text_structure.xml 16 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Serdecznie witam panią minister Annę Skowrońską-Łuczyńską oraz panią Ewę Bończak-Kucharczyk - wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz innych zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">W porządku dziennym naszego posiedzenia jest dziś tylko jeden punkt: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw. Czy są uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie ma uwag. Uznaję, że Komisja akceptuje porządek dzienny. Bardzo proszę panią minister Skowrońską-Łuczyńską o zaprezentowanie w ramach pierwszego czytania, rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Miło mi znaleźć się w gronie członków Komisji z którą bardzo wiele współpracowałam w poprzedniej kadencji Sejmu. Muszę powiedzieć na wstępie, że w toku dalszych prac dotyczących spraw mieszkaniowych czy też dotyczących gospodarki przestrzennej, z całą pewnością będzie, w imieniu ministra właściwego do tych spraw, nadal uczestniczył prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Prezentuję dziś projekt ustawy ponieważ jest to ustawa wprowadzająca formalną zmianę do ustawy, wynikającą z konsekwencji przyjęcia przez Sejm ustawy o działach administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Przechodząc już do referowania projektu ustawy chciałabym powiedzieć, że proponuje on, w art. 22 ust. 2 wyrazy „ministrem finansów” zastąpić wyrazami „ministrem właściwym do spraw finansów publicznych”. Zmiana ta powoduje właściwe tylko brzmienie tego zapisu nie powodując jednocześnie żadnych zmian merytorycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Kolejne zmiany odnoszą się do art. 33 a ust. 2, który mówi o podległości prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Dotychczas prezes tego urzędu podlegał prezesowi Rady Ministrów. Natomiast zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej, nadzór nad działalnością prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast będzie sprawował minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Projekt rządowy ustawy proponuje, aby ust. 2 art. 33a otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">„2. Minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej sprawuje nadzór nad działalnością Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.”</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Następne dwa ustępy art. 33a odnoszą się do powoływania i odwoływania prezesa tego organu oraz do powoływania i odwoływania wiceprezesów Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. W miejsce prezesa Rady Ministrów, który powoływał prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, wszedł teraz minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Obecnie rząd proponuje, aby utrzymując powoływanie prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przez premiera, dokonywać tego na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">W przedłożeniu rządowym projektu ustawy, ust. 3 art. 33a otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">„3. Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.”</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">W ust. 4 art. 33a, w miejsce powoływania i odwoływania wiceprezesów Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast również przez premiera, było, że powołuje i odwołuje ich minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na wniosek prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Rząd proponuje zatem, aby ust. 4 art. 33a miał brzmienie: „4. Wiceprezesów Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na wniosek Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast”.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Kolejna zmiana dotyczy art. 33d ust. 2, który przewiduje wydawanie statutu przez premiera, w którym to statucie określa się organizację wewnętrzną i tryb pracy Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Została utrzymana reguła, że statut wydaje premier, ale na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, z uwzględnieniem organizacji wewnętrznej i trybu pracy tego urzędu. W ten sposób została zagwarantowana stabilizacja tego urzędu. Nie jest to urząd nowy, dopiero utworzony, tylko istniejący od dawna i mający już swoją organizację i ustalony sposób pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Rząd proponuje następujące brzmienie ust. 2 art. 33d.: „2. Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, nadaje w drodze rozporządzenia, statut Urzędowi Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, uwzględniając jego organizację wewnętrzną i tryb pracy.”