text_structure.xml
51.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MaciejPłażyński">Na podstawie art. 21 ust. 2 regulaminu Sejmu otwieram pierwsze posiedzenie Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MaciejPłażyński">Przypomnę, że zgodnie z decyzją Zgromadzenia Narodowego w trakcie posiedzenia Komisji będziemy stosować przepisy regulaminu Sejmu. Tematem dzisiejszego posiedzenia jest uchwalenie regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Na podstawie listy obecności stwierdzam, że Komisja ma kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MaciejPłażyński">Zgodnie z art. 84 ust. 2 regulaminu Sejmu uchwały Komisji zapadają większością głosów w obecności co najmniej 1/3 liczby członków Komisji. Porządek obrad jest państwu znany. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MaciejPłażyński">Chcę państwa poinformować, że za zgodą Konwentu Seniorów Sejmu i Senatu przygotowany został projekt regulaminu, który jest przedmiotem zainteresowania Komisji. Rekomenduję ten materiał państwa uwadze.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MaciejPłażyński">Przystępujemy do wyboru prezydium Komisji. Zgodnie z art. 21 ust. 3 regulaminu Sejmu Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym większością głosów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MaciejPłażyński">Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WłodzimierzCimoszewicz">Zgłaszam kandydaturę posła Józefa Zycha, byłego marszałka Sejmu. Z racji pełnienia tej funkcji był on przewodniczącym Zgromadzenia Narodowego w poprzedniej kadencji. Jest prawnikiem i znawcą problemów regulaminowych. Dokonanie tego wyboru byłoby zgodne z dobrym obyczajem. W ten sposób docenilibyśmy to, że poseł Józef Zych był przewodniczącym Zgromadzenia Narodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszWrona">Chcę zgłosić kandydaturę do prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MaciejPłażyński">W tej chwili wybieramy tylko przewodniczącego Komisji. Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofŚmieja">Zgłaszam kandydaturę posłanki Teresy Liszcz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MaciejPłażyński">Zgłoszono dwie kandydatury. Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. Czy poseł Józef Zych wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefZych">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejPłażyński">Czy posłanka Teresa Liszcz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TeresaLiszcz">Nie wyrażam zgody.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejPłażyński">Posłanka Teresa Liszcz nie wyraziła zgody. Pozostał nam tylko jeden kandydat.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MaciejPłażyński">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wyborem na przewodniczącego Komisji posła Józefa Zycha?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MaciejPłażyński">Za wnioskiem głosowało 21 parlamentarzystów, nikt nie był przeciwny, 1 wstrzymał się od głosu? Stwierdzam, że poseł Józef Zych został wybrany na przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MaciejPłażyński">Proszę pana posła o przejęcie prowadzenia obrad. Oddaję Komisję w bardzo doświadczone ręce. Dziękuję za sprawne dokonanie wyboru.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefZych">Dziękuję członkom Komisji za wybranie mnie na przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JózefZych">Przystępujemy do wyboru zastępców przewodniczącego. Żaden regulamin nie określa ich liczby. Decyzja w tej sprawie zależy od uznania Komisji. Z praktycznego punktu widzenia najlepszym rozwiązaniem byłoby dokonanie wyboru dwóch zastępców przewodniczącego. Czy w tej sprawie są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. Poddam tę propozycję pod głosowanie. Kto z państwa jest za tym, żeby powołać dwóch zastępców przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JózefZych">Stwierdzam, że ta propozycja została przyjęta. Dokonamy wyboru dwóch zastępców przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Madeja. Jest on doświadczonym parlamentarzystą i członkiem sejmowej Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzKurczuk">Zgłaszam kandydaturę posła Marka Mazurkiewicza, który był przewodniczącym Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszWrona">Zgłaszam kandydaturę posła Krzysztofa Śmiei.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszLewandowski">Zgłaszam kandydaturę senatora Pawła Abramskiego, który jest zastępcą przewodniczącego senackiej Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JózefZych">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zgłosić inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy poseł Jerzy Madej wyraża zgodę na kandydowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyMadej">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefZych">Czy poseł Marek Mazurkiewicz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekMazurkiewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefZych">Czy poseł Krzysztof Śmieja wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofŚmieja">Nie wyrażam zgody.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JózefZych">Czy senator Paweł Abramski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełAbramski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefZych">Komisja podjęła decyzję o tym, że dokona wyboru dwóch zastępców przewodniczącego. W tej chwili mamy trzech kandydatów. Proponuję, żebyśmy głosowali według kolejności zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JózefZych">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wyborem posła Jerzego Madeja na zastępcę przewodniczącego Komisji?