text_structure.xml 37.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AntoniSzymański">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży; Polityki Społecznej; Rodziny oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka. Ponieważ już po raz kolejny spotykamy się w tym gronie, proponowałbym, abyśmy, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, procedowali w następujący sposób: głos za, głos przeciw i ewentualne rozstrzygnięcie w głosowaniu. Przechodzimy do zmian zaproponowanych przez Senat RP. Witam senator Elżbietę Płonkę, wiceprzewodniczącą senackiej Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Czy są uwagi do zmiany 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AlicjaMurynowicz">Właściwie to nie jest uwaga, tylko prośba o wyjaśnienie co to są „godziwe warunki socjalne”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaPłonka">Senatorowie - zgłaszając tę poprawkę, i Senat - akceptując ją, uważają, że należy zmierzać do ochrony dobra bytu dziecka. Nie tylko prawa do życia, wychowania i nauki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaStolzman">Stawiam wniosek o wykreślenie tej poprawki, ponieważ jest to niewykonalny, czysto papierowy zapis. Rzecznik Praw Dziecka nie ma tu żadnych możliwości działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JolantaBanach">Proszę o utrzymanie tego zapisu, ponieważ przymiotnik „godziwe” pojawia się w naszym polskim Kodeksie pracy oraz w Europejskiej karcie społecznej. A więc jest to określenie jak najbardziej funkcjonujące w obrocie prawnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AlicjaMurynowicz">Pani senator nie udzieliła mi odpowiedzi na moje pytanie, ale zrobiła to posłanka Jolanta Banach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszCymański">Szanując głos, że jest to nierealne, chciałbym jednak zauważyć, że w konstrukcji tego zapisu jest, iż „rzecznik działa na rzecz”. Nie ma tam stwierdzenia, że „rzecznik zapewni prawo”. Dlatego uważam, że można tak to ująć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyWierchowicz">Przypominam, że wcześniej, w art. 3 ust. 1 czytamy: „Rzecznik w sposób określony w ustawie podejmuje działania mające na celu zapewnienie dziecku pełnego, harmonijnego rozwoju z poszanowaniem godności i podmiotowości.” Po cóż więc tworzyć dodatkowe zbędne przepisy z deklaracjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do głosowania. Kto jest przeciwko zmianie 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AlicjaMurynowicz">Wniosek był o skreślenie zmiany 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TeresaLiszcz">Przy głosowaniu poprawek Senatu zasada jest taka, iż głosujemy poprawki, a nie wnioski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 1 Senatu?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem poprawki opowiedziało się 29 posłów, 3 było przeciwnych, 9 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka 1 została przyjęta. Przechodzimy do poprawki 2. Czy są uwagi do poprawki 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AlicjaMurynowicz">Prosiłabym o wyjaśnienie co to znaczy, że rzecznik ma się wyróżniać „wysokim autorytetem ze względu na swe walory moralne i wrażliwość społeczną, a także umiejętnością nawiązywania kontaktów z dziećmi”? Kto to będzie określał i sprawdzał, że dany kandydat takie walory posiada?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaPłonka">W dalszej części ustawy przyjęliśmy na siebie ten obowiązek, że jako parlament będziemy wybierać spośród kandydatów taki autorytet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszCymański">Rozumiem intencje Senatu i nie chciałbym tu w niczym nikogo urazić, ale kierując się dyskusją i reakcją na sali - wnoszę o odrzucenie tej poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 2?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem poprawki opowiedziało się 15 posłów, 17 było przeciwnych, 2 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka 2 została odrzucona. Przechodzimy do zmiany 3. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzDziałocha">Ta poprawka Senatu zmierza do tego, by wyraźnie zróżnicować zasady wyboru Rzecznika Praw Dziecka - w porównaniu z tymi zasadami, które obowiązują przy wyborze Rzecznika Praw Obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KazimierzDziałocha">Moim zdaniem założeniem konstytucji jest paralelność obu instytucji. Rzecznik Praw Dziecka, co do istoty, nie jest czymś innym i jego usytuowanie względem innych organów państwa - powinno być takie jak Rzecznika Praw Obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzDziałocha">Rzecznik Praw Dziecka nie powinien być - jeżeli chodzi o zasady usytuowania go względem organów państwowych, szczególnie Sejmu - inaczej traktowany niż Rzecznik Praw Obywatelskich. Dlatego, moim zdaniem, nie należy przyjmować tej poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaPłonka">Proszę, aby poprawkę 3 i 8 rozpatrywać łącznie. Odpowiadając chcę powiedzieć, iż Senat podzielił przekonanie Sejmu co do celowości charakteru urzędu i kompetencji Rzecznika Praw Dziecka, jakie państwo przyjęliście w ustawie. Nie jest to równoległe do funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich, wynikającej z konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ElżbietaPłonka">Poza tym Senat uznał, że skoro w pierwotnym projekcie rządowym Senat był postawiony jako izba, która w ogóle będzie decydowała o wyborze tego autorytetu, iż w Sejmie zostało to zupełnie zmienione i do kręgu podmiotów chcemy również zaliczyć - zarówno przy powoływaniu, jak i przy odwoływaniu - Marszałka Senatu, jak i grupę co najmniej 15 senatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzUjazdowski">Wydaje mi się, że nie istnieje żadna zasada konstytucyjna, która nakazuje ustawodawcy identyczne uregulowanie usytuowania Rzecznika Praw Dziecka w stosunku do Rzecznika Praw Obywatelskich. Jeżeli istnieje - to proszę posła Kazimierza Działocha o przytoczenie jej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzDziałocha">Rzecznik Praw Dziecka jest jednym ze środków ochrony praw, tyle że - dzieci. Zatem tak samo - jak Rzecznik Praw Obywatelskich, który chroni prawa dorosłych obywateli. W czym wobec tego mielibyśmy szukać różnicy w usytuowaniu Rzecznika Praw Dziecka w porównaniu z Rzecznikiem Praw Obywatelskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyWierchowicz">Przyjmując poprawkę Senatu moglibyśmy doprowadzić do nadzwyczajnej komplikacji, z której nie będzie wyjścia. Co bowiem będzie w sytuacji, kiedy swego kandydata zgłoszą osobno posłowie, senatorowie i marszałkowie? Dlatego proponuję nie przyjmować tej poprawki i będę głosował za jej odrzuceniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany 3 i 8?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem poprawek opowiedziało się 26 posłów, 13 było przeciwnych, 2 wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AlicjaMurynowicz">Poddaję w wątpliwość wynik liczenia głosów - nie głosowania. Dlatego proszę o powtórzenie głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AntoniSzymański">Ponieważ z kilku stron słyszę te wątpliwości, proszę o powtórne głosowanie. Kto jest za przyjęciem zmian 3 i 8?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem opowiedziało się 20 posłów, 13 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiany 3 i 8 zostały przyjęte. Przechodzimy do zmiany 4. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AlicjaMurynowicz">Proszę o wyjaśnienie zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaPłonka">W art. 5 jest rota ślubowania, składanego przez Rzecznika Praw Dziecka przed przystąpieniem do pełnienia obowiązków. Senat poszerzył tę rotę, akcentując że Rzecznik będzie się kierował nie tylko „dobrem dziecka”, ale „dobrem dziecka i dobrem rodziny”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AlicjaMurynowicz">Czy to znaczy, że Senat deprecjonuje rolę ministra do spraw rodziny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanLityński">Jak Senat proponuje rozróżnianie pomiędzy dobrem dziecka, które jest w rodzinie, a dobrem rodziny? Gdzie tu może być konflikt? Proszę podać jakiś przykład.