text_structure.xml
23.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Serdecznie witam panie posłanki i panów posłów, a także zaproszonych gości, a wśród nich pana ministra Olgierda Dziekońskiego, pana ministra Piotra Mynca oraz pana ministra Andrzeja Urbana. W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia znalazły się dwa punkty. W punkcie pierwszym chcielibyśmy rozpatrzyć sprawozdanie Komisji z działalności w okresie III kadencji Sejmu, obejmującej lata 1997–2001, natomiast w drugim opinię prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w sprawie skutków finansowych, które mogą być związane z wejściem w życie ustawy o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez ich aktualnych najemców oraz o zmianie niektórych ustaw. Przypomnę, że ustawa taka została uchwalona przez Sejm w dniu 6 lipca br., a następnie rozpatrzona przez Senat, który zaproponował wprowadzenie do niej poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiesławSzczepański">Proponuję odwrócenie kolejności rozpatrywania punktów. Ze względów technicznych proponuję w pierwszej kolejności rozpatrzenie opinii pana prezesa Piotra Mynca na temat ewentualnych skutków finansowych dla budżetu państwa wprowadzenia w życie ustawy o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez ich aktualnych najemców.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Czy są inne propozycje bądź uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Ponieważ nie ma głosu przeciwnego, wprowadzamy zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku; punkt I będzie punktem II, a punkt II stanie się punktem I.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszBiliński">Przystępując do przedstawienia opinii prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, czuję się zobowiązany do przedstawienia kilku krótkich informacji dla rozwiania ewentualnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszBiliński">6 lipca tego roku Sejm uchwalił ustawę o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez ich aktualnych najemców oraz o zmianie niektórych ustaw. Natomiast 2 sierpnia br. Senat podjął uchwałę w tej sprawie, proponując wprowadzenie poprawek. W trzy tygodnie później, 21 sierpnia br. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Komisje nie rozpatrywały jednak ustawy, bowiem do dnia, w którym miało się odbyć posiedzenie Komisji, a więc do 21 sierpnia, nie wpłynęła do sekretariatu Komisji żadna oficjalna opinia czy stanowisko rządu w sprawie skutków ekonomicznych wdrożenia tej ustawy. Na posiedzeniu nie był także obecny przedstawiciel rządu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszBiliński">W związku z taką sytuacją Komisje podjęły uchwałę o przełożeniu wspólnego posiedzenia na dzień następny, to jest na 22 sierpnia. Jednak tego dnia także nie było na posiedzeniu oficjalnego przedstawiciela rządu, nie było także stanowiska w sprawie skutków wdrożenia ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#TadeuszBiliński">W trakcie posiedzenia wywiązała się dyskusja poselska, w której wystąpił między innymi pan poseł Adam Biela, który na podstawie posiadanych dokumentów przekonywał, że nie będzie znacznych skutków finansowych dla budżetu państwa. Skutki te pan poseł ocenił na około 250 mln zł. Dane te wynikały z analizy dokumentów, przeprowadzonej przez pana posła.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#TadeuszBiliński">Z takim stanowiskiem nie zgodzili się inni posłowie, między innymi pan poseł Paweł Bryłowski oraz pan poseł Wiesław Szczepański. Obydwaj posłowie zgłosili wniosek o przerwanie pracy Komisji nad ustawą do czasu przedstawienia przez rząd oficjalnego stanowiska w sprawie skutków wdrożenia ustawy o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez ich aktualnych najemców.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#TadeuszBiliński">Wniosek przeciwny zgłosili pani posłanka Elżbieta Barys oraz pan poseł Bogdan Pęk. Po krótkiej wymianie zdań przystąpiono do głosowania zgłoszonego wniosku o przerwanie prac nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#TadeuszBiliński">Komisje większością głosów uznały, że ze względu na obecną sytuację finansową państwa, musi być przedstawione oficjalne stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#TadeuszBiliński">24 sierpnia br. pan minister Michał Wojtczak, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, skierował do nas stanowisko Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Tekst stanowiska, sygnowany przez pana prezesa Piotra