text_structure.xml 54.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszMazowiecki">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Witam członków Komisji i wszystkich przybyłych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszMazowiecki">W porządku posiedzenia zaszły pewne zmiany. Proszę o informację przewodniczącego podkomisji, pana posła Dorna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LudwikDornniez">Podkomisja do spraw opiniowania projektów ustaw obradowała dzisiaj. Po długiej dyskusji przedstawiciel wnioskodawców zadeklarował, że autorzy projektu złożą do laski marszałkowskiej daleko idące autopoprawki do projektu ustawy o wspieraniu regionów górskich. Podkomisja postanowiła więc obradować w późniejszym terminie. Z tej przyczyny proszę o wykreślenie z dzisiejszego porządku obrad punktu dotyczącego sprawozdania w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LudwikDornniez">Rozpoczynamy więc od wysłuchania informacji na temat przygotowań samorządów i administracji regionalnej do integracji i wykorzystania środków pomocowych. Pan minister Kułakowski dołączy do nas za chwilę, ponieważ zatrzymały go ważne obowiązki służbowe.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LudwikDornniez">Podjęcie problematyki przygotowania władz terytorialnych do integracji z Unią Europejską jest dla nas ważne, także ze względu na planowane dwa posiedzenia wyjazdowe komisji. Proszę o zabranie głosu przedstawicielki Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZuzannaKierzkowska">Przekazaliśmy państwu materiał informacyjny dotyczący konkretnych programów PHARE, w ramach których prowadzone są działania związane z przygotowaniem samorządów i administracji regionalnej do uczestnictwa w wybranych dziedzinach polityki wspólnotowej oraz w funduszach wspólnotowych. Dokument obejmuje kolejne programy: PHARE 97, PHARE 98 i PHARE 99 oraz informację na temat planów dotyczących PHARE 2000.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZuzannaKierzkowska">W omawianej dziedzinie realizowane są dwa typy programów. Pierwsze z nich służą przygotowaniu, kształceniu i informowaniu poszczególnych poziomów administracji w zakresie szeroko pojętej problematyki integracyjnej i wspólnotowej. Druga grupa programów koncentruje się na tematyce funduszy wspólnotowych oraz przygotowaniu regionów do uczestnictwa w polityce strukturalnej Unii Europejskiej. W przedłożonym komisji materiale wymieniliśmy najważniejsze programy, a więc dwa projekty finansowane w ramach programu Integracja europejska 97. Jeden dotyczy reformy administracji publicznej, drugi - szkoleń realizowanych w porozumieniu z duńską szkołą administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZuzannaKierzkowska">Jednym z komponentów programu Integracja europejska 97 jest wsparcie finansowe instytucji odpowiedzialnych bezpośrednio za koordynację pomocy i przygotowań do uczestnictwa w funduszach strukturalnych. Projekt związany jest ze szkoleniem na temat nowych funduszy strukturalnych oraz nowej orientacji PHARE i adresowany głównie do centralnego poziomu administracji. Pośrednio jest on jednak adresowany także do administracji regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZuzannaKierzkowska">W ramach PHARE 98 do administracji regionalnej adresowany jest program przygotowawczy do udziału w funduszach strukturalnych. Powie o nim więcej pan dyrektor Adam Sadownik.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZuzannaKierzkowska">W ramach PHARE 99 opracowywany jest w tej chwili projekt Rozwój zasobów ludzkich, którego elementem będzie program szkoleniowy dla administracji. Projekt będzie realizowany w formie porozumień bliźniaczych z Francją, Portugalią i Irlandią. Teraz kończymy pracę nad porozumieniem twinningowym.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZuzannaKierzkowska">W ramach PHARE 2000 przewidziano, jako element kontynuacji PHARE 98, duży program, który docelowo będzie realizowany na podstawie porozumienia bliźniaczego z krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Będzie to przygotowanie 11 województw do opracowania programów operacyjnych. To związane jest zaś z późniejszym uczestnictwem w funduszach strukturalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AdamSadownik">Specjalny program przygotowawczy (SPP) adresowany jest przede wszystkim do administracji centralnej. Jednak w ramach tego programu 1/9 środków kierowana jest do wybranych trzech polskich regionów. Są to województwa: warmińsko-mazurskie, podkarpackie i śląskie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AdamSadownik">Środki są przeznaczone głównie na pomoc w opracowaniu planu operacyjnego, będącego kolejnym krokiem w konkretyzacji strategii rozwojowych obszarów. Do wymienionych trzech województw kierowane są również inne działania, jak szkolenia tematyczne, wizyty studyjne przedstawicieli władz marszałkowskich w państwach członkowskich Unii. Jest to główny komponent SPP kierowany do wybranych trzech województw.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AdamSadownik">W programie przewidziane są i realizowane działania o charakterze horyzontalnym, których głównym beneficjentem jest administracja centralna, lecz korzystają z nich także polskie regiony. Są to szkolenia dotyczące zasad stosowanych przy wdrażaniu programów pomocowych i strukturalnych w Unii Europejskiej. Środki adresowane do regionów w ramach tych działań to ponad 370 mln euro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszMazowiecki">Otwieram dyskusję i proszę o pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyJaskiernia">W ostatnich dniach w prasie można było znaleźć informację, iż istnieje zagrożenie dla pełnej realizacji programów PHARE. Wiele milionów euro może nie zostać odpowiednio zaangażowanych w Polsce. Proszę przedstawicieli rządu o potwierdzenie lub zaprzeczenie tym informacjom prasowym. Czego dotyczą zagrożenia, jeśli takie istnieją? Członkowie Komisji Integracji Europejskiej powinni precyzyjnie dowiedzieć się, o jakie zagrożenia tu chodzi,</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzyJaskiernia">Pan dyrektor Sadownik wspomniał o wyborze trzech województw do programów PHARE. Na podstawie jakich kryteriów wyselekcjonowano owe trzy regiony? Kiedy będą mogły uczestniczyć w programach pomocowych inne województwa? Na jakich zasadach będą wybrane do SPP? Proszę o określenie ram czasowych. Uważam, że takie możliwości, jak wizyty studyjne w Unii powinny być udostępnione także innym regionom, ale być może istnieją przyczyny, dla których określono tak wąską listę korzystających.