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JózefZych">Za wyborem posła Jerzego Madeja głosowało 19 parlamentarzystów, nikt nie był przeciwny, 5 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JózefZych">Kto z państwa jest za wyborem posła Marka Mazurkiewicza na zastępcę przewodniczącego Komisji?</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#JózefZych">Za wyborem posła Marka Mazurkiewicza głosowało 13 parlamentarzystów, 2 było przeciwnych, 9 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#JózefZych">Kto z państwa jest za wyborem senatora Pawła Abramskiego na zastępcę przewodniczącego Komisji?</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#JózefZych">Za wyborem senatora Pawła Abramskiego głosowało 11 parlamentarzystów, 1 był przeciwny, 7 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#JózefZych">Stwierdzam, że Komisja dokonała wyboru zastępców przewodniczącego. Zostali nimi posłowie Jerzy Madej i Marek Mazurkiewicz. Proszę, żeby zastępcy przewodniczącego zajęli miejsca przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#JózefZych">Przystępujemy do realizacji następnego punktu porządku obrad. Zajmiemy się przygotowaniem uchwały Zgromadzenia Narodowego w sprawie regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Wszyscy członkowie Komisji otrzymali projekt uchwały, o którym mówił marszałek Sejmu. Proponuję, żeby ten materiał stanowił projekt bazowy do prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#JózefZych">Projekt jest wzorowany na poprzednim regulaminie Zgromadzenia Narodowego. Nastąpiły jednak zmiany, które powodują, że nie może on nadal obowiązywać. Wejście w życie nowej konstytucji w 1997 r. spowodowało konieczność dokonania zmian w tym regulaminie. Zmiany powinny dotyczyć terminu złożenia przysięgi. W poprzednim regulaminie zapisano, że przysięga powinna być złożona dzień po upływie kadencji. Obecnie termin ten przypada w dniu, w którym upływa kadencja. Trzeba dokonać niewielkich zmian.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#JózefZych">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła przedłożony projekt jako tekst bazowy do dalszych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyCieślak">Uważam, że w par. 1 ust. 2 znalazło się dość niezręczne sformułowanie. Napisano, że wybory mają być zarządzone w związku z opróżnieniem urzędu prezydenta RP. Uważam, że wyraz „opróżnienie” należałoby zastąpić bardziej zręcznym określeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JózefZych">Nie załatwiliśmy jeszcze spraw formalnych. Powinniśmy podjąć decyzję w sprawie przyjęcia przedłożonego nam projektu jako bazy do dalszych prac Komisji. Rozumiem, że nikt z państwa nie ma uwag do tej propozycji. Stwierdzam, że będziemy pracować nad projektem, który państwo otrzymali.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JózefZych">Proponuję, żebyśmy rozpatrywali kolejno poszczególne przepisy. Sądzę, że ułatwi to pracę. Rozumiem, że zgłoszona została poprawka do par. 1 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekMazurkiewicz">Pracę powinniśmy rozpocząć od tytułu uchwały. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JózefZych">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa ma uwagi do par. 1 ust. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TeresaLiszcz">Mam uwagę do tytułu uchwały. Zastanawiam się, czy w tytule należy podkreślać, że chodzi o złożenie przysięgi przez nowo wybranego prezydenta RP. Prezydent składa przysięgę tylko raz.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JózefZych">Zwracam uwagę, że ten regulamin ma służyć przez dłuższy czas. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyMadej">Jeśli skreślimy wyrazy „nowo wybranego”, tytuł będzie mówił o składaniu przysięgi przez prezydenta. Prezydent nie musi składać przysięgi. Zgodnie z konstytucją prezydent jest prezydentem dopiero po złożeniu przysięgi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TeresaLiszcz">Z konstytucji wynika, że prezydent składa przysięgę przy obejmowaniu urzędu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyMadej">Zgodnie z konstytucją prezydent zostaje prezydentem dopiero po złożeniu przysięgi. Dlatego w tytule uchwały powinniśmy mówić o nowo wybranym prezydencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JózefZych">Zwracam uwagę na praktykę stosowaną w innych państwach. Mamy tam do czynienia z elektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyMadej">Elekt nie jest prezydentem do czasu złożenia przysięgi. W związku z tym uważam, że nie możemy zmienić tytułu uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JózefZych">Rozumiem, że tytuł uchwały nie ulega zmianie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JózefZych">Wracamy do par. 1 ust. 2. Do tego przepisu zgłoszono uwagi. Proszę o sformułowanie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyCieślak">W par. 1 ust. 1 jest mowa o złożeniu przysięgi przez nowo wybranego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Uważam, że w ust. 2 dość niefortunnie użyty został wyraz „opróżnienie”. Proponuję, żeby ust. 2 otrzymał brzmienie: „Zgromadzenie Narodowe w celu złożenia przysięgi przez prezydenta wybranego w wyborach zarządzonych w związku z zakończeniem kadencji poprzedniego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.”. Dalsza część przepisu nie ulegnie zmianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JerzyMadej">Uważam, że należy także przeczytać ust. 3, w którym napisano do jakich przypadków odnosi się ust. 2. Stosuje się go odpowiednio do przypadków złożenia przysięgi przez prezydenta wybranego w wyborach ponownych, zarządzonych z powodu stwierdzenia nieważności pierwszych wyborów lub nieobjęcia przez prezydenta urzędu z innych przyczyn. Te przypadki zostały precyzyjnie określone.