text_structure.xml
14.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WitMajewski">Otwieram posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Przystępujemy zatem do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WitMajewski">Plan pracy Komisji jest sformułowany w taki sposób, aby członkowie Komisji odwiedzili te miejsca, w których w czasie tej kadencji Sejmu jeszcze nie byli. Dlatego w marcu planujemy wizytę w krajach Beneluksu, a w kwietniu w krajach skandynawskich. W czerwcu delegacja Komisji odwiedzi także Bukowinę, Mołdawię i Węgry. W maju proponujemy państwu wyjazd do Rosji. W tym ostatnim przypadku poza spotkaniami z Polakami, trzeba przeprowadzić rozmowy z Dumą i z przedstawicielami Kancelarii Prezydenta na temat statusu Polaków w tym kraju.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WitMajewski">Poza wyjazdami delegacji odbędzie się cały szereg posiedzeń Komisji w Warszawie. W styczniu proponujemy ocenę polityki państwa w organizowaniu działań utrzymujących łączność z Polonią. Omówimy finansowanie działalności polonijnej. Pewne środki na ten cel przeznaczają Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Kancelaria Prezydenta RP. Warto się zastanowić, jakie działania w tych jednostkach będą w tym roku podejmowane. Również w styczniu rozpatrzymy projekt ustawy o Karcie Polaka i trybie potwierdzania przynależności do narodu polskiego osób narodowości polskiej lub polskiego pochodzenia. Mam nadzieję, że w tym miesiącu zakończymy pracę nad tym projektem.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WitMajewski">W lutym omówimy sytuację krajowych i zagranicznych mediów nadających dla Polonii. Wiemy, że te sprawy mają dla środowiska polonijnego ogromne znaczenie. Media zapewniają codzienny kontakt z krajem.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WitMajewski">W maju rozpatrzymy sytuację prawną, materialną i społeczną rodzin z terenów byłego ZSRR osiedlonych w Polsce. To posiedzenie odbędzie się w Zielonej Górze. W czerwcu ocenimy wykonanie budżetu państwa za rok 2000 w części Kancelaria Senatu - opieka nad Polonią i Polakami za granicą. Czy ktoś z państwa ma uwagi do przedstawionego przeze mnie planu pracy Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewSzymański">Chciałbym przypomnieć, że w ciągu ubiegłego roku pracowaliśmy nad ustawą o obywatelstwie polskim. Projekt ustawy nie mógł być rozpatrzony do końca, w związku z tym pan poseł Ryszard Czarnecki zapowiedział, że zgłosi inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie. Proszę o uwzględnienie takiego punktu w planie pracy Komisji na przykład w lutym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WitMajewski">Wydaje mi się, że nie możemy w planie pracy zapisywać punktu dotyczącego rozpatrywania ustawy o obywatelstwie polskim, ponieważ nie ma jeszcze formalnie takiego projektu ustawy. Ponadto nie zakończono prac nad poprzednio zgłoszonym projektem ustawy. W tej chwili jesteśmy na takim etapie, że Senat zgłosił poprawki do projektu ustawy i odbyła się debata w tej sprawie. Nie podjęto jednak ostatecznych decyzji. Jeżeli pan marszałek do zakończenia kadencji nie wprowadzi tego punktu do porządku obrad Sejmu, to projekt przepadnie. Jak państwo wiecie, projekty ustaw, które nie zostaną do końca opracowane nie są rozpatrywane przez Sejm następnej kadencji. A zatem z formalnego punktu widzenia ciągle trwają prace nad poprzednim projektem ustawy o obywatelstwie polskim. Na poprzednim posiedzeniu Sejm nie zgodził się na rozszerzenie porządku dziennego o ten punkt. Sytuacja jest dzisiaj trudna, ponieważ ze względu na nacisk środowisk polonijnych Prezydium Sejmu przyjęło taktykę powstrzymywania prac. Nie pamiętam drugiego takiego przypadku w praktyce parlamentarnej. Formalnie procedura legislacyjna nie została zakończona. W tej sytuacji nie możemy w planie pracy Komisji zapisywać rozpoczęcia prac nad nowym projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewSzymański">Niezależnie od losów tamtego projektu ustawy, możemy rozpocząć prace nad nowym projektem ustawy dotyczącym tego samego problemu. Przecież w Sejmie zdarza się, że rozpatruje się jednocześnie wiele projektów ustaw dotyczących tego samego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WitMajewski">Najpierw trzeba zakończyć prace nad istniejącym projektem ustawy. Dopiero wtedy będziemy go mogli ewentualnie poprawić. Taka jest procedura.