text_structure.xml 18.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KazimierzUjazdowski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Serdecznie witam kierownictwo Najwyższej Izby Kontroli z prezesem Januszem Wojciechowskim. Chcę poinformować, że prezydium Komisji na prośbę wiceprzewodniczącego Komisji, posła Jerzego Osiatyńskiego i kilku innych posłów, którzy w tym samym czasie muszą uczestniczyć w ważnym posiedzeniu jednej z sejmowych komisji, wycofuje z dzisiejszego porządku punkt „Rozpatrzenie planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2000 r.”. Będzie on rozpatrywany na najbliższym posiedzeniu Komisji. Proponuję, aby jedynym punktem dzisiejszych obrad był projekt uchwały dotyczący przeprowadzenia w trybie pilnym kontroli wynagrodzeń i odpraw członków Zarządu Polskiego Radia SA. Sądzę, że kontrola ta, ze względu na wagę tej kwestii i uzasadnione zainteresowanie opinii publicznej, powinna być przeprowadzona jak najszybciej. Prezydium Komisji proponuje przyjąć projekt uchwały w tej sprawie. Czy ktoś z państwa chce zgłosić uwagi do porządku obrad? Nikt się nie zgłasza. Przyjęliśmy porządek posiedzenia, który przewiduje rozpatrzenie projektu uchwały dotyczącej przeprowadzenia przez Najwyższą Izbę Kontroli w trybie pilnym kontroli wynagrodzeń i odpraw członków Zarządu Polskiego Radia SA. Celem kontroli powinno być przede wszystkim wyjaśnienie podstaw prawnych kontraktów oraz ich zgodności z zasadą gospodarności. Czy pan prezes Janusz Wojciechowski chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanuszWojciechowski">Propozycja zlecenia tego rodzaju kontroli mieści się w kompetencjach izby. Półtora roku temu, kontrolowaliśmy już raz Polskie Radio pod względem gospodarki finansowej i wskazaliśmy na wiele nieprawidłowości. Możemy oczywiście zająć się tym problemem w drodze zlecenia i szybko przeprowadzonej kontroli. Prosiłbym tylko o sprecyzowanie zakresu zlecenia. Chciałbym wiedzieć, czy Komisję interesuje tylko ostatni kontrakt, będący przedmiotem zainteresowania opinii publicznej, czy też mielibyśmy sięgnąć wstecz i zbadać poprzednie umowy. Należy również rozważyć, czy kontrola ma objąć jedynie Polskie Radio, czy też wszystkie media publiczne, ponieważ czasem łatwiej pokazać dany problem na pewnym tle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzUjazdowski">Kwestię wynagrodzeń i odpraw traktujemy w szerszym kontekście, a nie tylko jednostkowym. Proszę osoby, które chcą zabrać głos, o ustosunkowanie się przede wszystkim do propozycji rozszerzenia kontroli na inne media publiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TeresaLiszcz">Sprawozdanie Najwyższej Izby Kontroli w sprawie samorządów zbiegło się szczęśliwie w czasie z dyskusją na podjęty przez nas temat. Dzisiaj szczególnie była widoczna przydatność pracy NIK dla Sejmu. Propozycja naszej Komisji stanowi kontynuację badania problemu wynagrodzeń. Jeżeli prezes proponuje przeprowadzić kontrolę także w innych mediach, to trzeba natychmiast zgodzić się na tę propozycję. Gorąco taką inicjatywę popieram. Miałam zresztą zamiar to zaproponować, obawiałam się jednak, czy nie będzie to przesadą z naszej strony, zważywszy, że NIK ma swój, już zatwierdzony plan. Ale skoro sam prezes składa taką deklarację, należy tylko podziękować za gotowość i rozszerzyć zakres zlecenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSłomski">Również nie mam wątpliwości wobec decyzji prezydium Komisji, ale chciałbym zgłosić propozycję, co do której nie jestem pewien, czy można ją zrealizować. Moim zdaniem, kontrolę można i trzeba byłoby rozciągnąć także na inne spółki, ponieważ wypłacane są w nich gigantyczne kwoty, niewspółmierne do odnotowanych ostatnio w prasie, dotyczących wysokości odpraw w publicznym radiu. Mam na myśli spółki operujące na rynku cukru i węgla.