text_structure.xml
16.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#CzesławSobierajski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o dozorze technicznym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#CzesławSobierajski">Witam wiceministra gospodarki Edwarda Nowaka, prezesa Urzędu Dozoru Technicznego Iwo Jakubowskiego, wszystkich gości i członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#CzesławSobierajski">Zanim udzielę głosu panu wiceministrowi Edwardowi Nowakowi w celu zreferowania rozpatrywanego projektu, proszę o zgłaszanie się chętnych do udziału w pracach podkomisji, która zostanie powołana w dniu dzisiejszym. Dobrze byłoby, gdyby zdecydowała się przynajmniej jedna lub dwie osoby. Do tej pory zgłosiło się trzech posłów: Zbigniew Mroziński, Grzegorz Woźny i Jan Chojnacki. Proszę zastanowić się nad tym w trakcie obrad Komisji. Być może jeszcze ktoś się zdecyduje uczestniczyć w pracach Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EdwardNowak">Obowiązujący w Polsce system dozoru technicznego funkcjonuje na podstawie ustawy z 1987 r. Celem przedłożonego projektu regulacji jest stworzenie ram prawnych pozwalających na stopniowe, sukcesywne dostosowywanie się do norm prawa europejskiego, norm obowiązujących w Unii Europejskiej. W naszym przekonaniu projekt, który przedstawiamy Komisji, umożliwi bezkolizyjne dostosowanie polskich jednostek dozoru technicznego do modelu, który obowiązuje w Unii Europejskiej. Projekt ten stwarza dobre warunki przeciwdziałania zagrożeniom dla życia, zdrowia ludzkiego oraz środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EdwardNowak">Konstrukcja przepisów określających wymagania dotyczące urządzeń technicznych daje możliwość działania jednostkom dozoru w sferze wytwarzania objętej dyrektywami zarówno w okresie przedakcesyjnym, jak i po inkorporacji do polskiego systemu prawnego dyrektyw Unii Europejskiej. Zwracam na to uwagę, ponieważ chyba jeszcze nie ma dostatecznej liczby uregulowań, które harmonizują nasze działania zarówno w okresie przedakcesyjnym, jak i po akcesji Polski do struktur unijnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#EdwardNowak">Projekt ustawy zakłada przekształcenie Urzędu Dozoru Technicznego w Agencję Dozoru Technicznego - powiem szczerze, że wolałbym jednak, aby to była Agencja - Urząd Dozoru Technicznego - która będzie posiadała osobowość prawną i wykonywała zadania określone w ustawie. Wykonywanie dozoru technicznego przez niezależne i samofinansujące się jednostki jest jednym z głównych założeń europejskiego systemu zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych. Podobnych przekształceń dokonano ostatnio w Finlandii i Szwecji, o czym - być może - zechce opowiedzieć prezes Iwo Jakubowski.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#EdwardNowak">Działalność Agencji Dozoru Technicznego byłaby, jak dotychczas, finansowana z opłat za czynności dozoru technicznego. Wysokość opłat byłaby ustalana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Dotychczas stosowany - i dalej utrzymywany - system ustalania opłat za wspomniane czynności według uzasadnionych kosztów zawiera dopłaty w minimalnej wysokości 3% zysku. Cały wygospodarowany zysk będzie przeznaczany na cele rozwojowe Agencji Dozoru Technicznego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#EdwardNowak">Jest to projektowany system finansowania, który będzie zapewniał podział uzyskanej kwoty i odprowadzanie z niej 30% do budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#EdwardNowak">Projekt ustawy, który przedkładamy członkom Komisji zakłada zlecanie Agencji Dozoru Technicznego przez właściwego ministra innych zadań niż określone w ustawie. Jest to dla mnie szczególnie istotny przepis, dlatego że Ministerstwo Gospodarki pragnie chronić przed trywialnymi instrumentami, narzędziami regulującymi gospodarkę. Mam na myśli np. cła. Wydaje się, że przychodzi najwyższy czas na to, aby wysubtelnić narzędzia, którymi posługujemy się w gospodarce.