text_structure.xml
72.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanRokita">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanRokita">Porządek obrad jest państwu znany. Czy ktoś ma uwagi w sprawie porządku obrad? Nie ma uwag. Porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanRokita">W czasie obrad będziemy posługiwać się dokumentem zatytułowanym: ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. w sprawie wejścia w życie ustaw: o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie. Wyrazy „ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym” napisane są wytłuszczonym drukiem. Jest to wersja projektu, która została poprawiona przez rząd. Chciałbym, żeby wszyscy mieli przed sobą ten dokument.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanRokita">Poproszę pana ministra, aby kolejno zreferował wszystkie odwołania zawarte w artykułach. Następnie zapoznamy się z uwagami Biura Legislacyjnego. Później będziemy przyjmować kolejne przepisy. Czy jest zgoda na taki sposób procedowania? Tak.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefPłoskonka">Art. 1 dotyczy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. z wyjątkiem artykułów, które zostały wy-mienione.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JózefPłoskonka">Pierwszym z tych wyjątków jest art. 2 ust. 5, który mówi, że minister właściwy do spraw administracji określa wzorcowy statut powiatu. Mamy zamiar, żeby statut powiatu był określony wcześniej. Po kolei przedstawię państwu wszystkie wyjątki zapisane w art. 1 ust. 1.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JózefPłoskonka">Art. 5 mówi o tym, że powiat może zawierać porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych i w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JózefPłoskonka">Art. 6 ust. 1 mówi, że powiat w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JózefPłoskonka">W art. 8 ust. 2 jest mowa o tym, że organami powiatu są rada i zarząd powiatu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JózefPłoskonka">W art. 9 ust. 1 napisano, że rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JózefPłoskonka">Następnym wyjątkiem jest art. 12 pkt. 1–3. W tym przepisie jest mowa o tym, iż do wyłącznej właściwości powiatu należy stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu. Jest także mowa o wyborze i odwołaniu zarządu, o powoływaniu i odwoływaniu na wniosek starosty sekretarza powiatu i skarbnika, który jest jednocześnie głównym księgowym.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JózefPłoskonka">Art. 13 ust. 1 mówi o tym, że uchwały rady i zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JózefPłoskonka">W art. 14 ust. 1–3 mówią, że rada powiatu wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczących, że radny wchodzący w skład zarządu nie może pełnić funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, a wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JózefPłoskonka">W art. 15 ust. 1–3 mówią, że rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, że na wniosek przynajmniej 1/4 składu przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni, a po upływie tego terminu sesję zwołuje starosta, w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JózefPłoskonka">W art. 16 ust. 1 i 2 mówią, że rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz jednostek organizacyjnych, a także o tym, kto wchodzi w skład komisji rewizyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JózefPłoskonka">W art. 17 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że rada może powoływać stałe i doraźne komisje oraz że te komisje podlegają radzie powiatu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JózefPłoskonka">Art. 18 mówi, że radni mogą tworzyć kluby radnych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JózefPłoskonka">Art. 19 mówi, że organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powołanych przez radę określa statut.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JózefPłoskonka">Art. 20 mówi o ślubowaniu - jaka jest treść ślubowania, co oznacza odmowa złożenia ślubowania i co dzieje się z radnym, który jest nieobecny.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JózefPłoskonka">W art. 21 ust. 1–3 i 6–8 mówią, że radny nie jest związany instrukcjami wyborców, że radny jest obowiązany brać udział w pracach organów rady, że radny korzysta z ochrony prawnej, nie może brać udziału w głosowaniu, jeśli dotyczy ono jego interesu prawnego, a także że mandatu nie można łączyć z mandatem radnego gminy i radnego województwa.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JózefPłoskonka">W art. 22 jest mowa o pracodawcy, który jest zobowiązany zwolnić radnego. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JózefPłoskonka">Art. 23 mówi o tym, że z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w starostwie powiatowym powiatu, w którym radny uzyskał mandat. Dotyczy to również kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej, nie dotyczy jednak radnych wybranych do zarządu. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JózefPłoskonka">Art. 26 mówi o zarządzie, że zarząd jest organem wykonawczym, kto wchodzi w jego skład, z jakimi funkcjami nie można łączyć członkostwa w zarządzie oraz że do zarządu i członków zarządu stosuje się art. 21 ust. 6 i 7.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JózefPłoskonka">W art. 27 ust. 1 i 2 mówi się o tym, że rada powiatu wybiera starostę oraz na jego wniosek pozostałych członków zarządu, a także o tym, że członkowie zarządu powiatu mogą być wybierani spoza składu rady.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JózefPłoskonka">Art. 32 ust. 1 mówi, że zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami. Art. 32 ust. 2 pkt. 1, 2 i 5 mówią, że do zadań zarządu należy przygotowanie projektów uchwał, wykonywanie uchwał i zatrudnianie oraz zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Art. 32 ust. 3 i 4 mówią, że w realizacji zadań zarząd podlega radzie, a jego organizację określa statut powiatu.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#JózefPłoskonka">W art. 35 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 mówią o tym, że organizację i zasady funkcjonowania określa regulamin, a starosta, sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży, powołuje i odwołuje kierownika tych jednostek w uzgodnieniu z wojewodą.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#JózefPłoskonka">Art. 36 ust. 1 mówi o tym, że organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych określają regulaminy.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#JózefPłoskonka">Art. 37 mówi o tym, że rada powiatu powołuje i odwołuje sekretarza powiatu oraz skarbnika, a także że sekretarz i skarbnik uczestniczą w pracach zarządu.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#JózefPłoskonka">W art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 jest mowa o tym, że rada powiatu stanowi akty prawa miejscowego obowiązującego na obszarze powiatu, a także o sprawach wymagających uregulowania w statucie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#JózefPłoskonka">Art. 42 ust. 1 mówi, że akty prawa miejscowego stanowi rada w formie uchwały.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#JózefPłoskonka">Art. 43 mówi, że akty prawa miejscowego ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym, podpisuje je niezwłocznie po uchwaleniu przewodniczący, dzień wydania dziennika jest dniem ogłoszenia aktu. Akty te wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#JózefPłoskonka">W art. 76 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że nadzór nad działalnością powiatu sprawuje prezes Rady Ministrów oraz wojewoda, a w zakresie spraw finansowych regionalna izba obrachunkowa. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność powiatu tylko w przypadkach określonych ustawami.