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzUjazdowski">Trudno kwestionować potrzeby, ale nie chciałbym, aby nasza propozycja uległa zbyt znacznemu rozszerzeniu. Dotyczy ona konkretnego problemu. Decyzję o badaniu wysokości świadczeń i wynagrodzeń wypłacanych w innych instytucjach publicznych można podjąć w dalszym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MałgorzataOkońskaZaremba">Przychylam się do opinii posłanki Teresy Liszcz. Uważam, że z wielką ochotą i zadowoleniem przyjęliśmy propozycję pana prezesa. Wydaje mi się, że należy przeprowadzić kontrolę nie tylko w Polskim Radiu, ale także w innych spółkach medialnych, w celu uzyskania obiektywnej oceny sytuacji panującej w publicznych mediach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefZych">Wydaje mi się, że jest możliwe połączenie kontroli w mediach z propozycją posła Słomskiego. Komisja mogłaby ograniczyć się do zlecenia kontroli w radiu i innych mediach o charakterze publicznym, podlegających kontroli NIK. Natomiast NIK, ponieważ nie zamknięto jeszcze planu pracy, mogłaby rozważyć konieczność zbadania spółek ubezpieczeniowych, węglowych i innych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RomanGiedrojć">Uważam, że, w świetle wypowiedzi prezesa NIK na posiedzeniu plenarnym, możliwości kontrolne Izby nie są nieograniczone. Wydaje mi się, że należy nasze zlecenie ograniczyć do Polskiego Radia i ewentualnie innych mediów dla porównania celów. Natomiast, poddawanie kontroli innych spółek jest niepotrzebne, ponieważ nie przyczyni się określenia jednoznacznej oceny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzUjazdowski">Proszę o zgłaszanie praktycznych uwag i wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MałgorzataOkońskaZaremba">Nie mogę się zgodzić ze zdaniem mojego przedmówcy, że dążenie do uzyskania informacji o wynagrodzeniach w innych spółkach skarbu państwa jest niepotrzebnym działaniem. Napływają do nas informacje, że w tych spółkach są kominy płacowe. Może się więc okazać, że odprawy czy miesięczne wynagrodzenia w Polskim Radiu są niewspółmiernie niskie w porównaniu z innymi spółkami skarbu państwa. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to najlepszy czas, aby prosić prezesa NIK o objęcie kontrolą również spółek skarbu państwa. Natomiast, sądzę, że powinniśmy poprosić NIK, aby rozważyła możliwość przeprowadzenia w dalszej kolejności doraźnej kontroli w tych spółkach. Sądzę, że taka inicjatywa jest jak najbardziej uzasadniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JózefZych">Wywołana przez media sprawa dotyczy tylko jednej dziedziny. Tymczasem, podczas debaty na posiedzeniu Sejmu padło wiele konkretnych zarzutów. Bylibyśmy więc bardzo niekonsekwentni, gdybyśmy ograniczyli się tylko do tej jednej sprawy. Proszę, aby pan prezes zechciał rozważyć zbadanie także innych przypadków tak bulwersujących społeczeństwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzUjazdowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Oddaję zatem głos prezesowi Januszowi Wojciechowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszWojciechowski">Mówiłem dzisiaj na posiedzeniu plenarnym Sejmu, że w ciągu dwóch, trzech tygodni przedstawimy informację o wynagrodzeniach w państwowych podmiotach gospodarczych - przedsiębiorstwach i spółkach skarbu państwa. Nie wszystkie zostały zbadane. Niemniej jednak, informacja ta pozwoli zorientować się w wysokości płac w tym obszarze. Ponadto, chcę oświadczyć, że sprawdzę, czy nasze dane dane dotyczą wynagrodzeń, o których dzisiaj mówiła wiceminister skarbu, ponieważ nie pokrywają się one z naszymi informacjami. Chciałem wyjaśnić, dlaczego wspomniałem o potrzebie sprawdzenia innych mediów. Wydaje mi się, że jeśli przedstawimy informacje, dotyczące tylko jednego kontraktu, zostanie wtedy zadane pytanie o wynagrodzenia ich poprzedników czy też członków zarządu telewizji. Skoro więc mamy zająć się wynagrodzeniami w radiu, to także w telewizji, może jeszcze Polska Agencja Prasowa, która podlega kontroli NIK. Byłaby to więc kontrola w obszarze publicznych mediów i stanowiłaby uzupełnienie informacji o wynagrodzeniach w państwowych podmiotach gospodarczych, pochodzącej z innej kontroli. Nie ma więc potrzeby, abyśmy obejmowali je zleceniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzUjazdowski">Przeczytam projekt