text_structure.xml
11.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszMazowiecki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam członków Komisji i wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszMazowiecki">Otrzymali państwo porządek dzienny. Czy mają państwo do niego uwagi? Nie słyszę. Porządek został zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszMazowiecki">Posłowie zapoznali się z częścią opisową sprawozdania z działalności Komisji Integracji Europejskiej w III kadencji parlamentu. Proponuję, aby na dzisiejszym posiedzeniu omówić i zatwierdzić przedłożoną część opisową sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszMazowiecki">Część statystyczna została przygotowana w formie 19 tabel, które prezentują dorobek Komisji w minionych 4 latach, m.in. liczbę i tematykę dezyderatów, wyjazdy zagraniczne, wizyty krajowe itp. Jeśli chcą państwo zapoznać się z tą częścią sprawozdania, proszę o zgłoszenie się do sekretariatu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszMazowiecki">Otwieram dyskusję nad projektem sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyJaskiernia">Uważam, że jest to starannie przygotowane sprawozdanie, pokazujące zarówno kierunki naszego zainteresowania, jak i problemy, będące przedmiotem rozwagi Komisji. Zastanawiam się natomiast nad tym, czy niezależnie od sprawozdania, jako wiano obecnej Komisji dla Komisji Integracji Europejskiej przyszłej kadencji, nie powinniśmy opracować kilku przesłań, w których sygnalizowalibyśmy szczególnie istotne kwestie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyJaskiernia">Przyszła Komisja Integracji Europejskiej, która na pewno będzie istnieć w następnym parlamencie, mogłaby posiłkować się naszymi przemyśleniami na początku swojej pracy. Nie umiem powiedzieć, na ile intensywna będzie praca Komisji Prawa Europejskiego w przyszłym parlamencie. Gros ustaw dostosowawczych już bowiem przygotowano. Nie wiemy również, jak ułożą się zależności i kontakty obu komisji. Jednak sugestie i doświadczenia poprzedników są zawsze dobrym materiałem do przemyśleń dla nowego prezydium i członków Komisji Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyJaskiernia">Jeśli miałbym wskazać kilka problemów, to po pierwsze wymieniłbym potrzebę koncentrowania się na problematyce informowania społeczeństwa o integracji europejskiej. Podejmowaliśmy ten temat wielokrotnie i intensywnie, jednak wciąż mam niedosyt w tym zakresie. Komisja jest ciałem pomocniczym Sejmu i nie może bezpośrednio przeprowadzić egzekucji swoich decyzji. Nie ukrywam, że - patrząc samokrytycznie - trzeba doprowadzać do swoistego follow up, a więc powrotu do tematów podejmowanych przez Komisję, aby sprawdzić, na ile ustalenia i uwagi Komisji znalazły wyraz w podejmowanych przez określone podmioty działaniach. Odnoszę wrażenie, że nie wszystkie nasze uwagi i sygnały - a formułujemy je w imieniu opinii publicznej - były spożytkowane. W reakcji niektórych organów radia i telewizji ujawniał się pewien formalizm. Nie odpowiadano nam na konkretne problemy, lecz ogólnie twierdzono, że istnieją cztery audycje, kilka programów itd.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyJaskiernia">Pierwsze przesłanie powinno więc zawierać sugestię, iż Komisja Integracji Europejskiej powinna zwrócić istotną uwagę na obszar więzi ze społeczeństwem i odgrywać funkcję kontrolną. Teoretycznie taką funkcję mogłaby odgrywać Kancelaria Prezydenta RP i rząd, jednak aktywność komisji sejmowej w tym obszarze byłaby wskazana.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyJaskiernia">Druga kwestia dotyczy kontroli procesu integracji europejskiej. Uważam, że bardzo istotną rolę odegrała kontrola przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli na zamówienie naszej Komisji, a posiedzenie poświęcone omówieniu wyników kontroli uznaję za jedno z ważniejszych spotkań Komisji. Działo się to jednak zbyt późno. Wśród przesłań dla następnej Komisji należałoby zamieścić sugestię, dotyczącą szybszego wypracowania mechanizmu kontroli. Komisja powinna wcześniej zlecać odpowiednie kontrole, aby móc posiłkować się w dalszej pracy ustaleniami NIK. Procedury kontrolne NIK są dość powolne, więc trzeba o tym pamiętać, zlecając konkretne kontrole Izbie. Być może już na wstępie należy zlecić jedną lub dwie kontrole, aby móc ocenić efektywność procesów integracyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzyJaskiernia">Trzecie przesłanie powinno dotyczyć większej troski o efektywność wykorzystania funduszy przedakcesyjnych. Nasza Komisja i opinia publiczna otrzymywały pewne sygnały w tej sprawie, których nie można pozostawić bez analizy. Należałoby zapewnić Komisji wgląd w wydatkowanie środków pomocowych przeznaczonych na promocję, aby mogła ona stwierdzić, jakie podmioty i na co otrzymują pieniądze. Opinia publiczna jest szczególnie przeczulona na punkcie sposobów wydatkowania środków przedakcesyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzyJaskiernia">Sądzę, że w naszych przesłaniach należałoby zaznaczyć, że sprawdziła się formuła podkomisji do spraw badania zgodności projektów ustaw z prawem europejskim. Ta konstrukcja jest prawidłowa. Można się tylko zastanawiać, czy formuła nie powinna być bardziej elastyczna. Chodzi szczególnie o sytuację, w której projekt był kwestionowany po wejściu do parlamentu. Tu nasza Komisja odgrywała ważną rolę w zakresie przesądzania o dalszym biegu projektu. Rzadziej byliśmy pytani o opinię w trakcie prac legislacyjnych. Być może Komisja Prawa Europejskiego dobrze radziła sobie z problemami zgodności z prawem europejskim.