text_structure.xml 19.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. W dniu dzisiejszym rozpatrzymy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie stwierdzam, zatem porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">W imieniu wnioskodawców występuje pan poseł Adam Biela, którego proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AdamBiela">Przedstawiony projekt dotyczy środowisk samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zmiana ma na celu dostosowanie funkcjonowania tych zakładów w warunkach istniejących zmian makrosystemowych, do realiów gospodarki rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AdamBiela">Propozycja składa się z dwóch części. Pierwsza część to propozycja regulacji art. 21 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej. Jest to próba włączenia ZOZ do grupy podmiotów działających na rzecz osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AdamBiela">Ze względu na wykonywanie świadczeń i pracę z osobami niepełnosprawnymi należy spełnić pewne wymogi po to, by osoby zatrudnione w ZOZ mogły wykonywać te prace. Zakłady te nie są w stanie same skorzystać z uzgodnień przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, to znaczy, że w tym przypadku nie ma „relacji zwrotnej”. Jest to paradoksalne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AdamBiela">Druga część nowelizacji polega na umożliwieniu skorzystania z ulgi za pobyt w zakładach opiekuńczo-leczniczych. Dotychczasowe zapisy uniemożliwiają stosowanie jakichkolwiek ulg. Obecnie jest tak, że organ orzekający o wysokości odpłatności za pobyt pensjonariusza w zakładzie leczniczym nie ma możliwości zwolnić lub obciążyć odpłatność wynikającą z aktualnej wykładni przepisów art. 34a ustawy o ZOZ. Nie ma takiej możliwości nawet w tak oczywistych przypadkach, jak choroba członka w rodzinie, bezrobocie i inne.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AdamBiela">Stąd też kierujemy naszą prośbę do Komisji o uwzględnienie specyfiki funkcjonowania tych zakładów przy rozpatrywaniu naszej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę przedstawiciela rządu o przedstawienie stanowiska w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Chciałam powiedzieć, że popieramy ideę wyrażoną w przedstawionym projekcie. Tym bardziej że w propozycji tej został zawarty zapis mówiący o tym, iż z wpłat na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych powinny być zwolnione podmioty świadczące usługi na rzecz osób niepełnosprawnych, np. szpitale, placówki opieki społecznej itd.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JoannaStaręgaPiasek">W projekcie tym występuje trudność sformułowania zapisów, ponieważ nie można wprowadzić zbyt szerokiego zapisu, który pozwalałby innym podmiotom nie płacić składek na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JoannaStaręgaPiasek">Kolejny problem jest problemem czysto technicznym. Ustawa uznaje za niepełnosprawne tylko te osoby, które mają orzeczoną grupę inwalidzką. Powstaje tutaj pewien problem, ponieważ w szpitalach znajdują się chore osoby, które nie mają orzeczonej grupy inwalidzkiej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JoannaStaręgaPiasek">Proponowaliśmy wprowadzenie następującego zapisu, że osoby niepełnosprawne to „osoby, które z powodu wieku, choroby wymagają pomocy i opieki osób trzecich”. Uważam, iż nie jest to doskonały zapis. Proponuję powołanie podkomisji, która połączyłaby intencje zapisów w projekcie ustawy, jak i zapisów propozycji poselskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram dyskusję poselską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EwaTomaszewska">Rozumiem, że nie tylko wnioskodawcy, lecz także rząd uważa za konieczne dokonanie pewnych zmian, które pozwolą rozwiązać istniejące problemy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#EwaTomaszewska">Jeżeli rząd ma konkretną propozycję doprecyzowania zapisów, to moglibyśmy w dniu dzisiejszym na posiedzeniu połączonych Komisji dokonać pewnych ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#EwaTomaszewska">Wydaje mi się, że powołanie podkomisji może odwlec pracę nad tą zmianą.