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JerzyMadej">Może wydawać się, że wyraz „opróżnienie” nie jest zbyt szczęśliwy, jednak zapis w ust. 2 jest prawidłowy. Chodzi właśnie o to, że urząd został opróżniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AdamStruzik">Ust. 2 odnosi się do wyborów ogłoszonych w związku z opróżnieniem urzędu prezydenta RP. Ten przepis koresponduje wprost z art. 128 pkt 2 konstytucji. Nie można powiedzieć, że to sformułowanie nie jest fortunne. Jest to bezpośrednie odwołanie do zapisu konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KrzysztofŚmieja">Ja także mam uwagę do ust. 2. Przepis będzie brzmiał znacznie lepiej, jeśli rozpoczynać się będzie wyrazami „Marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe w celu”. Uważam, że należy zmienić szyk wyrazów.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JózefZych">Wydaje się, że ta uwaga jest zasadna.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#TeresaLiszcz">W związku z tym ponownie wrócę do tytułu uchwały. Tytuł został sformułowany zbyt wąsko, gdyż mówi się w nim tylko o jednej z przewidzianych w regulaminie trzech możliwości. Tytuł mówi tylko o złożeniu przysięgi przez nowo wybranego prezydenta RP. W par. 1 jest mowa o dwóch innych przypadkach, które wyraźnie się odróżnia.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#TeresaLiszcz">Chcę także zauważyć, że art. 130 konstytucji mówi o tym, że prezydent obejmuje urząd po złożeniu przysięgi. W związku z tym to prezydent składa przysięgę. Nadal uważam, że wyrazy „nowo wybranego” nie są potrzebne. Nie będę się w tej sprawie upierać. Zwracam jedynie uwagę, że tytuł uchwały nie jest zbyt precyzyjny i adekwatny do zawartych w niej przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WłodzimierzCimoszewicz">Myślę, że zaszło tu pewne nieporozumienie. Nie ma większego znaczenia, dlaczego zarządzono wybory. Wybory prezydenta mogą być zarządzone w związku z tym, że upłynęła kadencja poprzedniego prezydenta. Poprzedni prezydent mógł złożyć urząd lub umrzeć. W takich przypadkach także zarządzane są wybory. Jednak niezależnie od powodu wybierany jest nowy prezydent. Jest to nowo wybrany prezydent. Nie ma innego źródła, z którego mogłaby pochodzić władza prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AdamStruzik">Uważam, że tytuł uchwały jest dobrze sformułowany, podobnie jak zapis w par. 1 ust. 2, nad którym dyskusję wywołał senator Jerzy Cieślak. Warto przeczytać art. 128 konstytucji. Przepis par. 1 ust. 2 odnosi się do wyborów. Wybory mają związek z opróżnieniem urzędu prezydenta. Nie należy się doszukiwać w tym przepisie braku fortunności. Należy go przyjąć w takiej formie, w jakiej został przedstawiony w projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JózefZych">Jaka jest opinia autora poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JerzyCieślak">Wysłuchałem wszystkich uwag. Nie zgadzam się z wypowiedzią posła Jerzego Madeja, z którym przez wiele lat współpracowałem w Senacie. Nie chcę jednak komplikować przebiegu naszych prac. W związku z tym wycofuję mój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JózefZych">W tej sytuacji nie ma już uwag do par. 1 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#KrzysztofŚmieja">Proponowałem, żeby dokonać zmiany szyku wyrazów. Przepis powinien rozpoczynać się wyrazami „Marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe w celu”. Dalsza część przepisu nie ulegałaby zmianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MarekMazurkiewicz">W przypadku przyjęcia tej zmiany cały przepis należałoby zapisać w kilku zdaniach. Zmiana szyku spowodowałaby, że wyrazy „w terminie zapewniającym jej złożenie w ciągu 7 dni” odnosiłyby się do opróżnienia urzędu. Proszę uważnie przeczytać ten przepis.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#MarekMazurkiewicz">Proponuje pan, żeby ust. 2 otrzymał brzmienie: „Marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe w celu złożenia przysięgi przez prezydenta wybranego w wyborach zarządzonych w związku z opróżnieniem urzędu prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w terminie zapewniającym jej złożenie w ciągu 7 dni od stwierdzenia ważności wyborów”. Czy uważa pan, że ten przepis jest sformułowany poprawnie?</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#MarekMazurkiewicz">Przepis przedstawiony w projekcie jest poprawny, chociaż może niezbyt piękny pod względem redakcyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JózefZych">Rozumiem, że poseł Krzysztof Śmieja podtrzymuje swój wniosek. W tej sytuacji poddam go pod głosowanie. Zmieniony przepis zaprezentował przed chwilą poseł Marek Mazurkiewicz.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JózefZych">Poddam pod głosowanie przepis zawarty w projekcie, gdyż jest to propozycja dalej idąca. Kto z państwa jest za przyjęciem przepisu par. 1 ust. 2 w brzmieniu przedstawionym w projekcie bazowym? Jeśli ta propozycja nie zostanie przyjęta, przepis zostanie przeredagowany.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#JózefZych">Za wnioskiem głosowało 15 parlamentarzystów, 6 było przeciwnych, 4 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła par. 1 ust. 2 w brzmieniu przedstawionym w projekcie.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa ma uwagi do ust. 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PawełAbramski">Mam jeszcze uwagi do ust. 2. Nie będę mówił o sposobie traktowania przedstawicieli Senatu. Dobrym obyczajem byłoby powołanie na zastępcę przewodniczącego przedstawiciela Senatu.