstały tam powiaty grodzkie. Ta decyzja zapadła wbrew intencji rządu.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#RyszardBrejza">Pozostaje problem do rozwiązania. W tej chwili musi tym się zająć rząd. Pan poseł Wiesław Woda kieruje pytanie o monitoring organizacji powiatów ziemskich, do rządu. Uważam, że powinniśmy się zachować uczciwie i wspólnie spróbować rozwiązać ten problem. Wydaje mi się, że liczba powiatów grodzkich powinna zostać ograniczona.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WiesławWoda">Do klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego należy tylko 26 posłów, wobec czego PSL nie może być odpowiedzialne za utworzenie powiatów grodzkich.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#WiesławWoda">Jest koalicja rządząca, rząd przez nią wyłoniony i to jest wasza wewnętrzna sprawa, w jaki sposób ten program został przygotowany i jak jest wdrażany. Niech pan nie fałszuje zatem pewnych zdarzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JerzyBarzowski">Nie wszystkie kłopoty związane z wdrożeniem reformy biorą się z działań rządu. Pewne rzeczy dzieją się na skutek niezdrowej rywalizacji w urzędach. O tym mówił już pan poseł Wiesław Woda.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JerzyBarzowski">Nie sądzę, aby ktokolwiek mógł zapanować nad sposobem przekazywania mienia z jednych instytucji do drugich.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JerzyBarzowski">Muszę przyznać, że przygotowanie wdrożenia reformy od strony wydania odpowiednich rozporządzeń, nie jest zadawalające. Począwszy od rozporządzenia o zakładach opieki zdrowotnej, a skończywszy na budżecie te propozycje są skandaliczne.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JerzyBarzowski">W żadnym z działów nie można się dopatrzyć stanu, który obowiązywał, gdy działały tam urzędy rejonowe. To by świadczyło o tym, że przez ostatnie lata budżety urzędów rejonowych były za duże.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#JerzyBarzowski">Nie można proponować tak niskich budżetów, ponieważ to wywołuje drastyczne reakcje. Spotykając się z takimi zarzutami, nie mam żadnych argumentów na ich odparcie.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#JerzyBarzowski">W byłym województwie słupskim, obecnie pomorskim zarządzanie drogami wyglądało w ten sposób, że dyrekcja okręgowa była w Koszalinie, zarząd dróg w Lęborku, a obwód w Bytowie. Dyrekcja okręgowa dysponując pewnym majątkiem, chce wszystko zatrzymać dla siebie. Bytów nie dostanie z tego wyposażenia praktycznie nic.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#JerzyBarzowski">Wydaje mi się, że tak duży powiat w Bytowie nie może być traktowany w taki sposób. Ten majątek ma przecież służyć obsłudze dróg w tym powiecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#EdmundSroka">Chciałbym się wypowiedzieć, ponieważ jestem prezydentem dużego miasta.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#EdmundSroka">Wydaje mi się, że nie wszystko przebiega tak, jak byśmy sobie tego życzyli. W czwartym kwartale roku mieliśmy praktycznie wdrażać reformę. Tymczasem dalej słychać jedynie ogólniki. Uczestniczymy w konferencjach i spotkaniach z ministrami, ale nie możemy się pewnych rzeczy dowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#EdmundSroka">Pewne zadania nie są nowe, ponieważ były wykonywane do tej pory. One są w tej chwili jedynie przekazywane.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#EdmundSroka">Chodzi mi o to, abyśmy wiedzieli, co mamy robić. Te szczegóły działań są przecież zawarte w regulaminach i statutach jednostek, które do tej pory tę działalność prowadziły.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#EdmundSroka">Następne pytanie dotyczy osób, które mają to wykonywać. Nie twierdzimy, że to mają być te same osoby, które to robiły przedtem, ale przecież ktoś musi w tych nowych jednostkach pracować.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#EdmundSroka">Przede wszystkim chcielibyśmy wiedzieć, za co mamy te działania prowadzić. Nasze miasto przekazało projekt budżetu zgodnie z ustawowym terminem. Ten projekt jest niekompletny, ponieważ dopiero 9 grudnia 1998 roku otrzymaliśmy informację o dotacjach. Później przekazywano informacje dotyczące szczegółów technicznych.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#EdmundSroka">Od 1 stycznia 1999 roku ma funkcjonować nowa administracja, a tymczasem Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji koncentruje się na akcji informacyjnej, która ma powiedzieć ludziom do kogo się zwracać.