text_structure.xml 47.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyGwiżdż">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam posłów oraz gości. Proponowany porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu. Czy są wnioski lub uwagi dotyczące proponowanego porządku dziennego? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu proponowanego porządku dziennego? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyGwiżdż">Przypomnę, że dzisiejszy porządek dzienny to kontynuacja posiedzenia, które odbyło się dwa tygodnie temu i na którym Komisja rozpoczęła rozpatrywanie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej. Kontynuujemy więc rozpoczęte prace. W związku z tym oddaję głos sprawozdawcy podkomisji nadzwyczajnej posłowi Markowi Markiewiczowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 5 dotyczącej art. 7 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekMarkiewicz">„Art. 7. Marszałek Sejmu kieruje wniosek do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekMarkiewicz">W zmianie nr 5 podkomisja nadzwyczajna proponuje, aby w art. 7 kropkę zastąpić przecinkiem i dodać wyrazy „która wszczyna postępowanie”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekMarkiewicz">W związku z tą zmianą chcę przypomnieć, że dotychczas bardzo trudno było ustalić moment, w którym rozpoczyna się pełne postępowanie określone przepisami nowelizowanej ustawy oraz przepisami Kodeksu postępowania karnego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarekMarkiewicz">Dodam jeszcze, że konsekwencją zmiany nr 5 jest zmiana nr 6. Obie te zmiany porządkują procedurę.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarekMarkiewicz">Ponadto warto zwrócić uwagę, że po wszczęciu postępowania procedura zmierzająca do zwrotu marszałkowi Sejmu wniosku wstępnego w celu jego uzupełnienia nie będzie miała sensu. Kończy się bowiem faza uzgadniania formalnych wymogów wniosku i rozpoczyna się właściwe postępowanie w Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 5? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 5? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6, dotyczącej art. 8, mającego brzmienie następujące:</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekMarkiewicz">„Art. 8. Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej przesyła osobie objętej wnioskiem odpis wstępnego wniosku, informując ją o prawie do złożenia pisemnych wyjaśnień i wniosków dowodowych w wyznaczonym terminie”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje, aby w art. 8 po wyrazie „przesyła” dodać wyraz „niezwłocznie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 6, o której poseł sprawozdawca mówił przy okazji prezentowania zmiany nr 5? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 6? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 7, dotyczącej art. 9, który ma brzmienie następujące:</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 9.1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej może przesłuchiwać świadków i biegłych, żądać od instytucji państwowych i społecznych okazywania wszelkich akt i dokumentów. Osoba, której dotyczy wniosek, jest uprawniona do składania wyjaśnień i zgłaszania wniosków oraz do korzystania z pomocy obrońców. W postępowaniu przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się art. 21 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarekMarkiewicz">2. Komisja może zlecić prokuratorowi generalnemu lub Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego co do określonych okoliczności sprawy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarekMarkiewicz">3. Komisja uchwala sprawozdanie o wystąpieniu do Zgromadzenia Narodowego z wnioskiem o postawienie Prezydenta w stan oskarżenia lub o umorzenie postępowania w sprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarekMarkiewicz">4. W stosunku do osób wymienionych w art. 1 ust. 2 pkt 2–7 Komisja uchwala sprawozdanie o wystąpieniu do Sejmu z wnioskiem o pociągnięcie tych osób do odpowiedzialności konstytucyjnej lub o umorzenie postępowania w sprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MarekMarkiewicz">5. Wniosek o postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej powinien spełniać warunki wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia, a wniosek o umorzenie postępowania - zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne tego wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje następujące zmiany w art. 9:</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#MarekMarkiewicz">a/ w ust. 1 wyrazy „art. 21” zastępuje się wyrazami „art. 18 ust. 4”,</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#MarekMarkiewicz">b/ w ust. 4 wyrazy „art. 1 ust. 2 pkt 2-7” zastępuje się wyrazami „art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2”,</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#MarekMarkiewicz">c/ po ust. 5 dodaje się ust. 6–9 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#MarekMarkiewicz">"6. Wnioski mniejszości mogą zawierać jedynie wnioski o umorzenie postępowania, postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#MarekMarkiewicz">7. Wnioski mniejszości do sprawozdań, o których mowa w ust. 3 i 4, zawierające wnioski o postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej powinny spełniać warunki wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#MarekMarkiewicz">8. Jeżeli wnioski, o których mowa w ust. 5 i 6, nie odpowiadają warunkom określonym w ustawie, odpowiednio przewodniczący Zgromadzenia Narodowego lub Marszałek Sejmu, w uzgodnieniu z Prezydium Sejmu, wzywa reprezentanta wnioskodawców, o którym mowa w art. 6 ust. 4 do ich uzupełnienia w terminie 14 dni, wskazując niezbędny zakres uzupełnienia wniosku.