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PawełAbramski">Nie mogę jednak przejść do porządku nad tym, że uwagi sporządzone przez nas i naszych prawników, zostały zupełnie pominięte. Uważamy, że w wielu przypadkach przedstawiony projekt nie jest spójny z konstytucją. W art. 114 ust. 1 konstytucji mówi się, że Zgromadzenie Narodowe obraduje pod przewodnictwem marszałka Sejmu. Z tej normy autorzy projektu słusznie wyprowadzają uprawnienia marszałka Sejmu do zwoływania Zgromadzenia Narodowego i podpisania protokołu, chociaż nie są to czynności mieszczące się wprost w pojęciu przewodniczenia obradom.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PawełAbramski">Jest oczywiste, że niezbędna jest funkcjonalna wykładnia tego przepisu. W związku z tym uważam, że przepis zawarty w par. 2 ust. 1 w brzmieniu „Obradom Zgromadzenia Narodowego przewodniczy marszałek Sejmu lub w jego zastępstwie marszałek Senatu” nie odpowiada przepisowi zawartemu w par. 1, który mówi, że marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe. Takie przykłady można mnożyć, gdyż uwaga ta dotyczy także innych paragrafów.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JózefZych">Rozumiem, czego dotyczy ta uwaga. W związku z tą uwagą uważam, że w par. 1 możemy napisać, że marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe w porozumieniu z marszałkiem Senatu. Taka właśnie była przyjęta do tej pory praktyka. Wtedy przepis zawarty w ust. 1 będzie korespondować z par. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarekMazurkiewicz">Nigdy nie było takiej praktyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JerzyMadej">W art. 114 ust. 1 konstytucji napisano, że obradom przewodniczy marszałek Sejmu. W ust. 2 napisano, że Zgromadzenie Narodowe uchwala swój regulamin. W regulaminie można przyjąć, że Zgromadzenie Narodowe zwołuje marszałek Sejmu w porozumieniu z marszałkiem Senatu.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JerzyMadej">Chciałbym jednak dowiedzieć się, jaką propozycję ma w tej sprawie autor tej uwagi? Prawnicy Senatu uważają, że proponowane przepisy nie są zgodne z konstytucją. Powinni przedstawić jakąś propozycję, żeby tę niezgodność usunąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JózefZych">W tym przypadku nie chodzi o zgodność przepisów z konstytucją. Regulamin ma służyć określonemu celowi praktycznemu. W poprzedniej kadencji nigdy nie zdarzyło się, żeby marszałek Sejmu nie uzgodnił z marszałkiem Senatu terminu Zgromadzenia Narodowego. Uważam, że porozumienie w tym przypadku jest oczywiste, nawet jeśli nie ma takiego zapisu w konstytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PawełAbramski">Przedstawię dwie propozycje. Może są one dyskusyjne. Uważam jednak, że Komisja powinna do nich się odnieść.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PawełAbramski">W par. 2 ust. 1 proponuję skreślenie wyrazów „lub w jego zastępstwie marszałek Senatu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JózefZych">Nie możemy tego zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarekMazurkiewicz">Jesteśmy związani treścią uchwalonej konstytucji. Przeczytam treść art. 114. W ust. 1 napisano: „W przypadkach określonych w konstytucji Sejm i Senat, obradując wspólnie pod przewodnictwem marszałka Sejmu lub w jego zastępstwie marszałka Senatu, działają jako Zgromadzenie Narodowe”. Ust. 2 ma brzmienie: „Zgromadzenie Narodowe uchwala swój regulamin”.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#MarekMazurkiewicz">W konstytucji rozstrzygnięto, że Sejm i Senat obradują wspólnie pod przewodnictwem marszałka Sejmu lub w jego zastępstwie marszałka Senatu. W tej sprawie w regulaminie nie możemy przyjmować innych sformułowań. Sądzę, że na ten temat powinien wypowiedzieć się nasz ekspert.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JózefZych">Możemy użyć sformułowania, które zostało przyjęte w konstytucji. Jednak cała sprawa sprowadza się do tego, że przewodniczącym Zgromadzenia Narodowego jest marszałek Sejmu, a w jego zastępstwie marszałek Senatu. Marszałkowie wspólnie zwołują Zgromadzenie Narodowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#AnnaBoguckaSkowrońska">Uważam, że wypowiedź senatora Pawła Abramskiego nie została zrozumiana. Naszym zdaniem niepotrzebne jest przeniesienie treści art. 114 konstytucji do par. 2 regulaminu. Proponujemy wykreślenie wyrazów „lub w jego zastępstwie marszałek Senatu”. Jednocześnie proponujemy, żeby przyjąć nowy par. 6a w brzmieniu: „W zastępstwie marszałka Sejmu, jego czynności przewidziane w uchwale wykonuje marszałek Senatu”. Tu właśnie następuje przeniesienie zapisu z art. 114 konstytucji.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#AnnaBoguckaSkowrońska">W następnych paragrafach mówi się tylko o marszałku Sejmu. Powstaje wątpliwość, co się stanie, jeśli wystąpi jakaś przeszkoda, np. marszałek Sejmu zasłabnie. Czy w takim przypadku marszałek Senatu może wykonywać czynności przewidziane dla marszałka Sejmu? Uważamy, że nasza propozycja jest zgodna z konstytucją. Proponujemy, żeby zapisu art. 114 konstytucji nie przenosić do par. 2. W par. 2 powinien pozostać zapis mówiący o tym, że obradom Zgromadzenia Narodowego przewodniczy marszałek Sejmu. W nowym paragrafie zostałby dodany przepis mówiący o tym, że w zastępstwie marszałka Sejmu czynności przewidziane w uchwale wykonuje marszałek Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AdamGraczyński">Uważam, że powinniśmy pracować nad projektem uchwały. Nie podzielam poglądu senatora Pawła Abramskiego, że Senat jest niedowartościowany.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#AdamGraczyński">Uważam, że pan senator powinien zgłosić poprawkę, którą należy poddać pod głosowanie. Powinniśmy zakończyć dyskusję na ten temat. Poglądy możemy wymieniać w nieskończoność.