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#EdmundSroka">Obawiam się, że to niewiele pomoże, ponieważ nie będziemy przygotowani technicznie do uruchomienia reformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Opierając się na przykładzie mojego regionu, można powiedzieć, że wrażenie jakie odnosi się podczas wprowadzania reformy jest dosyć jednolite. Chaos pogłębia się w miarę napływania kolejnych informacji. Każde spotkanie z przedstawicielami rządu budzi nowe wątpliwości, których nikt nie jest w stanie wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Po tym, jak otrzymaliśmy projekty budżetów powstała panika - wszyscy zastanawiali się, w jaki sposób będzie można zrealizować zadania i kompetencje po 1 stycznia 1999 roku. Wszystkie budżety zostały zaniżone. Na przykład budżet powiatu ziemskiego w Elblągu został zaniżony dwu lub trzykrotnie. Jeżeli przyznaje się płace w wysokości 800 złotych na 120 pracowników, to wychodzi mniej niż 500 złotych na osobę.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Brakuje pieniędzy na wyposażenie i lokale. Urzędy rejonowe przekazują majątek skarbu państwa, ale nie samorządom powiatowym. To dotyczy także takich jednostek jak okręgowe dyrekcje dróg publicznych.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W powiecie elbląskim były takie zakłady, które zajmowały się konserwacją i pro-wadzeniem lokalnych dróg. Cały sprzęt został stamtąd przekazany do województwa pomorskiego, ponieważ dyrekcja ma siedzibę w Gdańsku.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Tego rodzaju zdarzeń jest bardzo dużo. Tutaj nawet nie odgrywają wielkiej roli sympatie polityczne. To potwierdza słuszność dążeń samorządowców do tego, aby każda kompetencja była pokrywana subwencją. To jest szansa uzyskania równoprawności w realizowaniu kompetencji.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Ministerstwo Finansów robi wszystko, żeby ograniczyć budżety samorządów terytorialnych. Tymczasem według niektórych osób nie można się nawet dodzwonić do budynku ministerstwa. Nieoficjalnie pracownicy ministerstwa mówią, że telefony są po prostu wyłączone.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Nie chciałem w to wierzyć, ale próbowałem się dodzwonić do Ministerstwa Finansów i mi się nie udało. Być może jest jakaś specjalna linia telefoniczna.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dostrzegam brak zaplecza materialnego - samorządy nie mają miejsca, w którym mogłyby rozpocząć pracę.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Nie wiemy też, co się stanie z jednostkami, które zostaną przejęte, a są dzisiaj zadłużone. Jeżeli taki szpital nie znajdzie sposobu na zarabianie pieniędzy to zbankrutuje. Samo-rządom trzeba konkretnie powiedzieć, na jakich zasadach te placówki zostaną oddłużone.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Po likwidacji województwo elbląskie zostanie podzielone na dwie części. Mamy wojewodę olsztyńskiego, który działa w bardzo specyficzny sposób. Przysyła do województwa elbląskiego swoich urzędników, którzy określają, jaki sprzęt i gdzie zostanie przekazany.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mieliśmy już kiedyś do czynienia z takimi działaniami - kiedy tereny Prus Wschodnich opuszczała Armia Czerwona, ona postępowała w podobny sposób.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Takie działania doprowadziły do tego, że w Elblągu mówi się już głośno o referendum w sprawie zmiany podziału administracyjnego państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MichałKaczmarek">Praca delegatów rządu do tworzenia województw jest bardzo specyficzna. Mimo usilnych żądań o zorganizowanie spotkania ze starostami w województwie łódzkim, takiego spotkania do tej pory nie było.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#MichałKaczmarek">Ludzie, którzy zostali wybrani do struktur samorządowych, porzucili swoją normalną pracę i zostali postawieni w sytuacji braku informacji na temat ich dalszego funkcjonowania. Część wybranych osób po kilku próbach uzyskania jakiejkolwiek informacji, wycofała się z działalności.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#MichałKaczmarek">To dowodzi, na jakim etapie są przygotowania do wdrożenia reformy ustrojowej państwa.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#MichałKaczmarek">Do tej pory minister zdrowia i opieki społecznej nie określił, jakie szpitale będą prowadziły pewne oddziały. Zapowiedzi, że szpital powiatowy będzie prowadził tylko cztery oddziały są bardzo niepokojące - niektóre ze szpitali mają po osiem specjalistycznych oddziałów.