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#MarekMarkiewicz">9. W przypadku nieuzupełnienia wniosku w terminie i w zakresie, o którym mowa w ust. 8, wniosek taki uznaje się za nieprzedstawiony przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej w jej sprawozdaniu”.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#MarekMarkiewicz">W zmianie nr 7 chcę szczególnie zwrócić uwagę na zaproponowane przez podkomisję dodanie nowych ust. 8 i 9.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#MarekMarkiewicz">Ponadto, jeżeli chodzi o ust. 8, to proszę o uwzględnienie poprawki zasygnalizowanej przez Biuro Legislacyjne. Chodzi o wniosek w sprawie rozpatrywanej przez Zgromadzenie Narodowe. Autopoprawka sprowadza się do przyjęcia formuły „wzywa wnioskodawców do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni”.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#MarekMarkiewicz">Jest to formuła opowiadająca innym przepisom ustawy. Chodzi więc o zachowanie jednolitości terminologii. Mówił o tym wcześniej poseł Kazimierz Działocha.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#MarekMarkiewicz">Wydaje się ponadto, że rozpatrywana zmiana jest logiczną konsekwencją przyjętej już zmiany nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 7? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 7 wraz z autopoprawką? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 7 wraz z autopoprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 8, dotyczącej art. 10, mającego brzmienie następujące:</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 10.1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej przedstawia Zgromadzeniu Narodowemu sprawozdanie z przeprowadzonego postępowania wraz z wnioskiem, o którym mowa w art. 9 ust. 3. Uchwała Zgromadzenia Narodowego o postawieniu w stan oskarżenia powoduje, że Prezydent tymczasowo nie może sprawować urzędu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarekMarkiewicz">2. Podejmując uchwałę o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia, Zgromadzenie Narodowe wybiera spośród członków Zgromadzenia dwóch oskarżycieli, z których każdy powinien odpowiadać warunkom wymaganym do powołania na stanowisko sędziego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarekMarkiewicz">3. Po podjęciu przez Zgromadzenie Narodowe uchwały, o której mowa w ust. 1, Marszałek Sejmu przesyła ją przewodniczącemu Trybunału Stanu. Uchwała ta przed Trybunałem Stanu stanowi akt oskarżenia”.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarekMarkiewicz">W zmianie nr 8 podkomisja nadzwyczajna proponuje:</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MarekMarkiewicz">a/ w ust. 1 zdanie drugie skreśla się,</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#MarekMarkiewicz">b/ po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#MarekMarkiewicz">„1a. Z dniem podjęcia uchwały o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu sprawowanie urzędu przez Prezydenta ulega zawieszeniu”,</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#MarekMarkiewicz">c/ ust. 3 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#MarekMarkiewicz">„3. Po podjęciu przez Zgromadzenie Narodowe uchwały o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia, Marszałek Sejmu przesyła, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 2b, przewodniczącemu Trybunału Stanu, uchwałę Zgromadzenia Narodowego wraz z uchwałą Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej albo wnioskiem mniejszości, które w dalszym postępowaniu przed Trybunałem Stanu stanowią akt oskarżenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 8? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 8? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekMazurkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 9, która dotyczy art. 11 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekMazurkiewicz">"Art. 11.1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej przedstawia Sejmowi sprawozdanie z prac nad każdą przekazaną jej sprawą wraz z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej lub o umorzenie postępowania w sprawie. Uchwała Sejmu o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej powoduje zawieszenie w czynnościach osoby, której dotyczy. Jeżeli uchwała obejmuje także pociągnięcie do odpowiedzialności karnej osoby, która jest posłem lub senatorem, stanowi ona równocześnie wniosek o uchylenie immunitetu poselskiego lub senatorskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarekMazurkiewicz">2. Podejmując uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej Sejm wybiera spośród posłów dwóch oskarżycieli, z których przynajmniej jeden powinien odpowiadać warunkom wymaganym do powołania na stanowisko sędziego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarekMazurkiewicz">3. Po podjęciu przez Sejm uchwały, o której mowa w ust. 1, Marszałek Sejmu przesyła przewodniczącemu Trybunału Stanu uchwałę Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej lub wniosek mniejszości, które w dalszym postępowaniu przed Trybunałem Stanu stanowią akt oskarżenia. W wypadku konieczności uchylenia immunitetu poselskiego lub senatorskiego następuje to po wyrażeniu przez Sejm lub Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarekMazurkiewicz">4. Po przekazaniu uchwały o postawieniu w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu nie można wszcząć postępowania karnego o ten sam czyn, a postępowanie wcześniej wszczęte ulega zawieszeniu”.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#MarekMazurkiewicz">Zmiana n r 9 przewiduje, że w art. 11:</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#MarekMazurkiewicz">a/ po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#MarekMazurkiewicz">"1a. Przepisy ust. 1 zdanie drugie nie stosuje się do mandatu poselskiego”,</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#MarekMazurkiewicz">b/ ust. 2 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#MarekMazurkiewicz">"2. Po podjęciu uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej, Sejm wybiera, spośród posłów, w terminie 3 miesięcy, dwóch oskarżycieli, z których co najmniej jeden posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego. W razie utraty uprawnień przez oskarżycieli, ich obowiązki do czasu wyboru nowych oskarżycieli wykonuje Marszałek Sejmu”,</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#MarekMazurkiewicz">c/ w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#MarekMazurkiewicz">"Po wyborze oskarżycieli, o których mowa w ust. 2, Marszałek Sejmu przesyła, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3b, przewodniczącemu Trybunału Stanu uchwałę, o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej wraz z uchwałą Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej albo wnioskiem mniejszości, które w dalszym postępowaniu przed Trybunałem Stanu stanowią akt oskarżenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 9? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 9? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10, która dotyczy art. 13 mającego brzmienie następujące:</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 13.1. Uchwałę o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia Zgromadzenie Narodowe podejmuje większością co najmniej 2/3 głosów ogólnej liczby członków Zgromadzenia. Uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2–7, Sejm podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarekMarkiewicz">2. Jeżeli Zgromadzenie Narodowe nie podejmie uchwały o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia w trybie określonym w ust. 1, wówczas przewodniczący Zgromadzenia Narodowego stwierdza umorzenie postępowania w sprawie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarekMarkiewicz">3. Jeżeli Sejm nie podejmie uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2–7, w trybie określonym w ust. 1, wówczas Marszałek Sejmu stwierdza umorzenie postępowania w sprawie”.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje następujące zmiany w art. 13:</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#MarekMarkiewicz">a/ ust. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#MarekMarkiewicz">"1. Postawienie Prezydenta w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Zgromadzenia Narodowego, podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego”,</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#MarekMarkiewicz">b/ po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#MarekMarkiewicz">"1a. Uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3–7 oraz ust. 2, Sejm podejmuje bezwzględną większością osób w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#MarekMarkiewicz">1b. Uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2, Sejm podejmuje większością 3/5 ustawowej liczby posłów”,</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#MarekMarkiewicz">c/ po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#MarekMarkiewicz">"2a. Niezależnie od treści wniosku, o którym mowa w art. 9 ust. 3, Zgromadzenie Narodowe głosuje nad postawieniem Prezydenta w stan oskarżenia.