text_structure.xml
75.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej w wyjątkowo skromnym składzie. Witam serdecznie panią poseł i panów posłów, jak również zaproszonych gości w osobach pani wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Ewy Bończak-Kucharczyk, dyrektora departamentu ochrony środowiska i budownictwa Najwyższej Izby Kontroli pana Andrzeja Głowackiego oraz pani naczelnik Alicji Sambor z Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia przewidziane zostały dwa punkty. Pierwszy, to ocena realizacji planu pracy Komisji w okresie minionego półrocza i drugi, to propozycje do planu pracy na I półrocze roku 1999.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">Czy państwo akceptujecie przedłożony porządek obrad? Jest akceptacja. Chciałbym na samym początku prosić o akceptację łącznego rozpatrzenia obu punków, bowiem w pewnym zakresie wspólne omówienie tych pozycji może prowadzić do jednoznaczności stanowiska Komisji. Sprzeciwu nie widzę, zatem możemy przystąpić do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">Na samym początku, jeszcze przed otwarciem dyskusji, czuję się zobowiązany do złożenia krótkiego sprawozdania z realizacji planu pracy za II półrocze 1998 r. Następnie równie krótko postaram się scharakteryzować propozycje do planu pracy Komisji na I półrocze roku obecnego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">Przedkładając sprawozdanie z działalności Komisji w drugiej połowie roku ubiegłego chciałbym raczej przypomnieć, niż omówić, najważniejsze zdarzenia, które składają się na swego rodzaju dorobek pracy Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Przypomnę tylko, że plan pracy Komisji na II półrocze został przyjęty 25 lipa 1998 r. Od tego czasu odbyło się łącznie 25 posiedzeń, w tym 11 posiedzeń wspólnych najczęściej z Komisją Finansów Publicznych oraz Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Tylko raz spotkaliśmy się z Komisją Polityki Społecznej dla rozpatrzenia skutków podwyżek cen energii i działań podejmowanych przez rząd dla osłony osób, których te podwyżki dotknęły najbardziej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">Zdaniem prezydium i chyba także całej Komisji, plan pracy na minione półrocze uznać można za rozważny i dotyczył najważniejszych problemów. Chociaż nie był to plan zbyt przeładowany, mimo to nie udało się nam go w pełni zrealizować, co chciałbym podkreślić. Wynikało to przede wszystkim z braku niektórych dokumentów, które miały być Komisji przedłożone przez stronę rządową a nie dotarły do nas na czas bądź w ogóle. Za chwilę o tym jeszcze powiem.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszBiliński">Statystycznie rzecz ujmując Komisja odbyła 7 posiedzeń problemowych przewidzianych planem pracy. Nie zdążyliśmy natomiast rozpatrzyć dwóch tematów problemowych ujętych w planie pracy. W trakcie półrocza pracowaliśmy nad sześcioma projektami ustaw, nie podjęliśmy natomiast prac legislacyjnych nad trzema projektami, które znajdowały się w planie pracy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#TadeuszBiliński">Jeśli chodzi o zasadnicze posiedzenia problemowe, to można do nich zaliczyć obrady w Spale, które odbyły się podczas posiedzenia wyjazdowego. Komisja wspólnie z uczestnikami dorocznej konferencji naukowo-technicznej zorganizowanej przez oddział warszawski Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, rozpatrzyła problematykę remontów zasobów mieszkaniowych. Zapoznaliśmy się także ze stanem tych zasobów. Efektem dyskusji, zresztą bardzo ożywionej, było przyjęcie dezyderatu w sprawie polityki remontowej zasobów mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#TadeuszBiliński">Drugie ważne posiedzenie Komisji dotyczyło regulacji prawnych w procesie inwestycyjnym. Mieliśmy w zamiarze wyjechać do Łodzi i tam na miejscu omówić ten problem. Niestety, ze względu na obowiązki sejmowe, wyjazd nie doszedł do skutku o posiedzenie Komisji odbyliśmy na miejscu w Warszawie. Efektem tego posiedzenia było przyjęcie przez Komisję dwóch dezyderatów. Jeden dezyderat dotyczył regulacji prawnych w sprawie ustawowego określenia zasad przygotowania i organizacji inwestycji budowlanych realizowanych ze środków publicznych. Drugi dezyderat był konsekwencją zgłoszonych uwag i dotyczył wprowadzenia i uproszczenia procedur związanych z pozyskiwaniem terenów pod realizację obiektów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym podkreślić, że ponieważ dopiero niedawno wszystkie trzy dezyderaty zostały wysłane do prezesa Rady Ministrów, nie otrzymaliśmy na nie do tej pory jeszcze odpowiedzi. Sądzimy, że powinniśmy je otrzymać w ciągu najbliższych 2–3 tygodni.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#TadeuszBiliński">Kolejne posiedzenie problemowe Komisji dotyczyło instrumentalizacji wspomagania budownictwa mieszkaniowego. Mieliśmy je zaplanowane trochę później, ale posłowie prosili o jego przyspieszenie ze względu na aktualność sprawy; chodziło o proponowane przez ministra finansów, pana wicepremiera Leszka Balcerowicza, zmiany systemu podatkowego i zniesienia ulg budowlanych. W efekcie posiedzenie odbyło się z udziałem przedstawicieli rządu, którzy poinformowali nas o aktualnym stanie prac nad ustawą podatkową. W imieniu ministra finansów informację taką przedstawił podsekretarz stanu Rafał Zagórny. Uzupełnieniem jego wypowiedzi było wystąpienie prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pana Sławomira Najnigiera.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#TadeuszBiliński">Przedłożone informacje spotkały się z bardzo krytycznym przyjęciem ze strony posłów i posiedzenie zakończyło się tylko jednym wnioskiem, aby minister finansów przedłożył w najbliższym czasie pisemną informację na temat wspomagania budownictwa mieszkaniowego. Inaczej mówiąc prezentacja stanowiska rządu nie uzyskała akceptacji komisji.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#TadeuszBiliński">Dwa posiedzenia Komisja poświęciła projektowi budżetu i dotyczyły sprawozdania z wykonania budżetu w roku 1997. Jednomyślnie Komisja zaakceptowała realizację ustawy budżetowej w zakresie sfery mieszkaniowej i budownictwa. Debatowaliśmy także nad projektem budżetu na rok przyszły w części dotyczącej zadań Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz zbiorczego budżetu wojewodów.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#TadeuszBiliński">Dla lepszego zapoznania się z wynikami realizacji zadań budżetowych i planowanymi propozycjami budżetowymi na rok 1999, powołaliśmy specjalną podkomisję. Funkcje jej przewodniczącego powierzyliśmy panu posłowi Pawłowi Arndtowi.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#TadeuszBiliński">W wyniku prac podkomisji oraz dyskusji na posiedzeniu Komisji zostały przyjęte dwa stanowiska, które zostały przedstawione na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Do dzisiaj nie wiemy, co uda się nam osiągnąć w wyniku naszych starań o zwiększenie środków na sferę mieszkaniowo-budowlaną, ale w każdym razie raczej niewiele. Przynajmniej to wynika z naszego rozeznania. Istnieje bowiem raczej nieprzychylne stanowisko wspomnianej komisji budżetowej w odniesieniu do rozwiązywania problemów mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym jednak podkreślić, że Komisja nasza zajęła wyraźne stanowisko w sprawie powołania stałej podkomisji do spraw budżetu i finansów publicznych. Niestety, nie uzyskaliśmy akceptacji pana Marszałka Sejmu dla naszej inicjatywy. Dlatego nadal nie mamy takiej podkomisji, ale wszystko wskazuje na to, że ponownie wystąpimy z taką propozycją. Chcielibyśmy takiej podkomisji powierzyć szerszy zakres prac, a głównie instrumentalizację prawną związaną w szczególności z rozwojem budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#TadeuszBiliński">Komisja nasza rozpatrzyła także problematykę związaną z funkcjonowaniem organów państwowego nadzoru budowlanego. Punktem wyjścia prac Komisji były wyniki kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli zarówno w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego jak i w terenowych służbach państwowego nadzoru architektoniczno-budowlanego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#TadeuszBiliński">W minionym półroczu zajęliśmy się także sytuacją związaną z działkami zalesionymi i terenami powszechnie uznawanymi za „zamrożone”, czyli niemożliwymi do wykorzystania pod zabudowę, głównie mieszkaniową.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#TadeuszBiliński">Po przedstawieniu obszernej informacji na ten temat przez prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pana Sławomira Najnigiera, Komisja odstąpiła od wystąpienie w tej kwestii do rządu. Pan prezes poinformował nas, że problematykę tę można jedynie uregulować poprzez nowelizację ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Prace nad przygotowaniem projektu takiej nowelizacji zostały już podjęte i w najbliższym czasie Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast będzie mógł zaprezentować Komisji swoje stanowisko.