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#EwaTomaszewska">Istnieje jeszcze jedna możliwość. Pani minister zwróciła uwagę na fakt, że proponowany zapis może spowodować patologiczne sytuacje. Moglibyśmy w dniu dzisiejszym opracować dany problem, ponieważ kolejne poprawki można zgłosić podczas drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym przedstawić swoją opinię. Wydaje mi się, że propozycja poselska zmierza w dobrym kierunku, jeżeli chodzi o art. 1, ponieważ dotyczy on ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławGrzonkowski">Proponuję, abyśmy ZOZ zaliczyli do grupy zakładów wymienionych w ust. 2a. Moim zdaniem, wynika to z dwóch powodów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławGrzonkowski">Po pierwsze - szpitale działają nie po to, aby osiągnąć zysk, lecz są instytucjami działającymi w dziedzinie zdrowia. Dochody szpitali w głównej mierze pochodzą ze składek ubezpieczeniowych.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#StanisławGrzonkowski">Drugi powód, to całkowite wyłączenie ZOZ, które sprawują opiekę psychiatryczną i odwykową. Problem ten znajduje swoje uzasadnienie w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#StanisławGrzonkowski">Art. 2 nie został precyzyjnie sformułowany, mimo iż intencja posłów jest dobra, ponieważ proponują rozwiązanie umożliwiające zwolnienie z odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie niektórych grup osób przebywających w placówkach opiekuńczo-leczniczych. Obecnie ustawa nie daje takich możliwości.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#StanisławGrzonkowski">Uważam, że art. 2 nie został odpowiednio sformułowany. Skonsultowałem się z Biurem Legislacyjnym i mogę powiedzieć, że należy wprowadzić pewne poprawki w tym zapisie.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#StanisławGrzonkowski">Gdybyśmy w dniu dzisiejszym rozpoczęli procedowanie poszczególnych artykułów, to podczas dyskusji moglibyśmy nanieść poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekDyduch">Wydaje mi się, że rząd zaznaczył, iż ma wątpliwości co do niektórych zapisów. Nie przedstawiono nam tego na piśmie, więc utrudnia to nam procedowanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekDyduch">Zgłaszam wniosek - proponuję powołać podkomisję, która dokładnie opracuje ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGrzonkowski">Nie jestem przeciwny powołaniu podkomisji, lecz wskazywałem na potrzebę dopracowania zapisów. Jeżeli nie będzie innych propozycji, to poddam pod głosowanie wniosek zgłoszony przez pana posła Marka Dyducha.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławGrzonkowski">Zanim przejdziemy do głosowania, chciałbym zapytać o skutki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym się dowiedzieć, jakie koszty ponoszą ZOZ związane ze składką na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Nie zgadzam się z wypowiedzią pana posła Stanisława Grzonkowskiego, dotyczącego źródła finansowania. Wydaje mi się, że nasze rozumowanie powinno być następujące: powinniśmy skupić się na podmiotach wspierających osoby niepełnosprawne. Ten wskaźnik może wskazać nam, kto powinien płacić mniejszą składkę, ponieważ poprzez swoje działania pełnią funkcję opiekuńczą w stosunku do niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JoannaStaręgaPiasek">Istnieją dwie możliwości. Pierwsza to spojrzenie podmiotowe, czyli wymienimy te instytucje np. szpitale, placówki edukacyjne, domy pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JoannaStaręgaPiasek">Druga możliwość to opisanie charakteru tych placówek.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JoannaStaręgaPiasek">Proponuję powołać podkomisję, ponieważ niebywale ważna jest precyzja zapisu. Jeżeli przesuniemy ten problem do drugiego czytania, to i tak powrócimy do tej samej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JoannaStaręgaPiasek">Niejasną sprawą jest dla mnie to, czy placówki odwykowe także powinny być zwolnione z wpłat na PFRON, ponieważ jest sporo takich placówek. Wydaje mi się, że warto byłoby, ażeby przedstawiciele Biura Legislacyjnego oraz posłowie spotkali się i w krótkim czasie przygotowali stosowny zapis.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JoannaStaręgaPiasek">Pan poseł Stanisław Grzonkowski pytał, ile to będzie kosztowało.