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#EdwardNowak">W projekcie ustawy utrzymano obowiązki użytkowników urządzeń technicznych w przypadku stwierdzenia niewłaściwego stanu technicznego urządzenia, urządzeń niebezpiecznych, nieszczęśliwych wypadków. Zachowane zostały dotychczasowe przepisy prawne mające zastosowanie do osób, które naruszają ustawę.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#EdwardNowak">Jeżeli chodzi o proces formalnoprawny, to wyobrażamy sobie go w ten sposób, że Urząd Dozoru Technicznego w jego obecnej formie ulegnie likwidacji z dniem wejścia w życie ustawy. Obowiązki likwidatora Urzędu powierza się ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#EdwardNowak">Rozpatrywany projekt ustawy zakłada również przekazanie nowo tworzonej państwowej osobie prawnej nieruchomości niezbędnych do prowadzenia jej statutowej działalności. Chciałbym dodać na marginesie, że majątek Urzędu Dozoru Technicznego - przyszłej Agencji Dozoru Technicznego - został wypracowany. Tak naprawdę powstał on z finansów Urzędu Dozoru Technicznego.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#EdwardNowak">Projekt ustawy zakłada utworzenie specjalistycznego transportowego dozoru technicznego jako podstawowej osoby prawnej oraz określa jej zakres działania. Przewiduje on wykonywanie czynności dozoru technicznego w zakresie specjalistycznych urządzeń technicznych funkcjonujących przede wszystkim w transporcie kolejowym, drogowym i morskim. Rozwiązanie to zostało zaproponowane ze względu na pewnego rodzaju historyczne uwarunkowania rozdziału wspomnianych segmentów.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#EdwardNowak">Utrzymujemy dotychczas funkcjonujący system dozoru obowiązujący w wojsku. Wojskowy Dozór Techniczny będzie posiadał kompetencje instytucji właściwej dla wojska. Mając na uwadze fakt, że ustanowienie instytucji dozoru technicznego nastąpi praktycznie w wyniku przekształcenia dotychczasowego Urzędu Dozoru Technicznego w Agencję Dozoru Technicznego oraz że Urząd był jednostką samofinansującą swoją działalność, nie przewidujemy negatywnych skutków budżetowych dla państwa. Można wręcz przewidzieć, że skutki będą pozytywne, ponieważ 30% wpływów będzie odprowadzane do budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#EdwardNowak">W związku z powyższym pragnę rekomendować członkom Komisji rozpatrywany projekt ustawy pod rozwagę, ocenę i analizę.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#EdwardNowak">Jeżeli pan przewodniczący Czesław Sobierajski pozwoli, to proszę teraz o wypowiedź autora, człowieka, który tworzył Urząd Dozoru Technicznego - i mam nadzieję - będzie dalej tworzył związane z nim prawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IwoJakubowski">Postaram się uzupełnić wystąpienie ministra Edwarda Nowaka o krótki rys historyczny naszych przedsięwzięć prowadzących do rozwiązania, które zostało zaprezentowane członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#IwoJakubowski">Jako instytucja istniejemy 90 lat. Działamy w sposób ciągły. Od początku lat 90., od przemian, które nastąpiły po 1989 r., przyjęliśmy kierunek integracji europejskiej. Już w 1991 r. przyjęto nas, nadając nam status obserwatora, do Europejskiej Konfederacji Nauk Techniczno-Kontrolnych, Certyfikujących i Badawczych. W następnym roku przyznano nam członkostwo najpierw tymczasowe, później pełne.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#IwoJakubowski">W strukturach europejskich działamy już dziewiąty rok. Właśnie owe struktury naciskały na nas, aby podstawy prawne naszej działalności dostosować do tego, co dla tego typu danych przygotowuje Unia Europejska. Równolegle z nami podobnym przekształceniom podlegały dozory techniczne działające w krajach Europy Zachodniej. Dotyczy to między innymi dozoru szwajcarskiego, fińskiego, szwedzkiego; włoski i duński znajdują się w trakcie przekształceń.