text_structure.xml 22 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławPietrewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Przedmiotem obrad jest pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszToczyński">Z upoważnienia prezesa Rady Ministrów mam zaszczyt przedstawić Komisji rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej, będący konsekwencją regulacji wprowadzonych Konstytucją Rzeczypospolitej. Pozostaje on w ścisłym związku i w zależności z systemem źródeł prawa, ustanowionym konstytucyjnie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszToczyński">W związku z przyjętymi na mocy konstytucji normami, zaistniała konieczność dostosowania przepisów ustawy o statystyce publicznej i nadania aktom wykonawczym do tej ustawy wymaganej konstytucyjnie formy, szczególnie w odniesieniu do aktów prawa powszechnie obowiązującego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszToczyński">Z konstytucji wynika, iż nowy system źródeł prawa sankcjonuje podział prawa na powszechnie obowiązujące i wewnętrzne. Źródłami prawa powszechnie obowiązującymi są: konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszToczyński">Uprawnienia do wydawania rozporządzeń, stanowiących źródła powszechnie obowiązującego prawa na obszarze całego państwa, przypisane zostały Radzie Ministrów, prezesowi Rady Ministrów, ministrom kierującym określonymi działami administracji rządowej oraz przewodniczącym komitetów powołanych w skład Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszToczyński">W świetle konstytucji, uprawnień do wydawania rozporządzeń stanowiących źródła powszechnie obowiązującego prawa, nie posiadają centralne organy administracji rządowej. Dotyczy to również prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Wraz z wejściem w życie Konstytucji RP, kierownicy urzędów centralnych utracili również uprawnienia do wydawania zarządzeń o charakterze normatywnym. Mogą oni nadal wydawać jedynie zarządzenia nie zawierające norm powszechnie obowiązujących, w szczególności zarządzenia o charakterze zarządzenia wewnętrznego, skierowane do podległego urzędu lub innych podległych mu jednostek.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszToczyński">Zarządzeniami nie mogą być regulowane uprawnienia i obowiązki obywateli oraz innych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszToczyński">Konstytucja RP nałożyła obowiązek dokonania zmian wszystkich upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych poprzez:</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszToczyński">- zmianę formy aktu na rozporządzenie,</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszToczyński">- przyznanie kompetencji do wydania aktu organowi upoważnionemu zgodnie z Konstytucją RP,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#TadeuszToczyński">- sformułowanie upoważnień stosownie do wymogów wynikających z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#TadeuszToczyński">W tym ostatnim przypadku chodzi w szczególności o to, że rozporządzenia mogą być wydawane w celu wykonania ustawy, na podstawie szczegółowego upoważnienia, w zakresie spraw przekazanych do uregulowania, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi treści aktu, zawartymi w tym porozumieniu i tylko przez organ wyraźnie wskazany w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#TadeuszToczyński">W omawianym stanie prawnym, jedną z ustaw, które muszą ulec zmianie, jest ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, zawierająca szereg delegacji do wydania aktów wykonawczych, od których zależy funkcjonowanie systemu statystyki publicznej. Ustawa ta zawiera m.in. delegację do wprowadzania programu badań statystycznych, wprawdzie w formie rozporządzenia Rady Ministrów, ale bez określenia, co ma ono zawierać, a także delegację upoważniającą prezesa GUS do regulowania, w drodze zarządzeń, sposobu prowadzenia badań statystycznych i określania szczegółowo obowiązków prawnych i innych podmiotów na rzecz statystyki. Dotychczas zarządzenia prezesa GUS określają podmioty zobowiązane i sposób realizacji obowiązków statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#TadeuszToczyński">Konstytucyjny system źródeł prawa, wymagający odpowiedniej rangi aktu normatywnego dla nałożenia obowiązków na osoby prawne i inne podmioty, w zasadniczy sposób zmienia podejście do ustalania podstawowego aktu wydawanego na podstawie tej ustawy, tj. rozporządzenia Rady Ministrów wprowadzającego program badań statystycznych statystyki publicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#TadeuszToczyński">Zgodnie z przedłożeniem rządowym, projektowana nowelizacja art. 18 zmierza do ustalenia, że Rada Ministrów będzie rozstrzygać wszystkie kwestie dotyczące badań i obowiązków statystycznych w jednym akcie prawnym. Nowy art. 18 określa - stosownie do wymagań Konstytucji RP - co powinno być treścią rozporządzenia Rady Ministrów wprowadzającego program badań statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#TadeuszToczyński">Z tego aktu wprost ma wynikać, kto i jakie badania prowadzi oraz jakie obowiązki na rzecz statystyki dotyczą poszczególnych podmiotów - przedsiębiorstw, jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej i osób fizycznych nie będących podmiotami gospodarki narodowej. Chodzi o wskazanie w tym rozporządzeniu, kto, jakie dane, w jakiej formie, komu i w jakich terminach przekazuje oraz czy dane są zbierane na zasadzie obowiązku, czy dobrowolnego udziału w badaniach.