</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Jednocześnie, przepraszając za pewne niedopatrzenie, chciałabym zaproponować jeszcze jedną formalną zmianę odnoszącą się do art. 33c. ust. 1 gdzie jest powiedziane, że urząd „...przygotowuje i przedstawia ministrowi właściwemu do spraw mieszkalnictwa i rozwoju miast”, którego oczywiście, nie ma. Jest to oczywisty błąd, ponieważ chodzi o ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Dalej jest powiedziane co przedstawia, a więc projekty ustaw i rozporządzeń Rady Ministrów dotyczących polityki mieszkaniowej i rozwoju miast. Wydaje się, że mogłyby być to nie tylko rozporządzenia prezesa Rady Ministrów, ale mogą to być także rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Jeżeli zatem skreślilibyśmy słowa „Rady Ministrów”, mielibyśmy tylko ogólnie powiedziane, że mogą to być rozporządzenia różnego typu, jakie tylko mogą być wydawane. Jest to więc zmiana czysto porządkująca, prosiłabym więc, aby, państwo uwzględnili tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję pani minister za przedstawienie przedłożenia rządowego. Chciałbym poinformować państwa, że Prezydium Komisji, rozpatrując wcześniej ten punkt, proponuje następujący tok postępowania. Jeśli okaże się, że w trakcie naszej dyskusji nie będzie zbyt dużo poprawek i wątpliwości wymagających wyjaśnienia, byłoby bardzo celowe, abyśmy na dzisiejszym posiedzeniu Komisji dokonali sprawozdania z pierwszego czytania i przekazali projekt na posiedzenie Sejmu do drugiego czytania. Natomiast jeżeli okaże się, że jest dużo wątpliwości i pytań wymagających wyjaśnienia, Prezydium Komisji sugeruje, aby powołać trzyosobową podkomisję, która byłaby zdolna w krótkim czasie do przedłożenia sprawozdania Komisji. Wszystko więc zależy od liczby pytań i rodzaju wątpliwości, jakie wzbudzi ten projekt podczas dzisiejszego posiedzenia. Przystępujemy do zadawania pytań i dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mam uwagi natury legislacyjnej. Jeżeli czyścimy ustawę zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej, czyli następuje zmiana uprawnień ministra finansów, to należy to zrobić także w kilku innych miejscach tej ustawy, gdzie również występuje minister finansów. Chodzi mi o to, że należy być konsekwentnym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ostatnia uwaga, naprawdę drobna, w zmianie 3 jest „...prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkalnictwa”, a powinno być „... na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej”. Po prostu, trzeba ten błąd poprawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym przedstawić kilka spraw o charakterze merytorycznym. W propozycji rządowej przewiduje się, że prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast powołuje prezes Rady Ministrów, natomiast wiceprezesów Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na wniosek prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Jest to merytoryczne rozwiązanie, które budzi moje wątpliwości z dwóch zasadniczych powodów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszBiliński">Po pierwsze Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast traci autorytet, a ponadto wprowadza to pewną niespójność w obsadzaniu stanowisk, a warto przypomnieć, że są to stanowiska, które mają zapewnić realizację pewnej polityki. Jest więc kwestia, którą powinniśmy rozstrzygnąć, czy należy wprowadzać aż tak znaczące zmiany czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszBiliński">Druga uwaga jest związana z art. 33. Pani minister zechciała już tu przedstawić swoje stanowisko, ale wydaje mi się, że aby uniknąć jakichkolwiek nieporozumień to tę poprawkę trzeba wprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszBiliński">Jest jeszcze trzecia sprawa na którą trzeba zwrócić uwagę, a mianowicie, do tej pory prezes Banku Gospodarstwa Krajowego ustala plan finansowy Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, a następnie składa sprawozdanie z jego wykonania przed prezesem Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. W rozwiązaniu, które zawarte jest w przedłożeniu rządowym, tylko i wyłącznie ustala plan finansowy KFM z prezesem Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, ale już sprawozdanie składa ministrowi właściwemu do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Uważam, że to rozwiązanie może budzić pewne wątpliwości. Uważam, że byłoby lepiej, gdyby zarówno plan jak i sprawozdanie były przedkładane tej samej osobie. W przeciwnym razie może to doprowadzić do powstania sprzeczności.