text_structure.xml 22.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#GrażynaStaniszewska">Otwieram posiedzenie sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Dzisiejsze, krótkie posiedzenie zostało zwołane na prośbę członków stałej podkomisji do spraw finansów, która po wcześniejszym zapoznaniu się z planami budżetowymi dotyczącymi edukacji w przyszłym roku opracowała projekt dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#GrażynaStaniszewska">Czy ktoś z członków Komisji chciałby zgłosić jakąś propozycję dotyczącą porządku obrad? Przypominam, że posiedzenie będzie trwało tylko godzinę, gdyż o godzinie 14.00 rozpocznie się wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży i Komisji Rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#GrażynaStaniszewska">Oddaję głos przewodniczącemu podkomisji, panu posłowi Kazimierzowi Marcinkiewiczowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Projekt dezyderatu przedstawiony przez podkomisję powstał po kilkumiesięcznym okresie, w trakcie którego prowadzone były różne dyskusje i między innymi dlatego na początku dezyderatu powołujemy się na różne analizy i ekspertyzy, wśród których mogę wymienić:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">- analizę informacji ministra edukacji narodowej i ministra finansów o sytuacji finansowej oświaty oraz o projekcie zasad finansowania zadań edukacyjnych w 1999 roku,</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">- ekspertyzy dotyczące kosztów funkcjonowania oświaty samorządowej, kuratoryjnej i niepublicznej oraz pozapłacowych skutków ekonomicznych wynikających z ustawy - Karta nauczyciela,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">- wnioski z prac nad budżetem państwa na 1998 rok oraz analizy wykonania budżetu państwa za 1997 rok,</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">- wnioski z dyskusji prowadzonej w trakcie wielu posiedzeń Komisji i podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">W związku z powyższym w dezyderacie skupiliśmy się jedynie na kilku najważniejszych sprawach związanych z finansowaniem oświaty.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzMarcinkiewicz">W ramach pierwszego z postulatów uważamy, że konieczne jest podniesienie nakładów finansowych na oświatę, w tym szczególnie na płace pracowników pedagogicznych oraz na utrzymanie i wyposażenie szkół. Uważamy, że wzrost nakładów na oświatę zgodny ze wzrostem PKB umożliwi realne zwiększenie nakładów w ciągu najbliższych pięciu lat. Kilku członków podkomisji zwróciło uwagę, że sformułowanie „zgodny ze wzrostem PKB” jest nieprecyzyjne i dlatego proponuję zastąpienie wspomnianego sformułowania następującym zwrotem „na poziomie wzrostu PKB”.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Po drugie, uważamy, że niezbędna jest zmiana podstawy naliczania wielkości budżetu oświaty. Wskazujemy na stosowanie wadliwej metody liczenia etatów kalkulacyjnych, co pogłębia kryzys finansowy w oświacie. Zwracamy również uwagę, że niedoszacowane rokrocznie budżety szkół i placówek, stanowiące podstawę do naliczania budżetów na lata następne, należy uzupełnić środkami finansowymi rekompensującymi rokroczne zadłużenie szkół i placówek oświatowych oraz wzrost zadań edukacyjnych. Uważamy, że jednorazowe oddłużenie szkół nie ma wpływu na budżet w następnym roku. Innym sposobem wyznaczania środków finansowych koniecznych do realizacji zadań kształcenia i wychowania może być obliczanie kosztów kształcenia na podstawie standardów finansowych zadań edukacyjnych. Jest to druga propozycja zmiany sposobu naliczania budżetu oświaty.