text_structure.xml
31.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GrażynaStaniszewska">Otwieram posiedzenie i witam państwa serdecznie. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, którzy zajmują się problemami edukacji i nauki. Będą nam towarzyszyli stale w naszych pracach, podobnie jak to miało miejsce w poprzedniej kadencji. Są to panowie: dyrektor Departamentu Edukacji, Nauki i Kultury NIK Stefan Lubiszewski, wicedyrektor tego Departamentu Andrzej Sosnowski oraz doradca Czesław Baran.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GrażynaStaniszewska">Dzisiejsze posiedzenie ma charakter organizacyjny. Proponuję, abyśmy zastanowili się i zaplanowali najbliższe prace Komisji, przede wszystkim dotyczące rozpatrzenia projektu budżetu na rok 1998. Zostaliśmy zobowiązani przez Prezydium Sejmu do przedstawienia naszego stanowiska w sprawie budżetu Komisji Finansów Publicznych do 12 grudnia br. Oznacza to, że mamy bardzo mało czasu na te prace i dlatego musimy je odpowiednio zaplanować.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#GrażynaStaniszewska">Powinniśmy dzisiaj ustalić terminy posiedzeń Komisji, tryb zawiadamiania o obradach, sposób usprawiedliwiania absencji, określić zasady przygotowania planu pracy na przyszły rok i tryb postępowania z projektami ustaw budżetowych i sprawozdaniami z wykonania budżetu państwa w zakresie tematyki mieszczącej się w naszych kompetencjach regulaminowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#GrażynaStaniszewska">Czy państwo akceptujecie taką tematykę dzisiejszych obrad? Nie ma sprzeciwu ani innych wniosków.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#GrażynaStaniszewska">Prezydium, które zebrało się już dwukrotnie, proponuje państwu, abyście zarezerwowali czas, w którym odbywałyby się posiedzenia naszej Komisji. Wtorki poprzedzające posiedzenia plenarne Sejmu byłyby stałymi terminami posiedzeń według tematów ujętych w planie pracy. W tych tygodniach, gdy nie będzie posiedzeń Sejmu, proponujemy, aby rezerwo-wać również środy na te posiedzenia Komisji, których zwołanie będzie niezbędne. Może się oczywiście zdarzyć, że posiedzenie będzie trzeba zwołać np. na czwartek w przypadku konieczności rozpatrywania pilnych spraw czy projektów ustaw albo odbywać posiedzenie wspólne z inną komisją sejmową.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#GrażynaStaniszewska">Dotychczasową formą zawiadamiania o posiedzeniach Komisji było wysyłanie faxu do biura poselskiego, chociaż można korzystać również z poleconej przesyłki pocztowej, ale jest to czasami kłopotliwe, ponieważ trzeba niekiedy zgłaszać się do urzędu pocztowego po jej odbiór. Można wysyłać telegramy na adresy domowe albo zawiadamiać telefonicznie. Dopóki państwo nie zgłosicie swoich indywidualnych życzeń w tej sprawie, będziemy zawiadamiali o posiedzeniach faxem najpóźniej na trzy dni przed ich terminem.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#GrażynaStaniszewska">Ci z państwa, którzy nie mają jeszcze swoich biur poselskich, proszeni są o poinformowanie sekretariatu Komisji, pod jaki numer faxu należy wysyłać zawiadomienia do czasu otwarcia własnego biura poselskiego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#GrażynaStaniszewska">Czy ta wstępna informacja jest wystarczająca? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#GrażynaStaniszewska">Usprawiedliwienia nieobecności posłów na posiedzeniach Komisji sprawiają sporo kłopotów. Proszę wszystkich o przestudiowanie art. 8 Regulaminu Sejmu RP, a zwłaszcza ust. 5a, dlatego że tam wymienione są okoliczności, na które trzeba się powoływać w przypadkach usprawiedliwiania nieobecności. Przewodniczący Komisji nie ma prawa usprawiedliwić nieobecności posła z innych powodów niż wymienione we wspomnianym art. 8 regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#GrażynaStaniszewska">Obecność na posiedzeniu innej komisji sejmowej jest usprawiedliwieniem nieobecności na naszej Komisji pod warunkiem złożenia pisemnej notatki. Usprawiedliwienie powinno się przekazać do sekretariatu Komisji w terminie 7 dni od terminu posiedzenia, w którym nie brało się udziału. I tego proszę przestrzegać, aby uniknąć potrąceń z uposażenia posła.