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewSzymański">W jaki sposób będziemy go mogli poprawić?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WitMajewski">To będzie możliwe wtedy, gdy ten akt prawny zostanie opublikowany w „Dzienniku Ustaw”.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławPodsiadło">Uważam, że przedstawiony plan pracy Komisji jest realny. Chciałbym wprowadzić tylko jedno uzupełnienie. W maju delegacja Komisji wyjedzie do Rosji i spotka się z przedstawicielami Dumy. Proponuję, aby rozszerzyć temat rozmów o sprawy związane z odszkodowaniami.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MirosławPodsiadło">Mam świadomość, że ten problem jest bardzo złożony. Do tej pory nie udało nam się zakończyć sprawy wypłaty odszkodowań przez Republikę Federalną Niemiec. Temat odszkodowań ze strony byłego ZSRR jest w ogóle nieporuszony. Proponuję, aby delegacja Komisji prowadząc rozmowy z przedstawicielami Dumy, do tego tematu wróciła.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WitMajewski">Rozpoczęliśmy już rozmowy w Kancelarii Prezydenta i w Dumie na temat statusu Polaków w Rosji. Zadeklarowano nawet podjęcie jakichś działań, ale tylko w stosunku do Polaków, którzy żyją na terenie byłego Związku Radzieckiego. Tymczasem pan poseł Mirosław Podsiadło poruszył sprawę poszkodowanych przebywających w Polsce. Myślę, że ta kwestia nieco przekracza nasze kompetencje. Tym problemem musiałby się zająć Komisja Spraw Zagranicznych. Nie wiem, czy wobec napięć polsko-rosyjskich jest to najlepszy moment, aby rozpocząć takie rozmowy. Być może należałoby najpierw doprowadzić do ocieplenia stosunków.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EdwardDaszkiewicz">Chciałbym się odnieść do wypowiedzi pana posła Zbigniewa Szymańskiego. Uważam, że jednak powinniśmy wspomnieć w planie pracy o możliwości rozpatrzenia ustawy o obywatelstwie polskim. Komisja ma prawo wystąpić do pana marszałka, aby umożliwił zakończenie prac nad tą ustawą.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EdwardDaszkiewicz">Chciałbym także serdecznie państwa zaprosić do wzięcia udziału w posiedzeniu wyjazdowym w Zielonej Górze. Będzie okazja, aby zobaczyć, jak adaptują się polskie rodziny z terenów byłego ZSRR na ziemi lubuskiej. Tymi ludźmi zajął się Związek Sybiraków. Polacy z Kazachstanu śpiewają w dwóch chórach. Chciałbym państwu pokazać, jak oni tam żyją i jak wygląda ich współpraca z gminami, wojewodą i starostami. Uważam, że jest to dobry przykład repatriacji. Na ziemi lubuskiej jest ponad 50 takich rodzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WitMajewski">Dziękujemy za zaproszenie. Myślę, że to będzie bardzo pożyteczny i owocny wyjazd.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WitMajewski">Jeśli chodzi o ustawę o obywatelstwie, to proponuję, aby dyskusja na ten temat odbyła się wtedy, gdy będziemy rozpatrywali ustawę o Karcie Polaka i trybie potwierdzenia przynależności do narodu polskiego osób narodowości polskiej lub polskiego pochodzenia wspólnie z Komisją Administracji i Spraw Wewnętrznych. Rzeczywiście, należy się zwrócić do Prezydium Sejmu z prośbą o zakończenie prac nad tą ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrMiszczuk">Zastanawiam się, czy w styczniu powinniśmy oceniać politykę państwa w zakresie organizowania działań utrzymujących łączność z Polonią i finansowania działalności polonijnej. Rozumiem, że chodzi o bardziej retrospektywne spojrzenie na tego rodzaju działalność.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PiotrMiszczuk">Druga uwaga dotyczy wyjazdów delegacji Komisji. Chciałbym powiedzieć, że do tej pory członkowie Komisji nie odwiedzili wschodniej Ukrainy. Ten wyjazd był planowany, ale nie doszedł do skutku.