text_structure.xml
10.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#CzesławSobierajski">Witam państwa na wspólnym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Komisji Gospodarki oraz Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W imieniu prezydiów Komisji witam wszystkich posłów i gości uczestniczących w posiedzeniu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#CzesławSobierajski">W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia trzech Komisji znajduje się kontynuacja rozpatrywania sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Czy do zaproponowanego porządku dziennego są jakieś uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#CzesławSobierajski">Na poprzednim wspólnym posiedzeniu naszych trzech Komisji zakończyliśmy rozpatrywanie sprawozdania podkomisji na rozdziale piątym projektu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Przerwaliśmy to posiedzenie, doszedłszy do rozpatrywania przepisów karnych. Koniec naszej dyskusji koncentrował się na wysokości kar, klasyfikacji czynów oraz relacji tych przepisów do odpowiednich postanowień Kodeksu karnego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#CzesławSobierajski">W związku z powyższym chciałbym teraz udzielić głosu przewodniczącemu podkomisji, panu posłowi Andrzejowi Smirnowowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSmirnow">W istocie do rozpatrzenia pozostały nam dwa ostatnie rozdziały projektu ustawy. Ich rozpatrzenie odłożyliśmy do czasu wyjaśnienia pewnych kwestii związanych z wysokością grzywien. Przypomnę, że pewne informacje przekazane naszym Komisjom wzbudziły nasz niepokój i okazały się nie dość ścisłe. Prosiłbym zatem przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu o przedstawienie dodatkowej informacji na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArturKowalski">Gwoli wyjaśnia sprawy muszę stwierdzić, iż koleżanka z Biura Legislacyjnego zapewne wprowadziła Komisje w błąd. Stało się to w sposób niezamierzony, podając nieprawidłową interpretację treści artykułu 24 oraz artykułu 25 omawianego projektu ustawy. Koleżanka twierdziła, że czyny określone w tych artykułach są wykroczeniami. Jest oczywiste, że czyny te są przestępstwami. Wskazują na to między innymi sformułowania w określenia sankcji. Podlegają one grzywnom i są to grzywny, których wysokość została określona w artykule 33 Kodeksu karnego. Jest to tak zwana grzywna samoistna.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ArturKowalski">Jak mi przekazano koleżanka twierdziła, że wysokość tych grzywien została określona w Kodeksie wykroczeń. Byłoby to jednak zachwianie równowagi poprzez niewspółmierne zawyżenie wysokości tych grzywien.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ArturKowalski">Podsumowując chciałbym jeszcze raz potwierdzić, że w projekcie ustawy określono różne rodzaje przestępstw i najwyższa z możliwych grzywien, którą mógłby orzec sąd jako karę samoistną, może wynosić nawet 720 tysięcy złotych. Kwota ta bierze się z prostego wyliczenia iloczynu maksymalnej liczby stawek dziennych i maksymalnej wysokości jednej dziennej stawki. Również artykuł 26 projektu ustawy dobitnie wskazuje na to, że sąd może orzec przepadek przedmiotów pochodzących z przestępstwa.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ArturKowalski">W imieniu Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu jeszcze raz bardzo przepraszam za błąd koleżanki. Nie jest ona specjalistką w zakresie prawa karnego i znalazła się na posiedzeniu Komisji w trybie nagłego zastępstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CzesławSobierajski">Wydaje mi się, że to wyjaśnienie odpowiada na nasze główne pytania związane z tą wyraźną dysproporcją wysokości kar do charakteru czynu zagrożonego sankcją karną.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#CzesławSobierajski">Oddaję głos panu posłowi sprawozdawcy Andrzejowi Smirnowowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">W ten sposób wszystkie zastrzeżenia Komisji, które dotyczyły wysokości kar zostały wyjaśnione. Okazuje się, że nie były one uzasadnione. Wysokość kary, którą może orzec sąd jest więc znacznie, znacznie wyższa. Nie zamawialiśmy nawet w tej sprawie dodatkowych ekspertyz, wychodząc z założenia, że da się to wyjaśnić na posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CzesławSobierajski">Czy są w tej sprawie jeszcze jakieś pytania lub uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#CzesławSobierajski">W związku z powyższym zamykam dyskusję. Przechodzimy do rozstrzygnięć w sprawie treści artykułu 24 projektu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Czy są w tej sprawie jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#CzesławSobierajski">Stwierdzam, że wobec braku sprzeciwu Komisje przyjęły