text_structure.xml 10.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanRokita">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich przybyłych na nasze obrady. Spotykamy się pierwszy raz w tym roku, a zatem proszę o przyjęcie najlepszych życzeń, które składam w imieniu przewodniczącego Czesława Bieleckiego oraz swoim. W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie w pierwszym czytaniu projektu rządowego protokołu, który wypowiada konwencję między Polską a Federacją Rosyjską w sprawie zapobiegania powstawaniu przypadków podwójnego obywatelstwa, podpisaną w 1965 r., a zawartej między PRL a Związkiem Radzieckim. Czy w sprawie porządku są uwagi? Uwag nie ma, w związku z czym uznaję, iż porządek dzienny został przyjęty. Proszę pana ministra o zreferowanie wniosku rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RadosławSikorski">Konwencja między rządem PRL a rządem ZSRR w sprawie zapobiegania powstawaniu przypadków podwójnego obywatelstwa podpisana została w Warszawie w dniu 31 marca 1965 r., co oznacza, że obowiązuje ponad 33 lata. Federacja Rosyjska ogłosiła 24 grudnia 1991 r., iż w ramach sukcesji przejęła zobowiązania ZSRR, w tym również te z zakresu umów międzynarodowych. Także Białoruś i Ukraina uznały sukcesję owej konwencji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RadosławSikorski">Krótko przedstawię stosunek pozostałych państw powstałych po rozpadzie ZSRR do przedmiotowej konwencji. I tak pragnę poinformować, iż Litwa, Łotwa, Estonia, Azerbejdżan, Uzbekistan i Armenia nie uznały sukcesji wspomnianej konwencji. Gruzja, Kirgizja, Mołdawa i Tadżykistan nie wypowiedziały się w tej kwestii. Opracowujemy obecnie noty, za pomocą których państwa owe zostaną powiadomione o odstąpieniu Polski do stosowania postanowień konwencji w obustronnych stosunkach.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RadosławSikorski">Inicjatywa ustawodawcza rządu w sprawie uchylenia tej konwencji w stosunkach między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską stanowi kolejny krok w kierunku odchodzenia od konwencji w sprawie uregulowania podwójnego obywatelstwa, zawartej w latach 60. i 70. przez PRL z państwami obozu socjalistycznego. Tego rodzaju konwencja przestała już obowiązywać w stosunkach bilateralnych z Bułgarią oraz w stosunkach z Węgrami.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RadosławSikorski">W ramach inicjatywy ustawodawczej rządu przekazano w zeszłym roku do Sejmu propozycję wypowiedzenia konwencji regulujących kwestie podwójnego obywatelstwa w stosunkach bilateralnych Polski z Republiką Czeską, Republiką Słowacką, Mongolią, Ukrainą oraz Białorusią. Sejm uchwalił ustawy upoważniające prezydenta do ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RadosławSikorski">Konwencje, o których mowa, zawarto w ramach ówczesnego bloku państw socjalistycznych. Tego rodzaju umowy nie są stosowane w stosunkach między państwami europejskimi i nie stanowią ogólnie przyjętego standardu w stosunkach międzynarodowych. Konwencje te bowiem wprowadzają niejednolitość w postępowaniu: w stosunku do osób będących obywatelami państwa, z którymi są one zawarte, stosuje się zasadę wyłączności obywatelstwa polskiego - tak w sensie prawnym, jak i faktycznym: natomiast wobec innych osób tylko w sensie prawnym. Konwencje te wymuszają powstawanie stanów bezpaństwowości osób starających się o nadanie obywatelstwa polskiego, ponieważ dana osoba zazwyczaj musi pozbyć się obywatelstwa dotychczasowego przed ewentualnym otrzymaniem obywatelstwa polskiego. Jako takie zaś są bardzo negatywnie odbierane przez Polaków na Wschodzie, a zwłaszcza na Białorusi i Ukrainie, jak też w Federacji Rosyjskiej, wpływając ujemnie na stosunek tych osób do działań Polski wobec nich. Jak bowiem wspomniałem, wymuszają pozbycie się polskiego obywatelstwa przez osoby zamieszkałe tam na stałe i pragnące nabyć miejscowe prawo. Władze polskie i rosyjskie uznały za celowe odstąpienie od wymienionej konwencji ze względu na zmienione warunki polityczno-ustrojowe i społeczne oraz zdecydowały, że zamiast jednostronnego wypowiedzenia właściwa będzie droga wzajemnego porozumienia, protokołu o uchylenie wymienionej konwencji. Treść protokołu - a w tym tryb uchylenia konwencji - uzgodniona została z resortami, a instrukcja negocjacyjna była zatwierdzona przez prezesa Rady Ministrów 23 października 1998 r. Pięć dni później, 28 października 1998 r., zakończono w Moskwie negocjacje ze stroną rosyjską w tym zakresie i uzgodniono protokół.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RadosławSikorski">W styczniu ub.r. prezes Rady Ministrów wystawił dla ministra Przemysława Grudzińskiego, wiceministra spraw zagranicznych, pełnomocnictwo do podpisania protokołu w związku z wizytą ministra Przemysława Grudzińskiego w Rosji. Ze względu na przeszkody proceduralne strona rosyjska nie zakończyła jednak przygotowań, w związku z czym do podpisania protokołu wówczas nie doszło. Kolejny termin podpisania przewidziany został na czas wizyty premiera Jewgienija Primakowa w Warszawie w kwietniu 1999 r. Ze względu na odłożenie tej wizyty protokół również wówczas nie został podpisany.