uchwały uwzględniający propozycję rozszerzenia kontroli na inne media publiczne. „Komisja do Spraw Kontroli Państwowej, na podstawie artykułu 6 ustęp 1 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, zleca Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie w trybie pilnym kontroli wynagrodzeń i odpraw członków Zarządu Polskiego Radia SA oraz innych mediów publicznych. Celem kontroli powinno być w szczególności wyjaśnienie podstaw prawnych zawartych kontraktów oraz ich zgodności z zasadą gospodarności”. Czy to odpowiadałoby intencji tej korekty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TeresaLiszcz">Gdyby dosłownie traktować to zlecenie, kontrola objęłaby tylko wynagrodzenia i odprawy, bez nagród i dodatkowych świadczeń. Interesują nas chyba wszystkie elementy wynagrodzenia. NIK, być może, zinterpretowałaby w ten sposób nasze zlecenie. Może jednak lepiej byłoby to dokładnie ująć - kontroli wynagrodzeń i innych świadczeń z tytułu zatrudnienia oraz odpraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzUjazdowski">...kontroli wynagrodzeń oraz innych świadczeń z tytułu zatrudnienia członków Zarządu Polskiego Radia SA oraz innych publicznych mediów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TeresaLiszcz">Proponuję wymienić z nazwy Telewizję Polską SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzUjazdowski">Komisja do Spraw Kontroli Państwowej na podstawie artykułu 6 ustęp 1 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, zleca Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie w trybie pilnym kontroli wynagrodzeń oraz innych świadczeń z tytułu zatrudnienia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TeresaLiszcz">Zatrudnienia szeroko rozumianego, nie tylko stosunku pracy, także kontraktów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzUjazdowski">...członków Zarządu Polskiego Radia SA i Telewizji Polskiej S.A. Celem kontroli powinno być w szczególności wyjaśnienie podstaw prawnych zawartych kontraktów oraz ich zgodności z zasadą gospodarności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TeresaLiszcz">Tylko zarządy, a członkowie rad nadzorczych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzUjazdowski">Moja pierwsza propozycja obejmowała wszystkie media i brzmiała następująco: „oraz inne media publiczne”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TeresaLiszcz">Chodzi o objęcie kontrolą także członków rad nadzorczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzUjazdowski">Proszę w takim razie przedstawić wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TeresaLiszcz">Czy mogę prosić o tekst, który jest podstawą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MałgorzataOkońskaZaremba">Czy świadczenia obejmują także odprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TeresaLiszcz">Nie, i dlatego odprawy są osobno wymienione. „Komisja do Spraw Kontroli Państwowej na podstawie artykułu 6 ustęp 1 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, zleca Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie w trybie pilnym kontroli wynagrodzeń, innych świadczeń z tytułu zatrudnienia i odpraw członków Zarządu i członków Rady Nadzorczej Polskiego Radia SA i Telewizji Polskiej SA oraz Polskiej Agencji Prasowej”. A Polskiej Agencji Informacyjnej nie uwzględnimy? W sprawie zaś okresu może wypowie się prezes NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KazimierzUjazdowski">W obecnej wersji nie ma granicy czasowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TeresaLiszcz">Można określić bieżącą kadencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanuszWojciechowski">Sądzę, że zlecenie nie musi tak szczegółowo określać okresu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TeresaLiszcz">Wymienię podmioty objęte kontrolą: Polskie Radio SA, Telewizja Polska SA, Polska Agencja Informacyjna, Polska Agencja Prasowa, członkowie zarządu i rad nadzorczych publicznych mediów. Czy może wszystkie media?