Mynca, otrzymali wszyscy posłowie przed dzisiejszym posiedzeniem Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#TadeuszBiliński">Ja również zapoznałem się z tym dokumentem i doszedłem do wniosku, że nie ma absolutnie jednoznacznego stanowiska rządu w sprawie skutków finansowych wdrożenia ustawy z dnia 6 lipca br. Nie chcąc jednak ponosić odpowiedzialności za jednoosobową ocenę tego dokumentu, zwołałem nadzwyczajne posiedzenie prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#TadeuszBiliński">Prezydium obradujące początkowo w trzy, a potem czteroosobowym składzie, po przeanalizowaniu dokumentu nadesłanego przez pana ministra Michała Wojtczaka, doszło do wniosku, że nie jest to jednak oficjalne stanowisko rządu. Co może istotniejsze - dokument nie prezentuje skutków finansowych wdrożenia ustawy o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez ich aktualnych najemców. Uznaliśmy początkowo, że wystarczające w tej mierze będzie jedynie stanowisko czy opinia, prezydium Komisji. Jednak po zgłoszeniu tej informacji panu posłowi Tomaszowi Wójcikowi, który jest przewodniczącym Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji i po jego argumentacji, podjęliśmy jednomyślnie decyzję o zwołaniu posiedzenia Komisji. Chodziło nam o to, aby w tej istotnej sprawie mogła się wypowiedzieć także cała Komisja i żeby to ona uznała, czy dostarczony nam dokument jest wystarczający, czy nie. O tym mamy zadecydować właśnie na dzisiejszym posiedzeniu i uznać, czy dokument przedstawiony przez pana ministra Michała Wojtczaka, a przygotowany przez Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, jest wystarczający do oceny skutków ekonomicznych wdrożenia ustawy. Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejChrzanowski">W formie sprostowania chciałem poinformować, że moje stanowisko zaprezentowane na posiedzeniu prezydium Komisji było odmienne. Faktem jest jednak, że nie bardzo widzę możliwość szczegółowego oszacowania skutków finansowych wdrożenia ustawy dla budżetu państwa. Gdyby taka możliwość istniała, wówczas rzeczywiście dokument przedstawiony Komisji przez pana ministra Michała Wojtczaka należałoby uznać za niewystarczający.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejChrzanowski">Druga sprawa; uważałem, że dyskusja dotycząca zarówno odpowiedzi ze strony pana prezesa Piotra Mynca, jak i całej ustawy, powinna toczyć się na wspólnym posiedzeniu dwóch Komisji, które od początku pracowały nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejChrzanowski">Wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej zostało bowiem przerwane. Zatem dzisiejsze posiedzenie powinno być kontynuacją poprzedniego wspólnego posiedzenia dwóch wymienionych Komisji. Ponieważ mój głos na posiedzeniu prezydium Komisji był jedyny, musiałem się zgodzić na to, aby przynajmniej na posiedzeniu Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej sprawa została omówiona. Nadal jednak uważam, że powinna to być kontynuacja wspólnego posiedzenia dwóch Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszBiliński">Czuję się zobowiązany tę kwestię wyjaśnić do końca. Prezydium Komisji uważało za właściwe przystąpienie do wspólnego posiedzenia dopiero po jednoznacznym stwierdzeniu, że przedstawiony nam został dokument, o który prosili posłowie. Prezydium uznało, że dokument przedstawiony przez pana ministra Michała Wojtczaka nie jest, co prawda, wystarczający, ale nie czuje się władne do pełnej tego oceny. Z tych powodów prezydium przedłożyło dokument Komisji, aby uzyskać ostateczną i jednoznaczną jej opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławSzczepański">Wspólnie z panem posłem Pawłem Bryłowskim zgłosiliśmy wniosek o to, abyśmy otrzymali oficjalne stanowisko rządu z wyliczeniem kosztów wdrożenia ustawy. W dokumencie dostarczonym nam przez Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, z którym się zapoznałem, nie ma takiego wyliczenia kosztów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WiesławSzczepański">W dokumencie nie pada także żadna kwota, natomiast mówi się o szacunkowej kwocie straty Skarbu Państwa z tytułu pomniejszenia o 200 zł opłat za założenie i wpis do księgi wieczystej. W przybliżeniu kwota ta przypadająca na jeden lokal określona została na około 800–1000 zł. Ma to być zrekompensowane 5% wpłatą ze sprzedaży mieszkań. Dla mnie ten dokument nie jest stanowiskiem rządu i wnoszę o jego nieprzyjmowanie do czasu, aż upoważniony przedstawiciel rządu przedstawi nam dokument dotyczący wysokości kosztów finansowych wdrożenia ustawy. Proszę to potraktować jako oficjalny wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Podzielam pogląd i stanowisko zajęte przez prezydium Komisji i przedstawione przez pana przewodniczącego pana posła Tadeusza Bilińskiego. W moim przekonaniu i chyba nie tylko moim, nie zrealizowano uchwały podjętej na wspólnym posiedzeniu obu Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Po pierwsze - nie mamy do czynienia z oficjalnym stanowiskiem rządu. Po drugie - nie mamy do czynienia z informacją o skutkach wprowadzenia w życie postanowień zawartych w ustawie o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez ich aktualnych najemców.