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#JózefPłoskonka">Art. 77 mówi, że nadzór nad wykonywaniem zadań sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#JózefPłoskonka">Art. 78 ust. 1 mówi, że starosta jest zobowiązany do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#JózefPłoskonka">Art. 79 mówi o tym, że uchwała organu sprzeczna z prawem jest nieważna. O nie-ważności orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni. Generalnie cały ten artykuł dotyczy środków nadzoru.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#JózefPłoskonka">Art. 92 ust. 1 mówi, że funkcje organów powiatów w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i zarząd miasta.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#JózefPłoskonka">Wszystkie artykuły, które przed chwilą wymieniłem, wejdą w życie w dniu pierwszych wyborów do rad powiatów i sejmików województw, o których mowa w art. 204 ust. 3 ustawy Ordynacja wyborcza do organów stanowiących samorządu terytorialnego. Niestety, jest to złe odwołanie, jeśli chodzi o artykuł i nazwę ustawy. Mam nadzieję, że dobrą nazwę będziemy znali już jutro.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#JózefPłoskonka">Czy od razu mam omówić ust. 2 art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanRokita">Proponuję, żebyśmy najpierw rozpatrzyli ust. 1. Czy są uwagi do ust. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Wydaje mi się, że lepiej będzie rozpatrywać te artykuły równolegle z odpowiednimi artykułami do ustawy o samorządzie województwa. Te zapisy muszą być koherentne. Od razu będziemy mogli prześledzić, czy przyjęto takie same rozwiązania w obu ustawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanRokita">W takim razie proszę o omówienie art. 2 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefPłoskonka">Art. 2 ust. 1 mówi o ustawie o samorządzie województwa, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. także z pewnymi wyjątkami. W dalszej części przepisu mamy wymienione kolejno artykuły wchodzące w życie w innym terminie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JózefPłoskonka">Wymieniony tu art. 2 ust. 1 mówi o tym, że organy samorządu działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JózefPłoskonka">Art. 7 mówi, że ustrój województwa jako jednostki określa statut województwa. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JózefPłoskonka">Art. 8 mówi o zawieraniu porozumień.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JózefPłoskonka">Art. 9 dotyczy stanowienia aktów prawa miejscowego.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JózefPłoskonka">Art. 15 mówi, że organami jest sejmik i zarząd.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JózefPłoskonka">Art. 16 ust. 1 mówi, że sejmik jest organem stanowiącym i kontrolnym w województwie.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#JózefPłoskonka">Art. 18 pkt 1 lit. a) mówi o właściwości sejmiku oraz że do wyłącznej właściwości sejmiku należy stanowienie statutu województwa. W tym samym artykule mamy jeszcze pkt 15, który mówi o wyborze i odwoływaniu zarządu województwa. Pkt 17 mówi o powoływaniu i odwoływaniu skarbnika województwa. Pkt 20 mówi o podejmowaniu uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i statutem województwa. Pkt 21 dotyczy uchwalania przepisów mówiących o organizacji wewnętrznych oraz trybu pracy organów.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#JózefPłoskonka">W art. 19 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że uchwały zapadają zwykłą większością głosów oraz co dzieje się w przypadku równej liczby głosów.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#JózefPłoskonka">Art. 20 mówi o wyborze przewodniczącego i wiceprzewodniczących, o zadaniach przewodniczącego i o tym, że przewodniczący i jego zastępcy nie mogą wchodzić w skład zarządu województwa.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#JózefPłoskonka">W art. 21 ust. 1 i 2 jest mowa o sesjach sejmiku, które są zwoływane przez przewodniczącego co najmniej raz na kwartał. Przewodniczący jest zobowiązany do zwołania sesji w ciągu 7 dni — identycznie jak w powiecie.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#JózefPłoskonka">Art. 22 dotyczy ślubowania.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#JózefPłoskonka">Art. 23 mówi o tym, że radny nie jest związany instrukcjami wyborców i jest zobowiązany brać udział w pracach rady.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#JózefPłoskonka">W art. 24 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że radny nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z województwem oraz nie może brać udziału w głosowaniach w sprawach dotyczących jego interesu prawnego.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#JózefPłoskonka">Art. 27 mówi o pracodawcy, który jest zobowiązany do zwalniania radnego oraz o rozwiązywaniu z radnym stosunku pracy.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#JózefPłoskonka">Art. 28 dotyczy możliwości powoływania stałych i doraźnych komisji. Statut województwa określa działania tych komisji.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#JózefPłoskonka">Art. 29 mówi o tym, że radni mogą tworzyć kluby radnych.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#JózefPłoskonka">W art. 30 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że sejmik kontroluje działalność zarządu oraz o tym, kto wchodzi w skład komisji rewizyjnej.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#JózefPłoskonka">Art. 31 mówi o zarządzie województwa, jego składzie, członkostwie i o uchwałach zarządu.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#JózefPłoskonka">Art. 32 mówi o wyborze marszałka województwa i pozostałych członków zarządu województwa.</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#JózefPłoskonka">W art. 41 ust. 2 pkt. 1, 6 i 7 mówią, że do zadań zarządu województwa należy wykonywanie uchwał sejmiku, kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz uchwalanie regulaminu organizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#JózefPłoskonka">Art. 43 ust. 1 mówi o tym, że marszałek województwa organizuje pracę zarządu i urzędu marszałkowskiego oraz kieruje bieżącymi sprawami województwa.</u>
<u xml:id="u-6.22" who="#JózefPłoskonka">Art. 44 mówi o powoływaniu i odwoływaniu skarbnika oraz o tym, że uczestniczy on w pracach i obradach zarządu.</u>
<u xml:id="u-6.23" who="#JózefPłoskonka">Art. 78 dotyczy nadzoru. Nadzoru dotyczą także art.art. 79, 80 i 81.</u>
<u xml:id="u-6.24" who="#JózefPłoskonka">Art. 82 mówi o nieważności uchwał, które są sprzeczne z prawem, czyli także o nadzorze, tak samo jak art. 83.</u>
<u xml:id="u-6.25" who="#JózefPłoskonka">W art. 89 ust. 1, 2 i 4 mówią o aktach prawa miejscowego.</u>