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#TadeuszBiliński">Przypomnę tylko państwu, że w sprawach dotyczących wykorzystania działek pod inne cele niż budowlane dwukrotnie występował rzecznik praw obywatelskich. Jego zdaniem sprawy te już dawno powinny być rozwiązane, choć nie należą do łatwych. Chodzi oczywiście o rozwiązania ustawowe.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#TadeuszBiliński">Tyle słów na temat posiedzeń problemowych Komisji. Jak już wspomniałem na wstępie Komisja nie zdołała rozważyć w minionym półroczu dwóch bardzo ważnych tematów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#TadeuszBiliński">Nie starczyło nam czasu, ale również wystarczających dokumentów rządowych, dla wnikliwego rozpatrzenia koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, a właściwie polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Nie rozpatrzyliśmy także polityki budowlanej państwa, a właściwie dwóch problemów związanych z taką polityką. Mam na myśli tak zwaną prekwalifikację przedsiębiorstw budowlanych oraz ubezpieczenia od ryzyka prac budowlanych i prac projektowych. Obydwa tematy w ogóle nie zostały podjęte przez Komisję. W obu przypadkach powodem był brak niezbędnych dokumentów, które miała przygotować strona rządowa i które miały być podstawą naszej pracy. Chodzi o przedłożenia, które miało przedstawić Komisji Rządowe Centrum Studiów Strategicznych oraz minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#TadeuszBiliński">W ramach prac nad projektami ustaw podejmowano liczne inicjatywy poselskie i komisyjne. O tych najważniejszych chciałbym w skrócie kilka zdań powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#TadeuszBiliński">Najistotniejszą inicjatywą Komisji, która wreszcie zaowocowała uchwaleniem przez Sejm, jest ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termodernizacyjnych. Przypomnę, że najpierw był to projekt poselski, potem pracowaliśmy nad projektem rządowym. Prace podjęte zostały w marcu ub. roku i zakończone ostatecznie w przeddzień końca roku. Jak wiadomo ustawa została już podpisana przez pana Prezydenta RP i sądzę, że zostanie ogłoszona w najbliższym Dzienniku Ustaw. W ciągu 14 dni od ogłoszenia ustawa wejdzie w życie.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#TadeuszBiliński">Możemy z satysfakcją powiedzieć, że ustawa jest efektem pracy naszej Komisji. Być może prace nad tą ustawą trwały zbyt długo, niemniej jednak ostatecznie udało się prace zakończyć sukcesem.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#TadeuszBiliński">Drugą ustawą, którą zajmowała się nasza Komisja, jest ustawa o pomocy państwa w przygotowaniu gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Celem poselskiego projektu było łatwiejsze pozyskiwanie terenów pod realizację budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#TadeuszBiliński">Odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy, powołano następnie podkomisję, która przygotowała odpowiednie sprawozdanie. Komisja rozpatrzyła ten dokument w części na wspólnym posiedzeniu Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej z Komisją Finansów Publicznych. Prace nad projektem ustawy nie zostały jeszcze zakończone, bowiem posłowie uznali, że musi być jeszcze przepracowany art. 2 dotyczący - mówiąc w ogromnym skrócie - różnego potraktowania gmin zamożnych i niezamożnych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#TadeuszBiliński">Będziemy chcieli na początku stycznia powrócić do projektu tej ustawy. Do tego czasu podkomisja przygotuje jednoznaczne stanowisko. Niestety, do tej pory nie mamy tego dokumentu i w związku z tym nie możemy ustalić terminu odbycia wspólnego posiedzenia z Komisją Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#TadeuszBiliński">Na kilku kolejnych posiedzeniach pracowaliśmy nad projektem ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych i zmianie niektórych ustaw. Temat ten rozpatrzyliśmy na wspólnym posiedzeniu naszej Komisji z Komisją Finansów Publicznych. Poselska propozycja uzyskała akceptację obu Komisji. Niemniej jednak ze względu na brak danych statystycznych, które upoważniałyby do wprowadzenia zasadniczych zmian przy wyznaczaniu wysokości spłat zaciągniętych kredytów, sprawę odłożono do kwietnia.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#TadeuszBiliński">Posłowie uznali, że w tym czasie powołana podkomisja będzie mogła na podstawie uzyskanych danych z ostatniego kwartału minionego roku, opracować propozycje dotyczące nowego sposobu wyznaczania wysokości spłat zaciągniętych kredytów. Propozycje te powinny uwzględnić różnice występujące w stopniu zamożności powiatów.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#TadeuszBiliński">Jak zapewne państwo pamiętacie jedno z ostatnich posiedzeń Komisji w minionym roku było poświęcone projektowi ustawy o zmianę ustawy o zamówieniach publicznych. W lutym ub. roku została zgłoszona inicjatywa poselska nowelizacji ustawy, jednak Komisja po wysłuchaniu argumentów prezesa Urzędu Zamówień Publicznych nie przychyliła się do tej inicjatywy. Komisja wyszła z założenia, że w tym względzie zobowiązania Urzędu Zamówień Publicznych są jednoznaczne i że to właśnie ten urząd powinien przygotować projekt nowelizacji ustawy. Zapewniano nas, że projekt będzie gotowy w maju lub czerwcu i w formie przedłożenia rządowego skierowany do laski marszałkowskiej. Niestety, tak się nie stało, wobec tego ponownie podjęliśmy ten temat. Odbyło się kolejne posiedzenie Komisji. Jego efektem było wystąpienie tym razem już z projektem komisyjnym z projektem ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. Ma to jedna być tak zwana mała nowelizacja obejmująca wyłącznie wykluczenie ewidentnych błędów legislacyjnych i dostosowanie ustawy do konstytucji i ustawy o finansach publicznych. Tak zwana głęboka nowelizacja zawarta zostanie już w rządowym przedłożeniu za parę miesięcy. Mamy nadzieję, że projekt taki gotowy będzie jeszcze w I kwartale br. lub nie później niż w kwietniu.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#TadeuszBiliński">Projekt komisyjny został już skierowany do pana Marszałka Sejmu i oczekujemy skierowania ustawy do normalnych prac legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#TadeuszBiliński">Wspomnę jeszcze o jednej ustawie, nad którą pracowaliśmy. Jest to ustawa o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Gotowe jest przedłożenie rządowe i niebawem projekt będzie przedmiotem dyskusji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Odbyło się już pierwsze czytanie projektu rządowego.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#TadeuszBiliński">Przed nami jest również pierwsze czytanie projektu poselskiego nowelizacji tej samej ustawy. Powołana została już podkomisja, która pracować będzie nad obydwoma projektami.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#TadeuszBiliński">Ostatnia informacja dotyczy nowelizacji ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. W tej jednej sprawie wpłynęły aż cztery projekty poselskie. Ostatecznie jednak Prezydium Sejmu skierowało do dalszych prac jeden projekt, ale zostały one wstrzymane, co można było przewidzieć wobec oświadczenia strony rządowej, że niebawem wpłynie do laski marszałkowskiej projekt rządowy ustawy o ochronie lokatorów oraz odrębnej ustawy o dodatkach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#TadeuszBiliński">Tak się jednak nie stało i nie mamy żadnej pewności, kiedy projekty tych dwóch ustaw wpłyną do laski marszałkowskiej. W tak zwanym międzyczasie dokonano niewielkiej nowelizacji ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Polegała ona jedynie na dostosowaniu obecnie obowiązujących przepisów do zmian zachodzących w procesie transformacji układu administracyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#TadeuszBiliński">Nie podjęto w okresie minionego półrocza prac nad trzema ustawami istotnie ważnymi. Pierwsza to ustawa o renowacji budynków i modernizacji obszarów zabudowanych. Projekt tej ustawy był wielokrotnie zapowiadany przez stronę rządową. Jak państwo sobie przypominacie Komisja prowadziła nawet swego czasu prace nad założeniami jednego z pierwszych projektów ustawy. Projekt miał być gotowy do rozpatrzenia jeszcze w I połowie roku ubiegłego, a ostatecznie w II połowie roku. Niestety, żaden termin nie został dotrzymany i nie doszło do rozpatrywania przez Komisję projektu tej ustawy z prostego powodu, że takiego projektu w Sejmie ciągle nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#TadeuszBiliński">Zapowiadany był także projekt ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów i techników budownictwa oraz urbanistów. Niestety, projekt takiej ustawy także nie wpłynął do laski marszałkowskiej, dlatego Komisja nie mogła podjąć prac nad tą ustawą. Przypomnę, że ustawa jest już od dłuższego czasu oczekiwana przez środowiska architektów, inżynierów budowlanych i urbanistów i byłoby wskazane, aby w najbliższym czasie odpowiedni projekt wpłynął do laski marszałkowskiej.