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PiotrMiszczuk">Kiedy rozpoczynaliśmy pracę w tej Komisji to panował dobry zwyczaj, że na każdym posiedzeniu Komisji przewodniczący informował o planowanym wyjazdach. W tej chwili nie otrzymujemy takich informacji. Nie chciałbym, aby powtórzyła się sytuacja, która zdarzyła się w przypadku wyjazdu członków Komisji do Niemiec. Planowano wyjazd zupełnie innych osób, a w rezultacie pojechali członkowie prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WitMajewski">Plan pracy Komisji jest wszystkim znany. Każdy z członków Komisji przed wyjazdem może deklarować swoje uczestnictwo w delegacji w sekretariacie Komisji. Wtedy będziemy takie wnioski rozważali. Szef Kancelarii Sejmu naciska na nas, aby delegacje były jak najmniejsze, ponieważ to się wiąże z kosztami. Zdarzają się również takie sytuacje, że posłowie rezygnują w ostatniej chwili z wyjazdu. Często ustalenie terminu wyjazdu dogodnego dla wszystkich stanowi duży kłopot. Bardzo proszę, aby każdy zainteresowany określonym wyjazdem zgłaszał chęć uczestnictwa z odpowiednim wyprzedzeniem w sekretariacie Komisji. Będziemy się starali te wnioski uwzględniać. Jak wiadomo, są dwa kryteria doboru członków delegacji:</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WitMajewski">— skład delegacji musi odzwierciedlać układ polityczny parlamentu,</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WitMajewski">— delegacja nie może być bardzo liczna.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WitMajewski">Jeśli chodzi o wyjazd do Niemiec, to decyzja w tej sprawie zapadała w ostatniej chwili i nie mieliśmy czasu na konsultacje. Ponadto charakter tego wyjazdu był taki, że trzeba było dowartościować to środowisko poprzez wizytę prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#WitMajewski">W przypadku wschodniej Ukrainy chciałbym powiedzieć, że nie była ona przez nas całkowicie pomijana. Byliśmy przecież w Charkowie i okolicach. Chociaż rzeczywiście skala problemów na Ukrainie wymagałaby kolejnego wyjazdu. Proponuję dodanie tego wyjazdu do planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PiotrMiszczuk">Przypominam, że obiecaliśmy już tamtym ludziom, że przyjedziemy i zapoznamy się z ich problemami.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WitMajewski">Zgadzam się z tą opinią i proponuję zorganizowanie tego wyjazdu w czerwcu. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WitMajewski">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do planu pracy Komisji? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła plan pracy na pierwsze półrocze 2001 r. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WitMajewski">Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnego punktu porządku dziennego — sprawy różne. Dziennik „Rzeczpospolita” opublikował informację o zawieszeniu działalności „Dziennika kijowskiego” ze względu na włamanie do redakcji i kradzież sprzętu. Proponuję, aby Komisja upoważniła mnie do rozmowy z przewodniczącym Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie” w sprawie podjęcia nadzwyczajnych działań — w porozumieniu w Kancelarią Senatu należy pomóc tej redakcji. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi w tym punkcie posiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejZapałowski">Minął już rok od momentu, w którym Komisja skierowała do Ministerstwa Spraw Zagranicznych dezyderat w sprawie konsulatu we Lwowie. Do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze wystąpienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WitMajewski">Na jakim etapie są rozmowy w tej sprawie? O ile pamiętam, tam miała być rozpoczęta inwestycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejZapałowski">Nie mamy żadnych informacji w tej sprawie. To nie jest normalne, aby przez rok Komisja nie otrzymała odpowiedzi na dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WitMajewski">Rozumiem, że pan poseł Andrzej Zapałowski zgłasza wniosek o ponowienie dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PiotrGadzinowski">To nie jest tylko kwestia rozpoczęcia inwestycji. Konsulat RP we Lwowie funkcjonuje w bardzo złych warunkach. Tam nie ma nawet warunków do zachowania tajemnic państwowych. W tym budynku nie ma pomieszczenia, w którym można przeprowadzić poufną rozmowę czy prowadzić korespondencję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WitMajewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zdecydowała o ponowieniu dezyderatu do Ministerstwa Spraw Zagranicznych w tej sprawie. Sprzeciwu nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>