<u xml:id="u-6.26" who="#JózefPłoskonka">Te wszystkie artykuły wejdą w życie w innym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanRokita">Proszę o uwagi Biura Legislacyjnego do art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Mówiłam już o tym, że powinniśmy rozpatrywać łącznie odpowiednie artykuły w obu ustawach. Mam generalną uwagę, która będzie wymagała przemyślenia. Chodzi mi o to, w jakim dniu powinny wejść w życie te ustawy. Czy powinien być to dzień wyborów? Wydaje mi się to bardzo wątpliwe. Chciałabym liczyć na pomoc posłów, którzy uczestniczyli w pracach nad ordynacją wyborczą. Wydaje mi się, że z dniem wejścia w życie tych przepisów przygotowujących ustrojowo instytucje powiatu i samorządu województwa, powinien być dzień ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów do rad.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanRokita">Kto z państwa jest kompetentny w sprawie ustawy Ordynacja wyborcza? Kto z państwa brał udział w pracach podkomisji? Nikt z obecnych. W takim razie będzie to wymagało sprawdzenia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanRokita">Jeżeli pierwsze czynności związane z funkcjonowaniem samorządu powiatowego i wojewódzkiego następują po ogłoszeniu zbiorczych wyników, trzeba wprowadzić ogłoszenie zbiorczych wyników. Nie wiem, czy takie rozwiązanie znalazło się w ordynacji wyborczej. Musimy to sprawdzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przecież wyniki muszą być w jakiś sposób ogłoszone. Jakiś organ musi to zrobić. Kwestią jest tylko, czy robi to Państwowa Komisja Wyborcza dla wszystkich powiatów i województw...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanRokita">Czy nie moglibyśmy wezwać jakiegoś posła z tekstem tej ustawy, aby przez chwilę był naszym ekspertem?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanRokita">Zanim ktoś nam tę sprawę wyjaśni, rozpatrzmy wyłączone artykuły.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Art. 2 ust. 5 w ustawie powiatowej, mówiący o wzorcowym statucie, jest koherentny z art. 7 ustawy wojewódzkiej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, żeby Komisja kolejno przyjmowała te artykuły.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanRokita">Nie sądzę, żebyśmy powinni pracować aż tak szczegółowo. Proponuję, żebyśmy pracowali inaczej. Najpierw powie pani, czy ma pani jakieś zastrzeżenia do artykułów, które zostały wymienione. Następnie powie pani, czy brakuje tu jakiś artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W tej chwili odnosić się będę do ustawy o samorządzie powiatowym. Chciałabym sprawdzić art. 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanRokita">Zapisano tu art. 14 ust. 1–3. Nie ma odwołania i nie ma rezygnacji. Jest to dobrze zapisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje mi się, że art. 15 powinien być uzupełniony o ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanRokita">Koniecznie. Ust. 5 mówi, że pierwszą sesję nowo wybranej rady do czasu wyboru przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny. Panie ministrze, macie złych prawników. Zgubiliście ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefPłoskonka">Myślę, że tak musi być.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanRokita">Zapisujemy w ustawie powiatowej art. 15 ust. 1–3 i 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Art. 21 został uzupełniony o ust. 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanRokita">Proszę zwrócić uwagę na art. 21 ust. 4 i art. 27 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym i na art. 24 ust. 3 ustawy o samorządzie wojewódzkim. Rozumiem, że rząd przyjął zasadę, iż wszystkie przepisy antykorupcyjne zakazujące podwójnego zatrudnienia itd., dotyczą radnych na wszystkich szczeblach od dnia wyboru. Jednak nie będą oni dostawać żadnej diety. Dietę otrzymają dopiero po 1 stycznia. Jeśli tak, będą trochę biedni, gdyż będą ich obowiązywać zakazy zatrudnienia i inne przepisy antykorupcyjne. Czy rząd przewiduje dla radnych zasiłki?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanRokita">Art. 27 ust. 3 mówi, że z członkami zarządu, o których mowa w ust. 2, nawiązuje się stosunek pracy. Zgodnie z projektem rządowym ten przepis nie wejdzie w życie przed 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JózefPłoskonka">Przyjęliśmy zasadę, że przez te 2 lub 3 miesiące zarząd będzie pracował społecznie. Jeśli rada będzie rozsądna, podejmie uchwałę o przyznaniu pieniędzy, które zarząd będzie mógł otrzymać po 1 stycznia 1999 r. Jest to związane z tym, że do 1 stycznia 1999 r. nie ma budżetu.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JózefPłoskonka">Mieliśmy następujący wybór. Można było wszystko rozpocząć od 1 stycznia 1999 r. Wtedy w ciągu 2 tygodni zostanie wybrany zarząd, z którym będzie można podpisać umowy o stosunku pracy. Można było także założyć, że znajdą się ludzie, którzy będą pracować społecznie po kilka godzin dziennie. Nie ma innej możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanRokita">Kiedy nie był pan jeszcze ministrem, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych złożyła dezyderat do ministra spraw wewnętrznych i administracji pytając, czy w związku z przewidywanym powołaniem iluś radnych we wrześniu, rząd przewidział w ustawie budżetowej pieniądze na diety dla radnych i na urządzenie urzędów. Komisja pytała także, jakie to są kwoty. Ten dezyderat składaliśmy dwukrotnie, ponieważ rząd nie chciał wyraźnie odpowiedzieć na to pytanie. Za drugim razem rząd odpowiedział, żebyśmy się nie martwili, że rząd ma pieniądze, ale nie pokaże nam tego, gdyż są to rezerwy socjalne. Mam tę odpowiedź na piśmie. Mogę ją panu pokazać.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanRokita">W tej chwili poprosilibyśmy pana ministra o ujawnienie, gdzie są te pieniądze. Ich istnienie zostało potwierdzone w piśmie podpisanym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na jesieni ub.r.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefPłoskonka">Rozumiem, że miały to być pieniądze na diety i wynagrodzenia. Diety byłyby wypłacane z budżetu państwa. Wynagrodzenia przewodniczącego i starosty byłyby także wypłacane przez te 3 miesiące. Przyznaję się do niewiedzy w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#FranciszkaCegielska">Jeszcze jednym elementem jest obsługa. Nie wszędzie istnieją urzędy rejonowe, które będą mogły zapewnić obsługę rady powiatu i zarządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanRokita">Kto będzie płacić urzędnikom? Rząd zakłada, że zarząd i radni nie będą brali pieniędzy. Jednak mogą oni zatrudniać kierowników, tworzyć urzędy. Te przepisy wchodzą w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JózefPłoskonka">Chcę zwrócić uwagę na art. 1 ust. 4, który mówi, że akty powołania, o których mowa w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, wchodzą w życie 1 stycznia 1999 r. Inaczej mówiąc, może odbywać się praca nad stanowieniem różnego rodzaju dokumentów o charakterze jednostronnym lub dwustronnym. Może być wykonana pełna praca, jeśli chodzi o akty powołania. Natomiast prawnie wejdą one w życie dopiero z dniem 1 stycznia 1999 r. Dopiero od momentu, gdy prawnie zaistnieje pierwszy budżet powiatu, na podstawie aktów powołania, będzie można z dniem 2 stycznia 1999 r. podpisać umowę o pracę.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JózefPłoskonka">Gdybyśmy od 2 stycznia 1999 r. zaczęli rozmowy na temat aktów powołania i innych umów, minęłyby 2 miesiące, zanim zostałyby one zawarte. W tym okresie istniałby kompletny paraliż kompetencyjny. Żaden urząd nie działałby. Zakładamy, że urzędy rejonowe będą działały do 31 grudnia 1998 r. Do tego czasu załatwione będą wszystkie sprawy formalne związane z zorganizowaniem urzędu powiatowego, z przygotowaniem aktów powołania i regulaminów, oddania i przejęcia kompetencji, budynków itp. Będzie to robił starosta, który jest organem po stronie samorządowej, a z drugiej strony pełnomocnik ds. utworzenia powiatu lub województwa. Ta sprawa nie jest jeszcze do końca uregulowana.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JózefPłoskonka">To wszystko będzie załatwione do 31 grudnia 1998 r., a od 1 stycznia 1999 r. wejdzie w życie na podstawie tej ustawy. Od tego momentu wszyscy będą mogli domagać się także pieniędzy. Taka jest logika. Przyjęcie innego rozwiązania spowoduje, że pierwsze sesje rady odbywałyby się w pierwszych tygodniach stycznia.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławKracik">Z tego, co usłyszałem, podejrzewam, że nie potrzeba szukać żadnych pieniędzy, bo nikomu nic nie będzie się należało. Może w takim razie warto by było rozważyć, czy przepisy dotyczące ograniczeń w sprawach zatrudnienia nie powinny być uruchomione z dniem 1 stycznia 1999 r. Wtedy sprawa jest prosta. Każdy będzie mógł jakoś przeżyć. Przecież są tacy radni, którzy mają rodziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#FranciszkaCegielska">Chciałabym zapytać, czy istnieje chociaż jeden powiat, którego siedziba będzie w miejscowości, w której nie ma urzędu rejonowego? Jeżeli tak, to w takim powiecie nie zorganizujemy niczego. Nie będzie ani środków, ani możliwości zatrudnienia ludzi, którzy będą urzędnikami pracującymi nad tymi wszystkimi aktami.