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#TadeuszBiliński">Trzecia ustawa, a właściwie dwie ustawy, która jak dotąd nie wpłynęła również do laski marszałkowskiej, dotyczy ochrony lokatorów oraz systemu dodatków mieszkaniowych. Obydwa projekty powstały w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast i nie zyskały jak dotychczas aprobaty Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#TadeuszBiliński">Wiele wskazuje na to, że wszystkie wymienione i oczekiwane projekty ustaw wpłyną niebawem do Sejmu i Komisja będzie się nimi zajmowała.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#TadeuszBiliński">Wymieniłem jedynie najważniejsze sprawy, którymi zajmowała się Komisja w ostatnim półroczu. Nie omawiałem kwestii mniej istotnych o charakterze typowo organizacyjnym. Mam na myśli posiedzenie Komisji poświęcone frekwencji na posiedzeniach Komisji czy wybór naszego przedstawiciela do Rady Ochrony Pracy, którym został pan poseł Tadeusz Skorulski.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#TadeuszBiliński">Przystępując do omówienia drugiego punktu dzisiejszego posiedzenia, a więc do planu pracy na I półrocze br. chciałbym na wstępie podkreślić, że przedstawione państwu na piśmie propozycje tematyczne przygotowane przez prezydium Komisji, w zasadzie sprowadzają się do tych tematów czy spraw, które nie zostały rozpatrzone czy załatwione przez Komisję w minionym półroczu jak również w miesiącach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#TadeuszBiliński">Tym razem jednak jesteśmy przekonani, że tematy wymienione w projekcie planu będą mogły być rozpatrzone przez Komisję i otrzymamy od agend rządowych niezbędne dokumenty.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#TadeuszBiliński">Mamy taką pewność w odniesieniu do pierwszego zasygnalizowanego w planie tematu merytorycznego, którym jest polityka przestrzennego zagospodarowania kraju. Mamy deklarację Rządowego Centrum Studiów Strategicznych o przesłaniu Komisji w najbliższym czasie informacji na ten temat. Mamy także pełne przekonanie, że niebawem złożony zostanie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji drugi dokument o polityce budowlanej. Przygotowane zostały założenia do tego dokumentu i uzyskały pozytywne recenzje różnych środowisk. Sądzę, że odpowiednie przedłożenie rządowe zostanie Sejmowi złożone w I kwartale br.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#TadeuszBiliński">Trzeci temat problemowy jest nowy i dotyczy osiągnięć materiałowych i technologicznych w budownictwie. Uznaliśmy celowość rozpatrzenia tego tematu, mimo że wykracza on poza ramy tworzenia prawa. Jest on jednak ściśle związany ze specjalnością, czy raczej właściwością, naszej Komisji. Dlatego byłoby ze wszech miar celowe, abyśmy złożyli wizytę na terenach wystawowych Centralnego Ośrodka Informacji Budownictwa przy ulicy Bartyckiej w Warszawie. Byłoby to zresztą jedyne wyjazdowe, a raczej wyjściowe posiedzenie naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#TadeuszBiliński">Przy okazji powiem, że nie uzyskują powszechnej akceptacji członków naszej Komisji posiedzenia wyjazdowe organizowane poza siedzibą Sejmu. Świadczy o tym najlepiej niska frekwencja na organizowanych dotychczas takich posiedzeniach.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#TadeuszBiliński">Dlatego w poprzednim półroczu ograniczyliśmy liczbę posiedzeń wyjazdowych do dwóch. Dzisiaj należy się poważnie zastanowić nad organizowaniem jakiegokolwiek posiedzenia wyjazdowego z uwagi na ograniczone środki finansowe na ich organizację. Jak mnie poinformowano środki te zostały zredukowane do poziomu 40% wydatków ubiegłorocznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyJankowski">Zróbmy jedno posiedzenie wyjazdowe Komisji, ale na wystawę materiałów budowlanych w Wiedniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Proszę tę propozycję przedstawić do protokołu podczas dalszej dyskusji. Będzie to stanowiło zobowiązanie dla prezydium nie tylko naszej Komisji, ale może również Prezydium Sejmu. Pragnę przypomnieć, że swego czasu takie wyjazdy zagraniczne w składzie całej Komisji już się odbywały i odbywają nadal. Np. niedawno Komisja Małych i Średnich Przedsiębiorstw przebywała w Berlinie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszBiliński">Jako czwarty temat problemowy prezydium proponuje budownictwo mieszkaniowe. Jest to kontynuacja tematu podjętego w poprzednim półroczu, o czym już informowałem państwa. Po posiedzeniu Komisji z udziałem wiceministra finansów, pana Rafała Zagórnego oraz prezesa Sławomira Najnigiera, przyjęliśmy stanowisko, z którego wynikało, że Komisja oczekuje ze strony ministra finansów pisemnej informacji o instrumentach wspomagania przez państwo budownictwa mieszkaniowego. Informacja taka będzie mogła być przygotowana po rozstrzygnięciach budżetowych na rok 1999 oraz ustaleniach dotyczących systemu podatkowego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszBiliński">W drugiej części projektu planu pracy na I półrocze br. proponujemy prace legislacyjne. Przedstawione tematy wynikają z aktualnego stanu prac przygotowawczych nad kolejnymi projektami ustaw, o czym już mówiłem. W planie znalazły się także projekty trzech ustaw, które były zapowiadane przez rząd, ale nie wpłynęły w ub. roku do laski marszałkowskiej i zapewne wpłyną na początku roku bieżącego. Ponadto dodatkowo zamierzamy rozpatrzyć rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych i wspieraniu przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe. Pierwsze czytanie tego projektu odbyło się przed trzema tygodniami.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszBiliński">Na zakończenie powiem tylko dwa zdania o pracy prezydium Komisji, które w okresie minionego półrocza odbyło kilka posiedzeń merytorycznych. Zasadą stało się zapraszania na te posiedzenia ludzi, którzy reprezentują instytucje czy organizacje. Miedzy innymi odbyło się takie posiedzenie prezydium z reprezentantami wszystkich organizacji zarządu nieruchomości. Był także na nim obecny prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pan Sławomir Najnigier. Doszło do pewnych ustaleń, które mogą zaowocować przy nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#TadeuszBiliński">Spotkaliśmy się także z przedstawicielami Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk na temat współpracy w zakresie budownictwa. Mieliśmy także spotkania z kierownictwami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Odbyliśmy także interesujące spotkanie z przedstawicielami Porozumienia Organizacji Pozarządowych zajmujących się budownictwem, które w tym czasie reprezentował pan Aleksander Paszyński.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#TadeuszBiliński">Mieliśmy także w ostatnich miesiącach minionego roku kilka spotkań z przedstawicielami wielu firm i instytucji; rozmawialiśmy o ważnych lub mniej ważnych sprawach.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#TadeuszBiliński">Przedstawiciele naszej Komisji uczestniczyli ponadto poza Sejmem w wielu uroczystościach, imprezach i seminariach reprezentując nie tylko Komisję, ale parlament.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#TadeuszBiliński">Tyle krótkiej informacji o działalności Komisji i proponowanych przez prezydium tematach zaplanowanych na I półrocze roku 1999.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#TadeuszBiliński">Otwieram teraz dyskusję nad obydwoma punktami dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyJankowski">Proponuję, aby prezydium Komisji było uprzejme rozważyć dwa tematy, które moim zdaniem mieszczą się w polu działania i zainteresowania naszej Komisji. Mam na myśli uzyskanie od ministra gospodarki informacji o niektórych skutkach społeczno-gospodarczych nowych zasad rozliczania opłat za energię cieplną obowiązujących od początku br. Spowodują one znaczne podwyżki opłat za energię cieplną przekraczające przyjęty przez rząd poziom 15%. Zwrócił na to również uwagę prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pan Sławomir Najnigier w piśmie do ministra gospodarki.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyJankowski">Jeśli będą egzekwowane postanowienia zawarte w rozporządzeniu ministra gospodarki, to wzrost cen będzie znacznie wyższy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyJankowski">Ponadto rozwiązania zawarte w tym rozporządzeniu nie mogą być wprowadzone od 1 stycznia br. Żaden administrator zasobów mieszkaniowych nie będzie w stanie zastosować rozwiązań zawartych w tym rozporządzeniu w sposób pełny niezależnie od tego, czy to będzie spółdzielnia mieszkaniowa czy inny zarządca. Nie chcę rozwijać tematu, powiem jedynie, że swoje uwagi przesłaliśmy na ręce prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, który poparł nasze stanowisko. Nie chodzi nam o to, aby rozporządzenie ministra gospodarki przestało w ogóle funkcjonować, ale podobnie jak pan prezes uważamy, że rozdział 4 dotyczący nowych metod rozliczania kosztów z użytkownikami, należałoby zawiesić przynajmniej do końca września br. czyli do nowego sezonu grzewczego. Tylko wówczas nowe rozporządzenie ministra gospodarki można w pełni zrealizować.