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Po trzecie, konieczne jest zintensyfikowanie negocjacji między Ministerstwem Edukacji Narodowej a partnerami społecznymi w sprawie przepisów ustawy - Karta nauczyciela, mających bezpośredni wpływ na poprawienie statusu zawodowego i na sytuację płacową nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzMarcinkiewicz">W trakcie licznych dyskusji, w tym także w czasie spotkania z gośćmi z Wielkiej Brytanii, doszliśmy do wniosku, że założenia budżetowe dotyczące edukacji powinny być planowane nie tylko na okres roku, ale przynajmniej z paroletnim wyprzedzeniem. Edukacja jest to proces długofalowy i dlatego kwestia finansowania oświaty powinna być rozpatrywana w dłuższym okresie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Komisja uważa, że zarówno reforma, jak i stan finansów oświatowych wymaga, aby w budżecie na 1999 rok zostały uwzględnione postulaty zawarte w dezyderacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos i przedstawić jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam dwie propozycje zmian redakcyjnych. Przyznaję, że przedstawiony projekt wiernie oddaje przebieg dyskusji, która miała miejsce na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaŁybacka">Pierwsza uwaga dotyczy drugiego zdania czwartego postulatu. Uważam, że sformułowanie „Należy uwzględnić to, że edukacja to” powinniśmy zastąpić sformułowaniem „Należy uwzględnić fakt, że edukacja to”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KrystynaŁybacka">Druga uwaga dotyczy ostatniego akapitu czwartego postulatu. W projekcie jest następujące sformułowanie: „Rok ten rozpoczyna bowiem kompleksową reformę systemu edukacyjnego, której jednym z podstawowych założeń jest efektywne wykorzystanie pieniędzy przeznaczonych na edukację”. Może to oznaczać, że pogodziliśmy się z faktem, iż bez względu na wysokość nakładów reforma rozpocznie się w tym roku. Dlatego też, proponuję następujące sformułowanie: „Rok ten ma bowiem rozpocząć kompleksową reformę systemu edukacyjnego, której jednym z podstawowych założeń jest efektywne wykorzystanie pieniędzy przeznaczonych na edukację”. W ten sposób sygnalizujemy, że reforma wymaga dodatkowych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy ktoś z posłów chciałby wnieść jakąś poprawkę bądź zadać pytanie? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#GrażynaStaniszewska">Proszę pana posła Kazimierza Marcinkiewicza o ustosunkowanie się do propozycji zmian przedstawionych przez panią poseł Krystynę Łybacką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">W imieniu podkomisji dziękuję za zgłoszenie pierwszej poprawki. Natomiast odnośnie do drugiej poprawki mogę powiedzieć, że członkowie podkomisji dyskutowali na ten temat i uznali, że zmiana, która zostanie wprowadzona w życie, jest wielką zmianą systemu zarządzania i nadzoru, która rozpoczyna reformę. Przypominam, że 1 stycznia 1999 roku zmienią się organy prowadzące szkoły i wszystkie szkoły ponadpodstawowe będą prowadzone przez powiaty i województwa samorządowe w zależności od ich statusu. Nie przesądzamy jednak, czy reforma ustroju szkolnego i innych aspektów edukacji zostanie przeprowadzona w 1999 roku. Data 1 stycznia 1999 roku jest bardzo ważna dla zmian w systemie edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaŁybacka">1 stycznia 1999 roku nastąpi zmiana sposobu zarządzania oświatą. Natomiast według planów ministerstwa i koalicji w roku 1999 będą miały miejsce istotne zmiany strukturalne. Reforma strukturalna obejmująca nie tylko sferę zarządzania może odbyć się przy zwiększonych nakładach, co było konkluzją wynikającą z dyskusji przeprowadzonej na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz przyjmuje propozycję zgłoszoną przez panią poseł Krystynę Łybacką, jako rodzaj autopoprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Akceptuję propozycję zmiany, ale autopoprawkę może zgłosić tylko podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#GrażynaStaniszewska">Zanim podejmiemy decyzję w głosowaniu, chciałabym zapytać przedstawicieli rządu, na jakim etapie są obecnie prace nad budżetem państwa? Czy pan minister Karwacki może udzielić odpowiedzi na przedstawione pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKarwacki">Minister edukacji narodowej nie konstruuje budżetu państwa, gdyż jest to zadanie Ministerstwa Finansów. W związku z powyższym proszę, aby omawianą kwestię wyjaśniła przedstawicielka Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#GrażynaStaniszewska">Pytając o przebieg prac chciałabym dowiedzieć się, jaki na tym etapie mamy wpływ na przyszły budżet?