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JerzyJaskiernia">Nasza Komisja wielokrotnie wracała w dyskusjach do problemu pogłębiającego się deficytu w handlu z krajami unijnymi. Pomoc świadczona w ramach PHARE ma z tym tematem ścisły związek. Jak kształtuje się wskaźnik wzrostu deficytu w handlu z krajami Unii Europejskiej na tle ofert pomocowych w zakresie PHARE? Pytam o to ze względu na informacje, iż całościowy bilans fazy stowarzyszenia Polski z Unią Europejską nie został jasno sporządzony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogumiłBorowski">Przedstawiciel rządu wspomniał, że 1/9 środków pomocowych jest kierowana do regionów. W jakim zakresie pomocą tą objęte są instytucje i podmioty, operujące w zakresie tematycznym stanowiska negocjacyjnego w obszarze ochrona środowiska naturalnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LudwikDornniez">Zrozumiałem, że 1/9 środków odnosiła się tylko do SPP. Chciałbym rozszerzyć pytanie. Jak wygląda podział środków na szkolenia administracji centralnej, terenowej administracji rządowej i samorządowej? Przedstawiciele rządu używali bowiem pojęcia „administracja regionalna”, a w nim mieści się wiele pojęć szczegółowych. W ramach PHARE 97 DIKE do końca października 2000 roku zostanie przeszkolonych 1650 pracowników administracji publicznej, w tym ok. 40% pracowników administracji regionalnej. Co mieści się pod tym pojęciem? Po lekturze nie do końca precyzyjnych materiałów pojawia się wrażenie, że możemy mieć do czynienia z sytuacją poważnej nierówności kompetencyjnej między administracją centralną a wojewódzką samorządową. Jeżeli takie podejrzenia mają odniesienie do rzeczywistości, byłaby to sytuacja niedobra i należy ją zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszMazowiecki">Proszę również o szczegółowe poinformowanie nas, co kryje się pod pojęciem administracja centralna. To także jest formuła zbyt ogólna. W jakich resortach czy urzędach odbywają się szkolenia? Chodzi o 8/9 środków SPP.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszMazowiecki">Jak państwo oceniają stan przygotowania do integracji w samorządach? Jakie działania podejmuje się, a co jest konieczne jeszcze do podjęcia? Czy szkolenia mają na celu przekazanie ogólnej wiedzy o Unii Europejskiej? Czy ma to ułatwić opracowanie projektów?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszMazowiecki">Proszę także o ocenę wykorzystania tworzonych możliwości przez administrację lokalną. Pytam nie bez powodu, gdyż uczestniczyłem w spotkaniu w moim okręgu wyborczym, na które przyjechało 12 ekspertów z Rady Europy, a sala była kompletnie pusta. Należało tam zaprosić przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych działaczy, aby spotkanie przyniosło spodziewane efekty. Tymczasem na takim przykładzie można by pokazać, jak marnuje się pieniądze europejskiego podatnika. Nie twierdzę, że tak jest wszędzie, ale tak się zdarza.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszMazowiecki">Komisji zależy na informacjach nieformalnych, praktycznych, pokazujących proces dostosowawczy w terenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojciechArkuszewski">Jaki jest związek między szkoleniami a przyjętą przez rząd koncepcją polityki regionalnej? Czy istnieje powiązanie wykorzystania środków pomocowych z ustawą o wspieraniu polityki regionalnej? Zrozumiałem, że są to szkolenia tylko w zakresie polityki regionalnej w Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszKozek">Jak się domyślam, doniesienia prasowe mogą dotyczyć pewnych trudności, jakie wystąpiły w rozmowach z Komisją Europejską na temat programowania PHARE 2000. Rozmowy zostaną prawdopodobnie zakończone do połowy kwietnia br.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszKozek">Istotnie, pojawiły się problemy w odniesieniu do dwóch projektów odpowiadających dwom ustawom - o systemie oceny zgodności oraz prawo telekomunikacyjne. Komisja Europejska uważa, że prace legislacyjne nad projektami tych ustaw są opóźnione. Mimo że stanowią one postęp w dostosowywaniu polskiego prawa do prawa wspólnotowego, nie idą zawsze w odpowiednim kierunku. W przypadku ustawy o systemie oceny zgodności chodzi o rolę przypisywaną Polskiemu Centrum Badań i Certyfikacji. Komisja Europejska domaga się oddzielenie funkcji akredytacyjnej od certyfikacji. W wypadku prawa telekomunikacyjnego chodzi zaś o powstanie funduszu usług powszechnych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszKozek">Komisja Europejska uzależniła zatwierdzenie projektów programów od uzyskania zgodności odpowiednich ustaw z prawem europejskim. Istnieje możliwość, że projekty obu ustaw nie zostaną w pełni dostosowane do wymogów Unii, przez co nie zostaną zaakceptowane przez Komisję Europejską. Jesteśmy w stanie przedłożyć inne dwa projekty programów rezerwowych, które pozwolą wykorzystać wszystkie fundusze z PHARE 2000.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#TadeuszKozek">Należy podkreślić, że nie ma zagrożeń w realizacji projektów, o których mówimy dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AdamSadownik">Pan poseł Jaskiernia pytał także o przyczyny wyboru trzech województw do realizacji SPP. Podczas prac nad programami w ramach specjalnego programu przygotowawczego struktura terytorialna kraju wyglądała inaczej. Głównym kryterium branym pod uwagę była skala problemów strukturalnych na danym terenie, a także uczestnictwo w programach PHARE kierowanych do regionów w poprzednich latach. Na podstawie analizy wybrano trzy województwa. Inne województwa mają szansę na objęcie ich kolejnymi programami. W PHARE kierowanym do regionów w 1999 roku tego typu wsparciem zostały objęte kolejne dwa województwa - podlaskie i lubelskie. W kolejnym programie PHARE pomocą będzie objętych pozostałych 11 województw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MałgorzataMikaBryska">Z punktu widzenia roli i funkcji PHARE problemu deficytu obrotów bieżących nie można postrzegać w kategoriach, czy program ten powinien i może rekompensować straty wynikające z deficytu. W 1999 roku wyniósł on 14–14,5 mld dolarów. PHARE nie ma rekompensować Polsce deficytu, lecz wspierać dążenia Polski do lepszego przystosowania się do integracji z Unią Europejską. Jest to zwłaszcza widoczne w tzw. nowym podejściu do programu PHARE.