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#TadeuszToczyński">Zgodnie z przedłożeniem rządowym, program badań statystycznych statystyki publicznej będzie określał dla każdego badania:</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#TadeuszToczyński">- temat i organ prowadzący badanie,</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#TadeuszToczyński">- rodzaj badania, to jest określenie, czy badanie jest prowadzone jako pełne, czy jako reprezentacyjne na określonej grupie zbiorowości, czy jest dobrowolne, czy obowiązkowe, stałe czy jednorazowe,</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#TadeuszToczyński">- zakres podmiotowy i przedmiotowy badania,</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#TadeuszToczyński">- źródła danych statystycznych zbieranych w badaniu,</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#TadeuszToczyński">- formy, częstotliwość, terminy i miejsce przekazania danych statystycznych,</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#TadeuszToczyński">- obowiązek udzielania i przekazywania informacji,</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#TadeuszToczyński">- rodzaje wynikowych informacji statystycznych oraz formy i terminy ich udostępnienia,</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#TadeuszToczyński">- koszty i sposób finansowania.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#TadeuszToczyński">Program ten jest ustalany corocznie, na każdy następny rok. Przygotowuje go prezes Głównego Urzędu Statystycznego i przedkłada Radzie Statystyki, a ta - w ściśle zakreślonym terminie do 30 czerwca - rządowi. Jest on ustalany ze stosownym wyprzedzeniem tak, by od dnia 1 stycznia następnego roku mógł być realizowany.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#TadeuszToczyński">Stąd projektowi nowelizacji ustawy nadano klauzulę pilności. Projekt programu jest aktualnie przedmiotem prac rządu, został on także przedstawiony w dniu dzisiejszym Komisji, jako materiał informacyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#TadeuszToczyński">Konsekwencją przyjęcia projektowanego kształtu programu badań statystycznych, regulującego wszystkie sprawy związane z badaniami, jest ustalenie wzorów formularzy, kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych przy zbieraniu i przekazywaniu danych statystycznych. W przedłożeniu rządowym proponuje się, aby wzory formularzy, kwestionariuszy i ankiet statystycznych oraz objaśnienia ich wypełniania, były określane jednolicie przez prezesa Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, niezależnie od tego czy badanie jest prowadzone przez prezesa GUS czy inny organ. Dlatego art. 31 proponuje się nadać nowe brzmienie.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#TadeuszToczyński">Propozycje dalszych zmian uzasadnione są podanymi na wstępie przesłankami. Nowe brzmienie art. 38 pozostałe w związku z przeniesieniem uprawnień do regulowania zasad, publikowania i udostępniania wynikowych informacji statystycznych przez organ nadzorujący prezesa GUS, tj. prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#TadeuszToczyński">Rząd proponuje, by w art. 40 skreślić ust. 4–6. Przez okres 3 lat obowiązywania ustawy te przepisy nie były wykorzystywane, gdyż wszystkie podstawowe klasyfikacje i nomenklatury były i są wprowadzane w trybie art. 40 ust. 2, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#TadeuszToczyński">Taka praktyka jest stosowana na przestrzeni ostatnich lat, zwłaszcza że standardami klasyfikacyjnymi, takimi jak Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług oraz Polska Klasyfikacja Działalności, jednakowo posługują się organy administracji publicznej i wszystkie podmioty gospodarki narodowej, prowadzące dokumentację i ewidencję własnej działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#TadeuszToczyński">Od 1995 r. zmieniło się też pierwotne założenie, że ustawa o statystyce publicznej ma regulować tryb wprowadzania klasyfikacji. Ustawy wydane później przyznały to prawo ministrom i np. klasyfikację odpadów ustala minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#TadeuszToczyński">Rząd proponuje także nadać nowe brzmienie art. 46. Chodzi o to, aby sprawy prowadzenia krajowego rejestru rządowego podmiotów gospodarki narodowej REGON zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów. Delegacja zawarta w art. 46 dotyczy upoważnienia do określenia sposobu i metodologii prowadzenia rejestru, wzorów wniosków i zaświadczeń oraz ankiet aktualizacyjnych, warunków i trybów współdziałania tego rejestru z innymi rejestrami.