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ElżbietaPłonka">Trudno w tej chwili znaleźć przykład. Dziecko jest zawsze w rodzinie i dobro dziecka jest dobrem rodziny. Bywają jednak sytuacje, że wyizoluje się sprawy dziecka ze spraw rodziny, nie traktując rodziców jako pełnoprawnych, konstytucyjnych opiekunów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JolantaBanach">Na tle pytań posłanki Alicji Murynowicz i posła Jana Lityńskiego proponowałabym jednak wykreślenie tej poprawki, ponieważ podmiotem praw skodyfikowanych w tej ustawie jest dziecko, a nie rodzina. Zapis konstytucyjny też dotyczy jedynie dziecka. Trudno sobie wyobrazić, tak jak przedmówcy mówili, aby Rzecznik kierował się jakąkolwiek działalnością, mającą na celu przeciwstawienie sobie dobra dziecka i dobra rodziny. Natomiast ten proponowany zapis może wprowadzać taki niepokój - dotyczący konieczności rozstrzygania pomiędzy dobrem dziecka i dobrem rodziny. Niedawno przyjęliśmy zmianę ustawy o pomocy społecznej. Ustanowiliśmy w niej rodziny zastępcze, pełniące funkcje pogotowia opiekuńczego. Do tych rodzin mogą być kierowane dzieci bez zgody rodziców wtedy, kiedy bezpośrednio zagrożone jest ich życie lub zdrowie. Co wtedy będzie - jeśli taki projekt stanie się ustawą - rzeczą nadrzędną: dobro dziecka czy dobro rodziny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AlicjaMurynowicz">W świetle wyjaśnień pani senator mam jeszcze inne pytanie. Otóż pani senator powiedziała, że jeśli Rzecznik będzie tak postępował - można wyizolować dobro rodziny. Czy pani nie wydaje się, że Senat tutaj doprowadzi do konfliktu sumienia samego Rzecznika, który będzie zmuszony do takiego wyboru?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaPłonka">Jeśli chodzi o rodziny zastępcze - tu nie jest powiedziane „dobrem rodziców” tylko „dobrem rodziny”. W tym przypadku rodzice spełnili funkcje rodziny i dzieci powędrowały do rodziny zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ElżbietaPłonka">Natomiast odpowiadając na pytanie - jak Rzecznik miałby to rozróżnić, powiem, iż mogą być takie sytuacje, że kierując się dobrem dziecka, nakreślonym tylko przez dziecko kilkunastoletnie, można deprecjonować rolę rodziców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#UrszulaWachowska">Jestem za przyjęciem tej poprawki Senatu. Jest to bowiem uzupełnienie szczególnie ważne w sytuacji, kiedy rodzi się wiele trendów w wychowaniu, które chciałyby widzieć dziecko wyizolowane z rodziny. Dlatego tak ważne jest to zastrzeżenie, że dobro dziecka jest przede wszystkim dobrem dziecka w rodzinie. I tylko w sytuacji wyjątkowej - i to rozstrzygnie Rzecznik - będzie można je rozpatrywać osobno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany 4?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem zmiany 4 opowiedziało się 21 posłów, 10 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że zmiana 4 została przyjęta. Przechodzimy do zmiany 5. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MariaStolzman">Jestem przeciwna tej zmianie. Dla mnie jest jasne, że jeśli Rzecznik umrze - to przestaje pełnić funkcje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaPłonka">Przypominam jednak, że po śmierci śp. senatora Chełkowskiego, musieliśmy uchwałą przyjąć wygaśnięcie mandatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o Trybunale Konstytucyjnym i w Ordynacji wyborczej do Sejmu występuje taka regulacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany 5?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem zmiany opowiedziało się 17 posłów, 7 było przeciwnych, 6 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana 5 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#AntoniSzymański">Przechodzimy do zmiany 6. Czy są uwagi? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam, że zmiana 6 została przyjęta. Przechodzimy do zmiany 7. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JerzyWierchowicz">Nie widzę potrzeby takiej zmiany. Jeżeli ktoś „utracił siły” - to po prostu ustępuje. Wnoszę o nieprzyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany 7?