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JerzyJankowski">Posłużę się pewnym przykładem. W rozporządzeniu mówi się o miesięcznym cyklu rozliczeń z użytkownikami w oparciu o koszty miesiąca poprzedniego. Jak 1 stycznia 1999 roku ustalić koszty, kiedy w poprzednich latach obowiązywało rozliczanie w skali jednego roku?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JerzyJankowski">W rozporządzeniu ministra gospodarki mówi się także, że kupujący ciepło ma rozliczyć indywidualnie każde mieszkanie w zależności od dostawcy. Jak to zrobić. Na jednej ulicy budynek jest ogrzewany z jednej kotłowni, a stojący naprzeciw - z drugiej. W pierwszej nowoczesnej kotłowni koszt 1 gigadżuli wynosi 20 zł, a w drugiej przestarzałej jest dwa razy większy. Jak wytłumaczyć ludziom, by płacili także różne ceny dostawy energii cieplnej?</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JerzyJankowski">Wydaje mi się, że nasza Komisja powinna poprosić ministra gospodarki o przedstawienie informacji po upływie pierwszego kwartału br. Wtedy będzie można więcej powiedzieć o skutkach tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JerzyJankowski">Ponadto Komisja, moim zdaniem, powinna dokonać oceny funkcjonowania ustawy, którą uchwaliliśmy w poprzedniej kadencji. Mam na myśli ustawę o bankach hipotecznych i listach zastawnych. Kiedy ją uchwalano, a było to przed rokiem, nie było jeszcze tak zwanych inwestorów instytucjonalnych, różnego rodzaju funduszy, które mogą być źródłem pozyskania pieniędzy na budownictwo.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JerzyJankowski">Moim zdaniem powinniśmy wystąpić o przedstawienie nam informacji o tym, jakie potrzebne są zmiany legislacyjne, aby formuła banku hipotecznego i listów zastawnych nie była tylko martwym zapisem ustawowym, ale mogła funkcjonować w praktyce.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proponuję rozszerzenie próby monitorowania zmiany cen za energię cieplną na wszystkie media komunalne. Mam na myśli opłaty za wodę, za wywóz nieczystości płynnych i stałych, a także bardzo ważny element kosztów utrzymania, jakim dla mieszkańców miast są opłaty za korzystanie z środków komunikacji publicznej. Mimo że nie jest to bezpośrednio związane z kosztami utrzymania mieszkań, tym niemniej ma duży wpływ na budżet każdej rodziny.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Z pierwszych informacji uzyskanych po 1 stycznia wiemy, że ceny w poszczególnych grupach wydatków rosły znacznie wyżej, niż skala inflacji. Nie znam przypadku, aby cenę podniesiono tylko o 8–10%, ceny biletów autobusowych i tramwajowych w miastach wzrosły 1 stycznia 1999 roku od 20 do 60%. Podobnie bywa z cenami dostaw wody i opłat pobieranych za wywóz nieczystości, nie mówię już o wywozie odpadów, za które ceny wzrosły jeszcze więcej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Wiąże się to tylko z tym, że samorządy lokalne zostały od nowego roku pozbawione bardzo znacznej części dotychczasowych dochodów i w ten sposób próbują sobie to zrekompensować. Podwyżka cen ma formę podatku od ludności miejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Obok monitoringu tych zjawisk proponowałbym prowadzenie bieżącego monitorowania dodatków mieszkaniowych. Dodatki stanowią praktycznie jedyny program osłonowy w mieście. Otrzymują je ludzie mieszkający nie tylko w zasobach komunalnych, ale we wszystkich innych. Często jest to jedyna możliwość finansowania gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Jeśli dodatki mieszkaniowe zostaną zmniejszone w roku 1999 o 20%, jak się proponuje w projekcie ustawy budżetowej, w stosunku do roku 1998, to z pewnością nie pokryją kosztów podwyżek cen. W tej sytuacji samorządy lokalne będą przymuszane do wypłat dodatków w pełnej wysokości i z pewnością część z nich będzie to robić.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Natomiast w miastach, w których tego nie zrobią, spotkają się natychmiast z długiem komunalnym, bowiem więcej osób nie będzie płaciło czynszu za mieszkania. Dotyczy to zresztą nie tylko mieszkańców lokali komunalnych, ale także spółdzielców i mieszkańców indywidualnych domków jednorodzinnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzSzczygielski">Obawiam się, że propozycja pana posła Witolda Gintowt- Dziewałtowskiego zmierza do przedstawienia przez rząd informacji o stanie, który zaistniał po nowym roku w wyniku różnego rodzaju podwyżek. Oczywiście, Komisja może wystąpić z wnioskiem o przedstawienie takiej informacji, ale obawiam się, że pełny monitoring wszystkich zdarzeń dotyczących cen energii i innych elementów polityki komunalnej, wykracza trochę poza właściwość naszej Komisji. Nie oznacza to, że z regulaminowego punktu widzenia nie możemy wystąpić z takim wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzSzczygielski">Ale bardziej byłbym skłonny wystąpić do rządu z prośbą o przedstawienie informacji o skutkach podwyżek cen energii i innych mediów, aby mieć przekrój wszystkich możliwych zdarzeń. Nie uciekam od tematu, ale jedynie mówię, jaki adres byłby lepszy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzSzczygielski">Chciałbym krótko uzupełnić sprawozdanie przewodniczącego Komisji pana posła Tadeusza Bilińskiego. W minionym półroczu podjęliśmy, nie wiem czy skuteczną, próbę nawiązania kontaktów zagranicznych z odpowiednimi komisjami sejmowymi innych par-lamentów. Takie propozycje zostały przedstawione na piśmie, nie wiem tylko, czy stosowne listy już zostały wysłane do adresatów. Chodzi w gruncie rzeczy o wymianę doświadczeń z podobnymi komisjami parlamentarnymi w innych krajach.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KazimierzSzczygielski">Przypominam sobie, że swego czasu podjęliśmy decyzję o nawiązaniu bliższych kontaktów z komisjami parlamentarnymi krajów ościennych w celu wymiany doświadczeń związanych z budownictwem mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KazimierzSzczygielski">Winien jestem państwu jeszcze jedną informację. Niedawno rozmawiałem w panem wiceministrem prof. Jerzym Strzeleckim z Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Chodziło o stan prac nad koncepcją polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KazimierzSzczygielski">Jak nam wszystkim wiadomo prace nad tym dokumentem są już znacznie opóźnione. Opóźnienie bierze się głównie z dwóch powodów; z jednej strony nastąpiła zmiana podmiotów planowania przestrzennego. Powstały nowe podmioty polityki regionalnej, jakimi są nowe województwa i powiaty. Z drugiej strony mamy do czynienia ze zmianami na rynku europejskim. W efekcie dopiero na początku grudnia ub. roku odbyła się konferencja w Wiedniu, na której ustalono pewne parametry polityki przestrzennej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#KazimierzSzczygielski">Z tych powodów nie powstał jeszcze ten podstawowy dokument, jakim jest koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#KazimierzSzczygielski">Chciałbym od siebie dodać pewne tematy, które być może powinny uzupełnić plan pracy Komisji na I półrocze br. Chodzi o ewentualne przedłożenia rządowe i poselskie. Co prawda jest to dosyć oczywiste, ale dla porządku można by to zapisać w planie pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#KazimierzSzczygielski">Wiemy bowiem, że rząd a konkretnie Ministerstwo Finansów, przygotowuje się do zaproponowania nowego podatku katastru, co znajduje się w planach Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Niebawem odbędzie się duże seminarium na temat powszechnej taksacji nieruchomości. Szczegóły na ten temat zapewne lepiej są znane sekretarz naszej Komisji pani Elżbiecie Kessel.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#KazimierzSzczygielski">Przygotowana jest seria trzech ustaw, których projekty krążą gdzieś po gabinetach ministerialnych. W każdym razie istnieje prawdopodobieństwo, iż w I półroczu projekty ustawy zostaną wniesione do laski marszałkowskiej, co powinno zostać uwzględnione w planie pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#KazimierzSzczygielski">Na koniec jedna uwaga: jeśli udałoby się nam realizować chociażby połowę ze wszystkich tematów zawartych w projekcie planu pracy, a jest ich 14 łącznie z tematami problemowymi, to byłby to już sukces.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BarbaraBlida">Dosyć gładko przeszliśmy do porządku nad podsumowaniem naszej działalności w pierwszym roku obecnej kadencji Sejmu. Ja bym jednak pokusiła się o bardziej wnikliwą ocenę. Wydaje mi się, że w porównaniu z tym, co robiła Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej w poprzedniej kadencji, w obecnej kadencji działaliśmy bardzo ślamazarnie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BarbaraBlida">Jakoś bardzo spolegliwie przechodzimy do porządku nad tym, że rząd czy jego agencje, deklarują różne rozwiązania ustawowe, po czym z tego się nie wywiązują a my jesteśmy bardzo cicho. Może najlepszym na to sposobem jest uczynienie przewodniczącym Komisji posła opozycji? Bo w poprzedniej kadencji, kiedy byłam ministrem budownictwa przewodniczącym Komisji był poseł koalicyjny. Jeśli z czegokolwiek się nie wywiązywaliśmy, to zaraz Komisja kierowała do mnie kilka dezyderatów i rezolucji.