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#TadeuszBiliński">Ostatnia sprawa jest to sprawa administracyjna i dotyczy ustawy o ogródkach działkowych. Tam jest także problem ustanawiania statutu. Nie wiem czy jest konieczne przypisywanie tego ministrowi właściwemu, a nie pozostawienie tego w gestii prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Nie jest to oczywiście wielka sprawa, ale jeżeli chcemy dosyć precyzyjnie uregulować pewne sprawy, to i na to też trzeba zwrócić uwagę. Czy ktoś z obecnych ma jeszcze jakąś uwagę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SergiuszPlewa">Nawiązując do wypowiedzi pana posła Bilińskiego i przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS dochodzę do wniosku, że ta nowela jest niepełna. Nie mamy na dziś projektu ustawy-matki i nie możemy porównać, a więc moim zdaniem, byłoby logiczne powołanie trzyosobowego zespołu, który przejrzałby ustawę zasadniczą, a także, między innymi ustawę o ogródkach działkowych po to, abyśmy już do tematu nie wracali i dokonali tej nowelizacji i aby ta nowelizacja była pełna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarcinZawiła">Chciałbym nawiązać do myśli przedstawionej przez Prezydium Wysokiej Komisji, że jeżeli pojawią się wątpliwości, a wydaje mi się, że katalog wątpliwości już został przedstawiony, zarówno legislacyjnych jak i tych, które przedstawili pan poseł Biliński i pan poseł Plewa. Chodzi o to, żeby podejść do tej z pozoru prostej nowelizacji poważnie i postarać się powołać tę trzyosobową podkomisję, aby móc potem zająć stanowisko w miarę przemyślane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszBiliński">Te zmiany może nie są tak bardzo istotne, ale mając na uwadze czystość legislacyjną uważam, że byłoby celowe powołanie takiej podkomisji. Czy jest głos przeciwny? Nie słyszę. Czy Komisja uważa, że trzyosobowa podkomisja jest dobrym rozwiązaniem?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszBiliński">Jeżeli tak, przystępujemy do ukształtowania składu osobowego tejże podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszBiliński">Przedtem jednak udzielę jeszcze głosu pani minister Skowrońskiej-Łuczyńskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Co do zmian legislacyjnych o których była mowa, to oczywiście, zgadzam się, że warto przepatrzeć jeszcze inne ustawy. Mam natomiast co do jednej sprawy wątpliwości, a mianowicie to, co pan poseł Biliński mówił o potrzebie zmiany w ustawie o ogródkach działkowych, chciałabym zwrócić uwagę, że jest to inna ustawa, aniżeli ta, którą obecnie nowelizujemy. Uważam nie ma przeszkód, żeby dokonać tego z inicjatywy poselskiej, w odrębnej noweli. Łączenie tych dwóch rzeczy znacznie by skomplikowało sprawę. Nawet tytuł ustawy by się skomplikował. Proponuję oddzielić tę materię i zrobić dwie nowelizacje.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Mam też wątpliwości, czy to może się w ten sposób odbyć, że przy okazji czytania tego projektu ustawy dokonać odrębną ustawą nowelizacji innej ustawy. Gdyby okazało się to niemożliwe, to tytuł tej ustawy musiałby brzmieć: ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw oraz o zmianie ustawy o ogródkach działkowych. Jest to temat do zastanowienia jak te dwie nowelizacje przeprowadzić. Czy połączyć ze sobą, czy też raczej nowelizować ustawę o ogródkach działkowych odrębnym aktem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszBiliński">Pani minister jakby potwierdziła, że lepiej poczekać tydzień czy nawet dwa i przemyśleć jeszcze raz tę sprawę, aby potem przedłożyć sprawozdanie podkomisji, które będzie podstawą do przyjęcia sprawozdania Komisji. Kończymy zatem pierwsze czytanie powołaniem podkomisji do rozpatrzenia przedłożenia rządowego i wypracowania stanowiska. Proponuję, aby z SLD do podkomisji wszedł pan poseł Zbigniew Senkowski. Jakie są inne kandydatury? Kto jest proponowany z Unii Wolności i z PSL?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarcinZawiła">Zgłaszam posła Marcina Zawiłę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszBiliński">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w trzyosobowym składzie?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszBiliński">Komisja powołała podkomisję jednomyślnie, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję bardzo państwu, dziękuję zaproszonym gościom.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#TadeuszBiliński">Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>