treść artykułu 24 omawianego projektu ustawy w brzmieniu zgodnym z propozycją zawartą w sprawozdaniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#CzesławSobierajski">Przechodzimy do rozpatrzenia treści artykułu 25 projektu ustawy. Czy są do treści tego artykułu jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#CzesławSobierajski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły artykuł 25 projektu ustawy w brzmieniu zaproponowanym w sprawozdaniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#CzesławSobierajski">Przechodzimy do rozpatrzenia artykułu 26 projektu ustawy. Czy do treści tego artykułu są jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#CzesławSobierajski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły treść tego artykułu w brzmieniu zawartym w sprawozdaniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#CzesławSobierajski">Przechodzimy do rozpatrzenia rozdziału szóstego projektu ustawy, zatytułowanego „Przepis końcowy”. Czy do treści artykułu 27 projektu ustawy są jakieś uwagi? Zgłasza się przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegilacyjnegoKancelariiSejmu">Tylko drobna uwaga. Zgodnie z zasadami techniki legislacyjnej okres vacatio legis pisze się zawsze liczbą. Należy więc zamienić słowo „sześciu” na liczbę „6”.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławSobierajski">Myślę, że nie będzie problemu z zamianą słowa na liczbę. Proponuję, by Komisje upoważniły sekretariat Komisji, by - współdziałając z Biurem Legislacyjnym - przygotował należyte, zgodne z uwagą przedstawiciela Biura Legislacyjnego, sprawozdanie Komisji na plenarne posiedzenie Sejmu. Czy są w tej sprawie inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#CzesławSobierajski">Stwierdzam, że Komisje upoważniły sekretariat do wprowadzenia zmiany zasygnalizowanej przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#CzesławSobierajski">Czy są inne uwagi do treści artykułu 27 projektu ustawy? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#CzesławSobierajski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły treść artykułu 27 zgodnie ze sprawozdaniem podkomisji i uwzględnieniem zmiany przyjętej przed chwilą.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#CzesławSobierajski">Czy są może jakieś uwagi do całości sprawozdania podkomisji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#CzesławSobierajski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły w całości sprawozdanie podkomisji powołanej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#CzesławSobierajski">Kolejnym naszym obowiązkiem jest wyznaczenie terminu przekazania opinii w sprawie zgodności tego projektu ustawy z dyrektywami Unii Europejskiej. Czy są w tej sprawie jakieś propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję termin do 30 grudnia bieżącego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#CzesławSobierajski">Czy są w tej sprawie może jakieś jeszcze inne propozycje? Nie widzę. Ustalamy zatem, że Urząd Komitetu Integracji Europejskiej jest zobowiązany przedstawić nam opinię w sprawie zgodności projektu ustawy z dyrektywami Unii Europejskiej do dnia 30 grudnia tego roku. Pozostaje nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Proponuje, aby był to przewodniczący podkomisji, pan poseł Andrzej Smirnow. Czy pan poseł zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSmirnow">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CzesławSobierajski">Jeśli nie usłyszę innych propozycji uznam, że Komisje przyjęły moją propozycję. Nie słyszę kontrpropozycji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#CzesławSobierajski">Stwierdzam, że sprawozdawcą naszych trzech Komisji został pan poseł Andrzej Smirnow. Gratuluję wyboru.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSmirnow">Na zakończenie naszych prac nad tym projektem ustawy chciałbym podziękować Komisjom za sprawne przyjęcie ustawy. Chciałbym też wyrazić nasze podziękowanie wszystkim ekspertom i osobom współpracującym. Jest to bowiem projekt ustawy trudnej, wymagającej stałej obecności i współpracy ze strony ekspertów. I właśnie dzięki dobrej współpracy ekspertów udało nam się szybko i sprawnie przygotować tę ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CzesławSobierajski">Stwierdzam, że Komisje wyczerpały dzisiejszy porządek dzienny. Korzystając z okazji, że jest to zapewne ostatnie posiedzenie naszych Komisji przed świętami Bożego Narodzenia, chciałbym - w imieniu prezydiów trzech Komisji złożyć państwu najserdeczniejsze życzenia świąteczne - zdrowych, szczęśliwych Świąt, błogosławieństwa Bożego, ciepła rodzinnego i wielu przyjaciół.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#CzesławSobierajski">Zamykam dzisiejsze posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>