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#GrażynaStaniszewska">Czy są jakieś pytania w tej sprawie? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#GrażynaStaniszewska">Następna sprawa to ustalenie planu pracy Komisji na rok przyszły. Wysyłałam do państwa pismo z prośbą o zgłaszanie propozycji do planu pracy. Informuję, że dotychczas otrzymałam już od pani poseł Urszuli Wachowskiej bardzo obszerny zestaw tematów do podjęcia przez Komisję. Proszę wszystkich o przemyślenie - może w porozumieniu ze swoimi klubami - i zgłaszanie takich propozycji. Proponuję, aby wszystkie propozycje wpłynęły do 31 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#GrażynaStaniszewska">Chodzi głównie o prace legislacyjne wynikające zarówno z inicjatywy posłów, kontrolowanie realizacji ustaw i uchwał Sejmu, własne inicjatywy omawiania różnych problemów - nie tylko legislacyjnych - mobilizujących rząd do stosownych działań z zakresu oświaty, szkolnictwa wyższego i nauki, a także nowego obszaru powierzonego pieczy naszej Komisji, mianowicie spraw dotyczących młodzieży. Możemy też proponować posiedzenia wyjazdowe poświęcone badaniu jakichś problemów w terenie albo kontroli realizacji ustaw i programów rządowych. Mogą to być także propozycje nawiązania kontaktów międzynarodowych z innymi parlamentami oraz zagranicznymi instytucjami oświatowymi i naukowymi. Możemy też proponować organizowanie seminariów i konferencji na tematy o szerszym i problemowym znaczeniu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#GrażynaStaniszewska">Oczekujemy na państwa propozycje i jedno z pierwszych posiedzeń w nowym roku poświęcimy prezentacji i ocenie tych propozycji oraz rekomendacji poszczególnych tematów do planu pracy, a następnie w głosowaniu zatwierdzimy ten plan na cały rok. Czy w sprawie planu pracy są jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanZaciura">Ponieważ prezydium ustaliło termin składania wniosków w sprawie planu pracy do końca grudnia, zgłaszam propozycję pod adresem prezydium Komisji i wszystkich członków Komisji, abyśmy podjęli decyzję o odbyciu przed przystąpieniem do pracy spotkania z ministrem edukacji narodowej. Nie mieliśmy okazji odbyć takiego spotkania przed głosowaniem nad wotum zaufania dla nowego rządu. Uważam, że nie jest najlepszą metodą prowadzenie dyskusji o zamierzeniach resortu i poglądach ministra w kwestiach węzłowych i ważnych dla edukacji narodowej za pośrednictwem mediów. Urząd ten jest zbyt poważny i zbyt poważni są posłowie, aby dochodziło do takich faktów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanZaciura">Z doświadczenia wiem, że minister edukacji narodowej nie uczestniczył w całej debacie o projekcie budżetu państwa. Nie było to konieczne, ponieważ dyskutując o tym projekcie nie mamy zbyt dużych możliwości rozszerzania rozważań na różne szczegółowe aspekty funkcjonowania resortu. Dlatego też dobrze byłoby, aby nim rozpoczniemy komisyjne debaty szczegółowe, a zwłaszcza dyskusje nad projektem budżetu, nasza Komisja miała szansę wysłuchać poglądów i zamierzeń programowych ministra edukacji. Jeżeli mamy realizować apel pani przewodniczącej, aby sprawy edukacji były omawiane i rozwiązywane ponad podziałami politycznymi, to wyjaśnienie sobie wielu kwestii szczegółowych, a także pojawiających się już kontrowersji, byłoby wskazane dla Komisji i na pewno przydatne dla pana ministra.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanZaciura">Zgłaszam formalny wniosek odbycia takiego spotkania w pierwszej kolejności z ministrem edukacji narodowej, ale nie wykluczam, że dobrze byłoby odbyć podobne spotkanie z przewodniczącym Komitetu Badań Naukowych, aczkolwiek tutaj panuje większy spokój i występuje mniej kwestii wymagających wyjaśnień. Uważam, że przyjęcie takiej procedury byłoby wskazane, zanim przystąpimy do konstruowania programu pracy naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GrażynaStaniszewska">Jest to bardzo cenna propozycja i spróbujemy zorganizować takie spotkanie. Jeżeli powstanie taka możliwość, mogłoby się ono odbyć jeszcze podczas tego posiedzenia Sejmu. Zależy to od ustaleń Konwentu Seniorów i trybu prac nad projektem budżetu państwa na rok 1998.