</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem zmiany opowiedziało się 16 posłów, 8 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#AntoniSzymański">Przechodzimy do zmiany 9. Czy są uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana 9 została przyjęta bez sprzeciwu. Przechodzimy do zmiany 10. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#TeresaLiszcz">Nie widzę potrzeby dodawania tych wyrazów. Skoro Rzecznik podejmuje działania z własnej inicjatywy, oczywiste jest, że tym bardziej to uczyni, gdy dotrą do niego takie informacje. I to bez względu na to, z czyjej strony będą te informacje. Po cóż więc wymieniać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AntoniSzymański">Rozumiem, że jest to wniosek za odrzuceniem tej zmiany. Wobec tego przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany 10?</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za zmianą opowiedziało się 3 posłów, 23 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana 10 została odrzucona. Przechodzimy do zmiany 11. Czy są uwagi? Jest prośba o wyjaśnienie ze strony pani senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaPłonka">Zdaniem Senatu istotne jest, by wyeliminować ewentualne wątpliwości ustawowe, przy zapewnieniu możliwości korzystania m.in. z danych osobowych i była to uwaga Głównego Inspektora Danych Osobowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AntoniSzymański">Czy zmiana 11 budzi wątpliwości? Nie słyszę. Wobec tego uznaję, że zmiana 11 jest przyjęta bez sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#AntoniSzymański">Przechodzimy do zmiany 12. Czy są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana 12 została przyjęta bez sprzeciwu. Przechodzimy do zmiany 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#ElżbietaPłonka">Proponuję łączne rozpatrzenie zmian: 13, 15 i 18, ponieważ mają one na celu przesądzenie w ustawie wzajemnej współpracy obydwu rzeczników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#TadeuszCymański">Popieram tę propozycję i jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę na formułę tu zawartą: „podejmuje sprawy skierowane”. Chodzi tu o współpracę, a nie o obligatoryjność. Rzecznik Praw Obywatelskich cały czas działa na podstawie ustawy, która go dotyczy. Sformułowanie tu użyte jest pewnym kompromisem po bardzo długiej dyskusji, aby Rzecznika Praw Dziecka umieścić w randze zastępcy bądź w strukturach RPO. To jest pewnego rodzaju pakt zawarty między stronami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KazimierzDziałocha">Zdaje się, że jesteśmy przy najważniejszych poprawkach Senatu - szczególnie dotyczy to poprawki 15.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#KazimierzDziałocha">Chciałbym aby pani senator bliżej nam objaśniła, co znaczy ta formuła - o której przed chwilą wspomniał poseł Tadeusz Cymański - że Rzecznik Praw Obywatelskich podejmuje sprawy skierowane do niego przez Rzecznika Praw Dziecka.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#KazimierzDziałocha">Czy wobec tego Rzecznik Praw Obywatelskich będzie mógł skorzystać ze swoich konkretnych instrumentów, czyli środków prawnych jakie mu przysługują, by przejąć od Rzecznika Praw Dziecka sprawy dziecka i upominać się o jego prawa np.: występując z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego, gdyby przepis prawa naruszał prawa dziecka?</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#KazimierzDziałocha">Czy może wystąpić z apelacją do sądu etc.?Proszę o dyskusję na ten temat. Bo jeżeli tutaj wyjaśnimy sobie sens tego zapisu, to może mieć to znaczenie później dla praktyki. Jeżeli będzie mowa - jak tutaj powiedziano - o tym, że ten przepis zakłada tylko jakąś współpracę między rzecznikami - to niewiele to znaczy. Myślę, że intencją Senatu - może pani senator mi to potwierdzi - było wzmocnienie kompetencji Rzecznika Praw Dziecka. Bo myśmy go, w naszej ustawie sejmowej, w istocie pozbawili środków prawnych w możliwościach działania. Senat widocznie zorientował się, że Rzecznik Praw Dziecka niewiele może. I jeżeli sam nie może - to niech przynajmniej uruchomi działalność Rzecznika Praw Obywatelskich, któremu dostateczne