text_structure.xml 6.11 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszDobrosz">Otwieram posiedzenie dwóch połączonych Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych. Przedmiotem naszego spotkania jest dziś Konwencja między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Mongolskiej Republiki Ludowej w sprawie uregulowania zagadnień podwójnego obywatelstwa i zapobiegania przypadkom jego powstawania, podpisanej w Ułan Bator dnia 23 maja 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszDobrosz">Mamy przed sobą rządowy projekt wypowiedzenia tej konwencji, który trafia do nas w pierwszym czytaniu. Prosimy więc przedstawiciela rządu o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RadosławSikorski">W dniu 23 maja 1975 r. została sporządzona w Ułan Bator umowa między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Mongolskiej Republiki Ludowej w sprawie uregulowania zagadnień dotyczących podwójnego obywatelstwa i zapobiegania przypadkom jego powstawania. Weszła ona w życie dnia 1 stycznia 1976 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RadosławSikorski">Poza charakterem opcyjnym tzn. pozostawiającym obywatelom możliwość wyboru obywatelstwa, w okresie roku od wejścia jej w życie konwencja określa także obywatelstwo dziecka urodzonego z małżeństwa mieszanego, w sposób uniemożliwiający powstanie stanu podwójnego obywatelstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RadosławSikorski">Z uwagi na niewielką liczbę wzajemnych czynności prawnych, dokonywanych przez obywateli obu państw konwencja w praktyce okazała się przepisem w zasadzie nie stosowanym - martwym, co stanowi jeden z podstawowych argumentów do likwidacji jej bytu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RadosławSikorski">Wypowiedzenie tej konwencji może nastąpić wyłącznie zgodnie z przepisami w niej określonymi. W art. 16 obie strony postanowiły, że konwencja będzie obowiązywać przez pięć lat. Ważność jej będzie przedłużana ponownie na dalszych pięć lat, jeżeli jedna ze stron nie wypowie jej co najmniej na sześć miesięcy przed upływem terminu ważności. Kolejny pięcioletni termin ważności konwencji rozpoczął się 1 stycznia 1996 r. i upływa dnia 1 stycznia 2001 r., czyli procedura wypowiedzenia musi zostać zakończona najpóźniej do dnia 30 czerwca 2000 r. W przeciwnym wypadku możliwość wypowiedzenia nastąpi dopiero po 1 stycznia 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RadosławSikorski">Zgodnie z treścią art. 133 ust. 1 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe. W przypadku jednak, kiedy ustawa dotyczy wolności, praw lub obowiązków obywatelskich jej wypowiedzenie wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie - art. 89 ust. 1 pkt 2 konstytucji. Konwencję tę zawarto w ramach ówczesnego bloku państw socjalistycznych. Kwestia jej wypowiedzenia nie była przedmiotem wcześniejszych rozważań z racji braku jej stosowania w praktyce. Tego rodzaju konwencje nie są praktykowane w stosunkach między krajami europejskimi i nie stanowią ogólnie przyjętego standardu w stosunkach międzynarodowych. Należy przyjąć, że nie występują obecnie powody, dla których Mongolia zdecydowałaby się zawrzeć taką konwencję z Polską - gdybyśmy do negocjacji przystępowali dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RadosławSikorski">Odejście od uregulowań konwencyjnych pozwoli na stosowanie ogólnych zasad obowiązującego ustawodawstwa polskiego i przywrócenie pełnej suwerenności państwowej w zakresie obywatelstwa. Mówiąc krótko, inne państwo nie będzie już decydowało, kto może, a kto nie może zostać polskim obywatelem.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RadosławSikorski">Wypowiedzenie powyższej umowy nie wymaga dodatkowych prac ustawodawczych ani aktów wykonawczych. Uchwalenie proponowanej ustawy nie powoduje także obciążeń budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RadosławSikorski">W imieniu rządu proszę połączone Komisje o poparcie projektu przedłożonej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszDobrosz">Otwieram dyskusję w pierwszym czytaniu. Proszę także o ewentualne pytania do pana ministra. Nie słyszę zgłoszeń do dyskusji, co oznacza, że sprawa nie budzi żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanuszDobrosz">Przechodzimy więc do drugiego czytania w komisjach. Czy są jakieś uwagi? Również nie słyszę. Nie słyszę też pytań dotyczących projektu ustawy. Musimy zatem wyłonić z naszego grona sprawozdawcę, który przedstawi projekt izbie. Prezydium proponuje, aby został nim pan poseł Marian Sołtysiewicz (AWS).</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanuszDobrosz">Czy są inne propozycje? Nie słyszę zgłoszeń, więc zapytam, kto jest za tym, aby sprawozdawcą został poseł Marian Sołtysiewicz?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanuszDobrosz">Stwierdzam, że posłowie jednomyślnie poparli propozycję prezydium w sprawie posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanuszDobrosz">Czy są uwagi dotyczące tego, aby zarekomendować pozytywnie projekt ustawy w imieniu obydwu Komisji? Sprzeciwu nie słyszę, a więc jednogłośnie, jako połączone Komisje rekomendujemy izbie stanowisko popierające rządowy projekt ustawy o wypowiedzeniu Konwencji między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Mongolskiej Republiki Ludowej w sprawie uregulowania zagadnień dotyczących podwójnego obywatelstwa i zapobiegania przypadkom jego powstawania, podpisanej w Ułan Bator dnia 23 maja 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JanuszDobrosz">Czy są jakieś propozycje w sprawach różnych? Skoro nie ma, dziękuję za udział i zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>