text_structure.xml 27.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MichałWojtczak">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej. Witam członków Komisji oraz przybyłych gości. W dniu dzisiejszym rozpatrzymy odpowiedź na dezyderat nr 6 Komisji z dnia 24 listopada 1998 r. w sprawie wspierania regionalnych programów restrukturyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MichałWojtczak">W punkcie drugim mamy propozycję rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 8 Komisji z dnia 23 lipca 1999 r. w sprawie przygotowania projektu ustawy zapewniającej zrekompensowanie niepodwyższania płac pracownikom sfery budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MichałWojtczak">Do przewodniczącego naszej Komisji wpłynęło pismo od ministra pracy i polityki socjalnej, Longina Komołowskiego, w którym pan minister prosi o przełożenie tego punktu ze względu na odbywające się w dniu dzisiejszym posiedzenie Rady Ministrów, podczas którego cztery punkty leżą w kompetencji ministra pracy i polityki socjalnej. Problemów tych nie mogą omówić podsekretarze stanu. W związku z tym, że przedstawiciel Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej nie może być obecny na dzisiejszym posiedzeniu, proponuję odroczyć rozpatrzenie pkt. 2 na inny termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanRulewski">Moja uwaga dotyczy kwestii ogólnych. Chodzi nam o zbadanie treści proponowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej. Nierealne są pomysły dotyczące różnorodnych prac ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanRulewski">Przedstawiam następujący wniosek. Chodzi mi o to, by w programie prac Komisji znalazło się spotkanie z panem ministrem dotyczące prac legislacyjnych danego resortu. Spotkanie to byłoby potrzebne po to, abyśmy mogli się do niego przygotować. Nie chcemy być zaskakiwani stwierdzeniami, iż pan minister nie ma czasu. Czy wniosek ten można uznać za właściwy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MichałWojtczak">Wniosek ten jest właściwy, lecz przypominam, iż mówimy o porządku obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejPiłat">Muszę stwierdzić, iż chciałbym spotkać osobiście pana ministra Longina Komołowskiego na posiedzeniu naszej Komisji. Nasza Komisja bezpośrednio współpracuje z tym resortem. Muszę powiedzieć, iż nie przypominam sobie posiedzenia naszej Komisji, w którym uczestniczyłby pan minister Longin Komołowski. Wypadałoby, ażeby minister choć raz do roku był obecny na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MichałWojtczak">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejPiłat">Przepraszam, że przerywam, lecz chciałbym, aby prezydium Komisji zechciało przekazać, że członkowie Komisji są zaniepokojeni ciągłą nieobecnością ministra pracy i polityki socjalnej. Upłynęło sporo czasu, a my nie mieliśmy okazji porozmawiać z panem ministrem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MichałWojtczak">Oczywiście zrozumiałem państwa wnioski. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Rozumiem, iż w dniu dzisiejszym rozpatrujemy tylko punkt 1.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MichałWojtczak">Jak sądzę, członkom Komisji znany jest dezyderat. Otrzymaliśmy odpowiedź. Tytułem wyjaśnienia, pan minister Tadeusz Donocik - zabierze głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszDonocik">Odpowiedź na dezyderat została przygotowana dnia 6 stycznia br. Od tego dnia minęło sporo czasu i w związku z tym pozwolę sobie udzielić dodatkowych informacji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszDonocik">Materia nasza dotyczy także współdziałania z ministrem pracy i polityki socjalnej. To, co zapowiadaliśmy w naszym piśmie, zostało przeprowadzone w budżecie. Zabezpieczono kwotę 62 mln 700 tys. zł na lokalne programy restrukturyzacyjne. Programy te są realizowane.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszDonocik">Ukazało się rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1999 r., które zostało załączone do dokumentacji, którą przedłożyliśmy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszDonocik">Z dokumentacji wynika, że środki finansowe mogą być przeznaczone na realizację programów. W międzyczasie została przygotowana lista powiatów, które ze względu na stan bezrobocia - są objęte tym programem. To jest materia, która rozwiązała problem powstania nowych województw. Jest to realizowane na poziomie powiatów.