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MałgorzataMikaBryska">Zważywszy skalę alokacji rocznych, a w 2000 roku ma to być ok. 400 mln euro, trudno mówić o rekompensacie, gdyż kwoty są nieporównywalne z rzeczywistym deficytem. Nie wspominam tu o ISPA czy SAPARD, ponieważ prawdopodobnie płatności nie będą dokonane w tym roku lub też będą w znikomym stopniu. Sądzę, że nie można nawet oczekiwać, że PHARE zrekompensuje polskiej gospodarce lukę finansową. Problem dotyczy likwidacji z małymi wyjątkami ceł w obrocie towarami przemysłowymi. Po zlikwidowaniu podatku importowego i barier taryfowych słabość konkurencyjna ujawniła się z całą mocą. Trzeba przede wszystkim podnieść tę konkurencyjność i służą temu programy rządowe wspierające polski eksport. W tym należy upatrywać metody na zmniejszenie deficytu na rachunku bieżącym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszKozek">Pan poseł Borowski zadał pytanie dotyczące szkoleń administracji w zakresie ochrony środowiska. Są to przede wszystkim projekty sektorowe proponowane przez Ministerstwo Środowiska. Ich realizacja rozpocznie się właściwie dopiero w tym roku, ponieważ znajdują się w PHARE 99. Jeszcze w większym zakresie problemy te będą uwzględnione zapewne w programie PHARE 2000. Nasze rozmowy dotyczą szkoleń administracji samorządowej i rządowej na poziomie regionalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MałgorzataMikaBryska">Chcę uzupełnić odpowiedź pana dyrektora Kozka na jedno z pytań pana posła Jaskierni. Chodzi o wysiłki Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w uruchamianiu procesu szkoleń na szczeblu lokalnym, aby władze regionalne mogły efektywnie uczestniczyć w procesie programowania i wdrażania poszczególnych programów PHARE. W moim odczuciu potrzeba szkoleń jest ogromna. Niezależnie od poczynań UKIE z budżetu Ministerstwa Gospodarki i z rezerwy celowej na 1999 rok uruchomiliśmy szkolenia w 5 województwach objętych programem PHARE 2000. Informowaliśmy, jak należy opracowywać tzw. fiszki projektowe, a także przygotowaliśmy do korzystania i wdrażania do kolejnych programów pomocowych Unii. Takie szkolenia odbywają się cały czas. Nie można wypełnić luki informacyjnej w ciągu pół roku na terenie całego kraju, dlatego skoncentrowaliśmy się na 5 województwach. Czują się one odpowiedzialne i będą odpowiedzialne za wdrażanie PHARE 2000.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszMazowiecki">Posłowie zadali więcej pytań. Proszę o udzielenie na nie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszMazowiecki">Wyrażam żal z powodu nieobecności żadnego podsekretarza stanu z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej ani Ministerstwa Gospodarki, odpowiedzialnego za politykę regionalną. Jeśli jednak kierownictwo zleciło państwu udział w posiedzeniu, proszę udzielić odpowiedzi na wszystkie nasze pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BogumiłBorowski">Ze względu na cząstkową odpowiedź na moje pytanie, proszę o udzielenie mi odpowiedzi na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LudwikRyng">Zajmuję się sprawą szkoleń i postaram się odpowiedzieć państwu na pytanie dotyczące parytetu szkoleń dla administracji centralnej i regionalnej. Na razie parytet wyrażony jest procentowo następująco: 60% szkoleń kierowanych jest do administracji rządowej i 40% - do administracji regionalnej. Próbujemy zrównoważyć te proporcje.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#LudwikRyng">W naszym rozumieniu administracja regionalna obejmuje administrację wojewódzką samorządową i rządową. Szkolenia dotyczą pracowników urzędów marszałkowskich, miejskich i wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#LudwikRyng">W ramach administracji centralnej szkolenia obejmują pracowników tematycznie związanych z zakresem szkolenia. Jeśli mowa jest o gospodarce wodnej i ściekami, informujemy urzędników tych resortów, które w zakresie swoich obowiązków mają tę tematykę. Szkolenia prawne obejmują departamenty prawne resortów.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#LudwikRyng">W 1999 roku przeprowadzono następujące szkolenia. W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i hotelu Parkowa odbywały się szkolenia organizowane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej wspólnie z Instytutem Polityki Europejskiej z Bonn. Kolejne szkolenia organizowane są wspólnie z Instytutem Europejskim w Łodzi. Trzy szkolenia na temat funduszy strukturalnych zorganizowano wspólnie z partnerem duńskim i odbyły się one w Łodzi, Krakowie i Gdańsku. Szkolenia prawnicze odbyły się w Warszawie i Katowicach. W zależności od składu uczestników staramy się znaleźć odpowiednie miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszMazowiecki">Jakie były to szkolenia, czego dotyczyły? Ile osób objęły?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LudwikRyng">Przedstawię listę szkoleń w drugiej połowie ubiegłego roku. W dniach 29–30 czerwca w Katowicach odbyło się szkolenie na temat wdrażania wspólnotowego porządku prawnego na poziomie centralnym. 14–15 września w Warszawie odbyło się szkolenie na temat zarządzania zasobami wodnymi oraz ściekami pod kątem konsolidacji instytucjonalnej i administracyjnej w Polsce. Wzięło w nich udział 109 pracowników administracji regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#LudwikRyng">We współpracy z uniwersytetem w Rzymie oraz włoskim ministerstwem spraw zagranicznych rozpoczęliśmy sześciomiesięczny cykl programów szkoleniowych na poziomie ogólnym i dla trenerów europejskich. Bierze w nich udział 13 pracowników urzędów wojewódzkich marszałkowskich oraz pracownicy administracji centralnej.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#LudwikRyng">W dniach 20–21 października 1999 roku odbyło się seminarium na temat ochrony środowiska. W dniach 15–16 listopada odbyła się konferencja na temat polityki transportowej, 13–14 grudnia - na temat kontroli pomocy państwa. W dniach 3–4 lutego br. odbyła się konferencja na temat polityki rybołówstwa. W szkoleniach udział wzięło ok. 100 pracowników administracji regionalnej i 150 pracowników administracji centralnej.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#LudwikRyng">Dla administracji lokalnej odbyło się szkolenie na temat funduszy strukturalnych, prowadzone wspólnie z partnerem duńskim. Były to 3 seminaria. Jedno przeprowadzono w dniach 9–10 grudnia w Łodzi, drugie 6–7 grudnia w Krakowie i trzecie 29–30 listopada w Gdańsku. Wzięło w nich udział 90 przedstawicieli administracji regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#LudwikRyng">W dniach 17–18 listopada odbyły się seminaria w Łodzi na temat postanowień traktatowych i orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości. W szkoleniach bierze udział ok. 60 osób, w tym 20 z administracji regionalnej i 40 z administracji centralnej.