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#MarekMarkiewicz">2b. Jeżeli Zgromadzenie Narodowe podjęło uchwałę o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia, a Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej wnosiła o umorzenie postępowania wobec niego nie przedstawiając w swoim sprawozdaniu wniosku mniejszości o postawienie w stan oskarżenia, to aktem oskarżenia jest uchwała o postawieniu w stan oskarżenia wraz z wnioskiem wstępnym o postawienie w stan oskarżenia. Akt oskarżenia Marszałek Sejmu przesyła przewodniczącemu Trybunału Stanu”,</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#MarekMarkiewicz">d/ w ust. 3 wyrazy „art. 1 ust. 2 pkt 2-7” zastępuje się wyrazami „art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2”,</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#MarekMarkiewicz">e/ po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#MarekMarkiewicz">"3a. Niezależnie od treści wniosku, o którym mowa w art. 9 ust. 4, Sejm głosuje nad pociągnięciem do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#MarekMarkiewicz">3b. Jeżeli Sejm podjął uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2, a Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej wnosiła o umorzenie postępowania wobec nich nie przedstawiając w swoim sprawozdaniu wniosku mniejszości o pociągnięcie do odpowiedzialności, to aktem oskarżenia jest uchwała o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej wraz z wnioskiem wstępnym o pociągnięcie do odpowiedzialności. Akt oskarżenia Marszałek Sejmu przesyła przewodniczącemu Trybunału Stanu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 10? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 10? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 11, polegającej na dodaniu nowych art. 13a i 13b w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 13a.1. Jeżeli po nadaniu biegu przez Marszałka Sejmu wnioskowi wstępnemu, a przed podjęciem przez sejm uchwały o postawieniu w stan oskarżenia lub o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej albo stwierdzeniem umorzenia postępowania w sprawie upłynie kadencja Sejmu, postępowanie w danej sprawie toczy się nadal w Sejmie następnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MarekMarkiewicz">2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Marszałek Sejmu kieruje sprawę do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MarekMarkiewicz">3. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej nie jest związana uchwałami podjętymi przez komisję sejmową, która uprzednio rozpatrywała daną sprawę.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#MarekMarkiewicz">4. Sejm nowej kadencji, wybiera posłów oskarżycieli.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#MarekMarkiewicz">Art. 13b. W przypadku zakończenia kadencji Sejmu. postępowanie w sprawie odpowiedzialności posła, który nie uzyskał ponownie mandatu, określonej w art. 107 ust. 2 Konstytucji, ulega umorzeniu, które stwierdza Marszałek Sejmu nowej kadencji”.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#MarekMarkiewicz">Chcę zwrócić uwagę na końcową część brzmienia art. 13b ujętą w sprawozdaniu: „ulega umorzeniu, które stwierdza Marszałek Sejmu nowej kadencji”.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#MarekMarkiewicz">Chodzi o sytuację, w której toczy się postępowanie o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej posła za naruszenie art. 107 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#MarekMarkiewicz">Brzmienie pierwotne art. 13b przewidywało, że postępowanie kończy się z urzędu w momencie kiedy poseł nie został wybrany na następną kadencję. Nasuwało się jednak wówczas pytanie, kto i kiedy miał stwierdzić umorzenie postępowania w związku z rozpoczęciem nowej kadencji. Stąd właśnie proponowana formuła „ulega umorzeniu, które stwierdza Marszałek Sejmu nowej kadencji”.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#MarekMarkiewicz">Inaczej mówiąc chodzi o swego rodzaju deklarację marszałka Sejmu nowej kadencji stwierdzającą, że nastąpiło umorzenie postępowania w związku z tym, że poseł poprzedniej kadencji nie został wybrany na następną kadencję.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#MarekMarkiewicz">Należy dodać, że jest to czynność dość techniczna, a nawet powiem - kłopot dla marszałka Sejmu. Chodzi jednak o to, aby osoba, która już nie jest posłem, otrzymała stosowne stwierdzenie mówiące o umorzeniu postępowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy są wnioski lub uwagi dotyczące zmiany nr 11? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 11? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 12, dotyczącej art. 15 i art. 16 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 15.1. Trybunał Stanu składa się z przewodniczącego, dwóch jego zastępców oraz 21 członków i 5 zastępców członków.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MarekMarkiewicz">2. Przewodniczącym Trybunału Stanu jest pierwszy prezes Sądu Najwyższego. Pozostałe osoby wchodzące w skład Trybunału Stanu wybiera Sejm spoza swego grona, w trybie regulaminowo określonym.