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#TadeuszDonocik">W międzyczasie rozwinęły się zagadnienia związane z polityką regionalną. W parlamencie jest projekt ustawy o rozwoju regionalnym, który został skierowany do marszałka. Od stycznia będziemy pracować równolegle nad narodowymi strategiami, w tym również narodową strategią rozwoju regionalnego, która jest bardzo ściśle powiązana z opracowywaniem regionalnej strategii rozwoju poszczególnych województw.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#TadeuszDonocik">W regionach równocześnie trwają prace nad opracowaniem regionalnych strategii, które w swojej części obejmują restrukturyzację. Strategie te mają szerszy wymiar, ponieważ identyfikują problemy do rozwiązania na poziomie wszystkich województw.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#TadeuszDonocik">Muszę poinformować, że minister gospodarki odpowiada za poszczególne strategie. Przypomnę, iż oprócz strategii narodowej rozwoju narodowego, istnieje także strategia narodowa dotycząca zasobów pracy, ochrony środowiska, rolnictwa, transportu i komunikacji, rybołówstwa. Strategie te są opracowywane równolegle na poziomie województw.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#TadeuszDonocik">Chcę powiedzieć, że minister gospodarki, minister pracy i polityki socjalnej, a także inne resorty prowadzą działalność edukacyjno-informacyjną, poprzez przygotowywanie matryc pomocnych w opisaniu danej materii. Jest to potrzebne do opracowania narodowego planu rozwoju, który będzie podstawą do ubiegania się o pomoc z Unii Europejskiej. Informuję, iż w okresie przedakcesyjnym Polska będzie korzystała z funduszy PHARE, które będą stanowiły ponad 50% pomocy europejskiej. Będzie to suma 400 mln euro rocznie. Poza tym powstaną inne programy wsparcia, służące ochronie środowiska i transportowi. Spodziewamy się, iż wszystkie te środki będą wynosić 920 mln euro rocznie.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#TadeuszDonocik">Natomiast narodowe strategie - które przed chwilą wymieniłem - dotyczą okresu po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Zakładamy, iż będzie to okres po 2003 r. Narodowym strategiom odpowiada sześć funduszy europejskich, które będą to obsługiwały. Jest to około 38% nakładów na to zagadnienie. Przewidujemy, iż suma ta będzie wynosiła 5,5 mld ecu. Przypominam, iż w roku 1999 pomoc ta wynosi mniej aniżeli 300 mln ecu. W przyszłym roku otrzymamy trzykrotnie wyższą pomoc, a po wejściu do Unii, pomoc ta będzie wynosiła 5,5 mld ecu. Pieniądze te zostaną przeznaczone na tworzenie wsparcia dla procesów integracyjnych z Unią Europejską, poprzez tworzenie otoczenia biznesu, infrastruktury, wzrostu przedsiębiorczości i wszystko inne.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#TadeuszDonocik">Sądzę, iż prace są bardzo zaawansowane. Kontaktujemy się z regionami. Jeżeli Komisja wyrazi takie życzenie, to takie dokumenty, przed przedłożeniem Sejmowi, mogą być fragmentami przekazywane jako informacje służące przybliżeniu danego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MichałWojtczak">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofAnuszkiewicz">Odpo-wiedź na dezyderat rzeczywiście została przygotowana w styczniu. Sporo zmieniło się od tego czasu np. powstało rozporządzenie, o którym wspominał pan minister Tadeusz Donocik. Rozporządzenie to konsumuje, a także konkretyzuje wspieranie programów restrukturyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofAnuszkiewicz">Chciałbym zwrócić jednak uwagę na temat pewnej wady tego rozporządzenia. W odpowiedzi na dezyderat pan minister pisze, że „będą wspierane obszary byłych województw: słupskiego, katowickiego, przemyskiego, suwalskiego, elbląskiego, wałbrzyskiego. Warunkiem realizacji będzie kontynuowanie wcześniej rozpoczętych programów”.