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JózefZych">Proszę pana senatora o zgłoszenie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PawełAbramski">Poseł Marek Mazurkiewicz przerwał moją wypowiedź. Z tego powodu nie przedstawiłem całej propozycji, którą ostatecznie omówiła senator Anna Bogucka-Skowrońska. Przedstawiła ona państwu całą poprawkę, którą zamierzałem zgłosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JerzyCieślak">Wywiedliśmy uprawnienia marszałka Sejmu do zwołania Zgromadzenia Narodowego z konstytucyjnego zapisu, który mówi, że przewodniczy on obradom Zgromadzenia Narodowego. Pojawiły się opory wobec wpisania do regulaminu propozycji, o której przypomniał przewodniczący Komisji. W poprzedniej wersji regulaminu przyjęty był zapis, który mówił o tym, że marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe w porozumieniu z marszałkiem Senatu. Sformułowanie „w porozumieniu” oznacza, że wymagany jest konsens, czyli zgoda obydwóch marszałków. Tak jest traktowany ten zapis.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#JerzyCieślak">Takie rozwiązanie uważane jest za niezbyt bezpieczne. Zgromadzenie Narodowe może się nie zebrać, jeśli wystąpi różnica zdań między marszałkiem Sejmu i Senatu. Moja propozycja zmierza do tego, żeby zapis zawarty w par. 2 ust. 1 pozostawić bez zmian. Jednocześnie w par. 1 ust. 1 powinniśmy napisać, że marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe po zasięgnięciu opinii marszałka Senatu. Uważam, że taki zapis będzie bardziej bezpieczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#JerzyMadej">Chcę odnieść się do propozycji senatora Pawła Abramskiego. Zwracam uwagę, że zarówno w regulaminie Sejmu, jak i w regulaminie Senatu przyjęto, że obradom przewodniczy marszałek, który podejmuje decyzje. Jednak obrady prowadzą także wicemarszałkowie, którzy podejmują takie same decyzje.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#JerzyMadej">W tym przypadku mamy do czynienia z taką samą sytuacją. Napisano wyraźnie, że obradom Zgromadzenia Narodowego przewodniczy marszałek Sejmu lub w jego zastępstwie marszałek Senatu. Oznacza to, że jeśli nie ma marszałka Sejmu, wszystkie czynności wykonuje marszałek Senatu. Nie widzę żadnej potrzeby zmiany zaproponowanych zapisów regulaminowych. Kiedy w regulaminie Sejmu i Senatu jest mowa o marszałku, nie ma wątpliwości, że te same uprawnienia ma wicemarszałek, który prowadzi obrady.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Chcę przedstawić wyjaśnienie, które pomoże zrozumieć istotę poprawki zgłoszonej przez pana senatora. Przytoczony art. 114 konstytucji jest jedynym przepisem, który mówi o trybie procedowania Zgromadzenia Narodowego. Przy interpretacji tego przepisu stosowana jest wykładnia funkcjonalna. Przepis mówi, że marszałek Sejmu przewodniczy obradom. Rozumie się przez to, że marszałek Sejmu wykonuje wszystkie czynności, które są niezbędne do tego, żeby Zgromadzenie Narodowe mogło obradować. Marszałek zwołuje Zgromadzenie Narodowe, przewodniczy jego obradom, zamyka obrady i podpisuje protokół.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Słusznie powiedziano, że ten przepis konstytucji został przeniesiony do regulaminu. Obawiamy się jednak, że przyjęcie tego przepisu w regulaminie w zestawieniu z innymi przepisami spowoduje, że będzie on miał zupełnie inne znaczenie. Wykładnia jednego przepisu konstytucyjnego zostanie przedstawiona w całej sekwencji przepisów regulaminowych. Uprawnienie do przewodniczenia zostaje rozpisane w tych przepisach na wiele konkretnych czynności.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">W tej sytuacji zapis mówiący o uprawnieniach marszałka Senatu znajduje się tylko w jednym przepisie. Daje to podstawę do rozumienia tego przepisu w taki sposób, że marszałek Senatu jest zastępczo uprawniony do wykonywania tylko jednej czynności, jaką jest przewodniczenie obradom Zgromadzenia Narodowego. Przy takim rozumieniu przepisu marszałek Senatu nie będzie uprawniony do zwołania Zgromadzenia Narodowego i podpisania protokołu.</u>
<u xml:id="u-67.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Zgłoszenie tej sprawy przez senatorów nie oznacza, że występują oni w obronie marszałka Senatu. Chodzi o to, że przepis konstytucji ma gwarantować możliwość prowadzenia obrad Zgromadzenia Narodowego. Gdyby z jakichkolwiek powodów marszałek Sejmu nie mógł wykonać którejś z przewidzianej dla niego czynności, regulamin w obecnym brzmieniu może spowodować paraliż prac Zgromadzenia Narodowego. Jesteśmy przekonani, że istnieje taka możliwość.</u>
<u xml:id="u-67.4" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Celem poprawki nie jest przyznanie marszałkowi Senatu dodatkowych uprawnień. Chodzi jedynie o to, żeby wykładnia przepisu art. 114 konstytucji była jednakowa w przypadku uprawnień marszałka Sejmu i marszałka Senatu. Jest to jedyny przepis w konstytucji, na który możemy się w tej sprawie powołać.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#JerzyMadej">Przypomnę, że przez trzy kadencje byłem senatorem. Teraz jestem posłem. Moje zdanie na temat celowości istnienia Senatu nie uległo zmianie.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#JerzyMadej">Chcę zwrócić uwagę na to, że mamy uchwalić regulamin, który będzie obowiązywał przy odbieraniu przysięgi od prezydenta RP. To wydarzenie ma się odbyć za kilkanaście dni. W tej chwili nie uchwalamy regulaminu Zgromadzenia Narodowego np. w sprawie zmiany konstytucji.