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#FranciszkaCegielska">Rada zbierze się, przegłosuje uchwałę i pójdzie do domu. Jednak ktoś będzie musiał przygotować przepisy, opracować je. Będzie musiała ruszyć cała machina urzędnicza, która nie lubi pracować za darmo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanRokita">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JózefPłaskonka">Są dwie możliwości. Możemy się zgodzić z tym, że ust. 6 będzie wchodził w życie dopiero od 1 stycznia 1999 r. Jednak muszę powiedzieć, że spółki powiatowe i inne jednostki powiatowe jeszcze nie istnieją. Powstaną one dopiero od 1 stycznia 1999 r. Musielibyśmy dokładnie sprawdzić, czego ten zakaz mógłby ewentualnie dotyczyć. Sądzę, że nie ma przeciwwskazań, żeby ust. 6 wszedł w życie od 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to art. 21 ust. 6, który odwołuje się wprost do przepisów wymienionych w ustawie o samorządzie terytorialnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JózefPłaskonka">Zwracam uwagę, że nie będzie jeszcze spółek prawa handlowego powiatu. Radni powiatowi mają zakaz pracy w powiecie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JózefPłaskonka">Pani poseł Cegielska zgłosiła bardzo słuszną uwagę. Będzie to największy problem. Cieszę się, że mogłem się dowiedzieć o istnieniu pewnych dokumentów. Myślę, że ten problem będzie można rozwiązać przy pomocy dokumentu, o którym mówił pan przewodniczący. Mam nadzieję, że dzięki temu uda się wyciągnąć na ten cel pieniądze z budżetu. Będzie to najbardziej drastyczny problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanRokita">Chce pan wprowadzić w życie z dniem wyborów art. 43 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, który mówi, że marszałek województwa organizuje pracę urzędu marszałkowskiego. Przyznam, że tego nie rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JózefPłaskonka">Jeżeli mówimy o organizacji pracy urzędu marszałkowskiego, możemy przez to rozumieć, szczególnie w pierwszej fazie problemy bardziej intelektualne niż materialne. Marszałek będzie mógł tę pracę organizować w sensie przygotowania statutu, podziału odpowiedzialności itp. Tak jest to rozumiane.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BarbaraImiołczyk">Chciałabym powrócić do kwestii organizacji urzędów powiatowych tam, gdzie nie ma dziś urzędów rejonowych. Rozumiem, że nie będzie to intelektualne i organizacyjne zadanie starosty, ale przede wszystkim osób odpowiedzialnych za wdrożenie reformy, czyli administracji państwowej. Rozumiem, że pieniądze na ten cel muszą się znaleźć nie w budżecie starostwa, bo go nie będzie, ale u pełnomocnika rządu ds. wdrożenia reformy.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#BarbaraImiołczyk">W związku z tym nie widzę kolizji między przepisami, które proponujemy w ustawie wprowadzającej, a koniecznością uruchomienia starostw tam, gdzie nie ma urzędów rejonowych. Sądzę, że te przepisy są jak najbardziej odpowiednie, poza koniecznością wprowadzenia przepisów antykorupcyjnych od 1 stycznia 1999 r. Byłoby bardzo niewłaściwe uruchomienie pieniędzy na diety z dniem wyborów, w sytuacji gdy nie istnieją powiaty. Byłoby to najgorsze rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanRokita">Popatrzmy na sprawę z innych strony. Czy pełnomocnicy, bez względu na to, kim oni będą, będą dysponować budżetem na prowadzenie swojej działalności? Rozumiem, że rząd nie podjął jeszcze decyzji, czy pełnomocnikami ds. organizacji nowych województw i powiatów oraz urzędów marszałkowskich będą wojewodowie, czy ktoś inny. Jeżeli pełnomocnicy będą dysponować środkami, jakie to będą kwoty i skąd będą pochodzić?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JózefPłoskonka">Na pierwszą część pytania odpowiem w sposób zdecydowany. Pełnomocnicy muszą mieć pieniądze. Jednak w tej chwili nie potrafię odpowiedzieć na drugą część pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanRokita">Czy są jeszcze w tej sprawie jakieś pytania? Nie ma zgłoszeń. Wracamy do rozpatrzenia art. 1 ust. 1.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JanRokita">Na czym stanęliśmy w sprawie przepisów antykorupcyjnych? Co tu się zmienia? W art. 21 pozostaje ust. 1–3 i 7–8. W ten sposób przepisy antykorupcyjne zostaną wprowadzone od 1 stycznia 1999 r. Radny, który nie dostaje diety, będzie mógł pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Trzeba tu także wpisać ust. 5. Przecież najpierw musi wejść w życie rozporządzenie o maksymalnej wysokości diet. Zresztą to samo będzie dotyczyło także województwa. W art. 21 powinniśmy zapisać ust. 1–3, ust. 5 i ust. 7–8.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanRokita">Może należałoby to — dla zwiększenia czytelności — zapisać: art. 21 z wyjątkiem ust. 6. Czy można tak zapisać? Nie. W takim razie w art. 21 zapisujemy ust. 1–3, 5, 7–8. Czy jest na to zgoda? Tak.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#JanRokita">Jak ta sprawa będzie wyglądać w ustawie o samorządzie województwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Odpowiednikiem art. 21 są w ustawie o samorządzie województwa art. 23 i art. 24.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanRokita">Najbardziej istotny jest art. 24 ust. 4, który mówi, że stosuje się przepisy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Ten przepis nie może obowiązywać wcześniej. Należy tu zapisać art. 24 ust. 1, 2 i 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanRokita">Do art. 24 dodajemy ust. 5. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie powiatowym brakuje odpowiednika art. 43 z ustawy wojewódzkiej. Rozumiem, że zrobiono to celowo, gdyż konstrukcja obu ustaw jest nieco inna. Odpowiednikiem art. 43 jest art. 34 w ustawie o samorządzie powiatowym. W tym przepisie jest mowa o organizowaniu pracy zarządu.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W propozycji rządowej do ustawy o samorządzie powiatowym zapisano art. 35 ust. 1, który mówi, że organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny. Nie ma jednak przepisu, który mówiłby o tym, że starosta organizuje - chociażby w sferze intelektualnej - swój urząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanRokita">Czy pan minister może uzasadnić, dlaczego marszałek ma organizować urząd marszałkowski w sferze intelektualnej, a starosta nie ma takiej możliwości, w odniesieniu do urzędu starosty?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JózefPłoskonka">Proponuję, żeby do art. 1 ust. 1 dodać zapis „art. 34 ust. 1”.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanRokita">W art. 1 ust. 1 dodajemy po wyrazach „art. 32 ust. 1, ust. 2 pkt 1, 2 i 5, ust. 3 i 4” dodajemy wyrazy „art. 34 ust. 1”.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#JanRokita">Proszę o dalsze uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie powiatowym brakuje także art. 82, który jest odpowiednikiem art. 83 w ustawie o samorządzie wojewódzkim zapisanego w art. 2 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JózefPłoskonka">Z tego przepisu wynika, że nie stwierdza się nieważności - w przypadku powiatu - po upływie 1 roku. Natomiast w przypadku województwa po 30 dniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W takim razie wycofuję tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W obu ustawach brakuje przepisów zawartych w art. 39 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 46 ust. 4 ustawy o samorządzie wojewódzkim stanowiące o tym, że prezes Rady Ministrów może ustalić instrukcje kancelaryjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JanRokita">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JózefPłoskonka">Proponuję dodanie do art. 1 ust. 1 wyrazów „art. 39”, a w art. 2 ust. 1 wyrazów „art. 46 ust. 4”.