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HalinaKumoś">Odnośnie do budżetu mogę powiedzieć, że sytuacja jest skomplikowana. Prace wciąż trwają, gdyż zgodnie z reformą ustrojową część zadań państwa, do których nie należą zadania edukacyjne, ma być finansowana poprzez udział w podatku dochodowym. Tymczasem zadania edukacyjne będą zadaniami własnymi powiatów oraz województw samorządowych i będą finansowane z dwóch źródeł. Dopóki minister edukacji narodowej nie znajdzie sposobu parametryzacji środków przekazywanych na omawiane zadania, źródłami finansowania będą subwencje na zadania oświatowe dla szkół i dotacje na pozostałe zadania edukacyjne.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#HalinaKumoś">Wyjaśnię teraz, na jakim etapie są obecnie prace budżetowe. Otóż, Ministerstwo Finansów jest na końcowym etapie prac. Rada Ministrów, zgodnie z obowiązującym har-monogramem, musi przedłożyć parlamentowi projekt budżetu do 30 września. W związku z tym, w przyszłym tygodniu odbędzie się posiedzenie Rady Ministrów, na którym omawiany będzie projekt budżetu, który po przyjęciu przez Radę Ministrów zostanie przekazany do parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#HalinaKumoś">Globalne nakłady na edukację będą kształtowały się na poziomie 19,2 mld złotych. Jest to oczywiście wstępne oszacowanie. Z tych środków będą finansowane wszystkie zadania edukacyjne. W roku 1998 omawiane nakłady kształtowały się na poziomie 17,4 mld złotych. Tym samym, wzrost globalny nakładów na edukację wynosi około 10,3–10,4% przy inflacji rzędu 8,5%. Oznacza to, że wzrost płac będzie o 2% wyższy od inflacji.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#HalinaKumoś">Są to wstępne wielkości, które przedstawił Komisji również pan minister Miller. Być może na posiedzeniu Rady Ministrów zostaną przyjęte jakieś inne założenia dotyczące oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy pan minister Andrzej Karwacki chciałby uzupełnić wypowiedź przedstawicielki Ministerstwa Finansów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejKarwacki">Pani Halina Kumoś określiła podstawowe elementy budżetu na rok przyszły. Chciałbym jednak podkreślić, że w ciągu ostatnich 10 dni nastąpiła radykalna zmiana podejścia do finansowania zadań oświatowych przez samorządy. Mam na myśli odejście od dochodów własnych na rzecz subwencji. Równolegle Komisja Nadzwyczajna pracuje nad określeniem wielkości środków subwencyjnych, które będą dotyczyły całej oświaty.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejKarwacki">Pani naczelnik Halina Kumoś wspomniała o instrumentach do podziału, które zgodnie z projektem będzie musiał określić minister edukacji narodowej. Nie ma to jednak wpływu na kalendarz budżetowy, gdyż w budżecie będzie określona globalna kwota subwencji na zadania oświatowe, która będzie później podlegała podziałowi na poszczególne szczeble. Mam nadzieję, iż Komisja Nadzwyczajna pracująca nad kwestią dochodów jednostek samorządu terytorialnego określi ustawowe podstawy regulujące finansowanie wspomnianych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Pan poseł Marek Nawara, przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej pracującej nad projektem ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwrócił się do stałej podkomisji Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży do spraw finansów z prośbą o zaopiniowanie nowego projektu w części dotyczącej subwencji oświatowej. Posiedzenie stałej podkomisji do spraw finansów odbędzie się w dniu jutrzejszym o godzinie 13.00 w sali 206 w Starym Domu Poselskim. Materiały oraz zawiadomienia związane z posiedzeniem posłowie wchodzący w skład stałej podkomisji znajdą w skrytkach poselskich. Na posiedzenie zapraszam również członków Komisji nie wchodzących w skład podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DanutaGrabowska">Nie kwestionuję konieczności wcześniejszego przed-stawienia opinii Komisji na temat potrzeb polskiej edukacji. Dodam również, że niezależnie od zmian trwa rok szkolny, system edukacji funkcjonuje, a każdy dzień wymaga określonych środków.