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#GrażynaStaniszewska">Takie spotkanie byłoby wskazane, chociaż poprzedni ministrowie nie zaszczycali zbyt często Komisji swoją obecnością. Spróbujemy wytłumaczyć nowemu ministrowi, że powinien się częściej spotykać z sejmową Komisją.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderŁuczak">Ja byłem zawsze gotów do odbywania takich spotkań z Komisją.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GrażynaStaniszewska">Jeden z byłych ministrów, jak słyszymy, prostuje opinię o braku chęci spotykania się z Komisją.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BronisławaKowalska">Chciałam sprostować wypowiedź pani przewodniczącej. To stwierdzenie, że byli ministrowie edukacji nie odwiedzali zbyt często posiedzeń Komisji, nie jest prawdziwe. Ilekroć Komisja wystąpiła o to, aby minister edukacji bądź podsekretarze stanu pracujący w tym resorcie byli obecni na posiedzeniu Komisji, nigdy nie zdarzyło się, żeby ktoś z kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej nie przybył na takie posiedzenie. Często na posiedzeniach, nawet w godzinach nocnych, gdy pracowaliśmy nad ustawą o systemie oświaty, towarzyszyła nam pani Danuta Grabowska. Mówię to gwoli przypomnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#GrażynaStaniszewska">Mogę dodać do tego tylko tyle, że ja jako poseł Komisji poprzedniej kadencji odczuwałam dotkliwy brak uczestniczenia w obradach Komisji samego szefa resortu edukacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BronisławaKowalska">Pani poseł podpisywała listę obecności i wychodziła z posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chyba tak nie było, to nie była prawda. Dziękuję za tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#GrażynaStaniszewska">Omówimy sprawę postępowania przy rozpatrywaniu ustaw budżetowych. W imieniu prezydium informuję, że członkowie prezydium podzielili się zakresem odpowiedzialności i tematyką, jaką będziemy się zajmowali. Pani poseł Krystyna Łybacka będzie szczególną uwagę poświęcała szkolnictwu wyższemu, pan poseł Andrzej Smirnow - problemom nauki, pan poseł Aleksander Łuczak - sprawom postępu technicznego, a pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz razem ze mną zajmie się kwestiami oświaty, przy czym pan poseł Marcinkiewicz ze względu na szczególne predyspozycje i kwalifikacje zajmie się sprawami finansowymi, a ja dodatkowo opieką nad problemami młodzieży.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#GrażynaStaniszewska">Jeżeli chodzi o tryb prac nad projektem ustawy budżetowej, to formalnie będziemy mogli się do tego ustosunkować i podjąć stosowne decyzje w momencie kiedy Prezydium Sejmu po debacie budżetowej i głosowaniu skieruje projekt ustawy do Komisji Finansów Publicznych i odpowiednich komisji tzw. branżowych. Dokona się to praktycznie w czwartek i wówczas będziemy mogli przystąpić do prac.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#GrażynaStaniszewska">Powinniśmy powołać w przyszłości stalą podkomisję do spraw finansowych. Taka podkomisja działała w ramach Komisji w poprzedniej kadencji i pracowała bardzo owocnie. Jest więc potrzeba powołania takiej podkomisji, niemniej jednak sprawę tę trzeba uzgodnić z Prezydium Sejmu. Możemy to zrobić w późniejszym czasie. Obecnie w celu przygotowania się do prac nad projektem budżetu możemy powołać podkomisję nadzwyczajną, kierując do niej z poszczególnych klubów parlamentarnych odpowiednią liczbę posłów referentów, którzy razem z panem posłem Kazimierzem Marcinkiewiczem rozpoczną wstępne prace nad budżetem. Na pierwszym posiedzeniu Komisji po skierowaniu projektu ustawy budżetowej do Komisji Finansów Publicznych i odpowiednich części budżetu do naszej Komisji możemy odbyć formalne posiedzenie, podczas którego tych referentów powołamy jako członków podkomisji nadzwyczajnej do spraw budżetu na rok 1998.