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#MichałKaczmarek">Panuje olbrzymia dezinformacja. Jak można przysłać do powiatu budżet, który nie odpowiada nawet budżetowi urzędu rejonowego.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#MichałKaczmarek">Zdarza się, że kierownik urzędu rejonowego odmawia wystawienia delegacji staroście na wyjazd na spotkanie z premierem.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#IrenaLipowicz">Już w czterech komisjach posłowie zastanawiają się, jak zmniejszyć uprawnienia samorządów.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#IrenaLipowicz">Jeżeli powiaty nie otrzymają urzędów pracy - już słyszę, że są próby, aby ten proces odwrócić - to w ogóle możemy zacząć liczyć się z sytuacją likwidacji powiatów. Trzeba będzie sobie zadać pytanie, czym te powiaty mają się zajmować? One miały się zająć służbą zdrowia, która w tej chwili przeszła do kas chorych oraz urzędami pracy. Cztery komisje przygotowują zmiany przyjętych już ustaw.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#IrenaLipowicz">Otworzyliśmy możliwość „dzikiej” prywatyzacji w służbie zdrowia. Sejm poprzez głosowanie, otworzył możliwość do „dzikiej” prywatyzacji szpitali. Dzięki temu, co zostało przegłosowane w Sejmie, spółki lekarskie będą się mogły uwłaszczać na mieniu państwowym. To przegłosowały nasze kluby. Majątek zniknął, a zadłużenie zostało.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#IrenaLipowicz">Przygotowuję imienną listę posłów, którzy głosowali w ten sposób, nie wyłączając osób z mojego klubu poselskiego. Prześlę do województw listę, która będzie określała, kto jest odpowiedzialny za odebranie samorządom poszczególnych kompetencji. Musimy wreszcie jasno ustalić, kto ponosi odpowiedzialność za te zmiany.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#IrenaLipowicz">Podobnie rząd musi ustalić, kto odpowiada za wydawanie tych skandalicznych rozporządzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarianBlecharczyk">To jest szantaż.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IrenaLipowicz">Nie panie pośle, to jest danie świadectwa prawdzie. Zrobię to dopiero po ostatnim głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JózefPłoskonka">Przyznaję, że popełniłem głęboką niezręczność określając urzędników Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej jako ludzi „w miarę inteligentnych”. Przepraszam za użycie tego sformułowania.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JózefPłoskonka">Jeśli chodzi o informacje na temat łączenia powiatów, to znam je jedynie z prasy. Również moje wypowiedzi bardzo często prasa zniekształca, dlatego nie wiem, co naprawdę powiedział minister Jerzy Miller.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JózefPłoskonka">O rezygnacji pana ministra Michała Kuleszy dowiedziałem się od państwa. Według mnie to nie jest „ucieczka z tonącego okrętu”.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JózefPłoskonka">Jeżeli chodzi o wystąpienie noworoczne pana premiera, to podobnie jak państwo, ja także mam kontakt ze starostami - jestem delegatem rządu w jednym z województw - i muszę szczerze powiedzieć, że znam większość poruszanych podczas dzisiejszej dyskusji problemów. Wiem też, że starostowie postawili sobie za punkt honoru uruchomienie starostw powiatowych od 4 stycznia 1999 roku.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#JózefPłoskonka">Jestem głęboko przekonany, że wiele samorządów przezwycięży trudności i rozpocznie swoje funkcjonowanie. Proszę pamiętać o tym, że ponad 250 urzędów rejonowych nadal funkcjonuje i zdecydowana większość pracowników przechodzi do powiatów. Tam się bardzo mało zmieni. To lokalne naciski spowodowały, że z 250 rząd zrobił 300 powiatów.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#JózefPłoskonka">Do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na piśmie wpływały zapewnienia od miast, jakie przeznaczą środki na działalność powiatów. Teraz niektóre z nich wycofują się z tych obietnic. Teraz mamy kłopoty związane z siedzibami. Na to nakładają się problemy polityczne.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#JózefPłoskonka">Jestem pewny, że reforma od strony technicznej, z pewnymi kłopotami w kilku miejscach, ruszy od 1 stycznia 1999 roku.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#JózefPłoskonka">Mówienie jednym głosem o kilkunastu powiatach, które mają kłopoty z siedzibami i o sprawach politycznych, wywołuje określony klimat wokół tej reformy.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#JózefPłoskonka">Uważam, że wprowadzenie w życie tej reformy, mimo różnych kłopotów, to jest nasze wielkie, wspólne zwycięstwo. Stworzyliśmy powiaty.