text_structure.xml 9.54 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram zwołane w trybie nadzwyczajnym dodatkowe w dniu dzisiejszym, za co państwa przepraszam, posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Potrzeba jego przeprowadzenia stanowi konsekwencję pewnego niedomówienia w kwestii dalszych działań związanych z ustawą o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Ponad dwa tygodnie temu na swym posiedzeniu Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej rozpatrzyła sprawozdanie rządu z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Przypomnę, że ustawę tę Sejm uchwalił 18 grudnia 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">Po złożeniu ogólnych uwag dotyczących merytorycznych rozwiązań zawartych w tej ustawie, sprawozdanie zostało przyjęte. Jednocześnie jednak Komisja podjęła uchwałę, w której zwracamy się do rządu o przedłożenie w terminie możliwie najkrótszym, projektu nowelizacji wspomnianej ustawy. Uznaliśmy, że będzie to termin trzech miesięcy, a więc dosyć krótki. Komisja zdecydowała także, że w tej sprawie zwróci się z dezyderatem do prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">W trakcie dalszych prac Komisji okazało się, że treść wystąpienia w formie dezyderatu do prezesa Rady Ministrów, nie została do końca uzgodniona, stąd niemożność rozpatrzenia projektu dezyderatu, co proponowałem na zakończenie dzisiejszego, wspólnego posiedzenia Komisji z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">Ponieważ sprawa jest ze wszech miar pilna, prezydium Komisji przygotowało w trybie pilnym projekt dezyderatu nr 9 do prezesa Rady Ministrów w sprawie przedłożenia Sejmowi projektu nowelizacji ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Pozwolicie państwo, że przedstawię treść tego dokumentu. Oto jego brzmienie po małych poprawkach naniesionych przez nas już w ostatniej chwili, ale chyba niezbędnych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">„W dniu 18 grudnia 1998 roku Sejm uchwalił ustawę o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, której celem było:</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszBiliński">- znaczne zmniejszenie zużycia energii cieplnej w sektorze komunalno - bytowym oraz</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#TadeuszBiliński">- zmniejszenie obciążenia finansowego gospodarstw domowych z tytułu użytkowania energii cieplnej wobec planowanego pełnego uwolnienia cen energii.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#TadeuszBiliński">Sejm, wobec zbyt powolnego wdrażania ustawy w życie i małej jej skuteczności, w dniu 18 czerwca 1999 roku podjął uchwałę zobowiązująca rząd do składania Sejmowi okresowych, co trzymiesięcznych, sprawozdań z jej funkcjonowania.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#TadeuszBiliński">Komisja rozpatrując na posiedzeniu w dniu 6 czerwca kolejne sprawozdanie rządu z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych uznała, że dotychczasowe efekty są niewystarczające i nie rokują już nadziei na szybki wzrost inwestycji termomodernizacyjnych w najbliższym czasie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#TadeuszBiliński">Wobec powyższego Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej zwraca się do rządu o pilne, w terminie trzech miesięcy, przedłożenie Sejmowi projektu nowelizacji ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych w celu zwiększenia jej skuteczności.”</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#TadeuszBiliński">Prezydium Komisji zwraca się z uprzejmą prośbą o akceptację takiej treści dezyderatu nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełBryłowski">Mam tylko jedno pytanie. Pamiętam, że podczas dyskusji na posiedzeniu Komisji, w trakcie której ocenialiśmy sprawozdanie rządu z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, mówiliśmy także o tym, że ustawa nie przyniosła spodziewanych efektów w odniesieniu do dużych, wieloprzestrzennych obiektów mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PawełBryłowski">Czy w naszym dezyderacie nie powinniśmy zwrócić na to uwagę? Być może jest to samo przez się zrozumiałe, że chodzi nam o uzyskanie efektów we wszystkich rodzajach inwestycji, a nie tylko w sferze budownictwa jednorodzinnego. Błąd może polegać również na tym, iż zapisy ustawowe nie zachęcają dużych inwestorów do podejmowania przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Jak zapewne sobie przypominamy, uwag krytycznych do ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych było znacznie więcej. Uwagi dotyczyły nie tylko kręgu podmiotów uprawnionych do uzyskania premii termo-modernizacyjnej, zakresu rzeczowego inwestycji, jak również barier w postaci nazbyt wysokiej efektywności energetycznej podejmowanych zadań. Te wszystkie przesłanki sprawiły, że uznaliśmy nieodzowność szybkiej nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszBiliński">Natomiast wszystkie uwagi krytyczne dotyczące rozwiązań zawartych w ustawie, łącznie z tą, o której mówił pan poseł Paweł Bryłowski, rozpatrzymy po przedłożeniu przez rząd projektu nowelizacji ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszBiliński">Czy takie wyjaśnienie satysfakcjonuje pana posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełBryłowski">Dziękuję za wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Moja wątpliwość dotyczy innej kwestii, a mianowicie trzymiesięcznego okresu przedłożenia Sejmowi przez rząd projektu nowelizacji ustawy. Czy to jest termin realny dla rządu? Jeśli dobrze liczę, to przedłożenie projektu nowelizacji wypadnie w końcu września, a właśnie wtedy rząd przedstawia parlamentowi projekt budżetu na rok 2001.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PawełArndt">Staram się trochę wczuć w sytuację rządu. Zastanawiam, czy nie można by jednak trochę przedłużyć tego terminu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym przypomnieć, że w ostatnim sprawozdaniu przedstawionym Sejmowi, obejmującym okres do kwietnia br. na str. 2 znajduje się stwierdzenie, że rząd zakończył wszelkie prace studialne i analizę funkcjonowania ustawy, i dysponuje pełnym rozeznaniem co do jej słabości. Mówił o tym zresztą również na posiedzeniu wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, pan Piotr Mync.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszBiliński">Tak więc rząd nie musi rozpoczynać od początku prac nad analizą funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych i dysponuje niezbędnymi propozycjami konkretnych zmian merytorycznych. O tym także mówiono podczas ostatniego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszBiliński">Niemniej jednak, jak pamiętamy, niektórzy posłowie wyrażali wątpliwości, czy aby okres trzymiesięczny nie jest za krótki. Ostatecznie jednak zdecydowaliśmy się go przyjąć. Jakiekolwiek bowiem odkładanie zmiany zapisów ustawy może doprowadzić do tego, że w ogóle już tej ustawy nie znowelizujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Od kiedy rozpocznie się odliczanie trzymiesięcznego okresu przedłożenia przez rząd projektu nowelizacji ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszBiliński">Jeśli przyjmiemy dezyderat nr 9, to od dnia dzisiejszego, czyli od 29 czerwca 2000 r. Termin ten trudno nawet byłoby teraz zmienić, bowiem na poprzednim posiedzeniu Komisja już go przyjęła. Stało się to mimo iż przedstawicielka rządu, pani dyrektor Grażyna Grzyb z Ministerstwa Finansów, zgłaszała pewne wątpliwości wobec proponowanego terminu. Ostatecznie jednak, po naszych uwagach, zgodziła się na termin trzymiesięczny, ponieważ rząd jest już do tego przygotowany i posiada gotowe propozycje zmian ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Zdaje się, że nie było innego wyjścia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszBiliński">To prawda, że była to zgoda trochę wymuszona, ale ostatecznie nasz wniosek został zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszBiliński">Czy są inne uwagi do zaproponowanego projektu dezyderatu nr 9 Komisji? Uwag nie widzę, a zatem Komisja przyjmuje treść dezyderatu przedłożonego w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszBiliński">Na tym kończymy obrady. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#TadeuszBiliński">Posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej uważam za zakończone.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>