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RadosławSikorski">W tej sytuacji MSZ Federacji Rosyjskiej zawiadomiło notą z dnia 2 czerwca ub.r. o udzieleniu pełnomocnictw do podpisania protokołu Siergiejowi Riazowowi, ambasadorowi nadzwyczajnemu Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej. Protokół został podpisany w Warszawie 27 lipca ub.r.W myśl przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacja przez Prezydenta RP umowy międzynarodowej dotyczącej wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w konstytucji - a do takich należy kwestia obywatelstwa - wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RadosławSikorski">4 września ub.r. minister spraw zagranicznych skierował projekt ustawy o ratyfikacji wymienionego protokołu w celu rozpatrzenia na posiedzeniu Rady Ministrów. Kancelaria Rady Ministrów z dniem 7 października ub.r. przekazała ten projekt jako dokument rządowy do członków Rady Ministrów do rozpatrzenia w trybie obiegowym. Ostatnia opinia w tym trybie została przekazana przez Komitet Integracji Europejskiej 26 listopada 1999 r. Stwierdzono w niej, iż przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#RadosławSikorski">Prezes Rady Ministrów przedstawił marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o ratyfikacji wymienionego protokołu 1 grudnia 1999 r. Dodać należy, że wykonanie projektowanej ustawy nie pociągnie za sobą skutków finansowych. Uprzejmie proszę połączone Komisje o poparcie przedłożenia rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanRokita">Dziękuję za zaprezentowanie tej interesującej chronologii historycznej. Czy w pierwszym czytaniu ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LonginPastusiak">Panie ministrze, wspomniał pan, że ze stroną rosyjską protokół został uzgodniony w październiku 1998 r., a w czasie wizyty w Moskwie ministra Przemysława Grudzińskiego nie doszło w styczniu do podpisania z przyczyn proceduralnych. Prosiłbym o informację, jakie to względy proceduralne przesądziły o tym, że strona rosyjska nie była przygotowana do podpisania protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RadosławSikorski">Poinformowano nas wówczas, że strona rosyjska nie jest gotowa do podpisania protokołu, ponieważ nie zakończył się tam jeszcze wewnętrzny proces konsultacyjny. Były to więc kwestie techniczne, w wyniku których nastąpiło opóźnienie po stronie rosyjskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanRokita">Czy są chętni do wypowiedzenia się w sprawie przedłożenia rządowego? Wobec braku zgłoszeń zamykam pierwsze czytanie. Czy do projektu ustawy chciałby ktoś z państwa przedłożyć jakieś wnioski? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanRokita">Poddaję zatem całość projektu pod głosowanie w wersji przedłożonej przez rząd. Kto jest za przyjęciem projektu? Stwierdzam, że za przyjęciem projektu opowiedziało się 36 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Połączone Komisje przyjęły sprawozdanie o projekcie ustawy w wersji rządowej. Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji był poseł Marian Sołtysiewicz. Czy są ewentualnie inne kandydatury? Nie ma. Jeśli nikt nie zgłosi sprzeciwu, uznam, że Komisje zaakceptowały kandydaturę posła Mariana Sołtysiewicza. Sprzeciwu nie ma, stwierdzam, że Komisje dokonały wyboru posła sprawozdawcy. Czy w sprawach różnych są jakieś wnioski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AleksanderŁuczak">Proszę o informację dotyczącą stanu prac nad ustawą o obywatelstwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanRokita">Przewodniczącego podkomisji nie ma, ale chęć udzielenia wyjaśnień w jego imieniu zgłasza poseł Edward Wende. Prosimy bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#EdwardWende">Otóż projekt znajduje się w fazie opracowań i czytania ekspertyz, które napływają do podkomisji. Wczoraj np. otrzymaliśmy ekspertyzę w sprawie ustawy o Karcie Polaka. Na posiedzeniu podkomisji zbierzemy się 7 stycznia. Krótko mówiąc, sprawa znajduje się w początkowym stadium pracy po uzyskaniu wszelkich możliwych ekspertyz i stanowiska rządu. Pracujemy na projekcie rządowym, tak bowiem podkomisja zdecydowała. Sądzę, że w ciągu miesiąca sprawa ta zostanie w podkomisji załatwiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanRokita">Myślę, że pan poseł przedstawił bardzo optymistyczną wersję terminu. W moim bowiem przekonaniu pierwsza część informacji - mówiąca o tym, że mamy do czynienia z początkiem prac - jest w pełni wiarygodna, lecz druga - dotycząca zakończenia tych prac w podkomisji - to raczej wyraz osobistego optymizmu posła Edwarda Wende. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>