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BarbaraBlida">Tymczasem obecnie w terenie nie wiedzą o tym co robimy i czasami pytają, czy w ogóle w Sejmie jest komisja od budownictwa i spraw mieszkaniowych. Myślę, że dla naszego własnego dobra i dla wsparcia działań ministrów, czy prezesów urzędów zajmujących się budownictwem i mieszkalnictwem, należy robić to, czego czasami im nie wypada robić w łonie rządu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BarbaraBlida">Uważam, że podczas mojego ministrowania Komisja sejmowa bardzo mi pomagała w wielu sprawach, w których często trudno było mi uzyskać akceptację członków rządu czy ministra finansów. Pomagało mi bardzo radykalne stanowisko Komisji. Dzięki temu udało mi się przeprowadzić wiele nowych rozwiązań legislacyjnych lub uzyskać środki finansowe, między innymi na dotacje do termomodernizacji czy uzbrojenia terenów pod budownictwo mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#BarbaraBlida">Może byśmy wychodząc z tego punktu widzenia spróbowali jednak domagać się pewnych działań w sposób bardziej energiczny, co leży w zakresie naszych kompetencji i naszych obowiązków jako posłów, którzy zgłosili się do pracy w tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#BarbaraBlida">Wydaje się, że dobrym zwyczajem byłoby kontynuowanie monitorowania zakończonego sprawozdaniem przedstawionym Komisji, nowych ustaw uchwalonych przez Sejm a także tych, których funkcjonowanie się zmienia w związku ze zmianą reguł gry. Mam między innymi na myśli dodatki mieszkaniowe. Rzeczywiście na gminy spadną obecnie w większej części wydatki z tego tytułu. Należałoby mieć możliwość monitorowania zachodzących zmian w systemie dodatków mieszkaniowych po to, aby możliwie szybko reagować i dokonywać zmian.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#BarbaraBlida">Powiem szczerze, że kiedy byłam ministrem budownictwa bardzo mnie mobilizowało zobowiązanie do przedkładania Sejmowi w okresach półrocznych sprawozdania o wynikach funkcjonowania ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, a także ustawy o własności lokali. Była to pomoc dla mnie, ale także jak sądzę dla budownictwa, ponieważ musieliśmy bacznie obserwować co się dzieje z nowymi rozwiązaniami prawnymi i w jakich punktach intencja ustawodawcy rozmija się z praktyką. Dzięki temu dosyć szybko mogliśmy występować z projektem nowelizacji tych ustaw.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#BarbaraBlida">Myślę, że napięta sytuacja, w której dzisiaj żyjemy, wymaga tego, abyśmy szybko reagowali na to, co źle funkcjonuje i co wymaga szybkich zmian.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#BarbaraBlida">Na ogół bowiem intencje ustawodawcy są zacne i celowe, ale nie zawsze sprawdzają się w życiu. Im wcześniej wychwyci się negatywne skutki rozwiązań ustawowych, tym szybciej można usunąć błędne przepisy, aby nie niosły one dłuższych złych skutków.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#BarbaraBlida">Dlatego popieram wniosek pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego, aby monitorować nowe rozwiązania prawne powodujące negatywne skutki dla mieszkańców. Nie wiem, czy wystąpimy z takim wnioskiem jako Komisja, uważam jednak, że powinniśmy powrócić do poprzednich doświadczeń związanych z wdrażaniem nowych ustaw i innych przepisów.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#BarbaraBlida">Chciałabym również wnieść wniosek, aby odpowiednie ministerstwo czy urząd składały Komisji w okresach półrocznych sprawozdania z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Proponowałabym, abyśmy pierwsze takie sprawozdanie mogli rozpatrzyć jeszcze w lipcu br. Chodzi o to, aby zobaczyć jak funkcjonuje ustawa i czy spełnia swoje założenia i ile osób czy podmiotów, z niej korzysta.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#BarbaraBlida">Proszę nie odbierać tego, jako złośliwość z mojej strony. Pamiętam, jak monitorowaliśmy ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, która stworzyła instytucję Towarzystw Budownictwa Społecznego i Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Dzięki monitorowaniu okazało się, że trzeba szybko nowelizować ustawę z tego powodu, że zaproponowane przez ministra finansów warunki uzyskania kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego były mało korzystne.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#BarbaraBlida">Propozycje ministra finansów były odmienne od stanowiska ministra budownictwa. Myśmy proponowali przyjęcie w ustawie lepszych dla kredytobiorców warunków finansowania, czyli niższe oprocentowanie. Minister finansów przewalczył jednak swoje stanowisko.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#BarbaraBlida">Rychło się okazało, że mimo iż na koncie Krajowego Funduszu Mieszkaniowego są środki, zbyt wysoka stopa oprocentowania kredytów powoduje ich niewykorzystanie. I wtedy dzięki wsparciu Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej szybko dokonaliśmy nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#BarbaraBlida">Dlatego sądzę, że po pół roku funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, powinniśmy mieć możliwość sprawdzenia, jak funkcjonują zawarte w niej przepisy i czy ustawa jest realizowana zgodnie z intencjami ustawodawcy. Jeśli jednak zainteresowanie ludzi i podmiotów gospodarczych warunkami skorzystania z preferencyjnych kredytów i premii termomodernizacyjnej jest zbyt słabe, to z jakiego powodu i co należy ewentualnie w tej ustawie szybko znowelizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EwaBończakKucharczyk">Chciałam państwu przekazać kilka informacji, które jak sądzę mogą mieć związek z planem pracy Komisji. Pozwolę sobie zaprezentować państwu co Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast zgłosił do harmonogramu prac Rady Ministrów w roku 1999.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#EwaBończakKucharczyk">Trudno mi podać dokładne terminy, jakie wynikają z tego harmonogramu dla pracy Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, niemniej jednak sądzę, że łatwiej będzie Komisji formułować swoje plany działania wiedząc o zamierzeniach naszego urzędu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#EwaBończakKucharczyk">Do planu pracy Rady Ministrów w I kwartale br. zgłosiliśmy projekt nowelizacji ustawy z dnia 26 października 1995 roku o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Projekt został przez nas w urzędzie przygotowany już na wiosnę ub. roku, ale potem przechodził uzgodnienia resortów. Projekt przechodził jednak nieustające modyfikacje z powodu różnych przymiarek do zmiany systemu podatkowego. Chodziło głównie o ulgi budowlane.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#EwaBończakKucharczyk">W efekcie prace nad projektem ulegały to zahamowaniom to przyspieszeniom pod wpływem różnych koncepcji systemu podatkowego. Projekt był też kilka razy zgłaszany do porządku obrad Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, po czym zdejmowany z powodów, o których mówiłam. Brakowało ciągle ostatecznych decyzji co do losów istotnych rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#EwaBończakKucharczyk">Pierwotnie projekt nowelizacji zawierał między innymi ułatwienia w pozyskiwaniu kredytów z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego zarówno przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak i Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Zmiany te w stosunku do dotychczasowych rozwiązań, wynikały przede wszystkim z rozeznania tego, co dzieje się w praktyce, a więc głównie z monitorowania funkcjonowania Towarzystw Budownictwa Społecznego od chwili wejścia w życie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, aż po drugą połowę roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#EwaBończakKucharczyk">Ponadto w nowelizacji znalazła się propozycja rozszerzenia kredytu udzielanego gminom ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego także na inwestycje infrastruktury technicznej związane z przygotowaniem terenów pod budownictwo mieszkaniowe. Miały to być kredyty udzielane pod wszelkiego rodzaju budownictwo mieszkaniowe, a nie tylko realizowane przez Towarzystwa Budownictwa Społecznego i spółdzielnie na mieszkania lokatorskie bądź lokale budowane na wynajem.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#EwaBończakKucharczyk">Oprócz tych nowości w nowelizacji zawarliśmy również propozycję kredytu remontowego. Nad tą formą kredytowania do dzisiaj trwają jeszcze dyskusje i to jest między innymi powód, dla którego projekt ustawy wchodzi pod obrady Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów i ponownie jest zdejmowany.