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofAnuszkiewicz">W rozporządzeniu jest mowa, że „będą wspierane te województwa, w których znajdują się co najmniej dwa powiaty objęte działaniami w ramach strategii wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku do rozporządzenia jest wymieniona m.in. strategia rozwoju województwa suwalskiego na lata 1997–2000 r. W rozporządzeniu wybiórczo potraktowano część wschodnią byłego województwa suwalskiego z czterema powiatami, natomiast szerzej potraktowano powiaty z części warmińsko-mazurskiej. Część, o której mówię, z niewiadomych przyczyn nie znalazła się w rozporządzeniu. Chciałbym uzyskać wyjaśnienia - dlaczego tak się stało, mimo iż powiaty te spełniają wszystkie warunki zawarte w rozporządzeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanRulewski">Pan minister część swojej wypowiedzi przeznaczył na nakreślenie nam pomocy z europejskich funduszy. Dodam, iż fundusze te służą integracji, natomiast narodowa strategia rozwoju przestrzennego zakłada, iż nie tylko będzie następowała integracja, lecz będą rozwiązywane inne problemy, np. turystyka. Czy wyłączne bazowanie na funduszach nie jest dość ryzykownym przedsięwzięciem, zważywszy iż nie znane nam są warunki otrzymania tej pomocy.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanRulewski">Wiadomo mi, że - na dzień dzisiejszy - Unia Europejska daje nam 900 mln ecu, lecz musimy wykazać wkład własny co najmniej 25%. Czy w budżecie na przyszły rok zostały uwzględnione takie środki w wysokości 250 mln ecu służące zabezpieczeniu? Co się stanie, jeżeli nie będziemy w stanie spełnić warunków podanych przez Unię Europejską?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MichałWojtczak">Czy są dalsze pytania? Nie stwierdzam. Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszDonocik">Państwo posłowie pytali, dlaczego jedne z powiatów zostały objęte tym programem, a drugie - nie. Chcę przypomnieć, że w rozporządzeniu zostały podane kryteria.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszDonocik">Pierwszym kryterium było kryterium wyboru powiatów. Drugie kryterium mówiło o tym, że odpowiednie są powiaty, które cechuje wyższa niż średnia krajowa liczba mieszkańców w roku 1997. Wartość ta wynosiła 38,1 ogółu osób danego powiatu. Trzecim kryterium była stopa bezrobocia, która musiała być wyższa niż średnia krajowa - to jest 11,4%. Są to dane z 1 stycznia 1999 r. Powiaty, które nie zmieściły się w tych kryteriach, nie zostały objęte tym programem.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszDonocik">Chciałem poinformować państwa, iż od czerwca bieżącego roku trwały prace w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej; został opracowany nowy wykaz powiatów i gmin, które ze względu na kryteria szczególnego zagrożenia bezrobociem będą objęte kolejnym zarządzeniem, jeżeli chodzi o kierowanie środków z tych funduszy. Jest to powód, dla którego miało miejsce uporządkowanie tych spraw. Niezależnie od tego cały czas działają mechanizmy. Województwo łódzkie cały czas podlega środkom pomocowym, w tym krajowym. Jednym z takich narzędzi jest strefa ekonomiczna specjalna. Są obszary, w których stosuje się różnorodność narzędzi, np. nie pobiera się podatku.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#TadeuszDonocik">Jeżeli chodzi o środki Unii Europejskiej, to wszystkie środki pomocowe są objęte dwiema klauzulami.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#TadeuszDonocik">Po pierwsze - może być udzielona pomoc zgodnie z zasadami publicznej pomocy Unii Europejskiej. Unia Europejska na dzień dzisiejszy określiła w pkt. 1 podstawowe cele, które realizuje tzn., że pomoc może być na tych kryteriach, gdzie dochód na jednego mieszkańca jest niższy aniżeli 75% dochodu na jednego mieszkańca w krajach Unii Europejskiej. Polska w całości spełnia ten wymóg. Przypomnę, że w Polsce dochód ten plasuje się na poziomie 39%. Kilka regionów znajduje się w gorszej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#TadeuszDonocik">Mam nadzieję, iż w ciągu 7–10 lat wszystkie regiony Polski będą mogły korzystać z pierwszego celu, gdyż mieszczą się w tym portfelu kryteriów.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#TadeuszDonocik">Kolejne kryteria to obszary ze słabą strukturą przemysłową. Chodzi tutaj o małe miasteczka i obszary wiejskie. Następne - niska przedsiębiorczość. Pomoc ta jest uzasadniona, gdyż w perspektywie tworzy to trwały zanik pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#TadeuszDonocik">Drugie kryterium. Kwota udzielona przez Unię Europejską, jest kwotą stanowiącą 75% nakładów, które należy ponieść. W planie budżetu na rok przyszły została uwzględniona kwota w wysokości 25%, pomimo iż nie jest powiedziane, że kwota ta musi pochodzić z budżetu centralnego. Kwota ta może pochodzić z budżetów regionalnych, wszystkich szczebli samorządu terytorialnego, a także może pochodzić z pewnego rodzaju komponowania tej części finansowania z kapitałów prywatnych. Istnieje taka możliwość, natomiast trudno jest tworzyć takie symulacje, aby móc określić wielkość kapitału prywatnego, dlatego też dla bezpieczeństwa kwota ta została zabezpieczona w budżecie państwa.