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#LudwikRyng">W dniach 29–30 listopada 2000 r. odbędzie się szkolenie na temat systemu zamówień publicznych w Unii Europejskiej. W dniach 21–22 grudnia 2000 r. - na temat struktur regionalnych i lokalnych w Unii Europejskiej. W drugiej połowie roku grupa 20 pracowników administracji lokalnej wyjedzie do Kopenhagi na szkolenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszMazowiecki">Proszę o dalsze odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TomaszKierzkowski">Szkolenia prowadzone przez resort gospodarki nie abstrahują od projektu ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego. Projekt ten inkorporuje w sobie szereg rozwiązań stosowanych w polityce strukturalnej Unii Europejskiej. Mówi np. o przygotowaniu dokumentów programowych, na podstawie których mogą być wypłacane środki na realizację projektów.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#TomaszKierzkowski">Wkrótce wszystkie 16 województw będzie objętych programami PHARE, co wymaga przygotowania odpowiednich projektów programowych z myślą o udziale w programach strukturalnych Unii. Szkolenia i wizyty studyjne będą z pożytkiem wykorzystywane w trakcie wdrażania ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WojciechArkuszewski">W przedstawionym przez państwa dokumencie wymieniono seminaria dwudniowe, ale mowa jest też o sześciomiesięcznym szkoleniu specjalistycznym w zakresie polityki regionalnej. Jeśli miałyby to być zajęcia każdego dnia, jest ich bardzo dużo. Jeśli zaś raz na miesiąc czy tydzień, byłoby to dokładne szkolenie wielogodzinne. Zostało jednak niejasno umieszczone między różnymi drobnymi szkoleniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AdamSadownik">Wiele pytań dotyczyło specjalnego programu przygotowawczego, który jest tylko jednym z programów PHARE 98, adresowanym w 1/9 do regionów. Pragnę państwu przypomnieć, że kilka miesięcy temu przekazaliśmy Komisji szczegółową informację na temat programu. Związane są z jego realizacją resorty bezpośrednio lub pośrednio zaangażowane w politykę strukturalną.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AdamSadownik">Dokładne informacje na temat wielkości środków przekazanych na ochronę środowiska w ramach SPP mogę państwu przekazać na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszMazowiecki">Rozumiem, że przedstawiciele resortów wyczerpali odpowiedzi na nasze pytania. Czy mają państwo jeszcze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#EwaFreyberg">Czy w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej prowadzi się monitoring skuteczności szkoleń, czy w jakiejś formie sprawdzana jest wiedza? Czy może organizuje się testy sprawdzające wiedzę? Szkolenia kosztują drogo, wymagają tłumaczeń itp. Czy zastanawiali się państwo, w jaki sposób można skontrolować skuteczność szkoleń? Instytucje prowadzące zajęcia mogą na takiej podstawie korygować cykl nauczania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#LudwikRyng">Przede wszystkim starannie dobieramy uczestników szkoleń. Każde szkolenie kończy się wypełnieniem odpowiedniego arkusza, a niektóre z nich testami. Posiadanie dyplomu ukończenia kursu jest dowodem na posiadanie pewnej wiedzy w danej dziedzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszMazowiecki">Sądzę, że zamkniemy dyskusję w tym punkcie. Komisja nie jest usatysfakcjonowana odpowiedziami na omawiany temat. Będziemy zmuszeni powrócić do kwestii w późniejszym terminie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#TadeuszMazowiecki">Przechodzimy do informacji głównego negocjatora o stanie negocjacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanKułakowski">Dziękuję za zaproszenie i stworzenie możliwości przekazania państwu informacji o przebiegu negocjacji. Przyznam, że ważniejsze jest dla mnie to, co powiedzą państwo posłowie, ponieważ sądzę, iż wiadomości dociera do parlamentu sporo. Zależy mi na opinii Komisji, aby zorientować się, czy nasze poczynania odpowiadają oczekiwaniom Komisji.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JanKułakowski">W lutym br. przedstawiałem na forum Sejmu stan negocjacji. Odniosę się więc do kwestii z ostatnich 2 miesięcy. Odbyły się dwa ważne wydarzenia - kolejne spotkanie głównych negocjatorów na Cyprze 31 marca br. oraz konferencja międzyrządowa na szczeblu zastępców szefów delegacji 6 kwietnia br.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JanKułakowski">Współpraca w ramach państw kandydujących pierwszej grupy jest dla nas bardzo ważna. Stanowi istotny element polityczny w prowadzonych negocjacjach. Jest postrzegana przez Unię Europejską jako wyraz naszej dojrzałości demokratycznej i przygotowania do funkcjonowania w strukturach unijnych. Wymiana poglądów w grupie państw kandydujących skłania również kraje członkowskie do spotykania się, konsultacji i szukania kompromisu.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#JanKułakowski">Dotychczas odbyło się 10 spotkań głównych negocjatorów. Następne odbędzie się w Krakowie w dniach 29–30 czerwca br. Mam nadzieję, że pan przewodniczący lub jego zastępcy zechcą być na tym spotkaniu obecni. Jest to forma wymiany informacji na temat przebiegu procesu negocjacyjnego i poszukiwań, w pewnym zakresie, wspólnych rozwiązań. Negocjatorzy innych państw twierdzą również, że spotkania są potrzebne i celowe.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#JanKułakowski">Przedmiotem rozmów na Cyprze była wymiana poglądów na temat stanu rokowań pierwszej grupy państw kandydujących. Omówiono przede wszystkim kwestie dotyczące trwającej konferencji międzyrządowej poświęconej reformie instytucji unijnych, problemów strategii negocjacji o członkostwo oraz metod monitorowania procesu realizacji zobowiązań zawartych w stanowiskach negocjacyjnych. Rezultatem rozmów było m.in. podjęcie decyzji o bilateralnych konsultacjach z Komisją Europejską w sprawie procedur monitorowania zobowiązań negocjacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#JanKułakowski">W trakcie spotkania wyraziliśmy wspólne oczekiwania otwarcia negocjacji we wszystkich pozostałych rozdziałach podczas prezydencji portugalskiej. Byliśmy również zgodni co do tego, iż w czasie prezydencji sprawowanej przez Francję, czyli w drugim półroczu 2000 roku, negocjacje powinny wejść w nowy jakościowo etap, umożliwiający postęp w zamykaniu rozdziałów i kształtowanie strategii negocjacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#JanKułakowski">W komunikacie końcowym znalazło się nasze przekonanie, że negocjacje akcesyjne mogą zostać zakończone w 2001 roku pod warunkiem spełnienia wymogów przez jedną i drugą stronę. Przedstawiciele państw kandydujących zostanie opracowany do końca 2000 roku.