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#JózefPłoskonka">Art. 39 będzie dodany po art. 37 w art. 1 ust. 1. Natomiast art. 46 ust. 4 zostanie zapisany po art. 44.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie powiatowym brakuje art. 47 ust. 2, który mówi o tym, że Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi tryb przekazywania przez skarb państwa mienia powiatom.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JózefPłoskonka">Zgoda. Proponuję, aby w art. 1 ust. 1 po art. 43 zapisać art. 47 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie województwa odpowiednikiem będzie art. 57, który jednak został inaczej sformułowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JanRokita">Dlaczego zostało to przygotowane w tak amatorski sposób?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JózefPłoskonka">Nie znajduję na to usprawiedliwienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Należałoby się jeszcze zastanowić, czy w krótkim czasie między ogłoszeniem zbiorczych wyników wyborów a 1 stycznia 1999 r., starosta i odpowiednio marszałek województwa nie będą musieli wydawać decyzji indywidualnych. Ten problem jest dzisiaj dość trudno przewidzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JanRokita">Nadal będą istniały uprawomocnione organy, takie jak np. szef urzędu rejonowego, wojewoda, szefowie administracji niezespolonych, które w dalszym ciągu będą wydawały decyzje administracyjne. Nie możemy tego zrobić. Czy ktoś z państwa ma w tej sprawie inne zdanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#JanRokita">Chciałbym zapytać pana ministra o art. 92 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym. Ten przepis mówi, że nazwy i skład rad miast na prawach powiatu określone są przez ustawę o samorządzie gmin. Jeśli ten przepis nie wejdzie w życie, do 1 stycznia 1999 r. nazwa rady miasta Krakowa zmieni się na starostwo krakowskie, a po 1 stycznia ponownie zmieni się na radę miasta. Czy jest to pomyłka?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JózefPłoskonka">Zgadzam się. Wpisaliśmy tu art. 92 ust. 1, a powinien być art. 92 ust. 1 i 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JanRokita">Uzupełniamy art. 1 ust. 1 o art. 92 ust. 3.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JanRokita">Czy są jeszcze inne uwagi do art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MarianBlecharczyk">Chciałbym zapytać pana ministra czy brak art. 47 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym w art. 1 ust. 1 i odpowiedniego artykułu w ustawie o samorządzie województwa, które dotyczą przekazania majątku, nie był spowodowany tym, że rodzi to skutki finansowe. Jeśli starosta przejmie przed 1 stycznia 1999 r. nieruchomość, będzie musiał za nią płacić.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#MarianBlecharczyk">Wracamy do punktu wyjścia. W uzasadnieniu do ustawy napisano, że nie przewidziano wcześniejszego wejścia w życie przepisów rodzących bezpośrednie konsekwencje finansowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JanRokita">W ust. 2 jest mowa o rozporządzeniu Rady Ministrów, która ma określać tryb przekazania. Nie dochodzi tu do przekazania nieruchomości. Chodzi tylko o przygotowanie i wydanie aktów prawnych. Dopiero na podstawie tych aktów prawnych dojdzie do przekazania majątku.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#BarbaraImiołczyk">Który artykuł jest odpowiedni dla art. 47 ust. 2 w ustawie o samorządzie województwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie województwa jest to zapisane inaczej. Nie ma tu delegacji. Odpowiedni będzie art. 51, chociaż można powiedzieć, że nie ma tu odpowiednika. Wszystko odbywa się na mocy ustawy, bez odwołania się do rozporządzenia, które określa sposób przekazania mienia. Jest tu inna procedura.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#JanRokita">W tej sprawie potrzebna jest decyzja wojewody. Przepis o decyzji podjętej na mocy art. 49 nie wchodzi w życie wcześniej. W związku z tym decyzje wojewody o przekazaniu majątku województwu będą mogły być wydawane dopiero po 1 stycznia 1999 r. Jest to dobrze.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#JanRokita">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#JanRokita">Mamy jeszcze problem dotyczący dnia wejścia w życie ustawy. Czy mamy już ekspertów?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#BarbaraImiołczyk">Zastanawiam się, czy w art. 2 ust. 1 nie powinniśmy zapisać także art. 41 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie rozpatrzyliśmy jeszcze art. 2 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#BarbaraImiołczyk">Miałam wrażenie, że zakończyliśmy rozpatrywanie tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JanRokita">Już dwukrotnie pytałem, czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 ust. 1 lub do art. 2 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W takim razie powiem, że w art. 2 ust. 1, odnoszącym się do ustawy o samorządzie województwa brakuje art. 25, który jest odpowiednikiem art. 23 ustawy o samorządzie powiatowym. Ten przepis mówi o niemożności nawiązania z radnym stosunku pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#JanRokita">Dlaczego ten zakaz występuje przy ustawie o samorządzie powiatowym, a nie ma go w ustawie o samorządzie województwa? Chodzi tu o zakaz nawiązywania stosunku pracy w urzędzie. Rząd zaproponował, żeby ten zakaz obowiązywał w powiecie od razu, a w województwie od 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JózefPłoskonka">Zgadzamy się na dodanie tego przepisu. Powinno to być zrobione jednakowo w obu ustawach. Proponuję dodać do art. 2 ust. 1 zapis dotyczący art. 25. Zwracam jednak uwagę, że przed 1 stycznia 1999 r. nie będzie w sensie prawnym urzędu marszałkowskiego. W związku z tym ten artykuł nie będzie miał sensu. Podobnie będzie w przypadku starosty.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#JózefPłoskonka">Jeśli chcemy, żeby zapisy były symetryczne, lepiej będzie nie wprowadzać wcześniej tego przepisu dla starosty, gdyż w sensie prawnym nie będzie urzędu. Będzie radny, lecz nie będzie starosty.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JanRokita">Czy nie ma tu niebezpieczeństwa związanego z powoływaniem w administracji zespolonej? Starosta może przecież dokonać pewnych powołań w urzędzie spośród radnych, które od 1 stycznia 1999 r. staną się nieważne. Spowoduje to kolizję. Czy pan minister ma w tej sprawie pewność?</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#JanRokita">Art. 25 w ustawie o samorządzie województwa mówi o stosunku pracy w urzędzie marszałkowskim, a art. 23 w ustawie o samorządzie powiatowym mówi o stosunku pracy w starostwie. Czy na mocy tych przepisów, które wejdą w życie od razu, może być z kimkolwiek nawiązany stosunek pracy? Moim zdaniem może, choćby ze względu na to, że wchodzi w życie art. 35 ust. 3, który mówi o tym, że starosta powołuje i odwołuje kierowników jednostek po uzgodnieniu z wojewodą. Oznacza to, że starosta zawiera z nimi stosunek pracy tyle, że zgodnie z dalszym przepisem, skutki nawiązania stosunku pracy zaczynają działać od 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JózefPłoskonka">Starosta może powołać, ale dopiero z dniem 1 stycznia 1999 r. Może to zrobić np. w listopadzie. Każde powołanie będzie powodowało skutki od 1 stycznia.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#JózefPłoskonka">Przepis art. 23 w ustawie o samorządzie powiatowym różni się tym od odpowiedniego przepisu w ustawie o samorządzie województwa, że dotyczy również kierowników powiatowej jednostki organizacyjnej. Dlatego proponuję, żeby nie wprowadzać zmiany i pozostawić art. 23 w ustawie o samorządzie powiatowym, a nie wpisywać art. 25 o samorządzie wojewódzkim.