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MarekMarkiewicz">3. W skład Trybunału Stanu mogą być wybrani obywatele polscy korzystający z pełni praw obywatelskich, nie karani sądownie, nie zatrudnieni w organach administracji państwowej. Co najmniej połowa członków Trybunału Stanu powinna składać się z osób posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MarekMarkiewicz">4. Osoby wybrane w skład Trybunału Stanu składają przed Marszałkiem Sejmu przyrzeczenie sędziowskie.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#MarekMarkiewicz">Art. 16.1. Sędziowie wybrani w skład Trybunału Stanu w wykonywaniu swoich funkcji sędziowskich są niezawiśli i podlegają tylko ustawom. Nie mogą być ani pociągnięci do odpowiedzialności karnej, ani pozbawieni wolności bez uprzedniej zgody Trybunału Stanu. Dotyczy to również okresu po upływie kadencji w stosunku do czynów związanych z wykonywaniem funkcji w Trybunale Stanu.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#MarekMarkiewicz">2. Sędziowie Trybunału Stanu sprawują swe funkcje nieodpłatnie, z tym że zachowują prawo do diet i zwrotu poniesionych kosztów podróży”.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#MarekMarkiewicz">W zmianie nr 12 podkomisja proponuje, aby art. 15 i 16 otrzymały brzmienie następujące:</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 15.1. W skład Trybunału Stanu mogą być wybrani obywatele polscy korzystający z pełni praw obywatelskich, nie karani sądownie, nie zatrudnieni w organach administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#MarekMarkiewicz">2. Osoby wybrane w skład Trybunału Stanu składają przed Marszałkiem Sejmu przyrzeczenie sędziowskie.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#MarekMarkiewicz">Art. 16. Sędziowie Trybunału Stanu sprawują swoje funkcje nieodpłatnie, z tym że zachowują prawo do diet i zwrotu poniesionych kosztów podróży”.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#MarekMarkiewicz">Jeżeli chodzi o przedłożone brzmienie art. 15 ust. 1, to podkomisja proponuje, aby wyraz „państwowej” został zastąpiony wyrazem „rządowej”. Wydaje się bowiem rozwiązaniem nie do przyjęcia, aby sędzia Trybunału Stanu będący pracownikiem administracji rządowej uczestniczył w rozpatrywaniu wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej członka Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#MarekMarkiewicz">Nie ma natomiast żadnych argumentów - w tym również konstytucyjnych - aby wyłączenie takie wyłączyło pracownika administracji sądowej czy publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 12?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przedłożone brzmienie art. 15 ust. 1 stanowi o prawach „obywatelskich”. Proponuję, aby zamiast tego pojęcia zastosować pojęcie praw „publicznych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyGwiżdż">Przejmuję propozycję przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS jako swoją poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki polegającej na zastąpieniu wyrazu „obywatelskich” wyrazem „publicznych”? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos w sprawie zmiany nr 12? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 12 wraz z poprawką? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 12 wraz z poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 13 dotyczącej art. 17 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarekMarkiewicz">„Art. 17.1. Utrata stanowiska sędziego Trybunału Stanu następuje wskutek zrzeczenia się funkcji, trwałej utraty zdolności do wykonywania czynności albo skazania prawomocnym wyrokiem sądu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MarekMarkiewicz">2. W razie wygaśnięcia mandatu więcej niż trzech członków Trybunału Stanu lub ich zastępców Sejm dokonuje wyboru uzupełniającego”.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MarekMarkiewicz">W zmianie nr 13 podkomisja proponuje, aby wyrazy „więcej niż trzech członków Trybunału Stanu lub ich zastępców” zastąpić wyrazami „członka Trybunału Stanu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 13? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 13? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 14 dotyczącej art. 18–20 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 18.1. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu oraz Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego, chyba że niniejsza ustawa stanowi inaczej. Trybunał Stanu orzeka jako sąd w pierwszej instancji oraz jako sąd w drugiej instancji.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarekMarkiewicz">2. W warunkach określonych w art. 2 Trybunał Stanu może:</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MarekMarkiewicz">1/ zlecić prokuratorowi generalnemu przeprowadzenie w określonym zakresie postępowania co do czynu wypełniającego znamiona przestępstwa, a w razie gdy postępowanie takie zostało już wszczęte - przedstawienie zebranych materiałów wraz z wnioskiem co do dalszego postępowania w sprawie,</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MarekMarkiewicz">2/ przejąć do łącznego rozpoznania sprawę, która toczy się już przed sądem.