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JoannaStaręgaPiasek">W praktyce jest tak, że podmioty, o których dzisiaj mówimy są - w ostatecznym rozrachunku - zwalniane z wpłat na PFRON. Jest to bardzo długa droga, ponieważ najpierw zakłady te składają wniosek do Funduszu. Otrzymują odmowę, po czym składają odwołanie do drugiej instancji, gdzie na ogół otrzymują decyzję pozytywną. Powoduje to ogromną pracę urzędniczą. Jest to jeden z powodów, dla którego zdecydowaliśmy się na poparcie tych zapisów.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#JoannaStaręgaPiasek">W ubiegłym roku zwolniono z płatności 1300 placówek. Proszę zwrócić uwagę, że swojego czasu ustawa o systemie oświaty wprowadziła zmianę obniżającą próg płatności dla placówek edukacyjnych. Nie może istnieć gradacja, że jedni płacą całą składkę, a inni są zwolnieni.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#JoannaStaręgaPiasek">Bardzo proszę o powołanie podkomisji, ponieważ przyspieszy to prace legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym dowiedzieć się, na podstawie jakiego zapisu zwalniano te placówki z wpłat na PFRON.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Zwalniano te placówki na podstawie art. 67 ustawy o ordynacji podatkowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AnnaBańkowska">Proszę o rozszerzenie wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EwaBrożyna">Zgodnie z art. 49 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej. wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych regulowane są przez przepisy ordynacji podatkowej. Jest to ustawa z 29 sierpnia 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#EwaBrożyna">Stosowane są te same zasady co w podatkach. Oznacza to, że najpierw strona musi złożyć wniosek o zwolnienie z wpłat. W takim wniosku strona musi udowodnić, że są przesłanki i szczególne względy społeczne lub gospodarcze warunkujące pozytywne zwolnienie z wpłat. Decyzja taka jest decyzją uznaniową i oznacza to, że organ widząc takie przesłanki może - lecz nie musi - zwolnić stronę od wpłat.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#EwaBrożyna">Organ pierwszej instancji podejmował negatywną decyzję, natomiast organ drugiej instancji wzywał do przedłożenia materiału dowodowego, jakim były sprawozdania finansowe finansowe szpitali, a także zaznaczał określenie wykonywanych świadczeń na rzecz osób niepełnosprawnych. Z materiału dowodowego wynikało dosyć często, że są to szczególne względy, tym bardziej że zadania wykonywane przez ZOZ pokrywają się z zadaniami PFRON, w związku z tym podejmowano pozytywne decyzje w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AnnaBańkowska">Uważam, że bardzo dobrze, iż wywiązała się dyskusja na ten temat, ponieważ stanowi ona doskonałe podwaliny do inicjatywy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AnnaBańkowska">Nie wiem, jak dużo jest w Polsce zakładów opieki zdrowotnej. Chciałabym się dowiedzieć, jaki procent zakładów został potraktowany ulgowo? Jakie skutki finansowe pociągnęły za sobą zwolnienia z opłat? Czy tak duża liczba zwolnień była tylko w 2000 r.? Dlaczego ministerstwo nie mogło wprowadzić regulacji prawnych wyłączających uznaniowość?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Chciałam powiedzieć, że ministerstwo wpadło na ten pomysł. Podczas nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu wniosło stosowny zapis do ustawy. Prace nad ustawą nie zostały zakończone, w związku z tym także nie został rozpatrzony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę o przedstawienie kosztów tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#EwaBrożyna">Zakłady opieki zdrowotnej - zgodnie z ustawą z 9 maja 1991 r. - zwalniano z wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacyjny Osób Niepełnosprawnych, ponieważ były to jednostki budżetowe, które nie podlegały temu obowiązkowi.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#EwaBrożyna">W momencie, kiedy jednostki te przekształciły się w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej posiadającymi odpowiedzialność prawną, to zobowiązane zostały do wpłat na PFRON.