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyJaskiernia">Przemyślenia wymaga więc kwestia kształtu systemu sygnalizacyjnego, czyli docierania sygnałów do Komisji Integracji Europejskiej. Takie zagadnienie należałby umieścić wśród naszych sugestii dla następców.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzyJaskiernia">Ostatnia kwestia wiąże się z koniecznością zastanowienia się nad kształtem Komisji Integracji Europejskiej po akcesji. Istnieje potrzeba przeprowadzenia prac konceptualnych. Widzę tu rolę Biura Studiów i Ekspertyz. Trzeba zastanowić się nad konstrukcją Komisji Wielkiej. Akcesja może nastąpić podczas następnej kadencji parlamentu. Możemy posiłkować się doświadczeniami duńskimi czy fińskimi. Warto stworzyć odpowiednią koncepcję. Musi to być większa i bardziej znacząca komisja niż Komisja Integracji Europejskiej. Powstanie problem wypracowania metod kontroli podczas przygotowywania aktów europejskich. Doświadczenia innych krajów skazują, że Komisja Europejska bardzo późno przedkłada parlamentom narodowym takie projekty. Mechanizm trzeba opracować wcześniej, aby parlament nie został wyeliminowany z prac nad realnym kształtem tych aktów. Komisja Integracji Europejskiej powinna być może podjąć się funkcji kontrolnej w przyszłym Sejmie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzyJaskiernia">Podkreślam, że moje uwagi nie są typowymi elementami sprawozdawczymi. Są to sygnały, które kierujemy do kontynuatorów naszych prac. Każda komisja rozpoczyna działanie od analizy prac poprzedników. Gdyby znaleziono jakąś formę, która pozwoli na pozostawienie przez nas pewnych przemyśleń, byłoby to wskazane. Uważam, że nowa komisja miałaby ułatwione zadanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszMazowiecki">Czy mają państwo inne uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszMazowiecki">Generalnie pozytywnie odnoszę się do propozycji pana posła. Pragnę tylko zauważyć, że w sprawozdaniu znajduje się duży rozdział poświęcony informowaniu społeczeństwa, w którym zawarto krytyczną ocenę działań w tym obszarze. Podobnie wygląda sytuacja z kontrolą Najwyższej Izby Kontroli. Zauważyliśmy w sprawozdaniu, że zbyt późno otrzymaliśmy ważne ustalenia pokontrolne. Można tu dodać, że to Komisja musiała zaproponować tematy kontrolne Najwyższej Izbie Kontroli i to uczyniła.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszMazowiecki">Sądzę, że odpowiednie przesłania zawarte są w podsumowaniu. Można je rozszerzyć o kwestie podniesione przez pana posła. Proszę, aby zechciał pan przedłożyć nam projekt pisemny. Można będzie wówczas uzupełnić podsumowanie. Np. kwestia kształtu przyszłej Komisji jest omówiona w pkt. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyJaskiernia">We współpracy z sekretariatem mogę doredagować projekt podsumowania. Szukałbym tu jednak innej nazwy, np. wnioski końcowe. Podsumowanie kojarzy się jako sumaryczne zestawienie wcześniejszych zagadnień. Będzie to jednak coś więcej. Proszę o zmianę tytułu tej części na wnioski końcowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszMazowiecki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, zaproponuję, aby prezydium Komisji wprowadziło zaproponowane zmiany do tekstu sprawozdania. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszMazowiecki">Poprawiona wersja sprawozdania wraz z częścią tabelaryczną będzie wyłożona do wglądu w sekretariacie Komisji. Jeśli ktoś z członków Komisji będzie zainteresowany posiadaniem własnego egzemplarza, proszę o kontakt z sekretariatem.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszMazowiecki">Czy mają państwo jakieś uwagi w ramach dyskusji nad sprawami bieżącymi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszMazowiecki">Na zakończenie naszej pracy chciałbym podkreślić, że Komisja - mimo różnego stopnia aktywności i frekwencji jej członków - wykonała poważną pracę kontrolną procesu dostosowania Polski do wejścia do Unii Europejskiej. Odbyliśmy wiele spotkań zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#TadeuszMazowiecki">Ze swej strony dziękuję członkom Komisji za współpracę i wkład w dorobek Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyJaskiernia">W imieniu wszystkich członków Komisji dziękuję panu przewodniczącemu za kierowanie naszą Komisją i delegacją do Parlamentarnej Komisji Wspólnej RP i UE. Sądzę, że wszyscy, którzy mieli okazję współpracować z panem, odczuwali dużą satysfakcję z tego faktu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję także ekspertom z Biura Studiów i Ekspertyz, którzy towarzyszyli nam w pracy. Podziękowania składam także na ręce przedstawicieli rządu i mediów. Dziennikarze wprawdzie oszczędnie informowali o pracach naszej Komisji, ale sądzę, że to wynikało z faktu, iż nie miały tu miejsce żadne skandale, przyciągające głównie uwagę prasy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszMazowiecki">Dziękuję także sekretariatowi Komisji, który pracował sprawnie, zapewniając nam dobrą obsługę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszMazowiecki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>