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#JanKułakowski">Dotychczas sygnalizowaliśmy silnie potrzebę współpracy z państwami kandydującymi w grupie 5+1. Spotkania tworzyły płaszczyznę wymiany poglądów o przebiegu procesu negocjacji. Pozwoliły na opracowanie pewnych harmonogramów przygotowań stanowisk negocjacyjnych, co przyczyniło się do narzucenia Unii i utrzymania dynamiki procesu negocjacyjnego. Chcielibyśmy, aby została ona utrzymana także po zaproszeniu do negocjacji kolejnej grupy państw. Powiedzieliśmy wyraźnie, że popieramy rozszerzenie negocjacji o tzw. grupę helsińską, jednak mocno podkreślamy, że poszerzenie kręgu kandydatów nie może oznaczać spowolnienia negocjacji z pierwszą szóstką państw.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#JanKułakowski">Chcemy utrzymywać kontakty z krajami drugiej grupy. W lutym br. byłem na Litwie, gdzie z władzami litewskimi omawiałem sprawy związane z negocjacjami akcesyjnymi. Zależy nam przede wszystkim na współpracy bilateralnej, choć musimy dopracować metody współpracy wielostronnej. Otrzymaliśmy zaproszenie ze strony Litwy na konferencję z udziałem przedstawicieli całej dwunastki lub nawet trzynastki kandydatów, która odbędzie się prawdopodobnie we wrześniu br. Polska odpowie na zaproszenie pozytywnie. Każde z państw pierwszej grupy samodzielnie podejmuje decyzję o udziale w konferencji, nie zobowiązywaliśmy się do żadnej jednomyślności w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#JanKułakowski">Dnia 6 kwietnia na szczeblu deputes odbyło się spotkanie, na którym miałem okazję przedstawić w imieniu rządu postulat, aby obecna prezydencja i państwa członkowskie podjęły negocjacje ze wszystkimi państwami kandydującymi, podkreślając jednocześnie, że musimy utrzymać pewien rytm i dynamikę negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#JanKułakowski">W tym półroczu przewodnictwo w Radzie sprawuje Portugalia. Wkraczamy w kolejny etap negocjacji. W tym okresie będziemy składać wyjaśnienia i udzielać odpowiedzi na pytania Komisji Europejskiej dotyczące poszczególnych negocjowanych obszarów. W tej fazie najistotniejsze będzie określenie przez stronę polską i unijną głównych problemów negocjacyjnych, które złożą się na przyszły pakiet negocjacyjny.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#JanKułakowski">Dnia 6 kwietnia br. tymczasowo został zamknięty kolejny obszar negocjacyjny - wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwo. Trwało to tak długo ze względu na wewnętrzne problemy Unii, ponieważ z naszej strony nie było żadnych trudności w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-29.12" who="#JanKułakowski">W pierwszym półroczu 2000 roku naszym celem jest zamknięcie negocjacji w następnych dwóch obszarach - kontroli finansowej i unii celnej. Przekazaliśmy Unii wszystkie potrzebne informacje, dotyczące strategii celnej oraz sposobu jej stosowania, kontroli finansowej. Komisja Europejska i państwa członkowskie wysunęły zastrzeżenia mówiąc, że w Polsce istnieje korupcja, co może zahamować zamknięcie tych rozdziałów. Zareagowaliśmy na ten zarzut bardzo ostro, mówiąc, że w tej dziedzinie podjęliśmy szereg kroków, a zjawiska korupcyjne nie stanowią monopolu polskiego. W rankingu ONZ Polska stoi lepiej niż niektóre państwa członkowskie Unii Europejskiej. Zaskakuje nas więc pewien brak zaufania do strony kandydującej. Argumentem problemów z korupcją można zablokować wszystkie działania. Zwracam państwa uwagę na ten fakt, prosząc o wsparcie naszych starań na płaszczyźnie parlamentarnej.</u>
          <u xml:id="u-29.13" who="#JanKułakowski">Kolejnym ważnym problemem związanym z tempem prowadzenia negocjacji jest zamknięcie rozmów w obszarze swobodny przepływ towarów. Komisja Europejska i państwa członkowskie traktują ten obszar jako najważniejszy element jednolitego rynku, a przedłużenie obecnej sytuacji, wobec zamknięcia rozmów przez prawie wszystkich innych kandydatów pierwszej grupy, może być użyty jako argument na brak gotowości Polski do członkostwa w zakładanym terminie. Stwarza to poważne ryzyko polityczne.</u>
          <u xml:id="u-29.14" who="#JanKułakowski">W stanowisku negocjacyjnym dotyczącym swobodnego przepływu towarów zadeklarowany termin wdrożenia większości zobowiązań Polski został określony na koniec 2002 roku. Nie może to być jednak wyłączną wskazówką przy określaniu harmonogramu implementacji, ponieważ zamknięcie tego obszaru powinno nastąpić jak najwcześniej. Wiem, że sprawa została już przekazana z Sejmu do Senatu. Tam głosowania odbędą się lada dzień. Przyjęcie ustawy o systemie zgodności warunkuje możliwość zamknięcia negocjacji w tym obszarze i generalnie postęp negocjacji. Chodzi o rozdzielenie kwestii akredytacji i certyfikacji. Od daty wejścia w życie tej ustawy uzależniona jest możliwość postępu w negocjacjach.</u>
          <u xml:id="u-29.15" who="#JanKułakowski">Zdaniem Komisji Europejskiej istotne jest przetestowanie nowego systemu wprowadzonego ustawą o systemie zgodności. Komisja Europejska nalega, aby rozdzielić instytucje akredytującą od certyfikującej. W tej chwili w Polsce obu czynności dokonuje Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Podkreślam, że sprawa ta rzutuje na tempo negocjacji. Stąd zależy nam, aby zamknąć ten obszar podczas prezydencji francuskiej. Zależy nam więc, aby nowa ustawa weszła w życie od 1 stycznia 2001 roku. Apeluję do państwa posłów, aby pozytywnie ustosunkowali się do poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-29.16" who="#JanKułakowski">Wyrażam nadzieję, że w trakcie prezydencji portugalskiej uda się nam rozpocząć negocjacje w czterech pozostałych obszarach. Dwa obszary zostały otwarte 6 kwietnia br. - polityka regionalna oraz koordynacja instrumentów strukturalnych i kontrola finansowa. Pozostały jeszcze 4 obszary, tzn. rolnictwo, swobodny przepływ osób, wymiar sprawiedliwości i polityka wewnętrzna oraz budżet i finanse. Zrealizowanie naszych założeń umożliwi rozpoczęcie rozmów o najtrudniejszych problemach negocjacyjnych w drugim półroczu 2000 roku. Tym samym możliwe będzie zamknięcie rokowań zgodnie z harmonogramem do końca pierwszego półrocza 2001 roku.</u>