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JanRokita">Jest mi przykro, ale te przepisy są identyczne. W art. 23 jest mowa o kierowniku powiatowej jednostki organizacyjnej. W art. 25 ust. 2 jest mowa o kierowniku wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej. Treść tych przepisów jest identyczna. Do 1 stycznia 1999 r. tak samo nie będzie urzędu marszałkowskiego, jak i urzędu starosty.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JózefPłoskonka">W związku z tym proponuję, żeby wykreślić art. 23 z art. 1 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W tym przypadku trzeba będzie dokładnie przejrzeć wszystkie artykuły, które upoważniałyby właściwe organy do powoływania niektórych kierowników służb, inspekcji i straży.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#JanRokita">Popatrzmy na sprawę pod kątem zdrowego rozsądku. Czy wcześniejsze wprowadzenie tych przepisów może zaszkodzić? Dla bezpieczeństwa można je wprowadzić wcześniej. Nawet jeśli okażą się do niczego nieprzydatne, nie spowodują żadnych szkód.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#BarbaraImiołczyk">Proponuję, żebyśmy pozostawili art. 23 w odniesieniu do ustawy powiatowej i wprowadzili art. 25 ustawy o samorządzie województwa. Art. 25 ust. 1 mówi o zarządzie województwa, art. 25 ust. 2 o kierownikach samorządowych jednostek. Z tymi osobami może być nawiązywany stosunek pracy. Wpisanie art. 25 do art. 2 ust. 1 nikomu nie zaszkodzi. Proponuję pozostawić te dwa artykuły.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JózefPłoskonka">Zgadzam się z tą propozycją.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#JanRokita">W art. 2 ust. 1 dodajemy art. 25.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie mam więcej uwag do art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#JanRokita">Czy ktoś z państwa ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#BarbaraImiołczyk">W art. 41 ust. 3 jest mowa o tym, że zasady i tryb działania zarządu województwa określa statut województwa. Może nie jest to konieczne. Chcę jednak zapytać, czy ten przepis nie powinien wcześniej wejść w życie? Mam zapisane, że ten przepis wchodzi w życie od 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#JanRokita">Wcześniej wejdzie w życie art. 41 ust. 2 pkt. 1, 6 i 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#JózefPłoskonka">Proponuję dopisać ust. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#JanRokita">Po art. 41 ust. 2 pkt. 1, 6 i 7 dopisujemy ust. 3. Czy to rozwiązanie jest symetryczne względem ustawy o samorządzie powiatowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#BarbaraImiołczyk">W ustawie o samorządzie województwa art. 16 ust. 3 i 4 mówią o ordynacji wyborczej. Ust. 3 mówi, że w skład sejmiku województwa wchodzą radni wybierani w bezpośrednich wyborach w liczbie określonej w odrębnej ustawie. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do sejmiku województwa określa odrębna ustawa.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#BarbaraImiołczyk">Rozumiem, że wprowadzenie ordynacji wyborczej uruchomi także te zapisy, w związku z czym nie jest potrzebne ich zapisanie w art. 2 ust. 1. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W tym przypadku sytuacja jest taka sama, jak przy art. 9 ust. 1 w ustawie o samorządzie powiatowym. Tam także nie uwzględniliśmy tych zasad, gdyż są one zapisane w ordynacji. Wydaje mi się, że są to przepisy dotyczące innych, kolejnych wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#JanRokita">Nie ma potrzeby dodania tego przepisu. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#JanRokita">Czy jest już ktoś, kto zna ordynację wyborczą? Problem polega na tym, że chcielibyśmy w sposób zgodny z projektem ordynacji wyborczej, nad którą pracuje Komisja, ustalić termin wejścia w życie przepisów ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy o samorządzie województwa. Czy mógłby pan przedstawić nam stosowne przepisy ordynacji wyborczej, powiatowej i wojewódzkiej, który określiłby termin, od kiedy te przepisy powinny wejść w życie? Chodzi nam o termin, w którym następuje ostateczne ogłoszenie oficjalnych wyników wyborów. Jak nazywa się ta czynność w nowej ordynacji i gdzie jest umieszczona?</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JerzyBarzowski">Art. 183 mówi o tym, że Państwowa Komisja Wyborcza podaje do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia zbiorcze wyniki wyborów do rad na obszarze kraju. Dotyczy to wszystkich trzech szczebli, w tym sejmików. Powiedziałbym nawet, że przede wszystkim dotyczy to sejmików.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#JerzyBarzowski">Moim zdaniem, można mieć inną wątpliwość. Chodzi o to, że nie ma określonej procedury ogłoszenia wyników na szczeblu gmin i powiatów. Mówi się tylko o przekazywaniu protokołów do komisarza wojewódzkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#JanRokita">Dziękuję. Mamy przynajmniej jasność, że ordynacja wyborcza przewiduje zbiorcze ogłoszenie wyników wyborów. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne KS odniesie zapisy art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 do terminu zbiorczego ogłoszenia wyników wyborów, odwołując się do odpowiedniego artykułu ordynacji wyborczej.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do omówienia przepisów zawartych w art. 1 ust. 2, 3, 4 i 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#JózefPłoskonka">Ust. 2 mówi, że akty prawa miejscowego, w szczególności statut powiatu oraz uchwały rady i zarządu powiatu podjęte przed 1 stycznia 1999 r. wchodzą w życie na zasadach określonych w art. 43 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, tzn. po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że ustawa lub przepis powiatu stanowi inaczej.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#JózefPłoskonka">Ust. 3 mówi o tym, że ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku urzędowym, o którym mowa w art. 43 ust. 1, może nastąpić nie wcześniej niż 1 stycznia 1999 r.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#JózefPłoskonka">Ust. 4 mówi, że akty powołania, o których mowa w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#JózefPłoskonka">Ust. 5 mówi o porozumieniach, które także nie mogą wejść w życie wcześniej niż 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#JanRokita">Czy Biuro Legislacyjne ma do tych przepisów jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Uważam, że należy połączyć ust. 2 z ust. 3, gdyż mają ze sobą związek. Wszystkie akty prawa miejscowego mogą wejść w życie dopiero od 1 stycznia 1999 r. W tej chwili jest to nieczytelne.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, żeby w art. 1 ust. 2, po wyrazach „wchodzą w życie” zastąpić dalszą treść wyrazami „nie wcześniej niż z dniem 1 stycznia 1999 r". Ust. 3 zostałby skreślony.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#JanRokita">Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#JózefPłoskonka">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#JanRokita">Czy wyrażają państwo zgodę na połączenie ust. 2 i ust. 3 w art. 1? Przepis mówiłby o tym, że akty prawa miejscowego wchodzą w życie nie wcześniej niż z dniem 1 stycznia 1999 r. Uznajemy, że drugi warunek określony w ust. 2 jest zbędny. Nie ma sprzeciwu. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#JanRokita">Czy są uwagi do art. 1 ustępy 2–5? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#JanRokita">Czy są uwagi do art. 2 ustępy 2–5?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Trzeba tu przyjąć takie samo rozwiązanie jak do art. 1. Wymienione w art. 2 ust. 1 przepisy ustawy o samorządzie województwa powinny wejść w życie z dniem ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JanRokita">Rozumiem, że w ust. 1 następuje nowe określenie terminu wejścia w życie wybranych przepisów ustawy o samorządzie województwa. Ust. 2 zostaje połączony z ust. 3 i mówi o tym, że akty prawa miejscowego wchodzą w życie nie wcześniej niż z dniem 1 stycznia 1999 r. Czy Biuro Legislacyjne sprawdziło wszystkie odwołania w tych przepisach? Jeśli nie, proszę je sprawdzić. Biuro Legislacyjne uaktualizuje wszystkie numery przepisów w ustępach 2–5.