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MarekMarkiewicz">Art. 19.1. W pierwszej instancji Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 4 członków.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#MarekMarkiewicz">2. W drugiej instancji Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 6 członków, z wyłączeniem sędziów, którzy uczestniczyli w rozpatrzeniu sprawy w pierwszej instancji. Jeżeli członek Trybunału Stanu nie może pełnić swych funkcji, w jego imieniu występuje najstarszy wiekiem zastępca członka.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#MarekMarkiewicz">3. Poza rozprawą główną Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 2 członków.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#MarekMarkiewicz">4. Obsługę kancelaryjną Trybunału Stanu zapewnia Sąd Najwyższy.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#MarekMarkiewicz">Art. 20. Trybunał Stanu rozpatruje sprawę w granicach określonych w uchwale Zgromadzenia Narodowego albo Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#MarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje, aby art. 18–20 otrzymały brzmienie następujące:</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 18.1. Trybunał Stanu jest sądem pierwszej instancji oraz sądem drugiej instancji.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#MarekMarkiewicz">2. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu oraz Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego, chyba że niniejsza ustawa stanowi inaczej.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#MarekMarkiewicz">3. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu powództwo cywilne jest niedopuszczalne.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#MarekMarkiewicz">3a. W warunkach określonych w art. 2 Trybunał Stanu może zlecić Prokuratorowi Generalnemu przeprowadzenie w określonym zakresie postępowania co do czynu wypełniającego znamiona przestępstwa.</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#MarekMarkiewicz">4. Osoby składające wyjaśnienia przed Trybunałem Stanu, jak również świadkowie i biegli zwolnieni są od obowiązku zachowania tajemnicy ustawowo chronionej.</u>
          <u xml:id="u-22.16" who="#MarekMarkiewicz">Art. 19.1. W pierwszej instancji Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 4 członków.</u>
          <u xml:id="u-22.17" who="#MarekMarkiewicz">2. W drugiej instancji Trybunał Stanu orzeka w składzie, przewodniczący i 6 członków, z wyłączeniem sędziów, którzy uczestniczyli w rozpatrywaniu sprawy w pierwszej instancji.</u>
          <u xml:id="u-22.18" who="#MarekMarkiewicz">3. W sprawach pytań prawnych orzeka cały skład Trybunału Stanu z wyłączeniem sędziów, którzy w danej sprawie uczestniczyli w orzekaniu w pierwszej instancji.</u>
          <u xml:id="u-22.19" who="#MarekMarkiewicz">4. Poza rozprawą Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 2 członków.</u>
          <u xml:id="u-22.20" who="#MarekMarkiewicz">Art. 20.1. Trybunał Stanu rozpatruje sprawę w granicach określonych w akcie oskarżenia.</u>
          <u xml:id="u-22.21" who="#MarekMarkiewicz">2. Oskarżyciel nie może zarzucić oskarżonemu innych czynów niż objęte aktem oskarżenia.</u>
          <u xml:id="u-22.22" who="#MarekMarkiewicz">3. Trybunał Stanu może przekazać sprawy Zgromadzeniu Narodowemu, Sejmowi albo Senatowi w celu uzupełnienia lub rozszerzenia przeprowadzonego postępowania”.</u>
          <u xml:id="u-22.23" who="#MarekMarkiewicz">Zwracam uwagę na proponowane nowe brzmienie art. 18 ust. 1, z którego jednoznacznie wynika, że Trybunał Stanu jest sądem pierwszej i drugiej instancji.</u>
          <u xml:id="u-22.24" who="#MarekMarkiewicz">Na uwagę zasługuje również proponowane brzmienie art. 18 ust. 3a. Jest to konsekwencja wprowadzenia orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności karnej przed Trybunałem Stanu.</u>
          <u xml:id="u-22.25" who="#MarekMarkiewicz">Oznacza to, że w stosunku do pierwotnego projektu konieczne stało się przywrócenie możliwości zlecenia Prokuratorowi Generalnemu przeprowadzenia postępowania co do czynu wypełniającego znamiona przestępstwa.</u>
          <u xml:id="u-22.26" who="#MarekMarkiewicz">Zwracam ponadto uwagę na proponowane brzmienie art. 20 ust. 2. Jest to również konsekwencja przyjęcia możliwości pociągania do odpowiedzialności karnej przed Trybunałem Stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie zmiany nr 14? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 14? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 15 polegającej na dodaniu nowych art. 30a-20e w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 20a. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu udział obrońcy jest konieczny.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarekMarkiewicz">Art. 20b. Wykluczenie jawności rozprawy przed Trybunałem Stanu może uzasadnić wyłącznie wgląd na bezpieczeństwo państwa lub tajemnicę państwową.