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#TadeuszDonocik">Powiem, że wielkość pomocy Unii Europejskiej nie może przekraczać 4% PKB. Według wyliczeń, które posiadamy, to pomoc ta - szczególnie po wejściu Polski do Unii Europejskiej - będzie zbliżona do 4% PKB. Nasz udział własny będzie stanowił 1,33% tego udziału. Ma to pomóc szkolnictwu, oświacie, zdrowiu.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#TadeuszDonocik">Sądzę, iż jasno wypowiedziałem się, że pomoc Unii Europejskiej służy skomunikowaniu się z Unią Europejską. Jest to bardzo szerokie znaczenie. Chodzi o to, abyśmy byli równoważnym partnerem w konkurencji międzyregionalnej pomiędzy firmami. Stąd też wiele środków zostanie przeznaczonych na wspieranie drobnej przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#TadeuszDonocik">30% środków z Unii Europejskiej jest przeznaczonych na tworzenie instytucji wsparcia, a 70% - przeznaczanych jest na inwestycje. Chodzi tutaj o infrastrukturę itd.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#TadeuszDonocik">Należy dopowiedzieć jeszcze jedną rzecz. W momencie, gdy Polska przystąpi do Unii Europejskiej, to pieniądze z Unii przeznaczone na pomoc krajom znajdują się na oddzielnym koncie. Zaproponowano, aby pieniądze, które nie zostały wykorzystanie przez odpowiednie kraje, były przekazywane na rzecz nowo wstępujących. Jest to ważna informacja, ponieważ wszystkie środki mogą być wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#TadeuszDonocik">Chciałem państwa poinformować, że udział własny 25% jest najniższym własnym udziałem. Jest to swoistego rodzaju potwierdzenie, że jest to pomoc publiczna, w której partycypuje władza publiczna danego kraju, któremu udzielana jest ta pomoc.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#TadeuszDonocik">Różne kraje korzystają z pomocy Unii. Niemcy, aby skorzystać z tych środków muszą wnieść 80% udziału własnego. Relacje te ulegną zmianie. Niestety, nie mogę być zbyt optymistyczny, gdyż dość szybko zostaną zmienione warunki, co do Polski. Co najmniej w ciągu dwóch do trzech siedmiolatek będziemy mogli korzystać z tej pomocy w sposób znaczący.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#TadeuszDonocik">Unia Europejska planuje swoje regionalne budżety w cyklu 7-letnim. Polska cały czas planuje budżety na poziomie samorządów terytorialnych oraz państwa w cyklu rocznym. Musimy zmienić to szybko po to, by móc realizować inwestycje długoterminowe nierealne do zrealizowania w ciągu jednego roku.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#TadeuszDonocik">Pomoc europejska jest niezmiernie ważna dla Polski. Po to, by korzystać z pomocy należy opisać efekty. Jeżeli nie uzyska się zamierzonych efektów lub środki zostaną przeznaczone na inne cele, to wtedy pieniądze ulegają zwrotowi. Jest to ogromne wyzwanie dla Polski na poziomie samorządu w zakresie monitorowania i realizowania tych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaFilek">Powiat krakowski do tej pory był uprzywilejowany, ponieważ wymagał restrukturyzacji. W chwili obecnej przewiduje się zwolnienie ok. 7 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AnnaFilek">Jakie przewidywane jest wsparcie restrukturyzacyjne dla miasta Krakowa w przyszłym roku? Dotąd nie było problemów w Krakowie. Bezrobocie było dość niskie. Obecnie sytuacja jest trudna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofAnuszkiewicz">Kryteria te są jeszcze bardziej niejasne. Nie wszystko zawarto w rozporządzeniu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#KrzysztofAnuszkiewicz">W rozporządzeniu warunkami są: zmniejszenie skutków bezrobocia, tworzenie nowych miejsc pracy, kontynuowanie wcześniej podjętych inwestycji, a także wsparcie nie dla powiatu, lecz województw.