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#GrażynaStaniszewska">Proponujemy, abyście państwo zaakceptowali taki tryb postępowania w tej sprawie. Już dzisiaj możemy wytypować posłów referentów, którzy podejmą indywidualne prace nad poszczególnymi działami i problemami ujętymi w projekcie budżetu na 1998 r. Mówiłam już, że czasu mamy niewiele, bo nasze stanowisko i sprawozdanie powinniśmy przekazać Komisji Finansów Publicznych najpóźniej do 12 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#GrażynaStaniszewska">Prezydium Komisji proponuje, abyśmy dzisiaj wyłonili owych referentów, którzy następnie staną się członkami podkomisji nadzwyczajnej pod kierownictwem pana posła Kazimierza Marcinkiewicza. Do tego czasu ów zespół referentów w trybie pilnym powinien zaplanować swoje spotkania z przedstawicielami poszczególnych resortów i komitetów rządowych. Te prace wytypowani posłowie powinni zakończyć do 9 grudnia. W tym dniu odbędzie się też posiedzenie Komisji, na którym zespół referentów przedstawiłby nam projekt stanowiska, jakie powinniśmy zająć w sprawie budżetu. Odbylibyśmy dyskusję kolejno nad poszczególnymi częściami projektu ustawy budżetowej. Następnego dnia, tj. 10 grudnia, odbylibyśmy wspólne posiedzenie z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na temat subwencji oświatowej. W tym dniu kontynuowalibyśmy dyskusję nad projektem budżetu i przyjęlibyśmy w głosowaniu projekt stanowiska, jakie przekażemy do Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#GrażynaStaniszewska">Czy możemy przyjąć taki tryb pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanZaciura">Uważam, że powinniśmy podjąć decyzję w sprawie ilościowego składu tej podkomisji nadzwyczajnej, której, jak rozumiem, będzie przewodniczył pan poseł Marcinkiewicz. Przy typowaniu poszczególnych posłów do podkomisji powinniśmy zadbać o to, aby została zachowana proporcja pomiędzy poszczególnymi ugrupowaniami parlamentarnymi. Nie może być tak, aby w podkomisji budżetowej pracowali tylko posłowie opozycji albo tylko posłowie koalicji rządzącej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanZaciura">Do przygotowania opinii o większych częściach czy działach budżetu trzeba będzie czasami dwóch referentów. I to też trzeba brać pod uwagę. Podkomisja powinna być odpowiednio liczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#GrażynaStaniszewska">Nad składem stałej podkomisji jeszcze się nie zastanawialiśmy, ponieważ uznaliśmy, że nowi posłowie powinni sami to przemyśleć i określić swoje zainteresowania i możliwości pracy w takiej podkomisji. Na razie w sposób demokratyczny wytypowaliśmy z poszczególnych klubów poselskich członków podkomisji nadzwyczajnej i będziemy prosili o akceptowanie tych propozycji. Ten zespół referentów później przekształcimy w podkomisję nadzwyczajną do spraw budżetu na 1998 r.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#GrażynaStaniszewska">Liczyłby on razem z panem posłem Marcinkiewiczem 15 członków, jeżeli wszyscy kierowani przez kluby do tej podkomisji wyrażą zgodę na pracę w takim zespole. Przedstawimy teraz państwu kandydatów wytypowanych przez poszczególne kluby poselskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaŁybacka">Podam państwu propozycje Klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej, aby do tej podkomisji powołać następujących posłów: pana posła Krzysztofa Baszczyńskiego, panią poseł Danutę Grabowską, pana posła Franciszka Potulskiego, pana posła Kazimierza Sasa, pana posła Jana Zaciurę. Łącznie typujemy 5 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrażynaStaniszewska">Nie słyszę żadnego sprzeciwu, co oznacza, że wszyscy się zgadzają.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Propozycje Klubu Poselskiego Akcji Wyborczej „Solidarność” są następujące: zgłaszamy do składu podkomisji pana posła Franciszka Adamczyka, pana posła Jana Kulasa, pana posła Jerzego Polaczka, panią poseł Ewę Sikorską-Trelę, panią poseł Urszulę Wachowską oraz pana posła Andrzeja Woźnickiego. Razem typujemy 6 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GrażynaStaniszewska">Rozumiem, że wszyscy wymienieni zgadzają się na pracę w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#GrażynaStaniszewska">Z Klubu Poselskiego Unii Wolności proponuję do składu podkomisji panów posłów: Włodzimierza Puzynę i Stanisława Kracika. Obaj ci panowie posłowie pracowali w takiej podkomisji w poprzedniej kadencji Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderŁuczak">Ponieważ w Komisji jest dwóch członków Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego, będziemy z panem posłem Mirosławem Pawlakiem elastycznie i wymiennie pracować w tym zespole czy podkomisji w zależności od potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy to oznacza, że klub na razie nie zgłasza udziału w tej podkomisji z uwagi na duże zaabsorbowanie pracą panów w innych komisjach?