kompetencje przysługują w naszym systemie prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MarekMarkiewicz">Tu rodzi się następne pytanie - co znaczy poprawka 18 w pkt. 4: „Rzecznik podejmuje sprawę skierowaną przez Rzecznika Praw Dziecka, jeżeli nie należy ona do kompetencji Rzecznika Praw Dziecka”. Czy tu chodzi o każdą sprawę? Jeżeli Rzecznik Praw Dziecka uzna, że należy podjąć sprawę górników - czy to też wiąże Rzecznika Praw Obywatelskich? Bo w tym rozumieniu tak można by rozumieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MariaStolzman">Proszę panią senator o wyjaśnienie - czy tą ustawą możemy nakładać obowiązki na Rzecznika Praw Obywatelskich? Bo zarówno w zmianie 15, jak i w zmianie 18 - ta ustawa nakłada obowiązki na Rzecznika Praw Obywatelskich. A chyba nie taka była idea tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JolantaBanach">Prosiłabym panią senator o precyzyjne wyjaśnienie słowa „podejmuje”. Czy ono oznacza to samo co „rozpatrzy”, z możliwością nienadawania dalszego biegu sprawie? Czy też oznacza, że Rzecznik Praw Obywatelskich musi procedować dalej, mimo że sam uzna to za niekonieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#TeresaLiszcz">Rozumiem intencje Senatu, aby w końcu jakieś możliwości działania Rzecznikowi Praw Dziecka zapewnić, ale obawiam się, że te sposoby przyjęte przez Senat - nie są dobre.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#TeresaLiszcz">Senat stawia Rzecznika Praw Dziecka jakby w pozycji nadrzędnej nad Rzecznikiem Praw Obywatelskich. Sformułowanie w trybie oznajmującym „podejmuje” - oznacza obowiązek podjęcia, co - wydaje mi się - nie jest dopuszczalne.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#TeresaLiszcz">W ogóle tą ustawą jakieś obowiązki na Rzecznika Praw Obywatelskich - możemy nałożyć. To nie w tym rzecz. Chodzi o to, że niewłaściwe są usytuowane relacje między Rzecznikiem Praw Dziecka a Rzecznikiem Praw Obywatelskich, w szczególności zaś obligowanie, decyzją Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy Rzecznik Praw Dziecka przekazuje sprawę nie należącą do jego kompetencji - czyli można domniemywać, że nie dotyczącą dziecka - Rzecznikowi Praw Obywatelskich. Moim zdaniem trzeba ograniczyć prawo Rzecznika Praw Dziecka do przesyłania spraw Rzecznikowi Praw Obywatelskich, w tym sensie - że Rzecznik Praw Obywatelskich musi je niejako rozważyć, a nie że musi podjąć.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#TeresaLiszcz">Niestety my nie możemy modyfikować poprawek Senatu. Możemy je jedynie albo przyjąć, albo odrzucić. Dlatego te dwie zmiany, w których przewiduje się zobowiązanie Rzecznika Praw Obywatelskich decyzją Rzecznika Praw Dziecka - proponowałabym odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KazimierzDziałocha">Nie odrzucajmy tej poprawki! Ja się nie boję tej wykładni, którą przedstawiła posłanka Teresa Liszcz.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#KazimierzDziałocha">„Podejmuje” - to znaczy, że prowadzi sprawę w zakresie swojej kompetencji. Ale czy podejmie decyzje - o tym przesądzają przepisy, określające kompetencje Rzecznika Praw Obywatelskich. W nich są bowiem określone przesłanki, kiedy on swoje kompetencje może wykorzystać. Tutaj, w tym zapisie, określenie „podejmuje” oznacza tylko, że będzie sprawę rozważał i zastanawiał się, czy załatwić ją w trybie własnym, na zasadzie własnych, samodzielnych kompetencji - nic więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JerzyWierchowicz">Jeżeli chcemy doprowadzić do stanu wojny pomiędzy obydwoma rzecznikami - to uchwalmy ten przepis. Bo kiedy Rzecznik Praw Obywatelskich powie, iż nie widzi podstaw do podjęcia sprawy - Rzecznik Praw Dziecka powie, że jest to obowiązek zapisany w ustawie. Dlatego uważam, że ten przepis jest absolutnie w tej ustawie niedopuszczalny i wnioskuję o nieudzielenie rekomendacji, bowiem nie możemy ograniczać suwerenności Rzecznika Praw Obywatelskich. W dodatku wcześniej zapisaliśmy, że Rzecznik Praw Dziecka może zwracać się do organów, w tym do Rzecznika Praw Obywatelskich. W tym trybie można każdą sprawę załatwić. Nie