text_structure.xml
14.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów, zaproszonych gości oraz przedstawicieli mediów, które bardzo interesują się pracami Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Porządek dzienny posiedzenia został państwu rozesłany. Czy do zaproponowanego porządku są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyZając">Proponuję rozpatrzenie projektu dezyderatu nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSawicki">Przyjmuję propozycję posła Jerzego Zająca. Proponujemy rozszerzenie porządku dziennego o dodatkowy punkt - rozpatrzenie projektu dezyderatu nr 5, który dotyczy spraw związanych z koordynacją działalności instytucji zajmujących się kontrolą jakości i obrotu artykułów rolno-spożywczych. Jeżeli nie usłyszę innych uwag przystąpimy do realizacji porządku dziennego. O przedstawienie dezyderatu nr 3 poproszę posła Tadeusza Pawlusa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszPawlus">Podczas dyskusji, które odbywały się w naszej Komisji, a także w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Natrualnych i Leśnictwa, wypłynął wniosek, że konsumenci są zdecydowani i głęboko zaniepokojeni faktem, że do tej pory nie ukazało się rozporządzenie wykonawcze do art. 37a ust. 8 ustawy o zmianie ustawy o ochronie środowiska oraz o zmianie niektórych ustaw. Nie znajdujemy przyczyny takiego opóźnienia. Przypominam, że vacatio legis tej ustawy trwało 1,5 roku. Ustawa weszła w życie 1 stycznia br. W tej chwili jest październik, a rozporządzenie wykonawcze jeszcze nie ukazało się.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszPawlus">Uważam, że nasz rynek jest otwarty na żywność genetycznie zmodyfikowaną. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby żywność tego rodzaju była sprowadzana na polski rynek. Każdy polski obywatel ma prawo do informacji o tym, co je - czy jest to żywność genetycznie zmodyfikowana, czy nie. To było naszą główną przesłanką.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszPawlus">Nasz dezyderat nie neguje głosów twierdzących, że żywność genetycznie modyfikowana jest szkodliwa dla człowieka. Uważamy, że mamy prawo do pełnej informacji o tym, co jemy, co jest zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSawicki">Otwieram dyskusję w sprawie dezyderatu nr 3. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekSawicki">Czy są głosy przeciwne, żeby Komisja przyjęła dezyderat nr 3? Nie ma głosów przeciwnych. Stwierdzam, że dezyderat nr 3 został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszRadziejowski">Przyjmujemy ten dezyderat, a państwo otrzymacie odpowiedź w ciągu 30 dni. Mam nadzieję, że uzyskacie państwo odpowiedź, iż rozporządzenie już istnieje, ponieważ w tej chwili brakuje tylko podpisu przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych. Na ostatnim posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa przedstawiliśmy informację na temat stanu legislacji w tym zakresie. Myślę, że sprawa zakończy się pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSawicki">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu dezyderatu nr 4, który dotyczy spraw związanych z systemem badań i certyfikacji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekSawicki">Na ostatnim posiedzeniu Komisji zwróciliśmy uwagę na to, że w Radzie do spraw Badań i Certyfikacji przy Polskim Centrum Badań i Certyfikacji powinien znajdować się przedstawiciel Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ponadto dowiedzieliśmy się, że Rada nie odbywa posiedzeń. Otrzymaliśmy w tej sprawie pisma od przewodniczącego Rady, a także z Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji, które potwierdzają stan przedstawiony na posiedzeniu Komisji. Co prawda w przedstawionym piśmie jest zapis, że Rada spotykała się, a w 1998 r. nawet częściej niż cztery razy, chociaż powinna spotykać się raz na kwartał. Czwarty raz Rada spotkała się 21 grudnia i od tamtej pory do 16 października br., na który to dzień jest zaplanowane kolejne posiedzenie Rady, Rada nie odbywała posiedzeń ze względu na to, że 13 jej członków miało ulec wymianie. Ta wymiana jeszcze nie nastąpiła. W związku z tym Komisja proponuje wystosowanie dezyderatu o treści, którą posłowie otrzymali, oczekując udzielenia odpowiedzi przez Prezesa Rady Ministrów w ciągu 30 dni. Czy w tej sprawie ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławWalenta">Potwierdzam to, co pan wspomniał