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanZaciura">Nie chcę tu reprezentować interesu PSL, ale zwracam uwagę panu prof. Łuczakowi, że dotychczas nie zdarzało się, aby w podkomisji budżetowej naszej Komisji nie było przedstawiciela tego ugrupowania. Problematyka wyrównywania szans edukacyjnych czy funkcjonowania oświaty na wsi oraz nauczyciela w środowisku wiejskim nie powinna być obca posłom reprezentującym Polskie Stronnictwo Ludowe. Prosiłbym, aby pan poseł Mirosław Pawlak, mimo pracy w innej komisji sejmowej, przedłożył interesy naszej Komisji Edukacji nad interesy tamtej komisji i zechciał pracować w tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AleksanderŁuczak">Dziękuję za zwrócenie uwagi, ale wyjaśniam, że czujemy się członkami tej Komisji i chcemy pracować w zespołach czy podkomisjach wymiennie, w zależności od tematyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GrażynaStaniszewska">Członkowie prezydium bardzo usilnie agitowali pana posła Łuczaka, aby wziął udział w pracach podkomisji nadzwyczajnej. Napotkaliśmy trudności. Proponuję, żeby Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego przemyślał tę sprawę do czasu utworzenia stałej podkomisji do spraw finansowych. Nie powinniśmy wywierać tu żadnej presji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaŁybacka">Wyjaśniam panu posłowi Zaciurze, że staraliśmy się zachować parytet również w tej podkomisji. W rezultacie AWS ma 6 posłów, SLD - 5 posłów, UW - 2 posłów i PSL - 1 posła. Uważam, że parytet został zachowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#GrażynaStaniszewska">Innych uwag nie słyszę. Musimy się liczyć z krótkim posiedzeniem Komisji, podczas którego ukonstytuujemy ten zespół referentów w podkomisję nadzwyczajną. W związku z tym, że w zestawie projektów ustaw tzw. okołobudżetowych są dwie ustawy o planowaniu rodziny i o kulturze fizycznej, trzeba się liczyć z udziałem przedstawicieli naszej Komisji w posiedzeniach innych Komisji.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#GrażynaStaniszewska">W ramach spraw różnych chciałabym przekazać państwu informację o materiałach przekazywanych do tej pory wszystkim członkom Komisji. Wszyscy członkowie Komisji otrzymywali Dziennik Urzędowy Ministerstwa Edukacji Narodowej. Prezydium proponuje utrzymać ten obyczaj.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#GrażynaStaniszewska">Ponadto Komisja otrzymuje Dzienniki Urzędowe Komitetu Badań Naukowych i Głównego Urzędu Miar. Dotychczas otrzymywała je w liczbie trzech egzemplarzy i były one zawsze do wglądu w sekretariacie Komisji. Proponujemy utrzymać tę zasadę, chyba że ktoś z państwa będzie zgłaszał indywidualnie potrzebę otrzymywania któregoś z tych dzienników. Dodatkowo wszyscy członkowie Komisji otrzymywali biuletyn Komitetu Badań Naukowych, zawierający również akty prawne i postanowiliśmy to utrzymać. W tej sytuacji zaopatrywanie się w Dziennik Urzędowy KBN jest zbędne. Wszyscy członkowie Komisji otrzymali „Głos Nauczycielski”. Jeżeli redakcja nadal będzie dostarczała to czasopismo, państwo będziecie je otrzymywali.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#GrażynaStaniszewska">Podjęliśmy decyzję zakupienia dla wszystkich członków Komisji publikacji pt. „Założenia reformy prawa o szkolnictwie wyższym” opracowaną przez zespół pana prof. Osiowskiego.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#GrażynaStaniszewska">W sekretariacie Komisji jest do wglądu Ogólnopolskie Forum Akademickie, wydawane w Lublinie. Mogą państwo złożyć indywidualne zapotrzebowanie na to czasopismo.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#GrażynaStaniszewska">Czy są inne propozycje lub inne sprawy różne?