widzę powodu, żeby w taki sposób zmieniać ustawę o Rzeczniku Praw Obywatelskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KazimierzDziałocha">Każda ustawa może zmieniać inną, bo jest jej równorzędna, choć nie jest to najlepsza praktyka legislacyjna. Jeśli nie przyjmiemy poprawek Senatu - to instytucja Rzecznika Praw Dziecka nie jest wiele warta. Bowiem od początku jest założona pierwotnym grzechem założonej słabości i bezradności tego organu. Rzecznik nigdy nie będzie mógł praktycznie zrobić czegoś, co by rzeczywiście mogło oznaczać polepszenie sytuacji dzieci, które takiej pomocy potrzebują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#ElżbietaPłonka">W Senacie też były zdania podzielone na ten temat i niewielką liczbą głosów przeważyły te poprawki. Rozumiem więc państwa wątpliwości i pozostawiam to do decyzji połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#TeresaLiszcz">Trzeba znaleźć rozwiązanie, które będzie najlepsze. Mnie przekonał głos posła Kazimierza Działochy, jeśli chodzi o poprawkę 15, że należy zobligować Rzecznika Praw Obywatelskich żeby przynajmniej rozważył sprawę przekazaną przez Rzecznika Praw Dziecka. I dlatego byłabym gotowa głosować za zmianą 15, gdybym wiedziała, że nie przyjmiemy zmiany 18 pkt 4. Rozumiem bowiem, że jeżeli Rzecznik Praw Dziecka sprawę dziecka przekazuje do Rzecznika Praw Obywatelskich - to jest to jego rola. Ale jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich ma mieć obowiązek podjęcia każdej sprawy przekazanej przez Rzecznika Praw Dziecka - to jest to już przesada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AntoniSzymański">W tej chwili jesteśmy przy zmianie 13. Ona wprawdzie łączy się ze zmianą 15 i 18, ale w tej sytuacji wydaje się, że każdą ze zmian będziemy jednak głosować oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#TadeuszCymański">Mam wrażenie, że to jest przykład takiej szlachetnej nadgorliwości. Cały czas bowiem chciano w tej ustawie umieścić - trochę nawet na siłę - zapisy, które by wzmacniały tego Rzecznika.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#TadeuszCymański">W założeniu i w istocie, zdaniem wielu, ten Rzecznik jest słabą instytucją, bowiem nie ma odpowiedniego aparatu. Dlatego uniknięto w tej ustawie zapisów obligatoryjnych, które by nakładały regres i zmuszały go do rozpatrywania tysięcy spraw, które będą wpływały. Stąd ten zapis.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#TadeuszCymański">Chciałbym spytać wnioskodawców - czy poprawka 15 nie zawiera się w poprawce 13? Ponieważ współpraca i możliwość skierowania spraw do Rzecznika Praw Obywatelskich, tak jak każda sprawa kierowana przez instytucje czy obywatela do RPO, jest przez niego podejmowana i rozpatrywana, zgodnie z ustawą. Czyli w sumie jest to powielenie i wzmocnienie. Nie jest jednak wadliwe, gdyż nie oznacza nic ponad to, co powiedział poseł Kazimierz Działocha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JerzyWierchowicz">Zadziwia mnie hipokryzja posłanki Teresy Liszcz i posła Tadeusza Cymańskiego, którzy najpierw robią ustawę „papierową” a potem brak im konsekwencji w postępowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#TeresaLiszcz">Zanim zarzuci mi pan hipokryzję, może przypomni pan sobie sposób głosowania. Ja głosowałam za kompetencjami dla Rzecznika Praw Dziecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AntoniSzymański">Przeprowadziliśmy wnikliwą dyskusję. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany 13?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem zmiany opowiedziało się 16 posłów, 10 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana 13 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#AntoniSzymański">Przechodzimy do zmiany 14. Czy są uwagi? Nie słyszę. Zatem uznaję zmianę 14 za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#AntoniSzymański">Przechodzimy do zmiany 15. Sprawa była omawiana. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany 15?