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#JózefPłoskonka">Art. 3 mówi krótko o tym, że ustawa o administracji rządowej w województwie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. Nie przewidujemy wcześniejszego wejścia w życie żadnego z artykułów tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#JanRokita">Czy nie powinno być napisane, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia, a nie 1 stycznia, jak napisano?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Powinno być: ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#JanRokita">Poprawiamy art. 3. Czy są inne uwagi do tego artykułu? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#JózefPłoskonka">Art. 4 mówi o biegu terminów. Odwołano się tu do dwóch artykułów. Art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym mówi, że radny, który przed uzyskaniem mandatu wykonywał pracę w ramach stosunku pracy w starostwie powiatowym lub pełnił funkcję kierownika jednostki organizacyjnej tego powiatu obowiązany jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, przed złożeniem ślubowania.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#JózefPłoskonka">Art. 29 ust. 1 mówi o tym, że jeżeli rada powiatu nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym w art. 27 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa. Te terminy biegną od 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, że jest to słuszne. Jeżeli nie ma diet i pieniędzy, trzeba w pierwszych wyborach przewidzieć inny termin niż zapisany w ustawie ustrojowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#JanRokita">Rozumiem, że wymienione w art. 4 przepisy ustawy o samorządzie województwa dotyczą tych samych spraw.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#JanRokita">Czy są jakieś uwagi do art. 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#BarbaraImiołczyk">Nie mam żadnych uwag. Uważam, że ten zapis jest słuszny. Chcę przypomnieć, że we wczorajszej debacie pastwił się nad tym artykułem poseł prawnik, który straszył nas, że jeśli nie zmienimy sposobu zapisu tego artykułu, będzie się on kwalifikował do zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego. Chciałabym się upewnić, czy rząd i Biuro Legislacyjne nie zaproponują innego zapisu? Jeśli są państwo pewni, że zapis jest dobry, bardzo się cieszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#JózefPłoskonka">Nie widzę tu żadnego zagrożenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MarianBlecharczyk">Mam pytanie w sprawie przepisów antykorupcyjnych. Jeżeli terminy biegną od 1 stycznia 1999 r., a w art. 1 ust. 1 i w art. 2 ust. 1 założyliśmy, że możliwe będzie podjęcie decyzji przez rady powiatów i sejmiki województw w sprawie wyboru starosty i marszałka, rada nie może tego zrobić bez złożenia ślubowania. Czy oznacza to, że część radnych złoży ślubowanie ze świadomością, że wezmą urlop dopiero od 7 stycznia 1999 r.? Czy takie ślubowanie będzie ważne? Nie zrobiliśmy nic z artykułem, które mówi o ślubowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przepis o ślubowaniu wchodzi w życie z dniem ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#MarianBlecharczyk">Ale przed złożeniem ślubowania należy rozwiązać stosunek pracy. W innym przypadku składając ślubowanie radny będzie kłamał.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#JanRokita">Moim zdaniem, pan poseł ma rację. Trzeba tu zapisać, że bieg terminów rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 1999 r., a w przypadku art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, nie stosuje się obowiązku złożenia stosownej deklaracji przed złożeniem ślubowania. Chodzi o to, żeby deklarację można było złożyć już po złożeniu ślubowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#JózefPłoskonka">Zwrócę uwagę na to, że w pierwszej radzie powiatu radny nie ma szansy na wykonywanie pracy w ramach stosunku pracy w starostwie powiatowym. Nie ma także szansy na to, żeby pełnić funkcję kierownika jednostki organizacyjnej. Taką szansę będzie miał dopiero od 2 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#JanRokita">Przepis mówi o radnym, który przed uzyskaniem mandatu wykonywał pracę w ramach stosunku pracy w starostwie powiatowym lub pełnił funkcję kierownika jednostki organizacyjnej tego powiatu, w którym uzyskał mandat. Taki radny będzie zobowiązany do złożenia wniosku. Rozumiem, że nie będzie takich radnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#JózefPłoskonka">Taka sytuacja może wystąpić po 1 stycznia 1999 r. Wtedy radny będzie musiał wykonać obowiązek wynikający z tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#JanRokita">Taka sama sytuacja jest w przypadku ustawy o samorządzie województwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#MarianBlecharczyk">W takim razie wycofuję moją uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#JanRokita">Czy są inne uwagi do art. 4? Nie ma zgłoszeń. Przechodzimy do rozpatrzenia art. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#JózefPłoskonka">W tym artykule będziemy mieli poprawkę dotyczącą wejścia w życie niektórych przepisów ustaw o samorządzie powiatowym i o samorządzie województwa. Art. 5 mówi o tym, że ilekroć w przepisach tych ustaw jest mowa o wojewodzie, należy przez to rozumieć obecnego wojewodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#JanRokita">Zmiana dotyczy tego, że przepisy wchodzą w życie w dniu ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#JanRokita">Czy są uwagi do art. 5? Nie ma uwag. Przechodzimy do rozpatrzenia art. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#JózefPłoskonka">Art. 6 mówi o sejmikach samorządowych, o których mowa w ustawie o samorządzie terytorialnym. W ust. 1 jest mowa o tym, że pełnią one swoją funkcję do dnia pierwszych wyborów do rad powiatów i sejmików województw. W ust. 2 jest mowa o tym, że nie przeprowadza się wyboru delegatów do sejmików. Chyba jest to jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#JanRokita">Czy są uwagi do art. 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#JerzyCzepułkowski">Chciałbym zapytać, czy w tej sytuacji prezydium sejmiku samorządowego będzie funkcjonowało do końca roku kalendarzowego, czyli tak długo, jak stare województwo? Czy też prezydium zaprzestanie działalności wraz z całym sejmikiem? Jeśli tak, to dlaczego?</u>
<u xml:id="u-128.1" who="#JerzyCzepułkowski">Województwo w starym układzie będzie funkcjonować do końca roku. Po wyborach nowe organy będą się konstytuować. Nie będą miały możliwości wykonywania czynności prawnych, które będą miały skutki przed 1 stycznia 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#JanRokita">Proponuję, żeby w art. 6 ust. 1 po wyrazach „Sejmiki samorządowe” dodać wyrazy „oraz ich prezydia”. Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Wobec braku sprzeciwu, przyjmujemy tę zmianę. Po zastanowieniu proponuję, aby to uzupełnienie zostało dodane przed wyrazami „pełnią swoją funkcję”, po adresie publikacyjnym ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#JerzyCzepułkowski">Moją intencją nie było skrócenie czasu funkcjonowania prezydiów sejmików, lecz wyjaśnienie wątpliwości. W dalszym ciągu uważam, że prezydia sejmików powinny funkcjonować do 31 grudnia 1998 r. Jest logiczne, że nie wybiera się nowych delegatów do sejmików, jednak prezydia powinny funkcjonować. W tej chwili mamy analogiczną sytuację z zarządami gmin. Nie ma rad, ale do czasu powołania nowych, funkcjonują stare zarządy.