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławKracik">Jest dużo takich wydawnictw, których nie czytam, ale otrzymuję. Chciałbym zaproponować, aby powstrzymać napływ materiałów, które nie są potrzebne albo są mało interesujące. Czuję się niedobrze, gdy dostaję jakieś materiały, które od razu odkładam na makulaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GrażynaStaniszewska">Pani sekretarz Komisji Elżbieta Wojciechowska podpowiada, że tego nie da się załatwić poprzez sekretariat Komisji. Wiem z własnego doświadczenia, że było to bardzo trudne do załatwienia w poprzedniej kadencji Sejmu, mimo że wypełnialiśmy różne ankiety informując w nich, że rezygnujemy z otrzymywania pewnych materiałów czy pism. Spróbujemy rozpoznać tę sprawę i przekażemy informację, jak to załatwić, być może indywidualnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#FranciszekPotulski">Zgłaszam sugestię pod adresem prezydium, aby rozważyć liczebność podkomisji nadzwyczajnej. Moim zdaniem, trudno jest zbierać grono 15 posłów.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#FranciszekPotulski">Proponuję też prezydium Komisji, aby zwróciło się do Ministerstwa Finansów o wyłączenie i czytelne opracowanie z załączników do ustawy budżetowej tego, co dotyczy spraw oświaty i wychowania. Chodzi np. o wielkości etatów kalkulacyjnych. W zasadzie dotyczy to oświaty ponadpodstawowej, gdzie warto dokonać odpowiednich porównań, tymczasem to nie zostało przygotowane dla potrzeb naszej Komisji, a tylko skierowane do Komisji Finansów Publicznych, co nie może być tam szczegółowo rozpatrzone.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#FranciszekPotulski">Proszę też o zwrócenie się do Ministerstwa Edukacji Narodowej, aby przygotowało nam dane o liczbie uczniów w poszczególnych województwach w 1997 r. i w 1998 r. zarówno w szkołach podstawowych, jak i w liceach. W tabeli załączonej do projektu ustawy budżetowej jest porównanie wielkości subwencji z 1997 r. do wielkości proponowanej na rok 1998. W kilku województwach wielkość subwencji jest poniżej wskaźnika inflacji. Domyślam się, że jest to rezultatem zmniejszenia się liczby uczniów, ale po to, aby dokonać takiej oceny, potrzebne są dodatkowe dane.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#FranciszekPotulski">Chciałbym również zasugerować prezydium Komisji, aby dokonać wyliczenia lub uzyskania odpowiednich danych dotyczących wielkości środków przeznaczanych rzeczywiście na naukę. Będziemy analizowali projekty budżetów Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Badań Naukowych i tego, co przeznacza się na naukę w ramach budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale takie środki są także w budżetach np. Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów. Musimy wiedzieć, jakie to są wskaźniki i w jakim stopniu odpowiadają rzeczywistości budżetowej.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#FranciszekPotulski">W materiałach są dane o liczbie studentów w poszczególnych latach. Prosiłbym o to, aby można było uzyskać dane porównywalne i dotyczące liczby studentów albo też tych osób, które są zaliczane do grupy studentów. Chodzi m. in. o to jakie kategorie pobierających naukę zaliczane są do studentów w krajach zachodnich.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję za te uwagi. Uważam, że te problemy zostaną poruszone w zespole analizującym projekty budżetu i w podkomisji nadzwyczajnej do spraw budżetu na rok 1998. Obecnie to odnotujemy i wystąpimy o takie informacje uzupełniające i rozszerzające naszą wiedzę.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#GrażynaStaniszewska">Jeżeli chodzi o liczebność zespołu, a następnie podkomisji, to wyjaśniam, że mamy do rozpatrzenia dziewięć części budżetowych. Doszliśmy do wniosku, że w tym pierwszym zespole, z którego być może nie wszyscy wejdą w skład stałej podkomisji do spraw finansowych, powinno rozpocząć pracę 15 osób, bo niektórymi częściami budżetu trzeba będzie się podzielić, z uwagi na ich charakter i znaczenie. 