text_structure.xml 9.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanRejczak">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanRejczak">Porządek dzisiejszych obrad jest państwu znany. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanRejczak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Otrzymali państwo zestawienie wszystkich poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro Legislacyjne musi przyznać się do błędu. Poprawki nr 1 i 2 nie dotyczą art. 2, w którym wprowadzone zostały zmiany do Kodeksu postępowania cywilnego. Zmiany proponowane w poprawkach nr 1 i 2 dotyczą zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W sprawozdaniu Komisji zamieszczony zostanie odpowiedni zapis, mówiący o tym, że w poprawce nr 1 zmieniony zostaje art. 24 par. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Analogiczna zmiana dotyczy poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanRejczak">Proszę posła sprawozdawcę o przedstawienie poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardOstrowski">Darzę posła Zbigniewa Wawaka sympatią. Podzielam opinię, że rozwiązania proponowane w zgłoszonych przez niego poprawkach można uznać za właściwe od strony merytorycznej. Uważam jednak, że przyjęty w tej sprawie tryb działania nie jest dopuszczalny.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RyszardOstrowski">W tytule ustawy jest mowa o zmianie niektórych innych ustaw. Jednak nie obejmuje ona zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego. Wychodząc z przyjętego przez autora poprawek założenia, w tej ustawie moglibyśmy także dokonać nowelizacji 50 innych ustaw. Muszę stwierdzić, że zgłoszone poprawki w żaden sposób nie korespondują z treścią nowelizacji ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanRejczak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Wszystkie poprawki zostały zgłoszone przez posła Zbigniewa Wawaka, który uczestniczy w posiedzeniu Komisji. Proszę pana posła o przedstawienie poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewWawak">Intencją wszystkich poprawek była zmiana przepisów prawa administracyjnego, którego dotyczy nowelizacja ustawy. Celem tych poprawek było usprawnienie przepisów związanych z procesem inwestycyjnym. Chcę podkreślić, że z treści przedłożenia rządowego przejąłem poprawki nr 2, 3 i 4.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZbigniewWawak">Nie jestem członkiem Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, w związku z czym nie wiedziałem, że ta sprawa była przedmiotem dyskusji, która odbyła się na posiedzeniu Komisji. Nie wiedziałem także o tym, że rząd wycofał te propozycje, w związku ze zgłoszeniem zastrzeżeń przez Naczelny Sąd Administracyjny.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZbigniewWawak">W związku z uzyskaniem informacji na ten temat wycofuję poprawki nr 2, 3 i 4. Podtrzymuję jedynie poprawkę nr 1. Dotyczy ona dość trudnej sytuacji w postępowaniu administracyjnym. Naczelny Sąd Administracyjny, wbrew postanowieniom ustaw uchwalonych przez Sejm - zresztą chyba nawet w obecnej kadencji - nadal interpretuje przepisy w swoich orzeczeniach w taki sposób, że urzędnik wydający decyzję w sprawie, której stroną jest gmina, musi wyłączyć się z tego postępowania. W tej sytuacji decyzję w tej sprawie musi wydawać inna gmina.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZbigniewWawak">W związku z tym proponuję, żeby przepisów art. 24 par. 1 pkt 1 i 7 nie stosować do pracowników samorządowych prowadzących z wniosku gminy sprawy z zakresu, który został wymieniony w dalszej części poprawki. Przypomnę, że art. 24 par. 1 mówi o tym, że pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu w postępowaniu w pewnych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#ZbigniewWawak">W pkt 1 przyjęto, że wyłączenie to następuje w sprawach, w których urzędnik jest stroną, a także wtedy, gdy urzędnik pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki. Natomiast w pkt 7 napisano, że wyłączenie następuje wtedy, gdy jedną ze stron jest osoba pozostająca w stosunku nadrzędności służbowej do tego urzędnika.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#ZbigniewWawak">Poprawka spowoduje, że urzędnicy prowadzący określone sprawy nie będą objęci tym przepisem, chyba że w postępowaniu obok gminy występuje osoba, o której mowa w par. 1 pkt 1 lub pkt 7. Tego typu wyłączenia są znane z innych procedur.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#ZbigniewWawak">Zdaję sobie sprawę z tego, że zaproponowana przeze mnie regulacja nie w pełni związana jest z zasadniczym nurtem nowelizacji ustawy, który dotyczy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Musimy jednak wziąć pod uwagę to, że prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy Kodeks postępowania administracyjnego nie skończą się w tej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#ZbigniewWawak">Zakres rozpatrywanej nowelizacji jest bardzo szeroki i dotyczy także innych ustaw. W związku z tym proszę Komisje o poparcie mojej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanRejczak">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanRudowski">Mogę jedynie potwierdzić opinię przedstawioną przez posła sprawozdawcę. Rząd uważa, że zgłoszone poprawki nie mają żadnego związku merytorycznego z regulacjami zawartymi w projekcie nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanRudowski">Zostałem upoważniony do prezentowania stanowiska rządu w sprawie nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Trudno jest mi jednak przedstawić stanowisko na temat nowelizacji ustawy Kodeks postępowania administracyjnego w zakresie ograniczenia wyłączeń pracowników samorządowych, którzy załatwiają wnioski gmin w sprawach z zakresu ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy Prawo wodne, ustawy Prawo budowlane oraz ustawy Prawo ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanRudowski">Rząd ma negatywną opinię o proponowanym sposobie wprowadzania poprawek do ważnych regulacji kodeksowych. Opinia ta nie bierze pod uwagę przesłanek merytorycznych, o których mówił autor poprawek. Rząd opowiada się przeciwko przyjęciu poprawki nr 1 w ramach nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanRejczak">Stanowisko rządu jest negatywne. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanRejczak">Przystępujemy do głosowania. Rozumiem, że poseł Zbigniew Wawak podtrzymuje swoją poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewWawak">Podtrzymuję poprawkę nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanRejczak">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanRejczak">Za wnioskiem głosował 1 poseł, 6 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że Komisje nie będą rekomendować Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanRejczak">W związku z wycofaniem pozostałych poprawek uznaję, że Komisje rozpatrzyły wszystkie poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanRejczak">Proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o przedstawienie opinii o projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EwaLigoń">Stwierdzam, że Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie zgłasza uwag do projektu ustawy. Przedmiot rozpatrywanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanRejczak">Do tej pory sprawozdawcą Komisji był poseł Ryszard Ostrowski. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że pan poseł nadal zostanie sprawozdawcą. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że Komisje powierzyły posłowi Ryszardowi Ostrowskiemu obowiązki sprawozdawcy Komisji do tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanRejczak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>