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#JózefPłoskonka">Pan poseł Jan Kochanowski pytał, ile powiatów nie ma swojej siedziby. Wiemy, jakie są problemy z siedzibami powiatów. W kilku powiatach podejmowane są ostatnie czynności, aby taką siedzibę powiaty miały. Te powiaty, na terenie których nie istnieją urzędy rejonowe, mogą mieć określone kłopoty.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#JózefPłoskonka">Jeżeli chodzi o pracowników urzędów, to nie było tu żadnych konsultacji - ustawa mówiła, że pracownicy przechodzą za kompetencjami.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#JózefPłoskonka">W kilku pytaniach powtarzał się ten sam problem. W samorządach nie ma tej nie-dogodności, która występowała w przypadku administracji rządowej. Mówię o etatach kalkulacyjnych. Samorząd nie zna tego pojęcia. Nikt nikomu nie narzuca liczby etatów.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#JózefPłoskonka">Kiedy był przygotowywany budżet, ustalono, że na około 30 tys. etatów kalkulacyjnych, które były w administracji rządowej szczebla wojewódzkiego i rejonowego, pozostawiono 11 tys. etatów kalkulacyjnych dla przyszłych urzędów wojewódzkich. Pozostałe 19 tys. etatów, a właściwie pieniądze z nimi związane, przerzucono do budżetu samorządów. To była tylko kwestia techniczna potrzebna do skonstruowania budżetu. Nikt państwu nie karze tych etatów kalkulacyjnych brać pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#JózefPłoskonka">Jeśli chodzi o spotkania z delegatami rządu w województwach, to sądzę, że przekazywane informacje są coraz głębsze. Przekazywane jednostki administracyjne dysponują pełną informacją na temat tego procesu.</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#JózefPłoskonka">Od 1 stycznia 1999 roku będzie też prowadzony monitoring tego, jakie powiaty i co przejmują. Takie działania rząd przygotowuje. Na ten cel przeznaczona jest rezerwa budżetowa. Myślę, że te środki właśnie na to zostaną spożytkowane.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#JózefPłoskonka">Pan poseł Jerzy Barzowski pytał o budżet. Nie potrafię ocenić tego budżetu, nie analizowałem jego poszczególnych części. Jeśli chodzi o mniejsze środki, to rzeczywiście przyjęto określone standardy, ale to dotyczy również urzędów wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-35.16" who="#JózefPłoskonka">Nie zgadzam się ze stwierdzeniem wypowiedzianym przez pana posła Witolda Gintowta-Dziewałtowskiego, że Ministerstwo Finansów chce ograniczyć budżety samorządów. Myślę, że część budżetu po stronie rządu, odpowiada części budżetu po stronie samorządu.</u>
<u xml:id="u-35.17" who="#JózefPłoskonka">Pragnę także podkreślić, że zadłużenie jednostek, w momencie usamodzielnienia się, przechodzi na skarb państwa. Samorządy terytorialne nie przejmują tego zadłużenia. Nie wiemy, na jakich zasadach zostanie to zadłużenie przejęte. Nad tym pracuje Ministerstwo Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#StanisławPawlak">Pan minister powiedział, że tam gdzie nie ma urzędów rejonowych, powiaty mogą mieć pewne kłopoty. Co to oznacza na dwa tygodnie przed uruchomieniem urzędu?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#StanisławPawlak">Kiedy przygotowywaliśmy ustawę warszawską, to nowo powstające gminy otrzymywały środki na siedziby. Jak to będzie wyglądało w powiatach, w których nie ma urzędu rejonowego?</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#StanisławPawlak">Czy dobrze zrozumiałem, że wojewodowie mieli obowiązek zmniejszenia wydatków na zadania rzeczowe w 1999 roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JózefPłoskonka">Rada Ministrów 1 grudnia 1998 roku z rezerwy celowej przyznała kwotę 7 mln złotych dla poszczególnych wojewodów na pomoc w utworzeniu starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich. Na każdy tworzony urząd powiatowy wojewoda otrzymuje 10 tys. złotych oraz dodatkowo na każdy powiat nie posiadający urzędu rejonowego 50 tys. złotych. Wojewoda otrzymuje także drobną rezerwę, którą może przeznaczyć na określony urząd powiatowy.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JózefPłoskonka">Wojewodom została wydana dyspozycja, że jeżeli powiaty z dniem 1 stycznia nie będą miały pracowników do wykonywania określonych zadań, to wojewodowie mają obowiązek wyznaczyć w tym dniu urzędników z urzędów wojewódzkich, aby te zadania mogły być wykonywane.