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DanutaGrabowska">Nie kwestionuję również potrzeby przyjęcia dezyderatu. Przyznaję jednak, że czytając projekt, a zwłaszcza fragment dotyczący podstaw jego przygotowania jestem pełna wątpliwości. Nie znamy dokładnie wspomnianych w projekcie wniosków czy analiz i nie możemy wiele powiedzieć o przyszłorocznym budżecie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#DanutaGrabowska">Niepokoi mnie to, co niektórzy kuratorzy piszą do prezesów zarządów okręgów Związku Nauczycielstwa Polskiego. Dokument, którym dysponuję, ma następującą redakcję:</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#DanutaGrabowska">"Założenie na 1999 rok w projekcie budżetu - drastycznego ograniczenia wydatków na utrzymanie placówek oświatowych o 20% w stosunku do 1998 roku - spowoduje dalszą degradację stanu bazy lokalowej i wręcz uniemożliwi realizację procesu dydaktycznego. Podkreślić należy, że stan zobowiązań z bieżącego roku pomniejszy możliwość finansowania potrzeb w 1999 roku. Udział zobowiązań w ogólnej kwocie tych wydatków stanowi 14,6%.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#DanutaGrabowska">Niepokój musi budzić fakt aż pięciokrotnego spadku nakładów na inwestycje oświatowe. Wpłynie to niewątpliwie na wydłużenie terminów zakończenia zadań, a być może spowoduje nawet wstrzymanie ich realizacji. Mając na uwadze stan bazy oświatowej w naszym województwie, jak również nowe wymagania związane z reformą systemu edukacji, sytuacja finansowa wydaje się być bardzo poważna...”.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#DanutaGrabowska">W dalszej części dokumentu pan kurator prosi o wpłynięcie na parlamentarzystów i podjęcie działań mających na celu zmianę budżetu. Dokument świadczy o tym, że być może kuratoria albo Ministerstwo Edukacji Narodowej dysponuje informacjami, których my nie znamy.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#DanutaGrabowska">Przypominam, że Komisja będzie musiała zaopiniować projekt budżetu w dziale edukacji. Dlatego też, mam pytanie do pani naczelnik Kumoś. Chciałabym dowiedzieć się, kiedy projekt budżetu zostanie przekazany do parlamentu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy pani Halina Kumoś ustosunkuje się do pytania pani poseł Danuty Grabowskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#HalinaKumoś">Termin przekazania projektu budżetu przez rząd upływa 30 września. Wraz z projektem budżetu zostaną przedstawione konkretne dane liczbowe, które potwierdzą informacje przekazane wstępnie przez mnie. Podane wielkości nie ulegną zmniejszeniu, ale jeżeli rząd wygospodaruje jakieś dodatkowe środki, ws-pomniane wielkości mogą zostać zwiększone. Przedstawione przeze mnie globalne kwoty przeznaczone na oświatę samorządową i rządową są już wstępnie zaplanowane w projekcie budżetu. Podany przeze mnie wskaźnik wzrostu nakładów na poziomie 10,3% jest również określony i ujęty w tych danych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#HalinaKumoś">Możliwe, że kurator, który był autorem przytoczonego dokumentu zaczął niepokoić się, zanim jeszcze został przygotowany projekt budżetu. Oprócz środków, które wojewodowie otrzymali w limitach od ministra edukacji narodowej, większość wojewodów dołożyła środki na wydatki, zwłaszcza inwestycyjne, z innych działów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejKarwacki">W obiegu zawsze występuje stwierdzenie, że minister edukacji narodowej dzieli limity na kuratoria. Chciałbym poinformować, że limit jest określany w założeniach budżetu. Ten limit stanowi przestrzeń budżetową rozdzielaną później na kuratoria przez ministra edukacji narodowej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejKarwacki">Odnosząc się do informacji przedstawionej przez panią poseł Danutę Grabowską, sądzę, że jest to reakcja na założenia, w ramach których kurator, czy wojewoda przygotowali określoną część projektu budżetu na rok przyszły. Jestem świadomy, że jest to zgodne z założeniami. Poza tym, krótki termin przygotowania projektów zobligował nas do przesłania wszystkim wojewodom dosyć szczegółowej informacji odnośnie do założeń i technologii przygotowania wspomnianych projektów.