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#EwaBończakKucharczyk">Kredyt remontowy miał być wspomagany środkami z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, ale w takiej postaci, że byłyby z niego refundowana część odsetek bankom uniwersalnym udzielającym kredytu remontowego. Nie byłyby to jednak wszystkie banki uniwersalne, ale tylko te, które miałyby podpisane umowy z Krajowym Funduszem Mieszkaniowym, czy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#EwaBończakKucharczyk">Niezależnie od tych wszystkich perypetii z nowelizacją ustawy mamy nadzieję, że wreszcie któraś z naszych propozycji zyska wreszcie aprobatę i akceptację Rady Ministrów i że być może rząd będzie obradował nad tym jeszcze w I kwartale br. Liczymy się z tym, że projekt nowelizacji ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego może być skierowany do laski marszałkowskiej w I półroczu 1999 r.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#EwaBończakKucharczyk">W planach urzędu na I kwartał zasygnalizowaliśmy także ustawę o najmie lokali i ochronie lokatorów. Wymóg opracowania takiej ustawy wynika z konstytucji, która wyznaczyła na przygotowanie takiej ustawy dwuletni termin. Wcześniej nasz urząd przygotował projekt częściowej zmiany obecnie obowiązującej ustawy o najmie lokali. Był on sporządzony łącznie z projektem nowej ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która miała funkcjonować jako odrębny akt prawny.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#EwaBończakKucharczyk">W założeniu obydwie ustawy stanowiły pewien komplet, który powinien wejść w życie razem, bowiem zawarte w nich przepisy nawzajem się uzupełniają. Niestety, projekt ustawy o dodatkach mieszkaniowych zawierał rozwiązania, które powodowały wzrost wydatków na dodatki z budżetu państwa. Dlatego takie rozwiązanie nie mogło wejść w życie z dniem 1 stycznia 1999 roku z dwóch powodów. Przede wszystkim z braku dodatkowych środków finansowych w tegorocznym budżecie, a ponadto dlatego, że i tak wzrosły wydatki na dodatki mieszkaniowe w roku 1998 z powodu wcześniej dokonanej nowelizacji ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#EwaBończakKucharczyk">Tak więc z powodu niemożności wejścia w życie wspomnianego zestawu aktów prawnych z dniem 1 stycznia 1999 roku, został opracowany projekt ustawy docelowej o najmie i ochronie lokatorów. W grudniu ub. roku projekt ten został rozesłany do uzgodnień międzyresortowych. Mam nadzieję, że w styczniu br. uzgodnienia te zostaną zakończone.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#EwaBończakKucharczyk">Będziemy się starali stary projekt ustawy o dodatkach mieszkaniowych, który takie uzgodnienia już przeszedł wcześniej, oraz projekt ustawy o ochronie lokatorów, skierować razem do Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, a potem do Rady Ministrów. Byłby to komplet rozwiązań legislacyjnych, które powinny wchodzić w życie w tym samym czasie, nawzajem się bowiem uzupełniają. Chcielibyśmy, aby nastąpiło to jeszcze w I kwartale br.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#EwaBończakKucharczyk">W zamierzeniach urzędu na najbliższe miesiące znajduje się również projekt nowelizacji o własności lokali. Projekt ten znajduje się już w fazie uzgodnień międzyresortowych. Nowelizacja stanowi wynik monitorowania ustawy w okresie ostatnich kilku lat, bo przypomnę, że ustawa o własności lokali weszła w życie już w roku 1995. Przy okazji tej nowelizacji chętnie zaprezentujemy Komisji całą naszą wiedzę o skutkach funkcjonowania ustawy o najmie, bo ona stanowi podstawę do zmiany niektórych zawartych w niej przepisów.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#EwaBończakKucharczyk">Trwają w urzędzie intensywne prace nad nowelizacją ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym z roku 1994. Zgłosiliśmy Radzie Ministrów, że projekt ten przedstawimy w II kwartale br. pod obrady rządu. Przewidujemy bowiem, że prace nad ostatecznym tekstem tego projektu potrwają jeszcze do połowy roku, dotyczy to zwłaszcza uzgodnień międzyresortowych. Można się spodziewać długich i trudnych dyskusji nad niektórymi propozycjami rozwiązań zawartych w nowelizacji, gdyż wiele resortów jest zainteresowanych problematyką zagospodarowania przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#EwaBończakKucharczyk">Mamy nadzieję, że również w kwartale br. zostanie przygotowana nowelizacja ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych. Jak państwo wiecie obecnie funkcjonują już poselskie projekty nowelizacji tej ustawy, które wpłynęły w ubiegłym roku do laski marszałkowskiej. Czy projekt nowelizacji zostanie przez rząd brany pod uwagę i stanie się przedmiotem jego rozważań, zależy od losów projektów poselskich, które zapewne będą omawiane w najbliższym czasie w Sejmie. W zależności od tego można będzie określić, czy i kiedy rząd będzie przygotowywał własny projekt nowelizacji ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#EwaBończakKucharczyk">W ubiegłym roku w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wznowiono prace całego zespołu poświęcone ustawie o renowacji i modernizacji terenów zabudowanych. Jednakże prace te uległy ponownemu wstrzymaniu z powodu generalnego braku akceptacji ze strony innych resortów, w szczególności Ministerstwa Finansów, dla zawartych w ustawie rozwiązań finansowych. Co prawda sygnalizujemy, że w III kwartale zakończymy prace nad tym projektem, ale trudno powiedzieć, czy nowe rozwiązania znajdą akceptację resortu finansów i czy nadal będzie się jedynie prowadziło dalsze dyskusje.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#EwaBończakKucharczyk">Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast uczestniczy ponadto w pracach nad projektem ustawy o samorządzie zawodowym. Jeśli chodzi o terminy, to nie do nas należy odpowiedź, ale resortu wiodącego w tej kwestii, a jest nim Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#EwaBończakKucharczyk">Odniosę się krótko do propozycji zgłoszonych przez panią posłankę i pana posła w sprawie rozszerzenia zasięgu monitoringu i zapoznania Komisji z ich wynikami. W ramach działania rządu prowadzone są nieustannie bardzo różne monitoringi, a przede wszystkim monitoring mieszkaniowy. Badane są na przykład bardzo dokładnie dodatki mieszkaniowe i co się z dzieje z całym systemem dodatków.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#EwaBończakKucharczyk">Niezależnie od tego został zlecony monitoring niektórych gmin z zakresie wykonywania ich zadania ustawowego, jakim jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Jest to monitoring jednorazowy prowadzony przez Instytut Gospodarki Mieszkaniowej. Monitoring ten został poszerzony o rozmaite działania gmin w zakresie polityki proinwestycyjnej i gospodarki gruntami. Uważamy bowiem, że te kwestie wzajemnie się zazębiają i od nich zależą w dużej mierze końcowe efekty mieszkaniowe w postaci nowo oddawanych do użytku mieszkań.</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#EwaBończakKucharczyk">Wyniki tego monitoringu mogą być dość ciekawe i prawdopodobnie będą mogły zostać zaprezentowane Komisji w połowie roku, najpewniej w czerwcu. Będzie to zależało od ostatecznej formy tej prezentacji. W każdym razie prace związane z tym zadaniem zleconym Instytutowi Gospodarki Mieszkaniowej mają być zakończone w I półroczu br.</u>
<u xml:id="u-8.21" who="#EwaBończakKucharczyk">Ponieważ system funkcjonowania dodatków mieszkaniowych budzi zainteresowania Komisji, jesteśmy w stanie przedstawić wszelkie informacje z tym związane, a w szczególności relacji finansowych pomiędzy budżetem państwa o gminami przy wypłacie dodatków. Jeśli tylko Komisja uzna za celowe przedstawienie takiej informacji przez nasz urząd, to oczywiście bardzo chętnie podzielimy się naszą wiedzą.</u>
<u xml:id="u-8.22" who="#EwaBończakKucharczyk">Odniosę się także do dezyderatów, które w ostatnim miesiącu minionego roku Komisja skierowała do prezesa Rady Ministrów. Obecnie w urzędzie przygotowywana jest odpowiedź na dezyderat w sprawie uproszczenia procedur związanych z przygotowaniem terenów pod budownictwo, a w szczególności pod budownictwo mieszkaniowe. Jak państwo sobie zapewne przypominacie na posiedzeniu Komisji zgodziliśmy się wspólnie z panem wiceprezesem Dionizym Będą co do potrzeby opracowania ustawy, która by przyspieszyła procedury pozyskiwania terenów pod inwestycje infrastrukturalne, głównie sieciowe, liniowe itd. Prace nad takim projektem zostały w naszym urzędzie już podjęte. Kiedy zostaną zakończone?- na to pytanie trudno jest mi w tej chwili powiedzieć, ale sądzę, że w I półroczu br. Na inne kwestie zawarte w dezyderacie odpowiemy również w najbliższym czasie.</u>
<u xml:id="u-8.23" who="#EwaBończakKucharczyk">Ze strony państwa padły na dzisiejszym posiedzeniu postulaty monitorowania cen usług komunalnych i wpływu ruchów cen na sytuację bytową ludności, ale przede wszystkim na ich wydatki mieszkaniowe gospodarstw domowych. Tego rodzaju dane będziemy zbierali w swoim urzędzie i będziemy je przekazywali Komisji w miarę ich uzyskiwania.</u>
<u xml:id="u-8.24" who="#EwaBończakKucharczyk">Pan poseł Jerzy Jankowski skierował do Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pytanie dotyczące niedawnego rozporządzenia ministra gospodarki regulującego cen opłat za energię cieplną. W trakcie uzgodnień międzyresortowych tego rozporządzenia prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pan Sławomir Najnigier zgłosił wnioski krytyczne, które jednak nie zostały uwzględnione. Dlatego nadal polemizujemy z autorami rozporządzenia z resortu gospodarki.</u>