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#JerzyMadej">W tym przypadku nie jest najważniejszym problemem to, kto ma zwołać Zgromadzenie Narodowe i czy ma to zrobić w porozumieniu. Nie są także najważniejsze uprawnienia marszałka Senatu. Zgromadzenie Narodowe ma odebrać przysięgę od nowo wybranego prezydenta.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#JerzyMadej">Zaproponowane zmiany miałyby duże znaczenie, gdyby regulamin miał dotyczyć sposobu działania Zgromadzenia Narodowego przy zmianie konstytucji. Spójrzmy realnie na wagę problemu, który przed nami stoi. Podejmijmy odpowiednie decyzje w sprawie brzmienia regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JózefZych">Nie możemy stawiać sprawy w ten sposób, że istnieją mniej i bardziej ważne regulaminy. Nawet jeśli regulamin ma dotyczyć tylko określonej sprawy, np. przyjęcia przysięgi od prezydenta, powinien być opracowany w należyty sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#TeresaLiszcz">Chcę poprzeć poprawkę zgłoszoną przez grupę senatorów. Regulamin musi być skonstruowany w taki sposób, żeby gwarantował złożenie przysięgi przez prezydenta. Wszyscy życzymy marszałkowi Sejmu najlepszego zdrowia. Jednak zawsze mogą wystąpić jakieś przeszkody. Pan marszałek może np. nie przylecieć do Warszawy, gdy będzie duża mgła. Jeśli w tym czasie na miejscu będzie marszałek Senatu, nie będzie żadnych problemów.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#TeresaLiszcz">Podzielam stanowisko przedstawione przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Zapis zawarty w par. 2, który mówi o przewodniczeniu obradom Zgromadzenia Narodowego, otrzymuje inny sens w sytuacji, gdy w kolejnych przepisach opisane zostają poszczególne czynności. Uzasadniona może być taka interpretacja tego przepisu, że przewodniczenie należy interpretować wąsko, bez czynności, o których mówi się w innych paragrafach. Uważam, że poprawka zgłoszona przez senatorów jest sensowna. Nie wiem, skąd bierze się opór w sprawie przyjęcia tej poprawki. Zmierza ona do tego, żeby regulamin gwarantował przeprowadzenie aktu składania przysięgi bez zakłóceń. Gorąco zachęcam wszystkich członków Komisji do przyjęcia poprawek w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#AdamStruzik">Po wysłuchaniu wszystkich argumentów uważam, że należy poprzeć poprawki zgłoszone przez grupę senatorów. Jej celem jest poprawienie możliwości prowadzenia obrad.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#AdamStruzik">Możemy wyobrazić sobie różne sytuacje. Możemy np. przyjąć, że protokół będzie mógł podpisać tylko marszałek Senatu. Zaproponowano dodanie nowego par. 6a. Uważam, że należałoby dodać nowy par. 7a, gdyż w par. 7 jest mowa o sporządzeniu protokołu. Jeśli w wyniku zdarzeń losowych obradom Zgromadzenia Narodowego będzie przewodniczył marszałek Senatu, będzie musiał także podpisać protokół z obrad. Uważam, że zgłoszone poprawki są słuszne.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JózefZych">Jest oczywiste, że jeśli marszałek Senatu, zastępując marszałka Sejmu prowadzi obrady, ma wszystkie uprawnienia, łącznie z prawem do podpisania protokołu.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#JózefZych">Czy w tej sprawie jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JerzyCieślak">Po dokładnej analizie projektu uchwały oraz po wysłuchaniu argumentów będę popierał poprawki zgłoszone przez grupę senatorów. W tej sytuacji uznaję, że mój wniosek dotyczący par. 1 ust. 1 nie jest potrzebny. Wycofuję ten wniosek. Uważam, że zgłoszone poprawki rozwiązują ten problem w sposób kompleksowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#JózefZych">Proszę o przygotowanie poprawek na piśmie.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#JózefZych">Teraz udzielam głosu ekspertom sejmowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Konstytucja bardzo wyraźnie wskazuje na to, że wszystkie decyzje podejmowane są jednoosobowo. Decyzja o zwołaniu Zgromadzenia Narodowego podejmowana jest przez marszałka Sejmu lub w jego zastępstwie przez marszałka Senatu. Dotyczy to także przewodniczenia obradom i wszystkich związanych z tym czynności.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Na pewno dobrym obyczajem politycznym jest uzgadnianie takich decyzji między marszałkami obu izb. Jednak zapisanie tego w regulaminie nie byłoby spójne z konstytucją, która przyznaje tę funkcję tylko jednemu z marszałków. Można sobie także wyobrazić, że zajdzie taka sytuacja, iż nie będzie możliwości porozumienia z drugim marszałkiem. Może tak się stać, gdy jednego z marszałków zabraknie. Wtedy porozumienie nie będzie możliwe.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Rozwiązanie takie jest na pewno słuszne z punktu widzenia praktyki państwowej. Nie należy jednak zapisywać tego w tekście regulaminu. W trakcie analizy tekstu wydawało nam się, że dobrze się stało, iż w regulaminie przepis mówiący o przewodniczeniu obradom został wysunięty na czołowe miejsce. Rzutuje on na wszystkie inne postanowienia. Powtarzanie tego przepisu nie jest celowe, gdyż bez względu na liczbę powtórzeń zawsze będzie on obowiązywał.</u>