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#IwoJakubowski">Zmiany te doprowadziły do tego, że wśród 31 członków Konfederacji oprócz nas funkcjonują tylko dwa dozory czysto państwowe, właśnie włoski i duński.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#IwoJakubowski">Za wzorzec, z którego korzystaliśmy opracowując omawiany projekt ustawy, posłużył nam dozór, z którym mamy najbliższy kontakt i bardzo blisko współpracujemy, a mianowicie skandynawski. Oceniliśmy, że model szwedzki nie sprawdził się na tyle dobrze, żeby można było się na nim wzorować.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#IwoJakubowski">Wszyscy są zgodni co do tego - nie mówię tylko o nas, ale o całym stowarzyszeniu europejskim - że fiński wzór transformacji dozoru czysto państwowego w państwową osobę prawną przyniósł najlepsze rezultaty. Wobec tego u podstaw rozpatrywanego projektu legły dokumenty uzyskane od kolegów fińskich. Staramy się mniej więcej skopiować drogę jaką dozór fiński przeszedł od czysto centralnego państwowego organu do państwowej osoby prawnej. Jest to dla nas dobry przykład. Ponadto z uwagi na fakt, że Układem Europejskim jesteśmy imiennie przywołani do wdrażania całego zbioru dyrektyw europejskich, obowiązuje nas też tamto prawo. Kolejne kroki w tym kierunku doprowadziły nas do przekonania, że dalszy postęp nie może być czyniony na podstawie starej ustawy, głównie ze względu na brak osobowości prawnej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#IwoJakubowski">W kontaktach dwustronnych, które nawiązywaliśmy z podobnymi organami w Europie i poza Europą, zwykle napotykaliśmy na dwie poważne przeszkody już w czasie negocjacji. Był to brak państwowej osobowości prawnej, jak też brak możliwości dysponowania własnym majątkiem.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#IwoJakubowski">Pomimo tego, że, jak wspomniał minister Edward Nowak, sami inwestujemy wszystkie środki, jakie uzyskujemy z własnych zarobków - mamy też trochę środków pochodzących z funduszy pomocowych - to jednak wszystko to ze względu na przepisy prawne robimy pod szyldem skarbu państwa. My sprawujemy jedynie zarząd. Legitymowanie się iluzorycznym dla naszych kontrahentów skarbem państwa stanowiło przeszkodę. Osobowość prawna oraz legitymowanie się wymiernym, własnym majątkiem w umowach międzynarodowych było bardzo ważnym czynnikiem prowadzącym nas do zaprezentowanej konstrukcji.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#IwoJakubowski">Współpraca i nas, i wielu naszych kolegów z dozorów w całej Europie - i nie tylko Europie, gdyż mamy kontakty z jednostkami pozaeuropejskimi - z firmami ubezpieczeniowymi bezwzględnie wymaga uzyskania osobowości prawnej oraz własnego majątku.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#IwoJakubowski">Jesteśmy zupełnie apolityczną organizacją. Działamy od 1910–11 r. Działaliśmy we wszystkich ustrojach, nawet w czasie okupacji. Niemniej jednak pewne wpływy przemian politycznych odcisnęły się na naszej działalności. Doprowadziło to do rozwiązania, jakie w tej chwili wraz z ministrem Edwardem Nowakiem przedkładamy członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#IwoJakubowski">Jeżeli nasuną się jakieś pytania, chętnie na nie odpowiemy. Na sali są obecni: nasz naczelny prawnik oraz szef komórki do spraw integracji europejskiej. Chętnie wyjaśnimy ewentualne wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CzesławSobierajski">Czy są pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Mam nie tyle pytanie, co chciałabym podzielić się z członkami Komisji pewną refleksją. W ostatnim roku w Sejmie dokonywały się przemiany w kilku urzędach, których rola i funkcja w naszym państwie, jak i w Europie oraz całym świecie jest bardzo podobna.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Dzisiaj zajmujemy się przekształceniem Urzędu Dozoru Technicznego. Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy prace w zakresie Polskiego Rejestru Statków. Jest to urząd będący klasyfikatorem, a więc urząd, którego zadania są bardzo zbliżone do zadań podmiotu, o którym rozmawiamy w dniu dzisiejszym. Przekształca się też Polskie Ratownictwo Okrętowe - instytucja 80-letnia, która ma określony dorobek. Do czego zmierzam?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Po pierwsze, dyrektywy europejskie nie przesądzają o formie organizacyjnej podmiotu, który ma powstać. Zasłanianie się twierdzeniem, że dany podmiot powstaje, dlatego że wymaga tego dyrektywa, jest mitem, który trzeba obalić.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Po drugie, każdy z przekształcanych podmiotów jest przekształcony w innym kierunku. Mam wrażenie, że globalnie nikt nad tym nie panuje. Nie mówię, że wszystko powinno być ustawione pod sznurek. Proszę jednak zwrócić uwagę, że Polski Rejestr Statków, jednostka najbliższa Urzędowi w sensie zadań, ma być spółką akcyjną użyteczności publicznej. Część udziałów będą w niej mieć podmioty, do których jej działalność będzie skierowana, a więc armatorzy, ubezpieczyciele, banki. Inne jednostki są jednostkami budżetowymi. Agencja Dozoru Technicznego też, jak rozumiem, będzie taką jednostką.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IwoJakubowski">Nigdy nie byliśmy jednostką budżetową i nie mamy zamiaru taką być.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Wobec tego Agencja będzie czymś innym. Mamy trzy podmioty o zbliżonym charakterze, a efekt przekształceń jest zupełnie inny.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Z punktu widzenia Komisji Gospodarki powinniśmy przeprowadzić globalną debatę na temat przekształceń wśród podmiotów, których działalność ma przemożny wpływ na gospodarkę. Urząd Dozoru Technicznego, jak i inne podmioty stanowią krwiobieg gospodarki. Nie wiem, czy to dobrze, że każdy z nich kroczy własną ścieżką, każdy inaczej się przekształca.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Pozwalam sobie na ową refleksję dlatego, że tamte dwie kwestie są mi lepiej znane, ta trochę mniej. Myślę, że po przeprowadzeniu drugiego czytania przedłożonego projektu ustawy będziemy w stanie bardziej dogłębnie zająć się całą sprawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławSobierajski">Czy posłanka Elżbieta Piela-Mielczarek oczekuje odpowiedzi na swoje wątpliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Nie. Podzieliłam się z członkami Komisji pewną refleksją.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#CzesławSobierajski">Mam nadzieję, że zostanie ona uwzględniona przez podkomisję. Czy jeszcze ktoś pragnie zadać pytanie bądź wypowiedzieć własną refleksję? Nie widzę. Być może dopiero po zakończeniu prac w podkomisji odbędziemy szerszą dyskusję. Jeśli nie ma pytań dziękuję panu ministrowi Edwardowi Nowakowi i panu prezesowi Iwo Jakubowskiemu za prezentację projektu ustawy o dozorze technicznym.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#CzesławSobierajski">Przed zakończeniem posiedzenia Komisji powołamy podkomisję. Do udziału w jej pracach zgłosili się następujący posłowie:</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#CzesławSobierajski">- Andrzej Smoliński,</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#CzesławSobierajski">- Waldemar Wiązowski,</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#CzesławSobierajski">- Jerzy Zając,</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#CzesławSobierajski">- Zbigniew Mroziński,</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#CzesławSobierajski">- Grzegorz Woźny,</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#CzesławSobierajski">- Jan Chojnacki.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#CzesławSobierajski">Jeśli nie będzie innych zgłoszeń i nikt nie wniesie sprzeciwu, uznam, że podkomisja została powołana w przedstawionym przeze mnie składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję w wymienionym przed chwilą składzie.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#CzesławSobierajski">Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>