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Argumentacja mojego poprzednika, pana posła Wiesława Szczepańskiego, że na podstawie tego dokumentu nie można ocenić skutków finansowych wprowadzenia ustawy, jest dodatkowym elementem przemawiającym za tym, aby dzisiaj nie wyrazić o nim pozytywnej opinii. Albowiem Sejm w żadnym przypadku nie ma prawa podejmowania jakichkolwiek uchwał w stosunku do decyzji, które mogą powodować nieznane skutki finansowe dla budżetu państwa. Byłaby to karkołomna konstrukcja intelektualna. Jak można by w takich warunkach sprawnie zarządzać jakimkolwiek fragmentem materialnym państwa, już nie mówię o całym państwie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proponuję w związku z powyższym przegłosowanie dwóch wniosków. Pierwszego, że Komisja uznaje, iż dokument przedstawiony przez prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast nie jest stanowiskiem rządu. I drugiego wniosku, w którym Komisja uznaje, iż przedłożony dokument nie spełnia oczekiwań Komisji, zwłaszcza w części dotyczącej określenia skutków finansowych wejścia ustawy w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszBiliński">Pozostałaby jeszcze do rozstrzygnięcia trzecia sprawa, a mianowicie czy Komisja będzie ponownie wnosiła o przedstawienie oficjalnego stanowiska rządu dotyczącego poprzedniej uchwały Komisji. Przystępujemy zatem do rozstrzygnięcia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszBiliński">Kto jest za nieuznaniem przedstawionego nam dokumentu jako dokumentu rządowego, z równoczesnym stwierdzeniem, że dokument ten nie spełnia oczekiwań posłów zawartych we wspólnej uchwale Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszBiliński">Stwierdzam, że Komisja 9 głosami, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, opowiedziała się za nieprzyjęciem dokumentu, jako dokumentu rządowego przedstawiającego skutki ekonomiczne wdrożenia ustawy o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez ich aktualnych najemców.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszBiliński">Przystępujemy zatem do punktu II, którym jest rozpatrzenie sprawozdania Komisji z działalności w okresie III Kadencji Sejmu. Sądzę, że punkt ten będzie już rozpatrywany w mniejszym napięciu niż poprzedni.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#TadeuszBiliński">Sprawozdanie zostało państwu przedstawione na piśmie, dlatego w ramach krótkiego wprowadzania powiem jedynie kilka zdań na jego temat. Czas szybko biegnie i niemal niepostrzeżenie minęły cztery lata działalności Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Dopiero tak niedawno przygotowywaliśmy roczne plany pracy, które konsekwentnie staraliśmy się potem realizować.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#TadeuszBiliński">Wszystkie plany pracy Komisji były zawsze uzgadniane ze stroną rządową. W ten sposób staraliśmy się uzyskać możliwie jak najlepsze efekty i skutki naszej działalności.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#TadeuszBiliński">Dzisiaj przyszedł czas na dokonanie podsumowania. Jak już powiedziałem, paniom posłankom i panom posłom zostało przedłożone sprawozdanie przygotowane w ostatnich tygodniach i obejmujące całokształt dorobku pracy Komisji. Sprawozdanie składa się z części opisowej oraz z części informacyjno-statystycznej opracowanej w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#TadeuszBiliński">Przyszło nam działać w okresie daleko idących przeobrażeń strukturalnych i reformy centrum administracji państwowej oraz wdrażania nowego systemu samorządu terytorialnego. W związku z tym musieliśmy często przeprowadzać nowelizację ustaw.