na temat pisma przewodniczącego Rady. Aktualny stan prawny jest następujący. Ustawa o zmianie ustawy o badaniach i certyfikacji weszła w życie 10 września. Według naszej wiedzy przygotowany jest projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie powoływania członków Rady oraz regulaminu Rady. W poprzednich aktach enumeratywnie były wymienione instytucje, które delegują swoich przedstawicieli. Proponowany zapis noweli wskazuje tylko na urzędy centralne i inne, ale już bez wyliczania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#StanisławWalenta">Jak nam wiadomo, dotychczas szefowie resortów i jednostek centralnych zgłosili propozycje o powołanie wnioskowanego członka Rady. Tak jak zauważył przewodniczący Rady w piśmie do przewodniczącego Komisji, najprostszym sposobem postępowania jest wystąpienie prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o powołanie przedstawiciela do Rady. Taki jest stan formalny. Jeżeli chodzi o możliwość działania Rady w tej chwili, nowela zmieniła - zgodnie z konstytucją - tryb działania Rady. Nie jest to już organ stanowiący, decydujący. Jest to organ opiniodawczy, co zostało zapisane w aktualnej noweli.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSawicki">W odniesieniu do charakteru Rady mam pewne wątpliwości, czy ona wcześniej była organem stanowiącym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławWalenta">Poprzednia ustawa tak to ujmowała.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSawicki">Czy w tej sprawie ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaOstrowska">Udział przedstawiciela Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Radzie do spraw Badań i Certyfikacji uważam za całkowicie zasadny. Może on reprezentować interesy konsumenta, problemy związane z bezpieczeństwem produktu. W dotychczasowym stanie prawnym było to niemożliwe, ponieważ - jak zostało to przedstawione - w przepisach wymienione były instytucje i organy władzy, których przedstawiciele zasiadali w Radzie. Ostatnia nowelizacja, która obowiązuje od miesiąca, rzeczywiście zmienia system prawny. Prezes Urzędu zwróci się z wnioskiem o powołanie przedstawiciela Urzędu w skład Rady.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekSawicki">Ze względu na sugestie przewodniczącego Jerzego Koralewskiego zapytuję, czy nie byłoby wskazane, żeby w Radzie zasiadał przedstawiciel Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławWalenta">Uważamy, że jak najszerszy udział w Radzie przedstawicieli Urzędu i struktur ustawodawczych jest wskazany, jeżeli Sejm uzna za możliwe i celowe wydelegowanie swojego przedstawiciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekSawicki">Myślę, że najpierw prezydium Komisji, a następnie członkowie Komisji zastanowimy się nad tą sprawą i wystąpimy ze stosownym pismem. Wcześniej jednak upewnimy się, czy jest to możliwe ze względów formalnoprawnych. Trzeba będzie przeanalizować ustawę, czy przedstawiciel organu stanowiącego powinien zasiadać w Radzie. Czy są uwagi do dezyderatu nr 4? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zaproponowanego dezyderatu? Nikt nie jest przeciwny, w związku z tym uważam, że dezyderat nr 4 został przyjęty przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarekSawicki">Przystępujemy do rozpatrzenia dezyderatu nr 5. O wprowadzenie proszę posła Waldemara Bartosza.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WaldemarBartosz">Przypominam, że na 64. posiedzeniu naszej Komisji mieliśmy wysłuchać informacji od przedstawicieli kilku resortów oraz urzędów centralnych na temat zasad koordynacji działalności instytucji zajmujących się kontrolą jakości i obrotu artykułów rolno-spożywczych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WaldemarBartosz">W jednomyślnej opinii wszystkich członków Komisji przedstawione informacje, a w szczególności od przedstawicieli resortu rolnictwa oraz resortu zdrowia, nie wyczerpują, a wręcz podtrzymują nasze wątpliwości co do istnienia zasad koordynacji działalności instytucji zajmujących się kontrolą jakości. Dlatego, zdaniem Komisji, należy skierować dezyderat do Prezesa Rady Ministrów w celu ustalenia i ustanowienia jasnych zasad koordynacji tej działalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekSawicki">Czy w tej sprawie ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszPawlus">Chciałbym poinformować państwa, że od wtorku do dnia dzisiejszego odbywa się w Warszawie narada kierowników działów żywności i żywienia sanepidów. Po posiedzeniu naszej Komisji informacje o jej przebiegu zostały przedstawione w ten sposób, jakoby Inspekcja Handlowa zamierzała przejąć koordynację i nadzór nad jakością i obrotem artykułów rolno-spożywczych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszPawlus">Myślę, że nie było takiej koncepcji i wskazania Inspekcji Handlowej jako głównego koordynatora, a nasza Komisja nie zamierza wkraczać w kompetencje rządu w sprawie wskazania, kto jest koordynatorem. Trzeba zaznaczyć, że naszym celem nie jest wskazywanie rządowi, kto ma koordynować tę działalność.