<u xml:id="u-8.25" who="#EwaBończakKucharczyk">Myślę, że uświadomienie faktycznych skutków wprowadzenia w życie przepisów zawartych w rozporządzeniu przez posłów i całą Komisję, mogłoby nam pomóc w modyfikacji treści rozporządzenia. Celowe byłoby przyjrzenie się skutkom wprowadzonych zmian w systemie opłat za energię cieplną przez sam resort gospodarki oraz przez parlamentarzystów.</u>
<u xml:id="u-8.26" who="#EwaBończakKucharczyk">Tyle informacji ze strony urzędu, który reprezentuję na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszBiliński">Nadszedł chyba czas na krótkie podsumowanie dyskusji i wyciągnięcie wniosków zaprezentowanych w kolejności przez poszczególnych dyskutantów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszBiliński">Pierwsza grupa spraw dotyczy działań osłonowych w związku z częściowym lub całkowitym uwolnieniem cen energii cieplnej. Komisja nasza zajmowała się tym problemem i w wyniku działań naszej Komisji wprowadzono dodatkowe środki finansowe na działania osłonowe. To tylko gwoli przypomnienia pewnych faktów.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszBiliński">Ale problem jest ciągle aktualny.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszBiliński">Pragnę zwrócić państwa uwagę na jeden aspekt sprawy, który dzisiaj nie został podniesiony w dyskusji. Chodzi o równość partnerów. Obecnie monopolistą jest wytwórca, a odbiorca w ogóle nie ma nic do powiedzenia. Czy państwo nie zgadzacie się z taką oceną?</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszBiliński">Być może zbyt ostro sformułowałem swój wniosek, ale w świetle artykułów prasowych, które ukazały się w ostatnim czasie, wyraźnie widać, że... Przepraszam bardzo, ale nie chciałbym, aby moja wypowiedź stała się podstawą do szerszej dyskusji merytorycznej. Pewne jest jedno; problem powinien być ponownie podjęty przez naszą Komisję. Jeśli nie będzie uwag krytycznych i głosów przeciwnych, to prezydium zaproponuje uzupełnienie planu pracy na I półrocze br. o kwestię działań osłonowych związanych ze wzrostem cen energii cieplnej.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#TadeuszBiliński">Druga propozycja uzupełnienia planu pracy Komisji wiąże się z oceną funkcjonowania ustawy o bankach hipotecznych i listach zastawnych. Sprawa jest szalenie istotna, bowiem kredyt hipoteczny powinien stać się podstawą rozwoju budownictwa mieszkaniowego i wdrożenie tej ustawy jest ogromnie ważne. Dobrze byłoby wiedzieć, czy ustawa jest wdrażana i w jakim zakresie. Na dobrą sprawę nie bardzo wiadomo, czy już nastąpiła emisja listów zastawnych czy też nie.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#TadeuszBiliński">Jeśli członkowie Komisjo nie mają odmiennego zdania, to zaproponujemy wprowadzenie do planu pracy na I półrocze informacji rządu o wdrażaniu ustawy o bankach hipotecznych i listach zastawnych. Wiadomo mi jedynie, że już jest przygotowywana nowelizacja tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#TadeuszBiliński">Propozycje pana posła Witolda Gintowt- Dziewałtowskiego mogłyby zostać rozpatrzone, ale wyłącznie w połączeniu z Komisją Polityki Społecznej. Ocena sytuacji ludności w wyniku podwyżek cen usług komunalnych i cen biletów w miejskich środkach komunikacji, nie należy do kompetencji naszej Komisji. Można by jednak wspólnie z Komisją Polityki Społecznej podjąć sprawę obciążeń obywateli z tytułu wszystkich podwyżek związanych z reformami i działalnością poszczególnych instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Ustawowo wskazanym źródłem rekompensowania czy też wyrównywania kosztów utrzymania gospodarstw domowych w związku z podwyżkami cen usług komunalnych, są właśnie dodatki mieszkaniowe. Dlatego nie jest to przedmiotem zainteresowania Komisji Polityki Społecznej, ale właśnie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W związku z tym uparłbym się jednak, aby to nasza Komisja rozpatrzyła i monitorowała wszystko to, co dotyczy wzrostu kosztów utrzymania związanych z zakupem usług komunalnych. Ponadto Komisja nasza powinna dodatkowo monitorować skalę pokrycia tych kosztów poprzez dodatki mieszkaniowe. To leży w zakresie kompetencji naszej komisji i nie wydaje się, aby była to akurat kompetencja Komisji Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Zwracam uwagę, że jesteśmy również komisją polityki mieszkaniowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzSzczygielski">Dla wyjaśnienia powiem tylko, że w strukturze wypłat dodatków mieszkaniowych nie znajdują się rekompensaty tytułem podwyżek cen za środki komunikacji miejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszBiliński">Ta wymiana zdań ułatwi prezydium ostateczne przed-stawienie sprawy na najbliższym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszBiliński">Korzystając z okazji powrócę jeszcze do dodatków mieszkaniowych. Sytuacja jest dosyć nieokreślona, bowiem strona rządowa w znanym nam dokumencie pt. Średniookresowa strategia; polityka przestrzenna, gospodarka nieruchomościami i budownictwo mieszkaniowe, zaproponowała rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do dodatków mieszkaniowych. Wynika to zapewne z faktu, że dotychczas tylko 6,3% społeczeństwa otrzymuje dodatki mieszkaniowe, podczas gdy w wielu krajach zachodnich takich osób jest od 11 do 16%.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejGłowacki">Ten procent jest jeszcze większy w krajach skandynawskich, przecież wcale nie należących do biednych, a wprost przeciwnie. Ponad 20% ludności jest uprawnionych i korzysta z dodatków mieszkaniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszBiliński">To tylko potwierdza tezę, że w Polsce krąg osób uprawnionych do otrzymywania dodatków mieszkaniowych jest stanowczo za mały i należy go rozszerzyć. Konieczne są zatem skoncentrowane działania zmierzające do rozszerzenia grona osób korzystających z dodatków. Czego niestety dotychczas się nie udało przeprowadzić.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszBiliński">Dodatki mieszkaniowe nie docierają do tych rodzin, którym najbardziej doskwierają podwyżki opłat za energię cieplną i innych usług komunalnych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszBiliński">Ustawa o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych była monitorowana bez przerwy przez byłe Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa a następnie przez Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Obydwie instytucje przekazywały Komisji wyniki monitoringu, ostatnio miało to miejsce na początku ubiegłego roku. Tym niemniej zwrócimy się do pana prezesa Sławomira Najnigiera o przedłożenia Komisji informacji o ostatnich wynikach monitoringu funkcjonowania ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#TadeuszBiliński">Ze strony państwa padły także propozycje dodatkowego monitorowania niektórych ustaw. Na ogół wszystkie nowe ustawy są monitorowane przez poszczególne ministerstwa i centralne urzędy. Jeślibyśmy chcieli rozszerzyć ten krąg, to musielibyśmy wystąpić z odpowiednim dezyderatem do prezesa Rady Ministrów. Sądzę, że w tym przypadku powinniśmy rozważyć, które ustawy będą naszą Komisję szczególnie interesować, bo inaczej nie będziemy później w stanie rozpatrzyć wszystkich przedstawionych nam sprawozdań, co nam się już niejednokrotnie zdarzało.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#TadeuszBiliński">Dlatego na najbliższym posiedzeniu Komisji trzeba będzie wnikliwie zastanowić się o co występujemy w konkretnym dezyderacie, aby przedłożenia rządowe były jednoznaczne i na konkretny temat.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#TadeuszBiliński">Ze strony państwa zgłoszona była także propozycja, aby do planu pracy wprowadzić pakiet projektów ustaw dotyczących podatku katastralnego i w ogóle z katastrem, księgami wieczystymi i podatkiem katastralnym. Po moich ostatnich rozmowach przeprowadzonych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji śmiem przypuszczać, że tak szybko tych ustaw w Sejmie nie będzie, a jeżeli trafią do Sejmu, to będzie to dopiero w czerwcu br. A zatem do Komisji trafią dopiero w II półroczu. Możemy jednak zająć się projektami ustaw nie czekając na ich ostateczny kształt w formie przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#TadeuszBiliński">O ile się orientuje, to nadal nie ma zgodności poglądów miedzy ministrem spraw wewnętrznych i administracji a ministrem finansów nie tylko co do modelu polityki katastralnej, ale także do kolejności rozwiązywania spraw. Ministerstwo Finansów jest stale zainteresowane w ściąganiu podatku katastralnego niezależnie od prawidłowej wyceny nieruchomości i zmian wprowadzonych do ksiąg wieczystych, natomiast minister spraw wewnętrznych i administracji upiera się przy logicznym działaniu mówiąc, że najpierw trzeba zacząć od wyceny nieruchomości i wpisach do ksiąg wieczystych. Podatek katastralny byłby ostatnim elementem tego całościowego procesu porządkowania spraw własności nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#TadeuszBiliński">Niemniej jednak Komisja powinna zająć się tą problematyką na jednym ze swoich posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#TadeuszBiliński">Jeszcze raz zwracam uwagę, że przedłożony przez prezydium projekt planu pracy Komisji na I półrocze roku 1999 jest otwarty na wszelkie inicjatywy strony poselskiej jak i rządowej. Dotyczy to przede wszystkim spraw związanych z budownictwem mieszkaniowym. W planie pracy ujęliśmy to w czwartym temacie problemowym.