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JózefPłoskonka">W ten sposób rząd chce rozwiązać problem tych powiatów, na terenie których nie było urzędu rejonowego i gdzie mogą wystąpić problemy związane z „właściwym” ich uruchomieniem.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JózefPłoskonka">Delegaci rządu maja obowiązek monitorowania tej sprawy oraz dopilnowania wojewodów, aby zgodnie z zaleceniem ministra spraw wewnętrznych i administracji te sprawy zostały w taki sposób załatwione.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#JózefPłoskonka">Jeśli chodzi o budżet, to o ile dobrze wiem, jego tworzeniem zajmuje się Ministerstwo Finansów. Wojewodowie otrzymali informację, w jakich kwotach ich budżet będzie się wyrażać. Było to związane z tym, jakie kwoty były przeznaczane na budżety wojewodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IrenaLipowicz">Proponuję państwu, aby skierować do pana premiera list, który mówiłby o poważnym zaniepokojeniu Komisji, dotyczącym stanu wdrożenia reformy ustrojowej.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#IrenaLipowicz">Zwrócimy się z prośbą o:</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#IrenaLipowicz">- wzmożenie nadzoru nad resortami w zakresie wydawania aktów wykonawczych,</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#IrenaLipowicz">- ustalenie winnych wydawania błędnych rozporządzeń podważających autorytet rządu - chodzi tu zwłaszcza o Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej,</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#IrenaLipowicz">- utworzenie zespołu informacyjnego w Ministerstwie Finansów, który zająłby się przygotowywaniem informacji, na przykład telefonicznej.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#IrenaLipowicz">Według Komisji stanowczej reakcji ze strony pana premiera wymagają także przypadki odmowy udzielania informacji przez ministrów zdrowia i transportu oraz przypadki dystansowania się ministrów od rządowej reformy.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#IrenaLipowicz">W załączeniu przekażemy szczegółowe uwagi posłów, na które nie uzyskaliśmy odpowiedzi na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#IrenaLipowicz">Z protokołu posiedzenia wybierzemy wszystkie szczegółowe kwestie i przeanalizujemy odpowiedzi pana ministra Józefa Płoskonki. Jeżeli w jakimś punkcie tej odpowiedzi zabrakło, to poprosimy pana ministra o ustosunkowanie się do tego problemu na piśmie.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#IrenaLipowicz">Jeżeli państwo zgodzicie się na taką formę postępowania, to wyślemy taki list. Natomiast w przypadku sprzeciwu, zajmiemy się sprawą dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławPawlak">Myślę, że nikt nie będzie zgłaszał zastrzeżeń jeśli chodzi o treść. Jednak jeśli chodzi o formę, to opowiadam się za dezyderatem, który jest regulaminową formą wystąpienia Komisji do rządu.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#StanisławPawlak">Premier ma obowiązek ustosunkować się do postawionych przez nas w dezyderacie zarzutów. Dlatego wydaje mi się, że wniosek pana posła Eugeniusza Kłopotka o wystosowanie dezyderatu jest zasadny.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#IrenaLipowicz">W przypadku dezyderatu będziemy musieli ustalać jego treść na posiedzeniu Komisji. Będziemy też musieli wziąć pod uwagę to, że jesteśmy koalicją i opozycją - to nie będzie miało takiego kształtu, jak wcześniej proponowałam.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#IrenaLipowicz">Przyjęcie tego wniosku będzie wymagało dzisiaj dodatkowych godzin pracy. To jest nierealne.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#IrenaLipowicz">Za chwilę poddam ten wniosek pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZygmuntMachnik">Chciałbym zaproponować uzupełnienie treści tego dezyderatu o wniosek, aby rząd z urzędu wszczął postępowania, anulujące komunalizację majątków, które kiedyś należały do powiatów. W niektórych miastach urzędy rejonowe zostały skomunalizowane na rzecz miast i dzisiaj samorządy będą miały trudności ze zdobyciem siedziby.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#IrenaLipowicz">To jest bardzo daleko idący wniosek i trzeba by nad tym dyskutować.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#IrenaLipowicz">Najpierw rozstrzygnijmy, czy państwo opowiadacie się za tym, aby Komisja wystosowała dezyderat do rządu.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#IrenaLipowicz">Kto z państwa jest za tym, aby zgodnie z wnioskiem pana posła Eugeniusza Kłopotka i posła Stanisława Pawlaka Komisja przystąpiła do formułowania dezyderatu?