</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem zmiany opowiedziało się 15 posłów, 12 było przeciwnych, 2 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana 15 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#AntoniSzymański">Przechodzimy do zmiany 16. Czy są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana 16 została przyjęta bez sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-61.6" who="#AntoniSzymański">Przechodzimy do zmiany 17. Czy są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana 17 została przyjęta bez sprzeciwu. Przechodzimy do zmiany 18. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#TeresaLiszcz">Proponuję, aby głosować poszczególne punkty zmiany 18 oddzielnie. Ja na przykład gotowa jestem głosować za pkt. 1, 2 i 3, natomiast jestem przeciwna pkt. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AntoniSzymański">Wydaje mi się, że przegłosować zmianę możemy albo za, albo przeciw, natomiast nie możemy rozbijać jej na poszczególne punkty.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#AntoniSzymański">Proszę o wypowiedź w tej kwestii Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Decyzja w sprawie wykładni należy do prezydium komisji. Regulamin nie wypowiada się na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AntoniSzymański">Opinia prezydium brzmi - formalnie jest to jedna zmiana, więc powinniśmy głosować za przyjęciem lub odrzuceniem całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#TeresaLiszcz">Ta zmiana dotyczy kolejnych, różnych artykułów ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich. Przecież zależy nam, żeby przyjąć jak najlepszą wersję tego urzędu. Ja nie widzę tu żadnych przeszkód formalnych, ponieważ w ramach tych zmian podpunkty mają wagę taką, jak wcześniejsze punkty - bo dotyczą poszczególnych artykułów. Naprawdę nie wiem, dlaczego nie można tych punktów głosować oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AntoniSzymański">Wyjaśniamy kwestię formalną - czy można w jednej zmianie głosować oddzielnie poszczególne punkty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#WojciechHausner">Komisja ma zaopiniować poprawkę zaproponowaną przez Senat. Poprawka jest tak sformułowana i tak została przekazana, w formie uchwały, do Sejmu. Tu nie ma możliwości prowadzenia jakiś manipulacji na tej poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#AntoniSzymański">Przypomnę jaki jest stan formalny w tej chwili. Biuro Legislacyjne wyjaśniło, że jest to decyzja prezydium Komisji. Opinia nasza jest taka, iż ponieważ Senat ujął to w jedną zmianę - możemy jedynie wypowiedzieć się za przyjęciem lub odrzuceniem tej zmiany. I tak to będzie traktowane w jutrzejszym głosowaniu - to nie będzie rozbite na poszczególne punkty.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#AntoniSzymański">Mamy regulamin, który na obowiązuje. Prezydium zdecydowało, że głosujemy całość zmiany 18. Oczywiście możemy jeszcze wysłuchać opinii państwa, ale chciałbym, abyśmy się trzymali regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#KazimierzDziałocha">Co jest poprawką, zostało wyjaśnione w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Jest to każda zmiana jakiegoś przepisu prawnego obowiązującego.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#KazimierzDziałocha">Jeżeli w jednej propozycji Senatu tych zmian mamy wiele - a temu nikt nie zaprzeczy - to mamy tu do czynienia z wieloma poprawkami. Dlatego moim zdaniem, każda z nich - może być rozpatrywana i głosowana osobno. Tu, w tym przypadku, nie ma argumentacji, że jest to jedna poprawka. To jest poprawka Senatu dotycząca wielu przepisów i dlatego może być traktowana jak wiele poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#AntoniSzymański">Myślę, że możemy się zgodzić z tym, że Senat popełnił błąd. Ale jeśli Senat popełnił błąd - to niestety są tego konsekwencje. Również konsekwencje takie, że musimy to traktować jako jedną zmianę. Taka jest nasza opinia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#TeresaLiszcz">Mnie przyświeca cel jeden - żeby przyjąć ustawę w kształcie możliwie najlepszym. I jest pewna szansa poprawienia jej. Ale jeśli będziemy głosować łącznie, to ja, na przykład, opowiem się przeciwko całej zmianie 18, z powodu pkt. 4. Jeżeli wynik głosowania byłby negatywny - będzie to ze szkodą dla całej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#TeresaLiszcz">Powtarzam: poprawka 18 nie jest poprawką w rozumieniu definicji poprawki, tylko to jest punkt w uchwale Senatu. A poprawek w ramach tego punktu jest wiele i dotyczą wielu artykułów ustawy.