text_structure.xml 8.21 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#IrenaLipowicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W porządku obrad mamy tylko jeden punkt, jest nim pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych - druk numer 1381. Mam nadzieję, że obrady przebiegać będą sprawnie. Proponuję, aby obydwie komisje powołały podkomisję dla szczegółowego rozpatrzenia rządowego projektu nowelizacji ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Proszę, aby obrady poprowadził pan poseł Kazimierz Szczygielski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSzczygielski">Zgodnie z życzeniem przewodniczącej mamy powołać podkomisję w optymalnym składzie, a więc po trzy osoby z każdej komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#IrenaLipowicz">Najpierw chyba jednak musimy odbyć pierwsze czytanie projektu rządowego i wstępnie przedyskutować projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzSzczygielski">Przepraszam, chciałem zbyt szybko poprowadzić dzisiejsze obrady. Powrócę więc do zdania, od którego powinienem otworzyć dzisiejsze obrady komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzSzczygielski">Tematem posiedzenia jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych zawarty w druku poselskim numer 1381. Witam ponownie wszystkich państwa, chociaż zapewne pani przewodnicząca dokonała tej miłej czynności na otwarcie posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzSzczygielski">Ponieważ jest to pierwsze czytanie projektu ustawy, chciałbym serdecznie prosić przedstawiciela strony rządowej o bardzo syntetyczne przedstawienie uzasadnienia do propozycji strony rządowej. Proszę uwzględnić fakt, że właśnie wpłynął do laski marszałkowskiej inny rządowy projekt ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Rozumiem, że stronę rządową reprezentuje na dzisiejszym posiedzeniu pani prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Ewa Bończak-Kucharczyk. Zatem proszę panią minister o bardzo syntetyczne wprowadzenie do przedłożenia rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EwaBończakKucharczyk">Nowelizacja ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych została podjęta z kilku powodów. Po pierwsze - chodzi o to, aby wybrnąć z sytuacji w której niektóre przepisy ustawy obowiązują do końca roku. Mam na myśli ustawę o finansowaniu gmin. Jest to ustawa z dnia 10 grudnia 1993 roku. Ponieważ przepisy tej ustawy przestają obowiązywać w końcu roku 1999, konieczna jest nowelizacja ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Jest ona niezbędna do tego, żeby gminy w roku 2000 mogły obliczać zapotrzebowanie na dotacje związane z pokryciem wypłat dodatków mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#EwaBończakKucharczyk">Konkretnie chodzi o to, aby art. 45 i 45b ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, dopasować do nowej ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Taka zmiana jest objęta art. 1 proponowanej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#EwaBończakKucharczyk">Następnym powodem proponowanej nowelizacji jest umożliwienie gminom przy sporządzaniu wniosków o przyznanie dotacji, uwzględnianie również kwot dodatków mieszkaniowych przewidywanych do wypłacenia w okresie objętym wnioskiem, czyli naprzód, a nie jak dotychczas było. Do tej pory były to tylko kwoty wynikające z wniosków zarejestrowanych przed datą złożenia przez gminę wniosku o dotacje.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#EwaBończakKucharczyk">Uważamy, że jest to zmiana korzystna dla gmin, bowiem umożliwia im bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby rzeczywiste w zakresie dodatków mieszkaniowych, a nie tylko antycypujące te potrzeby w przeszłości.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#EwaBończakKucharczyk">W projekcie nowelizacji, w art. 1 punkt 4 proponuje się również zmianę polegającą na dostosowaniu przepisów ustawy do wymogów konstytucji. Tak więc są to zmiany oczywiste i dotyczą delegacji dla Rady Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia wzoru wniosku o przyznanie dotacji i jej rozliczenia, a nie jak obecnie jest zapisane w ustawie w drodze zarządzenia prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Ponadto w projekcie rządowym nowelizacji ustawy proponuje się kilka drobnych zmian polegających na sprecyzowaniu kilku przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne w ich stosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#EwaBończakKucharczyk">Tak przedstawiają się główne powodu nowelizacji ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Do projektu ustawy dołączono projekty przepisów wykonawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzSzczygielski">Mam propozycję, aby przedłożenie rządowe przeanalizować w trybie możliwie szybkim, ponieważ rzeczywiście ustawa o finansowaniu gmin kończy swój żywot z końcem bieżącego roku. Podkomisja, którą za chwilę powołamy, będzie miała niewiele czasu na opracowanie sprawozdania. Czy jest zgoda państwa, aby obydwie Wysokie Komisje zechciały powołać podkomisję do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o nowelizacji ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych? Jeśli nie zobaczę sprzeciwu uznam, że propozycja powołania podkomisji została przyjęta. Sprzeciwu nie widzę, a zatem przystępujemy do zgłaszania kandydatur do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#IrenaLipowicz">Z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej chciałabym zaproponować panią posłankę Jolantę Zakrzewską i panią posłankę Barbarę Blidę. Chcę jeszcze zgłosić kandydaturę pana posła Józefa Lassoty, ale nie wiem, czy pan poseł wyraża zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefLassota">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#IrenaLipowicz">A więc z mojej Komisji zgłaszam wymienione trzy osoby. Myślę, że w najlepszym stopniu uporają się one z problematyką przedstawioną przez przedstawicielkę strony rządowej, panią prezes Ewę Bończak-Kucharczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzSzczygielski">Ze strony Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej proponuję pana posła Włodzimierza Wasińskiego, pana posła Jerzego Jankowskiego oraz pana posła Pawła Bryłowskiego. Żaden z kandydatów nie wyraża sprzeciwu. Ponieważ wszyscy zaproponowani kandydaci wyrazili zgodę na uczestniczenie w pracach podkomisji, proponuje, aby zaraz po zakończeniu wspólnego posiedzenia Komisji dokonali wyboru przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#IrenaLipowicz">Musimy dokonać jeszcze formalnego przyjęcia składy powołanej podkomisji. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w przedstawionym składzie?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#IrenaLipowicz">Za powołaniem podkomisji głosowali wszyscy posłowie obu komisji obecni na posiedzeniu w liczbie 22. Podkomisja została powołana jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#IrenaLipowicz">Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Wybranych członków podkomisji proszę o pozostanie na sali celem ukonstytuowanie się.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>