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#TadeuszToczyński">Propozycja zmiany art. 45 ust. 1 ustawy wykracza poza zasadniczą treść projektu dostosowującego ustawę do systemu źródeł prawa według nowej Konstytucji RP, ale pozostaje w ścisłym związku z rozwiązaniami tej konstytucji dotyczącymi ochrony danych osobowych. Chodzi o wprowadzenie zakazu udostępniania z rejestru REGON osobom trzecim adresu miejsca zamieszkania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#TadeuszToczyński">Pozostałe upoważnienia zawarte w ustawie o statystyce publicznej do wydania zarządzeń prezesa GUS, podane w art. 25–29 ustawy o statystyce publicznej, dotyczą spraw zarządzania wewnętrznego i rząd proponuje pozostawić je bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#TadeuszToczyński">Wyrażam przekonanie, że projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej zyska aprobatę członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MirosławPietrewicz">Czy ktoś z państwa ma pytania do pana prezesa w związku z prezentowaną nowelizacją ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HenrykWujec">W końcowej fazie wystąpienia wspomniał pan, że zmiana art. 45 ust. 1 została podyktowana wprowadzeniem zakazu udostępniania z rejestru REGON danych osobowych. Interesuje mnie, czy ta nowelizacja jest zgodna z ustawą o ochronie danych osobowych? Czy Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przedstawił swoją opinię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MirosławPietrewicz">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w dyskusji? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MirosławPietrewicz">Proszę, aby pan prezes odpowiedział na pytania pana posła Wujca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszToczyński">W tym czasie, gdy projekt nowelizacji ustawy był przedmiotem uzgodnień, nie został jeszcze powołany Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszToczyński">Chcę zaznaczyć, że przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładały nie mniejszy obowiązek ochrony danych osobowych na Główny Urząd Statystyczny i jednostki prowadzące badania statystyczne, niż określa to ustawa o ochronie danych osobowych. Sądzę, że opinia generalnego inspektora byłaby na pewno pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławPietrewicz">Niemniej jednak nie dysponuje pan taką opinią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HenrykWujec">Nalegam na to, aby Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych albo został poproszony na posiedzenie Komisji, albo wyraził na piśmie swoją opinię. Nam jest trudno ocenić, czy proponowane brzmienie art. 45 ust. 1 jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszToczyński">Wyłączenie adresu osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest dodatkowym zaostrzeniem możliwości udostępniania jakichkolwiek danych przez organy prowadzące badania statystyczne, a także przez wszystkie jednostki, które będą korzystały z rejestru administracyjnego REGON.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MirosławPietrewicz">Przypominam, że rząd nadał temu projektowi klauzulę projektu pilnego. Wniosek pana posła Wujca prowadzi do tego, że dzisiaj nie będziemy mogli odbyć pierwszego czytania tego projektu, bowiem będziemy musieli zwrócić się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z prośbą o wyrażenie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekOlewiński">Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy tę opinię otrzymali przed drugim czytaniem projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MirosławPietrewicz">Czy pan poseł Wujec wyraża na to zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HenrykWujec">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MirosławPietrewicz">Możemy więc przystąpić do rozpatrywania poszczególnych zmian do ustawy o statystyce publicznej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MirosławPietrewicz">Zmiana nr 1 dotyczy art. 7 ust. 1. W tym ustępie wyrazy „w trybie art. 31 i 32” zastępuje się wyrazami „w tym programie”.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MirosławPietrewicz">Czy pan prezes mógłby nas poinformować, na czym polega istota tej zmiany? Czy zmiana ma charakter merytoryczny, czy formalny i polega na dostosowaniu przepisu ustawy do wymogów konstytucyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszToczyński">Zmiana ma charakter porządkowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HelenaGóralska">Przed chwilą konsultowałam się z członkami Komisji i wszyscy uznaliśmy, że nie mamy zastrzeżeń do tego projektu. Proponuję więc, aby pan przewodniczący odstąpił od rozpatrywania poszczególnych zmian. Być może ktoś chciałby zgłosić uwagi do którejś ze zmian, więc mógłby to uczynić, a następnie przystąpilibyśmy do głosowania nad całym projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MirosławPietrewicz">Rozumiem, że propozycja pani poseł zmierza do usprawnienia pracy Komisji i nie mam nic przeciwko temu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MirosławPietrewicz">Czy ktoś chciałby zgłosić uwagi do art. 1 pkt. 1–12 oraz do art. 2 i art. 