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym w związku z tym przypomnieć kilka faktów. Strona rządowa przygotowała średniookresową strategię, o której już dzisiaj mówiłem, w zakresie gospodarki przestrzennej, budownictwa i mieszkalnictwa oraz gospodarki nieruchomościami. Niestety, nie został przyjęty przez stronę rządową załącznik do tego dokumentu, który by zawierał instrumenty i mechanizmy finansowe niezbędne dla realizacji tego programu.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#TadeuszBiliński">Odbyliśmy specjalne posiedzenie Komisji na ten temat, które jednak nie przyniosło żadnych konkretnych efektów. Przedstawiciel Ministerstwa Finansów, pan minister Rafał Zagórny, także nie przedstawił żadnych zobowiązań strony rządowej. A zatem w proponowanym punkcie zatytułowanym „Budownictwo mieszkaniowe” mieściłoby się wszystko, a w tym także zmiana ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i funkcjonowania Krajowego Funduszu Mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#TadeuszBiliński">Chodzi przede wszystkim o środki finansowe, które mogą być wykorzystane nie tylko na budownictwo mieszkaniowe, ale również na remonty budynków mieszkalnych i realizację inwestycji infrastruktury technicznej pod budownictwo mieszkaniowe. Obecnie sytuacja jest odmienna niż w roku ubiegłym, kiedy wydawało się, że środków będzie bardzo dużo. Z prac nad budżetem na rok 1999 wynika, że będzie ich jednak znacznie mniej. I to właśnie powinno być przedmiotem szczególnej troski naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#TadeuszBiliński">Pani prezes Ewa Bończak- Kucharczyk mówiąc o tym nad czym pracuje się w jej urzędzie, wymieniła projekt ustawy o renowacji. Znane są nam dobrze przyczyny opóźnień prac nad tym dokumentem rządowym, o tym również mówiła dzisiaj pani prezes. Ale jeśli nie wymusimy na rządzie konkretnych działań, to w najbliższym czasie będziemy musieli rozbierać lub burzyć więcej starych budynków, niż się buduje nowych.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#TadeuszBiliński">Ostatnie dane o stanie technicznym budynków są bardzo przykre. W dalszym ciągu spada stopa remontowa. We wspólnotach mieszkaniowych spadła do poziomu 0,4 a w zasobach komunalnych wynosi 0,5, podobny jest poziom w spółdzielczości mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#TadeuszBiliński">Tak więc jeśli natychmiast nie uruchomi się szerokiego programu remontowego, to za 10–15 lat nie uda się dokonać tak zwanej reprodukcji prostej. W miastach mamy obecnie 7, 6 mln mieszkań, a budujemy obecnie rocznie około 50 tys. nowych mieszkań, co stanowi 0,7%. Z tego wynika, że średnia wieku budynków powinna wynosić 120–130 lat. Jakie to mogą być budynki z takim stażem?</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#TadeuszBiliński">Dlatego tak potrzebna i oczekiwana jest ustawa o renowacji zasobów miejskich, która może uruchomić szeroki program prac renowacyjnych i remontowych, jak ochrony zabytków. Dlatego komisja będzie postulować, aby rząd dołożył wszelkich starań i możliwie najszybciej skierował do Sejmu projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#TadeuszBiliński">Poza wszelką dyskusją, jak sądzę, jest propozycja pani posłanki Barbary Blidy, aby podjąć monitoring funkcjonowania nowej ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jest to szczególnie ważne na samym początku wdrażania przepisów tej ustawy wobec obaw, że premie termomodernizacyjne i kredyty nie są wystarczająco atrakcyjne. Przypomnieć wypada, że ustawa termomodernizacyjna miała być podstawowym elementem zmniejszenia obciążenia społeczeństwa zwiększonymi kosztami cen energii cieplnej. Jak dotąd takich efektów jeszcze nie ma.</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#TadeuszBiliński">Podsumowując moją wypowiedź chciałbym stwierdzić, że w świetle dyskusji należałoby uzupełnić projekt planu pracy Komisji o nowe tematy, o których mówiłem. Nie było natomiast krytycznych uwag do samych propozycji tematów posiedzeń Komisji w I półroczu 1999 roku. Rozumiem wobec tego, że są one akceptowane przez panią posłankę i panów posłów. Czy w ten sposób można zakończyć podsumowanie? Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#TadeuszBiliński">Na marginesie naszej dyskusji chciałbym podzielić się pewną refleksją. Czasem spotykam się z opinią, że za dużo jest posiedzeń Komisji. Chciałbym poinformować państwa, że w porównaniu z innymi komisjami nie znajdujemy się w czołówce i wcale tak dużo posiedzeń nie odbywamy. Jest ich także mniej w porównaniu z pracą Komisji w poprzedniej kadencji. Może gdybyśmy odbywali więcej posiedzeń, to efekty pracy Komisji byłyby lepsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraBlida">Czy jest możliwe, abyśmy otrzymywali opracowania Instytutu Gospodarki Mieszkaniowej? Na ogół są to bardzo ciekawe prace dające dużą porcje wiedzy o tym, co dzieje się w budownictwie mieszkaniowym i gospodarce mieszkaniowej. Jeśli nie może otrzymywać tych materiałów każdy członek naszej Komisji, to przynajmniej powinien jeden egzemplarz znajdować się do wglądu w sekretariacie Komisji i każdy z nas mógłby się z nim zapoznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję za uwagę i za przypomnienie, bo dwa tygodnie temu rozmawialiśmy już na ten temat. Sekretariat Komisji miał się zorientować na ile Kancelaria Sejmu może pokrywać wydatki związane z prenumeratą wszystkich opracowań merytorycznych Instytutu Gospodarki Mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszBiliński">Obecnie Komisja otrzymuje po jednym egzemplarzu takich opracowań, ale trzeba ich więcej, aby każdy poseł miał swobodną możliwość skorzystania z nich. Dotyczą one na przykład wyników monitoringu ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzSzczygielski">Wiemy, że w planie pracy Komisji nie ma żadnego posiedzenia wyjazdowego poza wizytą na terenach wystawowych BUDEXPO na ulicy Bartyckiej. Z moich wyjazdowych posiedzeń, w których uczestniczę w ramach tej Komisji jak również Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, odnoszę bardzo wiele korzyści. Przypominam sobie wyjazd do starego zagłębia siarkowego; dopiero na miejscy można sobie unaocznić skutki wydobycia siarki dla środowiska.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KazimierzSzczygielski">Dlatego nie jest dobrze, że w ogóle rezygnujemy z wyjazdów w tak zwany teren. Może nie powinny to być wyjazdy z dużą pompą i zadęciem, ale krótkie wypady dla dokonania rekonesansu w terenie. Dotyczy to w szczególności spraw związanych z gospodarką przestrzenną, w ogóle z ładem przestrzennym. Uważam, że obraliśmy niewłaściwy kierunek zmian pracy Komisji rezygnując zupełnie z posiedzeń wyjazdowych. Ale wiąże się to z ogólną aktywnością pań i panów posłów i praktyka nas zmusza do rezygnacji z wyjazdów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszBiliński">Nie jest to jednak zasada. Jeśli okaże się, że istnieje celowość zorganizowania posiedzenia wyjazdowego Komisji, to zapewne skłonimy się do odbycia takiego posiedzenia poza Warszawą. Posiedzenia takie maja również inny aspekt. Stanowią dobrą okazję do nawiązania bliższych kontaktów między samymi posłami i posłankami. Może to wpłynąć pozytywnie na konsolidacje działań Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszBiliński">Ale nasze wyjazdy są bardzo ważne dla gospodarzy posiedzeń. Zawsze uczestniczą w nich przedstawiciele władz lokalnych, którzy oczekują od posłów wyjaśnień, informacji i interpretacji pewnych zjawisk. Dlatego takie posiedzenia wyjazdowe muszą być zawsze dobrze przygotowane, co jednak wymaga wiele trudu.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszBiliński">Dlatego z przykrością stwierdzam, że każdorazowo mamy kłopoty ze skompletowaniem przynajmniej skromnej, kilkuosobowej reprezentacji naszej Komisji. Na ogół można liczyć jedynie na kilku posłów, a większość uważa wszelkie posiedzenia wyjazdowe za niecelowe.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszBiliński">Powtarzam raz jeszcze, że jeśli niezbędne okaże się rozpoznanie problemu w terenie, to prezydium Komisji zaproponuje zorganizowanie posiedzenia wyjazdowego a o wyjeździe rozstrzygną sami posłowie.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#TadeuszBiliński">Czy możemy już przystąpić do zakończenia dzisiejszego posiedzenia? Ponieważ nie widzę sprzeciwu chciałbym wszystkim podziękować za udział. Posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej uważam za zakończone.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>