<u xml:id="u-75.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Wyrażają państwo obawy, że taki sposób zapisu niedostatecznie wskazuje na możliwość pełnego zastępstwa ze strony marszałka Senatu we wszystkich czynnościach, które wiążą się z przewodniczeniem obradom. Wydaje się, że takie obawy nie są uzasadnione. Sformułowania przyjęte w projekcie najbardziej odpowiadają sformułowaniu przyjętemu w konstytucji. Wydaje się, że jest to rozwiązanie najbardziej trafne.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JózefZych">Chcę zwrócić uwagę, że w polskim prawie istnieją trzy formy uzgodnień - za zgodą, w uzgodnieniu i w porozumieniu. Różna jest ich moc. Proszę o przedstawienie poprawek na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PawełAbramski">Złożę je za chwilę.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JózefZych">Proponuję, żebyśmy oczekując na złożenie poprawek rozpatrzyli kolejne przepisy.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#JózefZych">Czy są jeszcze jakieś uwagi do par. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#KazimierzDziałocha">Proponuję, żeby w par. 2 ust. 2 skreślić wyraz „wyłącznie”. Po przyjęciu tej poprawki przepis otrzymałby brzmienie: „Porządek dzienny Zgromadzenia Narodowego obejmuje sprawy związane ze złożeniem przysięgi przez prezydenta.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#KazimierzDziałocha">Proponuję przyjęcie tej poprawki po to, żeby nie dopatrywać się sprzeczności między par. 2 ust. 2, a par. 6. Porządek dzienny Zgromadzenia Narodowego obejmuje sprawy związane ze złożeniem przysięgi przez prezydenta. Jest to akt, o którym mówi art. 130 konstytucji. W par. 6 regulaminu napisano, że prezydent może wyrazić życzenie wygłoszenia orędzia. Chodzi mi o to, żeby nie można było twierdzić, że między przepisami zawartymi w par. 2 i par. 6 zachodzi sprzeczność. Utrzymanie w par. 2 zapisu, w którym występuje wyraz „wyłącznie” może spowodować zbyt wąskie rozumienie treści tego przepisu. Chodzi o to, żeby rozumienia tego przepisu nie ograniczać do aktu złożenia ślubowania na mocy art. 130 konstytucji.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#KazimierzDziałocha">Prezydent ma prawo do wygłoszenia orędzia. Konstytucja nie zabrania, żeby zrobił to po złożeniu ślubowania. Taki jest sens art. 144 pkt 8. Nigdzie nie wiąże się wygłoszenia orędzia z jakąś konkretną sytuacją, dla której zwołane zostało Zgromadzenie Narodowe. Prezydent może wygłosić orędzie w związku z aktem złożenia ślubowania. Chodzi mi o to, żeby tę pozorną sprzeczność wykluczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa ma w tej sprawie inne zdanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#RyszardBrejza">Ten problem został rozwiązany w par. 6. Należy stwierdzić, że orędzie prezydenta ma związek z głównym punktem porządku dziennego. Nie należy proponować zbyt szczegółowych zmian, gdyż przedłuża to naszą pracę. Uważam, że mówimy o sprawach oczywistych. Patrząc na wszystkie przepisy regulaminu nie można mieć takich wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MarekMazurkiewicz">Zgłoszono poprawkę w sprawie skreślenia w par. 2 ust. 2 wyrazu „wyłącznie”. Z wypowiedzi na ten temat wynika, że to skreślenie jest uzasadnione. Nikt nie kwestionuje zapisu zawartego w par. 6, który dopuszcza możliwość wygłoszenia przez prezydenta orędzia.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#MarekMazurkiewicz">Poddaję tę poprawkę pod głosowanie. Kto z państwa jest za skreśleniem w par. 2 ust. 2 wyrazu „wyłącznie”?</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#MarekMazurkiewicz">Za wnioskiem głosowało 20 parlamentarzystów, 1 był przeciwny, 4 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JózefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia par. 3. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zawartych w nim przepisów?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#KrzysztofŚmieja">Zgłaszam wniosek, żeby w par. 3 ust. 1 uzupełnić katalog osób o przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa. Krajowa Rada Sądownictwa jest organem konstytucyjnym. Uważam, że przewodniczący tej Rady nie jest mniej ważny niż przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, który został uwzględniony w tym katalogu.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#KrzysztofŚmieja">Przypomnę, że w składzie Krajowej Rady Sądownictwa zasiada pierwszy prezes Sądu Najwyższego i prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JerzyMadej">Także w regulaminie Sejmu zapisano, kto może uczestniczyć w posiedzeniach Sejmu. Zgłaszam wniosek, żeby wśród osób, które mają prawo wstępu na salę obrad Zgromadzenia Narodowego zapisać również przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej. Sądzę, że powinien on znajdować się na sali w czasie przyjmowania przysięgi od prezydenta. Został on pominięty w projekcie regulaminu. Jednocześnie popieram wniosek zgłoszony przez posła Krzysztofa Śmieję.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#JózefZych">Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#JózefZych">Poseł Krzysztof Śmieja zaproponował, żeby w par. 3 ust. 1 wśród osób, które mają wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego wymienić także przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa. Poseł Jerzy Madej zaproponował, żeby w katalogu tych osób wymienić także przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej. Sądzę, że te dwie propozycje są uzasadnione. Możemy rozstrzygnąć je w łącznym głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#JózefZych">Kto z państwa jest za tym, żeby w par. 3 ust. 1 wśród osób, które mają wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego wymienić także przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa oraz przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej?</u>