          <u xml:id="u-29.17" who="#JanKułakowski">Wiemy, że przedmiotem szczególnej uwagi Francji będzie zakończenie konferencji międzyrządowej poświęconej problematyce reform wewnątrzunijnych. Tym niemniej wyrażamy nadzieję, że Francja nie skoncentruje się wyłącznie na tej kwestii, a takie mamy z jej strony obietnice. W okresie przewodnictwa Francji oczekujemy pewnego jakościowego przełomu w negocjacjach. Priorytetem strony polskiej jest doprowadzenie do zamknięcia maksymalnej liczby obszarów. Jest to, naszym zdaniem, realne. Zależy nam, aby podczas prezydencji francuskiej rozpocząć pracę nad pakietami spraw trudnych. Mamy nadzieję, że strona francuska przekaże Szwecji na pierwsze półrocze 2001 roku wszystkie dokumenty, tak aby mogło wówczas odbyć się zamknięcie wszystkich obszarów.</u>
          <u xml:id="u-29.18" who="#JanKułakowski">Podkreślam ponownie, że sukces negocjacji będzie zależny od dotrzymywania harmonogramu przyjmowania i implementacji przepisów prawnych. Jestem wprawdzie odpowiedzialny za negocjacje, ale jest dla mnie jasne, iż procesu negocjacyjnego nie można oddzielić od wdrażania postanowień. To procesy ze sobą ściśle związane. Rząd poczynił szereg kroków dla przyspieszenia przedkładania Sejmowi projektów ustaw. Sądzę, że nie bez znaczenia jest wpływ i naciski Komisji Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-29.19" who="#JanKułakowski">Utrzymanie tempa negocjacji zależy także od stworzenia mechanizmu koordynacji działań między poszczególnymi instytucjami unijnymi, jak też państwami członkowskimi, a przede wszystkim od ich woli politycznej. Duże znaczenie ma dla nas deklaracja strony unijnej wyrażona podczas spotkania 6 kwietnia br., dotycząca pełnego zaangażowania Rady Europejskiej i Komisji Europejskiej w sprawny przebieg negocjacji. Ważne jest dla nas, aby nie pozostała deklaracją tylko na papierze. Liczymy, że zapewnienia przyczynią się do postępu negocjacji i uzyskania na właściwych dla nas warunkach statusu członka Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-29.20" who="#JanKułakowski">Proszę, aby pan minister poinformował nas w ramach odpowiedzi na pytania posłów o przebiegu wizyty premiera Buzka w Brukseli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JózefOleksy">Przyłączam się do prośby pana przewodniczącego. Zależałoby mi na informacji dotyczącej wzmożenia woli politycznej po stronie krajów członkowskich Unii. Czy nastąpił wyraźny akcent poprawy słabnącej woli?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JózefOleksy">W jaki sposób postrzega pan efekty dyskusji ożywającej w trakcie negocjacji z Unią Europejską, dotyczącą elastyczności trzonu integracyjnego? Czy jest to poważna dyskusja, wymagająca od Polski stanowiska? A może to beletrystyka w sporach o koncepcję?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JózefOleksy">Rząd poinformował nas, że do lipca br. zamierza przedłożyć Sejmowi 41 projektów ustaw. Przedstawił nam listę projektów. Czy jest ona realizowana? Kiedy zostaną przedstawione kolejne projekty? Jest to ściśle związane z możliwością pracy Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#JózefOleksy">Pan minister wspomniał o możliwości wcześniejszego stosowania prawa unijnego w Polsce. Jak pan widzi ten problem w świetle harmonizacji procesu negocjacji i dostosowania prawa? Od jakiego momentu i w jakich dziedzinach miałoby nastąpić wcześniejsze stosowanie prawa? Nie wystarczy przyjąć ustawy. Trzeba je jeszcze wdrożyć w życie, wypraktykować.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#JózefOleksy">Czy jest pan przekonany, że pakiet negocjacyjny będzie można przyjąć w trakcie prezydencji francuskiej? Portugalia sprawuje przewodnictwo jeszcze tylko dwa miesiące, a pozostało wiele spraw nie zakończonych.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#JózefOleksy">Wspomniał pan również o możliwości stworzenia kalendarza negocjacyjnego do końca 2000 roku. Proszę o podzielenie się z nami informacjami o ewentualnym kształcie kalendarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławKalemba">Pan minister zapytał o nasze odczucia. Wydaje się nam, że Unii nie zależy na szybkim podjęciu decyzji o ustaleniu daty akcesji. Dochodzą do nas niepokojące sygnały, że Polska wcale nie musi być przyjęta w pierwszej grupie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#StanisławKalemba">Jak pan minister postrzega prowadzoną wewnątrz Unii grę na opóźnianie reform Unii? Czy jest ona związana z możliwą chęcią przesunięcia terminu poszerzenia Unii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PiotrKrutul">Czy Unia Europejska przewiduje zmianę wspólnej polityki rolnej? Czy prowadzone są rozmowy Polski z Komisją Europejską na temat dopłat kompensacyjnych? Jest to bowiem jedna z najważniejszych kwestii do rozstrzygnięcia podczas prezydencji szwedzkiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanKułakowski">Pan poseł Oleksy zadał serię ciekawych pytań. Rozpocznę od wizyty pana premiera w Brukseli. Nie brałem udziału w całej wizycie, ponieważ tego samego dnia odbywały się negocjacje na szczeblu zastępców szefów delegacji. Przechodziłem z jednego spotkania na drugie. Byłem obecny podczas spotkania pana premiera z komisarzem Fischlerem w sprawie rolnictwa, spotkania z przewodniczącym Romano Prodim oraz z komisarzem zajmującym się sprawami instytucji i polityki regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JanKułakowski">Rozpocznę od rozmowy z panem przewodniczącym Romano Prodim. Zaczęła się ona od mocnej wypowiedzi pana Prodiego, że Polska krytykuje Komisję Europejską, a ta przecież dąży do poszerzenia i popiera nas. Wystąpił z apelem do polskiego rządu, aby uznać pełną dobrą wolę strony unijnej w procesie poszerzenia. Pan premier wyjaśnił, na czym polegają nasze zarzuty i wątpliwości. Wymiana zdań polegała na wyjaśnianiu pewnych nieporozumień i rozwianiu chmur zgromadzonych nad stosunkami unijno-polskimi.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JanKułakowski">Z panem komisarzem Fischlerem przeprowadzono długą dyskusję na temat możliwości uzyskania postulatów zapisanych w polskim stanowisku negocjacyjnym. Komisarz Fischler prezentuje dość otwarte stanowisko w tej sprawie. Na początku mówiło się wprawdzie, że to jest niemożliwe, ponieważ Agenda 2000 na to nie pozwala. Jednak komisarz na razie oznajmia, że trzeba będzie szukać rozwiązań, aby nasi rolnicy mieli dostęp do dopłat bezpośrednich. Druga linia dyskusji dotyczyła programu SAPARD. Pan premier Buzek mocno podkreślił sprawę opóźnień ze strony Unii. Chodzi o wymagane procedury do wejścia w życie tego programu najpóźniej w połowie tego roku. Komisarz Fischler przyznał, że pojawiły się pewne trudności i obiecał, że do Polski zostanie najprawdopodobniej wysłana misja informacyjna przed czerwcem br., aby właśnie w czerwcu br. zostały podpisane dokumenty uruchamiające program SAPARD. Więcej szczegółów podam w odpowiedziach na pytania.