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mam tylko jedną uwagę do zmiany nr 11. Błędnie odwołano się do pkt. 8 w art. 42 ust. 1. Tego punktu już nie ma, bowiem został on uchylony ustawą o Krajowym Rejestrze Sądowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszToczyński">Przepraszam, popełniliśmy błąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MirosławPietrewicz">Rozumiem, że Komisja przyjęła poprawkę do zmiany nr 11, która polega na skreśleniu wyrazów „i 8”.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MirosławPietrewicz">Czy są jeszcze inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JózefSobota">Chodzi mi o interpretację art. 31, który stanowi, że prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy sprawozdawczych i objaśnia, co do sposobu ich wypełnienia oraz wzory kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JózefSobota">W uzasadnieniu jest powiedziane, że proponuje się, aby wzory formularzy, kwestionariuszy itd. były określane jednolicie przez prezesa Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, niezależnie od tego czy badanie jest prowadzone przez prezesa GUS, czy wskazanego w programie badań ministra.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JózefSobota">Ustawa o Narodowym Banku Polskim daje prawo prezesowi banku centralnego, by w ramach zbierania danych statystycznych, określał wzory i formularze.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#JózefSobota">W związku z tym chcę zapytać, czy jeśli część z tych danych statystycznych jest uwzględniona przy programie badań statystyki publicznej, to wzory i formularze będzie nadal ustalał prezes Narodowego Banku Polskiego?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#JózefSobota">Czy mam rozumieć, że nie ma kolizji pomiędzy art. 23 ustawy o Narodowym Banku Polskim a art. 31 ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszToczyński">W trakcie uzgodnień międzyresortowych i na posiedzeniu Rady Ministrów określone zostało wszystko to, co mieści się w programie badań statystyki publicznej. Dlaczego ministrowie, którzy mogą mieć konstytucyjne uprawnienia do wydawania aktów prawnych w sprawie prowadzenia sprawozdawczości i określania wzorów formularzy, mają być tej możliwości pozbawieni według propozycji rządu?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszToczyński">Chodzi o zapewnienie jednolitości i spójności metodologii badań w obszarze statystyki publicznej. Natomiast to, co może prowadzić Narodowy Bank Polski na podstawie ustawy o Narodowym Banku Polskim jest nadal w gestii prezesa tego banku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#HenrykWujec">Na posiedzeniu Sejmu odbyło się pierwsze i drugie czytanie nowelizacji ustawy o podatku rolnym. Chodzi o to, aby ustalić, że średni dochód na jedno gospodarstwo rolne nieuspołecznione jest obliczany na podstawie 1 ha przeliczeniowego, a nie na podstawie 1 ha fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#HenrykWujec">Mówię o tym dlatego, ażeby pan prezes wziął pod uwagę tę zmianę, bowiem nie dostrzegam jej w projekcie rozporządzenia. Sądzę, że należy w nim zamieścić, że 1 ha przeliczeniowy jest podstawą obliczania dochodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszToczyński">W ustawie o statystyce publicznej nie ma odniesienia do tego tematu. Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby publikowane były dane dotyczące 1 ha przeliczeniowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#HenrykWujec">Z nowelizowanej obecnie ustawy wynika, że te dane powinny być publikowane na początku grudnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszToczyński">Jeżeli dojdzie do jakichś kolizji terminów, to w programie badań statystyki publicznej zostaną odpowiednio dostosowane terminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MirosławPietrewicz">Czy mogę już przystąpić do głosowania? Nikt się nie sprzeciwia.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MirosławPietrewicz">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MirosławPietrewicz">Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#MirosławPietrewicz">Pozostaje nam jeszcze wybrać posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekOlewiński">Proponuję, aby wybrać pana posła Wujca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MirosławPietrewicz">Czy są inne kandydatury? Nikt nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MirosławPietrewicz">Czy pan poseł Wujec wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#HenrykWujec">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MirosławPietrewicz">Czy ktoś się sprzeciwia, by panu posłowi Wujcowi powierzyć funkcję posła sprawozdawcy? Nikt nie wyraża sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MirosławPietrewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>