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#TadeuszBiliński">Postaram się krótko ocenić nasze osiągnięcia, nie zapominając jednak także o tym, czego nie udało się nam osiągnąć i dokonać. Wymienię tylko najważniejsze osiągnięcia Komisji w tej kadencji. Przede wszystkim udało się nam doprowadzić do dalszej transformacji gospodarki mieszkaniowej. Sądzę, że nowe ustawy o ochronie praw lokatorów oraz o dodatkach mieszkaniowych pozwolą ten trudny problem lepiej rozwiązywać. Doprowadziliśmy także do zmiany ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym w odniesieniu do reformy centrum państwa i reformy struktur samorządowych. Udało się nam także doprowadzić do zmiany ustawy o niektórych formach budownictwa mieszkaniowego, wprowadzając nowe warunki pozyskiwania dodatkowych środków dla Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Mam na uwadze możliwość pozyskiwania środków zagranicznych, jak również ze sprzedaży wierzytelności.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#TadeuszBiliński">Dokonaliśmy zmiany ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wprowadzając do niej bardziej atrakcyjne elementy. Sądzimy zatem, że tym razem ustawa ta doprowadzi do zwiększenia frontu inwestycyjnego. Wprowadziliśmy różne drobne zmiany w różnych innych ustawach, których w tej chwili nie chciałbym wymieniać. Powiem tylko, że było ich wiele.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#TadeuszBiliński">Nie wszystkie jednak cele udało się nam w tej kadencji osiągnąć. Nie uchwaliliśmy, niestety, ustawy, którą uważaliśmy za szczególnie ważną i potrzebną. Mam na myśli ustawę o zasadach organizowania i przygotowania inwestycji realizowanych ze środków publicznych. Takiego aktu prawnego jakże często domagają się różne środowiska zawodowe związane z inwestycjami i budownictwem oraz instytucje państwowe i samorządowe. Nie udało się nam także uchwalić ustawy o rewitalizacji zasobów mieszkaniowych. To szczególnie smuci, jako że strategicznym celem polityki mieszkaniowej jest, było i z pewnością będzie, utrzymanie istniejących zasobów w należytym stanie technicznym. Kto wie, czy nie ważniejsze jest jednak dostosowanie tych zasobów do współczesnych wymagań cywilizacyjnych. Odnosi się to zarówno do zespołów mieszkaniowych, jak również całych obszarów zurbanizowanych.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#TadeuszBiliński">Do niepowodzeń zaliczyć należy niedoprowadzenie do zmiany, a właściwie do uchwalenia, nowej ustawy o mieszkaniowych kasach oszczędnościowo-budowlanych. Sprawa ta była wielce konfliktowa, wielokrotnie zmieniane było stanowisko rządu, nasze zresztą również. W efekcie kasy nie stały się instrumentem powodującym intensyfikację budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#TadeuszBiliński">Nie udało nam się przyjąć dokumentu dotyczącego polityki budowlanej państwa, którą uznajemy za istotnie ważną. Nie doprowadziliśmy do uchwalenia ustawy o budynkach socjalnych. Zbyt późno projekt rządowy tej ustawy wpłynął do naszej Komisji. Nie uchwaliliśmy też ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane. Mam na myśli głęboką nowelizację tego podstawowego aktu prawnego, zwanego często konstytucją budowlaną. Projekt nowelizacji ustawy wpłynął do Komisji także za późno i przerwaliśmy nad nim prace, nie kończąc rozpoczętego dzieła. Udało nam się jednak zsynchronizować przepisy Prawa budowlanego z przepisami obowiązującymi w krajach Unii Europejskiej. Możemy zatem dzisiaj powiedzieć, że całe prawo w sferze budownictwa zostało skojarzone z prawem unijnym.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#TadeuszBiliński">W swojej działalności Komisja współpracowała z wieloma innymi komisjami sejmowymi. Wspólne posiedzenia odbywały się we właściwej atmosferze i były na ogół twórcze. Współpracowaliśmy także z przedstawicielami rządu z kilku resortów, samorządami terytorialnymi, organizacjami i stowarzyszeniami naukowo-technicznymi, a także ze związkami zawodowymi. Dzięki temu udało się nam mimo wszystko uzyskać istotne efekty, których jednak ocena będzie możliwa dopiero po kilku latach stosowania uchwalonych ustaw.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#TadeuszBiliński">Kończąc tę krótką charakterystykę naszej działalności w kończącej się kadencji pragnę podkreślić, że w sprawozdaniu staraliśmy się przedstawić jedynie najistotniejsze elementy naszej działalności, w części nawet w sposób kontrowersyjny.