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#TeresaLiszcz">Nie raz w przeszłości - a byłam m.in. przewodniczącą Komisji Ustawodawczej - poprawki, które się dało merytorycznie oddzielnie głosować, właśnie tak traktowano - w imię przyjęcia najlepszego kształtu ustawy. I właśnie to proponuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AntoniSzymański">Myślę, że członkowie prezydium też mają w tej chwili dylemat, bo też z jednymi zmianami, w ramach tej dużej zmiany, zgadzają się, a z innymi nie. Jest to więc problem wielu osób z nas. Uznaliśmy jednak, że jest to jedna poprawka, że Senat popełnił tu błąd i ta sytuacja jest tego konsekwencją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#JolantaBanach">Prezydium utożsamia punkt z definicją poprawki. Gdyby każdy punkt uchwały Senatu był jednocześnie poprawką, doprowadziłoby to do tak absurdalnego procedowania, że mógłby nam uchwałą Senat przysłać jeden punkt, którym zmieniałby dwie różne ustawy. I co wtedy zrobilibyśmy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#AntoniSzymański">Przykro mi, ale decyzja prezydium już zapadła - głosujemy łącznie zmianę 18. Argumentacja była podana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#KazimierzBarczyk">W związku z powstałymi emocjami wokół tej kwestii, po wyjaśnieniach posła Kazimierza Działochy, który przedstawił wykładnię Trybunału Konstytucyjnego, a także po przyznaniu, iż członkowie prezydium mają również merytoryczne wątpliwości - apeluję do prezydium, aby jeszcze przez chwilę zastanowiło się nad sprawą i dokonało ewentualnej reasumpcji decyzji.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#KazimierzBarczyk">Biuro Legislacyjne powiedziało, że decyzja należy do prezydium. W związku z tym - to jest rzecz podlegająca decyzji, a nie rzecz nie podlegająca decyzji. Jeśli rzecz podlega decyzji - można powiedzieć: tak lub nie. Natomiast jeśli jest to rzecz nie podlegająca decyzji - to decyzja prezydium nie jest potrzebna, bo możemy postąpić tylko zgodnie z prawem. A prawo daje możliwość podzielenia tych poprawek. Dlatego apeluję do prezydium, aby rozważyło - czy nie rozdzielić tych punktów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#ElżbietaPłonka">Ja prezentuję tutaj tę poprawkę jako całość i nie mam żadnych upoważnień do zmiany jej kształtu. Natomiast państwo macie własny regulamin i postępujecie zgodnie z nim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#AntoniSzymański">W tym kontekście sytuacja jest jasna. Przechodzimy do głosowania całej zmiany 18 - na odpowiedzialność prezydium. Kto jest za przyjęciem zmiany 18?</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#AntoniSzymański">W wyniku głosowania za przyjęciem nie opowiedział się nikt, przeciwko 12 posłów, 7 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana 18 została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#AntoniSzymański">Przechodzimy do zmiany 19. Czy są uwagi? Nie słyszę. Wobec tego stwierdzam, że zmiana 19 została przyjęta bez sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#AntoniSzymański">Pozostał nam jeszcze wybór sprawozdawcy. Proszę o zgłoszenie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#JerzyWierchowicz">Ponieważ wcześniej sprawozdawcą był poseł Tadeusz Cymański - proponuję nie zmieniać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#AntoniSzymański">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy poseł Tadeusz Cymański wyraża zgodę? Dziękuję. Stwierdzam, że poseł Tadeusz Cymański będzie reprezentował połączone Komisje w sprawie ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka. Termin dla KIE - 4 dni.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#AntoniSzymański">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>