</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#IrenaLipowicz">W głosowaniu 9 posłów opowiedziało się za wnioskiem, a 12 było przeciw. Nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#IrenaLipowicz">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła wniosek o sformułowanie dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#IrenaLipowicz">W związku z tym, że wniosek został odrzucony, przedstawię projekt listu prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JerzyBarzowski">Chciałbym, aby w tym piśmie znalazło się takie sformułowanie, że jeżeli pan premier będzie zwlekał z udzieleniem odpowiedzi, to Komisja wystosuje dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#IrenaLipowicz">Zgadzam się z panem posłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#RyszardBrejza">Chciałbym, aby w liście obok zapisu o ministrze zdrowia i opieki społecznej zamieścić także zapis o ministrze kultury i sztuki. Ministerstwo Kultury i Sztuki również nie wydało bardzo ważnych aktów wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#RyszardBrejza">Proponuję, aby przypomnieć rządowi o braku ustawy o polityce regionalnej. Jest to bardzo istotne dla uruchomienia pracy sejmików wojewódzkich. W imieniu podkomisji do spraw polityki regionalnej występowałem w tej sprawie przeszło miesiąc temu. Do tej pory nie otrzymałem odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#IrenaLipowicz">Oczekuję intensyfikacji pracy podkomisji oraz opracowania wskazówek, które przekażemy rządowi.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#IrenaLipowicz">Jeżeli macie państwo jakieś dodatkowe uwagi do treści listu, to bardzo proszę o ich zgłaszanie do sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#IrenaLipowicz">Od półtorej godziny pani posłanka Jadwiga Zakrzewska czeka na punkt posiedzenia dotyczący kwestii podkomisji do spraw obrony narodowej. Pani posłanka musi niedługo wyjść. Proponuję żebyśmy przerwali dotychczasową dyskusję lub ją szybko zakończyli.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JadwigaZakrzewska">Jestem przewodniczącą podkomisji, która ma za chwilę zajmować się skróceniem zasadniczej służby wojskowej. Dlatego za chwilę muszę wyjść.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#StanisławPawlak">Wracam do właściwego tematu dzisiejszego posiedzenia. Mam dwie propozycje.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#StanisławPawlak">Pierwsza dotyczy listu, który pani przewodnicząca skieruje do pana premiera. W nim powinna być zawarta negatywna ocena stanu przygotowania do wdrożenia reformy ustrojowej państwa.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#StanisławPawlak">Za dwa dni rząd będzie przedstawiał w Sejmie informację na ten temat. Czy ktoś w imieniu Komisji zabierze tam głos? Czy zostaną tam przedłożone uwagi, które zostały zgłoszone na dzisiejszym posiedzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#IrenaLipowicz">Zdecydowaliśmy się na wysłanie listu, a zatem nie ma formalnej uchwały Komisji, którą mogłabym przedstawić. Poza tym, nie jest przyjęte, aby w przypadku informacji rządu występował przewodniczący Komisji i opiniował w ten sposób te materiały. Nie widzę takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#IrenaLipowicz">Natomiast podzielam zdanie pana posła, co do zamieszczenia w liście krytycznej oceny stanu wdrażania reformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#RyszardBrejza">Chciałbym się odnieść do tego, co pani powiedziała o intensyfikacji prac podkomisji.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#RyszardBrejza">Wywołując tutaj problem związany z Ministerstwem Kultury i Sztuki miałem nadzieję na konkretną pomoc ze strony pani przewodniczącej i prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#IrenaLipowicz">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego - powołanie podkomisji nadzwyczajnej do przygotowania zmiany ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie obrony terytorialnej.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#IrenaLipowicz">Chciałabym zwrócić państwa uwagę na to, że argumenty legislacyjne, które legły u podstaw propozycji powołania tej podkomisji były następujące:</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#IrenaLipowicz">- określenie zakresu podległości terytorialnych organów dowodzenia województw, powiatów, miast i wojsk, obrony terytorialnej, organów samorządów terytorialnych.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#IrenaLipowicz">- zarządzanie zasobami infrastruktury wojskowej.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#IrenaLipowicz">Komisja Obrony Narodowej przygotowuje ustawę, która ma obalić to, co uchwaliliśmy odnośnie relacji pomiędzy samorządem a Agencją Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-51.5" who="#IrenaLipowicz">- wydzielenie części budżetu dla obrony terytorialnej,</u>