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyZając">Jestem zaskoczony tym, co powiedział poseł Tadeusz Pawlus, ponieważ nie było takiej sugestii. Byłem obecny na całym posiedzeniu Komisji. Oznacza to, że ktoś chce namieszać - nie znam bardziej właściwego określenia.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyZając">Zwracam uwagę na to, że w treści dezyderatu nie ma w ogóle mowy o jakiejkolwiek nadrzędności, którejkolwiek instytucji nad inną. Mówi się o tym, żeby one ze sobą współpracowały.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekSawicki">Jest to odniesienie się do faktu, że poza Sejmem mówiono, że jest zamach i próba narzucenia jednego z podmiotów jako koordynatora. Natomiast dezyderat w swej treści jest jednoznaczny - chodzi o to, żeby instytucje te ze sobą się porozumiewały, a nie utrzymywały zwierzchność jedna nad drugą. Taka była nasza intencja. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaOstrowska">Sprawa jest trudna i przykra. Nie muszę członków Komisji przekonywać, że nigdy nie było intencji o przejmowaniu kompetencji, wyrażanych ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Inspekcji Handlowej, aczkolwiek nie ukrywam, że niektóre wypowiedzi, które padały na poprzednim posiedzeniu Komisji, wskazywały, iż tak są odbierane pewne nasze działania. Tak jak rozumieliśmy tematykę posiedzenia Komisji i próbowaliśmy przedstawić w naszych materiałach pisemnych i ustnych wyjaśnieniach, mówiliśmy o tych działaniach koordynacyjnych, które mają miejsce, a w jeszcze większym zakresie powinny mieć miejsce w ramach istniejących struktur organizacyjnych inspekcji kontrolujących rynek artykułów rolno-spożywczych. Wskazywaliśmy, że taka koordynacja powinna mieć miejsce przede wszystkim na poziomie województw, a pewne działania koordynacyjne dotyczące zagrożeń pojawiających się w skali ogólnokrajowej powinny być również podejmowane na szczeblu centralnym. Takie próby są podejmowane, chociaż można powiedzieć, że koordynacja jeszcze szwankuje. Do tego sprowadzały się przedstawione przez nas informacje.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ElżbietaOstrowska">Inspekcja Handlowa, a także inne inspekcje mają swoje uprawnienia określone ustawami. Z naszej strony, a także ze strony innych resortów nie ma prób zamachów na te ustawowe kompetencje. Natomiast powtarzające się informacje o przejmowaniu pewnych zadań przez inspekcje wynikają - jak sądzę - z głębokiego niezrozumienia zapisów projektu ustawy o bezpieczeństwie produktów, którym niebawem zajmować się będzie podkomisja. Powtarzam, że w świetle obecnych oraz projektowanych rozwiązań prawnych nie ma mowy o nadrzędności przyjmowania kompetencji, tylko o wypełnianiu i koordynowaniu działalności. Nie ukrywam, że głosy, które padały podczas posiedzenia Komisji dotyczące dość znacznego ograniczenia obecnego zakresu działań inspekcji w ramach przyszłych rozwiązań wzbudzają nasze zaniepokojenie, bo wydaje nam się, że mogłoby to być ze szkodą dla ochrony interesów konsumenta. To właśnie Inspekcja Handlowa działa bezpośrednio chroniąc konsumenta i jest postrzegana przez ogół konsumentów jako organ, który najskuteczniej prowadzi określone działania.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#ElżbietaOstrowska">Jak już powiedziałam, w ramach rządu nie znamy jeszcze tej koncepcji. W momencie, gdy się ona pojawi, będziemy o tym dyskutować. Nie ukrywam, że mam nadzieję, iż Komisja wówczas wesprze nasze działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekSawicki">Nie mamy zamiaru w jakikolwiek sposób faworyzować Inspekcji Handlowej. Jeśli nie ma uwag do treści dezyderatu nr 5, pytam, czy ktoś jest przeciwny jego przyjęciu? Nie słyszę sprzeciwu. Uważam, że dezyderat nr 5 został przyjęty. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>