<u xml:id="u-86.3" who="#JózefZych">Stwierdzam, że wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-86.4" who="#JózefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych przez grupę senatorów. W par. 2 ust. 1 zaproponowano skreślenie wyrazów „lub w jego zastępstwie marszałek Senatu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MarekMazurkiewicz">Zgłaszam sprzeciw. Ta poprawka jest sprzeczna z brzmieniem konstytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#TeresaLiszcz">Trzeba spojrzeć na całość poprawki, która obejmuje także zapis w nowym par. 7a.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#JózefZych">Poprawka dotyczy również przyjęcia nowego par. 7a w brzmieniu: „W zastępstwie marszałka Sejmu, jego czynności przewidziane w uchwale wykonuje marszałek Senatu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MarekMazurkiewicz">Propozycja ta nie jest w pełni tożsama z przepisem konstytucji. Proponuję, żeby pan przewodniczący poddał tę poprawkę pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JózefZych">Przystępujemy do głosowania. Te dwie zmiany rozpatrzymy łącznie. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez grupę senatorów?</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#JózefZych">Za wnioskiem głosowało 15 parlamentarzystów, 8 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#JózefZych">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta. Odpowiednie zmiany zostaną przyjęte w par. 2 ust. 1. Dodany zostanie także nowy par. 7a.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MarekMazurkiewicz">Przypomnę, że par. 2 ust. 1 otrzymał brzmienie: „Obradom Zgromadzenia Narodowego przewodniczy marszałek Sejmu”. Dodany został nowy par. 7a w brzmieniu: „W zastępstwie marszałka Sejmu, jego czynności przewidziane w uchwale wykonuje marszałek Senatu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JózefZych">Wracamy do rozpatrzenia par. 3. Czy ktoś z państwa ma uwagi lub wnioski do zawartych w nim przepisów? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#JózefZych">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu par. 3 wraz ze zmianą dotyczącą ust. 1? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że par. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-93.2" who="#JózefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia par. 4. Czy ktoś z państwa ma uwagi do par. 4? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że par. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-93.3" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa ma uwagi do par. 5? Wobec braku uwag uznaję, że par. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-93.4" who="#JózefZych">Czy są uwagi do par. 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#KazimierzDziałocha">Uważam, że przecinek jest zupełnie zbędny.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JózefZych">Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń. Sądzę, że ta zmiana nie wymaga głosowania.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#JózefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia par. 7. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zawartych w nim przepisów? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#JózefZych">Uznaję, że par. 7 został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#KazimierzDziałocha">Zwracam uwagę, że tu także mamy zupełnie niepotrzebny przecinek.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#MarekMazurkiewicz">W tym przypadku przecinek jest rzeczywiście niepotrzebny.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa ma uwagi do par. 8?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PawełJaros">Mam uwagę o charakterze porządkowym. Przyjęliśmy poprawkę, w wyniku której do regulaminu dodany został nowy par. 7a. Proszę, żeby ten przepis został oznaczony jako par. 8 i odpowiednio zmieniona została numeracja kolejnych paragrafów.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#JózefZych">Jest to sprawa oczywista. Numeracja zostanie zmieniona. Ta propozycja nie wymaga głosowania.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#JózefZych">Rozumiem, że nie ma uwag do par. 8. Czy są jakieś uwagi do par. 9, który będzie par. 10? Czy są uwagi do par. 10 i 11? Numeracja tych paragrafów także zostanie zmieniona. Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że par. 8, 9, 10 i 11 zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#JózefZych">Czy są jeszcze inne uwagi do projektu regulaminu?</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#JerzyMadej">Mam jeszcze uwagę do tytułu uchwały, w którym znalazł się błąd literowy. W tytule napisano „Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwoływanego w celu”. Uważam, że wyraz „zwoływanego” należy zastąpić wyrazem „zwołanego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#JózefZych">Czy są jeszcze inne uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#TeresaLiszcz">Raz jeszcze przejrzałam listę osób, które będą miały wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego. Wydaje mi się, że wśród wymienionych organów konstytucyjnych brakuje prezesa Trybunału Stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JózefZych">Nie ma takiej potrzeby. Czy są inne uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#JózefZych">Przystępujemy do głosowania nad całym projektem. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu uchwały wraz z przyjętymi wcześniej poprawkami?</u>
<u xml:id="u-104.2" who="#JózefZych">Za wnioskiem głosowało 26 parlamentarzystów. Projekt uchwały został przyjęty przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MarekMazurkiewicz">Pozostał nam jeszcze wybór sprawozdawcy. Proponuję, żeby Komisja powierzyła tę funkcję posłowi Józefowi Zychowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#JózefZych">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#JózefZych">Kto z państwa jest za powierzeniem obowiązków sprawozdawcy posłowi Józefowi Zychowi?</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#JózefZych">Stwierdzam, że poseł Józef Zych został wybrany na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-106.3" who="#JózefZych">Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>