text_structure.xml
12.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGłowacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek obrad jest państwu znany. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi lub propozycje do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGłowacki">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Proszę przewodniczącego podkomisji o przedstawienie relacji o pracach podkomisji i zaprezentowanie projektu ustawy o odpowiedzialności majątkowej żołnierzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamŚnieżek">Podkomisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy na jednym posiedzeniu. Celem projektu jest dostosowanie przepisów, dotyczących odpowiedzialności majątkowej żołnierzy do wymogów konstytucji. W ustawie zrealizowana została konstytucyjna zasada prawa obywatela do odwołania do sądu od decyzji w sprawie zapłaty odszkodowania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamŚnieżek">Do chwili obecnej obowiązuje dekret z dnia 5 października 1955 r. o odpowiedzialności majątkowej żołnierzy. Zawarte w nim przepisy nie odpowiadają aktualnym wymogom i warunkom organizacyjnym służby wojskowej. Przedłożona przez rząd ustawa dostosowuje te przepisy do współczesnych wymogów. Najważniejszą zmianą jest możliwość złożenia przez żołnierza odwołania do Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, od decyzji o nałożeniu na niego obowiązku zapłaty odszkodowania za wyrządzoną szkodę w mieniu wojskowym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AdamŚnieżek">Drugą ważną zmianą jest możliwość zawarcia ugody w sprawie spłaty odszkodowania, na wniosek żołnierza. Rozwiązania przyjęte w projekcie ustawy są analogiczne do rozwiązań zawartych w ustawie z dnia 7 maja 1999 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej i Urzędu Ochrony Państwa. Niektóre przepisy zostały przeniesione z tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AdamŚnieżek">W trakcie posiedzenia podkomisji najwięcej dyskusji wzbudził przepis, na mocy którego żołnierz będzie obciążony pełnym odszkodowaniem za wyrządzoną szkodę w przypadku, gdy powstała ona z winy umyślnej. Z przebiegu dyskusji wynikało, że taki przepis funkcjonuje w tej chwili w polskim prawie. Można go znaleźć np. w Kodeksie cywilnym. Podobny przepis został wprowadzony do ustawy z 7 maja 1999 r., w której jest mowa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy różnych służb. Podobny przepis był zapisany w dekrecie z 5 października 1955 r. W dekrecie napisano, że odpowiedzialność za szkodę w pełnym rozmiarze ponosi żołnierz, który wyrządził szkodę czynem przestępnym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AdamŚnieżek">Powstały wątpliwości, czy można mówić o pełnej odpowiedzialności w przypadku, gdy dojdzie do uszkodzenia mienia o wielkiej wartości, np. samolotu. Warto pamiętać o tym, że projekt ustawy przewiduje możliwość odroczenia spłaty odszkodowania, rozłożenia go na raty lub umorzenia. Jest to możliwe w każdym przypadku, m.in. ze względu na sytuację materialną lub rodzinną żołnierza. Przewidziano, że odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie odszkodowania następuje na wniosek żołnierza, w drodze umowy zawartej między tym żołnierzem, a jednostką organizacyjną wojska.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AdamŚnieżek">Uważam, że wszystkie wątpliwości w tym zakresie zostały rozwiane na posiedzeniu podkomisji. W trakcie prac podkomisji rząd wprowadził do projektu trzy autopoprawki. W art. 2, w którym znajduje się słowniczek, rząd zaproponował dodanie pkt 3, w którym wyjaśnione zostało pojęcie „właściwy organ jednostki organizacyjnej”. Przez to pojęcie należy rozumieć dowódcę jednostki organizacyjnej, która spełnia funkcje organu zaopatrującego w mienie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AdamŚnieżek">W praktyce istnieją małe jednostki wojskowe, które same się nie zaopatrują. W takiej sytuacji rozliczenia związane z wyrządzoną szkodą muszą odbywać się w jednostce, która zarządza mieniem takiej jednostki. Druga autopoprawka dotyczyła doprecyzowania zawartej w ustawie delegacji dla ministra obrony narodowej do wydania rozporządzenia, w którym określony zostanie sposób i tryb stwierdzania szkody, ustalania jej wysokości oraz wzór pisemnego zobowiązania żołnierza do zapłaty odszkodowania.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AdamŚnieżek">Trzecia autopoprawka miała charakter redakcyjny. W wyniku błędu maszynowego w art. 20 nie podano liczby miesięcy. W tym przepisie określono przez jaki czas stosowane będą dotychczas obowiązujące przepisy. Obowiązywać będą one nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Chciałbym dodać, że w przygotowanej przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu opinii stwierdzono, że projekt ustawy nie wzbudza żadnych wątpliwości prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGłowacki">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela rządu. Czy rząd ma uwagi do sprawozdania podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RomualdSzeremietiew">Rząd nie wnosi uwag do sprawozdania podkomisji. Zgadzam się z wypowiedzią jej przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGłowacki">Proponuję, żebyśmy przystąpili do rozpatrzenia kolejnych artykułów projektu ustawy. Na ewentualne pytania lub wątpliwości odpowiadać będzie przewodniczący podkomisji oraz przedstawiciele rządu. Komisja zajmie stanowisko w sprawie każdego artykułu zawartego w projekcie ustawy. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że propozycja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGłowacki">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. W rozdziale 1 projektu znalazły się przepisy ogólne. Czy ktoś z państwa ma pytania lub uwagi do art. 1, 2? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 1 i 2 zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławGłowacki">Przechodzimy do rozpatrzenia przepisów zawartych w rozdziale 2 pt. „Zasady odpowiedzialności majątkowej żołnierza”. Czy ktoś z państwa ma uwagi lub pytania do art. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 3–10 zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#StanisławGłowacki">Przechodzimy do rozpatrzenia przepisów zawartych w rozdziale 3 pt. „Odpowiedzialność majątkowa za szkody wyrządzone w mieniu powierzonym żołnierzowi”. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 11, 12, 13, 14? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 11–14 zostały przyjęte bez uwag.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#StanisławGłowacki">Przechodzimy do rozpatrzenia przepisów zawartych w rozdziale 4 pt. „Dochodzenie roszczeń o odszkodowanie”. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 15? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 15 został przyjęty bez uwag.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#StanisławGłowacki">Czy są uwagi do art. 16?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamŚnieżek">Proponuję, żeby Komisja rozważyła możliwość przyjęcia poprawki, która nasunęła mi się po zakończeniu prac podkomisji nad projektem ustawy. W art. 16 ust. 1 napisano, że właściwy organ wojskowy, na wniosek żołnierza będącego sprawcą szkody, może odroczyć, rozłożyć na raty lub umorzyć spłatę odszkodowania. Proponuję, żeby zapisać tu jednoznacznie, że spłatę odszkodowania można umorzyć w całości lub w części.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AdamŚnieżek">Takie sformułowanie było zapisane w dekrecie, który obowiązywał do tej pory. Proszę, żeby na temat tej propozycji wypowiedzieli się przedstawiciele Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Wydaje się, że dotychczasowy zapis art. 16 ust. 1 umożliwia także umorzenie części odszkodowania. Wydaje się jednak, że można to precyzyjnie określić w tym przepisie. Zgłaszam w tej sprawie poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGłowacki">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego mają uwagi do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie mamy uwag do tej propozycji. Na pewno takie doprecyzowanie przepisu będzie korzystne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGłowacki">Czy rząd ma uwagi do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RomualdSzeremietiew">Rząd zgadza się na przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGłowacki">Czy ktoś z państwa ma w tej sprawie uwagi lub pytania? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że Komisja przyjęła poprawkę do art. 16, którą zgłosił poseł Adam Śnieżek. Czy są inne uwagi do art. 16? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 16 został przyjęty wraz z poprawką.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławGłowacki">Czy ktoś z państwa ma pytania do art. 17 i 18? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 17 i 18 zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławGłowacki">Przechodzimy do rozpatrzenia przepisów zawartych w rozdziale 5 pt. „Przepisy przejściowe i końcowe”. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 19, 20, 21? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 19, 20 i 21 zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#StanisławGłowacki">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy w brzmieniu zaproponowanym w sprawozdaniu podkomisji, wraz z przyjętą poprawką?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#StanisławGłowacki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#StanisławGłowacki">Proponuję, żeby Komitet Integracji Europejskiej przygotował opinię na temat zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej do 5 kwietnia br. Czy ktoś z państwa ma inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja ustaliła termin wydania opinii przez Komitet Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekCieciera">Dysponujemy opinią Komitetu Integracji Europejskiej o tym projekcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławGłowacki">Do projektu wprowadzone zostały poprawki. W tej sytuacji musimy ponownie wystąpić do Komitetu Integracji Europejskiej o wydanie opinii.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławGłowacki">W imieniu prezydium Komisji proponuję, żeby sprawozdawcą Komisji został przewodniczący podkomisji poseł Adam Śnieżek. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś ma uwagi do tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja postanowiła powierzyć posłowi Adamowi Śnieżkowi obowiązki posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#StanisławGłowacki">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie projektu ustawy o odpowiedzialności majątkowej żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#StanisławGłowacki">Zanim przejdziemy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku obrad, chcę zapytać pana ministra, czy informacja na temat planu zamówień sprzętu i uzbrojenia może być przedstawiona na otwartym posiedzeniu Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RomualdSzeremietiew">Uważam, że informacja ta powinna być przekazana posłom na posiedzeniu zamkniętym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławGłowacki">W tej sytuacji muszę poprosić dziennikarzy o opuszczenie sali. Zamykam tę część posiedzenia Komisji. Po krótkiej przerwie rozpoczniemy zamkniętą część obrad.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>