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#EwaBrożyna">Minister pracy i polityki społecznej interweniował w tej sprawie i nigdy zakłady opieki zdrowotnej nie dokonywały takich wpłat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Wszystkie zakłady, które wystąpiły z wnioskiem zostały zwolnione z odpłatności. Nie umiem precyzyjnie określić kwoty, ponieważ jest ona uzależniona od liczby zatrudnionych osób w zakładach opieki zdrowotnej. Możemy dokonać szacunkowej oceny, którą przygotuję na następne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AnnaBańkowska">Nie wszystko zrozumiałam, w związku z tym ponownie zabieram głos.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AnnaBańkowska">Pani minister powiedziała, że placówki służby zdrowia nie płaciły składek. Jednak 1000 zwolnionych placówek nie stanowi całości. Proszę mi powiedzieć, czy tylko część placówek była zwolniona, czy wszystkie placówki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Wszystko jest zależne od roku, o którym mówimy. Przypominam, że minister finansów w roku 2000 zwolnił od wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacyjny Osób Niepełnosprawnych jednostki budżetowe. Na pewno pamiętają państwo tę sprawę. Zaznaczam, iż wpłynęło to w znacznym stopniu na sumę wpłat na rzecz PFRON, a także na zatrudniane osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JoannaStaręgaPiasek">W pewnym okresie jednostki te zostały zwolnione poprzez rozporządzenie Ministra Finansów, a w momencie, kiedy przestały być jednostkami budżetowymi, to musiały wystąpić o jednostkowe zwolnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StefanMacner">Odnoszę wrażenie, że pani minister Joanna Staręga-Piasek ma odmienne zdanie aniżeli wnioskodawcy. Jako posłowie chcielibyśmy otrzymać na piśmie stanowisko rządu, a nie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StefanMacner">Proponuję, abyśmy na następnym posiedzeniu dokończyli pierwsze czytanie poselskiego projektu. Jeżeli nie ma odpowiednich materiałów, to nie ma sensu powoływać podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Zaznaczam, że rząd nie może ustosunkować się do projektu, który nie został przyjęty. Dopiero w momencie, kiedy projekt poselski zostanie przyjęty w pierwszym czytaniu, to będzie podstawa do ustosunkowania się rządu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JoannaStaręgaPiasek">Zaznaczam, że zostało przygotowane stanowisko. Przedstawiono je na posiedzeniu Komitetu Społecznego Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StefanMacner">Nie jest prawdą, że rząd nie może przedstawić swojego stanowiska. Otóż już wcześniej rząd przedstawiał swoje stanowisko w postaci druków sejmowych. Nie jest prawdą, że rząd musi czekać do pierwszego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym poddać pod głosowanie wniosek pana posła Marka Dyducha.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#StanisławGrzonkowski">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem wniosku o powołanie podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisje 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 4 wstrzymujących się, przyjęły wniosek.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#StanisławGrzonkowski">Proponuję ustalić skład podkomisji, np. czteroosobowy. Dwie osoby z Komisji Polityki Społeczne i dwie osoby z Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#StanisławGrzonkowski">Proponuję siebie oraz panią poseł Ewę Tomaszewską. Czy są dalsze zgłoszenia? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AnnaFilek">Problem polega na tym, że nie ma kworum, a my jesteśmy obłożeni pracą.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AnnaFilek">Nie chcieliśmy dezorganizować pracy i nie prosiliśmy o przeliczenie kworum, a także sądziliśmy, że na następnym posiedzeniu wszyscy posłowie będą obecni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławGrzonkowski">W związku z tym proponuję, aby prezydia Komisji dokooptowały pozostałych chętnych.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#StanisławGrzonkowski">Proponuję, abyśmy wyznaczyli tygodniowy okres do przedstawienia sprawozdania. Dziękuję wszystkim za przybycie. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>