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejKarwacki">Oczywiście stronę budżetową reprezentuje minister finansów i dlatego informuję tylko, że taki był warsztat projektowania założeń do budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chciałam zauważyć, że w tej chwili nie dyskutujemy nad projektem budżetu. Bardziej szczegółowymi informacjami w tym zakresie dysponują członkowie stałej podkomisji, która wysłuchała szczegółowego sprawozdania zarówno pana ministra Andrzeja Karwackiego, jak i pana ministra Millera. W tej chwili członkowie Komisji powinni przeanalizować tylko postulaty zamieszczone w projekcie dezyderatu. Rozumiem, że przedstawiciele Ministerstwa Finansów przekażą dezyderat Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#GrażynaStaniszewska">Czy pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz ustosunkuje się na zakończenie do przedstawionych informacji i do treści dezyderatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Fakt, że oświata jest w trudnej sytuacji finansowej, jest znany wszystkim członkom Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stąd też pojawił się wniosek, podjęty trzy miesiące temu przez Komisję, o sformułowanie dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Powszechnie znany jest fakt, że na oświatę zawsze przeznaczane są zbyt małe środki. Projekt dezyderatu został przygotowany, ponieważ podjęliśmy trud przeprowadzenia wielu analiz i przygotowania wielu ekspertyz związanych z finansowaniem oświaty w latach poprzednich. Mamy nadzieję, że przedstawione pod adresem Rady Ministrów postulaty mogą mieć jeszcze jakiś wpływ na przyszłoroczny budżet w dziale oświaty. Takie zadanie postawiła sobie podkomisji do spraw finansów. Efekt mogą ujrzeć uczestnicy dzisiejszego posiedzenia w postaci projektu dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Natomiast odnośnie do dotychczasowych informacji o budżecie 1999 roku, mogę stwierdzić, że są one raczej niepokojące. Bardzo niepokojące były założenia budżetowe. Natomiast informacje, które przekazał tydzień temu pan minister Miller były bardziej pożądane. Nakłady na poziomie 19,2 mld złotych wzrosły o 10,34% w stosunku do założeń wykonania budżetu na rok 1998.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Jeżeli dezyderat skierowany do całej Rady Ministrów, w tym także do Ministerstwa Finansów zostanie przekazany premierowi, być może będzie miał realny wpływ na kształt budżetu. Uważam, że dezyderat powinien być przekazany również sejmowej Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#GrażynaStaniszewska">Po wyjaśnieniach możemy przystąpić do głosowania. Wcześniej jednak przypomnę, że po przedstawieniu założeń, prezydium Komisji jednogłośnie uchwaliło i przesłało list skierowany do ministra finansów i premiera. Być może tym przyczyniliśmy się do zmiany kierunku prac nad budżetem państwa na 1999 rok.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#GrażynaStaniszewska">Przechodzimy do głosowania. Przypominam, że poprawki redakcyjne zgłoszone przez panią poseł Krystynę Łybacką zostały zaakceptowane przez pana posła Kazimierza Marcinkiewicza.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#GrażynaStaniszewska">Kto z członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży jest za uchwaleniem dezyderatu wraz z poprawkami zgłoszonymi przez panią poseł Krystynę Łybacką?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#GrażynaStaniszewska">Za uchwaleniem dezyderatu opowiedziało się 19 posłów, żaden poseł nie głosował przeciwko i żaden nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#GrażynaStaniszewska">Stwierdzam, że Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży jednogłośnie uchwaliła dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#GrażynaStaniszewska">Informuję, że za 15 minut odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży i Komisji Rodziny. Po posiedzeniu powołamy podkomisję, która zajmie się dwoma projektami uchwał i w związku z tym proszę o zastanowienie się nad kandydatami.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#GrażynaStaniszewska">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>