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#KrzysztofAnuszkiewicz">Chciałbym się dowiedzieć, dlaczego jedne powiaty zostały objęte tym programem, a drugie nie, mimo iż spełniały odpowiednie warunki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszDonocik">To, co cytowałem państwu, pochodzi z uzasadnienia tego rozporządzenia. Tam zawarto załączniki, które określają kryteria. Jest to pewnego rodzaju całość. Pan minister Longin Komołowski będzie mógł więcej powiedzieć na ten temat, ponieważ dokument ten był przygotowywany w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej wraz z Ministerstwem Gospodarki. Dopóki nie dojdzie do ostatecznego podziału nowych działów w rządzie, to ministerstwo to jest właściwym, jeżeli chodzi o politykę regionalną, stąd koordynuje wiele działów m.in. narodowy plan rozwoju, strategie narodowe itd.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszDonocik">Problemem szczegółowym jest sytuacja Krakowa. W Krakowie posiadamy specjalną strefę ekonomiczną, w której czynimy pewne wyjątki w stosunku do innych stref. Jedną z zasad jest wpuszczanie do specjalnej strefy ekonomicznej firm produkujących towary nastawionych na produkcję eksportową. W Krakowie odstąpiliśmy od tego wymogu, biorąc pod uwagę środowiska intelektualne, jednostki badawczo-rozwojowe, instytuty, uczelnie. Pozwoliliśmy, by firma „Motorola” weszła w charakterze usługowym i software. Dopuściliśmy także tam do rynku jeszcze jedną firmę i sądzimy, iż Kraków stanie się bardziej atrakcyjny aniżeli było do tej pory. Sądzimy, iż nowi inwestorzy zaczną się interesować tym terenem.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszDonocik">Specjalna strefa ekonomiczna jest dosyć ułomnym narzędziem, lecz zgodnie z prawem. Ułomność każdej strefy polega na tym, że tworzymy nierówną konkurencję dla firm poza strefą. Oddzielny problem - to stanowisko Unii Europejskiej, ze względu na pomoc jaką udzielamy w strefach, a która przekracza czasami 200–300% wartości nakładów inwestycyjnych. W Unii Europejskiej zasadą jest - 50% wartości inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#TadeuszDonocik">Województwo małopolskie znajduje się w grupie sześciu województw tzw. ściany wschodniej, w których sytuacja jest jeszcze trudniejsza, aniżeli w Krakowie i województwie małopolskim. W drugiej grupie województw także znajduje się województwo małopolskie, gdzie będzie realizowany specjalny program wsparcia procesów w zakresie tworzenia miejsc pracy. Tym dodatkowym programem zostanie objęty Kraków.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#TadeuszDonocik">Chciałbym zwrócić państwa uwagę, iż od 1 stycznia br. uległo zmianie to, że władze regionalne i powiatowe posiadają ustawowe zadania odpowiedzialności za rozwój. Proponuję wszystkim zrobienie wielu rzeczy wspólnie. Administracja rządowa bez pomocy nie jest w stanie wykonać wszystkich zadań, które wynikają z lokalnej sytuacji. Samorząd powiatowy nie jest w stanie podjąć wszystkich trudów.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#TadeuszDonocik">Z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, iż minister gospodarki nie ingerował, ani nie był inicjatorem restrukturyzacji, której jednym z elementów jest poważne zmniejszenie zatrudnienia w hucie Sendzimira. Pragnę przypomnieć, iż kilka lat temu w hucie Katowice zatrudnienie plasowało się na poziomie 30 tys., a obecnie wynosi 7 tys.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#TadeuszDonocik">W momencie, gdy podejmuje się procesy restrukturyzacyjne w sektorach takich jak górnictwo, hutnictwo, to zmniejsza się zatrudnienie o 50% po to, by uczynić ekonomicznym funkcjonowanie firmy. Problem, który jest z tym bezpośrednio związany, to rozwój małej i średniej przedsiębiorczości, która świetnie rozwija się w Małopolsce i w Krakowie.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#TadeuszDonocik">Program rządowy z 11 maja przewiduje wiele działań na rzecz rozwoju tego sektora, gdyż powinien on posiadać coraz większą zdolność do zwiększania zatrudnienia. Sektor ten średnio zatrudnia około 4 osoby w jednej firmie. Tych firm jest około 2 mln 600 tys. Gdyby udało się zwiększyć zatrudnienie o jedną osobę, to największe problemy mogłyby być rozwiązane.