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#JanKułakowski">Nie byłem obecny na spotkaniu w Parlamencie Europejskim. Pan premier Jerzy Buzek był bardzo zadowolony z rozmów tam przeprowadzonych.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#JanKułakowski">Pan poseł Oleksy pytał o elastyczność. Uważam, że to sprawa bardzo poważna. Powinniśmy się odnieść do tej kwestii w sposób spokojny, ale stanowczy. W Unii Europejskiej istnieje w tej chwili pewien typ elastyczności. Nie wszystkie państwa są członkami unii gospodarczej i walutowej. Elastyczność oznacza dla nas pewne ryzyko, ponieważ ex officio bylibyśmy wykluczeni z jądra państw współpracujących ze sobą najściślej. Wydaje mi się, że powinniśmy kierować się raczej tezą, że elastyczność jest możliwa, ale otwarta. Chodzi o to, aby wszystkie państwa, także kandydujące, miały dostęp do twardego jądra w zależności od swojej woli i możliwości. Nie powinno się wykluczać żadnego państwa ze ściślejszej współpracy. Nie wiadomo, czy problem ten będzie poruszany w trakcie obecnej konferencji międzyrządowej. Opinie na ten temat są nadal podzielone. W wielu kwestiach, także w sprawie elastyczności, istnieją różnice zdań między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#JanKułakowski">Sprawa liczby projektów rządowych przedkładanych w Sejmie nie jest przeze mnie nadzorowana. Posiadam więc tylko ogólne informacje, zgodnie z którymi na 41 projektów w tej chwili ok. 25 projektów znajduje się w parlamencie. Pozostałe trafią tu do końca lipca br.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#JanKułakowski">Problem wcześniejszego stosowania prawa jest bardzo poważny. W niektórych dziedzinach powinno być naturalne, że Polska stosuje prawo unijne przed wstąpieniem do Unii. W innych dziedzinach zaś w naszym interesie leży niezbyt wczesne zastosowanie przepisów unijnych, a więc dopiero w momencie wejścia do Unii. W debacie Unia nie może wymagać od nas pełnego stosowania wszystkich przepisów, lecz tylko przyjęcia tych przepisów wraz z instrumentarium.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#JanKułakowski">Na temat planu działań w okresie prezydencji francuskiej rozmawiałem niedawno z ministrem do spraw europejskich Francji. Zamiarem strony francuskiej jest przeprowadzenie przeglądu stanu negocjacji. My zaś naciskamy, aby nie był to przegląd pasywny, lecz prowadził do wykrystalizowania strategii kompromisów i dalszego przebiegu negocjacji. Francuzi twierdzą, że nie będą w stanie zakończyć wszystkich pakietów negocjacyjnych, lecz postarają się dać Szwecji pewne wskazówki co do kształtu pakietów negocjacyjnych. Będzie to więc okres przygotowania pakietów dla prezydencji szwedzkiej.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#JanKułakowski">Następna sprawa dotyczy kalendarza. Mówi się, że szczyt w Nicei w grudniu br. mógłby przedstawić możliwą datę przyjmowania pierwszych państw kandydujących. Polska utrzymuje nasz termin - początek 2003 roku. Czynią to również inne kraje pierwszej szóstki. Wiem, że wiele głosów powtarza późniejsze daty, nawet do 2006 roku. Jednak Polska nie wystąpi z wnioskiem o taki termin. Być może grupa państw kandydujących stwierdzi na jakimś etapie, że naszą propozycję trzeba zweryfikować. Jednak w tej chwili utrzymujemy dążenie do akcesji na początku 2003 roku.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#JanKułakowski">Pan poseł Kalemba pytał, czy strona unijna prezentuje pewne tendencje do opóźnienia momentu poszerzenia. Byłbym nieuczciwy, gdybym powiedział, że takich tendencji nie ma. Powody są różne - polityczne i gospodarcze. Często deklaracje nie pokrywają się z konkretnymi stwierdzeniami w poszczególnych wypowiedziach. Sądzę, że potrzebny jest lobbing ze strony polskiej. Miałem okazję niedawno uczestniczyć w kongresie francuskich rolników. Była tam również delegacja polskich rolników. Dialog środowiskowy jest niezwykle ważny. Trzeba mówić konkretnym reprezentantom Unii, dlaczego zależy nam na przystąpieniu, jakie jest nasze stanowisko itp. To bardzo ważne działanie.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#JanKułakowski">Pan poseł Krutul zadał pytanie dotyczące polityki rolnej. Znają państwo polskie stanowisko negocjacyjne. Nie znamy jeszcze reakcji Unii Europejskiej. Według kalendarza Komisja Europejska ma zakończyć pracę nad odpowiedzią na polskie stanowisko negocjacyjne do 15 kwietnia br. Wówczas Komisja Europejska przekaże projekt wspólnego stanowiska w sprawie rolnictwa państwom członkowskim. Rozpoczyna się praca nad stanowiskiem Unii Europejskiej, które będzie prawdopodobnie gotowe w czerwcu br. W czasie konferencji ministerialnej ma być przekazane krajom kandydującym stanowisko w sprawie rolnictwa. W ten sposób negocjacje w obszarze rolnictwa zostaną otwarte.</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#JanKułakowski">Odpowiedź Unii na nasze stanowisko może być szeregiem pytań. Chciałbym, aby Unia posunęła się dalej w swoim stanowisku. Jest dla nas bardzo ważne, aby ten rozdział został szybko otwarty, nawet jeśli odpowiedź Unii będzie niekompletna. Zależy nam, żeby rolnictwo nie pozostało jedynym nie otwartym obszarem ze względu na rytm negocjacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławKalemba">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, czy opóźnianie reform wewnętrznych Unii nie jest grą, mającą na celu odciąganie momentu przyjęcia nowych członków.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#StanisławKalemba">Na dzisiejszym posiedzeniu przedstawicielka Ministerstwa Gospodarki powiedziała, że w tym roku nie uda się wdrożyć programu SAPARD, a jeśli się uda, to w cząstkowej formie. Pan minister podaje optymistyczną wiadomość, że można mówić o połowie roku. Można więc oczekiwać, że SAPARD ruszy najwcześniej w czwartym kwartale tego roku.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#StanisławKalemba">Unia zmieniała zdanie dotyczące dopłat bezpośrednich dla polskich rolników. Najpierw mówiono, że takich dopłat nie będzie. Potem była mowa o wdrażaniu dopłat w ciągu 10 lat. Chciałbym usłyszeć, czy Unia wyrazi zgodę na objęcie polskiego rolnictwa dopłatami bezpośrednimi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszMazowiecki">Czy podczas rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej pan minister zorientował się dokładnie, na czym polegają trudności związane z wdrożeniem programu SAPARD?