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#JanRokita">Członkowie sejmików województwa będą wybrani w innym układzie terytorialnym. W tym samym czasie miałoby funkcjonować prezydium sejmiku według starego układu. Członkowie sejmików nowych województw będą w swej właściwości terytorialnej przecinać się z członkami prezydiów istniejących do tej pory sejmików. Moim zdaniem, wszystkie pozostałości sejmików należy zlikwidować wraz z wyborami. Do końca roku będzie trwał proces likwidacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#JerzyCzepułkowski">Uważam, że nie ma niebezpieczeństwa, o którym pan mówi. Są to zupełnie odrębne terytoria. Nadal funkcjonować będą starzy wojewodowie, którzy wydawać będą decyzje administracyjne. Przy niektórych decyzjach wymagana jest opinia prezydium sejmiku. Uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby prezydium sejmiku funkcjonowało do 31 grudnia 1998 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#JanRokita">Proszę o stanowisko rządu. Tę sprawę poddam pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#JózefPłoskonka">Zwracam uwagę na to, że będą działali starzy wojewodowie, ale nie będą działali nowi. Rozpoczną swoją działalność dopiero od dnia 1 stycznia 1999 r. Ten układ nie jest symetryczny. Natomiast będą już działać nowi radni. W związku z tym proponuję pozostawić przepis bez zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#JanRokita">Proponowany przepis jest niejasny. Moim zdaniem, trzeba jasno napisać, że nie dotyczy to prezydiów lub że dotyczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#JózefPłoskonka">Miałem na myśli przepis w brzmieniu uzupełnionym przez pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#JanRokita">W takim razie poddaję pod głosowanie wniosek o uzupełnienie art. 6 ust. 1 wyrazami „oraz ich prezydia”, które zostałaby zapisane po adresie publikacyjnym. Art. 6 ust. 1 otrzymałby brzmienie: „Sejmiki samorządowe, o których mowa w rozdziale 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U....) oraz ich prezydia pełnią swoją funkcję do dnia pierwszych wyborów do rad powiatów i sejmików województw”. Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#JanRokita">Za poprawką głosowało 11 posłów, 1 był przeciwny, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-137.2" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#JózefPłoskonka">Art. 7 mówi o tym, że z dniem wejścia w życie ustawy o administracji rządowej w województwie traci moc ustawa o terenowych organach rządowych administracji ogólnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#JanRokita">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 7? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-139.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 8. Czy budzi on jakieś wątpliwości? Nie.</u>
<u xml:id="u-139.2" who="#JanRokita">Czy ktoś z państwa ma uwagi do całości ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#MirosławSekuła">Mam wątpliwość dotyczącą zapewnienia technicznych warunków zbierania się rady powiatu i województwa po wyborach. Kto ma to zapewnić? Od razu zgłoszę propozycję w tej sprawie. Może to być zadanie pełnomocnika. W siedzibach powiatów, gdzie były urzędy rejonowe, mogą to robić urzędy rejonowe. W innych siedzibach powiatów mogą to robić urzędy miejskie. W przypadku województwa mogłyby to robić odpowiednio biura sejmików albo urzędy wojewódzkie, tam gdzie będą w przyszłości województwa.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#MirosławSekuła">Uważam, że tę sprawę trzeba w jakiś sposób uregulować. Z doświadczenia wiem, że największym problemem będzie, gdzie tych ludzi posadzić i kto ma przygotować krzesła dla rady powiatu, która zostanie zwołana.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#JanRokita">Spróbuję wyręczyć w tej sprawie pana ministra. Uważam, że jest to jeden z fundamentalnych problemów. Nie odnosi się on jednak do ustawy rozpatrywanej w dniu dzisiejszym, ale do ustawy o wprowadzeniu reformy samorządu terytorialnego. Dopiero ta ustawa powie jasno, kto i co robi w okresie przejściowym. Natomiast rozpatrywana ustawa mówi tylko, kiedy wchodzą w życie określone przepisy. Czy pan minister ma inne zdanie w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#JózefPłoskonka">Sądzę dokładnie tak samo. Jest to rzeczywiście wielki problem organizacyjny rządu. Należy to uregulować w ustawie przepisy wprowadzające.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#JanRokita">Czy są inne uwagi do ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#JerzyCzepułkowski">Chcę zadać pytanie. W związku z zamiarem głosowania nad projektem ustawy w dniu jutrzejszym...</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#JanRokita">Nie ma takiego zamiaru. Pierwszy raz o tym słyszę. Nic mi nie wiadomo o tym, żeby Prezydium Sejmu zamierzało uzupełnić porządek obrad o tę ustawę. Zgodnie z regulaminem jest na to 7 dni. Ustawa powinna wejść pod obrady w przyszłym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#JerzyCzepułkowski">Zwołanie posiedzenia w dniu dzisiejszym odczytałem właśnie w ten sposób.</u>
<u xml:id="u-146.1" who="#JerzyCzepułkowski">Jeśli projekt ma być rozpatrzony w Sejmie za tydzień lub za 2 tygodnie, moje pytanie nadal ma swój cel, choć może ma mniejszy ciężar gatunkowy. Chcę zapytać, czy z punktu widzenia praktyki legislacyjnej dopuszczalne jest przedkładanie Sejmowi projektu ustawy, w którym zamiast dat opublikowania ustaw są kropki. Co będzie, jeśli np. ordynacja wyborcza zmieni kolejność lub treść artykułu, na które powołano się w projekcie ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#JanRokita">Data opublikowania ustawy o samorządzie województwa i ustawy o administracji rządowej w województwie jest znana. Nie wiem, dlaczego te daty nie zostały wpisane. Większy problem może być z ordynacją wyborczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie ma tu żadnego problemu. Wszystkie trzy ustawy mają tę samą datę uchwalenia. Jest to 5 czerwca 1999 r. Dopuszczalne jest po-zostawienie pustego miejsca, jeśli nie wiadomo, w którym Dzienniku Ustaw ustawa zostanie opublikowana. Zdarzało się to w praktyce. Wszystko zostaje uzupełnione po opu-blikowaniu.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Natomiast w sprawie ordynacji jest jakieś nieporozumienie. Nie ma tu ani jednego słowa na temat ordynacji wyborczej. Termin wejścia w życie jest związany z ogłoszeniem zbiorczych wyników wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#JanRokita">Czy poseł Czepułkowski jest usatysfakcjonowany tą odpowiedzią? Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#JerzyBarzowski">Chcę powiedzieć, że ordynacja wyborcza zmieniła nazwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#JanRokita">Nie ma już tego odwołania. Rozumiem, że nie ma więcej uwag.</u>
<u xml:id="u-151.1" who="#JanRokita">Poddaję pod głosowanie projekt ustawy w sprawie wejścia w życie ustaw: o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu tej ustawy w całości?</u>
<u xml:id="u-151.2" who="#JanRokita">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-151.3" who="#JanRokita">Proponuję, żeby sprawozdawcą Komisji do tego projektu był poseł Mirosław Sekuła. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#MirosławSekuła">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#JanRokita">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Kto z państwa jest za powołaniem posła Sekuły na sprawozdawcę tej ustawy? Stwierdzam, że poseł Sekuła został wybrany na sprawozdawcę Komisji przy 1 głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-153.1" who="#JanRokita">Dziękuję państwu za udział w obradach. Proszę, żeby pan minister zechciał w krótkim terminie poinformować nas o pieniądzach przeznaczonych przez rząd na wykonanie wszystkich czynności przygotowawczych.</u>
<u xml:id="u-153.2" who="#JanRokita">Przypominam, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się we wtorek, gdyż od środy wszystkie komisje będą pracować nad wykonaniem budżetu.</u>
<u xml:id="u-153.3" who="#JanRokita">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>