<u xml:id="u-51.6" who="#IrenaLipowicz">- wykorzystanie obrony terytorialnej w działaniach ratowniczych i likwidacji skutków klęsk żywiołowych.</u>
<u xml:id="u-51.7" who="#IrenaLipowicz">Przypominam, że podczas powodzi pojawiły się głosy, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej powinna się bardziej tą sprawą zająć. Odpowiadano, że póki się nie zmieni organizacja terytorialna kraju, jest to niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-51.8" who="#IrenaLipowicz">- przekształcenie WKU w dowództwa obrony terytorialnej powiatów,</u>
<u xml:id="u-51.9" who="#IrenaLipowicz">- wprowadzenie do ustawy o służbie cywilnej klauzuli o przeszkoleniu obowiązkowym w zakresie bezpieczeństwa i obrony.</u>
<u xml:id="u-51.10" who="#IrenaLipowicz">W innych krajach takie szkolenia się prowadzi. U nas obrona cywilna właściwie przestała funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-51.11" who="#IrenaLipowicz">Armia chce z nami współpracować i dlatego proponuję, aby tymi kwestiami zajęła się podkomisja.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JadwigaZakrzewska">Pokutuje u nas przekonanie, że obrona narodowa jest tylko sprawą armii i państwa. Ułożenie dobrej współpracy z lokalnymi społecznościami jest zasadniczym warunkiem zmiany tego nastawienia.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#JadwigaZakrzewska">Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowało koncepcję obrony terytorialnej. To musi zostać wprowadzone łącznie z samorządem terytorialnym. W związku z tym Komisja Obrony Narodowej również będzie się zajmowała sprawami obrony terytorialnej, ale nie zrobimy tego sami.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#JadwigaZakrzewska">Komisja Obrony Narodowej zajmie się sprawami prawnymi dotyczącymi tego problemu po zasięgnięciu opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#JadwigaZakrzewska">Wojsko zaproponuje pewne rozwiązania. Podobnych propozycji oczekujemy od państwa. Wtedy problemem zajmie się Komisja Obrony Narodowej. Myślę, że tak należy zrobić.</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#JadwigaZakrzewska">Proszę o powołanie podkomisji do opracowania tych spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ZygmuntMachnik">Sądzę, że pani posłanka Jadwiga Zakrzewska bardzo dobrze uzasadniła potrzebę wspólnej pracy z Komisją Obrony Narodowej bądź zaopiniowanie takiego projektu przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#ZygmuntMachnik">Stawiam wniosek, aby Komisja ograniczyła swoje działania w tym zakresie tylko do tych czynności. Poprzedni punkt porządku dziennego udowodnił nam, że Komisja będzie miała dużo pracy w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#IrenaLipowicz">Proponuję rozwiązanie pośrednie. Nie chodzi o powołanie stałej podkomisji, tylko takiej, która w ciągu miesiąca lub dwóch przygotuje opinię w tym zakresie i zajmie zdanie co do ewentualnych zmian legislacyjnych. Możemy tego nie nazywać podkomisją. To będzie zespół roboczy.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#IrenaLipowicz">Jeśli nie podejmiemy tego tematu, pewne rzeczy zostaną ustalone bez nas, a mogą one wpłynąć później na zakres działalności Komisji.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#IrenaLipowicz">Czy pan poseł Zygmunt Machnik zaakceptuje taki zmodyfikowany wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZygmuntMachnik">Proponowałem dwa rozwiązania - wspólną pracę obu Komisji, albo ograniczenie naszych działań do zaopiniowania projektu przyjętego przez Komisję Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#ZygmuntMachnik">Wydaje mi się, że samodzielna praca jest zbyt czasochłonna, a poza tym będziemy się poruszać w obszarze, na którym się kompletnie nie znamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#IrenaLipowicz">Czy jest jakiś głos przeciwny?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JerzyBarzowski">Myślę, że powołanie tego zespołu to dobry pomysł. To zależy oczywiście od wszystkich członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#IrenaLipowicz">Modyfikuję swój wniosek do powołania zespołu roboczego. Można by go powołać w następującym składzie: poseł Maciej Jankowski, poseł Marian Jaszewski, poseł Józef Lassota, poseł Andrzej Osnowski, poseł Adam Śnieżek oraz posłanka Jadwiga Zakrzewska.