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#TadeuszBiliński">Na jedną kwestię już zwrócono mi uwagę. W sprawozdaniu podziękowaliśmy Głównemu Urzędowi Nadzoru Budowlanego, zapominając, że dużo efektów uzyskaliśmy dzięki ścisłej współpracy z Urzędem Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, z nowym Ministerstwem Rozwoju Regionalnego i Budownictwa oraz z poprzednim resortem, którym było Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Stosunki naszej Komisji z tym resortem zawsze układały się bardzo dobrze. Otwieram dyskusję nad sprawozdaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SergiuszPlewa">Drugą kadencję jestem członkiem Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, zwanej popularnie po prostu komisją budownictwa. Pragnę wyrazić swoją wdzięczność panu przewodniczącemu oraz prezydium Komisji za sprawne kierowanie pracami Komisji. W zasadzie na posiedzeniach Komisji nie było lub prawie nie było akcentów politycznych. Komisja dbała o dobry merytoryczny poziom i charakter obrad, ograniczając się do spraw, do których została powołana.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#SergiuszPlewa">Przepraszam za nieobecność na poprzednim, uroczystym posiedzeniu Komisji. Dlatego dopiero dzisiaj składam panu przewodniczącemu swoje najgłębsze uszanowanie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#SergiuszPlewa">Serdecznie dziękuję za bardzo miłą atmosferę pracy Komisji stworzoną nam przez sekretariat Komisji. Wyrazem mojej wdzięczności niech będzie skromny kwiat, który przekazuję na ręce pani Elżbiety Kessel, z podziękowaniami także dla pani Grażyny Nojszewskiej-Komar. Serdecznie dziękuję koleżankom posłankom i kolegom posłom. Myślę, że w czasie tej kadencji mieliśmy różne sytuacje, ale sprawy merytoryczne, takie jak budownictwo czy gospodarka przestrzenna, zajęły gros czasu naszej pracy w Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#SergiuszPlewa">Wśród nas jest nasz wypróbowany od wielu lat pomocnik i informator, pan dyrektor Lech Jerczyński z Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Myślę, że państwo podzielacie pogląd, iż pan dyrektor Lech Jerczyński jest z powołania człowiekiem, któremu na sercu leżą sprawy budownictwa i gospodarki przestrzennej. Osobiście chciałbym mu podziękować oraz wszystkim służbom, które współpracowały z Komisją. Jak zauważył pan przewodniczący, dzięki temu atmosfera obrad była merytoryczna, a nie polityczna. Tylko czasami jeden z naszych kolegów wprowadzał trochę elementu politycznego, ale jemu wybaczam w przypływie dobrej woli. Wydaje się, że ten poseł czynił to nieświadomie. Dziękuję serdecznie wszystkim za lata wspólnej pracy w Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszBiliński">Zbliżamy się do końca naszego ostatniego już posiedzenia Komisji. Chciałbym w imieniu całej Komisji złożyć jak najserdeczniejsze podziękowania przedstawicielom rządu, panu ministrowi Olgierdowi Dziekońskiemu, panu ministrowi Piotrowi Myncowi oraz panu ministrowi Andrzejowi Urbanowi, prezesowi Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszBiliński">Serdecznie także dziękuję panu dyrektorowi Lechowi Jerczyńskiemu. Te same życzenia chciałbym złożyć nieobecnemu dzisiaj panu dyrektorowi Henrykowi Jędrzejewskiemu oraz dyrektorowi Stanisławowi Zieleniewskiemu z obecnego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Budownictwa. Te trzy osoby zawsze i w każdej chwili służyły nam pomocą w przygotowaniu różnych stanowisk i dokumentów Komisji. Chciałbym także w imieniu koleżanek i kolegów złożyć podziękowania organom Sejmu, z którymi współpracowaliśmy całkiem dobrze.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszBiliński">Na koniec chciałbym jak najserdeczniej podziękować paniom posłankom i panom posłom, członkom naszej Komisji, za stworzenie razem właściwej atmosfery pracy. Przyłączam się też do życzeń pana posła Sergiusza Plewy. Rzeczywiście, udało się nam uniknąć konfliktów politycznych, za wyjątkiem kilku sporadycznych wypadków. Możemy to wspólnie uznać za nasz sukces. Na zakończenie chciałbym najserdeczniej, jak tylko się da, podziękować naszym paniom z sekretariatu Komisji. Uczyniliśmy już to na uroczystym posiedzeniu Komisji, ale zróbmy to jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję serdecznie pani sekretarz Elżbiecie Kessel, jak również przebywającej na urlopie pani Grażynie Nojszewskiej-Komar. Bez pomocy tych pań nie udałoby się nam sprawnie prowadzić obrad i przygotowywać poszczególnych posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#TadeuszBiliński">Uważam, że Komisja przyjęła sprawozdanie z działalności w okresie III kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#TadeuszBiliński">Posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej uważam za zakończone.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>