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanKułakowski">Wiemy, że Unia chce przeprowadzić wszystkie konieczne reformy, nazywane pozostałościami z Amsterdamu. To jest warunek poszerzenia. Wydaje mi się, że Unii zależy, aby te reformy zostały przeprowadzone jak najszybciej. Wynika to z faktu, że w wymagających reformy sprawach pojawiają się w łonie Unii nieporozumienia. Nie sądzę więc, że istnieje poważne ryzyko spowolnienia procesu reform instytucjonalnych, aby w ten sposób opóźnić proces poszerzenia.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JanKułakowski">Pojawia się inny problem. Czy z ratyfikacją traktatów poszerzeniowych trzeba czekać do momentu zakończenia ratyfikacji traktatów dotyczących reform instytucjonalnych? Niektóre państwa członkowskie są takiego zdania. Polska uważa, że ratyfikacja powinna przebiegać równolegle. Mamy sojuszników wśród członków Unii. Prawnicy unijni nie widzą przeszkód do przeprowadzenia obu ratyfikacji jednocześnie. Jednak decyzja zależna jest od woli politycznej państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#JanKułakowski">Kandydaci powinni przeprowadzić pewien lobbing na rzecz przyjęcia przez Unię korzystnej dla nas opcji. Być może pierwszy będzie ratyfikowany traktat instytucjonalny, ale zaraz potem powinien zostać ratyfikowany traktat poszerzeniowy. Zależy nam, aby nie było tu długiej przerwy.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#JanKułakowski">W sprawie SAPARD, którym bezpośrednio się nie zajmuję, mogę powtórzyć państwu słowa komisarza Fischlera, wypowiedziane podczas rozmowy z premierem Jerzym Buzkiem. Powiedział, że obiecuje, iż w połowie roku zostanie podpisana umowa, a SAPARD będzie realizowany na początku drugiego półrocza 2000 roku. Nie wiem, czy tak się stanie. Mogę jedynie powtórzyć deklarację pana komisarza.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#JanKułakowski">Opóźnienia w realizacji programu wynikają z przeszkód administracyjnych po stronie Unii. Nie przyzna się jednak do tego. Pyta się więc Polskę, czy przygotowała wszystkie instrumenty. Z mojej wiedzy wynika, że jesteśmy przygotowani do wdrożenia SAPARD. Unia kryje się jednak za argumentem, że chodzi o naszą gotowość do wprowadzenia przez odpowiednie agencje instrumentów programu.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#JanKułakowski">W sprawie dopłat bezpośrednich nie zmieniliśmy zdania. Czekamy w tej chwili na stanowisko Unii Europejskiej. Dopiero wówczas po konsultacjach z parlamentem partnerami społecznymi ocenimy, czy powinniśmy wykazać jakąś elastyczność w tej kwestii i np. zgodzić się na częściowe wprowadzenie dopłat lub rozłożenie w czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MałgorzataMikaBurska">Pragnę podkreślić, że pomiędzy moimi słowami a informacją pana ministra nie ma sprzeczności. Z praktyki wiem, że nie należy się spodziewać pierwszych płatności z SAPARD. Jesteśmy optymistami i sądzimy, że program będzie uruchomiony w drugiej połowie 2000 roku. Jest to związane z zakończeniem procedury wydawania rozporządzeń. Na szczeblach ekspertów przedstawiciele podkreślali, że ze względu na reorganizację Unia ma pewne wąskie gardła. Dotyczy to np. legislacji. Wierzymy jednak, że proces wdrożeniowy zakończy się szybko, ale spodziewamy się, że pierwsze płatności zostaną dokonane w pierwszej połowie 2001 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#StanisławKalemba">Docierają do nas pesymistyczne wieści dotyczące przepływu gotówki z Unii Europejskiej. Pani dyrektor potwierdziła te obawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AdamSadownik">Potwierdzamy obawy pana posła. Strona europejska w dalszym ciągu nie wydała podstawowego rozporządzenia finansowego do SAPARD. Unia nie zatwierdziła także planu operacyjnego Polski, co jest niezbędne do zbierania projektów do wykorzystania SAPARD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszMazowiecki">Zamykam dyskusję w tym punkcie. Dziękuję panu ministrowi za okresowe informowanie Komisji o stanie negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#TadeuszMazowiecki">Czy w sprawach bieżących mają państwo jakieś uwagi lub pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Kolejny raz uprzejmie proszę o tekst traktatu amsterdamskiego, traktatów stowarzyszeniowych i traktatu z Maastricht w polskim tłumaczeniu. Jeśli nie ma jednolitego tekstu, proszę o wszystkie dokumenty. Przypuszczam, że opóźnienie w dostarczeniu mi ich przez sekretariat Komisji wynika z tego, że takich dokumentów nie posiada. Jeśli pan minister Kułakowski posiada takie dokumenty, proszę o umożliwienie nam zapoznania się z nimi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanKułakowski">Takie tłumaczenia istnieją i przekazałem je do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Podkreślam, że jest to duży plik dokumentów i być może urząd ma problemy z ich drukiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Posłowie powinni jednak dostać dokumenty źródłowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszMazowiecki">Sekretariat informuje mnie, że przekazał takie dokumenty pani poseł, więc proszę sprawę dokładnie wyjaśnić. Jeśli pan minister Kułakowski posiada takie materiały, prosimy, aby przekazał je także nam, a nie tylko Urzędowi Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LudwikDornniez">W swojej skrytce znalazłem tom trzeci dokumentów europejskich, w których jest m.in. traktat amsterdamski. Nie wiem, kto to przesłał, ale jest to wydawnictwo powszechnie dostępne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Nie może to być tekst jednolity, ponieważ powiedziano mi, że takiego nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#LudwikDornniez">Jest to tzw. tekst skonsolidowany, a więc zbiór dokumentów obowiązujących w tej chwili. Obok traktatu amsterdamskiego jest tam traktat skonsolidowany o Wspólnotach Europejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#TadeuszMazowiecki">Proszę sekretariat o ostateczne wyjaśnienie tej sprawy. Nie chciałbym, aby pani poseł miała wrażenie, że jej życzenie nie jest spełniane.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#TadeuszMazowiecki">Czy są inne pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#TadeuszMazowiecki">Dziękuję za udział w dyskusji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>