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#TadeuszDonocik">Bardzo proszę o wsparcie takiego programu, dla rozwoju sektora małej i średniej przedsiębiorczości. Środki budżetowe przewidziane na realizację tego programu mówią o wsparciu tego sektora, a także o rynku pracy. Okazało się, iż nastąpiło takie przesunięcie środków, że znajdzie się 8 mln zł w przyszłorocznym budżecie na ten cel. Bardzo proszę o to, by parlament, który będzie zatwierdzał budżet na przyszły rok, nie zmniejszył tej kwoty, a nawet szukał rozwiązań, by wesprzeć ten projekt. Wszystkim wiadomo, że nikt w Polsce nie będzie budował dużych zakładów po to, by tworzyć miejsca pracy. W Polsce należy wspierać rozwój średniej i małej przedsiębiorczości, która musi przerastać firmy średnie i duże. Tam jest najbardziej realna możliwość tworzenia rynku pracy, gdyż chodzi o zatrudnienie jednej lub dwóch osób więcej. Polityka regionalna polega na trzech płaszczyznach funkcjonowania. Pierwsza płaszczyzna tzw. interregionalna, czyli wewnątrz regionalna, która jest kompetencją samorządów terytorialnych. Druga to polityka państwa w stosunku do regionów. Według projektu ustawy o rozwoju regionalnym wydaje się, iż polityka ta będzie ukierunkowana na wyrównywanie poziomów poszczególnych województw. Województwa słabsze będą preferowane do tego, by stwarzać potencjalne możliwości rozwoju tychże województw.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#TadeuszDonocik">Istnieje druga koncepcja, która mówi o tym, aby w pierwszej kolejności wspierać silne województwa, by mogły być one „lokomotywą” do rozwoju słabych województw. Ostatecznie rozwiąże to parlament.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#TadeuszDonocik">Trzecim wymiarem polityki regionalnej jest pomoc Unii Europejskiej według określonych kryteriów i zasad tamże określonych. O tym mówiłem już wcześniej, dlatego nie będę się powtarzał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanChmielewski">Pan minister zainspirował mnie do pewnego stwierdzenia. Jako poseł pilnie przeglądam przedkładane materiały. Wspólnym interesem byłoby przygotowanie dla posłów materiału, który ujmowałbym różne aspekty tych spraw. Zgadzam się z tym, iż należy mówić o tych problemach i szeroko patrzeć na tę płaszczyznę. Należy zgromadzić pewne podstawy prawne, możliwości zwracania się do określonych agend rządowych po wszelkiego rodzaju wsparcie. Uważam, iż ważne byłoby, ażeby Ministerstwo Gospodarki przygotowało taki materiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszDonocik">Przyjmuję to. Będziemy starali się korzystać z zaproszeń, ponieważ tylko wtedy będziemy mogli państwu w sposób bardzo przystępny przedstawić te problemy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszDonocik">Chciałbym powiedzieć państwu, iż okresowo organizujemy spotkania z urzędami marszałkowskimi, gdzie prowadzimy cykle informacyjno-szkoleniowe. Osobiście bardzo dużo przebywam w regionach. W dniu wczorajszym byłem w Rzeszowie, w sobotę - w Nowym Sączu, w piątek - w Kielcach. Uczestniczę w wyjazdach po to, aby z pierwszej ręki mieć informacje. Problemy muszą być realizowane przez członków sejmików wojewódzkich, burmistrzów, radnych powiatowych, przedsiębiorców i polityków lokalnych. Nikt nie wymyślił lepszej koncepcji.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszDonocik">Na zakończenie mojej wypowiedzi chcę powiedzieć iż Irlandia jest takim krajem, gdzie udało się wykorzystać środki pomocowe. Niestety, nie udało się tego wykonać w Grecji. W Irlandii ruch obywatelski został wciągnięty do realizacji programu, a w Grecji wybrane instytucje zajęły się tym problemem. My robimy wszystko, ażeby pracować z wszystkimi szczeblami władzy publicznej oraz organizacjami pozarządowymi. Myślę, iż forma spotkania się z posłami w ich terenie jest również formą przekazu informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MichałWojtczak">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nie widzę. Poddaję pod głosowanie odpowiedź na dezyderat nr 6.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MichałWojtczak">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem odpowiedzi na dezyderat nr 6.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MichałWojtczak">W głosowaniu za przyjęciem opowiedziało się 12 posłów, nikt nie głosował przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MichałWojtczak">Stwierdzam, że odpowiedź na dezyderat nr 6 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MichałWojtczak">Dziękuję wszystkim za przybycie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>