10 osób byłoby za mało do tej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanZaciura">Chciałbym odnieść się do tego, o czym mówił pan poseł Kracik w sprawie nadmiaru materiałów, które część z nas otrzymuje. Gdybyśmy jednak po-patrzyli, co dzieje się obecnie w Sejmie z liczbą rozmaitych druków i ich wtórnikami, jest to przerażające. Mogę złożyć oświadczenie, że Komisja dostanie taką ilość egzemplarzy „Głosu Nauczycielskiego”, na jaką poszczególni członkowie Komisji zgłoszą zapotrzebowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławKracik">Oświadczam, że nie lubię, ale czytam „Głos Nauczycielski” z poczuciem obowiązku. I chcę nadal czytać to pismo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#FranciszekAdamczyk">Nie wiem, czy akurat dzisiaj można taką sprawę podnosić, ale chciałbym zaproponować, aby prezydium Komisji zwróciło się do rządu, a szczególnie do ministra finansów oraz ministra pracy i polityki socjalnej o wyjaśnienie sprawy dodatków mieszkaniowych dla nauczycieli. Dodatki te zostały wprowadzone w bieżącym roku, na co przeznaczono całą rezerwę subwencji oświatowej. Efekt tego jest taki, że gminy uzyskały tylko w 51% zwrot tych środków, a w sumie nie dostały na to prawie nic. Skoro gmina wydała 1 miliard zł na dodatki mieszkaniowe i od tego zapłaciła składkę na ZUS w wysokości 48%, to praktycznie zwróciła do budżetu państwa 480 tys. zł. Jest nieporozumieniem, że minister finansów zwolnił nauczycieli z podatku od płac, a minister pracy i polityki socjalnej uznał, że składka na ZUS musi być zapłacona. Jest to niezrozumiałe, bo nauczyciele otrzymują świadczenie, które jest dodatkiem mieszkaniowym, a minister pracy potraktował to jako normalne świadczenie, od którego trzeba płacić składkę na ZUS. W ten sposób gminy zostały podwójnie obciążone. Od dobrej woli ministra pracy i polityki socjalnej zależy, aby to zmienić i nie wyciągać z kasy gmin, a właściwie z budżetu szkół, takich dużych kwot. Jeżeli taką władzę ma poszczególny minister, to po co my tu wszyscy jesteśmy? Minister pracy powinien cofnąć swoją pisemną decyzję. To trzeba wyjaśnić, aby gminy miały zrefundowane te wydatki w 50%, a nie tylko w 3%, jak to wynika z pobieżnego rachunku. Proponuję, aby Komisja poprosiła ministra pracy i ministra edukacji o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#GrażynaStaniszewska">Możemy podjąć ten temat, chociaż wydaje się, że bardziej właściwa byłaby tu Komisja Samorządu Terytorialnego. Spróbujemy przekazać tę sprawę do szczególnego zainteresowania tamtej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StanisławKracik">Prosiłbym, aby jednak nie przekazywać tej sprawy do Komisji Samorządu Terytorialnego. Pan Franciszek Adamczyk powiedział na wstępie bardzo ważne zdanie, że wszystkie pieniądze z 0,5% subwencji oświatowej, przeznaczonej na zajęcia fakultatywne w szkołach, zostały przekazane na dodatki mieszkaniowe. Już trzeci rok z rzędu tak się dzieje i nigdy pieniądze na szkolne zajęcia fakultatywne nie zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem. Gdy my to przekażemy komu innemu, a nie zajmiemy się tym sami, będzie niedobrze. Moglibyśmy, moim zdaniem, przygotować projekt rezolucji Komisji Edukacji i zwrócić się do obu ministrów, aby przynajmniej jeden z nich nie wyciągał ręki po nie swoje. Jeżeli dodatek mieszkaniowy dla nauczyciela wiejskiego jest składnikiem płacowym, to wchodzimy w świat fikcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GrażynaStaniszewska">Sądzę, że może zająć się tą sprawą zespół do spraw finansowych, a odnieść się do tego możemy na wspólnym posiedzeniu naszej Komisji z Komisją Samorządu Terytorialnego. Takie gremium będzie najbardziej właściwe do podjęcia decyzji czy też rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaŁybacka">Problem ten jest rzeczywiście bardzo poważny i wymaga pilnego rozwiązania. Widzę dwie możliwości podjęcia tej sprawy. Pierwsza - to rozpatrzenie tego na forum Komisji w czasie prac nad projektem budżetu. Druga - to zgłoszenie natychmiastowej interpelacji czy zapytania poselskiego.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#KrystynaŁybacka">Gdyby pan poseł Adamczyk zgłosił ją jeszcze dzisiaj, to na tym plenarnym posiedzeniu Sejmu uzyskałby pan odpowiedź, a jednocześnie będzie można tym zainteresować szersze grono posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś sprawy różne? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#GrażynaStaniszewska">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>