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#MarekMarkiewicz">Art. 20c.1. Termin do wniesienia apelacji wynosi 30 dni i biegnie dla każdego uprawnionego od daty doręczenia mu odpisu wyroku z uzasadnieniem.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#MarekMarkiewicz">2. Termin do wniesienia zażalenia wynosi 14 dni.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#MarekMarkiewicz">3. Od wyroku Trybunału Stanu wydanych w drugiej instancji kasacja nie przysługuje.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#MarekMarkiewicz">Art. 20d. Umorzenie albo warunkowe umorzenie postępowania przed Trybunałem Stanu może nastąpić jedynie na rozprawie.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#MarekMarkiewicz">Art. 20e. Obsługę kancelaryjną Trybunału Stanu zapewnia Sąd Najwyższy”.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#MarekMarkiewicz">Zwracam uwagę zwłaszcza na art. 20b. Chodzi o wyznaczenie wyraźnej granicy dla zamkniętych posiedzeń Trybunału Stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 15? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 15? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 16, która przewiduje skreślenie art. 21 i 22 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 21. Osoby składające wyjaśnienia przed Trybunałem Stanu, jak również świadkowie i biegli zwolnieni są od obowiązku zachowania tajemnicy państwowej.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MarekMarkiewicz">Art. 22. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu powództwo cywilne jest niedopuszczalne”.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MarekMarkiewicz">Zmiana nr 16 jest oczywistą konsekwencją wcześniejszych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 16? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 16? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 17, która przewiduje skreślenie art. 24 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarekMarkiewicz">„Art. 24. Wykluczenie jawności rozprawy przed Trybunałem Stanu może uzasadnić wyłącznie wzgląd na bezpieczeństwo Państwa lub tajemnicę państwową”.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MarekMarkiewicz">Jest to również konsekwencja wcześniejszych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 17? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 17? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 18, dotyczącej art. 25 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 25.1. Za czyny przewidziane w art. 2 ust. 1 i 4, o ile nie wypełniają znamion przestępstwa, Trybunał Stanu wymierza łącznie lub osobno następujące kary:</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#MarekMarkiewicz">1/ utratę czynnego i biernego prawa wyborczego na urząd Prezydenta oraz do Sejmu, Senatu i rad gmin,</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#MarekMarkiewicz">2/ zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwowych i w organizacjach społecznych,</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#MarekMarkiewicz">3/ utratę wszystkich lub niektórych orderów, odznaczeń i tytułów honorowych oraz utratę zdolności do ich uzyskania.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#MarekMarkiewicz">2. Kary dotyczące utraty praw i zakazów, o których mowa w ust. 1, mogą być orzekane na czas od 2 do 10 lat, z tym że kara, o której mowa w ust. 1 pkt 2, może być orzekana na stałe.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#MarekMarkiewicz">3. Trybunał Stanu może, z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, poprzestać na stwierdzeniu winy oskarżonego.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#MarekMarkiewicz">4. W razie uznania przez Trybunał Stanu zawinionego popełnienia czynów przewidzianych w art. 2 ust. 1 i 4, Trybunał orzeka odpowiednio w odniesieniu do Prezydenta - złożenie go z urzędu, a w odniesieniu do pozostałych osób - utratę zajmowanego stanowiska, z którego pełnieniem związana jest odpowiedzialność konstytucyjna”.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#MarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje następujące zmiany w art. 25:</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#MarekMarkiewicz">a/ ust. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#MarekMarkiewicz">„1. Za czyny określone w art. 3, o ile nie wypełniają znamion przestępstwa, Trybunał Stanu wymierza łącznie lub osobno następujące kary:</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#MarekMarkiewicz">1/ utratę czynnego i biernego prawa wyborczego na urząd Prezydenta, do Sejmu, do Senatu oraz do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego,</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#MarekMarkiewicz">2/ zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwowych i w organizacjach społecznych,</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#MarekMarkiewicz">3/ utratę wszystkich lub niektórych orderów, odznaczeń i tytułów honorowych oraz utratę zdolności do ich uzyskania",</u>