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanuszWojciechowski">Jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ Polskie Radio SA oznacza jedynie spółkę na terenie miasta Warszawy. Ośrodki terenowe są samodzielnymi spółkami. Jeśli zaś chodzi o Telewizję, terenowe ośrodki są oddziałami. Przychylałbym się do sformułowania - wszystkie publiczne media.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PawełŁączkowski">Zastanawiam się, czy jest nam również potrzebna informacja o wynagrodzeniach w Polskiej Agencji Informacyjnej. Czy nie lepiej byłoby poprzestać na dwóch głównych mediach: Polskie Radio SA i Telewizja Polska SA? W przeciwnym razie musielibyśmy objąć kontrolą bardzo dużo spółek i wtedy pojawiłyby się różnego rodzaju kwestie i wątpliwości. Jeżeli zaś pozostaniemy przy tych dwóch, centralnych mediach wraz z ich terenowymi spółkami, sprawa będzie inaczej wyglądała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MałgorzataOkońskaZaremba">Wydaje mi się, że nie sprawimy kłopotu NIK, jeśli dodatkowo zlecimy kontrolę wymienionych wcześniej dwóch agencji: PAI i PAP. Sądzę, że dzięki temu nasza informacja będzie pełniejsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzUjazdowski">Uważam, że, zanim przyjmiemy ostateczną wersję tekstu zlecenia, powinniśmy rozstrzygnąć kwestię, czy kontrola ma objąć wszystkie publiczne media czy tylko Polskie Radio i Telewizję. Kto jest za tym, aby kontrola dotyczyła wszystkich publicznych mediów? Za głosowało 6 posłów, przeciw 3, wstrzymał się 1. Informuję, że rozszerzyliśmy zakres kontroli na wszystkie media publiczne. Proszę posłankę Teresę Liszcz o przedstawienie fragmentu tekstu zlecenia dotyczącego zakresu kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TeresaLiszcz">„...zleca Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie w trybie pilnym kontroli wynagrodzeń, innych świadczeń z tytułu wynagrodzenia oraz odpraw członków zarządów i członków rad nadzorczych mediów publicznych...”, Czy mamy je wyliczać? Jest to raczej potoczne określenie i wolałabym jednak je wymienić. PAP, PAI, Polskie Radio SA, Telewizja Polska SA oraz ośrodki terenowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzUjazdowski">Sądzę, że termin „media publiczne” nie jest może określeniem ustawowym, ale jest zrozumiały dla Sejmu i NIK. Tekst uchwały brzmi następująco: Komisja do Spraw Kontroli Państwowej, na podstawie artykułu 6 ustęp 1 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, zleca Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie w trybie pilnym kontroli wynagrodzeń, innych świadczeń z tytułu zatrudnienia oraz odpraw członków zarządów i członków rad nadzorczych mediów publicznych. Celem kontroli powinno być w szczególności wyjaśnienie podstaw prawnych zawartych kontraktów oraz ich zgodności z zasadą gospodarności. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Uchwała została przyjęta jednogłośnie. Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#TeresaLiszcz">Chciałabym ponownie przedstawić postulat w sprawie wyznaczenia pomieszczenia z telefonem dla pracowników NIK, którzy są często obecni w Sejmie, biorąc udział w bardzo długo trwających posiedzeniach komisji. Ze względu na tak bliskie związki NIK z parlamentem i korzyści płynące z obopólnej współpracy, powinniśmy wyjednać jeden przyzwoity pokój u marszałka Sejmu czy raczej u szefa Kancelarii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KazimierzUjazdowski">Przekażę ten postulat w rozmowie z marszałkiem Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#TeresaLiszcz">Z szefem Kancelarii i może z marszałkiem Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PawełŁączkowski">Sądzę, że przewodniczący Komisji, z jej upoważnienia, jakiego za chwilę udzielimy, może wystąpić do szefa Kancelarii Sejmu. Albo pan przewodniczący, we własnym imieniu, zwróci się do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#RomanGiedrojć">Uważam, że pan przewodniczący, z upoważnienia Komisji, powinien zwrócić się do marszałka Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzUjazdowski">Prawdopodobnie skorzystam z tej drugiej propozycji. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>