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#IrenaLipowicz">Musimy przegłosować dwa wnioski. Czy są inne kandydatury do tego zespołu?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JadwigaZakrzewska">Podałam tylko kandydatury posłów z mojego klubu.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#IrenaLipowicz">W takim razie przepraszam. Przegłosujmy tylko pro-pozycję powołania samego zespołu, bez podawania jego składu.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#IrenaLipowicz">Kto z państwa jest za utworzeniem takiego zespołu?</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#IrenaLipowicz">W głosowaniu 15 posłów opowiedziało się za wnioskiem, 2 posłów było przeciw, a 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#IrenaLipowicz">Stwierdzam, że Komisja powołała zespół roboczy. Jednocześnie Komisja uznała, że skład zespołu musi być zrównoważony i odpowiadać reprezentacji klubowej.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#IrenaLipowicz">Chciałabym prosić o podanie kandydatur z innych klubów.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Nie zdążyłem złożyć wniosku w sprawie pisma, które mamy skierować do pana premiera.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Nawiązując do zapowiedzi ograniczenia liczebności administracji centralnej, trzeba by zapytać rząd, czy zamierza ograniczyć liczbę osób pracujących w administracji centralnej w związku ze zmniejszeniem zakresu kompetencji? W jakim kierunku to ograniczenie będzie realizowane i kiedy?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#IrenaLipowicz">To nie jest zgodne z charakterem tego pisma, ale spróbujemy to jakoś zamieścić.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#IrenaLipowicz">Czy są jeszcze jakieś wnioski?</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#IrenaLipowicz">Nie widzę. Przypominam, że 15 minut po zakończeniu posiedzenia Komisji, odbędzie się zebranie zespołu redakcyjnego do spraw nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#IrenaLipowicz">Wspólnie z panem posłem Kazimierzem Sasem byliśmy w delegacji i próbowaliśmy zdobyć środki na współpracę gmin ukraińskich i polskich. Udało się uzyskać 342 tys. dolarów od holenderskiego totolotka.</u>
<u xml:id="u-62.4" who="#IrenaLipowicz">Proszę o zgłaszanie posłów zainteresowanych tą współpracą. Zespół ze strony Ukrainy też będzie ponadpartyjny.</u>
<u xml:id="u-62.5" who="#IrenaLipowicz">Proszę także o zgłaszania działaczy samorządowych, którzy będą zainteresowani wyjazdem na Ukrainę i wygłoszeniem tam referatu o doświadczeniach polskiego samorządu.</u>
<u xml:id="u-62.6" who="#IrenaLipowicz">Czy pan poseł Kazimierz Sas chciałby coś jeszcze do tego dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#KazimierzSas">Zwracam uwagę na to, że odbyłem wstępne rozmowy z marszałkami sejmiku małopolskiego, lubelskiego i podkarpackiego i wyobrażamy sobie, że delegacja ukraińska przybędzie do nas w drugiej połowie przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#KazimierzSas">Być może ta delegacja spotka się także z członkami Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Do tego dołączymy przedstawicieli grupy bilateralnej polsko-ukraińskiej, która została niedawno powołana.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#IrenaLipowicz">Najpilniejsze jest sporządzenie listy wójtów i burmistrzów, radnych, członków władz sejmiku, którzy opowiedzą tym ludziom, co to jest samorząd terytorialny.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JerzyBarzowski">Dlaczego ta współpraca ma się ograniczać tylko do tych trzech województw?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#IrenaLipowicz">Wizyta delegacji ukraińskiej będzie dotyczyła całej Komisji. W ramach współpracy parlamentarnej Wschód-Zachód, chcemy wysyłać posłów na konferencje dotyczące samorządu terytorialnego od Kazachstanu po Azerbejdżan.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#IrenaLipowicz">Wiem, że w innych województwach jest diaspora ukraińska, ale na to wszystko nie wystarczy pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JerzyBarzowski">Dużym skupiskiem ludności pochodzenia ukraińskiego jest teren Pomorza Środkowego. Jest bardzo dużo gmin, w których przeważa taka ludność.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#IrenaLipowicz">Jeżeli są samorządowcy, którzy władają językiem ukraińskim, to bardzo chętnie wesprzemy ich kandydatury, ale właściwie współpraca gminna powinna być współpracą przygraniczną.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#IrenaLipowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>