          <u xml:id="u-30.14" who="#MarekMarkiewicz">b/ po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-30.15" who="#MarekMarkiewicz">"1a. Za naruszenie zakazów, o których mowa w art. 107 ust. 1 Konstytucji, Trybunał Stanu orzeka pozbawienie mandatu poselskiego”,</u>
          <u xml:id="u-30.16" who="#MarekMarkiewicz">c/ w ust. 2 wyrazy „z tym że kara o której mowa w ust. 1 pkt 2, może być orzekana na stałe” skreśla się,</u>
          <u xml:id="u-30.17" who="#MarekMarkiewicz">d/ ust. 3 i 4 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-30.18" who="#MarekMarkiewicz">„3. W razie uznania przez Trybunał Stanu chociażby nieumyślnego popełnienia czynów określonych w art. 2 ust. 1 i art. 3, Trybunał orzeka odpowiednio w odniesieniu do Prezydenta - złożenie z urzędu, a w odniesieniu do pozostałych osób, z zastrzeżeniem ust. 1a - utratę zajmowanego stanowiska, z którego pełnieniem związana jest odpowiedzialność konstytucyjna.</u>
          <u xml:id="u-30.19" who="#MarekMarkiewicz">4. Trybunał Stanu z uwagi na znikomy stopień społecznej szkodliwości czynu lub szczególne okoliczności sprawy może poprzestać na stwierdzeniu winy oskarżonego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 18? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 18? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 19, polegającej na dodaniu po art. 26 nowych art. 26a i 26b w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MarekMarkiewicz">"Art. 26a. Jeżeli po rozpoczęciu rozprawy, a przed wydaniem wyroku, zostanie wybrany nowy skład Trybunału, rozprawę prowadzi od początku Trybunał Stanu w nowym składzie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#MarekMarkiewicz">Art. 26b. Do senatorów, Senatu oraz jego organów stosuje się odpowiednio przepisy art. 5a, art. 6 ust. 3 i 4, art. 7 i 8, art. 9 ust. 1, 2 i 4–9, art. 11 ust. 1 zdanie 1, ust. 1a-3, art. 12, art. 13 ust. 1a, 3, 3a i 3b, art. 13a, 13b oraz art. 25 ust. 1a”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 19? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 19? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 20 dotyczącej art. 28 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#MarekMarkiewicz">„Art. 28. Trybunał Stanu właściwy jest również w sprawach czynów popełnionych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, o ile w czasie popełnienia były one zabronione pod groźbą kary. Jeżeli czyn uprzednio popełniony polegał na zawinionym naruszeniu Konstytucji lub innej ustawy, Trybunał Stanu ogranicza się do stwierdzenia dokonanych naruszeń prawa”.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#MarekMarkiewicz">W zmianie nr 20 podkomisja proponuje, aby zdanie drugie otrzymało brzmienie następujące:</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#MarekMarkiewicz">"Jeżeli czyn uprzednio popełniony polegał na chociażby nieumyślnym naruszeniu Konstytucji lub ustawy, Trybunał Stanu ogranicza się do stwierdzenia dokonanych naruszeń prawa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 20? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 20? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 20.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JerzyGwiżdż">Tym samym Komisja zakończyła rozpatrywanie poszczególnych zmian. Pozostaje zatem przeprowadzenie głosowania nad całością projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JerzyGwiżdż">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie przedłożonego w sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu wraz z przyjętymi poprawkami. Kto opowiada się za tym wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam, że Komisja, przy 12 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#JerzyGwiżdż">Projekt zostanie teraz skierowany do Komitetu Integracji Europejskiej. Proponuję, aby Komitet Integracji Europejskiej wyraził opinię w ciągu 7 dni.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu terminu 7 dni? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie terminu 7 dni.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#JerzyGwiżdż">Pozostaje jeszcze kwestia wybrania posła sprawozdawcy. Proponuję, aby sprawozdawcą był poseł Marek Markiewicz.</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#JerzyGwiżdż">Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-35.11" who="#JerzyGwiżdż">Czy poseł Marek Markiewicz wyraża zgodę, aby być sprawozdawcą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekMarkiewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyGwiżdż">Czy ktoś jest przeciwny, aby posłem sprawozdawcą był poseł Marek Markiewicz? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JerzyGwiżdż">Stwierdzam, że Komisje wybrały na sprawozdawcę posła Marka Markiewicza.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JerzyGwiżdż">Porządek dzienny został zatem wyczerpany. Czy ktoś chciałby zabrać głos przed zamknięciem posiedzenia? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#JerzyGwiżdż">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>